December 2013, inmiddels acht jaar geleden, was een sombere maand voor filmveteranen. In Parijs overleed toen vooraanstaand regisseur Edouard Molinaro (85), in Londen acteur Peter O’Toole (81), en in Californië twee hoogbejaarde actrices, beiden vooraanstaande en talentvolle leading ladies uit de jaren veertig en vijftig: Audrey Totter (95) en Joan Fontaine (96).
Laatstgenoemde won op haar 24ste een Oscar voor haar hoofdrol in Hitchcocks “Suspicion” (1941), en was een filmicoon van het kaliber à la Ingrid Bergman, Deborah Kerr of Barbara Stanwyck. Een actrice pur sang, maar nooit een diva of een opvallende filmpersonaliteit. Daarvoor was ze vermoedelijk iets té sereen—ook in haar manier van acteren—en datzelfde low profile vond je ook terug in haar bekendste rollen: ze was op haar best als de underdog, de vrouw die moest vechten om haar plaats te veroveren en te behouden. Vaak was het een strijd, pijnlijk of heldhaftig, die ze op het witte doek moest uitvechten, maar altijd met één en dezelfde constante: ze was steeds subtiel, verrassend, kwetsbaar, integer en overtuigend. Een brede waaier en een uitgebreid kleurenpalet, en voor de kijker een streling voor het oog.
Na haar zus Olivia de Havilland een jaar eerder, werd Joan Fontaine geboren als tweede dochter van theateractrice Lillian Augusta Ruse en octrooideskundige Walter de Havilland, neef van luchtvaartpionier Sir Geoffrey de Havilland. Dat was in Tokio op 22 oktober 1917. Vanwege haar bloedarmoede als jong kind verhuisde moeder Lillian op doktersadvies, en na haar echtscheiding, met haar twee dochters naar Saratoga in Noord-Californië. Daar hertrouwde ze nadien met George M. Fontaine wiens familienaam later door de jongste dochter als artiestennaam werd overgenomen.

Beide zussen debuteerden in 1935—als tieners nog—in Hollywood. Olivia, zeer carrièregericht, triomfeerde al vrij snel met “Captain Blood” (1935) aan de zijde van Errol Flynn; voor de minder gedreven Joan Fontaine kwam de eerste doorbraak er met een opvallende bijrol in “The Women” (1939) van George Cukor, een klassieker van MGM met een all star female cast aangevoerd door sterren als Norma Shearer, Joan Crawford, Paulette Goddard en Rosalind Russell. Deze film was voor Fontaine het perfecte lanceerplatform en producer David O. Selznick, toen volop in de weer met “Gone With the Wind” (1939), pikte daar meteen op in. Hij nam haar onder contract voor zeven jaar en via RKO speelde hij haar uit met een hoofdrol in Hitchcocks Amerikaanse debuutfilm “Rebecca” (1940), waarin ze de tweede echtgenote van Laurence Olivier speelt, de befaamde rol van the second Mrs. de Winter.
De samenwerking met Hitchcock verliep vlekkeloos, maar ze had wel bezwaar tegen de arrogante houding van Laurence Olivier die op de set gefrustreerd rondliep omdat zijn latere echtgenote Vivien Leigh naast de rol van Rebecca had gegrepen (zij speelde in “Gone With the Wind” de rol van Scart O’Hara, en die opnamen waren toen nog bezig) . “Hij behandelde me alsof ik lepra had,” zei ze nadien, “maar het heeft me geholpen om het personage van de getormenteerde Mrs. de Winter zo overtuigend mogelijk te spelen.” Andere actrices die overigens naast de rol van Mrs. de Winter grepen, waren o.m. Anne Baxter, Loretta Young, Susan Hayward, Virginia Mayo en Geraldine Fitzgerald.

Met Hitchcocks volgende film “Suspicion” (1941) werd ze een major star. Als de echtgenote van Cary Grant, waarvan ze vermoedt dat hij haar om het leven wil brengen, speelde ze opnieuw de onschuldige vrouw, in de greep van de buitenwereld, zonder controle te hebben over haar eigen lot. Een rol die ze meermaals in verschillende dimensies zou brengen en uitdiepen. “Suspicion” kreeg uiteindelijk toch een typisch happy ending toen duidelijk werd dat haar personage het niet bij het rechte eind had, ofschoon in het oorspronkelijke scenario het personage van Cary Grant wél met dergelijke plannen rondliep. Reden van de ommezwaai: de filmmakers geloofden nooit dat zijn fans hem zouden accepteren in de rol van moordenaar. Maar Grant zei later wel dat de casting van de film perfect was. “Anyone who knows me realizes that I couldn’t be married to Joan Fontaine for more than 24 hours without wanting to wring her neck.”
