Mokhtaria Badaoui en Nabil Ben Yadir: “Mensen op een positieve en grappige manier samenbrengen”

Regisseur, scenarioschrijver en producer Nabil Ben Yadir (geb. 1979) heeft met “Les Baronnes” een nieuwe film aan zijn filmpalmares toegevoegd. Hij gebruikt een poëtische, subtiele, en humoristische ondertoon om het verhaal te vertellen van vier grootmoeders uit Molenbeek die het theater ontdekken en daarmee het leven van hun familie, van hun wijk, en zelfs van het hele land op z’n kop zetten.

Mogelijk roept de film—of zelfs de titel—herinneringen op aan zijn debuutfilm, “Les Barons” (2009), een aanstekelijke komedie over enkele jongeren uit Molenbeek die zich ‘baronnen’ noemen: ze willen liefst zo weinig mogelijk doen om hun energie te sparen, aangezien iedereen maar over een beperkt aantal ‘stappen’ beschikt. Het was een frisse en humoristische film die meteen Yadir’s nieuwe stem in de Belgische cinema liet weerklinken. Virginie Efira, intussen uitgegroeid tot een ster van de Franse cinema, speelde een kleine rol in de film; “Les Barons” was één van haar eerste films.

In 2013 maakte Yadir zijn tweede langspeelfilm, “La marche,” een sociaal drama gebaseerd op de historische en geweldloze protestmars voor gelijkheid en tegen racisme die in 1983 in Frankrijk plaatsvond. De mars, geïnspireerd door Martin Luther King en de film “Ghandi” (1982), vertrok met slechts een handvol medestanders vanuit Marseille, en toen ze anderhalve maand later in Parijs aankwamen, waren ze met honderdduizend man, zodat de toenmalige Franse president Mitterand wel naar hen moest luisteren en maatregelen nam om racistisch geweld tegen te gaan. Olivier Gourmet speelde een pastoor die de vreedzame mars mee organiseerde, en Charlotte Le Bon was in de film één van de nieuwe gezichten; ook voor haar was dit een film uit haar beginperiode.

Later verraste Nabil Ben Yadir met een totaal andere film. “Dode Hoek” (2017) was een Nederlandstalige politiethriller met een hoofdzakelijk Vlaamse cast, aangevoerd door Peter Van den Begin als een Antwerpse politiecommissaris die beroepshalve verkast naar een extreemrechtse partij. Qua sfeer en stijl riep de film herinneringen op aan “D’Ardennen” (2015) van Robin Pront, wat is op zich een hele verdienste is. Door steeds films te maken in verschillende genres, toonde Nabil Ben Yadir dat hij zich niet wil vastpinnen aan één bepaalde stijl of genre, maar steeds nieuwe uitdagingen opzoekt.

Dat bewees hij ook met “Animals” (2021), tot dusver zijn meest controversiële film. Het is een bikkelharde psychologische thriller, gebaseerd op de moord uit 2012 op Ishane Jarfi, een jonge homoseksuele man die voor justitie in België het eerste dodelijke slachtoffer werd van homohaat. In de film confronteert Yadir het publiek met de harde realiteit: “Animals” getuigt van moed, maar hij schuwt het geweld niet, en nodigt uit tot reflectie over haat, intolerantie en mensenrechten.

‘Na deze film zat hij heel diep,’ zegt Yadir’s moeder Mokhtaria Badaoui in het onderstaand dubbelinterview met haar en haar zoon, n.a.v. de release van “Les Baronnes,” geschreven en geregisseerd door hen beiden. ‘“Animals” was een heel goede film, maar heel wreed, heel hard. Nu moet je iets anders doen,’ had ze hem gezegd. En dat werd “Les Baronnes.”

Zestien jaar na “Les Barons” stellen ze nu deze vertederende film voor met als hoofdpersonage Fatima (gespeeld door Saadia Bentaïeb) die te weten komt dat haar man in Marokko een jongere vrouw heeft. Ze blijft niet bij de pakken zitten en wil haar droom waarmaken door “Hamlet” te spelen. Wanneer drie vriendinnen zich daarbij aansluiten, neemt hun leven een nieuwe wending.

