“Filmacteur Glenn Ford is woensdag op 90-jarige leeftijd in zijn woning in Beverly Hills overleden.” Zo brachten tal van artikels in kranten en tijdschriften op 31 augustus 2006 het overlijden van een uiterst getalenteerd acteur, die in zijn jarenlange carrière tal van artistieke hoogtepunten kende, met “Blackboard Jungle” (1955) als meest opvallende uitschieter.
Ook al is het nu bijna veertien jaar geleden dat hij voor het laatst nog in het nieuws kwam en de internationale pers haalde, toch loont het de moeite om stil te staan bij de carrière van dit filmmonument. Over Glenn Ford valt immers heel wat te vertellen. Bekijk je hem vanuit zijn standpunt als acteur en wat hij in concreto heeft gerealiseerd? Of betrek je zijn eerste echtgenote erbij, de illustere MGM-actrice Eleanor Powell met een korte maar fenomenale carrière, die in de helft van de jaren veertig (op haar tweeëndertigste) een punt zette achter haar artistieke hoogdagen om als fulltime moeder hun pasgeboren zoon Peter Ford groot te brengen? Of, tot slot, neem je gewoon Peter Ford zelf onder de arm, een fanatieke en rechtgeaarde filmfan die de Glenn Ford Library and Archives beheert en, toen zijn vader nog leefde, jarenlang tevergeefs zijn invloed had aangewend in een poging om zijn vader een ere-Oscar te bezorgen?
Ik opteerde voor het laatste—de enige voor de hand liggende optie trouwens. Half jaren negentig van vorige eeuw verhuisde zoon Peter Ford met zijn vrouw en hun drie kinderen terug naar zijn ouderlijke woonst in Beverly Hills, gelegen achter het Beverly Hills Hotel, om zijn zieke en hulpbehoevende pa bij te staan. Die taak hebben zij pakweg een decennium lang op zich genomen, totdat de acteur in de zomer van 2006 in zijn slaap is overleden.

Enkele maanden eerder was ik te gast ten huize Ford. Na een hartelijke ontvangst praatte ik ronduit met Peter (geb. 1945) en kon ik in de slaapkamer van zijn vader heel even goeiedag zeggen tegen de befaamde acteur die dagelijks gemiddeld zestien uren slaap nodig had. Het beeld dat ik altijd voor ogen had van de kranige Glenn Ford, kreeg nu een andere dimensie. Zijn zwakke gezondheid tijdens zijn laatste levensjaren jaren had hem erg getekend, de sporen waren meer dan duidelijk.
Met zijn dood in 2006 was andermaal een imponerende filmicoon uit de na-oorlogse Amerikaanse cinema verdwenen, meteen één van de laatsten van zijn generatie. Maar met zijn talloze prachtige en krachtige vertolkingen wist hij zijn persoonlijke stempel te drukken op heel wat topfilms van weleer. Voor degenen die zich de man niet meer zo goed kunnen herinneren, hier alvast een poging om zijn eervolle vermelding in de geschiedenisboeken op te frissen.
Eerst en vooral, waarvoor wordt hij het best herinnerd? Zijn rol van leraar in een school met delinquente studenten in Richard Brooks’ “Blackboard Jungle” was erg indrukwekkend, niet enkel omdat hij werd geruggesteund—of werd gecounterd—door jongeren gespeeld door o.m. Sidney Poitier en Paul Mazursky die de perfecte toon konden neerzetten in de pijnlijke verstandhouding tussen leraar versus studenten in de jaren vijftig, tijdens de opkomst van de rebellerende jeugd bij het begin van het rock ’n roll tijdperk (zelden zo overduidelijk in een film gemanifesteerd als in deze, met Bill Haley’s “Rock Around the Clock” als begintune), tevens in een periode waarin jong en aanstormend talent als Marlon Brando en James Dean voor een radicale vernieuwing in de filmwereld zorgde.
