Kevin Janssens: “In ‘De Patrick’ gaat het niet over iemand die zijn hamer kwijt is, de film gaat over zoveel meer”

Na films als de actiethriller “Revenge” (2017) en “Lukas” (2018, met Jean-Claude Van Damme), speelde hij in “Les confins du monde” (2018) aan de zijde van Gérard Depardieu, en in “The Room” (2019) was hij de partner van de Frans-Oekraïense actrice Olga Kurylenko, de Bondgirl uit “Quantom of Solace” (2008). Tussendoor schitterde hij in de TV-reeksen en kijkcijferkanonnen “Over Water” (2018) en “Undercover” (2019).

Met dit ruime en gevarieerde aanbod dat hij bij elkaar speelde in nauwelijks twee jaar tijd, verwijzen we naar acteur Kevin Janssens (geb. 1979), reeds lang een vaste waarde in het Vlaamse film- en televisielandschap. Sinds “D’Ardennen” (2015), één van de onmiskenbare hoogtepunten uit het recente en rijkgevulde filmpalmares van eigen bodem, wordt hij ook in het buitenland heel erg gewaardeerd en gegeerd. Vandaar dat we hem als internationaal erkend acteur in de toekomst ongetwijfeld nog vaker in buitenlandse producties aan de slag zullen zien.

Temidden van al zijn werk in binnen- en buitenland, blijft hij echter een bezield acteur pur sang die ook in een intimistisch project als zijn nieuwste film “De Patrick” de grenzen van zijn eigen natuurtalent blijft opzoeken. Hier krijg je immers andermaal een rasacteur te zien in een rol die je niet meteen van hem verwacht, maar de glansprestatie die hij neerzet, getuigt van een immense empathie en doorzettingsvermogen. Je gaat immers niet zomaar voor een filmrol zeventien kilo bijkomen, je moet daar een goede reden voor hebben.

Die reden is Kevin Janssens. Gedreven als hij is, weet hij de lat steeds hoger te leggen en gaat hij een artistieke uitdaging niet uit de weg. En dat resultaat zet hij neer in “De Patrick,” de debuutfilm van Tim Mielants, met Janssens als de uitbater van een nudistencamping die zijn hamer kwijt is. Op het eerste zicht lijkt het ietwat banaal, maar daar voegen zijn vertolking en het scenario, mede geschreven door Tim Mielants, een gans palet aan emoties toe en krijg je een mooi ingekleurd fresco onder de vorm van een heel bijzondere film.

En, zoals daarnet gezegd, omdat Kevin Janssens de reden is, zaten we graag met hem aan tafel tijdens de persdag van “De Patrick” met als locatie de Antwerpse Linkeroever en zicht op de Schelde. De film loopt vanaf 28 augustus in de zalen.

Het meest in het oog springende is de metamorfose die je hebt ondergaan voor het personage van Patrick. Hoe ging dat precies in zijn werk?

Ik had maar zeven weken om zeventien kilo bij te komen en had het voorgelegd aan een diëtist. Hij maakte voor mij een schema, zoveel keer per dag eten, die nutriënten erbij, en toen ik dat las, dacht ik, ‘Ik ga in die periode nooit het beoogde resultaat halen dat ik wil bereiken.’ Ik heb het dan naast mij neergelegd en heb op internet opgezocht hoe sommige collega’s dat hebben gedaan, zoals Colin Farrell die voor “The Lobster” [2015] op twee maanden tijd twintig kilo was bijgekomen, wat dus ongeveer vergelijkbaar was met mij. Hij at daarvoor veel roomijs, en dus ging ik Häagen-Dazs smelten in de mirogolfoven om het op te drinken. ’s Morgens ging ik naar de Burger King om hamburgers te eten, ik at ook veel spaghetti, Boules de Berlin, bruin bier drinken, en zo ben ik tot het resultaat gekomen van zeventien kilo op zeven weken. Ik heb me wel laten opvolgen door een arts om bijvoorbeeld mijn cholesterol en mijn lever te laten checken. Dat was best heftig, want mijn lever was aan het vervetten en de cholesterol schoot torenhoog. De arts raadde me aan om uiterst voorzichtig te zijn want het was echt heel ongezond. Maar ja, ik zei hem dat het voor een bepaalde periode was en het was voor mijn werk. Hij zei toen, ‘Okee, maar nadien moet je er zéker mee stoppen. Wat je nu doet, is heel ongezond.’ Dus ja, dat is de manier waarop ik het heb gedaan en voor mij was het ook de enige manier, denk ik, om tot dat resultaat te komen. Anders was het mij niet gelukt en was het ook niet geloofwaardig voor het personage, vrees ik.

