Het is al een hele poos geleden dat de Nederlandse actrice Thekla Reuten (geb. 1975) hier in onze kontreien nog voor de camera’s heeft gestaan. In Vlaanderen bekend door o.m. haar rollen in films als “Iedereen beroemd!” (2000), “Suske en Wiske: De duistere diamant” (2004) en “In Bruges” (2008), was het vooral het ijzersterke Nederlandse drama “De Tweeling” (2002, Oscarnominatie voor beste niet-Engelstalige film) dat haar als een actrice een internationaal elan heeft meegegeven. En net vanwege haar boeiende en bloeiende internationale carrière, met als meest in het oog springende films o.m. “The American” (2010) in een hoofdrol naast George Clooney, en “Red Sparrow” (2018) aan de zijde van Jennifer Lawrence en Matthias Schoenaerts, is ze niet zonder toeval een trouwe en constante speler op de internationale filmmarkt geworden.
Tussen haar drukke werkschema door, dat met de regelmaat van de klok tot ver over ’s lands grenzen heen reikt, bracht ze eind 2013 een blitzbezoek aan Antwerpen om er samen met de gereputeerde Nederlandse regisseur en scenarioschrijver Menno Meyes hun nieuwste film “Het Diner” voor te stellen, naar de gelijknamige internationale bestseller van Herman Koch uit 2009, waarin tijdens een diner in een restaurant twee koppels bij elkaar komen om een misdaad te bespreken die hun zonen hebben gepleegd. Thekla Reuten speelde de rol van Claire, één van de twee moeders die een antwoord probeert te vinden op de vraag wat je als ouder doet wanneer je kind een misdrijf heeft gepleegd. In 2017 werd Kochs boek ook in de VS verfilmd (“The Dinner”) met Laura Linney als Claire.

In het volgend gesprek dat ik toen met Thekla Reuten had in Antwerpen, waren “Het Diner” en haar werk als actrice de gespreksonderwerpen
Waarin schuilt volgens jou de kracht van “Het Diner”?
De film legt pijnlijke relaties bloot, hij toont hoe elk personage er individueel mee worstelt en zich probeert ertoe te verhouden, maar niet iedereen heeft dat even sterk. Mijn personage, Claire, heeft dat veel minder, en sommigen hebben tussen het verstand en het hart een dialoog die de verkeerde kant of de twee kanten opgaat, maar de film geeft verder geen oordeel. De kijker blijft achter met het dilemma en ik denk ook dat het, totdat het je overkomt, moeilijk is om te zeggen wat je zult doen. Ik ben er zelf niet uitgekomen. Ik weet natuurlijk hoe het hoort, met het hoofd, maar binnen mijn rol—want die is daar natuurlijk de extreme versie van—ben ik de oerdrift om alles op alles te zetten om mijn kind te redden. Daar ben ik dicht bijgekomen om dat te begrijpen. Dat fascineerde me aan de rol; het is echt instinct.
Je kiest wel altijd sterke rollen.
[Even stilte] Ik weet niet of ik ze kies, dan wel of ik ervoor gevraagd word. Het is een ‘heen-en-weer,’ denk ik. Ik kies niet echt voor de rol, sterk of niet; ik kan me net zo goed een kleurloze vrouw met een kleurloos leven voorstellen die toch heel interessant is om te spelen en waar ik dan wil proberen te begrijpen waarom het bloed uit haar leven is weggetrokken. Ik probeer altijd vanuit het begrip voor de mens te spelen, ik hoop dat de personages van daaruit ook altijd hun waardigheid hebben, en dat je ook het personage van Claire, waarover je allerlei oordelen kan hebben, toch begrijpt. Misschien dat daar dan de kracht in schuilt. Ik geloof dat je van iedereen, ook de slechtste mens met de slechtste daden, toch kan begrijpen waar het vandaan komt.

