De Zweeds-Deense miniserie “Snow Angels” begint met de verdwijning van de vijf weken oude baby Lucas uit zijn woning in een buitenwijk van Stockholm, de avond voor Kerstmis, terwijl een zware sneeuwstorm heel Zweden lamlegt. Jenni, de moeder van het kind, is de wanhoop nabij, en Alice, een politieagente van Stockholm, neemt de zaak op zich. Maar zij zijn niet de enigen die worden aangegrepen door deze verdwijningszaak, want in dit spannende misdaaddrama, geschreven door de Deense scenariste Mette Heeno (geb. 1976), staan meerdere vrouwen centraal.
Naast de moeder van de kleine Lucas en de politieagente is er ook een kinderverpleegster, Maria, die hun pad kruist en cruciaal wordt in deze aangrijpende en gelaagde karakterstudie over moederschap, vrouwen, en gezin. Na de verdwijning van Lucas wordt het lot van deze drie vrouwen met elkaar verbonden, en heeft de zaak verstrekkende gevolgen voor alle betrokkenen.
De serie, oorspronkelijk getiteld “Snöänglar,” was één van de hoogtepunten van de Berlinale Series-selectie eerder dit jaar, en werd intussen met veel bijval op de Scandinavische televisie uitgezonden. Anna Zackrisson, eerder regisseur van de televisiereeksen “The Restaurant” (2018-2019) en “White Wall” (2020), stond mee aan de wieg van deze boeiende zesdelige serie met in de hoofdrollen Josefin Asplund als Jenni, Eva Melander als Alice, en Maria Rossing als verpleegster Maria. Ardalan Esmaili speelt de rol van Salle, Jenni’s partner.
Scenarioschrijfster Mette Heeno heeft tot dusver pakweg een dozijn films op haar naam staan. Haar meest bekende werk is de Deense TV-reeks “Splitting Up Together” (2016), genomineerd voor verschillende Robert Awards (de Deense evenknie van de Oscars). De serie kreeg een make-over in België met “#hetisingewikkeld” (2017) en in de V.S. (ook getiteld “Splitting Up Together,” 2018-2019).
In het volgende Zoom interview praat ze over “Snow Angels,” over de personages, de verhaallijn en de structuur; de serie gaat op zeer inventieve manier terug in de tijd, en is zo opgebouwd dat je wordt ondergedompeld in de habitat van de acteurs en hun personages, en je als kijker wordt meegesleept in dit fascinerende en sterk geacteerde misdaaddrama.
De reeks is vanaf heden beschikbaar via MyLum, en vanaf 25 mei ook te koop op DVD. Maar eerst een gesprek met scenariste Mette Heeno.
Hoe is “Snow Angels” tot stand gekomen?
Ik heb veel dramedy en komedies geschreven, en ook series en films waar de hoofdpersonages bepalen welke richting het verhaal uitgaat. Met een misdaadverhaal wilde ik nu een stap verdergaan; het moederschap werd het uitgangspunt en ik wilde het meerdere richtingen uitsturen. In plaats van een relatiedrama te maken, dacht ik, ‘Wat als in de reeks het ergste dat een moeder ooit kan overkomen zou gebeuren, namelijk het verlies van haar eigen kind. En wat dan als de moeder denkt dat zij misschien de reden is waarom ze haar kind is kwijtgeraakt?’ Dus dat was het vertrekpunt, en ik dacht dat het des te interessanter kon zijn om het verhaal ook te vertellen aan de hand van flashbacks. Zo leer je de personages beter kennen, zonder de spanning, eigen aan de misdaad, te verliezen. Het was overigens niet eenvoudig om zulk een verhaal te vertellen zonder een klassiek politieonderzoek. Maar ik denk dat het werkte vanwege de ietwat aparte chronologie van het verhaal, en ook omdat je nog steeds in deze relatie zit ondergedompeld, met al hetgeen Jenni, haar partner Salle en hun dochter Nicole meemaken in hun gezinsleven. Dat blijft een belangrijk onderdeel van het verhaal.
Je hebt deze drie vrouwelijke hoofdpersonages—de moeder, de politieagente en de verpleegster—die van de serie niet enkel een karakterstudie maken, maar je bekijkt ook alles door hun bril.
