Het zijn drukke tijden voor de Vlaamse actrice Ruth Becquart (geb. 1976). Ze speelde een cruciale rol in Dominique Deruddere’s “The Chapel” die sinds begin februari in de Belgische bioscopen loopt, ze schitterde onlangs nog in de TV-serie “1985” van Wouter Bouvijn, en nu is ze te zien in “Déjà Vu—Alles Is Voorbestemd,” een nieuwe Streamz Original, die vanaf 7 april op Streamz wordt vertoond. De multi-inzetbare topactrice behoort niet voor niets al jaren tot de meest veelzijdige talenten die de kijker met haar verbluffend acteerspel zowel op het grote als het kleine scherm blijft fascineren.
“Déjà Vu—Alles Is Voorbestemd” stelt zich de vraag wie nog nooit in de tijd heeft willen terugkeren om bepaalde gebeurtenissen te willen veranderen. En wat dan àls je het kon doen en een tweede kans zou krijgen?
Vanuit die invalshoek vertelt de serie het aangrijpend liefdesverhaal en intiem psychologisch drama van Halim (gespeeld door Yassine Ouaich) die aan de start staat van zijn volwassen leven en carrière, en die de liefde van Eva (rol voor Lauren Versnick) probeert terug te winnen. Sinds Eva hem heeft verlaten, heeft het leven geen zin meer. Tot Halim per toeval een bedrijf ontdekt dat hem in de mogelijkheid stelt om terug te keren in de tijd. Hij grijpt meteen zijn kans en probeert niet enkel zijn relatie te redden, maar ook zijn advocatenkantoor en disfunctionele familie. Hij realiseert zich al snel dat zelfs de kleinste keuzes gevolgen hebben—even oncontroleerbaar als onverwacht—zowel voor hem als voor anderen. Ook al kan Halim de tragische gebeurtenissen stoppen voordat ze plaatsvinden, hij kan de herinneringen en de emoties die ermee gepaard gaan niet uitwissen. Niets zal zonder gevolgen blijven.
Het basisconcept van deze serie doet denken aan “Déjà Vu” (2021) van Raf Reyntjens met Natali Broods in de hoofdrol, maar hier krijg je een gans ander verhaal met andere acteurs. Je kan beide reeksen dus onmogelijk vergelijken, zoals je dat wel kon met bijvoorbeeld “Back to the Future” (1985) en zijn sequel “Back to the Future, Part II” (1989). Nu liggen de verhoudingen totaal anders, zeg maar zoals met “Groundhog Day” (1993) en “Midnight in Paris” (2011), twee films waar time traveling het enige is dat hen verbindt.
“Déjà Vu—Alles Is Voorbestemd” is productie van Mariano Vanhoof, Geoffrey Enthoven en Jo Daris voor Fobic Films. De reeks werd geschreven door Nore Maatala (“Besmet,” 2020) en geregisseerd door Geoffrey Enthoven (“Hasta La Vista,” 2011).
Vanaf 7 april 2023 kan je op Streamz wekelijks twee nieuwe afleveringen ontdekken van de reeks. Tijd voor een gesprek met Ruth Becquart dat tijdens de persdag in Antwerpen werd opgetekend.
Hoe zou je je personage in “Déjà Vu—Alles Is Voorbestemd” kunnen omschrijven?
Ik speel een zeer professionele en goeie advocate die het personage van Halim [gespeeld door Yassine Ouaich] als jongeman heeft ingelijfd. Je zou haar kunnen beschouwen als zijn mentor, en er was een klik tussen hen beiden. Mijn personage is gescheiden, ze is een heel professionele vrouw die haar job feilloos combineert met het moederschap; iets wat ik heel tof vind. Ze is een vrouw die goed ik haar vel zit en die ook durft toe te geven aan amoureuze dingen. Ik vond het verfrissend en in zekere zin ook vooruitstrevend om die rol te kunnen spelen.

Het is ook verrassend dat je een jonge moeder speelt.