Kevin Janssens en Louis van der Waal in “De Patrick.” Foto: Savage Films

Je gaat echt tot het uiterste voor een rol, dan ben je toch wel uiterst gedisciplineerd, vind je niet?

Tja, discipline… Weet je, de eerste dag denk je, ‘Oh yes, ik mag eten wat ik wil en zoveel ik wil.’ De tweede dag denk je al van, ‘Oh, nu moet ik dat opnieuw gaan doen!’ En uiteindelijk duurt dat hele proces langer dan twee maanden, want tijdens het draaien moest ik mijn gewicht ook nog behouden, dus je blijft ongezond eten en dat heeft niet enkel een effect op je fysiek, maar ook heel erg op je gemoed en je weerstand. Het waren dus heel intense maanden. Maar eens de opnamen achter de rug waren, zat de moeilijkste opdracht erop voor mij, want gewichtshalve kan ik gemakkelijker afvallen dan bijkomen.

Wat heeft je overtuigd om de rol van Patrick te spelen, in de wetenschap dat je heel ver zou moeten gaan in je metamorfose?

Het scenario en vooral ook Tim Mielants. Ik had eerder al met hem gewerkt tijdens de serie “Super8” [2009]. Tim is ook een adept van Guido Henderickx, de regisseur van TV-reeksen als “Moeder, waarom leven wij?” [1993] en “Koning van de wereld” [2006]. Ik had les gekregen van Guido en hij had me toen gevraagd voor “Koning van de wereld” [hoofdrol naast Koen De Bouw, Jan Decleir en Natali Broods], en ik wist ook dat Tim les volgde bij Guido in Sint-Lucas. Toen kenden we mekaar dus al, en Tim is echt één van de beste regisseurs waarmee ik tot nu toe heb gewerkt. Ik zeg dat niet om pluimen op zijn hoed te spelden, maar hij geeft enorm om zijn acteurs, hij geeft hen veel vertrouwen en veel vrijheid, en hij weet wat hij wil. Hij heeft mij van bij het begin overtuigd met zijn scenario, zijn visie, wat hij wilde vertellen, waarover de film gaat. Want “De Patrick” gaat niet over iemand die zijn hamer kwijt is, hij gaat over zoveel meer. Toen ik het scenario voor de eerste keer las, dacht ik wel, ‘Waarom wil jij mij voor die rol?’ Want dit is echt een ver-van-mijn-bedshow, maar dat maakt de uitdaging ook des te groter. Ik zag het personage van Patrick helemaal zitten: hij is iemand die totaal geen ambitie heeft, hij leeft zijn leven zoals het is, hij heeft weinig of geen verlangens, en hij heeft geen ambitie—het sprak mij enorm aan om dat personage een stem te geven.

Je zet nu de stap naar een rol die men niet meteen zou linken aan de rollen die je eerder al hebt gespeeld. In Amerika heeft men soms de neiging om zoiets te omschrijven als een ‘career risk.’ Hoe zie je dat zelf? Eerder als een uitdaging?

Ik bekijk het als een unieke kans die ik krijg als acteur: ik heb geen risico genomen, het was Tim die een groot risico heeft genomen door mij voor deze rol te casten, omdat ik vaak word beschouwd als een stoere bad boy. Ik wist van mezelf dat ik ook iets anders kan brengen, maar je moet de kans krijgen van een regisseur die zo hard in je gelooft om zo’n personage te mogen spelen. Een goed voorbeeld—en voor alle duidelijkheid, ik wil me er totaal niet mee vergelijken, dat wil ik eerst heel duidelijk stellen—in Amerika heb je Matthew McConaughey die heel lang romantische rollen kreeg voorgeschoteld totdat hij te zien was in films als “Dallas Buyers Club” [2013] en toen zag je meteen hoe veelzijdig hij wel is. Je moet als acteur dus gewoon de kans krijgen om dat te kunnen doen.