Ja, zij zijn de kern van het verhaal; zij zijn degenen die bevallen, en in het verhaal zijn er meerdere relaties tussen moeders en hun kinderen. Je ziet het ook aan Jenni’s lichaam; als ze teruggaan in de tijd, zie je haar tijdens haar zwangerschap, je ziet haar emoties wanneer deze baby in haar lichaam groeit.
Wat was voor jou het moeilijkste toen je het scenario schreef? De structuur van het verhaal, of de personages en hun interactie onderling, zowel in het verleden als het heden?
De structuur was best moeilijk, omdat ik een misdaaddrama wilde schrijven dat in de tijd teruggaat. Het was ook noodzakelijk om voldoende vertrouwd te zijn met de personages en te weten wat in hen omgaat. Dat was een moeilijke evenwichtsoefening. In “Snow Angels” wil elk personage de beste versie van zichzelf zijn, maar omwille van ongelukkige omstandigheden of gemiste kansen wordt dat heel moeilijk. Neem nu bijvoorbeeld Jenni; ze heeft een moeilijke achtergrond, ze had eerder al drugs gebruikt, en dan wordt ze heel vlug afgeschilderd als een slechte moeder. Daar tegenover heb je in de serie een andere moeder die op een heel voorbeeldige manier wordt voorgesteld. Ze ziet er welgesteld uit, lijkt heel liefdevol en zorgzaam, maar uiteindelijk is ze net het tegenovergestelde. Zo maak je duidelijk dat moederschap erg moeilijk en complex is, en je kunt de persoon die je ziet niet zomaar beoordelen, omdat ze totaal verschillend kan zijn dan hetgeen je eerst over haar dacht. Je moet je verwachtingen loslaten.

Hoelang heeft het geduurd om het scenario te kunnen afwerken, want het moet toch een ingewikkelde puzzel geweest zijn?
On and off, van het idee tot het einde van gans de productie, duurde het ongeveer drie jaar. Dat is erg lang, maar er waren natuurlijk pauzes tussen, en toen de regisseur mee aan boord kwam, had ze meteen veel goede ideeën, en we werkten heel goed samen. Daarna heb ik nog wat herschreven en terwijl we in Stockholm met de opnamen bezig waren, deed ik tussendoor nog wat rewrites. Maar alles bij elkaar was het ongeveer drie jaar, denk ik.
Acteurs in een film of een serie doen hun scènes en van zodra hun werk erop zit, gaan ze naar hun volgende project. Maar jij moest drie jaar lang, elke dag, even enthousiast blijven over je scenario. Hoe moeilijk is dat?
[Lacht.] Ik hou van mijn werk. Ik vind het zalig om met personages te spelen; het is leuk om hen beter te leren kennen en om hen verder uit te diepen. En het ging allemaal in stappen: het eerste jaar schreef ik heel veel in mijn eentje. Dat is erg moeilijk en eenzaam. Maar de [Zweedse] TV-zender gaf me nota’s, en dat hielp om het verhaal op dreef te houden. En toen de regisseur er mee instapte—zij had zoveel ideeën, zodat alles stilaan op zijn plaats kwam. Eens we begonnen met de acteurs te casten, kreeg ik een adrenalinestoot. Want als je ziet wie de personages gaat spelen, denk je, ‘Wat zal die acteur of actrice met het personage doen?’ Bij lezingen met de acteurs begin je alles visueel voor te stellen, en veel van hen hebben echt interessante ideeën. De acteurs kunnen hun personages boetseren; je ziet hun expressie, hun bewegingen, en je begint met iedereen samen te werken. Dank zij de acteurs blijf je verliefd op je verhaal.
Was je ook betrokken bij de casting?
Niet zo veel. De actrice die de verpleegster speelde [Maria Rossing], die rol heb ik voor haar geschreven omdat ik haar heel goed ken. Ik dacht dat ze perfect was. Maar ik ken niet zoveel Zweedse acteurs, dus de casting in Zweden werd vooral gedaan door de regisseur en de producer [Georgie Mathew].