“Blackboard Jungle” (1955, trailer)
Maar er was meer. In de film was het hoofdzakelijk Fords intimistische vertolking die de film extra glans meegaf. Zijn personage van Richard Dadier symboliseerde integriteit, en hij beschikte over het onschuldige uiterlijk van een naïeve engel. Het was bij momenten toen al zijn handelsmerk, want hij had reeds heel wat klassiekers op zijn naam staan: de naam Glenn Ford stond halverwege de fifties immers al lang borg voor kwaliteit. Hij begon zijn filmcarrière reeds op het einde van de jaren dertig en die kwam in een definitieve stroomversnelling met “Gilda” (1946), meteen een mijlpaal en een bijzonder boeiende film noir. De film draagt vooral de stempel van hoofdactrice Rita Hayworth—mede dank zij het nummer “Put the Blame on Mame”—met Ford toen nog in haar schaduw. Het is trouwens grotendeels haar verdienste dat de film een onsterfelijke status heeft meegekregen, ofschoon zijzelf niet werd geacht de uitstraling te evenaren van grootheden als Jean Harlow of Marlene Dietrich. Hun status was van een ander kaliber. Gevolg: critici keken erg ongeïnteresseerd toe toen de film uitkwam. De GI’s daarentegen, net van het front teruggekeerd, liepen storm voor Columbia’s filmgodin. Succes verzekerd dus, met na verloop van tijd één belangrijk minpunt: de film had Rita Hayworth meteen gebrandmerkt voor de rest van haar dagen. Tegen scenariste en producente Virginia Van Upp zei ze jaren later: “Elke man die ik nadien heb gekend, werd verliefd op Gilda en werd ‘s morgens wakker naast mij.”
Glenn Ford bracht het er beter van af. Zei Peter Ford, tijdens ons rendez-vous in 2006: “Mijn vader verdiende toen ondanks alles slechts 200 dollar per week, niet zoveel dus, maar er was brood op de plank. Op een dag was hij bij Warner Bros. in de green room voor een lunch. Bette Davis kwam binnen en ze zag hem aan een tafel zitten. ‘Wie is die man daar?’ vroeg ze. ‘Dat is Glenn Ford, een contract player bij Columbia.’ Ze begon met hem te praten en ze stelde hem voor om een screentest te doen voor haar volgende film, “A Stolen Life” [1946]. Achteraf keurde ze de test goed, ze maakten samen de film die een groot succes werd en Harry Cohn [baas van Columbia] paaide mijn vader meteen met een forse loonsverhoging.”

Van een contract player groeide hij gaandeweg uit tot één van Columbia’s topacteurs. Nu wordt hij vaak geassocieerd met westerns, maar zijn veelzijdigheid en diversiteit heeft hij in grote mate te danken aan zijn ruim aanbod van filmrollen van bij het begin. Films als “Go West, Young Lady” (1941), “The Redhead and the Cowboy” (1951), “The Fastest Gun Alive” (1956) en “3:10 to Yuma” (1957, vijftig jaar later herwerkt met Russell Crowe in de rol die Glenn Ford speelde) behoorden dan wel tot de betere westerns, maar ijzersterke drama’s als “The Big Heat” (1953), “Ransom!” (1956), “Fate Is the Hunter” (1964) en “Rage” (1966), of komedies als “Don’t Go Near the Water” (1957) en “The Courtship of Eddie’s Father” (1963), of misdaadfilms als “The Money Trap” (1965)—ze toonden allen een bijzonder veelzijdig acteur aan het werk, met Glenn Ford als een gewone man met de beste bedoelingen die belandt in ongewone of bedreigende situaties.
Zelden speelde hij personages à la Clark Gable of Errol Flynn. Fords keuze van rollen was meer gevarieerd en leunde bijwijlen zelfs iets dichter aan bij Gregory Peck als Atticus Finch in “To Kill a Mockingbird” (1962), of zelfs bij Henry Fonda’s personage van Tom Joad in John Fords “The Grapes of Wrath” (1940). Ze waren gemakkelijker identificeerbaar voor het ruime publiek in vergelijking met de stoere machopersonages van Gable of Flynn, wat ongetwijfeld mee aan de basis lag van zijn immense populariteit. Jarenlang stond hij in Amerika mee op het voorplan als één van de meest populaire acteurs. In 1958 was hij zelfs de absolute topper en liet hij alle anderen achter zich, zoals werd opgetekend in de jaarboeken van The Motion Picture Almanac, en werd hij ook mee opgenomen in de jaaroverzichten van de Top Ten Money-Making Stars van 1956 (5de) en 1959 (6de).