Ja, ik ben bijna 47. Ik ben dus al wel iets ouder en heb zelf een dochter van twintig, maar ik kan me voorstellen dat er carrièrevrouwen zijn die later aan kinderen beginnen. Heel veel vrouwen die hogere studies hebben gedaan, beginnen er later aan. Mijn personage is een vrouw die durft voor haar carrière te gaan, haar waarden in ere wil houden en ervoor zorgt dat haar nest goed zit, maar met de combinatie moederschap-carrière-seksualiteit had het verhaal ook iets feministisch, en dat vond ik wel goed.
Hoe verliep de samenwerking op de set? Want je hebt nu vooral met jonge acteurs gewerkt. Jij hebt als actrice meer ervaring dan de hoofdrolspelers samen.
[Lacht.] Ik vind het heel verfrissend dat generaties mekaar kruisen. Je leert langs beide kanten. Het is verfrissend omdat de wereld verandert, de maatschappij verandert, en zo verandert ook de insteek en de kijk op de materie en het kunstenaarschap. Mijn dochter zit nu op de toneelschool en zij kijkt door een heel andere bril naar Tsjechov of Shakespeare dan ik, gewoon omdat de wereld verandert. Je merkt dat ook op de set, hoe je met je werk en je vak omgaat, en met de inhoud. En uiteraard verandert dat, want kunst is veranderlijk en beweeglijk. Naarmate je ouder wordt, blijf je de tools gebruiken die je hebt geleerd op je twintigste, maar wanneer je je openstelt om samen te werken met jonge mensen, dan gebeurt er iets; dat is een clash. Wij kunnen leren vanuit de métier, vanuit een bepaalde manier van werken, maar het is even boeiend wanneer het omgekeerd gebeurt. Talent blijft bovendrijven, en een goeie acteur—oud of jong—zal in het moment altijd dingen laten ontstaan. Dat verandert niet, hé. Dus ja, ik heb ervan genoten.
Bij al de rollen die je speelt en de vertolkingen die je brengt, ben je niet enkel inspirerend, maar ook steeds creatief en vindingrijk, in die zin dat je de indruk geeft dat voor jou geen enkele scène moeilijk is om te spelen. Hoe doe je dat?
[Lacht.] Ik doe mijn huiswerk heel goed. Ik probeer de materie en de inhoud heel goed te beheersen zodat ik het kan loslaten op het moment zelf. Ik zou het akelig vinden mocht ik de scènes niet bevatten, of het grote geheel zou mislopen. Ik bestudeer het scenario dus altijd heel grondig. En dan gebeurt er iets heel raar—en daar begin ik meer en meer op te vertrouwen bij het ouder worden—je spelersinstinct is altijd slimmer dan hetgeen je vooraf met je hoofd kon bedenken. Dus de combinatie van die twee zorgt ervoor dat je je als een vrije vogel kan gedragen. Ik ben daar heel blij om. Onlangs had ik een auditie gedaan voor een Franse film, en ik speelde een vrouw die nogal zwaar beladen was. Maar toen ik daar was, deed ik totaal het tegenovergestelde. Ik had het niet bedacht, terwijl ik het goed had bestudeerd. Dan denk ik, ‘Dat is wel heel tof, het is als een cadeau dat je krijgt.’ Het is alsof je instinct begint te spreken. Wim Willaert heeft ooit eens gezegd, ‘Toneelspelen is heel simpel. Het is gewoon moeilijk om te beseffen dat het maar kinderspel is.’ Je hele carrière lang probeer je onzekerheden of dingen weg te smijten om dan zo simpel als een kind te gaan spelen. Maar ja, er gaat heel veel werk aan vooraf, en dat rendeert. Ik zou het niet kunnen doen zonder al die voorbereiding.
Verschilt je werk- of speelmethode dan per project?