Kevin Janssens en Hannah Hoekstra in “De Patrick.” Foto: Savage Film

Patrick lijkt dan wel een eenvoudig personage om te spelen, maar er zitten meerdere lagen zowel in hem als in het verhaal, en je geeft wel echt een tour-de-force vertolking.

Als dat zo is, is het vooral aan Tim te danken en de manier waarop we samen het avontuur van “De Patrick” zijn aangegaan. Al de gesprekken die we hebben gevoerd, ook heel intieme gesprekken, over wie ik ben, waar ik vandaan kom, hoe ik omga met alles en iedereen—we hebben ook veel over familie gepraat—dat creëerde een enorm vertrouwen. We hebben dit project met een open vizier en heel inuïtief benaderd. Hoe onbereikbaar Patrick ook is als je naar hem kijkt, des te opener, eerlijker en authentieker ikzelf wilde zijn in mijn rol.

Kevin Janssens in “De Patrick.” Foto: Savage Films

Zoals daarnet al gezegd, met je gewichtstoename ben je voor het personage van Patrick wel heel ver gegaan. Kom je dan niet stilaan in de leefwereld van een Daniel Day-Lewis terecht?

Nee, in geen geval. Dat is nog een heel andere categorie. En als acteur altijd in je personage blijven, zoals hij dat doet… je bent nog altijd iets aan het spelen, hé. Ik weet trouwens niet of ‘altijd in je personage blijven’ zo heftig is als veel mensen denken. Toen mijn haar was afgeschoren voor “D’Ardennen” [2015] en ik had mijn jas aan, dan begon ik van nature al anders te bewegen omdat ik ineens letterlijk in mijn personage zat. Je blijft er dan wel in, maar dat wil niet zeggen dat je psychologisch al zó ver zit dat je je personage de klok rond ook bént. Met “De Patrick” had ik dat ook, ik was zeventien kilo bijgekomen, en dan dat hemdje aan, dan ga je je als acteur al meteen anders gedragen. Dat gebeurde heel natuurlijk, ik moest daar niets speciaals voor doen. Elke acteur heeft zo zijn eigen manier om zich zijn rol eigen te maken. De ene doet zijn best om in zijn rol te blijven, terwijl een andere acteur zal zeggen, ‘Goed, nu doe ik mijn kostuum uit en ga naar huis. Wanneer ik morgen terug op de set kom, doe ik mijn kostuum weer aan en ben ik opnieuw in die zone.’ Er is geen enkele juiste manier, geen geschreven wet, want elke acteur heeft zijn eigen werkwijze om ergens te geraken. Bij mij is dat gewoon van, ik doe mijn kostuum aan—of in dit geval geen kostuum en enkel een hemd—en is op dat moment het belangrijkste om er op set te zijn, dat is dan mijn realiteit waarin ik me bevind. En door met Tim heel veel te spreken over de scènes die we moesten draaien, gebeurde dat vrij organisch en heel natuurlijk.

Je hebt een drukke agenda en werkt veel in binnen- en buitenland. Lukt het allemaal om je werk te plannen?

Vorig jaar was een heel druk jaar. Ik was bezig met “The Room,” dan kwam “De Patrick,” en nadien “État sauvage” die nog moet uitkomen, en dan is er ook “Fair Trade.” Laat ons zeggen dat de voorbije twee jaar heel pittig zijn geweest. Maar alles paste perfect in mekaar, dus ik had het geluk dat ik alles kon doen wat ik wilde doen.

