Francis Ford Ford Coppola (1939) is als filmregisseur, scenarioschrijver en producer een vijfvoudig Oscarwinnaar die een levende legende werd toen hij “The Godfather” (1972) en de sequel “The Godfather, Part II” (1974) maakte. Hij was toen pas begin dertig.
Hij werd één van de meest prominente filmregisseurs van de filmbeweging New Hollywood—de generatie jonge en productieve filmregisseurs die beroemd werd in de jaren zestig en begin jaren zeventig van vorige eeuw, nadat het traditionele studiosysteem zijn greep op de Amerikaanse filmindustrie begon te verliezen. Andere opmerkelijke Coppola-films zijn o.m. het veel geplaagde maar enorm geprezen “Apocalypse Now” (1979), dat het einde van zijn gouden tijdperk inluidde, maar ook “One From the Heart” (1981), een ander zeer ambitieus project en één van mijn favorieten, bijna volledig opgenomen in zijn toen pas aangekochte Zoetrope filmstudio in Hollywood.
Na de teloorgang van het oude studiosysteem kocht Coppola in maart 1980 immers de Hollywood General Studio die voortaan Zoetrope zou heten; het complex was gelegen aan 1040 N. Palmas Avenue in Hollywood, op de hoek van Santa Monica Boulevard en Las Palmas Avenue. Schrijvers, cameralui en regisseurs zouden allemaal onder één dak in deze vernieuwende studio met een moderne aanpak kunnen werken en functioneren, en het zou Coppola in staat stellen de films te maken die hij wilde maken.
De oorspronkelijke studio, opgericht in 1919, had een lange en rijke filmhistoriek, en was één van de eerste production facilities in Hollywood. Er werden destijds heel wat films gemaakt, van Harold Lloyd’s “The Freshman” (1925) en “Speedy” (1928) tot “Hell’s Angels” (1930) met Jean Harlow, verschillende “Hopalong Cassidy”-films in de jaren veertig, “Blood on the Sun” (1945), “Shampoo” (1975), geregisseerd door Warren Beatty, en “The Addams Family” (1991) van Barry Sonnenfeld. Er werden ook immens veel tv-programma’s opgenomen en geproduceerd; de Amerikaanse TV-legende Lucille Ball gebruikte in het begin van de jaren vijftig sound stage two om er “I Love Lucy” op te nemen.

Voor zijn muzikale en stijlvolle romantische comedy-fantasy, “One From the Heart,” werden in de sound stages van de studio indrukwekkende decors gebouwd en het oorspronkelijke budget van de film liep op van twee miljoen dollar tot meer dan twintig miljoen. Bovendien flopte hij aan de box office. Gevolg: de film bracht de studio in zware financiële moeilijkheden, totdat ze in 1984 noodgedwongen moest worden verkocht. Coppola’s productiebedrijf Zoetrope, vanaf 1991 American Zoetrope, bleef wel films produceren, waarbij hij op de generiek werd vermeld als executive producer voor de films die hij met andere regisseurs maakte.
In zijn Zoetrope Studios werden er in die periode ook andere films gedeeltelijk opgenomen, waaronder twee Zoetrope-films “Hammett” (1982) en “The Escape Artist” (1982), maar ook “Body Heat” (1981), “Star 80” (1983), en “To Be or Not to Be” (1983), met in de hoofdrol Mel Brooks die—als baas van Brooksfilms—eerder in de studio een sound stage afhuurde om “Frances” (1982) met Jessica Lange te filmen.
John Lewis, professor aan de Oregon State University, schreef in zijn boek “From Whom God Wishes to Destroy…: Francis Ford Coppola and the New Hollywood” (1995) dat ‘Coppola al deze dingen deed die revolutionair waren. Hij was echt een visionair. Het probleem was het geld… Ik zie hem als een heldhaftige figuur. Hij heeft met de dobbelstenen gegooid, maar het was echt verschrikkelijk.’ Het studiocomplex is overeind gebleven en is nu de thuisbasis van de Sunset Las Palmas Studios.