Na “Rebecca” leverde het haar een tweede Oscarnominatie op die ze wist te verzilveren. Met haar 24 was ze toen de jongste Oscarwinnares ooit en bovendien was haar zus Olivia de Havilland toen ook genomineerd voor “Hold Back the Dawn.” In haar autobiografie “No Bed of Roses” (1978) beschreef Miss Fontaine de spanning tijdens de Oscaruitreiking. “I froze, I stared across the table, where Olivia was sitting. ‘Get up there!’ she whispered commandingly. Now what had I done? All the animus we’d felt towards each other as children, the savage wrestling matches, the time Olivia fractured my collarbone, all came rushing back in kaleidoscopic imagery. My paralysis was total. I felt Olivia would spring across the table and grab me by the hair.”
Weinig flatterende woorden, maar ze waren ook lang niet de beste maatjes. Het is trouwens nooit echt goedgekomen tussen beide actrices. Toen Olivia in 1946 haar eerste van twee Oscars won (de tweede volgde drie jaar later), stapte Joan naar haar toe om haar te feliciteren. “She took one look at me, ignored my hand, clutched her Oscar and wheeled away.” Hun ongelukkige verstandhouding werd vaak, al dan niet te eenzijdig, breed uitgesmeerd in de pers, een dankbaar onderwerp voor de roddelbladen, maar beide actrices bleven er doorgaans erg discreet over, ofschoon Miss Fontaine er in haar autobiografie wel dieper op ingaat.
Haar favoriete film was “The Constant Nymph” (1943) van de veelzijdige studioregisseur Edmund Goulding (“an actor’s dream,” zei ze later), met Fontaine als een jonge vrouw die verliefd wordt op een oudere componist (rol voor tegenspeler Charles Boyer), en goed voor een derde en laatste Oscarnominatie. Maar er volgden ook een aantal sterke en hardere rollen, toen ze tijdens de Tweede Wereldoorlog eveneens voor het Rode Kruis werkte, waaronder de heldhaftige titelrol in “Jane Eyre” (1943) met Orson Welles, “The Emporer Waltz” (1948), een minder bekende film van Billy Wilder en meteen ook haar laatste film voor producer David O. Selznick, de romantische thriller “September Affair” (1950) met Joseph Cotten, de spektakelfilm “Ivanhoe” (1952) als Lady Rowena, en “Island in the Sun” (1957), destijds gedurfd omdat het thema van de rassenscheiding als rode draad doorheen de film liep. Miss Fontaine zei dat ze na de release van de film haatbrieven kreeg toegestuurd omdat ze met Harry Belafonte een zwarte acteur als tegenspeler had. “Until They Sail” (1957) van Robert Wise, over de lotgevallen van vier zussen (Fontaine, Jean Simmons, Piper Laurie, en Sandra Dee in haar filmdebuut) tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nieuw-Zeeland, kan beschouwd worden als haar laatste vooraanstaande film.

In de jaren veertig was ze met haar tweede echtgenoot, producer William Dozier, de drijvende kracht achter Rampart Productions dat enkele van haar films voor eigen rekening nam, waaronder “Letter from an Unknown Woman” (1948) van de Duitse regisseur Max Ophüls (1902-1957), die toen een tiental jaren in Hollywood woonde en er vier films maakte, voordat hij naar Europa terugkeerde om in Frankrijk nog een handvol films te draaien. In de V.S. was zijn screen credit Max Ophuls, in Europa bleef hij Max Ophüls.
“Letter” is een zeer elegante en stijlvolle film met andermaal een uiterst kwetsbare Fontaine in een glansrol, als de vrouw die jarenlang stiekem verliefd is op een concertpianist (rol voor Louis Jourdan).
Deze film is één van de absolute hoogtepunten uit haar carrière omdat heel het plaatje feilloos in elkaar past: de sets, de belichting, de magistrale en ingetogen soundtrack van de minder gekende maar zeer productieve Daniele Amfitheatrof, de zachte hand van Max Ophüls als een grootmeester in het genre, en de waterdichte casting van zowel Fontaine als Jourdan werken een melancholische sfeer in de hand voor het perfecte melodrama dat de film is geworden.
In haar autobiografie schrijft ze over de moeizame communicatie met Ophüls die de gewoonte had om na een take van achter de camera naar haar toe te stappen en haar in het Duits nog enkele aanwijzingen te geven, een taal die ze niet meester was. Ze knikte dan maar alsof ze alles begreep. Nadat hij opnieuw plaatsnam achter de camera en de volgende take was opgenomen, liep hij vaak opnieuw naar haar toe met de woorden, “How you know egg-zactly vot I vont? Preent dat!”