Mag men stellen dat jij en Carice van Houten de ‘leading ladies’ of de ambassadrices zijn van de Nederlandse film? Jullie springen er ook vaak uit met sterke vertolkingen, wat mogelijk ook de reden is waarom jullie internationaal zo gegeerd zijn?
Je kiest nooit bewust om eruit te willen springen, daar is ook geen recept voor. Het enige wat je kan doen—en dat geldt ook voor “Het Diner”—is enerzijds je rol zo goed mogelijk doorgronden en naar mijn eigen smaak ook zo spelen. Ik heb geprobeerd om het zo klein mogelijk te houden omdat we ook heel dicht op de huid van de mensen zitten, en anderzijds moet je heel goed luisteren en kijken naar de mensen om je heen, in dit geval de drie andere acteurs aan tafel, en je daar heel erg op inlaten. Je moet je eigen kwaliteit zo hoog mogelijk optrekken en de regisseur, Menno [Meyes], is iemand die je héél erg steunt; zijn visie ondersteunde mijn visie en versterkte die ook. Ik voelde me echt opgetild. Het is magisch wanneer zoiets gebeurt, want het gebeurt niet altijd. En de rol van Jacob Derwig… Ik denk dat hij als geen ander de taal zo virtuoos beheerst, het was ook echt een genot om met hem te spelen en hem aan het werk te zien. Je doet gewoon je werk zo goed mogelijk. Ik heb nu wel de luxe om op zoveel plekken te mogen werken waardoor ik mezelf ook niet verveel of bekneld voel in het materiaal, dus ik kan me van harte engageren voor de projecten die ik kies of die me worden aangeboden. Je hebt bijvoorbeeld Marion Cotillard die als française buiten Frankrijk kan spelen en werken, het heeft misschien met een soort ‘onbeperkt gezicht’ te maken, of hoe noem je dat? [Lacht.] Bovendien is het niet voldoende om alleen maar de taal te beheersen, je moet ook de cultuur begrijpen en je kunnen invoelen waar je speelt. Dat is wat ons Europese actrices bindt en dat moet je op één of andere manier allemaal onder de huid kunnen voelen.
Hoe bereid je je voor op een rol? Heb je daar een bepaald recept voor?
Nee, het is heel erg verschillend per project. Ik heb één ding echt geleerd in de loop der jaren; wat voor mij heel belangrijk is, dat is de allereerste keer dat ik het scenario lees. Ik weet nu dat ik dan de deur moet dichtdoen, m’n telefoon uit, en in één stuk door heel geconcentreerd het script moet lezen, want die eerste keer kun je nooit meer overdoen. Als het goed is en als het een rol is waarvan ik ook voel dat ik het moet doen, dan voel ik dat bij die eerste keer al heel erg in m’n lijf: hoe loopt deze vrouw, hoe beweegt ze, alsof er in m’n lichaam al iets begint te gisten. Het is heel belangrijk om daar aandacht aan te geven en waar te nemen welke moeilijkheden ik voel in het script, of waar ik het heel erg spannend vind, da’s heel belangrijk bij een eerste lezing.
Kun je dan je personage ook al meteen concreet invullen?
Soms heb ik meteen door hoe ze zich voelt, hoe ze klinkt, hoe ze kijkt, en soms niet, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn. Soms duurt het gewoon langer, maar het is wel een heel evident moment. Vroeger, in het begin van m’n carrière toen ik dat nog niet zo goed wist, kon ik met een script naar een cafeetje lopen en eens wat lezen, je krijgt dan een telefoontje—allemaal dingen door elkaar—en nu weet ik dat het zonde is omdat ik daarmee echt iets verspil. Het is heel belangrijk om dat heel gefocust te doen. De aantekeningen die ik dan maak, daar kom ik dan mee terug in de loop van de tijd, met alle indrukken, alle meningen, alle ideeën en ieders visie die erbij komt. Soms heb je te maken met een waargebeurd verhaal, dan is research en het zien van beelden heel belangrijk. Dat is ook erg tijdrovend, maar niet erg! Soms heb je weinig dialogen en dan doe je veel meer werk met de acteurs onderling om toch het leven te begrijpen van wat er allemaal gebeurt. Het is heel verschillend. Bij een film zoals “In Bruges” waarin ik een kleine rol heb, maar wel op de toppen erin moet prikken en erin moest komen met geweldig virtuoze acteurs, dan heb je weer een ander soort concentratie voor jezelf nodig. Dus het is echt verschillend per film.