Maar hij herrees uit zijn as en maakte nadien andere opmerkelijke films als “Peggy Sue Got Married” (1986), “The Godfather, Part III” (1990), “Dracula” (1992) en “The Rainmaker” (1997), gebaseerd op de roman van John Grisham uit 1995.
Er is veel gezegd en geschreven over zijn ongelooflijke successen en enkele financiële flops, maar wat er ook van zij, Coppola is zonder enige twijfel één van de onbetwistbare grootmeesters in zijn vak. Twee van zijn films komen voor in de Sight and Sound Poll of the Greatest Films of All Time van 2022, die eens in de tien jaar wordt gehouden en waar “Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (1975) van Chantal Ackerman gans bovenaan staat. “The Godfather” vind je terug op nummer 12 en “Apocalypse Now” staat op 19—wat het ook allemaal betekent.
In het overzicht van AFI’s 100 Years… 100 Movies—een update uit 2007 van het overzicht uit 1998 AFI’s 100 Years… 100 Movies version—staat ”The Godfather” op de tweede plaats; “Apocalypse Now” vinden we terug op nummer 30; “The Godfather, Part II” op 32. Steven Spielberg is de enige regisseur met vijf films in de lijst; Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick en Billy Wilder hebben elk vier films; Coppola, Frank Capra, Charlie Chaplin, John Huston en Martin Scorsese hebben drie films.
De afgelopen decennia maakte Coppola een aantal minder bekende films en beëindigde hij zijn carrière als reguliere filmmaker in zekere mate, ofschoon hij nog steeds films maakt. In een interview met Yahoo! Entertainment zei hij in oktober 2015, ‘Ik heb besloten om geen zogenaamde ‘fabrieksfilms’ te maken. Ik wil dan liever gewoon experimenteren met de vorm en kijken wat ik ermee kon doen, en films maken die van mezelf zijn. Beetje bij beetje is de filmindustrie overgeheld naar een superheldenbusiness. De budgetten zijn zó hoog omdat ze reeksen willen maken met twee of drie films. Ik ben niet langer geïnteresseerd om al de energie op te brengen die je nu nodig hebt om een film te maken.’

Helaas heb ik nooit met Francis Ford Coppola kunnen spreken; het dichtste dat ik bij hem kwam, was in juni 1982 toen ik zijn vader, filmcomponist Carmine Coppola (1910-1991), mocht interviewen in Casino Den Bosch, in het Nederlandse ’s Hertogenbosch, waar hij Het Brabants Orkest dirigeerde bij een vertoning van het vier uur durende epos “Napoleon” (1927) van de Franse regisseur Abel Gance. Het was een boeiend gesprek van twintig minuten dat tijdens de pauze plaatsvond in zijn kleedkamer. Zijn vrouw Italia (1912-2004) was er ook bij.
In 2008, meer dan een kwart eeuw later, kon ik Eleanor Coppola (geb. 1936) ontmoeten; zij is de echtgenote van de illustere filmmaker. Dat gebeurde tijdens een signeersessie in Book Soup, een legendarische boekenwinkel op Sunset Boulevard in West Hollywood, tijdens de promotie van haar nieuwste boek “Notes on a Life” waarin ze de inzichten en gedrevenheid van haar man beschrijft, alsook de opmars van hun dochter Sofia. Tijdens dit evenement sprak ik even met haar over haar vorige boek, “Notes on the Making of “Apocalypse Now”,” waarin ze heel het proces van de film, van 1976 tot 1979, gedetailleerd uit de doeken deed. En in 2016 had ik een schriftelijk interview met filmmaker Roman Coppola (geb. 1965), hun tweede van drie kinderen.

Tot mijn grote verrassing werd afgelopen kerstdag op CNN Fareed Zakaria’s “Extraordinary” (preview) vertoond; hij presenteert “Fareed Zakaria GPS” op CNN, en als onderdeel van de serie “Extraordinary with Fareed Zakaria” had hij twee specials van een uur gemaakt die afgelopen augustus al door CNN voor het eerst werden uitgezonden. Dat waren gesprekken met Billy Joel en Francis Ford Coppola. Het interview met Coppola, in zijn woning in Napa Valley, Californië, werd dus op 25 december opnieuw uitgezonden op CNN.