Antwerpen
4 juli 2019

[De trailer van “De Patrick”]

FILMS

WINDKRACHT 10: KOKSIJDE RESCUE (2006) DIR Hans Herbots PROD Hilde De Laere, Erwin Provoost SCR Pierre De Clercq CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Matt Dunkley CAST Kevin Janssens (Rick Symons), Veerle Baetens, Tine Reymer, Axel Daeseleire, Koen De Bouw, Stan Van Samang, Jelle Cleymans

VERMIST (2007) DIR Jan Verheyen PROD Philippe De Schepper, Peter Bouckaert SCR Philippe De Schepper, Bas Adriaensen CAM Frank van den Eeden ED Jan Goossen MUS Steve Willaert CAST Koen De Bouw, Joke Decynck, Kevin Janssens (Nuck Bulens), Stan Van Samang, Catherine Cools, Filip Peeters, Hilde Van Mieghem

A TURTLE’S TALE: SAMMY’S ADVENTURES, a.k.a. SAMMY’S AVONTUREN: DE GEHEIME DOORGANG (2010, animatiefilm) DIR Ben Stassen, Mimi Maynard PROD Ben Stassen, Mimi Maynard, Domonic Paris, Gina Gallo, Caroline Van Iseghem SCR Domonic Paris (verhaal van Ben Stassen, Domonic Paris) MUS Ramin Djawadi CAST (stemmen) Kevin Janssens (Sammy), Wouter Hendrickx, Carry Goossens, Clara Cleymans, Sven De Ridder, Mathijs Scheepers

SMOORVERLIEFD (2010) DIR Hilde Van Mieghem PROD Frank Van Passel, Bert Hamelinck SCR Hilde Van Mieghem, Bert Scholiers ED Philippe Ravoet MUS Melcher Meirmans, Chrisnanne Wiegel, Merlijn Snitker CAST Jan Decleir, Koen De Bouw, Wine Dierickx, Kevin Janssens (Matthias), Veerle Dobbelaere, Koen De Graeve, Marie Vinck, Huub Stapel, Pierre Bokma, Marc Van Eeghem, Mathijs Scheepers

ZOT VAN A. (2010) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR (adaptatie Jan Verheyen, Rik D’Hiet, Peter Lories) CAM Stijn Van der Veken ED Philippe Ravoet MUS Steve Willaert CAST Kevin Janssens (Paul Boulat), Lotte Heijtenis, Kürt Rogiers, Barbara Sarafian, Joke Devynck, Mathijs Scheepers, Matteo Simoni, Mathias Sercu, Jan Van Looveren, Veerle Baetens, Koen De Graeve, Sven De Ridder, Tania Kloek, Axel Daeseleire

HET VARKEN VAN MADONNA (2011) DIR Frank Van Passel PROD Marie Van Innes SCR Frank Van Passel, Marc Didden CAM Jan Vancaillie ED Karin Vaerenberg MUS Wim De Wilde CAST Kevin Janssens (Tony Roozen), Wine Dierickx, Nico Sturm, Wim Opbrouck, Peter Van den Eede, Marc Van Eeghem, Charlotte Vandermeersch, Frank Focketyn, Bruno Vanden Broecke

WEEKEND AAN ZEE (2012) DIR – SCR Ilse Somers PROD Viviane Vanfleteren CAM Marijke Van Kets MUS Johan Hoogewijs CAST Eline Kuppens, Maaike Neuville, Marieke Dilles, Ellen Schoeters, Michael Pas, Stefaan Degand, Matteo Simoni, Kevin Janssens (Kevin)

D’ARDENNEN (2015) DIR Robin Pront PROD Bart Van Langendonck SCR Robin Pront, Jeroen Perceval (toneelstuk van Jeroen Perceval) CAM Rodrecht Heyvaert ED Alain Dessauvage MUS Hendrik Willemyns CAST Veerle Baetens, Kevin Janssens (Kenneth), Jeroen Perceval, Jan Bijvoet, Viviane De Muynck, Sam Louwyck, Peter Van den Begin, Nico Sturm

HOME (2016) DIR Fien Troch PROD Antonino Lombardo SCR Fien Troch, Nico Leunen CAM Frank van den Eeden ED Nico Leunen MUS Johnny Jewel CAST Sebastian Van Dun, Mistral Guidotti, Lena Suijkerbuijk, Loic Batog, Jeroen Perceval, Natali Broods, Charlotte Vandermeersch, Kevin Janssens (Man op het huwelijk)

