Geert Van Rampelberg: “Voor mij blijft het respect voor al wat op het scherm gebeurt heel uniek”

Wie heeft het licht uitgedaan? Dat is de sleutelvraag die elke zondagavond wordt gesteld in de succesvolle TV-serie “Black-out,” een politieke actiethriller over de sabotage van een kerncentrale die leidt tot een complete elektriciteitspanne in ons land. Wanneer intussen ook de dochter van premier wordt ontvoerd—een ontvoering die overigens rechtstreeks verband houdt met de stroomuitval—moet de premier alles op alles zetten om de crisis het hoofd te bieden en haar dochter te redden, terwijl de dienst antiterrorisme volop op zoek gaat naar de daders.

De hoofdrollen in deze spannende tiendelige serie worden gespeeld door Sara de Roo als de premier van België, en Geert Van Rampelberg is de teamleider van de dienst antiterrorisme. Daarnaast zien we ook o.m. Lucas Van den Eynde, Ruth Becquart, Nora Gharib, Michaël Pas, Louis Talpe en Jelle De Beule. Joël Vanhoebrouck was de regisseur van “Black-out”; eerder was hij ook de man achter de TV-serie “De Infiltrant” (2018), en draaide hij “Brasserie Romantiek” (2012) die destijds oogde als een bescheiden film, maar nog steeds een klein en onvolprezen meesterwerk is.

Geert Van Rampelberg en Sara de Roo in “Black-out.” Foto: © VRT

Het scenario van “Black-out” was van de hand van Philippe De Schepper, Geert Verbanck en Bas Adriaensen. De serie werd gemaakt door het Belgische productiehuis jonnydepony van Helen Perquy en showrunner Philippe De Schepper.

De uitzendingen van de reeks op één zijn nu ongeveer halfweg. Circa een miljoen kijkers zijn elke zondagavond trouw op post en ook in het buitenland gaat deze massale publieke belangstelling niet onopgemerkt voorbij: enkele dagen geleden maakte de VRT al bekend dat de fictiereeks verkocht is aan Nederland, Canada, Australië en de Verenigde Staten.

Het is overigens niet de eerste keer dat een Belgische serie in het buitenland wordt opgepikt. Het superieure “Clan” (2012) deed het goed in Engeland, net zoals “Salamander” (2013), en “Tabula Rasa” (2017) ging zo goed als gans de wereld rond. Ondanks de duistere tijden nu is er nog altijd de zekerheid van de Vlaamse culturele hoogconjunctuur die we hier in eigen rangen, met name in de film- en televisiewereld, keer op keer kunnen aanschouwen. Een vleugje chauvinisme is daarom niet misplaatst: wat het Vlaamse talent hier alweer uit de mouw schudt, kan wel degelijk wedijveren met werk als “Big Little Lies” (2017) of “The Undoing” (2020).

Tijdens de castvoorstelling van “Zillion” in de Carré te Willebroek in februari 2020, toen de nieuwste film van Robin Pront er werd aangekondigd, volgde onderstaand gesprek met de uiterst veelzijdige en veelgevraagde film- en TV-acteur Geert Van Rampelberg (geb. 1975), die momenteel ook te zien is in de serie “Red Light” met Maaike Neuville en Carice van Houten

De opnamen van “Zillion” waren toen voorzien om te starten op 16 maart van dit jaar; jammer genoeg had de Coronapandemie daar anders over beslist. Van Rampelberg maakt ook deel uit van de cast van “Zillion” maar door het immense succes van “Black-out” wordt een ingekorte versie van zijn interview bij deze online geplaatst.

Aangezien “Zillion” het uitgangspunt was van dit gesprek, komt het integrale interview later aan bod wanneer de film in de zalen wordt uitgebracht.

Geert Van Rampelberg in de één-serie “Black-out.” Foto: © BURIEBURIE

Naast speelfilms ben je vaak te zien in TV-reeksen waar je rol wordt uitgerokken tot acht of tien afleveringen. Is dat voor jou als acteur een andere benadering van je personage?

Nee, zolang ik maar gebeten ben door het verhaal, of het nu een film is of een serie, dat maakt voor mij niet uit. Ik zet er dan gewoon mijn tanden in. Maar in TV-reeksen kan je natuurlijk wel een personage beter uitdiepen, gewoon omdat je veel meer kan vertellen dan in een uur en drie kwartier. Je kan je achtergrond en de evolutie van je personage beter uitwerken, je krijgt veel meer tijd krijgt om je personage uit te leggen. In een film is het meer gebald en je moet er van bij het begin knal op zitten, de concentratie is ook vaak een stuk groter, zeker bij een auteursfilm als “Zillion” waar je een zeer gedreven regisseur [Robin Pront] hebt die het allemaal bijstuurt. Cinema is en blijft iets magisch, hé. De beleving wanneer in de zaal de lichten uitgaan, je gaat als kijker bijna mee uit met de lichten en je verdwijnt in een heel andere wereld. Thuis voor je televisie kan je dat ook oproepen door er zelf mee in te duiken—vandaag wordt er sowieso heel veel gekeken, al is het maar omdat je op straat aan het wachten bent op de tram. Het gebeurt allemaal heel snel, heel vluchtig. Maar voor mij blijft het respect en de concentratie voor al wat op het scherm gebeurt heel uniek.