De belangrijkste focus van hun gesprek waren zijn opleiding, “The Godfather”-films en “Apocalypse Now.” Als jongere zag hij Sergei Eisensteins “October: Ten Days That Shook the World” (1928) en hij was stomverbaasd. ‘Zoiets had ik nog nooit gezien. Er was geen geluid en toch kon ik alles horen door de manier waarop de film gemonteerd was.’ Toen wist hij dat hij naar de UCLA Film School zou gaan om er als filmstudent zijn stiel te leren. ‘It was like a night-and-day decision,’ zei hij tegen Fareed Zakaria.

Iedereen wees “The Godfather” af totdat ze besloten ‘om deze nobody, die jonge 28-jarige scenarioschrijver, een kans te geven om de film te maken,’ herinnerde hij zich. En over Marlon Brando zei hij, ‘Brando was geweldig in de film; he did it. Vaak zeggen mensen, ‘Oh, je kreeg een geweldige vertolking!’ Regisseurs snappen die vertolkingen niet. Sommige regisseurs zullen me tegenspreken, maar acteurs zorgen voor de vertolkingen en de regisseur is als een coach. Hij is er misschien om op het juiste moment het juiste woord te zeggen, maar de acteur zorgt voor de vertolking.’
Als je de kans zou krijgen om deze aflevering van “Extraordinary with Fareed Zakaria” met Coppola te bekijken, het loont meer dan de moeite.

In april 2018 was Coppola’s production designer Dean Tavoularis in de Cinematek in Brussel; hij en Coppola werkten samen aan dertien films, van “The Godfather” (1972) tot “Jack” (1996). Over “The Godfather” en de sequel twee jaar later, vertelde hij toen, ‘Ik raakte bevriend met Francis toen we “Candy” [1968] draaiden, en een paar jaar later vlogen we van New York naar Los Angeles toen ik hem opnieuw ontmoette. Hij had het altijd over Marlon Brando om de rol van Don Corleone te spelen. Toen was dat het nieuws heet van de naald: wie gaat de peetvader spelen? Het boek was een groot succes, en nu zouden ze de film maken. Het was bijna alsof ze “Gone With the Wind” aan het casten waren: wie kwam in aanmerking om Scarlett O’Hara of Rhett Butler te spelen? Dus in het vliegtuig vertelde Francis me dat hij Marlon Brando wilde, en ze maakten een afspraak. Marlon ging het scenario niet lezen, maar Francis vertelde hem wel waar het over ging, en terwijl Francis hem alles uitlegde, nam Marlon een Kleenex en stopte die in zijn mond. Francis zei, ‘Ik heb een camera in mijn auto, zal ik die vlug gaan halen?’ Dus hij nam de camera en maakte een opname van Marlon die toen iets aan het zeggen was op de manier zoals hij vond dat het personage van Don Corleone zou praten. Nadien hadden we vergaderingen bij Paramount en opnieuw bracht hij Marlon ter sprake, maar ze zeiden tegen Francis, ‘Je bent een werknemer, noem de naam Marlon Brando hier niet meer.’ Nadien gingen Francis en ik terug naar New York, en dachten we, ‘Oké, laten we de film in ieder geval in New York maken.’ We zaten in het Gulf and Western-gebouw—Paramount was eigendom van Gulf and Western, en was dat dan weer eigendom van Charlie Bluhdorn, dus Charlie was eigenaar van Paramount. Francis had de opname die hij had gemaakt van Marlon Brando op een monitor in zijn kantoor, met Marlon die zijn ding deed als de peetvader met de Kleenex in zijn mond, en hij liet het op zijn monitor draaien. Charlie Bluhdorn—die Francis vrij goed kende, maar ja, business is business—wandelde door de gang en hij zag de monitor. Met zijn Weens accent vroeg hij, ‘Wie is dat? Wie is die man? Dit is de Godfather!’ En Francis zei, ‘Dat is Marlon Brando.’ En zo kwamen ze uit op Marlon Brando. Maar het vervolg was ook interessant. Francis werd bijna ontslagen; het was altijd een dubbeltje op zijn kant, dat maakte het heel vervelend.’