TUEURS (2017) DIR Jean-François Hensgens, François Troukens PROD Olivier Bronckart, Jacques-Henri Bronckart SCR François Troukens, Giordano Gederlini (original story by François Troukens) CAM Jean-François Hensgens ED Sophie Fourdrinoy MUS Clément Dumoulin CAST Olivier Gourmet, Lubna Azabal, Kevin Janssens (Vik), Bouli Lanners, Karim Barras, Bérénice Baôo, Olivuer Bonjour, Johan Leysen

REVENGE (2017) DIR – SCR Coralie Fargeat PROD Marc-Etienne Schwartz, Marc Stanimirovic CAM Robrecht Heyvaert ED Coralie Fargaet, Bruno Safar, Jerome Eltabet MUS Robin Coudert CAST Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens (Richard), Vincent Colombe, Guillaume Bouchède, Jean-Louis Tribes, Barbara Gateau

LES CONFINS DU MONDE (2018) DIR Guillaume Nicloux PROD Benoît Quainon, Sylvie Pialat SCR Guillaume Nicloux, Jérôme Beaujour CAM David Ungaro MUS Shannon Wright CAST Gaspard Ulliel, Guillaume Gouix, Lang Khê Tran, Gérard Depardieu, Jonathan Couzinlé, Kevin Janssens (Commandant Orlan), Anthony Paliotti

LUKAS (2018) DIR Julien Leclercq PROD Julien Leclercq, Jérémie Guez, Julien Madon, Aimée Buidine SCR Jérémie Guez CAM Robrecht Heyvaert ED Benjamin Courtines MUS François Roy, Jean-Jacques Hertz CAST Jean-Claude Van Damme, Sveva Alviti, Sami Bouajila, Alice Verset, Sam Louwyck, Kevin Janssens (Geert), Kaaris

CATACOMBE (2018) DIR Victor D. Ponten PROD Julius Ponten SCR Victor D. Ponten, Mustafa Duygulu CAM Lennart Verstegen ED Patrick Schonewille MUS Daniel Tuparia, Zbigniew Wolny CAST Willem de Bruin, Kevin Janssens (Kevin Van Looy), Liliana de Vries, Mark Rietman, Björn van der Doelen, Glenn Helder, Charlotte Vandermeersch

THE ROOM (2019) DIR Christian Volckman PROD Laetitia Gonzales, Yael Fogiel SCR Christian Volkman, Eric Forestier (origineel idee van Christian Volkman) CAM Reynald Capurro MUS Raf Keunen CAST Olga Kurylenko, Kevin Janssens (Matt), Francis Chapman, Marianne Bourg, John Flanders, Carole Weyers, Éric Gigout

DE PATRICK (2019) DIR Tim Mielants PROD Bart Van Langendonck, Sarah Marks SCR Tim Mielants, Benjamin Sprengers CAM Frank van den Eeden ED Alain Dessauvage MUS Geert Hellings CAST Kevin Janssens (Patrick), Pierre Bokma, Ariane van Vliet, Hannah Hoekstra, Jemaine Clement, Bouli Lanners, Josse De Pauw, Jan Bijvoet

L’ÉTAT SAUVAGE (2019) DIR – SCR David Perrault PROD Sylvain Corbeil, Farès Ladjimi CAM Christophe Duchange ED Maxine Pozzi-Garcia CAST Kevin Janssens (Victor), Déborah François, Alice Issaz, Kate Moran, Pierre-Yves Cardinal, Grégoire Colin, Vincent Grass

TV-REEKSEN

KONING VAN DE WERELD (2006) – alle 5 afleveringen
DE SMAAK VAN DE KEYSER (2008) – alle 8 afleveringen
VERMIST (2008-2014) – alle 47 afleveringen
FLIKKEN (2009) – 2 afleveringen
SUPER8 (2009)
DE TROON (2010) – alle 3 afleveringen
DAG & NACHT (2010) – alle 12 afleveringen
MONSTER! (2011) – 1 aflevering
HET GODDELIJKE MONSTER (2011) – alle 10 afleveringen
QUIZ ME QUICK (2012) – 7 afleveringen
SALAMANDER (2013) – alle 8 afleveringen
VTM TELEFONEERT (2013)
PATROUILLE LINKEROEVER (2016) – alle 10 afleveringen
OVER WATER (2018) – alle 10 afleveringen
UNDERCOVER (2019) – alle 6 afleveringen
FAIR TRADE (2019)