“Letter from an Unknown Woman” (1948, trailer)
In de jaren vijftig begon Miss Fontaine meer tijd in New York door te brengen en de stap naar het theater was dan ook bijzonder klein. Met “Tea and Sympathy” (1954) oogstte ze op Broadway bijzonder veel succes nadat ze Deborah Kerr had vervangen, en ze liet zich overhalen om voor televisie in tal van tv-reeksen te spelen. Haar filmrollen werden zeldzamer en met “Tender Is the Night” (1962) en “The Witches” (1966) nam ze haast onopvallend afscheid van het grote scherm. Later zouden talrijke minderwaardige gastrollen in tv-series als “The Love Boat” (1981) en “Hotel” (1986) leiden tot haar ultieme zwanezang: de tv-film “Good King Wenceslas” (1994), voor rekening van de Family Channel.
Toen ze nog films maakte, zei ze ooit, “I make pictures because I like to be able to get a good table when I go to a nightclub and because I like to travel.” Vanaf pakweg halverwege de jaren zestig leefde ze grotendeels van de opbrengst van haar weldoordachte en succesvolle investeringen en beleggingen door de jaren heen, hoofdzakelijk in onroerend goed.
Zoals tal van haar generatiegenoten, van Bette Davis tot Hedy Lamarr, van Joan Crawford tot Lana Turner, moest ook zij in de jaren zestig het geweer van schouder veranderen. Hun glorietijd zat erop, maar voor een multigetalenteerde vrouw als Joan Fontaine was dat geen probleem. Ze had zowel de Britse als de (vanaf april 1943) Amerikaanse nationaliteit. Als kind haalde ze bij een IQ-test een score van 160, ze had een pilootlicentie, kon overweg met luchtballons, ze was een gedegen golfspeelster, deed aan diepzeeduiken, was dol op vissen en stond bekend als een keukenprinses. Eind vorige eeuw gaf ze bijwijlen ook een aantal lezingen, maar ze werd later vooral herinnerd als één van de beste en meest stijlvolle actrices van haar generatie.

In 1961 verloor ze bij een brand haar woning in Brentwood, een residentiële wijk vlak bij Beverly Hills. Ze verhuisde nadien naar New York en keerde in 1984 naar Carmel, een badplaats aan de Californische kust waar andere legendarische actrices als Jean Arthur (1900-1991) en Doris Day (1922-2019) na hun Hollywoodcarrière de rust opzochten en er uiteindelijk ook overleden. Clint Eastwood was er burgemeester van 1986 tot 1988.
En het was dus daar, in haar residentieel gelegen Villa Fontana in Carmel, dat Joan Fontaine op 15 december 2013 een natuurlijke dood stierf. Ze overleed in haar slaap, omgeven door haar honden die al jaren haar vaste toeverlaat waren. Ze werd 96; net als Jean Arthur en Doris Day overschreed ze vloltjes de kaap van de 90. De zeelucht van Carmel doet wonderen, blijkbaar.
Fysiek contact met de buitenwereld, laat staan met haar zus, was voor haar toen al lang zo goed als onbestaande. Aan het Amerikaanse blad Vanity Fair, gespecialiseerd in o.m. cultuur en mode, stond ze in 2008 uitzonderlijk nog wel een interview toe, en er werd bij het artikel eveneens een recente foto van haar gepubliceerd. Als grijze eminente verschijning was ze nog steeds een kranige dame met bijzonder veel uitstraling.
Fanmail beantwoordde ze lange tijd persoonlijk; ze had een eigen postbus in het postkantoor van Carmel waar ze haar brieven liet toekomen, maar interviews over haar films en acteerprestaties behoorden tot het verleden. Ik heb ook bij haar aangeklopt met de vraag voor een gesprek, maar, zoals blijkt uit haar antwoord hier onderaan, was het tevergeefs.

Joan Fontaine was getrouwd met en gescheiden van achtereenvolgens acteur Brian Aherne (1939-1945), acteur-producer William Dozier (1946-1951, ze hadden een dochter Deborah Leslie, geboren in 1948), producer-scenarist Collier Young (1952-1961, samen adopteerden ze Martita, een meisje uit Peru), en journalist Alfred Wright, Jr. (1964-1969).
Na het overlijden van Joan Fontaine liet haar zus, Olivia, toen 97 en al decennia woonachtig in Parijs, via CNN een persbericht na. “I was shocked and saddened to learn of the passing of my sister, Joan Fontaine… and I appreciate the many kind expressions of sympathy that we have received.”
Olivia de Havilland overleed in 2020. Ze werd 104.