“The Godfather” (1972, trailer)
Tavoularis vervolgde, ‘Om de vergelijking te maken met “The Godfather, Part II”: na de release van “The Godfather” was Paramount heel opgetogen om miljoenen en miljoenen te verdienen, en toen de film zo’n gigantisch succes werd, zeiden ze tegen Francis, ‘Maak ook een “The Godfather, Part II.”’ Maar Francis zei dat er helemaal geen “Part II” was. ‘Wel, verzin er maar een. Haal Mario Puzo erbij en bedenk iets!’ Ze bleven maar aandringen en maakten het voorstel zó aantrekkelijk dat Francis uiteindelijk dacht, ‘Dit is lang niet slecht. Ze betalen ons zoveel we willen, en in ruil krijgen we totale vrijheid en geen inmenging’—wat absoluut waar was. Dus gingen Francis en Mario Puzo naar de Peppermint Lounge in Reno, Nevada, en schreven ze “The Godfather, Part II.” Dat was een veel duurdere film, complexer, maar zonder inmenging van Paramount, en het werd een enorm succes voor ons allemaal.’
Coppola, zelf een fervent filmliefhebber, nam deel aan de vorige Sight and Sound Poll van 2012 en gaf toen een lijst met zijn tien favoriete films. Dat waren “Sunrise” (1927), “The Best Years of Our Lives” (1946), “Singin’ in the Rain” (1952), “The Apartment” (1960), “Raging Bull” (1980) en “The King of Comedy” (1983); twee films van de Japanse filmregisseur Akira Kurosawa, “Warui Yatsu Hodo Yoku Nemuru” (1960, a.k.a. “The Bad Sleep Well”) en “Yōjinbō” (1961, a.k.a. “Yojimbo”); Andrzej Wajda’s “Popiół i diament” (1958, a.k.a. “Ashes and Diamonds”) en Federico Fellini’s comedy-drama “I vitelloni” (1953).
FILMS AS A SCREENWRITER AND/OR A DIRECTOR
THE BELLBOY AND THE PLAYGIRLS (1962) DIR Francis Ford Coppola PROD Harry Ross, Wolf C. Hartwig SCR Dieter Hildebrandt, Margh Malina CAM Paul Grupp ED Jack Hill, F.S. Buckow MUS Klaus Ogermann CAST June Wilkinson, Don Kenney, Karin Dor, Willy Fritsch, Michael Kramer, Louise Lawson, Laura Cummings
TONIGHT FOR SURE (1962) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola, Jerry Schafer CAM Jack Hill ED Ronald Waller MUS Carmine Coppola CAST Don Kenney, Karl Schanzer, Virginia Gordon, Marli Renfro, Sandy Silver, Linda Gibson, Pat Brooks, Linda Lightfoot
THE HAUNTED PALACE (1963) DIR – PROD Roger Corman PROD SCR Charles Beaumont (poem “The Haunted Palace” [1839] van Edgar Allan Poe; novella “The Case of Charles Dexter Ward” [1927] van H.P. Lovecraft) ADDITIONAL DIALOGUE Francis Ford Coppola CAM Floyd Crosby ED Ronald Sinclair MUS Ronald Stein CAST Vincent Price, Debra Paget, Lon Chaney Jr., Frank Maxwell, Leo Gordon, Elisha Cook Jr., John Dierkes, Milton Parsons
THE TERROR (1963) DIR Roger Corman; ([uncredited] Francis Ford Coppola, Monte Hellman, Jack Nicholson, Jack Hill, Dennis Jakob, Jack Hale) PROD Roger Corman SCR Leo Gordon, Jack Hill CAM John M. Nickolaus Jr., Floyd Crosby ED Stuart O’Brien MUS Ronald Stein CAST Boris Karloff, Jack Nicholson, Sandra Knight, Dick Miller, Dorothy Neumann, Jonathan Haze