Op welke manier gebruik je de aantekeningen in je scenario? En wat doe je ermee?
Dat ligt er ook weer aan. Ik ben graag intensief in contact met de regisseur; als je eensgezind bent over de visie, dan heb je heel veel gewonnen. Dan weet je, als het goed is, dat de cameraman en de regisseur ook kloppen, dan ontstaat er een soort dialoog en trialoog die heel werkbaar is, maar uiteraard zijn er ook heel wat projecten waarover je intensief met je tegenspeler praat of belt, of op de set tijdens de pauzes nog zaken bespreekt. Het is gewoon heel fijn om goed te kunnen samenwerken.

Humphrey Bogart heeft ooit eens in een interview verteld dat Rex Harrison bij de opnames van een film moeilijkheden had met sommige scènes omdat hij niet meteen wist hoe hij het zo geloofwaardig mogelijk kon overbrengen, waarop Humphrey Bogart hem meteen zei, “Just say the damn lines.” Helemaal het tegengestelde van de zogenaamde ‘method acting.’ Waar plaats jij je ergens op dat vlak?
[Zeer respectvol] Ik heb twee reacties specifiek op wat Mister Bogart gezegd heeft. Het heeft heel erg te maken met vertrouwen dat je opbouwt naarmate je meer ervaring hebt. Ik weet nog goed toen ik net van de toneelschool kwam, ik was heel blij met een grote rol die ik had gekregen in een televisieserie die op film werd gedraaid, een historisch drama, zes maanden lang, in Praag, in België, in Nederland. Als pas afgestudeerde was ik heel enthousiast over die rol en wilde echt alles laten zien wat ik kon, alles wat ik dacht te kunnen. Gelukkig had ik toen een regisseur die zei, ‘Het gaat in deze rol om die twéé aspecten van jou. Het hele palet, dat gaat niet. Als je al de voorbereidingen doet, als je je personage begrijpt, je weet waarover het gaat en wat je wil overbrengen, als je dat allemaal hebt gedaan en je voelt dat het in je zit, dan moet je het gewoon zéggen en hoef je daar verder niet moeilijk over te doen.’ Als het goed is, dan àdem je het allemaal, en is alles wat je hebt gedaan met de costumière, en met iedereen en alle aspecten die helpen, dan is het er gewoon. Dat is een vertrouwen dat je op een gegeven moment dan wel hebt. Dus say the lines, als je al het werk hebt gedaan en je bent waar je moet zijn met je rol, dan hoef je het alleen maar te zéggen. Wat het andere uiterste betreft, ik ken natuurlijk wel de method, ik heb er op de toneelschool ook mee gewerkt. Ik denk dat ik het af en toe inzet wanneer het mij uitkomt, wanneer ik het nodig heb, maar da’s incidenteel. Het kan gebeuren bij emotionele scènes, of als het over fysieke zaken gaat dat je echt zorgt dat je fysiek zo sterk of zo fit bent, in een bepaalde staat van ‘zijn’ dat je het echt bent in plaats van te doen alsof, dat kan soms helpen. Dat vind ik ook erg leuk aan het vak. Eén keer volgde ik kickboks-les voor een film, dat was een ontdekking, daar kan je jezelf ook mee verrassen. Dus daar gebruik ik af en toe wat van. Maar ik blijf het altijd fascinerend en spannend vinden als ik iets kan horen over bepaalde methodes. Via een vriendin van mij in Londen heb ik gehoord over een methode waarvan ik wel eens een masterclass zou willen doen. Het is altijd interessant om het te proberen en ook al ben je aan het werk, het blijft interessant om je als acteur te blijven laten voelen. Ik denk wel dat ik vooral een heel intuïtieve actrice ben, ik werk heel erg van binnenuit en er dan op vertrouw dat het door m’n poriën heen gaat en via m’n stem naar buiten komt.