Ja, maar je draagt altijd wel die energie mee. Toen we “Chausée d’amour” [2016] draaiden, had ik heel de opnameperiode precies een soort van baldadigheid. Dat kruipt in je systeem. Met “Gent West” [2017-2019]—een kind gestorven—toen hing er een zwaarte over me heen. Je houdt dat dus vast. En als je toneel speelt, dan kun je op een heel veilige manier de grootste drama’s beleven. Het is niet écht hé, maar je mag wel die gevoelens beleven. Zo is het best leuk om zware rollen te spelen, en wordt het switchen tussen lachen en huilen dan ook heel begrijpelijk. Het voelt aan alsof het allemaal echt is, maar het speelt zich af in een veilige ruimte met leuke collega’s. Want straks is het lunch, begrijp je, het is niet dat je zelf middenin de oorlog staat. Je kan op een heel veilige manier heel dat menselijk palet van emoties onderzoeken, en dat vind ik zalig, het is zelfs verslavend. Acteren helpt mij om meer empathie te hebben naar andere mensen toe, andere mensen met een andere visie. Dat helpt gewoon. Ik heb ook het gevoel dat ik na elk project bij wijze van spreken tien jaar ouder ben geworden omdat ik nieuwe inzichten heb gekregen. Dat is zalig leuk, en dan zie je ook de lol in van, ‘Nu zit ik hier te bleiten voor ik weet niet wat en dan ‘Cut!’’ En dan een koffietje drinken… dat is die speelvogelenergie. Soms moet je dat ook doen om iets wakker te houden. Ik zie dat ook vaak bij collega’s: om je te kunnen focussen op het moment zelf, heb je een soort van zottigheid nodig om daar in te kunnen duiken. Vaak zijn wij een stel kleuters bij mekaar [lacht]. Je doet dat om het wakker te houden, zodat iedereen er na ‘Actie!’ helemaal voor kan gaan.

Gebeurt het dan nog dat je soms terugvalt op bepaalde tips and tricks die je tijdens je opleiding hebt meegekregen?
Je denkt daar niet bewust aan terug, maar het zit wel in je rugzak. Je bent gevormd, je bent geschoold, en je ervaring speelt daar ook in mee. Maar ik denk niet bewust van, ‘Wat heb ik daar toen over geleerd?’
Heeft er vroeger ooit een film of een acteur je zodanig geïnspireerd dat je staat waar je nu bent?
Niet echt. Ik wist op mijn veertiende al dat ik toneel wilde doen. Ik heb ook altijd veel gelezen; ik ben me er stelselmatig meer en meer van bewust dat verhalen in mijn leven altijd heel aanwezig waren. Dat begon als kind in mijn verbeelding; ik was altijd een stil, dromerig kind. Dan in mijn jeugd was ik een boekenwurm, en nadien heb ik theater ontdekt. Dat was voor mij een manier om in het leven te staan. Je groeit daar in mee. Vanuit verhalen en literatuur, en dan toneelspelen en theater, evolueerde dat organisch verder door naar fictie op TV en in film. Nu gaat dat verder naar het schrijven; ik ben nu aan het schrijven. In m’n hoofd en verbeelding was het altijd een beetje toneelspelen, ook op de scène of voor de camera. Dat is mijn passie, ik ben er dagdagelijks mee bezig. Het vervult mij.
Met dat schrijven bedoel je misschien “JULIE,” je nieuwste project dat zich in de tenniswereld situeert?
Onder andere. Ik ben met verschillende dingen bezig. Deze zomer beginnen we die film te draaien die ik met Leonardo Van Dijl heb geschreven. Ik ben ook, samen met Sophie Tijhuis, een serie aan het ontwikkelen, een ecologisch drama met een magisch randje en ondertussen acteer ik ook nog. In Nederland ben ik nu een thrillerreeks aan het draaien met Diederik van Rooijen. Veel werk aan de winkel, dus ik ben heel content [lacht].