In Estland werd “Les Baronnes” vorige maand op de 29ste editie van het Tallinn Black Nights Film Festival alvast bekroond tot Beste Film in de sectie Rebel With a Cause Competition.

Volledigheidshalve ook nog even dit: naast regisseur en scenarioschrijver van de films die hier werden vermeld, is Yadir met zijn productiemaatschappij 10.80 Films ook een veelzijdig producer, en niet van de minste films. Hij stond immers mee aan het roer van o.m. de Franse thriller “Lukas” (2018) met Jean-Claude Van Damme en Kevin Janssens, de Vlaamse actiefilm “Torpedo” (2019) met Koen De Bouw, twee films van Bas Devos (“Ghost Tropic” uit 2019, en “Here” uit 2023), en Adil & Bilall’s succesvolle tweeluik “Patser” (2018) en “Patsers” (2025).

Maar terug naar “Les Baronnes” waarvoor het volgende gesprek met Nabil Ben Yadir en Mokhtaria Badaoui onlangs werd opgetekend in Brussel. Daar stelden ze de film voor, en legden ze uit hoe ze op het idee kwamen om deze sprankelende film te maken.

“Les Baronnes” loopt vanaf 3 december in de Belgische bioscopen, en wordt verdeeld door Cinéart.

Hoe is “Les Baronnes” tot stand gekomen? Want ik vermoed dat “Les Barons” niet de enige aanleiding was om deze film te maken?

[NABIL BEN YADIR] Nee, dat klopt. “Les Baronnes” was een idee van mijn moeder. Na de release van “Les Barons” feliciteerde ze me met de film, want ze vond hem goed, maar ze merkte wel op dat ik niet over de moeders sprak, enkel over de mannen. Ik besefte toen dat er inderdaad weinig moeders in de film voorkwamen. Hoewel iedereen me aanraadde om een vervolg te maken op “Les Barons”—‘Draai toch “Les Barons 2”’—besloot ik om me te focussen op de moeders en grootmoeders, en dat was een verhaal dat ik graag wilde vertellen, liefst samen met mijn moeder die me op het idee had gebracht. Ze benadrukte ook dat het een komedie moest worden. Na “Les Barons” had ik films in verschillende genres gemaakt, waaronder een thriller, een avonturenfilm en “Animals”—dat was een zeer zware film om te maken. Eenmaal ik besloot om terug te keren naar het komische genre en wilde vermijden dat het une comédie gratuite zou worden, wilde ik ervoor zorgen dat hij zinvol was en iets substantieels te vertellen had. Daarom koos ik ervoor om in Molenbeek te filmen, en “Les Baronnes” was voor ons de beste keuze. De link tussen “Les Barons” en “Les Baronnes” is Jan Decleir, ook al is die link erg klein. Maar voor mij is hij de beste acteur die je kan vinden, dus wilden we heel graag opnieuw met hem werken.

“Les Baronnes” (2025, trailer)

Waar is het idee van de film verder uitgewerkt? Aan de keukentafel?

[MOKHTARIA BADAOUI] In de woonkamer [lacht]. Wanneer hij bij mij thuiskomt, zet hij zich graag in de zetel tussen de kussens om zich te ontspannen. Dan komt hij tot rust, zoals vroeger toen hij als kind thuiskwam.
[NABIL BEN YADIR] We praten er veel, en we vinden de woonkamer gezellig omdat we ons er thuisvoelen. En de televisie staat bijna altijd op; het is alsof de televisie een eigen personage is. Er is veel lawaai thuis, en we praten erg veel. In de woonkamer hebben we veel over “Les Baronnes” gepraat en zo is beetje bij beetje het idee van de film gegroeid.

Hoe verliep jullie samenwerking tijdens het schrijf- en filmproces?

