Peter Van den Begin: “Een acteur moet flexibel zijn in de manier van werken op de set, en dat ligt me wel”

Peter Van den Begin (geb. 1964) is al jaren een vaste en gevestigde waarde in de Vlaamse theater-, film- en televisiewereld. Vanwege zijn verscheidenheid aan rollen en uiteenlopende personages de voorbije decennia weet het publiek dat hij telkens topwerk aflevert en dat hij zich keer op keer probleemloos kan inleven tot in de ziel van de rollen die hij speelt.

Zo ook nu weer wanneer hij met “The Barefoot Emperor” voor de tweede keer in de huid kruipt van de Belgische koning Nicolas III. De film is het vervolg op de road trip “King of the Belgians” (2016), beide films van Peter Brosens en Jessica Woodworth. In de eerste film zag Nicolas III zijn land uiteenvallen. Toen hij op staatsbezoek in Istanbul was, kreeg hij plots te horen dat Wallonië de onafhankelijkheid had verklaard zodat hij moest onmiddellijk terugkeren om zijn koninkrijk te redden. Een krachtige zonnestorm verstoorde alle telecommunicatie en vliegverkeer, en er zat voor hem niets anders op dan met de hulp van een Britse documentairemaker incognito een odyssee aan te vatten doorheen de Balkan, terug naar België.

Maar uiteindelijk is hij niet in zijn thuisland geraakt. “The Barefoot Emperor” neemt dan ook de draad weer op wanneer Nicolas III in Sarajevo door een geweerschot aan het oor wordt geraakt en hij wakker wordt in het zomerverblijf van Tito, de voormalige president van Joegoslavië, gelegen op een eiland voor de westkust van Kroatië. Hij probeert wel te ontsnappen, maar wordt tegengehouden en door een speciale delegatie benoemd tot eerste keizer van het nationalistische Nova Europa. De film volgt wat er dan gebeurt wanneer hij besluit het lot in eigen handen te nemen.

De hoofdrolspelers uit “King of the Belgians” met o.m. Lucie Debay, Titus De Voogdt en Bruno Georis zijn in de sequel terug van de partij; andere opvallende acteurs die we hier ook nog aantreffen, zijn vooral Geraldine Chaplin en Udo Kier.

De trailer van “The Barefoot Emperor”

“The Barefoot Emperor” ging in september in wereldpremière tijdens het 44ste Toronto International Film Festival (sectie Contemporary World Cinema), en is vervolgens voorgesteld tijdens het Film Fest Gent waar volgend gesprek met Peter Van den Begin plaatsvond.

De film loopt vanaf 4 maart in de Belgische zalen. Verdeler: Lumière.

Heb je “King of the Belgians” eerst nog eens teruggezien voordat je aan “The Barefoot Emperor” begon?

Nee, niet bewust. Ik had hem wel tijdens filmfestivals in het buitenland nog een aantal keren gezien, maar niet meer in de aanloop naar deze film.

Wat heeft je aangesproken om je ook voor deze film te engageren?

Ik ken Peter en Jessica al een hele tijd, ik had nog meegespeeld in “La cinquième saison” [2012] en die samenwerking verliep zo goed, dat het voor mij van bij het begin heel duidelijk was. Ook de andere acteurs uit “King of the Belgians” zagen het meteen zitten om verder te gaan met het verhaal. Toen ze dan uitlegden wat ze van plan waren, heb ik geen moment getwijfeld en onmiddellijk ja gezegd. Ik draag hen een heel warm hart toe, ik vind hen heel fascinerende cineasten die een heel eigen manier hebben om hun verhaal te vertellen. Ik voel me heel goed thuis bij hen.

Wat maakt hen zo bijzonder?

Het feit dat ze zelf hun scenario’s schrijven en hun films produceren, regisseren, en dat ze alles heel bewust in eigen handen houden, waardoor het ganse proces al lang vooraf begint met gesprekken, ook met de andere acteurs—dat kan gemakkelijk een jaar op voorhand zijn om al te improviseren en verschillende mogelijkheden uit te werken. Je wordt lang voor de opnamen al betrokken bij hun project, en je weet dat je mening wordt geapprecieerd. Tijdens het draaien hebben ze een heel specifieke manier van werken: ze weten heel duidelijk waar ze naartoe willen, maar tezelfdertijd blijven er nog veel mogelijkheden open die vaak op de dag zelf worden ingevuld of worden beslist. Alles is er dan op gericht om die momenten te capteren. Bij “King of the Belgians” hadden we het voordeel dat we chronologisch konden draaien, je kon het verhaal gewoon volgen wat vrij uniek is om als acteur zo te kunnen werken, en dat was nu niet het geval. Maar dan nog, er straalt een zekere rust uit, er is geen tijdsdruk of dat laten ze in ieder geval niet merken. Dus ja, ik heb mijn hart aan hen verloren.

