Édouard Molinaro: “Film is kunst, maar ook een industrie, en dat betekent dus compromissen sluiten”

Toen de Franse regisseur Édouard Molinaro in 2012 als eregast werd uitgenodigd door het Brussels Film Festival, was hij al lange tijd een veteraan onder de Franse filmregisseurs. De toen 84-jarige cineast, afkomstig uit Bordeaux, had dan al pakweg een decennium geen films meer gemaakt, maar hij werkte sporadisch nog wel voor TV en vooral in het theater. Tot zijn bekendste films, zeker hier in deze contreien, behoren o.m. “La chasse à l’homme” (1964, met Jean-Paul Belmondo en Françoise Dorléac), “Une ravissante idiote” (1964, Brigitte Bardot, Anthony Perkins), “Oscar” (1967, Louis de Funès), twee films met Jacques Brel (“Mon oncle Benjamin” uit 1969, en vier jaar later “L’emmerdeur”), en de immens populaire tweeluik van “La cage aux folles” (de eerste uit 1978 en deel 2 volgde in 1980). Voor zijn ganse oeuvre werd hij in 1996 in Frankrijk door de Académie française bekroond met de prestigieuze Prix René Clair.

Édouard Molinaro tijdens zijn gesprek in Flagey. Foto: © Leo/Film Talk

In 2011 had hij zijn autobiografie gepubliceerd, getiteld ‘Intérieur soir,’ een boek boordevol herinneringen van een rijkgevulde filmcarrière.

Tijdens een gesprek met deze boeiende man in de Brusselse Flagey werd het volgende opgetekend. Het eerste dat opviel toen we de hand schudden, was zijn uiterlijke gelijkenis met Steven Spielberg.

Je bent als filmregisseur begonnen toen de Nouvelle Vague nog in zijn kinderschoenen stond. Had je een band met deze vernieuwende trend, of met de regisseurs die mee aan de wieg stonden?

Aangezien ik in 1957 reeds ben begonnen als regisseur, maakte ik geen deel uit van de Nouvelle Vague [ontstaan in 1959 met “À bout de souffle” van Jean-Luc Godard]. Die stroming bestond uit schrijvers en journalisten die regisseur werden, ik was voordien als technicus begonnen met documentaires. De Nouvelle Vague leidde tot zeer persoonlijke films, terwijl ik eerder commerciële films maakte. Ik kende François Truffaut, Claude Chabrol en Jean-Luc Godard heel goed—met Godard heb ik nog samengewerkt—maar het is eerder toevallig dat we in dezelfde periode werkzaam waren.

De cover van Édouard Molinaro’s autobiographie “Intérieur Soir,” uitgegeven in 2011 door Éditions Anne Carrière, Paris, met Jeanne Moreau in Molinaro’s debuutfilm ‘Le dos au mur” (1958)

Je bekendste films zijn vooral komedies. Is dat toeval, of ligt dat genre je gewoon beter?

Met de successen van films als “L’emmerdeur” [1973] en “La cage aux folles” [1978] lijkt het erop dat ik veel komedies heb gemaakt, maar dat is een verkeerde voorstelling. Toen ik op m’n zestiende als amateur mijn eerste ‘films’ draaide, vond je daar evenzeer een film noir of een filosofische film tussen. Pas toen ik later, na het maken van een aantal documentaires, werd gevraagd om als regisseur speelfilms te draaien, waren daar evenzeer romantische en politiefilms bij. Het was voor mij zeker geen roeping om komedies te maken.

Met “Arsène Lupin contre Arsène Lupin” [1962] ben je als regisseur doorgebroken. Hoe is dat precies gegaan?