FILMS
NO MORE LADIES (1935) DIR Edward H. Griffith PROD Irvin G. Thalberg, Edward H. Griffith SCR Donald Ogden Stewart, Horace Jackson (adaptatie van Rachel Crothers; toneelstuk “No More Ladies” [1934] van A.E. Thomas) CAM Oliver T. Nash ED Frank E. Hull MUS Edward Ward CAST Joan Crawford, Robert Montgomery, Charles Ruggles, Franchot Tone, Edna May Oliver, Gail Patrick, Reginald Denny, Joan Burfield [Joan Fontaine] (Caroline), Gertrude Astor, Donald Ogden Stewart
A MILLION TO ONE (1936) DIR Lynn Shores PROD Fanchon Royer SCR John T. Neville (ook verhaal) CAM James Diamond ED Edward Schroeder CAST Herman Brix [Bruce Bennett], Joan Fontaine (Joan Stevens), Reed Howes, Monte Blue, Kenneth Harlan, Suzanne Kaaren, Joey O’Brien, Joy Healy
QUALITY STREET (1937) DIR George Stevens PROD Pandro S. Berman SCR Allan Scott, Mortimer Offner, J.M. Barrie CAM Robert De Grasse ED Henry Berman MUS Roy Webb CAST Katharine Hepburn, Franchot Tone, Erik Blore, Cora Witherspoon, Fay Bainter, Estelle Winwood, Joan Fontaine (Charlotte Parratt), Bonita Granville
THE MAN WHO FOUND HIMSELF (1937) DIR Lew Landers PROD Cliff Reid SCR Thomas Lennon, J. Robert Bren, G.V. Atwater, Edmund L. Hartmann (verhaal “Wings of Mercy” van Alice F. Curtis) CAM J. Roy Hunt ED Jack Hively CAST John Beal, Joan Fontaine (Doris King), Philip Huston, Jane Walsh, George Irving, Jimmy Conlin, Frank M. Thomas
YOU CAN’T BEAT LOVE (1937) DIR Christy Cabanne PROD Robert Sisk SCR David Silverstein, Maxwell Shane (verhaal “Quintuplets to You” van Olga Moore) CAM Russell Metty ED Ted Cheesman CAST Robert Foster, Joan Fontaine (Trudy Olson), Herbert Mundin, William Brisbane, Alan Bruce, Paul Hurst, Bradley Page
MUSIC FOR MADAME (1937) DIR John Blystone PROD Jesse L. Lasky SCR Robert Harari, Gertrude Purcell (verhaal van Robert Harari) CAM Joseph H. August ED Desmond Marquette MUS Nathaniel Shilkret CAST Nino Martini, Joan Fontaine (Jean Clemens), Alan Mowbray, Billy Gilbert, Alan Hale, Grant Mitchell, Erik Rhodes, Lee Patrick, Jack Carson
A DAMSEL IN DISTRESS (1937) DIR George Stevens PROD Pandro S. Berman SCR P.G. Wodehouse, P.J. Wolfson, Ernest Pagano, S.K. Lauren (boek “A Damsel in Distress” [1919] van P.G. Wodehouse; toneelstuk “A Damsel in Distress” [1928] van P.G. Wodehouse, Ian Hay) CAM Joseph H. August ED Henry Berman MUS George Gershwin CAST Fred Astaire, George Burns, Gracie Allen, Joan Fontaine (Lady Alyce), Reginald Gardiner, Ray Noble, Contance Collier, Montagu Love, Harry Watson, Jack Carson
MAID’S NIGHT OUT (1938) DIR Ben Holmes PROD Robert Sisk SCR Bert Granet (verhaal “Certified” van Willoughby Speyers) CAM Frank Redman ED Ted Cheesman CAST Joan Fontaine (Sheila Harrison), Allan Lane, Billy Gilbert, Cecil Kellaway, Hedda Hopper, William Brisbane, Vickie Lester, Hilda Vaughn, Jack Carson
BLOND CHEAT (1938) DIR Joseph Santley PROD William Sistrom SCR Charles Kaufman, Harry Segall, Paul Yawitz, Viola Brothers Shore (verhaal van Aladar Laszlo) CAM J. Roy Hunt ED Jack Hively MUS Harold Adamson, Roy Webb, Burton Lane CAST Joan Fontaine (Julie Stevens), Derrick de Marney, Cecil Kellaway, Cecil Cunningham, Lilian Bond, Robert Coote, Olaf Hytten, John Sutton
SKY GIANT (1938) DIR Lew Landers PROD Robert Sisk SCR Lionel Houser (ook verhaal “Ground Crew”) CAM Nicholas Musuraca ED Harry Marker MUS Roy Webb CAST Richard Dix, Chester Norris, Joan Fontaine (Meg Lawrence), Harry Carey, Paul Guilfoyle, Max Hoffman Jr.