DEMENTIA 13 (1963) DIR Francis Ford Coppola; Monte Hellman [prologue] PROD Roger Corman SCR Francis Ford Coppola CAM Charles Hannawalt ED Stuart O’Brien, Morton Tubor MUS Ronald Stein CAST William Campbell, Luana Anders, Bart Patton, Mary Mitchell, Patrick Magee, Eithne Dunne, Peter Read, Karl Schanzer
THIS PROPERTY IS CONDEMNED (1966) DIR Sydney Pollack PROD John Houseman, Ray Stark SCR Francis Ford Coppola, Fred Coe, Edith Sommer CAM Jameds Wong Howe ED Adrienne Fazan MUS Kenyon Hopkins CAST Natalie Wood, Robert Redford, Charles Bronson, Kate Reid, Mary Badham, Robert Blake, Dabney Coleman
IS PARIS BURNING? a.k.a PARIS BRÛLE-T-IL? (1966) DIR René Clément PROD Paul Graetz SCR Francis Ford Coppola, Gore Vidal, Jean Aurenche, Pierre Bost, Claude Brulé (boek “Is Paris Burning?” [1965] van Larry Collins, Dominique Lapierre) CAM Marcel Grignon ED Robert Lawrence MUS Maurice Jarre CAST Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Alain Delon, Kirk Douglas, Glenn Ford, Yves Montand, Anthony Perkins, Simone Signoret, Orson Welles
YOU’RE A BIG BOY NOW (1968) DIR Francis Ford Coppola PROD Phil Feldman SCR Francis Ford Coppola (boek “You’re a Big Boy Now” [1963] van David Benedictus) CAM Andrew Laszlo ED Aram Avakian MUS Robert Prince CAST Elizabeth Hartman, Geraldine Pahe, Peter Kastner, Rip Torn, Michael Dunn, Tony Bill, Karen Black, Julie Harris, Roman Coppola
FINIAN’S RAINBOW (1968) DIR Francis Ford Coppola PROD Joseph Landon SCR Fred Saidy, E.Y. Harburg (Broadway play en boek “Finian’s Rainbow” [1947] van Fred Saidy, E.Y. Harburg) CAM Philip H. Lathrop ED Melvin Shapiro MUS Ray Heindorf CAST Fred Astaire, Petula Clark, Tommy Steele, Don Francks, Keenan Wynn, Al Freeman Jr., Barbara Hancock, Dolph Sweet
THE RAIN PEOPLE (1969) DIR – SCR Francis Ford Coppola PROD Bart Patton, Ronald Colby CAM Bill Butler ED Barry Malkin MUS Ronald Stein CAST Shirley Knight, James Caan, Robert Duvall, Marya Aldredge, Laura Crews, Andrew Duncan, Margaret Fairchild, Sally Gracie, Eleanor Coppola
PATTON (1970) DIR Franklin J. Schaffner PROD Frank McCarthy SCR Francis Ford Coppola, Edmund H. North (“Patton: Ordeal and Triumph” van Ladislas Farago; memoir “A Soldier’s Story” van Gen. Omar Bradley) CAM Fred J. Koenekamp ED Hugh S. Fowler MUS Jerry Goldsmith CAST George C. Scott, Karl Malden, Stephen Young, Michael Strong, Carey Loftin, Albert Dumortier, Frank Latimore
THE GODFATHER (1972) DIR Francis Ford Coppola PROD Albert S. Ruddy SCR Francis Ford Coppola, Mario Puzo (boek “The Godfather” [1969] van Mario Puzo) CAM Gordon Willis ED William Reynolds, Peter Zinner MUS Nino Rota CAST Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard S. Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, Richard Conte, John Marley, Al Lettieri, Diane Keaton, Abe Vigoda, Talia Shire, John Cazale, Al Martino, Carmine Coppola, Sofia Coppola