Ik had voordien een kortfilm gedraaid, “L’honneur est sauf” [1954], opgevat als een eerbetoon aan de stomme film, met achtervolgingen in de stijl van vroeger. De producer had op basis daarvan na m’n eerste politiefilm, “Le dos au mur” [1958, met Jeanne Moreau], het idee opgevat om “Arsène Lupin contre Arsène Lupin” te maken, een parodie verwijzend naar die kortfilm. “Arsène Lupin” werd dan ook m’n eerste grote commerciële succes en zo ben ik werd stilaan meer en meer in de richting van komedies geduwd, maar, eerlijk gezegd, het genre was niet echt ma tasse de thé. Het is een bijzonder moeilijk filmgenre, er moet een zekere structuur in voorkomen die weinig ruimte laat voor een eigen, persoonlijke inbreng met enige diepgang, je kan moeilijk een gevoelig thema aansnijden, er is weinig ruimte voor een filosofische achtergrond. Er zijn andere films die ik heb gemaakt en die veel dichter staan bij mijn persoonlijke visie als filmregisseur, maar die nu door het publiek veel minder gekend zijn. De mensen catalogeren mij als een regisseur van komedies, door de films met Louis de Funès zoals “Oscar” [1967] of ook “L’emmerdeur” [1973] en “La cage aux folles” [1978]. En dan moet je weten dat ik “La cage aux folles” niet eens wilde maken.

Hoe kwam dat?

De film die net voordien had gemaakt, “L’homme pressé” [1977] met Alain Delon en Mireille Darc, was een dramatische film en niet echt een groot succes; om m’n carrière terug op het juiste spoor te krijgen, heb ik daarom “La cage aux folles” aanvaard. Het was een film met een groot commercieel potentieel. Hij werd dan ook een wereldwijd succes, ook in de VS kende hij enorm veel bijval, maar, zoals je ziet, je hebt niet altijd je lot in eigen handen [lacht].

Je kreeg voor “La cage aux folles” twee Oscarnominaties [beste regie, beste scenario]. Heb je die kunnen verzilveren?

Nee, ze hebben m’n carrière niet echt vooruitgeholpen, het resulteerde vooral in een Amerikaanse film die ik kon maken, “Just the Way You Are” [1984], die dan in Frankrijk niet eens in de bioscopen werd uitgebracht. Ik heb nadien nog andere aanbiedingen gehad om ginder te blijven werken, maar ik was teveel gehecht aan Frankrijk om me voor lange tijd in Amerika te vestigen.

[De trailer van “La cage aux folles”, 1978, muziek van Ennio Morricone]

Je hebt met tal van acteurs gewerkt in Frankrijk, van Jeanne Moreau tot Brigitte Bardot, Jacques Brel, Alain Delon, enz. Hoe belangrijk waren zij bij het maken van je films?

De keuze van je acteurs is uitermate belangrijk en je moet vooraf met hen goed het scenario doornemen. Ik ga niet alles eindeloos repeteren, omdat ik nog altijd de voorkeur geeft aan hun spontaniteit. Van zodra ze hun personage voldoende aanvoelen en weten waar telkens de camera komt te staan, dan kun je bijna beginnen met de opnamen en ik probeer het aantal takes altijd te beperken. Ik ben geen voorstander om scènes eindeloos opnieuw te filmen, da’s niet mijn manier van werken. Maar op de set moet je je acteurs altijd ietwat ‘beschermen,’ je moet bijna als een vader voor hen zijn. Je moet hun vertrouwen winnen en hen respecteren, en een klimaat creëren waarbij ze aanvoelen dat hun inbreng op een actieve en een creatieve manier de film een meerwaarde kan meegeven. Ze zijn dus veel meer dan enkel een bekend gezicht of een bekende naam, want als je hen zo behandelt, dan ga je hen reduceren tot marionetten.

Wat is voor jou de essentie van film?

Film is meer dan enkel een kunstvorm, het is ook een industrie. Dus je moet voortdurend een evenwicht zoeken tussen die twee componenten en dat betekent compromissen sluiten. Je bent niet alleen regisseur, maar je staat ook mee aan het hoofd van een onderneming, als ik me zo mag uitdrukken: je moet je werkschema respecteren, soms werken met mensen waar je liever niet mee werkt, zulke dingen.

Wat zijn je mooiste herinneringen in je lange carrière?

Mijn samenwerking met Jacques Brel, zonder twijfel. Ik ben een enorme bewondering voor die man, niet enkel omwille van zijn artistieke kwaliteiten, maar ook voor Brel als mens heb ik altijd immens veel respect gehad. De eerste film die we samen maakten, was “Mon oncle Benjamin” [1969], het was een film waar ik helemaal achterstond. Ik had het scenario mee geschreven en die eerste professionele samenwerking was meteen een schot in de roos. De producer wilde de film in eerste instantie niet maken, maar Brel bleef aandringen en uiteindelijk is de film er toch gekomen. Nadien volgde nog “L’emmerdeur” [1973]. Ik ben héél trots dat ik deel mocht uitmaken van Brels grootste filmsuccessen.