THE DUKE OF WEST POINT (1938) DIR Alfred E. Green PROD Edward Small SCR George Bruce CAM Robert H. Planck ED Grant Whytock CAST Louis Hayward, Tom Brown, Richard Carlson, Joan Fontaine (Ann Porter), Alan Curtis, Don ‘Red’ Barry, Steve Pendleton, Charles D. Brown, Jed Prouty, Marjorie Gateson
GUNGA DIN (1939) DIR – PROD George Stevens SCR Joel Sayre, Fred Guiol (verhaal van Ben Hecht, Charles MacArthur; poem “Gunga Din” [1890] van Rudyard Kipling) CAM Joseph H. August ED John Lockert, Henry Berman MUS Alfred Newman CAST Victor McLaglen, Douglas Fairbanks Jr., Cary Grant, Joan Fontaine (Emmy), Sam Jaffe, Eduardo Ciannelli, Montagu Love
MAN OF CONQUEST (19) DIR George Nichols Jr. PROD Sol C. Siegel SCR Wells Root, Jan Fortune, Edward E. Paramore Jr. (origineel verhaal van Wells Root, Harold Shumate) CAM Joseph H. August ED Edward Mann MUS Victor Young CAST Richard Dix, Gail Patrick, Joan Fontaine (Eliza Allen), Edward Ellis, Victor Jory, Robert Barrat, Robert Armstrong, C. Henry Gordon, Leon Ames
THE WOMEN (1939) DIR George Cukor PROD Hunt Stromberg SCR Anita Loos, Jane Murfin (toneelstuk “The Women” [1936] van Clare Boothe Luce) CAM Joseph Ruttenberg, Oliver T. Marsh ED Robert Kern MUS Edward Ward, David Snell CAST Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Mary Boland, Paulette Goddard, Phyllis Povan, Joan Fontaine (Peggy), Virginia Weidler, Lucile Watson, Marjorie Main, Virginia Grey, Hedda Hopper
REBECCA (1940) DIR Alfred Hitchcock PROD David O. Selznick SCR Joan Harrison, Robert E. Sherwood (adaptatie van Michael Hogan, Philip MacDonald; boek “Rebecca” [1938] van Daphne Du Maurier) CAM George Barnes ED W. Donn Hayes MUS Franz Waxman CAST Laurence Olivier, Joan Fontaine (Mrs de Winter), George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Reginald Denny, C. Aubrey Smith, Gladys Cooper, Florence Bates, Leo G. Carroll, Alfred Hitchcock
SUSPICION (1941) DIR Alfred Hitchcock PROD Harry E. Edington SCR Joan Harrison, Alma Reville, Samson Raphaelson (boek “Before the Fact” [1932] van Francis Iles [Anthony Berkeley Cox]) CAM Harry Stradling Sr. ED William Hamilton MUS Franz Waxman CAST Cary Grant, Joan Fontaine (Lina), Sir Cedric Hardwicke, Nigel Bruce, Dame May Whitty, Isabel Jeans, Heather Angel, Auriol Lee, Reginald Sheffield, Leo G. Carroll, Alfred Hitchcock
THIS ABOVE ALL (1942) DIR Anatole Litvak PROD Darryl F. Zanuck SCR R.C. Sherriff (boek “This Above All” [1941] van Eric Knight) CAM Arthur C. Miller ED Walter Thompson MUS Alfred Newman CAST Tyrone Power, Joan Fontaine (Prudence Cathaway), Thomas Mitchell, Henry Stephenson, Nigel Bruce, Gladys Cooper, Sara Allgood
THE CONSTANT NYMPH (1943) DIR Edmund Goulding PROD Henry Blanke SCR Kathryn Scola (boek “The Constant Nymph” [1924] van Margaret Kennedy; toneelstuk “The Constant Nymph” [1926] van Margaret Kennedy, Basil Dean) CAM Tony Gaudio ED David Weisbart MUS Erich Wolfgang Korngold CAST Charles Boyer, Joan Fontaine (Tessa Sanger), Alexis Smith, Charles Coburn, Peter Lorre, Brenda Marshall, Dame May Whitty, Joyce Reynolds, Bess Flowers
JANE EYRE (1943) DIR Robert Stevenson PROD William Goetz, Kenneth Macgowan SCR Robert Stevenson, Aldous Huxley, John Houseman (boek “Jane Eyre” [1847] van Currer Bell [Charlotte Brontë]) CAM George Barnes ED Walter Thompson MUS Bernard Herrmann CAST Orson Welles, Joan Fontaine (Jane Eyre), Margaret O’Brien, Peggy Ann Garner, John Sutton, Sara Allgood, Henry Daniell, Agnes Moorehead