Wie zijn je ‘role models’ onder je collega’s?
Meryl Streep—die krijg je wel vaker te horen, zeker? [Lacht.] Maar ook Cate Blanchett, Julianne Moore, Isabelle Huppert, Kristin Scott Thomas, Catherine Deneuve,… Heerlijk veel hé. Maar de reden waarom ik deze namen noem—en vooral dan Meryl Streep, Cate Blanchett, Catherine Deneuve—is omdat ik iets meevoel met hen: ze zijn begonnen met serieuze dramarollen en ze maakten een wending naar comedy. Meryl Streep werd beroemd met films zoals “Sophie’s Choice” [1982] en uiteindelijk maakte ze de voorbije jaren “Mamma Mia!” [2008] of “Julie & Julia” [2009]; ze is gedeeltelijk overgestapt naar het komische genre. Voor mij voelt dat als een weg die wel de mijne zou kunnen zijn. Ik ben met serieuze rollen begonnen, en die lichtvoetigheid is veel meer in mijzelf en in mijn leven gekomen: ik ben altijd heel serieus geweest, maar nu is er in mij veel meer lichtvoetigheid dan vroeger. Ik voel dat het heel erg doorwerkt is in wat ik als actrice doe en dat ik de humor ook veel meer opzoek, daar waar het kan. In Duitsland heb ik de laatste tijd wel enkele lichtere rollen kunnen spelen. Cate Blanchett speelt in “Blue Jasmine” [2013] een zeer dramatische rol, maar ze is zo geestig. De combinatie van actrices zoals Cate Blanchett met Woody Allen, ik vind dat z’n sterkste films. Het doet me denken aan zijn films met Diane Keaton, daar hou ik het meest van. Ik vind het fijn als hij dat ook opzoekt. Ook Catherine Deneuve speelt alsmaar lichtere rollen. Misschien heeft dat te maken met ouder worden, misschien komt het omdat je jezelf in het begin van je carrière heel erg wil bewijzen en wil tonen dat je bepaalde rollen aankan. Maar pas op, in comedy zit wel dezelfde ernstige arbeid.
Antwerpen,
5 november 2013
“Het Diner” (2013, trailer)
FILMS
DE TRIP VAN TEETJE (1998) DIR – SCR Paula van der Oest PROD Jeroen Beker, Frans van Gestel CAM Brigit Hillenius ED René Wiegmans MUS Fons Merkies CAST Thekla Reuten (Mary), Cees Geel, Cynthia Abma, Dimitri Ivanov, Abdendi Azzaoui, Re Leoni, Wolter Muller, Dimme Treurniet
HET 14E KIPPETJE (1998) DIR Hany Abu-Assad PROD Marc Berry, Ilana Netiv SCR Arnon Grunberg CAM Mies Rogmans ED Rinze Schuurman MUS Fons Merkies CAST Antonie Kamerling, Thekla Reuten (Francesca Moorman), Dirk Zeelenberg, Peter Paul Muller, Kasper van Kooten, Michael Pas, Alice Reys
DE RODE ZWAAN (1999) DIR Martin Lagestee PROD Dick Maas, Laurens Geels SCR Sjoerd Kuyper CAM Lex Wertwijn ED Wim Louwrier MUS Paul M. van Brugge CAST Liz Snoyink, Rufus Heikens, Pierre Bokma, Thekla Reuten (Dochter van de Generaal), Ariane Schluter, Marloes van den Heuvel
KRUIMELTJE (1999) DIR Maria Peters PROD Hans Pos, Dave Schram SCR Maria Peters (boek van Chris van Abkoude) CAM Hein Groot ED Ot Louw MUS Jochem Fluitsma, Henny Vrienten, Eric van Tijn CAST Ruud Freltkamp, Hugo Haenen, Thekla Reuten (Vera do Borboni / Lize van Dien), Rick Engelkes, Eric van der Donk, Sacha Bulthuis, Jan Decleir, John Kraaykamp Sr.