Is dat wat je als acteur ook graag hebt, dat een scenario een werkdocument is dat gemakkelijk kan of moet aangepast worden?

Dat hangt ervan af. Er zijn regisseurs die met een af af scenario hun dialogen willen behouden. Als het goed geschreven is, heb ik daar geen enkel probleem mee. Als de dialogen goed zitten, wat je meteen voelt als je het scenario leest, dan is dat ook heel goed te doen. Het zijn gewoon verschillende manieren van werken. Een acteur moet ook flexibel zijn in de manier van werken op de set, en dat ligt me wel. En Peter en Jessica beschouwen een scenario als één van de stappen in het proces om de film te maken. Het is materiaal om mee te werken, maar de dag zelf zijn ze wel met andere zaken bezig om te weten wat er effectief nodig is, en dan kan het gebeuren dat er voortdurend dingen veranderen. Ik kan me voorstellen dat dommige acteurs daar minder van houden, zij hebben misschien meer zekerheid nodig, maar ik vind het heel boeiend als er elke dag verrassingen zijn. Dan blijft het spannend, en het lééft.

Als je een scenario voor de eerste keer leest, hoe gaat dat in zijn werk? Voeg je er nota’s aan toe, je eigen bedenkingen,…?

Dat gebeurt, als ik vragen heb, dan schrijf ik er iets bij, of iets aanduiden bijvoorbeeld, heel zeker. Of voorstellen doen, wat als—alles wat in me opkomt, zodat het nadien kan worden besproken met de regisseur.

Zowel voor “King of the Belgians” als voor “The Barefoot Emperor” heb je veel in het buitenland gewerkt. W at zijn voor jou de voor- en nadelen van draaien op buitenlandse locaties?

Nu zaten we op een eiland, bijna opgesloten zeg maar, en dat geeft wel een specifieke sfeer. De vorige film was echt een road movie, toen trokken we rond, terwijl het nu meer geconcentreerd was. Maar het eiland was heel mooi, heel idyllisch, er reden geen auto’s, enkel fietsen en elektrische golfkarretjes. Overdag kwamen er wel toeristen of scholen, maar die vertrokken met de voorlaatste of de laatste boot terug naar het vasteland, en vanaf dan was het er doodstil. Er was enkel nog het personeel van het hotel, en je had de cast en de crew van de film, meer niet. Dag in dag uit werkten we met mekaar, we leefden met mekaar, en dat maakte het wel heel bijzonder. En in de verte zag je het vasteland, en je kon niet weg, hé [lacht].

Geraldine Chaplin met Peter Van den Begin tijdens Film Fest Gent bij de voorstelling van “The Barefoot Emperor.” Foto: © Leo/Film Talk

Na de eerste film konden we zeggen, ‘De koning is nog niet thuis.’ Nu is hij nog altijd niet thuis. Wat als er nu een derde deel zou komen?

Ik weet niet wat de plannen zijn, het zal misschien ook voor een deel van deze film afhangen. Maar ik ben altijd bereid, dus wat mij betreft, graag. Voor mij is het verhaal ook nog niet helemaal verteld. Maar er moet natuurlijk wel de noodzaak zijn om iets te vertellen, om met het verhaal echt iets te doen.

Je hebt in je lange carrière al tal van personages gespeeld, en je bent wereldberoemd in Vlaanderen. Tussendoor werk je wel in Nederland en Frankrijk, maar heb je al overwogen om meer in het buitenland te gaan te werken?

Wel, ik ben daar niet specifiek naar op zoek. Als ik zie wat ik hier in België kan doen, zowel voor film, televisie als in theater, ik krijg hier zoveel kansen en ze vragen me voor zoveel uiteenlopende rollen… In het buitenland word je misschien sneller voor een bepaald type rol gecast. Zoals je zegt, ik werk af en toe wel in Nederland en in Frankrijk, maar ik vind het heel belangrijk dat je een taal machtig bent, dat je in die taal kunt denken en je je daar ook comfortabel in voelt. Als ik echt een native Frans of native Engels personage zou moeten spelen—een Fransman of een Engelsman dus—dat lijkt me niet evident. Indien het met een accent mag, dan sta ik er wel voor open. Maar dat zijn vaak ook projecten die komen aanwaaien, de ene film brengt soms de andere mee. Dus ja, ik zoek er niet naar.

Wat mogen we binnenkort nog van je verwachten?