[MOKHTARIA BADAOUI] Ik praat, en hij schrijft. Ik vertelde heel veel verhalen, en hij schreef die op met zijn co-scenarioschrijver [Stéphane Malandrin]. Nadien lieten ze me alles lezen en kon ik zeggen wat ik ervan vond, wat goed en wat minder goed was. Ik schrijf niet zoveel; ik ben vooral heel verbaal. Ik vertel de verhalen, hij luistert en schrijft alles op.
[NABIL BEN YADIR] Zonder haar had ik de film niet kunnen maken. Hoe zij als vrouw naar de wereld kijkt, daar heb ik veel van bijgeleerd, en als je “Les Baronnes” gaat vergelijken met “Les Barons,” dan zie je dat je door haar inbreng nu een heel ander beeld krijgt van Molenbeek en van Brussel.
[MOKHTARIA BADAOUI] Na “Animals” zat hij er trouwens helemaal door, omdat het een enorm zware film was om te draaien. Hij moest zich herpakken en daarom werd er gekozen voor iets dat luchtiger was, een komedie, en het verhaal over die vrouwen.

Ook nu nog zien we slechts sporadisch vrouwen de hoofdrollen spelen in een film, tenzij het Meryl Streep is, of iemand van haar status. Jullie hebben resoluut gekozen voor vrouwen in de hoofdrol.

[NABIL BEN YADIR] Dat was voor ons een voorwaarde. Zij moesten het verhaal dragen, en niet één van hen, maar alle vier samen.

Kenden ze elkaar vooraf?

[NABIL BEN YADIR] Neen. De casting heeft hen bij elkaar gebracht. En enkel het personage van Fatima wordt gespeeld door een actrice. De drie andere vrouwen zaten in hetzelfde schuitje: ze hadden nog nooit een film gemaakt. Dus het was iets totaal nieuws voor hen. Ze hebben ook ietwat dezelfde achtergrond; ze zijn afkomstig uit Marokko en wonen in Brussel.

Saadia Bentaïeb en haar drie medespeelsters in “Les Baronnes” | Cinéart

In je cast heb je dus professionals en niet-professionals. Hoe pak je dat aan op de set?

[NABIL BEN YADIR] Je benadert hen anders. Maar de hoofdactrices moeten niet spelen zoals een Jan Decleir, bijvoorbeeld. Het is eerder Jan Decleir die moet spelen zoals de anderen. De professionele acteurs hebben zich deels aangepast omdat de dames zo natuurlijk waren in hun acteerspel. Ze reageren anders dan acteurs met een theateropleiding. Maar iedereen moest wel zijn tekst heel goed kennen om die zo natuurlijk mogelijk te kunnen zeggen. Daar hebben we echt op gewerkt. Tegen Fatima of Jan Decleir kun je gemakkelijk zeggen, ‘Je komt binnen, je gaat hier op de stoel zitten en je drinkt van je tas koffie.’ Tegen de andere actrices zeiden we dan, ‘Je komt binnen en je drinkt je koffie zoals je wil.’ Je hebt dat ook in de scène met Peter Van den Begin; die illustreert dat heel duidelijk. Het is boeiend om te zien hoe hij zich aan de grootmoeders aanpast. Hij is echt uitzonderlijk, en deze scène toont ook hoe mensen leren acteren met een profesionele acteur aan hun zijde. Dat was heel interessant.

Is het verhaal van de vier grootmoeders misschien gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

[MOKHTARIA BADAOUI] Nee, dat niet. Het is een fictief verhaal. Maar wij wilden ook dat de film een fictief verhaal vertelde, dat het cinema is. De film zit vol met kleine anekdotes die in het verhaal zijn verwerkt.

Naast Jan Decleir en Peter Van den Begin zien we ook Chris Lomme. Waarom heb je haar gevraagd?