IEDEREEN BEROEMD! (2000) DIR – SCR Dominique Deruddere PROD Dominique Deruddere, Loret Meus CAM Willy Stassen ED Ludo Troch MUS Raymond van het Groenewoud CAST Josse De Pauw, Eva van der Gucht, Werner De Smedt, Thekla Reuten (Debbie), Victor Löw, Gert Portael, Ianka Fleerackers, Marc Didden, Sien Eggers, Wim Opbrouck, Filip Peeters
DE ZWARTE METEOOR (2000) DIR Guido Pieters PROD Matthijs van Heijningen SCR Kees van Beijnum (boek van Tom Egbers) CAM Wouter Suyderhoud ED Tatjana Schöps MUS Gerard Stokkink, Tom Bachmann CAST Jet Novuka, Erik van der Horst, Gijs Scholten van Aschat, Peter Tuinman, Thekla Reuten (Vera), Lieneke le Roux, Roef Ragas
UNA BELLEZZA CHE NON LASCIA SCAMPO (2001) DIR – SCR Francesca Pirani PROD Andrea De Liberato, Antonio Fusco CAM Fabio Zamarion ED Erika Manoni MUS Tony Carnevale CAST Thekla Reuten (Tony), Federico Scribani, Luca Citarella, Alessandro Callevaro, Giorgia Porchetti, Giusy Frallonardo, Lucia Mascino
BELLA BETTIEN (2002) DIR Hans Pos PROD Maria Peters, Dave Schrem SCR Hans Pos, Tomas Ross, Simon de Waal (boek van Frank Bovenkerk) CAM Erwin Steen ED Ot Louw MUS Kim Hayworth, Ferdinand Bakker CAST Thekla Reuten (Bettien), Kim van Kooten, Thom Hoffman, Fedja van Huêt, Daniël Boissevain, Dimme Treurniet, Petra Laseur, Koen De Bouw
DE TWEELING (2002) DIR Ben Sombogaart PROD Anton Smit, Hanneke Niens SCR Marieke van der Pol (boek van Tessa de Loo) CAM Piotr Kukla ED Herman P. Koerts MUS Fons Merkies CAST Ellen Vogel, Thekla Reuten (Jonge Lotte), Gudrun Okras, Nadja Uhl, Julia Koopmans, Sina Richardt, Betty Schuurman, Jaap Spijkers, Roman Knizka
ROSENSTRASSE (2003) DIR Margarethe von Trotta PROD Henrik Meyer, Richard Schöps, Markus Zimmer SCR Margarethe von Trotta, Pamela Katz CAM Franz Rath ED Corina Dietz MUS Loek Dikker CAST Katja Riemann, Maria Schrader, Jutta Lampe, Jürgen Vogel, Martin Feifel, Thekla Reuten (Klara Singer), Jan Decleir
SUSKE EN WISKE: DE DUISTERE DIAMANT (2004) DIR Rudi Van Den Bossche SCR Rudi Van Den Bossche, Patricia Beyens, Ilse Somers (personages van Willy Vandersteen) CAM Gerd Schelfhout ED Ludo Troch MUS Brian Clifton CAST Joeri Busschots, Celine Verbeeck, Thekla Reuten (Alwina), Peter Van den Begin, Rik Launspach, Tuur De Weert, Stany Crets, Frank Focketeyn, Herr Seele, Urbanus, Willeke van Ammelrooy, Peter Rouffaer, Marc Van Eeghem, Sven De Ridder, Luk Wyns, Dirk Roofthooft
OBER (2006) DIR – SCR Alex van Warmerdam PROD Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam CAM Tom Erisman ED Ewin Rykaert MUS Vincent van Warmerdam CAST Alex van Warmerdam, Mark Rietman, Ariane Schluter, Lyne Renee, Thekla Reuten (Suzie), Jaap Spijkers, Waldemar Kobus, Pierre Bokma, Togo Igawa, René van ’t Hof, Stefaan Degand