FRENCHMAN’S CREEK (1944) DIR Mitchell Leisen SCR Talbot Jennings (historische roman “Frenchman’s Creek” [1941] van Daphne Du Maurier) CAM George Barnes, Charles Lang ED Alma Macrorie MUS Victor Young CAST Joan Fontaine (Dona St. Columb), Arturo de Córdova, Basil Rathbone, Nigel Bruce, Cecil Kellaway, Ralph Forbes, Harald Maresch
THE AFFAIRS OF SUSAN (1945) DIR William A. Seiter PROD Hal B. Wallis SCR Thomas Monroe, László Görög, Richard Flournoy (origineel verhaal van Thomas Monroe, László Görög) CAM David Abel ED Eda Warren MUS Friedrich Hollaender CAST Joan Fontaine (Susan Darell), George Brent, Dennis O’Keefe, Don DeFore, Rita Johnson, Walter Abel, Mary Field, Bess Flowers
FROM THIS DAY FORWARD (1946) DIR John Berry PROD William L. Pereira SCR Hugo Butler (adaptatie van Garson Kanin; boek “All Brides Are Beautiful” [1936] van Thomas Bell) CAM George Barnes ED Frank Doyle MUS Leigh Harline CAST Joan Fontaine (Susan), Marc Stevens, Rosemary DeCamp, Henry Morgan, Wally Brown, Arline Judge, Bobby Driscoll, Blake Edwards
IVY (1947) DIR Sam Wood PROD William Cameron Menzies SCR Charles Bennett (boek “The Story of Ivy” [1927] van Marie Belloc Lowndes) CAM Russell Metty ED Ralph Dawson MUS Daniele Amfitheatrof CAST Joan Fontaine (Ivy Lexton), Patric Knowles, Herbert Marshall, Richard Ney, Sir Credric Hardwicke, Lucile Watson, Rosalind Ivan, Sara Allgood, Henry Stephenson
LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (1948) DIR Max Ophuls PROD Joan Fontaine, Nate Blumberg [zonder screen credit], John Houseman SCR Howard Koch (boek “Letter From an Unknown Woman” [1922] van Stefan Zweig) CAM Franz Planer ED Ted J. Kent MUS Daniele Amfitheatrof CAST Joan Fontaine (Lisa Berndle), Louis Jourdan, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith, Carol Yorke, Howard Freeman
THE EMPEROR WALTZ (1948) DIR Billy Wilder PROD Charles Brackett SCR Billy Wilder, Charles Brackett CAM George Barnes MUS Victor Young CAST Bing Crosby, Joan Fontaine (Johanna Augusta Franziska), Roland Culver, Lucile Watson, Richard Haydn, Harold Vermilyea, Sig Ruman, Julia Dean
YOU GOTTA STAY HAPPY (1948) DIR H.C. Potter, Walter Lantz [enkel animatie] PROD Karl Tunberg SCR Karl Tunberg (verhaal van Robert Carson) CAM Russell Metty ED Paul Weatherwax MUS Daniele Amfitheatrof CAST Joan Fontaine (Dee Dee Dillwood), James Stewart, Eddie Albert, Roland Young, Willard Parker, Percy Kilbride, Porter Hall, Marcy McGuire
KISS THE BLOOD OFF MY HANDS (1948) DIR Norman Foster PROD Richard Vernon SCR Leonardo Bercovici (adaptatie van Walter Bernstein, Ben Maddow; boek “Kiss the Blood Off My Hands” [1940] van Gerald Butler) CAM Russell Metty ED Milton Carruth MUS Miklós Rózsa CAST Joan Fontaine (Jane Wharton), Burt Lancaster, Robert Newton, Lewis L. Russell, Aminta Dyne, Grizelda Hervey, Jay Novello, Reginald Sheffield
SEPTEMBER AFFAIR (1950) DIR William Dieterle PROD Hal B. Wallis SCR Robert Thoeren (verhaal van Fritz Rotter) CAM Charles Lang, Daniel L. Fapp MUS Victor Young CAST Joan Fontaine (Marianne ‘Manina’ Stuart), Joseph Cotton, Françoise Rosay, Jessica Tandy, Robert Arthur, Jimmy Lydon, Hal B. Wallis
BORN TO BE BAD (1950) DIR Nicholas Ray PROD Robert Sparks SCR Edith Sommer (adaptatie van Charles Schnee; boek “All Kneeling” [1928] van Anne Parrish) CAM Nicholas Musuraca ED Frederic Knudtson MUS Friedrich Hollaender CAST Joan Fontaine (Christabel), Robert Ryan, Zachary Scott, Joan Leslie, Mel Ferrer, Harold Vermilyea, Virginia Farmer, Kathleen Howard, Bess Flowers