In de meeste misdaaddrama’s spelen politieagenten een bijrol; vaak weten we niet wie ze zijn of waar ze vandaan komen. Maar in “Snow Angels” hebben we het personage van Alice, de politieagente, en je schetst haar hele achtergrond. Zo’n aanpak zijn we niet gewend.
Ik heb graag dat men weet waar de personages vandaan komen, dan kunnen we ook beter hun keuzes begrijpen. Je ziet hen niet alleen wanneer ze met hun zaak aan het werk zijn: je ziet hen door hun persoonlijkheid. Het zijn echte mensen die worstelen met hun eigen problemen. Alice is niet iemand die heel zorgzaam is—dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze geen kinderen heeft—en ze werkt te veel, ook al is het Kerstmis. Dat geeft een interessant perspectief op het personage dat deze zaak probeert op te lossen. Ik denk dat de verdwijningszaak slechts een excuus is om een verhaal over deze vrouwen te vertellen.
Op een bepaald moment wordt duidelijk dat Nicole, de dochter van Jenni, een sleutelrol zal spelen. En ook al heb je een tijdsbestek van zes afleveringen—zes uur—toch lijkt het erop dat timing erg cruciaal blijft voor alles wat de personages doen?
Ja. Als je een verhaal vertelt dat alle ingrediënten heeft van een drama, misdaad en thriller, dan is het heel belangrijk dat je de juiste informatie geeft wanneer het echt nodig is. Je moet als kijker niet alles vanaf het begin weten, want je moet een open geest hebben en nieuwsgierig blijven. Tijdens de rewrites gebeurde het wel eens dat ik iets uit de ene aflevering haalde en het in een andere aflevering stopte. Ik stelde steeds de vraag, ‘Wanneer heb je die of die informatie nodig, en wanneer wil je echt meer weten?’ Daar waren de editors [Linda Jildmalm, Malin Lindström] ook heel alert voor, zoals, ‘Hoe houden we het tempo erin, in iets dat erg traag verloopt, zodat je je niet gaat vervelen, of je de aandacht niet verliest wanneer je sommige vrouwen met veel pijn gewoon ziet rondwandelen’ [lacht].
Ben je tot de montage bij “Snow Angels” gebleven?
Wel, ze stuurden me de cuts; de editor en de regisseur hebben de serie in Zweden gemonteerd en ik kon niet reizen vanwege Covid-19. Maar ze hielden me wel op de hoogte.
Film en televisie hebben in Denemarken een zeer krachtige stem, ook dank zij Thomas Vinterberg die onlangs nog een BAFTA en een Oscar won [“Druk”]. De timing van “Snow Angels” is wel erg goed.
Ja, het is fantastisch voor zo’n klein land. We hebben zelfs twee Oscars gewonnen; de editor die won voor Beste Montage, was ook een Deen [Mikkel E.G. Nielsen voor “Sound of Metal”].
De lat ligt erg hoog in Denemarken. Is dat iets waar je rekening mee moet houden?
[Lacht.] Dat is iets waar ik helemaal niet aan denk. Het kostte me drie jaar om “Snow Angels” te maken, en ik ben blij dat ik de kans krijg om scenario’s te schrijven die voor mij belangrijk zijn en waar ik om geef. We zijn allemaal trots dat er zoveel grootse dingen in dit kleine land worden gemaakt, maar ik word er niet nerveus of angstig van. Ik doe gewoon mijn werk.
En het wordt zeer gewaardeerd. Ik las dat de recensies van “Snow Angels” in Denemarken en Zweden zeer positief waren.
Ja, we kregen heel goede kritieken, en ik hoor dat de serie in het buitenland erg goed verkoopt.
Werk je intussen al aan een nieuw project?
Ik schrijf nu een nieuwe serie voor de Deense televisie; de reeks speelt zich af in de jaren zestig, en het wordt een komedie-dramedy, met heel wat personages.
Stel dat je een telefoontje krijgt uit de V.S. en ze je vragen om een adaptatie te schrijven voor een Amerikaanse remake van “Snow Angels.” Zou je geïnteresseerd zijn?