Toch bevat zijn carrière tal van contradicties. Peter Ford: “Mijn vader werd nooit genomineerd voor een Oscar, en dat was in mijn ogen altijd een tekortkoming van de Academy of Motion Picture, Arts and Science. Hij heeft nooit de erkenning gekregen die hij verdiende. Ik beschouw mezelf als één van zijn grootste fans en heb de voorbije jaren bergen werk verzet om hem ofwel voor een ere-Oscar in aanmerking te laten komen, ofwel voor een Life Achievement Award van het American Film Institute. Toen Harrison Ford werd gelauwerd door het AFI, was mijn eerste reactie, ‘Wacht eens, dat is de verkeerde Ford!’ [lacht]. Ik vind Harrison Ford een heel goed acteur, ik ken hem persoonlijk heel goed, hij is een goeie vriend, maar ik betwijfel in alle eerlijkheid of die keuze wel gerechtvaardigd was. Anderzijds, als iemand van Harrisons generatie wordt gehuldigd, zijn alle topacteurs van vandaag present en kunnen ze er een prachtig TV-programma aan overhouden om het in de vooravond uit te zenden. Indien mijn vader deze onderscheiding had gekregen, wie van zijn generatie leeft nog om hem te komen bejubelen? En indien hij op het podium had gekomen, mensen hadden zeker gezegd, Who the heck is Glenn Ford? Dat is de realiteit. Hier aan het thuisfront is er niet veel belangstelling meer voor de periode waarin hij werkte. Er is weinig respect voor onze eigen geschiedenis. In Europa is dat anders. Maar soit, ik ben ervan overtuigd dat hij een aantal stevige filmklassiekers heeft gemaakt, hij was een uitstekend acteur die nooit een slechte vertolking heeft gebracht. Wat meer kan een zoon wensen?”
“Nu mijn vader is overleden, verwacht ik evenmin een postume hulde of onderscheiding. Het is erg jammer, want hij verdiende beter. De filmindustrie is hier in gebreke gebleven, zoveel is duidelijk. Hij maakte er nooit een punt van, maar ik wel. Anderzijds hebben mensen als Doris Day, Maureen O’Hara, Alfred Hitchcock, Stanley Kramer, Cary Grant of Edward G. Robinson evenmin een Oscar gewonnen, en die lijst is trouwens zeer lang.”
Enig idee waarom hij over het hoofd werd gezien? Immers, in nagenoeg elke film, hoe sterk die ook was, leverde hij als acteur een vlekkeloze prestatie. Peter Ford: “Ik ben ervan overtuigd dat mijn vader té goed was als acteur en dat hij daarom mogelijk bij de Academy door de mazen van het net is geglipt. Je wist gewoon niet dat hij aan het acteren was, je zàg het niet omdat het bij hem zo ontspannen en spontaan gebeurde. Neem nu bijvoorbeeld “The Teahouse of the August Moon” [1956]. Mijn vader speelde de hoofdrol met Marlon Brando, maar hij werd gecast als een B-acteur, en toch speelde hij Brando van het scherm. My father just kicked Brando’s butt and he was fantastic. Ik praatte ooit met Yakima Canutt, de bekende stuntman, en hij vertelde me dat mijn vader en Joel McCrea tot de beste ruiters in Hollywood behoorden. Toen hij “The Fastest Gun Alive” [1956] maakte, werkte hij samen met [acteur] Rod Redwing om een pistool feilloos te hanteren. Hij werkte keihard, hij deed zijn huiswerk en was uiterst plichtsbewust met zijn vak bezig.”