Een nieuw toneelstuk, “Angels in America,” dat eerst in het Toneelhuis komt [afgelopen november] en nadien trekken we daarmee op tournee in Vlaanderen en Nederland [regie en bewerking: Tom Dewispelaere, Stijn Van Opstal]. Het is ook verfilmd als een miniserie met Meryl Streep, Al Pacino en Emma Thompson [2003, regie Mike Nichols], maar van oorsprong is het een theaterstuk, geschreven in de jaren tachtig. Het volgt verschillende mensen die mekaar ontmoeten in het AIDS-tijdperk, en gaat over ziek worden, ziek zijn, afscheid nemen, maar er zit ook veel humor in, en door de jaren heen is het een iconisch stuk geworden. Mogelijk ga ik dan rond mei of juni in Canada filmen, dat is dan voor een Franse productie.

Wat is voor jou het grote verschil tussen acteren op de planken en voor een camera?

Het hier en nu is belangrijk. Als je een dag hebt gefilmd, dan moeten ze het in de montagekamer stellen met hetgeen er die dag is opgenomen. De volgende dag begint het dan helemaal opnieuw, en je moet dan ook elke dag iets loslaten, afscheid nemen en verdergaan. Dus je kan er niet te lang bij blijven stilstaan. Maar in het theater heb je altijd nog een volgende dag waar je opnieuw kan beginnen, terug opnieuw van nul starten om je publiek te ontroeren. Een stuk als “Angels in America” is een lang stuk, qua concentratie zijn het lange bogen die je moet overbruggen, maar daardoor heb je als acteur ook alles meer in de hand om het zelf te sturen en het te laten evolueren zoals je dat zelf wil. Je hebt meer controle over je werk, terwijl je in film een onderdeel bent: je speelt een scène en dan is het aan de regisseur en de monteur om te knippen en te plakken. Daar heb je dan geen vat meer op het resultaat.

Peter Van den Begin in “The Barefoot Emperor.” Foto: Lumière.

Bij een toneelstuk, groeit je personage ook naarmate het aantal voorstellingen dat je speelt?

Heel zeker. Soms zit er een periode tussen dat je het stuk niet speelt of bij een herneming, en dan gebeurt het dat je zaken vindt als acteur waarvan je niet wist dat ze er waren—een andere ingang om een scène te spelen, of dieper te gaan. Dat kan echt wel verrijkend werken, en dan wordt het ook echt beter.

Voel je het zelf aan als je bij de ene voorstelling heel sterk uit de verf komt en dat het op een andere dag misschien iets minder is?

Natuurlijk. We zijn allemaal maar mensen; je probeert je zo goed mogelijk te concentreren en te focussen, en dan gebeurt het soms wel eens dat je denkt dat het een mindere avond is. Maar meestal is dat gevoel vooral bij jezelf en niet zozeer bij het publiek: als het een goed stuk is, dan blijft dat altijd overeind. En ook, als je iets doet, moet je er zeker van zijn dat je het ineens zo goed mogelijk doet. Het kan dus zeker geen kwaad om streng en kritisch te zijn tegenover jezelf en tegenover je eigen werk.

Film Fest Gent,
13 oktober 2019

FILMS

DE PANIEKZAAIERS (1986) DIR Patrick Lebon PROD Willem Thijssen SCR Patrick Lebon, Paul Koeck CAM Wim Robberechts ED Henri Erisman MUS Tars Lootens, Robert Vlaeyen CAST Gaston Berghmans, Leo Martin, Jan Van Dyke, Chris  Cauwenbergs, Marilou Mermans, Janine Bischops, Nancy Dee, Yvonne Verbeek, Peter Van den Begin (Secretaris), Patrick Lebon, Loes van den Heuvel

DE ZEVENDE HEMEL (1993) DIR Jean-Paul Lilienfield PROD Paul Voorthuysen, Johan van den Driessche, Erwin Provoost, Eyriel de Rouvre SCR Urbanus, Jean-Paul Lilienfield CAM Willy Staessen ED Phille Ravoet MUS Jacques Davidovici CAST Urbanus, Renée Soutendijk, Hilde Van Mieghem, Peter Van den Begin (Caude), Kitty Courbois, Jean-Paul Lilienfield, Senne Rouffaer, Tom Van Bouwel, Lucas Van den Eynde, Loes van den Heuvel

HOOGSTE TIJD (1995) DIR Frans Weisz PROD Robbe De Hert, René Seegers, Jos van der Linden SCR Jan Blokker (boek, Harry Mulisch) CAM Robby Müller ED Michiel Reichwein, Ton Ruys MUS Theo Nijland CAST Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Camilla Siegertsz, Bart Slegers, Edwin de Vries, Joop Doderer, Michael Pas, Peter Van den Begin (Etienne)