[NABIL BEN YADIR] Eerst en vooral omdat ze een fantastische actrice is, en ook omdat ze me de kans bood om de liefde tussen het personage van Fatima en een Belgische vrouw te tonen. Hun vriendschap en solidariteit zijn een heel belangrijk element in de film. Mensen begrijpen dat misschien niet helemaal, maar Fatima werkt niet voor het personage van Chris Lomme; zij helpt haar—gratis.
[MOKHTARIA BADAOUI] In onze cultuur gebeurt dat heel veel: moeders gaan ouderen bij hen thuis helpen, dus dat was heel belangrijk om te tonen. Het is niet Fatima’s taak om naar het personage van Chris Lomme te gaan en haar te helpen. Ze doet het uit liefde en vriendschap, omdat ze haar al jaren kent. Zij is helemaal alleen, en dus helpt ze haar. Ze doet de afwas, ze kookt voor haar.

Saadia Bentaïeb met Chris Lomme in “Les Baronnes” | Cinéart

De vier hoofdactrices in de film komen heel natuurlijk over en er is een echte dynamiek tussen hen. Heb je hen ook de kans gegeven om te improviseren?

[NABIL BEN YADIR] Improviseren is ingewikkeld, vooral bij het ritme van een komedie. Maar er zijn veel dingen die heel authentiek zijn. Bijvoorbeeld, wanneer ze huilen, huilen ze écht. Wanneer ze de opdracht krijgen om een ​​herinnering boven te halen die bij hen ergens diep binnenin zit, gebeurt dat op een heel natuurlijke manier en huilen ze oprecht. Maar al de rest staat wel in het scenario. De dialogen zijn geschreven zoals zij zouden spreken, zoals mijn moeder spreekt. Ik schreef ook alles zoals zij het uit zichzelf zouden zeggen—en zoals mijn moeder het zegt.

Hoe is de montage verlopen?

[NABIL BEN YADIR] Je hebt meerdere takes en dan moet je keuzes gaan maken. Dat kost tijd, maar gelukkig had ik de luxe om er mijn tijd voor te nemen. Ik deed de montage, en stopte dan een maand om iets anders te doen. Nadien begon ik terug te monteren, en dan overloop je alles, je bespreekt alles, en je werkt verder. Wat ik vaak doe, is de film tonen aan vrienden die geen film professionals zijn, maar wel van film houden; dat zijn gewone mensen, zoals buschauffeurs bijvoorbeeld. Ik nodig hen uit om de film te zien, en dan kan ik observeren hoe ze reageren. Ik wil zien hoe zij als publiek de film ervaren. Als het goed is, dan zeggen ze dat. Is hij geweldig, dan zeggen ze dat ook. Vinden ze hem niet goed, dan zeggen ze dat ook, dus voor mij is dat belangrijk. Soms is hun reactie verrassend, maar ik vind het wel leuk. Met “Les Baronnes” lachten ze; ze waren blij en applaudisseerden tijdens de film. Na die eerste vertoning ga je kijken of en waar je in de montage de film kan bijwerken. Je houdt rekening met hun ideeën en reacties. Ik zou niet op alles ja of neen zeggen, want nu was het een keuze die ik met mijn moeder nam. En uiteindelijk moeten wij hier over de film praten, dus de film moet reflecteren wat wij wilden tonen.

Daarnet is het al even vermeld dat je films niet genre-gebonden zijn. Vanwaar die verscheidenheid? 

[NABIL BEN YADIR] Dat heeft te maken met mijn beroepsverleden. Ik heb vroeger bij Volkswagen aan de band gewerkt, en dan doe je gans de dag hetzelfde werk. Altijd hetzelfde. Ik denk dat ik daardoor niet altijd dezelfde films wil maken; voor mij mag het iedere keer iets anders zijn. Het is al moeilijk genoeg om een film te maken, dus waarom zou je dan dezelfde film opnieuw maken? Waarom hetzelfde verhaal, of hetzelfde genre? Ik probeer graag nieuwe dingen uit. Ik vind het leuk als ik iets nieuws kan uitproberen… een thriller, een sociaal drama, een komedie… En een sociaal comedy-drama heeft altijd wel iets te bieden. Het brengt mensen samen, ik denk dat het heel belangrijk is, vooral met alles wat we nu meemaken. Een film die mensen op een positieve, emotionele en grappige manier samenbrengt, is altijd heel boeiend. Het is als een missie wanneer je mensen als Fatima en Chris Lomme kan samenbrengen. Als mensen de film zien en na afloop zeggen, ‘Oh, daar moest ik om lachen,’ en ze blijven na de film nog wat napraten. Of wanneer zonen nadien zeggen, ‘Zo zou mijn moeder kunnen zijn. Misschien heeft mijn moeder een passie? Heeft mijn moeder ook een droom?’ Men kent niet altijd zijn ouders echt heel goed, en daarom hoop ik dat moeders met hun kinderen naar de film gaan kijken, of dat hun kinderen de film gaan zien en er misschien hun moeder in kunnen herkennen.