Wij worden als kijker mee betrokken in de wereld van jullie personages, terwijl jij als acteur in de creatieve wereld van de scenaristen en de regisseurs terechtkomt. Dat is dan een heel andere stap.

Ja, en dat wil zeggen dat je als acteur al je voorbereiding doet voordat je begint te draaien, want eens je op de set bent, moet je werkelijk àlles geven. Nadien volgt de post-productie met de montage, enz. Je zou kunnen zeggen dat ze je daar slecht in kunnen doen spelen, als ze dat echt zouden willen, of ze kunnen je beter maken dan je in werkelijkheid was. Dat is iets dat je met de jaren beter leert en ook beter accepteert. Daarom is het belangrijk dat je er als acteur best voor zorgt dat je voorbereiding helemaal op punt staat, dat je je op de set geeft met heel je hart en werkethiek—om het dan helemaal los te laten. Dan kun je zeggen, ‘Voilà, het is gebeurd’ en je geeft je over aan al het talent dat je omringt en het hele apparaat dat televisie en cinema zo ongelooflijk maakt. Het is net zoals men je zou vragen, ‘Kom je niet eens kijken naar een eerste visie van de film? Maar het is voorlopig nog wel zonder muziek.’ Dan ben je zo ontgoocheld, want een film of een serie zonder muziek bestaat niet, dat valt op zijn gat. En daarom zijn het alle extra’s die er na de opnamen aan worden toegevoegd die je werk zo ongelooflijk kunnen maken. Het aandeel van een acteur blijft heel belangrijk, maar uiteindelijk is het altijd een hele ploeg die een film of een TV-reeks maakt.

Carré, Willebroek
27 februari 2020

De trailer van “Black-out”

FILMS

DE ZAAK ALZHEIMER (2003) DIR Erik Van Looy PROD Hilde De Laere, Erwin Provoost SCR Carl Joos (boek, Jef Geeraerts) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet, Yoohan Leyssens MUS Stephen Warbeck CAST Jan Decleir, Koen De Bouw, Gene Bervoets, Werner De Smedt, Geert Van Rampelberg (Tom Coemans), Hilde De Baerdemaeker, Dirk Roofthooft, Tom Waes, Filip Peeters

DE ZUSJES KRIEGEL (2004) DIR Dirk Beliën PROD Eric Caroen SCR Johan Verschueren (boek, Marc de Bel) CAM Philippe Van Volsem ED Manu Van Hove MUS Hans Helewaut CAST Katleen Apers, Evelien Apers, Dorien Janssens, Victor Löw, Liesbeth Kamerling, Veerle Baetens, Nico Sturm, Gilda De Bal, Kristine Van Pellicom, Geert Van Rampelberg (Politieofficier)

EEN ANDER ZIJN GELUK (2005) DIR – SCR Fien Troch PROD Antonio Lombardo CAM Frank van den Eeden ED Nico Leunen MUS Peter Van Laerhoven CAST Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Natali Broods, Elmo Mistiaen, Peter Van den Begin, Josse De Pauw, Viviane de Muynck, Geert Van Rampelberg (Mark), Bruno Vanden Broecke, Sara De Bosschere, Jan Decleir

SWOONI (2011) DIR Kaat Beels PROD Peter Bouckaert SCR Michel Sabbe, Annelies Verbeke CAM Frank Van den Eeden ED Philippe Ravoet CAST Natali Broods, Enrique De Roeck, Sara de Roo, Viviane de Muynck, Alexander Provoost, Geert Van Rampelberg (Hendrik)

CODE 37: DE NACHTWACHT (2011) DIR Jakob Verbruggen PROD Dirk Impens CAM Ruben Impens MUS Piet De Ridder CAST Veerle Baetens, Michael Pas, Marc Lauwrys, Gilles De Schryver, Geert Van Rampelberg (Koen Verberk), Jurgen Delnaet, Nathalie Meskens, Carry Goosens, Ben Segers, Manou Kersting

TOT ALTIJD (2012) DIR – SCR Nic Balthazar PROD Peter Bouckaert CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Henny Vrienten, Alain De Ley CAST Koen De Graeve, Geert Van Rampelberg (Thomas), Lotte Pinoy, Michel van Dousselaere, Viviane de Muynck, Iwein Segers, An Miller, Ben Segers

THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN (2012) DIR Felix van Groeningen PROD Dirk Impens SCR (adaptatie) Carl Joos, Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch (toneelstuk ‘The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama’ van Johan Heldenbergh, Mieke Dobbels) CAM Ruben Impens ED Nico Leunen MUS Bjorn Eriksson CAST Johan Heldenbergh, Veerle Baetens, Nell Cattrysse, Geert Van Rampelberg (William), Nils De Caster, Bert Huysentruyt, Jan Bijvoet, Ruth Beeckmans

DE BEHANDELING (2014) DIR Hans Herbots PROD Peter Bouckaert SCR Carl Joos (boek, Mo Hayder) CAM Frank van den Eeden ED Philippe Ravoet MUS Kieran Klaassen, Melcher Meirmans, Chrisnanne Wiegel CAST Geert Van Rampelberg (Nick Cafmeyer), Ina Geerts, Johan Van Assche, Laura Verlinden, Dominique Van Malder, Roel Swanenberg, Kyan Steverlynck, Jan Hammenecker, Charlotte Anne Bogaerts

IMAGE (2014) DIR Adil El Arbi, Bilall Fallah PROD Peter Bouckaert, Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé SCR Adil El Arbi, Bilall Fallah, Bram Renders CAM Robrecht Heyvaert MUS Hannes De Maeyer CAST Nabil Mallat, Laura Verlinden, Gene Bervoets, Geert Van Rampelberg, Wouter Hendrickx, Sanâa Alaoui, Manou Kersting, Charlotte Anne Bogaerts

LA TIERRA ROJA (2015) DIR Diego Martinez Vignatti PROD Sébastien Delloye SCR Diego Martinez Vignatti, Mélanie Delloye-Betancourt ED David Verdurme CAST Geert Van Rampelberg (Pierre), Eugenia Ramirez, Jorge Aranda, Alexandros Potamianos

CAFÉ DERBY (2015) DIR Lenny Van Wesemael PROD Dirk Impens SCR Lenny Van Wesemael, Geert Verbanck CAM Ruben Impens ED Thomas Pooters MUS Lady Linn CAST Chloë Daxhelet, Wim Opbrouck, Monic Hendrickx, Charlotte De Wulf, Ben Segers, Geert Van Rampelberg (Frank), Dirk van Dijck, Marc Van Eeghem, Jan Decleir

VINCENT (2016) DIR Christophe Van Rompaey PROD Jean-Claude Van Rijkeghem, Dries Phlypo, Emmanuel Giraud SCR Jean-Claude Van Rijkeghem CAM David Williamson ED Alain Dessauvage MUS Nicolas Repac CAST Alexandre Lamy, Barbara Sarafian, Geert Van Rampelberg (Raf), Spencer Bogaert, Emilie Piponnier, Catherine Aymerie

CLOUDBOY (2017) DIR – SCR Meikeminne Clinckspoor PROD Katleen Goossens CAM Christian Paulussen ED Håkan Karlsson MUS Helge Slikker CAST Sara Sommerfield, Geert Van Rampelberg (Gerard), Mikkel Gaup, Daan Roofthooft, Ayla Gáren Audhild P. Nutti, Joakim Nils Tomas Trägård, Jef Cuppens

TV-REEKSEN

WINDKRACHT 10 (1997), 1 aflevering
F.C. DE KAMPIOENEN (1998), 1 aflevering
CAFÉ MAJESTIC (2000), 1 aflevering
FLIKKEN (2000), 7 afleveringen
RECHT OP RECHT (2001-2002), 2 afleveringen
DENNIS (2003), 4 afleveringen
DE VLOEK VAN VLIMOVOST (2004)
TEAM SPIRIT: DE SERIE 2 (2005)
DE PARELVISSERS (2006), 6 afleveringen
VAN VLEES EN BLOED (2009), 1 aflevering
OUD BELGIË (2010), 6 afleveringen
ZONE STAD (2010), 8 afleveringen
DUBBELLEVEN (2010-2011), 12 afleveringen
VERMIST (2010-2011), 4 afleveringen
CLAN (2012), 10 afleveringen
CODE 37 (2009-2012), 38 afleveringen
SALAMANDER (2013), 4 afleveringen
ZINGABURIA (2011-2013), 3 afleveringen
CORDON (2014), 7 afleveringen
DE ZOON VAN ARTAN (2015), 8 afleveringen
CHAUSSÉE D’AMOUR (2016), 10 afleveringen
TYTGAT CHOCOLAT (2017), 1 aflevering
DE INFILTRANT (2018), 8 afleveringen
DE DAG (2018), 6 afleveringen
STUDIO TARARA (2019), 8 afleveringen
BLACK-OUT (2020), 10 afleveringen
RED LIGHT (2020), 10 afleveringen