DARLING, HOW COULD YOU! (1951) DIR Mitchell Leisen PROD Harry Tugend SCR Lesser Samuels, Dodie Smith (toneelstuk “Alice Sit-by-the-Fire” [1905] van J.M. Barrie) CAM Daniel L. Fapp ED Eda Warren, Alma Macrorie MUS Friedrich Hollaender CAST Joan Fontaine (Alice Grey), John Lund, Mona Freeman, Peter Hansen, David Stollery, Virginia Farmer, Angela Clarke, Lowell Gilmore, Mary Murphy
THE TRAGEDY OF OTHELLO: THE MOOR OF VENICE (1951) DIR – PROD Orson Welles SCR Orson Welles, Jean Sacha (toneelstuk “Othello” [ca. 1603] van William Shakespeare) CAM G.R. Aldo, Anchise Brizzi, George Fanto, Alberto Fusi, Oberdan Troiani ED Jean Sacha, William Morton, Renzo Lucidi, Jenö Csepreghy MUS Alberto Barberis, Angelo Francesco Lavagnino CAST Orson Welles, Fay Compton, Micheál MacLiammóir, Suzanne Cloutier, Robert Coote, Hilton Edwards, Michael Lawrence, Joseph Cotton, Joan Fontaine (Page)
SOMETHING TO LIVE FOR (1952) DIR – PROD George Stevens SCR Dwight Taylor CAM George Barnes ED William Hornbeck, Tom McAdoo MUS Victor Young CAST Joan Fontaine (Jenny Carey), Ray Milland, Teresa Wright, Richard Derr, Douglas Dick, Herbert Heyes, Harry Bellaver, Paul Valentine, Jean Acker
IVANHOE (1952) DIR Richard Thorpe PROD Pandro S. Berman SCR Noel Langley (adaptatie van Æneas MacKenzie; boek “Ivanhoe: A Romance” [1819] van Walter Scott) CAM Freddie Young ED Frank Clarke MUS Miklós Rózsa CAST Robert Taylor, Elizabeth Taylor, Joan Fontaine (Rowena), George Sanders, Emlyn Williams, Robert Douglas, Finlay Currie, Felix Aylmer, Francis De Wolff, Sebastian Cabot
DECAMERON NIGHTS (1953) DIR Hugo Fregonese PROD William A. Szekeley SCR George Oppenheimer (korte verhalen “Decamerone” (14de eeuw) van Giovanni Boccaccio) CAM Guy Green ED Russell Lloyd MUS Anthony Hopkins CAST Joan Fontaine (Flammetta/Bartolomea/Ginevra/Isabella), Louis Jourdan, Godfrey Tearle, Joan Collins, Binnie Barnes, Meinhard Maur
FLIGHT TO TANGIER (1953) DIR – SCR Charles Marquis Warren PROD Nat Holt CAM Ray Rennahan ED Frank Bracht MUS Paul Sawtell CAST Joan Fontaine (Susan Lane), Jack Palance, Corinne Calvet, Robert Douglas, Marcel Dalio, Jeff Morrow, Richard Shannon, Murray Matheson, John Doucette
THE BIGAMIST (1953) DIR Ida Lupino PROD Collier Young SCR Collier Young (verhaal van Lou Schor, Lawrence B. Marcus) CAM George E. Diskant ED Stanford Tischler MUS Leith Stevens CAST Joan Fontaine (Eve Graham), Ida Lupino, Edmond O’Brien, Edmund Gwenn, Kenneth Tobey, Jane Darwell, Peggy Maley, Lilian Fontaine, Matt Dennis, Bess Flowers
CASANOVA’S BIG NIGHT (1954) DIR Norman Z. McLeod PROD Paul Jones SCR Hal Kanter, Edmund L. Hartmann (verhaal van Aubrey Wisberg) CAM Lionel Lindon ED Ellsworth Hoagland MUS Lyn Murray CAST Bob Hope, Joan Fontaine (Francesca Bruni), Basil Rathbone, Audrey Dalton, Hugh Marlowe, Arnold Moss, John Carradine, John Hoyt, Lon Chaney Jr., Raymond Burr
SERENADE (1956) DIR Anthony Mann PROD Henry Blanke SCR John Twist, Ivan Goff, Ben Roberts (boek “Serenade” [1937] van James M. Cain) CAM J. Peverell Marley ED William H. Ziegler MUS Ray Heindorf CAST Mario Lanza, Joan Fontaine (Kendall Hale), Sarita Montiel, Vincent Price, Joseph Calleia, Harry Bellaver, Vince Edwards, Bess Flowers
BEYOND A REASONABLE DOUBT (1956) DIR Fritz Lang PROD Bert E. Friedlob SCR Douglas Morrow (ook verhaal) CAM William E. Snyder MUS Herschel Burke Gilbert CAST Dana Andrews, Joan Fontaine (Susan Spencer), Sidney Blackmer, Philip Bourneuf, Shepperd Strudwick, Arthur Franz, Edward Binns, Barbara Nichols
ISLAND IN THE SUN (1957) DIR Robert Rossen PROD Darryl F. Zanuck SCR Alfred Hayes (boek “Island in the Sun” [1955] van Alec Waugh) CAM Freddie Young ED Reginald Beck MUS Malcolm Arnold CAST James Mason, Joan Fontaine (Mavis Norman), Dorothy Dandridge, Joan Collins, Michael Rennie, Harry Belafonte, Diana Wynyard, John Williams, Stephen Boyd