Heb jij hem zijn passie voor film gegeven?

[NABIL BEN YADIR, tegen zijn moeder] Heb jij mij die passie gegeven? Heb jij me overtuigd om films te maken? Ja hé, jij hebt me altijd aangemoedigd. Dus ja, zij is degene die me heeft warmgemaakt voor film en ze heeft me daarin altijd gesteund.
[MOKHTARIA BADAOUI] De film die we het vaakst hebben gezien, en die we vroeger op VHS hadden, was Alfred Hitchcock’s “The Man Who Knew Too Much” [1956]. Hij filmde het begin van de film in Marrakech. Dat is een film die we heel vaak samen hebben gezien. De Hollywoodfilms van toen zijn een echte passie van mij.
[NABIL BEN YADIR] Dat was toen het tweede deel van Hitchcock’s carrière. Eerst werkte hij in Engeland, en nadien trok hij naar Amerika. De films met Cary Grant, of James Stewart en Doris Day…
[MOKHTARIA BADAOUI] ..en er is Audrey Hepburn, die hier vlakbij in Elsene is geboren. En ook de Franse komedies met Louis de Funès hebben we vroeger vaak gezien.

Klopt het dat je een band hebt met Jean-Claude Van Damme?

[NABIL BEN YADIR] Ik deed vroeger aan vechtsporten en ik was ook een filmfan, en wat vechtsporten en cinema met elkaar gemeen hebben, is Jean-Claude Van Damme. Ik ging in Elsene naar een school waar hij ook naar school was gegaan; we hadden zelfs dezelfde leerkrachten. Met het TV-programma “Strip-Tease” kon ik met mijn vechtsport zijn aandacht trekken toen ze een aflevering maakten over een jonge Van Damme-fan, en dat was ik. Dus vanaf het begin was ik fan van hem, en ik ben daar trots op. Want je mag niet vergeten dat hij helemaal alleen naar de Verenigde Staten trok in de hoop om er carrière te maken. Hij vertrok zonder geld en hij kende er niemand. Bij zijn huwelijk in Knokke heb ik hem ontmoet, en in 2018 produceerde ik een film met hem [“Lukas,” met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol, en co-productie van Nabil Ben Yadir]. Dus voor mij is de cirkel nu rond.

Waar heb je het vak geleerd? Want je hebt geen opleiding gevolgd in een filmschool, klopt dat?

[NABIL BEN YADIR] Dat klopt. Ik ben altijd heel nieuwsgierig geweest. Ik liet me meeslepen door de emotie van een film, maar bovenal probeerde ik te begrijpen hoe ze films maakten, en zo leerde ik het vak gaandeweg, uit nieuwsgierigheid. Ik heb een diploma elektromechanica [1998]. Maar filmschool, nee, dat heb ik nooit gevolgd.

Je bent ook heel productief, zowel als regisseur, scenarioschrijver, en zeker als producer. Staat er intussen al een nieuw project in de steigers?

[NABIL BEN YADIR] Ik blijf bezig omdat het me zo enorm boeit. Ik heb intussen een film gedraaid zonder mijn moeder omdat die film al gepland was. Als “Les Baronnes” aanslaat, wil ik opnieuw een film met mijn moeder maken. We hebben een idee dat we mogelijk verder zullen uitwerken.