Er is heel wat gezegd en geschreven over je samenwerking met Louis de Funès. Dat was het tegenovergestelde?

Heel zeker. Zijn visie en de mijne waren totaal verschillend. Op het einde van de opnamen van “Oscar” [1967] was van enige professionele verstandhouding al helemaal geen sprake meer, zo moeilijk verliep de samenwerking op de set. Ik had me voorgenomen om nooit nog met hem een film te maken, maar omdat “Oscar” zo’n enorm succes was, volgde nadien toch nog “Hibernatus”  [1969], tegen wil en dank. Hij was zeer egocentrisch, moeilijk om mee samen te werken, hij toonde geen begrip voor de mening van anderen. Dus ik kan helemaal niet zeggen dat ik aan de Funès mooie herinneringen heb overgehouden. Jacques Brel was helemaal zijn tegenpool.

Vorig jaar heb je je autobiografie gepubliceerd. Schrijf je nu nog veel?

Ja, veel lezen en schrijven. Ik heb onlangs ook nog een toneelstuk geschreven, ik blijf bezig, maar films maak ik niet meer. Ik ben nu 84 en het is tijd om de fakkel door te geven aan een jongere generatie.

Brussels Film Festival, Brussel
12 juni 2012

+ Édouard Molinaro overleed in Parijs op 7 december 2013. Hij was 85.

FILMS

LE MUR AU DOS (1958) DIR Édouard Molinaro PROD François Chavane, Alain Poiré SCR Frédéric Dard, Jean Redon, Jean-Louis Roncoroni (boek, Frédéric Dard) CAM Robert Lefebvre MUS Richard Cornu ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Jeanne Moreau, Gérard Oury, Philippe Nicau, Claire Maurier, Gérard Buhr, Jean Lefebvre

DES FEMMES DISPARAISSENT (1959) DIR Édouard Molinaro PROD Georges Roitfeld, Jacques Roitfeld, Jean Mottet, Lucien Masson SCR Gilles Morris-Dumoulin, Albert Simonin (boek, Gilles Morris-Dumoulin) CAM Robert Juillard MUS Art Blakey ED Laurence Méry CAST Robert Hossein, Magali Noël, Estella Blain, Philippe Clay, Jane Marken, Robert Lombard, François Darbon

UN TÉMOIN DANS LA VILLE (1959) DIR Édouard Molinaro PROD Moris Ergas, Henry Deutschmeister SCR Édouard Molinaro, Gérard Oury, Alain Poiré (novel by Pierre Boileau, Thomas Narcejac) CAM Henri Decaë MUS Barney Wilen ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Lino Ventura, Sandra Milo, Franco Fabrizi, Jacques Berthier, Daniel Ceccaldi, Robert Dalban

UNE FILLE POUR L’ÉTÉ (1960) DIR Édouard Molinaro PROD Jean Bernard-Levy, Louis Bernard-Levy, Yvon Guézel, Georges Lourau SCR Édouard Molinaro, Maurice Clavel (boek, Maurice Clavel) CAM Jean Bourgoin MUS Georges Delerue ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Pascale Petit, Micheline Presle, Michel Auclair, Aimé Clariond, Marina Malfatti, Bernard Lajarrige, Antoine Balpêtré

LA MORT DE BELLE (1961) DIR Édouard Molinaro PROD François Chavane SCR Jean Anouilh (boek, Georges Simenon) CAM Jean-Louis Picavet MUS Georges Delerue ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yvette Etiévant, Jacques Monod, Marc Cassot, Jacques Pierre

LES ENNEMIS (1962) DIR Édouard Molinaro PROD Michel Ardan SCR Édouard Molinaro, André Tabet, Georges Tabet, François Nourissier (boek, Fred Noro) CAM Louis Miaille MUS Martial Solal ED Gilbert Natot CAST Roger Hanin, Pascale Audret, Dany Carrel, Claude Brasseur, Jeanne Aubert, Daniel Cauchy, Jean Lefebvre, Claude Chabrol