Niet echt [lacht]. Ik denk dat een adaptatie moeilijk wordt, omdat je moet terugvallen op de cultuur van het land; het lijkt me niet simpel om dat perspectief te veranderen. “Snow Angels” is echt een Scandinavische serie, koud en donker, en het kan alleen maar plaatsvinden in Denemarken, Zweden, of Noorwegen—althans voor zover ik weet, en met alles wat ik weet over de personages, en de manier waarop het systeem werkt, hoe de ziekenhuizen werken, hoe moeders er leven, hoe verloskundigen werken… Dus ik denk dat het moeilijk wordt om dat allemaal te projecteren op andere landen en andere regio’s. Als ze het toch echt willen, denk ik dat ze het beter zelf doen.
Zoom interview,
28 april 2021
“Snow Angels” (2021, trailer)
FILMS
TERKEL I KNIBE, a.k.a. THE TROUBLE WITH TERKEL en TERKEL IN TROUBLE (2004, animatiefilm) DIR Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjøn Christoffersen, Stefan Fjeldmark PROD Thomas Heinesen, Trine Heidegaard SCR Mette Heeno (verhaal van by Stefan Fjeldmark, Karsten Killerich; radio-serie van Anders Matthesen) ED Per Risager, Martin Wichmann Andersen, Mikael Ryelund [Mikael R. Ryelund] MUS Bo Rasmussen [Bossy Bo] CAST Anders Matthesen, Kim Matthesen
FAKIREN FRA BILBAO, a.k.a. THE FAKIR (2004) DIR Peter Flinth PROD Mie Andreasen, Tivi Magnusson SCR Mette Heeno (boek “Fakiren fra Bilbao” [1997] van Bjarne Reuter) CAM Eric Kress ED Mogens Hagedorn MUS Jeppe Kaas, Søren Hyldegaard CAST Sidse Babett Knudsen, Moritz Bleibtreu, Julie Zangenberg, Aksel Leth, Ole Thestrup, Peter Gantzler, Fares Fares
NYNNE (2005) DIR Jonas Elmer PROD Lars Feilberg, Christian E. Christiansen SCR Mette Heeno (boek “Nynnes Dagbog” van Henriette Lind, Lotte Thorsen, Anette Vestergaard) CAM Niels Reedtz Johansen ED My Thordal MUS Søren Hyldegaard CAST Mille Dinesen, Lars Kaalund, Mette Agnete Horn, Stine Stengade, Ole Lemmeke, Jimmy Jørgensen
PRINCESS (2006, animatiefilm) DIR Anders Morgenthaler PROD Sarita Christensen, Jens Arnoldus SCR Mette Heeno, Anders Morgenthaler CAM Kasper Tuxen Andersen (live action) ED Mikkel E.G. Nielsen MUS Casper Clausen, Mads Brauer CAST (enkel stemmen) Thure Lindhardt, Stine Fischer Christensen, Jens Arentzen, Liv Corfixen, Ida Dwinger, Tommy Kenter
SUPERVOKSEN, a.k.a. TRIPLE DARE (2006) DIR Christina Rosendahl PROD Thomas Heinesen SCR Mette Heeno CAM Sebastian Winterø ED Morten Højbjerg MUS Vagn Luv CAST Emma Leth, Cathrine Bjørn, Amalle Lindegård, Sebastian Jessen, Charlotte Sieling, Lars Brygmann
EKKO, a.k.a. ECHO (2007) DIR Anders Morgenthaler PROD Sarita Christensen SCR Mette Heeno, Anders Morgenthaler CAM Kasper Tuxen ED Theis Schmidt MUS Henrik Lindstrand CAST Kim Bodnia, Villads Milthers Fritsche, Stine Fischer Christensen, Peter Stromare, Lucas Munk Billing, Laura Drasbæk