THE WAY WE WERE (1973) DIR Sydney Pollack PROD Ray Stark SCR Arthur Laurents; (uncredited) Francis Ford Coppola, Paddy Chayefsky, Herb Gardner, Dalton Trumbo, Alvin Sargent, David Rayfiel CAM Harry Stradling Jr. ED John F. Burnett MUS Marvin Hamlish CAST Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Lois Chiles, Patrick O’Neal, Viveca Lindfors, Murray Hamilton, Herb Edelman, Diana Erwing, Sally Kirkland, Marcia Mae Jones, James Woods, Susan Blakely, Marvin Hamlish, Cornelia Sharpe
THE CONVERSATION (1974) DIR – PROD – SCR Francis Ford Coppola CAM Bill Butler, Haskell Wexler ED Richard Chew MUS David Shire CAST Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Cindy Williams, Frederic Forrest, Michael Higgins, Elizabeth MacRae, Teri Garr, Harrison Ford, Robert Duvall
THE GREAT GATSBY (1974) DIR Jack Clayton PROD David Merrick SCR Francis Ford Coppola (boek “The Great Gatsby” [1925] van F. Scott Fitzgerald) CAM Douglas Slocombe ED Tom Priestley CAST Robert Redford, Mia Farrow, Karen Black, Scott Wilson, Sam Waterston, Lois Chiles, Bruce Dern, Howard Da Silva, Edward Herrmann, Patsy Kensit
THE GODFATHER, PART II (1974) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola, Mario Puzo (boek “The Godfather” [1969] van Mario Puzo) CAM Gordon Willis ED Richard Marks, Peter Zinner, Barry Malkin MUS Nino Rota CAST Al Pacino, Robert Duvall, Diane Keaton, Robert De Niro, Talia Shire, Morgana King, John Cazale, Marianna Hill, Lee Strasberg, Michael V. Gazzo, Joe Spinell, Abe Vigado, Fay Spain, Harry Dean Stanton, Danny Aiello, Kathleen Beller, Peter Donat, Roger Corman, James Caan, Roman Coppola, Sofia Coppola, Richard Matheson
APOCALYPSE NOW (1979) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola, John Milius (novella “Heart of Darkness” [1899] van Joseph Conrad) CAM Vittorio Storaro ED Walter Murch, Lisa Fruchtman, Gerald B. Greenberg MUS Carmine Coppola, Francis Ford Coppola CAST Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Albert Hall, Harrison Ford, Dennis Hopper, Scott Glenn, Colleen Camp, Aurore Clément, Roman Coppola, Gian-Carlo Coppola, Francis Ford Coppola, Harvey Keitel, Vittorio Storaro
ONE FROM THE HEART (1981) DIR Francis Ford Coppola PROD Fred Roos, Gray Frederickson SCR Francis Ford Coppola, Armyan Bernstein (verhaal van Armyan Bernstein) CAM Vittorio Storaro, Ronald Víctor García ED Rudi Fehr, Anne Goursaud, Randy Roberts MUS Tom Waits CAST Frederic Forrest, Teri Garr, Raul Julia, Nastassja Kinski, Lainie Kazan, Harry Dean Stanton, Allen Garfield, Italia Coppola, Carmine Coppola, Rebecca De Mornay, Tom Waits
THE OUTSIDERS (1983) DIR Francis Ford Coppola PROD Fred Roos, Gray Fredrickson SCR Kathleen Rowell (boek “The Outsiders” [1967] van S.E. Hinton) CAM Stephen H. Burum ED Anne Goursaud MUS Carmine Coppola CAST C. Thomas Howell, Matt Dillon, Ralph Macchio, Patrick Swayze, Rob Lowe, Diane Lane, Emilio Estevez, Tom Cruise, Leif Garrett, Sofia Coppola, S.E. Hinton, Flea