Antwerpen
15 maart 2023
“Déjà Vu—Alles Is Voorbestemd” (2023, trailer)
FILMS
LINKEROEVER (2006) DIR Pieter Van Hees PROD Frank Van Passel, Kato Maes, Bert Hamelinck SCR Christophe Dirickx CAM Nicolas Karakatsanis ED Nico Leunen CAST Eline Kuppens, Matthias Schoenaerts, Tom Dewispelaere, Sien Eggers, Marilou Mermans, Frank Vercruyssen, Ruth Becquart (Hella), Manou Kersting
DIRTY MIND (2009) DIR – SCR Pieter Van Hees PROD Frank Van Passel, Kato Maes, Bert Hamelinck CAM Jan Vancaillie ED Nico Leunen CAST Wim Helsen, Robbie Cleiren, Kristine Van Pellicom, Peter Van den Begin, Maaike Neuville, Sien Eggers, Frank Vercruyssen, Frank Focketeyn, Tine Embrechts, Bruno Vanden Broecke, Manou Kersting, Jan Bijvoet, Marc Didden, Ruth Becquart (Cathy)
BRASSERIE ROMANTIEK (2012) DIR Joël Vanhoebrouck PROD Jean-Claude Van Rijckeghem, Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Pat van Beirs CAM Ruben Impens ED Alain Dessauvage MUS Tuur Florizoone CAST Axel Daeseleire, Sara de Roo, Koen De Bouw, Wouter Hendrickx, Barbara Sarafian, Filip Peeters, Ruth Becquart (Mia), Mathijs Scheepers, Tine Embrechts, Anemone Valcke, Thomas Janssens, Brit Van Hoof, Zoë Thielemans, Thomas Janssens
SMOORVERLIEFD (2013) DIR Hilde Van Mieghem PROD Bert Hamelinck, Sjef Scholte, Danielle Raaphorst, Marie Van Innis SCR Hilde Van Mieghem, Bert Scholiers, Steven R. Thé CAM Jan Rubens ED Bert Jacobs MUS Melcher Meirmans, Merlijn Snitker, Chrisnanne Wiegel CAST Anna Drijver, Susan Visser, Anna Raadsveld, Beatrice Hillen, Rik Launspach, Pierre Bokma, Johnny de Mol, Filip Peeters, Ruth Becquart (Sabine)
KIDNEP (2015) DIR Diederik Ebbinge PROD Arnold Heslenfeld, Errol Nayci, Frans van Gestel, Laurette Schillings SCR Karen van Holst Pellekaan CAM Dennis Wielaert ED Sandor Soeteman MUS Steve Willaert CAST Martin van Waardenberg, Teun Stokkel, Ruth Becquart (Olga), Steven van Watermeulen, Katrien van Beurden, Marcel Musters
WAT MANNEN WILLEN (2015) DIR Filip Peeters PROD Yoshi Aesaert SCR Willem Wallyn CAM Danny Elsen ED Thijs Van Nuffel MUS Steve Willaert CAST Jonas Van Geel, Louis Talpe, Tom Audenaert, Ben Segers, Adriaan Van den Hoof, Gène Bervoets, Nathalie Meskens, Ruth Becquart (Laura), Evelien Bosmans, Ella-June Henrard, Jan Decleir, Sandrine Van Handenhoven, Jits Van Belle, Sien Eggers, Stefaan Degand, Kurt Rogiers
MY FIRST HIGHWAY (2016) DIR – SCR Kevin Meul PROD Geoffrey Enthoven, Mariano Vanhoof CAM Menno Mans ED Thomas Pooters CAST Aaron Roggeman, Mary Louise Lauwers, Natali Broods, Mathias Sercu, Charlie Vanhoof, Ruth Becquart (Annabel), Victor Solé
DODE HOEK (2017) DIR Nabil Ben Yadir PROD Nabil Ben Yabir, Peter Bouckaert, Benoit Roland SCR Nabil Ben Yadir, Laurent Brandenbourger, Michel Sabbe CAM Robrecht Heyvaert MUS Senjan Jansen CAST Peter Van den Begin, Soufiane Chilah, Jan Decleir, David Murgia, Ruth Becquart (Leen), Mathijs F. Scheepers, Bert Haelvoet, Gène Bervoets, Adil El Arbi