UNTIL THEY SAIL (1957) DIR Robert Wise PROD Charles Schnee SCR Robert Anderson (boek “Return to Paradise” [1951] van James A. Michener) CAM Joseph Ruttenberg ED Harold F. Kress MUS David Raskin CAST Jean Simmons, Joan Fontaine (Anne Leslie), Paul Newman, Piper Laurie, Charles Drake, Sandra Dee, Wally Cassell, Alan Napier, Ralph Votrian, Mickey Shaughnessy
A CERTAIN SMILE (1958) DIR Jean Negulesco PROD Henry Ephron SCR Frances Goodrich, Albert Hackett (boek “Un certain sourire” [1955] van Françoise Sagan) CAM Milton R. Krasner ED Louis R. Loeffler MUS Alfred Newman CAST Rossano Brazzi, Joan Fontaine (Françoise Ferrand), Bradford Dillman, Christine Carère, Eduard Franz, Katherine Locke, Kathryn Givney, Steven Geray, Johnny Mathis, Yvette Mimieux
VOYAGE TO THE BOTTOM OF THE SEA (1961) DIR – PROD Irwin Allen SCR Irwin Allen, Charles Bennett (verhaal van Irwin Allen) CAM Winton C. Hoch ED George Boemler MUS Bert Shefter, Paul Sawtell CAST Walter Pidgeon, Joan Fontaine (Dokter Susan Hiller), Barbara Eden, Peter Lorre, Robert Sterling, Michael Ansara, Frankie Avalon, Regis Toomey
TENDER IS THE NIGHT (1962) DIR Henry King PROD Henry T. Weinstein SCR Ivan Moffat (boek “Tender Is the Night” [1934] van F. Scott Fitzgerald) CAM Leon Shamroy ED William Reynolds MUS Bernard Herrmann CAST Jennifer Jones, Jason Robards, Joan Fontaine (Baby Warren), Tom Ewell, Cesare Danova, Jill St. John, Paul Lukas, Bea Benaderet, Sanford Meisner
THE WITCHES (1966) DIR Cyril Frankel PROD Anthony Nelson Keyes SCR Nigel Kneale (boek “The Devil’s Own” a.k.a. “The Little Wax Doll” en ‘Catch As Catch Can” van Peter Curtis [Norah Lofts]) CAM Arthur Grant ED Chris Barnes MUS Richard Rodney Bennett CAST Joan Fontaine (Gwen Mayfield), Kay Walsh, Alec McCowen, Ann Bell, Ingrid Boulting, John Collin, Michele Dotrice
TV FILMS
THE LIGHT THAT FAILED (1961) DIR Marc Daniels TELEPLAY Walter Bernstein (boek “The Light That Failed” [1891] van Rudyard Kipling) CAST Edward Atienza, Richard Basehart, Eric Berry, Joan Fontaine (Hostess), Susan Harrisonn, George Turner
THE USERS (1978) DIR Joseph Hardy PROD Dominick Dunne TELEPLAY Dominick Dunne, Robert J. Shaw (boek van Joyce Haber) CAM Richard L. Rawlings ED Byron ‘Buzz’ Brandt MUS Maurice Jarre CAST Jaclyn Smith, Tony Curtis, Red Buttons, Alan Feinstein, Joan Fontaine (Grace St. George), John Forsythe, George Hamilton, Darren McGavin, Michelle Phillips, Judy Landers
DARK MANSIONS (1986) DIR Jerry London PROD Jerry London, Robert McCullough TELEPLAY Robert McCullough (verhaal van Robert McCullough, Anthony Lawrence, Nancy Lawrence) CAM Paul Lohmann ED Benjamin A. Weissman MUS Ken Harrison CAST Joan Fontaine (Margaret Drake), Michael York, Paul Shenar, Melissa Sue Anderson, Steve Inwood, Lois Chiles, Nicollette Sheridan, Dan O’Herlihy
GOOD KING WENCESLAS (1994) DIR Michael Tuchner PROD Michael Deakin, Adam Clapham TELEPLAY James Andrew Hall CAM Ronnie Taylor ED Chris Blunden MUS Charles Gross CAST Stefanie Powers, Jonathan Brandis, Perry King, Leo McKern, Joan Fontaine (Queen Ludmilla), Charlotte Chatton
TV MINISERIES
CROSSINGS (1986) DIR Karen Arthur PROD Howard W. Koch SCR Jo La Mond, Bill La Mond (boek van Danielle Steel) CAM Paul Lohmann ED Millie Moore, Maurie Beck MUS Michel Legrand CAST Cheryl Ladd, Lee Horsley, Christopher Plummer, Jane Seymour, Stewart Granger, Joan Fontaine (Alexandra Markham), Joanna Pacula, Horst Buchholz, Kelsey Grammer