IN BRUGES (2008) DIR – SCR Martin McDonagh PROD Graham Broadbent CAM Eigil Bryld ED Jon Gregory MUS Carter Burwell CAST Colin Farrell, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Eric Gordon, Jérémie Renier, Thekla Reuten (Marie), Anna Madeley
IN TRANZIT (2008) DIR Tom Roberts PROD Michael Dounaev, Jimmy de Brabant SCR Natalia Nightingale-Grey, Simon van der Borgh CAM Sergey Astakhov ED Paul Carlin MUS Dan Jones CAST Thomas Kretschmann, Daniel Brühl, Vera Farmiga, John Malkovich, Natalie Press, Patrick Kennedy, John Lynch, Thekla Reuten (Elena)
WIT LICHT (2008) DIR – SCR Jean van de Velde PROD Richard Claus, Paul Brinks, Chris Brouwer CAM Theo van de Sande ED Peter R. Adam MUS Nick Laird-Clowes CAST Marco Borsato, Thekla Reuten (Valerie), Peter Van den Begin, Andrew Kintu, Abby Mukiibi Nkaaga, Siebe Schoneveld
WAFFENSTILLSTAND (2009) DIR Lancelot von Naso PROD Christoph Daniel, Florian Deyle, Klaus Dohle, Martin Richter, Marc Schmidheiny, Philip Shulz-Deyle, Dario Suter SCR Lancelot von Naso, Mara Eibl-Eidesfeldt, Collin McMahon CAM Felix Cramer ED Lancelot von Naso, Vincent Assmann, Kilian von Keyserlingk MUS Jonas Bühler, Oliver Thiede CAST Matthias Habich, Thekla Reuten (Kim), Hannes Jaenicke, Maximilian von Pufendorf, Husam Chadat, Peter Gantzler, David Michael Williamson, Harvey Friedman
THE AMERICAN (2010) DIR Anton Corbijn PROD George Clooney, Ann Wingate, Grant Heslov, Jill Green, Anne Carey SCR Rowan Joffe (boek, Martin Booth) CAM Martin Ruhe ED Andrew Hulme MUS Herbert Grönemeyer CAST George Clooney, Paolo Bonacelli, Violante Placido, Thekla Reuten (Mathilde), Johan Leysen, Irina Björklund, Guido Palliggiano
HOTEL LUX (2011) DIR – SCR Leander Haußmann PROD Corinna Eich, Günter Rohrbach, Hubert von Spreti CAM Hagen Bogdanski ED Hansjörg Weißbrich MUS Ralf Wengenmayr CAST Jürgen Vogel, Thekla Reuten (Frida von Oorten), Michael Herbig, Valeriy Grishko, Alexander Senderovich, Thomas Thieme
HET DINER (2013) DIR Menno Meyes PROD Maarten Swart, Reinout Oerlemans SCR Menno Meyes (boek van Herman Koch) CAM Sander Snoep ED Michiel Reichwein MUS Fons Merkies CAST Jacob Derwig, Thekla Reuten (Claire), Daan Schuurmans, Kim van Kooten, Reinout Bussemaker, Dani Stauder, Andre Dongelmans
DA GEHT NOCH WAS (2013) DIR Holger Haase PROD Harald Kügler, Viola Jäger SCR Florian David Fitz, Jens-Frederick Otto CAM Gerhard Schirlo ED Ueli Christen MUS Andy Groll CAST Florian David Fitz, Henry Hübchen, Marius V. Haas, Leslie Malton, Thekla Reuten (Tamara Schuster), Jamie Bick, Felix von Manteuffel