ALLES MOET WEG (1996) DIR Jan Verheyen PROD Dirk Impens, Daniël Van Avermaet, Rudy Verzyck SCR Jan Verheyen, Peter Van den Begin, Stany Crets, Christopher Dirickx (boek, Tom Lanoye) CAM Glynn Speekaert ED Ewin Ryckaert MUS Noordkaap CAST Stany Crets, Peter Van den Begin (Andreeke), Bart De Pauw, Jaak Van Assche, Axel Daeseleire, Dirk Lavryssen

DIEF! (1998) DIR Mark Punt SCR Mark Punt (boek, Frans Van Reeth) CAM Philippe Van Volsem ED Philippe Ravoet CAST Axel Daeseleire, Peter Van den Begin (George), Gaston Berghmans, Tania Kloek, Jaak Van Assche, Jenne Decleir, Pol Goossen

LE BAL MASQUÉ (1998) DIR Julien Vrebos PROD Daniel Zuta, Stef Cockmartin SCR Julien Vrebos, Willy Van Poucke, Gerrie Van Rompaey CAM Marijke Van Kets MUS Bert Joris, Dré Pallemaerts CAST Peter Van den Begin (Peter Daerden), Alexandra Vandernoot, Pascale Bal, Natacha Amal, Filip Peeters, Olivier Gourmet

FILM 1 (1999) DIR – SCR Willem Wallyn CAM Lou Berghmans ED Neil Skeet MUS Dirk Jans CAST Peter Van den Begin (Willem Wallyn), Carl Ridders, Herbert Flack, Luc Wallyn, Fujio Ishimaru, Sylvia Kristel, Frank Vander Linden

KAAS (1999) DIR Orlow Seunke PROD Monique van Welzen SCR (boek, Willem Elsschot) CAM Tom Erisman CAST Josse De Pauw, Frieda Pittoors, Stany Crets, Peter Van den Begin (Van der Zijpen Jr.), Wim Opbroeck, Dirk Roofthooft, Din Meysmans, Marie Vinck, Bert André

TEAM SPIRIT (2000) DIR Jan Verheyen PROD Dirk Impens, Rudy Verzyck SCR Bart De Pauw, Jean van de Velde, Mischa Alexander CAM Jan Vancaillie ED Ewin Ryckaert MUS Jan Leyers CAST Van Landuyt, Michael Pas, Axel Daeseleire, Geert Hunaerts, Dimitri Leue, Mathias Sercu, Tine Reymer, Tania Kloek, Anne Denolf, Viv de Wachter, Peter Van den Begin (Eddy), Filip Peeters

PLOP IN DE WOLKEN (2000) DIR Bart van Leemputten PROD Eric Caroen SCR Gert Verhulst, Hans Bourlon, Danny Verbiest CAM Philippe Van Volsem ED Jan Goossen MUS  CAST Walter de Donder, Aimé Anthoni, Clara Cleymans, Karin Jacobs, Peter Van den Begin (Kabouter Jeuk), Stany Crets, Luk Alloo, Luc Caals, Ward de Ravet

PENALTY (2000) DIR – SCR Pieter Van Hees ED Ludo Troch, Nico Leunen CAST Peter Van den Begin (Thierry), Nele Bauwens, Adriaan Van den Hoof, Robbie Cleiren, An Miller, Frank Vercruyssen

BRUXELLES MON AMOUR (2001) DIR – SCR Marc Didden, Kaat Beels, Peter Vandekerckhove PROD Kaat Camerlynck CAM Willy Stassen, Michel Baudour, Micha Douwes ED Ludi Troch CAST Sara de Roo, Peter Van den Begin (Jens), Frieda Pittoors, Josse De Pauw, Sara De Bosschere

DE VERLOSSING (2001) DIR Hugo Claus (also play) PROD Paul Breuls CAM Goert Giltay ED Menno Boerema MUS Henny Vrienten CAST Jan Decleir, Gilda De Bal, Peter Van den Begin (Johnny), Elke Dom, Willeke Van Ammelrooy, Lucas Van den Eynde, Adriaan Van Dis, Yvonne Verbeeck

HOP (2002) DIR Dominique Standaert PROD Dominique Standaert, Michel Houdmont, Thierry de Coster SCR Dominique Standaert, Rémi Hatzfeld, Olivier Malley CAM Raymond Fromont ED Dominique Lefever MUS Vincent D’Hondt CAST Jan Decleir, Antje de Boeck, Ansou Diedhious, Alexandra Vandernoot, Peter Van den Begin (Simon),