LES SEPT PÉCHÉS CAPITEAUX (1962) DIR Philippe de Broca, Claude Chabrol, Jacques Demy, Sylvain Dhomme, Max Douy, Jean-Luc Godard, Édouard Molinaro [segment L’ENVIE], Roger Vadim SCR Daniel Boulanger, Claude Chabrol, Jacques Demy, Jean-Luc Godard, Eugène Ionesco, Félicien Marceau, Claude Mauriac, Roger Vadim CAM Henri Decaë, Louis Miaille, Jean Penzer, Jean Rabier MUS Sacha Distel, Pierre Jansen, Michel Legrand ED Jean Feyte, Jacques Gaillard CAST Jean-Pierre Cassel, Claude Rich, Jean-Claude Brialy, Dany Saval, Claude Brasseur, Jean Murat, Micheline Presle, Laurent Terzieff, Jean-Louis Trintignant, Eddie Constantine, Jean-Pierre Aumont, Claudine Auger, Claude Berri, Claude Chabrol, Paulette Dubost

ARSÈNE LUPIN CONTRE ARSÈNE LUPIN (1962) DIR Édouard Molinaro PROD François Chavane SCR Édouard Molinaro, Georges Neveux, François Chavane CAM Pierre Petit MUS Georges Van Parys ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Geneviève Grad, Jean Le Poulain, Michel Vitold

UNE RAVISSANTE IDIOTE (1964) DIR Édouard Molinaro PROD Brigitte Bardot [uncredited], Michel Ardan SCR François Billetdoux, André Tabet, Georges Tabet (boek, Charles Exbrayat) CAM Andreas Winding MUS Michel Legrand ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Brigitte Bardot, Anthony Perkins, Grégoire Aslan, Denise Provence, André Luguet, Hans Verner, Charles Millot

LA CHASSE À L’HOMME (1964) DIR Édouard Molinaro PROD Robert Amon, Claude Jaeger, Georges Lourau SCR France Roche, Albert Simenon, Michel Duran, Michel Audiard CAM Andréas Winding MUS Michel Magne, Georges Zambetas ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Jean-Paul Belmondo, Jean-Claude Brialy, Françoise Dorléac, Marie Laforêt, Claude Rich, Catherine Deneuve, Marie Dubois, Bernadette Lafont, Bernard Blier, Mireille Darc, Micheline Presle, Michel Serrault

QUAND PASSENT LES FAISANS (1965) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Jacques Emmanuel, Albert Simonin, Michael Audiard CAM Raymond Pierre Lemoigne MUS Michel Legrand ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Paul Meurisse, Bernard Blier, Michel Serrault, Jean Lefebvre, Yvonne Clech, Claire Maurier, Daniel Ceccaldi

PEAU D’ESPION (1967) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Édouard Molinaro, Jacques Robert (boek, Jacques Robert) CAM Raymond Pierre Lemoigne MUS José Berghmans ED Robert Isnardon CAST Louis Jourdan, Senta Berger, Edmond O’Brien, Bernard Blier, Maurice Garrel, Fabrizio Capucci

OSCAR (1967) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré, Jean Le Duc SCR Édouard Molinaro, Jean Halain, Louis de Funès (toneelstuk, Claude Magnier) CAM Raymond Pierre Lemoigne MUS Georges Delerue, Jean Marion ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Louis de Funès, Claude Rich, Mario David, Germaine Delbat, Claude Gensac, Agathe Natanson, Roger Van Hool

HIBERNATUS (1969) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Jean Bernard-Luc, Jean Halain, Jacques Vilfrid, Louis de Funès (toneelstuk, Jean Bernard-Luc) CAM Marcel Grignon, Raymond Pierre Lemoigne MUS Georges Delerue ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Louis de Funès, Michael Lonsdale, Claude Gensac, Bernard Alane, Annick Alane, Olivier de Funès, Eliette Demay

MON ONCLE BENJAMIN (1969) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Édouard Molinaro, André Couteaux, Jean-François Hauduroy (boek, Claude Tillier) CAM Alain Levant MUS Jacques Brel, François Rauber ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Jacques Brel, Claude Jade, Bernard Alane, Bernard Blier, Rosy Varte, Paul Frankeur, Alfred Adam

