Het Spaanse horrordrama en psychologische thriller, getiteld “Cerdita” (ook bekend als “Piggy”), tevens een gefundeerde sociale commentaar op het aangebrachte onderwerp, werd geschreven en geregisseerd door Carlota Pereda. De film is de speelfilm-versie van haar gelijknamige en bekroonde kortfilm uit 2018, en volgt Sara, een tiener met obesitas, gespeeld door Laura Galán. Ze woont in een landelijke Spaanse stad in het prachtige, maar ondraaglijk hete Spaanse platteland, waar een paar vriendinnen haar pesten vanwege haar gewicht. Vandaar haar bijnaam Piggy, wat ook de internationale titel van de film is.
Als bij toeval komt ze erachter dat haar kwelgeesten zijn ontvoerd door een vreemde man. Wat zou ze moeten doen? Moet ze de meisjes helpen of niet? Zal ze de autoriteiten vertellen wat ze heeft gezien? Of zint ze op wraak om op die manier verlost te geraken van hun vijandigheid en pesterijen? Een ethisch en moreel dilemma dringt zich op.
In de film speelt actrice en nieuwkomer Laura Galán (1986) de rol van Sara; ze schittert met een zinderende en gedenkwaardige vertolking als de gepeste tiener, ook al is ze lang geen tiener meer—ze is zesendertig. De toneelactrice maakte haar filmdebuut in Terry Gilliams “The Man Who Killed Don Quixote” (2018), en speelde ook al Sara in de kortfilm “Cerdita”; ze sleepte toen de ene onderscheiding na de andere in de wacht, en dat lijkt zich nu te herhalen bij de film.
Afgelopen september was ze één van de gasten op het Brussels International Fantastic Film Festival, waar “Cerdita” werd vertoond. Als groot bewonderaar van Spaanse filmmakers als Pedro Almodóvar, Carla Simón, Álex de la Iglesia, J.A. Bayona en Clara Roquet, praatte ze er vol enthousiasme en passie over “Cerdita” en haar werk als theater- en filmactrice. Het volgende interview werd tijdens het BIFFF in Paleis 10 op de Heyzel afgenomen met behulp van een tolk Spaans-Frans aangezien Laura Galán uitsluitend Spaans spreekt.
“Cerdita” is een Spaans-Franse coproductie die tijdens het Sundance Film Festival in januari 2022 in wereldpremière ging. De film is nu beschikbaar in de videotheken van o.m. Telenet en Proximus.
In 2023 volgen minstens twee nieuwe Spaanse films met Laura Galán in de hoofdrol: “Una noche con Adela” en “La ermita.” Houd alvast je ogen open: ze zou wel eens de nieuwste Spaanse ontdekking van het jaar kunnen worden.
Nadat je het personage van Sara in de kortfilm “Cerdita” had gespeeld, was het voor jou dan ook vanzelfsprekend om de rol in de speelfilm te hernemen?
Absoluut, er waren geen twijfels. Ik was zelfs opgetogen omdat ik het personage zo goed kende. Fysiek en emotioneel moet je heel open zijn om Sara te portretteren en dit zeer moeilijke verhaal te vertellen dat begint met het pesten van een tiener. Maar we hadden een geweldige crew. Ze maakten het hele opnameproces vrij eenvoudig voor mij. In feite was het moeilijker voor de andere acteurs die de wrede en onbeschofte personages spelen. Maar vanaf het begin waren we het er allemaal over eens om deze wreedheden te tonen, want dat is ook het thema van de film. En ik zou eraan willen toevoegen dat ik zelf nooit het slachtoffer ben geweest van bullying. Het is belangrijk om dat te vermelden, want ik wil duidelijk maken dat zoiets niet de norm kan zijn. Als kind had ik al overgewicht, maar ik heb nooit zulke ontberingen moeten doorstaan zoals Sara in de film. Ik weet dat ik nooit het mooie meisje zal spelen, of het meisje waarop het hoofdpersonage verliefd wordt, maar ik ben erg dankbaar en gelukkig dat dit mij allemaal niet is overkomen.