VERDER DAN DE MAAN (2003) DIR Stijn Coninx PROD Sophie Schoukens, Jan Roekens, Ineke van Wierst, Els Vandevorst, Peter Aalbæk Jensen, Joachim Ortmanns SCR Jacqueline Epskamp CAM Walther Van den Ende ED Ludo Troch MUS Henny Vrienten CAST Huub Stapel, Johanna ter Steege, Neeltje de Vree, Peter Van den Begin (Kneutje), Dirk Roofthooft, Wim Opbrouck

TEAM SPIRIT 2 (2003) DIR Jan Verheyen PROD Dirk Impens SCR Jan Verheyen, Dimitri Leue CAM Frank Van den Eeden ED Ewin Ryckaert MUS Sioen CAST Tom Van Landuyt, Michaël Pas, Axel Daeseleire, Geert Hunaerts, Mathias Sercu, Dimitri Leue, Tania Kloeck, Warre Borgmans, Hilde De Baerdemaeker, Bart De Pauw, Peter Van den Begin (Eddy), Natalia Druyts, Filip Peeters, Tom Van Bouwel, Marc Van Eeghem

SUSKE EN WISKE: DE DUISTERE DIAMANT (2004) DIR Rudi Van Den Bossche PROD Christel Brunn, Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, Peter Van Den Dungen, Christoph Thoke, Axel Möbius SCR Rudi Van Den Bossche, Patricia Beysens, Ilse Somers (personages, Willy Vandersteen) CAM Gerd Schelfhout ED Ludo Troch MUS Brian Clifton CAST Joeri Busschots, Celine Verbeeck, Thekla Reuten, Peter Van den Begin (Tante Sidonia), Tuur De Weert, Stany Crets, Frank Focketeyn, Urbanus, Willeke Van Ammelrooy, Scen De Ridder, Luk Wyns, Dirk Roofthooft

10 JAAR “LEUVEN KORT” (2004) DIR Vincent Bal, Dirk Beliën, Lars Damoiseaux, Hans Herbots, Evelien Hoedekie, Daniël Lambrechts, Erik Lamens, Koen Mortier, Wouter Sel, Reinout Swinnen, Patrice Troye, Fien Troch, Lieven Van Baelen, Dorothée Van Den Berghe, Pieter Van Hees, Hilde Van Mieghem, Christophe Van Rompaey, Joël Vanhoebrouck, Brecht Vanhoenacker, Jakob Verbruggen, Willem Wallyn CAST Frank Vercruyssen, Damiaan De Schrijver, Peter Van den Begin, Veerle Dobbelaere, Dimitri Leue, Jenny Tanghe, Gene Bervoets, Frank Focketyn, Fred Van Kuyck, Hilde Van Mieghem, Dirk Roofthooft, Els Dottermans, Stany Crets, Natali Broods, Sam Louwyck, Tom Van Dyck, Kader Gurbüz, Bert André, Ianka Fleerackers, Pieter Embrechts, Nand Buyl

ERIK OF HET KLEIN INSECTENBOEK (2004) DIR Gidi van Liempd PROD Hans de Weers SCR Gidi Van Liempd, Cecile Levy (boek, Godfried Bomans) CAM Hein Groot ED Els Voorspoels MUS Ellert Driessen CAST Jasper Oldenhof, Merijn van Heiningen, Jaak Van Assche, Peter Van den Begin (Duizendpoot), Stany Crets, Johnny de Mol, Johnny Kraaykamp Jr.

LEPEL (2005) DIR Willem van de Sande Bakhuyzen PROD Olivier Damian, Joost de Vries, Leontine Petit SCR Mieke de Jong CAM Guido van Gennep ED Wouter Jansen MUS Robert Lockhart CAST Loes Luca, Carice Van Houten, Barry Atsma, Joep Truijen, Peter Van den Begin (Ballonvaarder), Ulrik Sareik

VET HARD (2005) DIR Tim Oliehoek PROD Frans van Gestel, San Fu Maltha, Jeroen Beker SCR Jan Verheyen, Jean-Claude Van Rijckegem, Wijo Koek, Anders Thomas Jensen CAM Rolf Dekens ED Peter Alderliesten MUS Alex Heffes CAST Jack Wouterse, Kurt Rogiers, Bracha Van Doesburgh, Johnny de Mol, Cas Jansen, Peter Van den Begin (Vuk), Jaak Van Assche, Ton Kas

EEN ANDER ZIJN GELUK (2005) DIR – SCR Fien Troch PROD Antonio Lombardo CAM Frank Van den Eeden MUS Peter Van Laerhoven ED Nico Leunen CAST Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Natali Broods, Elmo Mistlaen, Peter Van den Begin (Mark), Josse De Pauw, Viviane de Muynck, Geert Van Rampelberg, Jan Decleir