LA LIBERTÉ EN CROUPE (1970) DIR Édouard Molinaro SCR Édouard Molinaro, Jacques Perry, Jean-François Hauduroy (boek, Jacques Perry) CAM Raoul Coutard MUS Philippe Sarde ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Juliette Villard, Bernard Le Coq, Maria Mauban, Jean Rochefort, Michel Serrault, Marion Game, Maurice Garrel

LES AVEUX LES PLUS DOUX (1971) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Jean-François Hauduroy (boek, Georges Arnaud) CAM Raoul Coutard MUS Georges Delerue ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Philippe Noiret, Roger Hanin, Caroline Cellier, Marc Porel, Hassan Hassani, Gérard Landry

LA MANDARINE (1972) DIR Édouard Molinaro PROD Robert Bradford, Léo L. Fuchs SCR Édouard Molinaro, Christine de Rivoyre (boek, Christine de Rivoyre) CAM Claude Lecomte MUS Claude Bolling ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Annie Girardot, Philippe Noiret, Madeleine Renaud, Murray Head, Marie-Hélène Breillart, Jean-Claude Dauphin, Robert Berri

LE GANG DES OTAGES (1973) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré, Daniel Cauchy SCR Alphonse Boudard CAM Raoul Coutard MUS Michel Legrand ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Daniel Cauchy, Bulle Ogier, Gilles Ségal, Gérard Darrieu, Michel Favory

L’EMMERDEUR (1973) DIR Édouard Molinaro PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Francis Veber (also play) CAM Raoul Coutard MUS Jacques Brel, François Rauber ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Lino Ventura, Jacques Brel, Caroline Cellier, Jean-Pierre Darras, Nino Castelnuovo, Angela Cardile, Xavier Depraz

L’IRONIE DU SORT (1974) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Paul Guimard, Pierre Kast CAM Alain Levant MUS José Berghmans ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Brigitte Fossey, Claude Rich, Jean Desailly, Paul Clémenti, Marie-Hélène Breillat, Jacques Spiesser

LE TÉLÉPHONE ROSE (1975) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Francis Veber CAM Gérard Hameline MUS Vladimir Cosma ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Mireille Darc, Pierre Mondy, Michael Lonsdale, Françoise Prévost, Daniel Ceccaldi, Gérard Hérold, Édouard Molinaro

DRACULA PÈRE ET FILS (1976) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Poiré SCR Édouard Molinaro, Jean-Marie Poiré, Alain Godard (boek, Claude Klotz) CAM Alain Levent MUS Vladimir Cosma ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Christopher Lee, Bernard Menez, Marie-Hélène Breillat, Catherine Breillat, Mustapha Dali, Bernard Alane, Jean-Claude Dauphin

L’HOMME PRESSÉ (1977) DIR Édouard Molinaro PROD Alain Delon, Ralph Baum, Raymond Danon SCR Christopher Frank, Maurice Rheims (boek, Paul Morand) CAM Jean Charvein, Maurice Fellous MUS Carlo Rustichelli ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Alain Delon, Mireille Darc, Monica Guerritore, Marie Déa, Christian Barbier, André Falcon, Stefano Patrizi, Michel Duchaussoy

LA CAGE AUX FOLLES (1978) DIR Édouard Molinaro PROD Marcello Danon SCR Édouard Molinaro, Jean Poiret, Marcello Danon, Francis Veber (toneelstuk, Jean Poiret) CAM Armando Nannuzzi MUS Ennio Morricone ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Michel Serrault, Ugo Tognazzi, Claire Maurier, Rémi Laurent, Carmen Scarpitta, Benny Luke, Luisa Maneri, Michel Galabru

CAUSE TOUJOURS… TU M’INTÉRESSES! (1979) DIR Édouard Molinaro PROD Albina du Boisrouvay SCR Francis Veber (boek, Peter Marks) CAM Gérard Hameline MUS Vladimir Cosma ED Monique Isnardon CAST Annie Girardot, Jean-Pierre Mareille, Christian Marquand, Brigitte Roüan, Umban U’kest, Pierre Vernier, Michel Blanc