Cineaste en scenariste Carlota Pereda en actrice Laura Galán tijdens het Sundance Film Festival in januari 2022
Wil je met de film en je vertolking dat het publiek precies aanvoelt wat Sara meemaakt?
Ik gebruik mijn lichaam om mijn gevoelens te uiten, en met de film die een tijdspanne van vierentwintig uur overlapt, toont Sara haar wereld en verschillende aspecten van haar leven. Ze woont in een klein stadje waar ze het slachtoffer is van pestgedrag. Ze heeft amper een sociaal leven omdat ze altijd wordt lastiggevallen door anderen van haar leeftijd. Er zijn veel intense momenten en gebeurtenissen die haar overkomen; je zou kunnen zeggen dat ze in het begin een jong meisje is en tegen het einde van de film is ze een vrouw geworden. Voor zover ik heb gemerkt, heeft het publiek veel empathie voor haar, de mensen gaan op in haar wereld. Dus één van de grootste uitdagingen voor mij was om Sara’s wereld te leren kennen en haar kwetsbaarheid te begrijpen, omdat ik me heel comfortabel voel in mijn lichaam. Ik hou van mijn lichaam, maar Sara niet; het was erg moeilijk om dat te beseffen. Ook het feit dat ik het grootste deel van de film moest lopen, putte me fysiek uit en ik had veel blauwe plekken. Maar de grootste uitdaging had te maken met haar kwetsbaarheid, en hoe daarmee om te gaan.
In de film zijn er verschillende intense scènes. Had je een specifieke aanpak om je daarop voor te bereiden?
Ik heb in Spanje veel in het theater gewerkt en dat was voor mij de perfecte opleiding. Ik heb geleerd dat je lichaamstaal erg belangrijk is, vooral omdat Sara in de film niet veel dialogen heeft. Elke woord dat ze zegt, stond in het scenario zodat we niet veel hoefden te repeteren. Na de kortfilm had ik aan veel aspecten van mijn vak gewerkt, zoals de manier waarop Sara loopt en praat. Het hielp me ook dat de regisseur me min of meer beschermde toen we de scènes opnamen waarin Sara wordt gepest—net als alle andere acteurs, overigens. Dus als actrice voelde ik me heel erg op mijn gemak toen we de scènes opnamen die voor Sara buitengewoon pijnlijk waren.

Je kende het verhaal en het scenario van de kortfilm. Maar toch, wat was je indruk toen je het scenario van de speelfilm voor het eerst las?
Vooral het verhaal en hoe Carlota Pereda het vertelde. Dat was heel krachtig, ook hoe ze elementen van horror en genrefilms combineerde met het verhaal van Sara. Voordat we de kortfilm maakten, had ik voornamelijk theater gedaan en ik dacht dat ik te oud zou zijn voor de rol. Maar toen ontmoette ik Carlota een paar keer; we spraken over het project en we wisten allebei dat ik Sara kon spelen.
Hoe verliep jullie samenwerking?
Nadat we samen aan de kortfilm hadden gewerkt, kenden we elkaar redelijk goed; we waren bijna als familie. We wisten allebei wie Sara écht was. We kenden haar achtergrond en wat ze te verduren had, en dat maakte het voor mij veel gemakkelijker om haar te spelen.
Zoals in de kortfilm, zijn er hier ook veel close-ups van jou. Hoe belangrijk waren ze volgens jou om het verhaal te vertellen?
Ze moesten Sara’s claustrofobische gevoel creëren en benadrukken, en ik denk dat ze hebben geholpen om die sfeer weer te geven. Het vergt veel concentratie en focus als je in close-up bent. Toen ik de film voor het eerst zag, was ik verrast hoe belangrijk die close-ups waren om dat gevoel weer te geven: het publiek heeft sympathie voor Sara wanneer ze uit haar precaire situatie wil geraken. Maar in de loop van de die vierentwintig uur zie je ook hoe ze verandert. Ze wordt volwassen terwijl ze intussen haar eigen parcours aflegt, en de close-ups spelen een cruciale rol om dat te laten zien.

Je bent goed vertrouwd met het theater. Is er een groot verschil tussen een personage spelen op het podium of met een camera vlak voor je?