BUITENSPEL (2005) DIR Jan Verheyen PROD Dirk Impens SCR Frank Ketelaar, Ed Vanderweyden CAM Dany Elsen ED Philippe Ravoet MUS Jan Leyers CAST Ilya Van Malderghem, Joke Devynck, Filip Peeters, Pauline Grossen, Dirk Van Dijck, Warre Borgmans, Stany Cretz, Stan Van Samang, Peter Van den Begin (Referee), Hilde De Baerdemaeker, Tom Waes

FIRMIN (2007) DIR Dominique Deruddere PROD Dominique Deruddere, Chris van den Durpel SCR Dominique Deruddere (verhaal, Frank Van Laecke) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Raymond van het Groenewoud CAST Chris van den Durpel, Jan Decleir, Josse De Pauw, Peter Van den Begin (Jespers), Ben Segers, Marc Van Eeghem, Frank Focketeyn

WIT LICHT (2008) DIR – SCR Jean van de Velde PROD Richard Claus, Paul Brinks, Chris Brouwer CAM Theo van de Sande ED Peter R. Adam MUS Nick Laird-Clowes CAST Marco Borsato, Thekla Reuten, Peter Van den Begin (François Lama), Andrew Kintu, Abby Mukiibi Nkaaga, Siebe Schoneveld

DIRTY MIND (2009) DIR – SCR Pieter Van Hees PROD Frank Van Passel, Bert Hamelinck, Kato Maes CAM Jan Vancaillie ED Nico Leunen CAST Wim Helsen, Kristine Van Pellicom, Peter Van den Begin (David Vandewoestijne), Frank Focketeyn, Robbie Cleiren, Sien Eggers, Maaike Neuville, Sara De Bosschere, Tine Embrechts, Bruno Vanden Broecke, Sara de Roo, Manou Kersting, Jan Bijvoet, Marc Didden, Ruth Becquart

SUSKE EN WISKE: DE TEXAS RAKKERS (2009, animatie) DIR Wim Bien, Mark Mertens PROD Jan Theys, Eric Wirix SCR Dirk Nielandt, Eric Wirix, Guy Mortier (strip ‘Suske en Wiske: De Texasrakkers’ door Willy Vandersteen) MUS Ian Marien CAST (enkel stem) Staf Coppens, Guilherme Apollonio, Chloe Dolandis, Nanette Drazic, Filip Peeters, Peter Van den Begin (Rik), Chris van den Durpel, Lucas Van den Eynde, Stany Crets, Axel Daeseleire

ANUBIS EN DE WRAAK VAN ARGHUS (2009) DIR Dennis Bots EXEC PROD Anja Van Mensel, Reinhout Nechelput SCR Hans Bourlon, Gert Verhulst, Anjali Taneja, Patrick Limpens, Alexandra Penrhyn Lowe CAM Marc Van Acker ED Mathieu Depuydt MUS Olaf Janssens CAST Peter Van den Begin (Arghus), Lucien Van Geffen, Elle van Knoll, Iris Hesseling, Gamze Tazim, Sander van Amsterdam

FRITS EN FREDDY (2010) DIR Guy Goosens PROD Guy Goosens, Marc Punt SCR Marc Punt CAM Gerd Schelfhout ED Alain Dessauvage MUS Tuomas Kantelinen CAST Peter Van den Begin (Frits Frateur), Tom Van Dyck, Frank Aendenboom, Wim Opbrouck, Tania Kloeck, Tom Dewispelaere, Frank Focketeyn, Lucas Van den Eynde, Jan Van Looveren, Erika Van Tielen, Erik Van Looy

ALLEZ, EDDY! (2012) DIR – SCR Gert Embrechts PROD Jacqueline de Goeij CAM Bert Pot ED Els Voorspoels CAST Peter Van den Begin (André), Barbara Sarafian, Jelte Blommaert, Els Dottermans, Stefaan Degand, Jelle Cleymans, Mathias Vergels, Lotte Bode, Frieda Pittoors

LA CINQUIÈME SAISON (2012) DIR – SCR Peter Brosens, Jessica Woodworth PROD Peter Brosens, Jessica Woodworth, Philippe Avril, Joop van Wijk, Sébastien Delloye, J.B. Macrander, Diana Elbaum CAM Hans Bruch, Jr. ED Jessica Woodworth MUS Michel Schöpping CAST Aurélia Poirier, Django Schrevens, Sam Louwyck, Gill Vancompernolle, Peter Van den Begin (Marcel), Véronique Tappert, Robert Collinet, Bruno Georis