HOTEL POSEIDON (2021) DIR – SCR Stefan Lernous PROD Nick Hameeuw CAM Geert Verstraete ED Kim Vandenbergh MUS Pepijn Caudron Kreng CAST Tom Vermeir, Ruth Becquart (Erika), Anneke Sluiters, Tania Van der Sanden, Dominique Van Malder, Chiel Van Berkel, Tine Van den Wyngaert, Steve Geerts, Gène Bervoets
LE CHEMIN DU BONHEUR (2021) DIR – PROD Nicolas Steil SCR Henri Roanne-Rosenblatt, Michel Fessler CAM Pierre Milon ED Damien Keyeux MUS Kyan Bayani CAST Simon Abkarian, Pascale Arbillot, Django Schrevens, André Jung, Michel Vuillermoz, Éric Caravaca, Héléna Noguerra, Brigitte Fossey, Ruth Becquart (Rhoda)
NOWHERE (2022) DIR – SCR Peter Monsaert PROD Annemie Degryse, Jan De Clerq CAM David Williamson ED Alain Dessauvage MUS Demusmaker CAST Koen De Bouw, Noa Tambwe Kabati, Ruth Becquart (Sandra), Sofie Decleir, Sebastien Dewaele, Karlijn Sileghem
LA MAISON (2022) DIR Anissa Bonnefont PROD Matthieu Warter, Clément Miserez SCR Anissa Bonnefont, Diastème (boek “La maison” (2019) van Emma Becker) CAM Yann Maritaud CAST Ana Girardot, Aure Atika, Rossy de Palma, Yannick Renier, Philippe Rebbot, Gina Jimenez, Nikita Bellucci, Lucas Englander, Ruth Becquart (Dame), Wim Willaert
THE CHAPEL (2023) DIR – SCR Dominique Deruddere PROD Bart Van Langendonck CAM Sander Vandenbroucke ED Louis Deruddere MUS George Van Dam CAST Taeke Nicolaï, Renée Vanderjeugd, Ruth Becquart (Sara Rogiers), Kevin Janssens, Anne Coesens, Abigail Abraham, Tine Reymer, Yumiko Funaya, Ina Geerts, George Van Dam, Josse De Pauw, Pierre Bokma
TV-REEKSEN
DE KOTMADAM (1999), 1 aflevering
DENNIS (2002), 1 aflevering
FLIKKEN (2003), 1 aflevering
HET GESLACHT DE PAUW (2004), 1 aflevering
DE WET VOLGENS MILO (2005), 1 aflevering
WITSE (2006), 1 aflevering
KINDEREN VAN DEWINDT (2007), 1 aflevering
CODE 37 (2009), 1 aflevering
DE RODENBURGHS (2010), 2 afleveringen
ASPE (2010-2014), 3 afleveringen
DE RONDE (2011)
CLAN (2012), 10 afleveringen
ALBERT II (2013), 5 afleveringen
ONTSPOORD (2013), 1 aflevering
ZUIDFLANK (2013), 12 afleveringen
IN VLAAMSE VELDEN (2014), 1 aflevering
VERMIST (2014), 1 aflevering
DEADLINE 25/5 (2014), 8 afleveringen
TOM & HARRY (2015), 2 afleveringen
CHAUSÉE D’AMOUR (2016), 10 afleveringen
AMIGO’S (2017), 8 afleveringen
DE DAG (2018), 9 afleveringen
TABULA RASA (2017), 1 aflevering
GENT WEST (2017-2019), 22 afleveringen
OVER WATER (2018-2020), 18 afleveringen
BLACK OUT (2020-2021), 9 afleveringen
RED LIGHT (2020-2021), 8 afleveringen
F*** YOU VERY, VERY MUCH (2021), 5 afleveringen
UNDERCOVER (2020-2022), 17 afleveringen
TWEE ZOMERS (2022), 6 afleveringen
KAPNINGEN (2023), 3 afleveringen
1985 (2023), 8 afleveringen