Er is een verschil, maar de basis blijft dezelfde. Toen we “Cerdita” draaiden, had ik een geweldige crew om me heen zodat acteren voor een camera helemaal niet aanvoelde als iets nieuws of iets totaal anders. Het is altijd boeiend om op de planken te staan, net zoals het even boeiend was om Sara in de film te spelen.
De Spaanse cinema heeft een lange en rijke geschiedenis. Heeft dat je misschien geïnspireerd om actrice te worden?
Absoluut. Als klein meisje hield ik van acteren en wilde ik actrice worden. Ik weet niet wat ik nu professioneel zou doen mocht ik geen actrice zijn. Ik ben opgegroeid met de films van Pedro Almodóvar, dus voor mij is het een grote eer om deel uit te maken van de Spaanse cinema. Het was geweldig om uitgenodigd te worden op het Filmfestival van San Sebastian waar ik werd opgemerkt. Het was dus altijd een droom van mij om toneel- en filmactrice te worden, en ik hoop dat ik beide kan blijven combineren.
Is het in Spanje gemakkelijk om te concurreren met Hollywoodfilms met een groot budget?
Nee, zeker niet. Voor een kleine en onafhankelijke film als “Cerdita” hopen we een manier te vinden om hem aan het publiek te kunnen voorstellen. Zelfs in Spanje is het niet altijd gemakkelijk om mensen te overtuigen om naar een Spaanse film te gaan kijken. De concurrentie met Amerikaanse films is heel groot.
Toch is het gemakkelijk om je te identificeren met een personage als Sara. En de film vertelt een relevant en oprecht verhaal, ook al is het meedogenloos.
Ja, want het gebeurt allemaal in een klein dorp, en het is een heel ontroerend verhaal. Het lijkt meer op een echt verhaal, terwijl in Amerikaanse films de personages vaak larger than life zijn, of uit een ander universum afkomstig zijn. Ik hoop hetzelfde te bereiken met mijn volgende film, “Une noche con Adela”; we zijn nu klaar met draaien en de film is momenteel in post-productie.
Brussels International Fantastic Film Festival
12 september 2022
“Cerdita” (a.k.a. “Piggy,” 2022; trailer)
FILMS
THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE (2018) DIR Terry Gilliam PROD Amy Gilliam, Mariela Besuievsky, Gerardo Herrero, Grégoire Melin SCR Terry Gilliam, Tony Grisoni (characters created by Miguel de Cervantes) CAM Nicola Pecorini ED Teresa Font, Lesley Walker MUS Roque Baños CAST Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro, Óscar Jaenada, Jason Watkins, Sergi López, Laura Galán (Girl on Bike)
ORÍGENES SECRETOS (2020) DIR David Galán Galindo PROD Alberto Aranda, Kiko Martínez, Ignacio Salazar-Simpson SCR David Galán Galindo, Fernando Navarro (novel by David Galán Galindo) CAM Rita Noriega ED Leire Alonso, Martí Roca MUS Federico Jusid CAST Javier Rey, Verónica Echegui, Brays Efe, Antonio Resines, Ernesto Alterio, Laura Galán (Isabel)
CERDITA, a.k.a. PIGGY (2022) DIR – SCR Carlota Pereda PROD Merry Colomer CAM Rita Noriega ED David Pelegrín MUS Olivier Arson CAST Laura Galán (Sara), Richard Holmes, Carmen Machi, Irene Ferreiro, Camille Aguilar, Claudia Salas, José Pastor, Fernando Delgado-Hierro
UNA NOCHE CON ADELA (2023) DIR – SCR Hugo Ruiz CAST Laura Galán (Adela), Jimmy Barnatán, Raudel Raúl Martiato, Fernando Moraleda, gemma Nierga, Rosalía Omil
LA ERMITA (2023) DIR Carlota Pereda PROD Iñaki Gomez, Pablo Echart SCR Carlota Pereda, Albert Bertran Bas, Carmelo Viera CAM Rota Noriega ED David Pelegrín MUS Pascal Gaigne CAST Laura Galán, Belén Rueba, Loreta Mauleón, Anastasia Russo, Josean Bengoetxea, Elena Irureta, Jon Olivares