HISTORIUM BRUGGE (2012) DIR Kene Illegems PROD Kato Maes SCR Kene Illegems, Nicholas Lens, Gerrie Van Rompaey CAM Toom Illegems MUS Nicolas Lens CAST Clara Cleymans, Leslie de Gruyter, John Flanders, Peter Van den Begin (Wialand Lauweryn), Michel van Dousselaere

FRITS & FRANKY (2013) DIR – SCR Mark Punt PROD Mark Punt, Rachel Van Bommel SCR  CAM Gerd Schelfhout ED Philippe Ravoet MUS Bert Embrechts CAST Peter Van den Begin (Frits Frateur), Sven De Ridder, Eva Laurenssen, Axel Daeseleire, Manou Kersting, Mathijs Scheepers, Reinhilde Decleir

KENAU (2014) DIR Maarten Treurniet PROD Els Rientjes, San Fu Maltha, Iván Márk SCR Marnie Blok, Karin van Holst Pellekaan ED Bas Icke, Jasper Quispel MUS Zsófia Tammér CAST Monic Hendrickx, Barry Astma, Sallie Harmsen, Sophie van Winden, Peter Van den Begin (Jacob), Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Simon Nader

WASTE LAND (2014) DIR – SCR Pieter Van Hees PROD Koen Mortier, Eurydice Gysel CAM Menno Hans ED Nico Leunen CAST Jérémie Renier, Natali Broods, Babetida Sadjo, Peter Van den Begin (Johnny Rimbaud), Peter van den Eede, Mourade Zeguendi

WIPLALA (2014) DIR Tim Oliehoek PROD Burny Bos SCR Tamara Bos (boek, Annie M.G. Schmidt) CAM Rolf Dekens ED Bert Jacobs MUS André Dziezuk, Perquisite CAST Géza Weisz, Sasha Mylanus, Kee Ketelaar, Peter Paul Muller, Marjan Luif, Paul Kooij, Cas Jansen, Peter Van den Begin (Garçon)

BOWLING BALLS (2014) DIR – PROD – SCR Mark Punt CAM Philip van Volsem ED Bert Jacobs, Pieter-Jan Bergmans MUS Melcher Meirmans, Chrisnanne Wiegel, Joris Oonk CAST Wim Opbrouck, Peter Van den Begin (Fikko), Jonas Van Geel, Nathalie Meskens, Sven De Ridder, Manou Kersting, Jenne Decleir, Filip Peeters, Charlotte Vandermeersch, Kim Hertogs, Herwig Ilegems, Axel Daeseleire

D’ARDENNEN (2015) DIR Robin Pront PROD Bart Van Langendonck SCR Robin Pront, Jeroen Perceval CAM Robrecht Heyvaert ED Alain Dessauvage CAST Kevin Janssens, Jeroen Perceval, Veerle Baetens, Eric Gordon, Jan Bijvoet, Sam Louwyck, Peter Van den Begin (Robert), Viviane De Muynck

EVERYBODY HAPPY (2016) DIR – SCR Nic Balthazar PROD Peter Bouckaert CAM Robrecht Heyvaert ED Philippe Ravoet MUS Triggerfinger, Henny Vrienten CAST Peter Van den Begin (Hartman), Barbara Sarafian, Jeroen Leenders, Josse De Pauw, Rik Verheye, Kamal Kharmech

KING OF THE BELGIANS (2016) DIR – PROD – SCR Peter Brosens, Jessica Woodworth CAM Ton Peeters ED David Verdurme CAST Peter Van den Begin (Koning Nicolas III), Lucie Debay, Titus De Voogdt, Bruno Georis, Goran Radakovic, Pieter van der Houwen

PIPPA (2016) DIR – PROD – SCR Mark Punt CAM Philip van Volsem ED Pieter-Jan Bergmans, Gert Frimmers MUS Joris Oonk, Chrisnanne Wiegel CAST Peter Van den Begin (Danny), Wim Opbrouck, Nathalie Meskens, Sven De Ridder, Bart De Pauw, Manou Kersting, Tom Van Dyck, Ella Leyers, Frank Aendenboom, Viviane De Muynck, Daniëlla Somers

DODE HOEK (2017) DIR Nabil Ben Yadir PROD Nabil Ben Yadir, Peter Bouckaert, Benoit Roland SCR Nabil Ben Yadir, Michel Sabbe, Laurent Brandenbourger CAM Robrecht Heyvaert CAST Peter Van den Begin (Jan Verbeek), Ruth Becquart, Jan Decleir, David Murgia, Mathijs Scheepers, Tibo Vandenborre, Jurgen Delnaet