Veel regisseurs zeggen dat het schrijven van een scenario het moeilijkste is van heel het filmproces. Vind jij dat ook zo?

[NABIL BEN YADIR] Ja, het is de moeilijkste stap. Je bent nooit echt zeker van jezelf, maar op een bepaald moment moet je gewoon kunnen zeggen, ‘Het is goed, dit is nu het scenario.’ Je schrijft niet elke dag van acht tot vijf. De ideeën moeten er zijn, en soms komen ze niet en zit je daar met een blanco blad voor je. Dat is het moeilijkste, want dan is het een gevecht met jezelf.

In april was Danny Boyle te gast op het BIFFF en hij zei toen dat de structuur van een scenario voor hem best te doen is, maar dialogen uitschrijven, dat is een probleem. Hoe zit dat bij jou?

[NABIL BEN YADIR] Bij mij begint het scenario met de personages, en niet met de structuur, zelfs niet met het verhaal. Ik probeer altijd vanuit een personage een verhaal op te bouwen. Je kan geen structuur hebben zonder personages. Dus voor mij is het in de eerste plaats de personages, en ik had het idee—nu ja, met mijn moeder hadden we het idee voor deze personages—en toen vertelden we het verhaal errond. De dialogen komen nadien, en dan krijgen de personages vorm: wie zijn ze, waar gaan we met hen naartoe, enz.

Jan Decleir in “Les Baronnes” | Cinéart

Zowel in “Dode Hoek” als in “Animals” speelde Soufiane Chilah de hoofdrol. Hij liet in beide films een sterke indruk na. Zou je met hem nog een film willen maken?

[NABIL BEN YADIR] Dat hangt altijd af van de film en van de rol, maar hij is zeker een fantastisch acteur. Ik zou ook graag nog eens met Jan Decleir willen werken, maar dan een film waarin hij de hoofdrol speelt. Op de laatste draaidag van “Les Baronnes” hebben we het er nog over gehad. Het is al lang geleden dat hij nog eens een hoofdrol heeft gespeeld; het is dus de hoogste tijd dat hij nog eens het centrale personage in een film kan vertolken.

Brussel
27 november 2025

FILMS

LES BARONS (2009) DIR Nabil Ben Yabir PROD Sébastien Delloye, Diana Elbaum SCR Nabil Ben Yabir, Laurent Brandenbourger (naar een idee van Nabil Ben Yabir) CAM Danny Elsen ED Damien Keyeux MUS Imhotep CAST Nader Boussandel, Mourade Zeguendi, Mounir Ait Hamou, Julien Courbey, Amlle Chahbi, Jan Decleir, Salah Eddine Benmoussa, Mélissa Djaouzi, Edouard Baer, Virginie Efira, Nabil Ben Yabir (Kaartjesverkoper van de Paradis)

LA MARCHE (2013) DIR Nabil Ben Yadir PROD Hugo Sélignac SCR Nabil Ben Yadir, Nadia Lakhdar (adaptatie van Nabil Ben Yadir, Nadia Lakhdar, Ahmed Hamidi) CAM Danny Elsen ED Damien Keyeux MUS Stephen Warbeck CAST Olivier Gourmet, Tewfik Jallab, Vincent Rottiers, M’Barek Belkouk, Nader Boussandel, Lubna Azabal, Hafsia Herzi, Charlotte Le Bon, Philippe Nahon, Finnegan Oldfield

DODE HOEK (2017) DIR Nabil Ben Yadir PROD Nabil Ben Yadir, Peter Bouckaert, Benoît Roland SCR Nabil Ben Yadir, Michel Sabbe, Laurent Brandenbourger CAM Robrecht Heyvaert CAST Peter Van den Begin, Ruth Becquart, Jan Decleir, David Murgia, Bert Haelvoet, Mathijs Scheepers, Tibo Vandenborre, Jenne Decleir, Flor Decleir, Angelo Thijssens, Annelore Crollet, Gene Bervoets, Jurgen Delnaet, Adil El Arbi