LA CAGE AUX FOLLES II (1980) DIR Édouard Molinaro PROD Marcello Danon SCR Jean Poiret, Francis Veber, Marcello Danon (verhaal en personages, Jean Poiret) CAM Armando Nannuzzi MUS Ennio Morricone ED Robert Isnardon, Monique Isnardon CAST Michel Serrault, Ugo Tognazzi, Marcel Bozzuffi, Michel Galabru, Paola Borboni, Benny Luke, Giovanni Vettorazzo, Stéphane Audran

POUR CENT BRIQUES T’AS PLUS RIEN (1982) DIR Édouard Molinaro PROD Dany Cohen, Yvon Guézel SCR Édouard Molinaro, Didier Kaminka (toneelstuk, Didier Kaminka) CAM Michael Epp MUS Murray Head ED Marie-Josée Audiard CAST Daniel Auteuil, Gérard Jugnot, Anémone, Jean-Pierre Castaldi, François Perrot, Paul Barge, Annick Blancheteau, Édouard Molinaro

JUST THE WAY YOU ARE (1984) DIR Édouard Molinaro PROD Léo L. Fuchs SCR Allan Burns CAM Claude Lecomte MUS Vladimir Cosma ED Claudio Ventura, Georges Klotz CAST Kristy McNichol, Michael Ontkean, Kaki Hunter, André Dussollier, Catherine Salviat, Robert Carradine, Alexandra Paul, Lance Guest, Tim Daly, Patrick Cassidy, Gérard Jugnot

PALACE (1985) DIR Édouard Molinaro PROD Wolf C. Hartwig, Jean-Pierre Labrande, Frank Lipstik, Jean Jacques Vuillermin SCR Édouard Molinaro, Alain Godard CAM Michael Epp MUS Michel Legrand ED Marie-Josée Audiard CAST Claude Brasseur, Daniel Autheuil, Gudrun Landgrebe, Joachim Hansen, Reinhard Kolldehoff, Almut Eggert, Leslie Malton

L’AMOUR EN DOUCE (1985) DIR Édouard Molinaro SCR Jean Sagols, Christian Watton CAM Jean-Paul Schwartz MUS Alain Lemeur CAST Daniel Auteuil, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Béart, Sophie Barjac, Daniel Ceccaldi, Mathieu Carrière, Roger Dumas, Claude Villers

À GAUCHE EN SORTANT DE L’ASCENSEUR (1988) DIR Édouard Molinaro PROD Claude Berri SCR Gérard Lauzier (ook toneelstuk) CAM Robert Fraisse MUS Murray Head ED Nicole Gauduchon CAST Pierre Richard, Richard Bohringer, Emmanuelle Béart, Fanny Cottençon, Pierre Vernier, Jean-Michel Dupuis, Martine Maximin

LE SOUPER (1992) DIR Édouard Molinaro PROD Yves Rousset-Rouard SCR Édouard Molinaro, Jean-Claude Brisville, Yves Rousset-Rouard (toneelstuk, Jean-Claude Brisville) CAM Michael Epp MUS Vladimir Cosma ED Annick Rousset-Rouard CAST Michel Piccoli, Claude Brasseur, Claude Rich, Tocky Holgado, Yann Collette, Stéphane Jobert, Alexandra Vandernoot

BEAUMARCHAIS L’INSOLANT (1996) DIR Édouard Molinaro PROD Charles Gassot SCR Édouard Molinaro, Jean-Pierre Brisville CAM Michael Epp MUS Jean-Claude Petit ED Véronique Parnet CAST Fabrice Luchini, Manuel Blanc, Sandrine Kiberlain, Michel Aumont, Jean-François Balmer, Jean-Claude Brialy, Patrick Bouchitey, Murray Head, Michel Piccoli, Michel Serrault, Jean Yanne

LE MAL DE MÈRE (2001) DIR Édouard Molinaro SCR Édouard Molinaro, Pierre-Olivier Scotto CAST Michel Aumont, Frédéric Diefenthal, Axelle Laffont, Pierre-François Martin-Laval, Line Renaud

TV-FILMS

LA PITIÉ DANGEREUSE (1979) DIR Édouard Molinaro SCR Édouard Molinaro, Corinne Gorse (boek, Stefan Zweig) MUS Claude Bolling CAST Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize

LA VEUVE ROUGE (1983) DIR Édouard Molinaro SCR Jean Curtelin (boek, Armand Lanoux) MUS Vladimir Cosma CAST Françiose Fabian, Michel Beaune, Roger Dumas, Camille de Casabianca, Patrice Alexsandre

UN MÉTIER DU SEIGNEUR (1986) DIR Édouard Molinaro SCR (boek, Pierre Boulle) CAM Alain Levent CAST Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Annie Girardot, Alessandro Vantini, Christopher Lee, Jay Benedict

LA RUELLE AU CLAIR DE LA LUNE (1988) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Christine Miller (boek, Stefan Zweig) CAM Michael Epp MUS Georges Garvarentz CAST Michel Piccoli, Niels Arestrup, Marthe Keller, Renée Faure, Paul Bisciglia, Jean-Pierre Castaldi

MANON ROLAND (1989) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Christine Miller CAM Michael Epp MUS Georges Garvarentz ED Nicole Gauduchon CAST Sabine Haudepin, Jacques Perrin, Christine Citti, Niels Arestrup, Francis Lax, Pierre Clémenti, François Marthouret

L’AMOUR MAUDIT DE LEISENBOHG (1991) DIR Édouard Molinaro SCR Édouard Molinaro, Pascale Bonitzer (boek, Arthur Schnitzler) CAM Michael Epp MUS Georges Garvarentz CAST Michel Piccoli, Anouk Aimée, Christine Citti, Cristina Marsillach, Friedrich von Thun

LA FEMME ABANDONÉE (1992) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Madeleine Chapsal (boek, Honoré de Balzac) CAM Michael Epp MUS Vladimir Cosma ED Annick Rousset-Rouard CAST Charlotte Rampling, Christopher Thompson, Vanessa Wagner, Yann Collette, Philippe Laudenbach, Niels Arestrup

CE QUI SAVAIT MAISIE (1995) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro (boek, Henry James) CAM Michael Epp MUS Claude Bolling ED Annick Rousset-Rouard CAST Evelyne Bouix, Stéphane Freiss, Catherine Samie, Matthias Habich, Sophie Duez

NORA (1999) DIR Édouard Molinaro PROD Christine Gouze-Rénal SCR Édouard Molinaro, Nicolas Bréhal (boek, Henry James) CAM Michael Epp MUS David Marouani ED Babeth Si Ramdane CAST Jean-Michel Dupuis, Leslie Malton, Julia Maraval, Jacques Perrin, Andreas Elsholz, Béatrice Agenin

TOMBÉ DU NID (1999) DIR Édouard Molinaro CAM Michael Van Laer ED Benoît Delval CAST Aurélien Wiik, Virginie Lemoine, Bruno Solo, Julie Legein, Marie Legein, Laurence Piraux

NANA (2001) DIR Édouard Molinaro PROD Christian Charret, Jacques Salles SCR Édouard Molinaro, Catherine Rihoit, Olga Vincent (boek, Émile Zola) CAM Charles Van Damme MUS Julien Schultheis ED Benoît Delval CAST Lou Doillon, Bernard Le Coq, Assumpta Serna, Ticky Holgado, Jean-Claude Brialy, Jocelyn Quivrin, Linda Bouhenni, Cécile de France, Anne De Roover

UN  HOMME PAR HASARD (2003) DIR Édouard Molinaro PROD Arnauld de Battice SCR Jacqueline Cauët, Mireille Lanteri CAM Charles Van Damme MUS Anne-Olga De Pass ED Marie-Blanche Colonna CAST Philippe Drecq, Frédéric Diefenthal, Claire Keim, Serge Larivière, Elisa Maillot, Pierre Dherte

UNE FAMILLE PAS COMME LES AUTRES (2005) DIR Édouard Molinaro PROD Michel Boucau SCR Catherine Ramberg (boek, Janine Boissard) CAM Virginie Saint-Martin MUS Benjamin Brion, Louis Gasté, Benjamin Molinaro, Patrice Peyrieras ED Linda Naud CAST Line Renaud, Guy Bedos, Jeffrey Barbeau, Jacqueline Bir, Jauris Casanova, Yannick Soulier