RUMBLE FISH (1983) DIR Francis Ford Coppola PROD Fred Roos, Doug Claybourne SCR Francis Ford Coppola, S.E. Hinton (boek “Rumble Fish” [1975] van S.E. Hinton) CAM Stephen H. Burum ED Barry Malkin MUS Stewart Copeland CAST Matt Dillon, Mickey Rourke, Vincent Spano, Diane Lane, Diane Scarwid, Nicolas Cage, Dennis Hopper, Chris Penn, Larry Fishburne, Sofia Coppola, Gian-Carlo Coppola
THE COTTON CLUB (1984) DIR Francis Ford Coppola PROD Robert Evans SCR Francis Ford Coppola, William Kennedy (verhaal van Francis Ford Coppola, William Kennedy, Mario Puzo) CAM Stephen Goldblatt ED Barry Malkin, Robert Q. Lovett MUS John Barry CAST Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, Lonette McKee, Bob Hoskins, James Remar, Nicolas Cage, Allen Garfield, Fred Gwynne, Gwen Verdon, Laurence Fishburne, Tom Waits, Jennifer Grey, Sofia Coppola
PEGGY SUE GOT MARRIED (1986) DIR Francis Ford Coppola PROD Paul R. Gurian SCR Arlene Sarner, Jerry Leichtling CAM Jordan Cronenweth ED Barry Malkin MUS John Barry CAST Kathleen Turner, Nicolas Cage, Barry Miller, Catherine Hicks, Joan Allen, Kevin J. O’Connor, Jim Carey, Lisa Jane Persky, Barbara Harris, Don Murray, Sofia Coppola, Maureen O’Sullivan, Leon Aames, Helen Hunt, John Carradine
GARDENS OF STONE (1987) DIR Francis Ford Coppola PROD Michael I. Levy SCR Ronald Bass (boek “Gardens of Stone” van Nicholas Proffitt) CAM Jordan Cronenweth ED Barry Malkin MUS Carmine Coppola CAST James Caan, Anjelica Huston, James Earl Jones, D.B. Sweeney, Dean Stockwell, Mary Stuart Masterson, Sam Bottoms, Larry Fishburne
TUCKER: THE MAN AND HIS DREAMS (1988) DIR Francis Ford Coppola PROD Fred Roos, Fred Fuchs SCR David Seidler, Arnold Schulman CAM Vittorio Storaro ED Priscilla Nedd-Friendly MUS Joe Jackson CAST Jeff Bridges, Joan Allen, Martin Landau, Frederic Forrest, Mako, Dean Stockwell, Christian Slater, Peter Donat, Lloyd Bridges, Sofia Coppola
NEW YORK STORIES (1989) DIR Woody Allen (segment “Oedipus Wrecks”), Francis Ford Coppola (segment “Life Without Zoe”), Martin Scorsese (segment “Life Lessons”) PROD Fred Roos, Barbara De Fina, Fred Fuchs, Robert Greenhut SCR Woody Allen, Francis Ford Coppola, Sofia Coppola, Richard Price CAM Vittorio Storaro, Sven Nykvist, Néstor Almendros ED Thelma Schoonmaker, Aleta Chappelle, Ellen Lewis MUS Carmine Coppola CAST Woody Allen, Mia Farrow, Heather McComb, Gia Coppola, Gian-Carlo Coppola, Carmine Coppola, Adrien Brody, Carole Bouquet, Nick Nolte, Rosanna Arquette, Debbie Harry, Richard Price, Kisten Dunst, Martin Scorsese
THE GODFATHER, PART III (1990) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola, Mario Puzo CAM Gordon Willis ED Barry Malkin, Walter Murch, Lisa Fruchtman MUS Carmine Coppola CAST Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, Bridget Fonda, George Hamilton, Sofia Coppola, Raf Vallone, Helmut Berger, Catherine Scorsese, Carmine Coppola, Gia Coppola