PATSER (2018) DIR Adil El Arbi, Bilall Fallah PROD Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé CO-PROD Nabil Ben Yadir, Benoît Roland, Chantal van der Horst, Gijs van de Westelaken SCR Adil El Arbi, Bilall Fallah, Nabil Ben Yadir, Bram Renders, Kove Van Steenberghe, Hendrik Verthé CAM Robrecht Heyvaert ED Adil El Arbi, Bilall Fallah, Thijs Van Nuffel, Kobe Van Steenberghe MUS Hannes De Maeyer CAST Matteo Simoni, Nora Charib, Saïd Boumazouche, Junes Lazaar, Gene Bervoets, Jeroen Perceval, Dimitri Thivaios, Axel Daeseleire, Hans Royaards, Bond Mgebrishvili, Nabil Ben Yadir (Aziz), Vic de Wachter

LUKAS (2018) DIR Julien Leclercq PROD Julien Leclercq, Jérémie Guez, Julien Madon, Aimée Buidine CO-PROD Nabil Ben Yadir, Benoît Roland, Nadia Khamlichi, Oguzhan Koc, Bastien Sirodot, Adrian Politowski SCR Jérémie Guez CAM Robrecht Heyvaert ED Benjamin Courtines MUS François Roy, Jean-Jacques Hertz CAST Jean-Claude Van Damme, Sveva Alviti, Sami Bouajila, Alice Verset, Sam Louwyck, Kevin Janssens, Kaaris, Dimitri ‘Vegas’ Thivaios, Manou Kersting

GHOST TROPIC (2019) DIR – SCR Bas Devos PROD Bas Devos, Nabil Ben Yadir, Benoît Roland, Tomas Leyers, Marc Goyens CAM Grimm Vandekerckhove ED Bas Devos, Dieter Diependaele MUS Brecht Ameel CAST Saabia Bentaïeb, Laurent Kumba, Jovial Mbega, Sara Sampelayo, Mieke De Groote, Anemone Valcke, Stefan Gota, Edouardo Ripani, Maaike Neuville, Jeroen Van der Ven

TORPEDO (2019) DIR Sven Huybrechts PROD Kobe Van Steenberge, Hendrik Verthé CO-PROD Nabil Ben Yadir, Benoît Roland, Oliver Mallia, Chantal van der Horst, Michel Vandewalle SCR Sven Huybrechts, Johan Horemans CAM Kobe Van Steenberge, Danny Elsen, Robrecht Heyvaert ED Hannes Timermans MUS Hannes De Maeyer CAST Koen De Bouw, Ella-June Henrard, Thure Riefenstein, Joren Seldeslachts, Sven De Ridder, Stefan Perceval, Bert Haelvoet, Vic De Wachter, Martin Semmelrogge, Robrecht Vanden Horen, Gilles De Schryver, Bruno Georis

YUMMY (2019) DIR Lars Damoiseaux PROD Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé CO-PROD Nabil Ben Yadir, Benoît Roland, Michael van Den Eynde SCR Lars Damoiseaux CAM  ED  MUS  CAST Maaike Neuville, Bart Hollanders, Benjalin Ramon, Clara Cleymans, Tom Audenaert, Taeke Nicolaï, Annick Christiaens, Joshua Rubin, Eric Gordon, Nouredinne Fahiri, Dimitri ‘Vegas’ Thivaios, Nabil Ben Yadir (Assistent van Dr. Yonah), Jonas Govaerts

TOTEM (2021) DIR Fred De Loof PROD Nabil Ben Yadir, Benoît Roland SCR Fred De Loof, François Neycken CAM Philippe Therasse ED Christophe Evrard CAST Fred De Loof, François Neycken, Pablo Andres, Céline Peret, Xavier Seron, Quentin Marteau, Jules Barbason, Cécile Delberghe, Elliott Elleboudt, Jules Hanquet, Timothée Coetsier