“Gilda” (1946, trailer)
De meeste van zijn generatiegenoten zijn trouwens in de vergeethoek geraakt. In Fords woning is een imposante pool room met aan de muren tal van gehandtekende foto’s, opgedragen aan zoon Peter. Dat was vroeger altijd Peter Fords hobby: gehandtekende foto’s verzamelen van alle grote sterren. De man heeft dan ook een gigantische collectie: “Ik stond in een bevoorrechte positie en kon er steeds héél gemakkelijk aan geraken, vandaar de enorme omvang. Mijn oudste zoon was onlangs in die kamer met enkele van zijn vrienden om te biljarten. Eén van hen, toen zevenentwintig, keek naar al die gesigneerde foto’s aan de muur, en vroeg me, ‘Wie zijn toch al die mensen?’ Ik wees toen naar enkele van die foto’s en zei hem, ‘Wel, dat is Alan Ladd, dat is Gregory Peck, hier heb je James Cagney en daar Robert Mitchum.’ Hij bleef me aanstaren en ik vroeg hem, ‘Weet je wel wie die mensen zijn?’ ‘Nee.’ Ik vroeg toen, ‘Okee, je hoeft niet te weten dat het vroeger acteurs zijn geweest, maar heb je nooit gehoord van iemand als Gregory Peck?’ Dus laat ons eerlijk zijn, I think our historical ship of passengers has left the port [lacht]. Als je hier op straat jonge mensen willekeurig aanspreekt en hen vraagt wie James Cagney is, ze gaan het volgens mij niet echt meer weten. En hier ben je dan nog in Los Angeles! Indien ze niet meer weten wie James Cagney, Gregory Peck of Robert Mitchum is, dan gaan ze zeker niet meer weten wie Glenn Ford is.”
Beschouwt hij zijn vader als één van de absolute topacteurs van zijn generatie? Peter Ford: “Hij zat in de B plus group, zoals ik dat noem. Hij was nooit een giant movie star. Naar mijn oordeel zijn de John Waynes en de Clark Gables nog altijd het pantheon van de filmacteurs. Mijn vader bevindt zich een categorie lager, iets hoger dan Dana Andrews bijvoorbeeld, maar ik denk niet dat mensen hem nu op eenzelfde niveau plaatsen als Henry Fonda.”
Zoals vaak is gebeurd met zoveel acteurs, heeft ook Glenn Ford die ultieme kansen gemist die zijn carrière net dat ietsje meer kleur en glans had kunnen bezorgen, en waardoor hij mogelijk tóch toegang zou hebben gekregen tot dit ‘pantheon.’ De casting van “From Here to Eternity” uit 1953 is in dit opzicht een frappant voorbeeld. Peter Ford: “Het is heel vreemd om te zien welke tactiek Harry Cohn gebruikte om mijn vader aan het lijntje te houden. Cohn had mijn vader in eerste instantie de hoofdrol beloofd voor deze film, maar dan moest hij eerst wel in een aantal mindere films spelen. Mijn vader hield zich aan de afspraak en accepteerde dus die minderwaardige films, maar de geschiedenis leert ons dat hij uiteindelijk niet eens de kans kreeg om in “From Here to Eternity” mee te spelen. Ik ken al de details en weet al wat er is gebeurd. Cohn zei hem op een bepaald moment, ‘Oh Glenn, weet je, we zijn nog volop bezig met de casting van de film en we gaan een andere regisseur aanwerven.’ Het nam allemaal veel tijd in beslag, veel teveel, en Cohn speelde zijn spelletje door hem steeds te zeggen, You’re in, buddy! But you gotta be in this one too, and that one too! Ik vind dat bijzonder jammer, vooral omdat de film zoveel Oscars heeft gewonnen en de beste acteur dat jaar was William Holden voor “Stalag 17.” Bill Holden was een heel goeie vriend van mijn vader en ze hebben zijn Oscar ’s avonds gevierd in Chasen’s [van 1936 tot 1995 een bekend restaurant in West Hollywood]. Voor mijn vader was dat een Pyrrusoverwinning.”
Glenn Fords negentigste verjaardag werd eind april 2006 in zijn woonst uitvoerig gevierd met tal van genodigden. Op 1 mei werd hem hulde gebracht in het gerenommeerde Grauman’s Chinese Theatre op Hollywood Boulevard. Hij kon toen niet meer aanwezig zijn, maar hij groette collega’s en publiek met een vooraf opgenomen videoboodschap die hij beëindigde met de volgende wijze woorden: I wish I were up and around, but I’m doing the best that I can. There’s so much I have to be grateful for. Actrice Shirley Jones, zijn tegenspeelster in “The Courtship of Eddie’s Father,” zei diezelfde avond dat Ford ‘één van de hoekstenen van de industrie was en dat hij zijn gelijke nauwelijks kent.’