DRACULA (1992) DIR Francis Ford Coppola PROD Francis Ford Coppola, Charles Mulvehill SCR James V. Hart (boek “Dracula” [1897] van Bram Stoker) CAM Michael Ballhaus ED Anne Goursaud, Glen Scantlebury, Nicholas C. Smith MUS Wojciech Kilar CAST Gary Oldman, Winona Ryder, Anthony Hopkins, Keanu Reeves, Richard E. Grant, Cary Elwes, Billy Campbell, Sadie Frost, Tom Waits, Monica Bellucci
JACK (1996) DIR Francis Ford Coppola PROD Francis Ford Coppola, Fred Fuchs, Ricardo Mestres SCR James DeMonaco, Gary Nadeau CAM John Toll ED Barry Malkin MUS Michael Kamen CAST Robin Williams, Diane Lane, Brian Kerwin, Jennifer Lopez, Bill Cosby, Fran Drescher, Adam Zolotin, Todd Bosley
THE RAINMAKER (1997) DIR Francis Ford Coppola PROD Michael Douglas, Fred Fuchs, Steven Reuther SCR Francis Ford Coppola (boek “The Rainmaker” [1995] van John Grisham) CAM John Toll ED Barry Malkin, Melissa Kent MUS Elmer Bernstein CAST Matt Damon, Claire Danes, Jon Voight, Mary Kay Place, Mickey Rourke, Danny DeVito, Dean Stockwell, Teresa Wright, Virginia Madsen, Danny Glover
SUPERNOVA (2000) DIR Thomas Lee [Walter Hill]; (uncredited) Francis Ford Coppola, Jack Shoulder PROD Daniel Chuba, Ash R. Shah, Jamie Dixon SCR David C. Wilson (verhaal van Daniel Chuba, William Malone) CAM Lloyd Ahern II ED Michael Schweitzer, Melissa Kent; (uncredited) Francis Ford Coppola MUS David Williams CAST James Spader, Angela Bassett, Robert Forster, Lou Diamond Phillips, Peter Facinelli, Robin Tunney, Wilson Cruz, Eddy Rice Jr.
YOUTH WITHOUT YOUTH (2007) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola (novella “Tinereţe fără tinereţe” [1976, a.k.a. “Youth Without Youth”] van Mircea Eliade) CAM Mihai Malaimare Jr. ED Walter Murch MUS Osvaldo Golijov CAST Tim Roth, Alexandra Maria Lara, Bruno Ganz, André Hennicke, Marcel Iures, Alexandra Pirici
TETRO (2009) DIR – PROD Francis Ford Coppola SCR Francis Ford Coppola (vers “Fausta” by Mauricio Kartun) CAM Mihai Malaimare Jr. ED Walter Murch MUS Osvaldo Golijov CAST Vincent Gallo, Alden Ehrenreich, Maribel Verdú, Silvia Pérez, Rodrigo de la Serna, Erica Rivas, Mike Amigorena, Lucas Di Conza, Carmen Maura
TWIXT (2011) DIR – PROD – SCR Francis Ford Coppola CAM Mihai Malaimare Jr. ED Glen Scantlebury, Robert Schafer, Kevin Bailey MUS Osvaldo Golijov, Dan Deacon CAST Val Kilmer, Bruce Dern, Elle Fanning, Ben Chaplin, Joanne Whalley, David Paymer, Anthony Fusco, Alden Ehrenreich
DISTANT VISION (2016) DIR – SCR Francis Ford Coppola PROD Fred Roos, Jenny Gersten CAM Mihai Malaimare Jr. ED Robert Schafer MUS Brian W. Tidwell CAST Alexander Niles, Jeffrey Schmidt, Lou Volpe, Ethan Louis Samuels DiSalvio, Brady McInnes, Lea Madda, Chandler Ryan, Mike Kimmel
MEGALOPOLIS (2023) DIR – SCR Francis Ford Coppola PROD Francis Ford Coppola, Michael Bederman CAM Mihai Malaimare Jr. ED Glen Scantlebury CAST Aubrey Plaza, Adam Driver, James Remar, Shia LaBeouf, Giancarlo Esposito, Jason Schwartzman, Nathalie Emmanuel, Jon Voight, Forest Whitaker, Dustin Hoffman, Talia Shire, Laurence Fishburne, D.B. Sweeney