STORM: LETTERS VAN VUUR (2017) DIR Dennis Bots PROD Harro van Staverden SCR Karin van Holst Pellekaan CAM Rolf Dekens ED Björn Mentink, Peter Alderliesten CAST Yorick van Wageningen, Peter Van den Begin (Frans van der Hulst), Egbert Jan Weeber, Laura Verlinde, Loek Peters, Maarten Heijmans

DE DAG DAT MIJN HUIS VIEL (2017) DIR Thessa Meijer SCR Thessa Meijer, Don Duyns CAM Myrthe Mosterman ED Mieneke Kramer MUS Kees van Driel, Zeger de Vos CAST Imani De Caestecker, Wim Opbrouck, Dahlia Pessemiers, Frieda Pittoors, Ann Tuts, Peter Van den Begin (Hein), Wim Willaert

ADORATION (2019) DIR Fabrice du Welz PROD Vincent Tavier, Manuel Chiche SCR Fabrice du Welz, Romain Protat, Vincent Tavier CAM Manuel Dacosse ED Anne-Laure Guégan MUS Vincent Cahay CAST Thomas Gloria, Fantine Harduin, Benoît Poelvoorde, Anaël Snoeck, Gwendolyn Gourvenec, Peter Van den Begin (Oscar Batts), Charlotte Vandermeersch, Laurent Lucas

THE BAREFOOT EMPEROR (2019) DIR – PROD – SCR Peter Brosens, Jessica Woodworth CAM Tom Peters ED David Verdurme CAST Peter Van den Begin (Koning Nicolas III), Lucie Debay, Udo Kier, Geraldine Chaplin, Bruno Georis, Titus De Voogdt, Pieter van der Houwen

JUSTICE (2020) DIR – SCR Stephan Streker PROD Boris Van Gils, Michaël Goldberg CAM Léo Lefèvre CAST Jérémie Renier, Alma Jodorowsky, Emmannuelle Bercot, Félix Maritaud, Zacharie Chasseriaud, Sam Louwyck, Peter Van den Begin (Dirk), Bruno Vanden Broecke, Jeroen Perceval

SPACEBOY (2020) DIR Olivier Pairoux SCR Olivier Pairoux, Eusebio Larrea CAM Thomas Rentier ED Maarten Janssens CAST Peter Van den Begin, Jean-Benoît Ugeux, Yannick Renier, Albane Masson, Bérénice Baôo, Basile Grunberger, C. C. DeNeira

TV-REEKSEN

HET SPROOKJESTHEATER (1979), alle 3 afleveringen
ZAPP (1989)
DE BOSSEN VAN VLAANDEREN (1991), 2 afleveringen
MOEDER, WAAROM LEVEN WIJ? (1993), 1 aflevering
KATS & CO (1994), 1 aflevering
ONS GELUK (1995), 1 aflevering
DE VLIEGENDE DOOS (1995)
KULDERZIPKEN (1997), 1 aflevering
WINDKRACHT 10 (1997), 1 aflevering
DE RAF & RONNY SHOW (1998), 1 aflevering
HETERDAAD (1998), 1 aflevering
DEBBY & NANCY LAID KNIGHT (2001), alle 12 afleveringen
ENNEAGRAM (2005), 1 aflevering
TEAM SPIRIT: DE SERIE 2 (2005), 1 aflevering
DE PARELVISSERS (2006), 1 aflevering
DE MATROESJKA’S (2005, 2008), 16 afleveringen
FANS (2008), alle 9 afleveringen
OUD BELGIË (2010), alle 6 afleveringen
STERREN OP DE DANSVLOER (2010), 1 aflevering
KIEKENS (2012), 2 afleveringen
DEADLINE 14/10 (2012), alle 8 afleveringen
DEBBY EN NANCY’S WARME WINTERSHOW (2012), alle 4 afleveringen
MET MAN EN MACHT (2013), alle 8 afleveringen
ZINGABURIA (2014), 1 aflevering
DEADLINE 25/5 (2014), alle 8 afleveringen
AMATEURS (2014), 1 aflevering
LANG LEVE (2014), 1 aflevering
HOLLANDS HOOP (2014, 2017, 2020), alle 18 afleveringen
CALLBOYS (2014, 2020), 2 afleveringen
PENOZA (2015), 1 aflevering
AUWCH_ (2016), 1 aflevering
TABULA RASA (2017), alle 8 afleveringen
DE INFILTRANT (2018), alle 8 afleveringen
EIGEN KWEEK (2019), alle 6 afleveringen
STUDIO TARARA (2019), alle 8 afleveringen
FAIR TRADE (2020)