Filmfestival Oostende (FFO) kondigt met trots de Master van de vijftiende editie aan: theatermaakster en actrice Natali Broods. Ze legt met haar thema de dynamieken binnen families centraal.
Ze heeft al heel wat titels op haar palmares staan en mag daar nu ook Master van Filmfestival Oostende aan toevoegen. Broods neemt fier deze rol op zich en zet ‘Family Dynamics’ centraal. In een persbericht, verspreid door het FFO, zegt ze, “Mijn job is al bijzonder gevarieerd an sich, maar Master zijn op het filmfestival van Oostende is wéér even helemaal iets anders. Ik heb echt zin in de intensiteit van die week en ik vind het zelfs jammer dat ik nog zo lang moet wachten. Van zodra ik de vraag kreeg, wist ik welk thema ik wilde. Ik ben erg gefascineerd door dat ongrijpbare van het mens-zijn en de onderliggende verlangens en drijfveren die hiermee gepaard gaan. Het is een bron waaruit je kan blijven putten. Ik moest zelfs niet nadenken om mijn lijstje met tien films te vullen. Alles kwam zo snel dat ik pas na een tijdje dacht ‘Oh nee, wat als ik iets belangrijk vergeten ben?’ Het feit dat ik ondertussen zo’n twintig jaar bezig ben, maakt het hele gegeven voor mij extra leuk. Je wordt zelf ook even herinnerd aan alles wat je al verwezenlijkt hebt.”

Natali Broods zoomt met haar thema ‘Family Dynamics’ in op families en de (vaak onzichtbare) dynamieken tussen gezinsleden en de kwetsbaarheid van de onderlinge relaties wanneer deze door intern of externe conflicten onder druk komen te staan. Hierover zegt ze, “Het evenwicht en de relatie tussen de verschillende leden van een gezin of familie is vaak broos. Geheimen, verlies, de komst van nieuwe personen… Het zijn maar enkele voorbeelden die de structuur en de dynamieken in de war kunnen brengen. Vaak is het een levenslange oefening om te ontdekken hoe je moet omgaan met de eigen verlangens, laat staan de verlangens van anderen. Jarenlang samenleven met anderen is dan ook geen evidentie.”
Het gezin kan hier worden gezien als een microkosmos, een weerspiegeling als het ware, van wat er in onze bredere samenleving speelt. De onderlinge verhoudingen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie voor veel makers.
“A Woman Under the Influence” (1974, trailer)
Haar Masterselectie bevat tien films, die met een lach en een traan, net zoals in het leven, een inkijk bieden in de menselijke psyche. Master Natali Broods licht alvast een tipje van de sluier met de eerste titels: “Festen” (1998) van Thomas Vinterberg, “Queen of Hearts” (2019) van May el-Toukhy, “Melancholia” (2011) van Lars von Trier en “A Woman Under the Influence” (1974) van John Cassavetes. De overige films worden later bekendgemaakt.
De vijftiende editie van het Filmfestival Oostende gaat door van 27 januari tot 4 februari 2023. “The Chapel” van Dominique Deruddere wordt de openingsfilm. Hij vertelt het verhaal van een 22-jarige virtuoze pianiste die deelneemt aan de wereldberoemde Koningin Elisabethwedstrijd. Tijdens de wedstrijd worden de twaalf finalisten zeven dagen lang afgezonderd in de ‘Muziekkapel’ zonder enig contact met de buitenwereld. De film volgt haar, terwijl ze lijdt aan de stress van de competitie, het sociaal isolement en ze de pedalen volledig kwijtraakt.
De jonge Antwerpse belofte Taeke Nicolaï speelt de hoofdrol; Kevin Janssens en Ruth Becquart zijn te zien als haar ouders. Een film over één van de meest prestigieuze wedstrijden ter wereld en de combinatie van zowel een nationaal als internationale cast en crew geven de film een grote internationale uitstraling.