FLUGTEN, a.k.a. THE ESCAPE (2009) DIR Kathrine Windfeld PROD Morten Kaufmann SCR Mette Heeno, Rasmus Heisterberg (boek van Olav Hergel) CAM Jonak Alarik ED Sofia Lindgren MUS Jean-Paul Wall CAST Iben Hjejle, Lars Mikkelsen, Faegh Zamani, Henrik Prip, Sonja Richter, Vibeke Hastrup, Søren Spanning
THE TROUBLE WITH TERKEL (2010, animatiefilm) DIR Thorbjøn Christoffersen, Stefan Fjeldmark; Randolph Kret (live action) PROD Trine Heidegaard, Thomas Heinesen SCR Randolph Kret (verhaal van Mette Heeno) CAM Randolph Kret ED Per Risager, Daniel Schneider, Martin Wichmann Andersen [Martin Wichmann], Mikael Ryelund [Mikael R. Ryelund] MUS Bo Rasmussen CAST (enkel stemmen) Mike Olsen, Shark Firestone, Richard Janes, Chad Ridgely, Eve Mauro, Carrie Keagan, Vanessa Gomez
LÆRKEVEJ – TIL DØDEN OS SKILLER (2012) DIR Mogens Hagedorn PROD Mie Andreasen SCR Mette Heeno CAM Søren Bay ED Elin Pröjts MUS Flemming Nordkrog CAST Søs Egelind, Søren Spanning, Anette Støvelbæk, Henrik Prip, Christian Tafdrup, Claes Bang, Laura Drasbæk
TALENTTYVEN (2012) DIR Jonatan Spang PROD Bo Ehrhardt, Maja Dyekjær SCR Mette Heeno, Jonatan Spang CAM Lars Reinholdt [Lars Reinholdt Jensen] CAST Mille Lehfeldt, Casper Crump, Frank Hvam, Jonatan Spang, Mille Dineson, Nicolas Bro, Birthe Neumann
ALL INCLUSIVE (2014) DIR Hella Joof PROD Mie Andreasen SCR Mette Heeno CAM Kim Høgh ED Cathrine Ambus MUS Flemming Nordkrog CAST Maria Rossing, Bodil Jørgensen, Danica Curcic, Mikael Birkkjær, Rasmus Bjerg, Carsten Bjørnland
ALL INCLUSIVE (2017) DIR Karin Fahlén PROD Anna Anthony, Anna Croneman SCR Daniel Karlsson (scenario ALL INCLUSIVE [2014] van Mette Heeno) CAM Simon Pramsten ED Fredrik Morheden CAST Liv Mjönes, Suzanne Reuter, Jennie Silfverhjelm, Goran Bogdan, Jonas Karlsson, Hjalmar Gustafsson, Ksenija Marinkovic
LARGUÉES, a.k.a. DUMPED (2018) DIR Eloïse Lang PROD Stéphanie Carreras, Philippe Pujo SCR Eloïse Lang, Camille Treiner, Olivier Treiner, Philippe Lefebvre (scenario ALL INCLUSIVE [2014] van Mette Heeno) CAM Antoine Mood ED Valérie Deseine, Thibaut Blanchet MUS Fred Avril CAST Miou-Miou, Camille Cottin, Camille Chamoux, Johan Heldenbergh, Thomas Scimeca, Olivia Côte, Youssef Hajdi
HAPPY ENDING (2018) DIR Hella Joof PROD Mie Andreasen EXEC PROD – SCR Mette Heeno CAM Kim Høgh ED Julius Krebs Damsbo MUS Flemming Nordkrog CAST Birthe Neumann, Kurt Ravn, Charlotte Sieling, Marianne Høgsbro, Tammi Øst, Rikke Bilde, Emilie Kroyer Koppel
TV SERIES/MINI-SERIES
LANGT FRA LAS VEGAS (2002-2003), 6 episoden
MONGBERG & TUXEN (2004), 4 episoden
LÆRKEVEJ (2009-2010), 22 episoden
RITA (2013-2015), 2 episoden
LILLEMAND (2015), 8 episoden
BEDRE SKILT END ALDRIG (2016, a.k.a. SPLITTING UP TOGETHER), 8 episoden
THE RAIN (2018), 1 episode
SPLITTING UP TOGETHER (2018-2019, personages van Mette Heeno)
#HETISINGEWIKKELD (2017, personages van Mette Heeno)
SNÖÄNGLAR (2021), 6 episoden
SHORTS
FUCKING 14 (2004)
MIN FAR ER BOKSER (2005)
BARE HOLGER (2005)