ANIMALS (2021) DIR Nabil Ben Yabir PROD Nabil Ben Yabir, Benoît Roland SCR Nabil Ben Yabir, Antoine Cuypers CAM Frank van den Eeden ED Dieter Diependaele CAST Soufiane Chilah, Gianni Guettaf, Vincent Overath, Lionel Maisin, Serkan Sancak, Anne-Marie Loop, Amid Chakir, Salim Talbi, Mounya Boudiaf, Sonia Hardoub, Raphaël Lamaassab, Mohamed Ben Yabir

VESPER (2022) DIR Kristina Buozyte, Bruno Samper PROD Kristina Buozyte, Daiva Jovaisiene, Asta Liukaityte, Alexis Perrin ASSOCIATE PROD Nabil Ben Yadir, Jon Vangdal Aamaas, Rebhi Barqawi, David Claikens, Nick Ford, Rj Hendrickx, Alex Verbaere SCR Kristina Buozyte, Bruno Samper, Brian Clark (verhaal van Kristina Buozyte, Bruno Samper) CAM Feliksas Abrukauskas ED Bernardas Andriusis, Suzanne Fenn, Justin MacKenzie Peers MUS Dan Levy CAST Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosy McEwen, Richard Brake, Melanie Gaydos, Edmund Dehn, Matvej Buravkov, Nojus Buslevicius

BAGHDAD MESSI (2023) DIR Sahim Omar Kalifa PROD Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé CO-PROD Nabil Ben Yabir, Benoît Roland, Mohanad Hayal, Chantal van der Horst SCR Kobe Van Steenberghe (verhaal van Sahim Omar Kalifa) CAM Anton Mertens ED Dorith Vinken MUS Frédéric Vercheval CAST Ahmed Mohammed Abdullah, Christian Renson, Zahraa Ghandour, Atheer Adel, Errol Trotman-Harewood, Safa Najem, Adil Abdulrahman

HERE (2023) DIR – SCR Bas Devos PROD Nabil Ben Yadir, Marc Goyens CAM Grimm Vandekerckhove ED Dieter Diependaele MUS Brecht Ameel CAST Stefan Gota, Liyo Gong, Teodor Corban, Cédric Luvuezo, Saabia Bentaïeb, Alina Constantin, ShuHuang Wang, Victor Claudio Zichil, Jovial Mbenga, Maaike Neuville, Lien Devos

TÊTES BRÛLÉES (2025) DIR – SCR Maja Ajmia Yde Zellama PROD Nabil Ben Yadir, Marc Goyens CAM Grimm Vandekerckhove ED Dieter Diependaele CAST Mounir Amamra, Lotte Diependaele, Adnane El Haruati, Safa Gharbaoui, Mehdi Soufiane, Saber Tadi, Mohamed Ben Yadir

PATSERS (2025) DIR Adil El Arbi, Bilall Fallah PROD Nabil Ben Yabir, Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé SCR Adil El Arbi, Bilall Fallah, Nabil Ben Yadir, Ruben Vermeersch, Brem Renders, Sven Huybrechts CAM Maximiliaan Dierickx ED Pieter Smet MUS Hannes De Maeyer CAST Matteo Simoni, Yolanthe Cabau, Pommelien Thijs, Sjaak, Nora Gharib, Junes Lazaar, Jennifer Heylen, Ward Kerremans, Ruben van der Meer, Modou Beye, Louis Talpe, Joey Kwan, Saïd Boumazoughe, Geert Van Rampelberg, Jeroen Van der Ven

LES BARONNES (2025) DIR Nabil Ben Yabir, Mokhtaria Babaoui PROD Nabil Ben Yabir, Benoît Roland SCR Nabil Ben Yabir, Mokhtaria Babaoui, Stéphane Malandrin CAM Lieven Van Baelen ED Laurie Colson MUS Stephen Warbeck CAST Saadia Bentaïeb, Rachida Boughanem, Halima Amrani, Rachida Riahi, Sanya Sridi, Jan Decleir, Chris Lomme, Peter Van den Begin