SPEELMAN (2013) DIR Klaartje Quirijns PROD Sander Verdonck SCR Jaap-Peter Enderle CAM Martijn van Broekhuizen ED Katharina Wartena CAST Pierre Bokma, Reinout Bussemaker, Elsie de Brauw, Daphne Keune, Thekla Reuten (Tessa), Willemijn Veldhuijzen
ATLANTIC. (2014) DIR Jan-Willem van Ewijk PROD Bero Beyer, Marc Malze SCR Jan-Willem van Ewijk, Abdelhadi Samih CAM Jasper Wolf ED Mona Bräuer CAST Fettah Lamara, Thekla Reuten (Alexandra), Mohammed Majd, Boujmaa Guilloul, Jan-Willem van Ewijk, Steven Novick, Aron Michael Thompson
THE LEGEND OF LONGWOOD (2014) DIR Lisa Mulcahy PROD Nadadja Kemper, Rob Vermeulen, Paul Myler, Michael Garland SCR Lisa Mulcahy, Nadadja Kemper, Gwen Eckhaus CAM Richard Van Oosterhout ED Grainne Gavigan MUS Patrick Neil Doyle CAST Lucy Morton, Thekla Reuten (Lisa Miller), Fiona Glascott, Lorcan Bonner, Sean Mahon, Lorcan Cranitch, Anabel Sweeney, Miriam Margolyes
DE REÜNIE (2015) DIR Menno Meyes PROD Gijs van de Westelaken SCR Menno Meyes, Nele Meirhaeghe (boek van Simone van der Vlugt) CAM Sander Snoep ED Jon Gregory, Michiel Reichwein MUS Dan Jones CAST Thekla Reuten (Sabine), Daan Schuurmans, Marie-Mae Van Zuilen, Daantje Idelenburg, Trudie Styler, Lukas Dijkema, Menno Van Beekum
SCHONE HANDEN (2015) DIR Tjebbo Penning PROD Maaike Benschop, Petra Goedens SCR Tjebbo Penning, Carl Joos (boek van René Appel) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Han Otten CAST Jeroen van Koningsbrugge, Thekla Reuten (Sylvia), Cees Geel, Angela Schijf, Teun Kuilboer, Frederik Brom, Bente Fokkens
RED SPARROW (2018) DIR Francis Lawrence PROD Peter Chernin, Steven Zaillian, David Ready, Jenno Topping SCR Justin Haythe (boek van Jason Matthews) CAM Jo Willems ED Alan Edward Bell MUS James Newton Howard CAST Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons, Mathhias Schoenaerts, Charlotte Rampling, Mary-Louise Parker, Joely Richardson, Thekla Reuten (Marta)
MARIONETTE (2020) DIR Elbert van Strien PROD Elbert van Strien, Burny Boss, Claudia Brandt SCR Elbert van Strien, Ben Hopkins CAM Guido van Gennep ED Herman P. Koerts MUS Han Otten, Maurits Overdulve CAST Thekla Reuten (Marianne Winter), Peter Mullan, Emun Elliott, Elijah Wolf, Bill Paterson, Sam Hazeldine, Pearl Chanda
POOR BOY (2020) DIR – SCR Ramón Gieling PROD Sylvia Baan, Janneke Doulaard CAM Goert Giltray CAST Thekla Reuten, Hannah Hoekstra, Johan Heldenbergh, Valentijn Dhaenens, Cécilia Vos
TV-FILMS
ARENDS (1997) DIR Jelle Nesna PROD Joost de Vries TELEPLAY Koert Davidse CAM Joost van Starrenburg ED Stefan Kamp CAST Jeroen Willems, Albert Blitz, Reinier Bulder, Mirjam de Rooij, Paul Wienen de Vries, Thekla Reuten (Sofie van Delft)
BRUSH WITH FATE (2003) DIR – PROD Brent Shields TELEPLAY Richard Russo (boek van Susan Vreeland) CAM Eric Van Haren Noman ED Scott Vickrey MUS Lawrence Shragge CAST Ellen Burstyn, Glenn Close, Thomas Gibson, Phyllida Law, Kelly Macdonald, Patrick Bergin, Jan Decleir, Thekla Reuten (Saskia), Betty Schuurman
SHARK TALE: GETTIN’ FISHY WITH IT (2004, animatiefilm) DIR Kellie Alfred PROD – TELEPLAY Hope Manna CAM Jeffrey Schwartz, Larry Gaudette, William Garcia, Jeff Byrd, Van Carlson, Jeff DeVuono ED Derek Edgar, Jason Honeycutt CAST (enkel stem) Will Smith, Robert De Niro, Renée Zellweger, Jack Black, Angelina Jolie, Christina Aguilera, Martin Scorsese, Justin Timberlake, Thekla Reuten (Angie)
HIGHLANDER: THE SOURCE (2007) DIR Brett Leonard PROD Peter S. Davis, William N. Panzer TELEPLAY Mark Bradley, Stephen Kelvin Watkins (verhaal van Mark Bradley; personages van Gregory Widen) CAM Steve Arnold ED Chris Blunden, Les Healey, Terry Jones MUS George Kallis CAST Adrian Paul, Thekla Reuten (Anna Teshemka), Cristian Solimeno, Peter Wingfield, Jim Byrnes, Stephen Rahman Hughes
DAY ONE (2010) DIR Alex Graves EXEC PROD – TELEPLAY Jesse Alexander CAM Anette Haellmigk ED Charles McLelland MUS Trevor Morris CAST Sunkrish Bala, Xander Berkeley, Leila Birch, Jason Brooks, Adam Campbell, Andrea de Oliveira, Thekla Reuten (Lynne)
RESTLESS (2012) DIR Edward Hall PROD Paul Frift TELEPLAY William Boyd CAM David Higgs ED Jamie Pearson MUS Lorne Balfe CAST Hayley Atwell, Rufus Sewell, Michelle Dockery, Charlotte Rampling, Michael Gambon, Thekla Reuten (Sylvia Rhys Myers)
L’ANGELO DI SARAJEVO (2015) DIR Enzo Monteleone PROD Walter Ingrassia, Federica Rossi, Roberto Sessa TELEPLAY Enzo Monteleone, Beppe Fiorello (boek van Franco Di Mare) CAM Stefano Falivene ED Cecilia Zanuso MUS Aldo De Scalzi, Pivio CAST Beppe Fiorello, Luca Angeletti, Bruno Armando, Thekla Reuten (Karen), Draginja Voganjac
MINIREEKSEN
HIDDEN (2011) DIR Niall MacCormick PROD Christopher Hall TELEPLAY Ronan Bennett, Walter Bernstein CAM Jan Jonaeus ED Luke Dunkley, Richard Cox MUS Pendle Poucher, Rob Lane CAST Thekla Reuten (Gina Hawkes), David Suchet, Philip Glenister, Anna Chancellor, Matthew Marsh, Bertie Carvel, Richard Dormer, Peter Guinness, Thomas Craig, David Michaels, David Suchet, Lisa Key
TESSA (2015-2016) DIR Anne de Clercq, Pieter van Rijn PROD Maarten Swaft, Sander Emmering TELEPLAY (adaptatie door Marnie Blok, Karin van Holst Pellekaan) CAST Thekla Reuten (Tessa Blom), Niels Gomperts, Stefanie van Leersum, Joes Brauers, Bo Maerten, Esmée van Kampen, Guido Pollemans, Lies Visschedijk, Reinout Bussemaker, Alice Reys