Peter Ford was toen al enige tijd bezig met een biografie over zijn vader. Het ging echter niet van een leien dakje: “Ik heb hier eigenlijk teveel materiaal voorhanden: al zijn dagboeken, zijn integrale correspondentie, enz. Ik heb hier zijn levensloop tot in het kleinste detail, bijna dag-op-dag. Noem een dag ik kan je zeggen wat hij ’s morgens als ontbijt had. Dus ik moet veel informatie elimineren om de essentie over te houden. Ik heb in het verleden al heel wat stukken geschreven over mijn vader, o.m. hoe de song “Rock Around the Clock” in de film “Blackboard Jungle” terechtkwam. Maar zijn biografie is een heel ander werk.”
De anekdote rond het nummer ‘Rock Around the Clock’ is heel bijzonder. Peter Ford had toen als 10-jarige van zijn spaarcenten de 78-toerenplaat gekocht en regisseur Richard Brooks hoorde bij een bezoek aan Glenn Ford de prille tiener de song spelen met zijn platenspeler. En de rest is dus geschiedenis: de song belandde in de film en de impact was gigantisch. Of een ander stuk dat hij ooit had geschreven, ging over buurman Charlie Chaplin die met zijn auto Peters hond had overreden en ‘s avond bij de Fords aanbelde met het dode dier in zijn armen. Toen Chaplin nadien—in september 1952—bij een bezoek aan Engeland te horen kreeg dat zijn terugkeer naar Amerika zou bemoeilijkt worden (wegens zijn vermeende linkse politieke overtuiging) en de man uiteindelijk besloot in Europa te blijven, kreeg de jongste Ford nadien in de gaten dat Chaplin niet meer om de hoek woonde. Reden: ‘hij mocht het land niet meer binnen omdat hij zijn hond had overreden,’ en zo kreeg de jonge spruit van zijn ouders dus een geruststellende verklaring op de mouw gespeld.

Het opgroeien in Hollywood, de kans krijgen om al die bekende mensen te ontmoeten, dat was zeker een aparte ervaring? “Heel zeker. Fred Astaire was mijn naaste buur, James Mason was mijn babysitter, Billy Wilder en Charlie Chaplin woonden hier iets verderop, Fritz Lang kwam geregeld langs om een Martini te drinken, en toen ik klein was, leerde Johnny Weissmuller me zwemmen want hij kende mijn moeder reeds van toen ze nog op Broadway te zien was. Maar als kind wist ik natuurlijk niet wie al die mensen echt waren. Pas later wist ik dat mijn zwemleraar de grote Tarzan uit de jungle was. Voor mij waren het gewoon mensen uit de buurt die je geregeld te zien kreeg. Als kind kwam ik geregeld bij Mary Pickford en ze nam me altijd op haar schoot en vertelde sappige verhalen over vroeger. In mijn ogen was ze een boeiende vrouw die veel wist te vertellen over de branche waarin mijn vader ook werkzaam was.”
“Mijn jeugdjaren hier in Hollywood, voor mij was het allemaal bittersweet. Mijn vader was niet vaak thuis. Ik kan ook niet zeggen dat ik echt een vader heb gehad. Het is interessant om te zien wat er met de carrière van mijn ouders is gebeurd. Mijn moeder was een grote ster bij MGM in de jaren dertig, door de musicals waarin ze optrad. Onlangs had ik hier nog een foto in m’n handen die Louis B. Mayer voor haar had gesigneerd, en hij had erop geschreven, You are my lucky star. Zij was toen de koningin bij MGM. Maar toen begon de Tweede Wereldoorlog en er brak voor veel mensen een harde tijd aan. Geleidelijk aan stierven de musicals uit. Het tijdperk van Busby Berkeley werd afgesloten en in de jaren veertig werd het merendeel van de films erg serieus, omdat het er hier in dit land ook ernstig aan toe ging. Films zijn vaak een weerspiegeling van de tijden waarin ze worden gemaakt. Mijn ouders zijn getrouwd in 1943 en twee jaar later ben ik geboren. Toen had mijn moeder niet echt meer een carrière om op te geven. I’m done, zei ze, en in Hollywood was men haar ook stilaan vergeten. Maar voor mij persoonlijk is dat allemaal goed uitgedraaid.”
Eleanor Powell en Fred Astaire in het dansnummer “Begin the Beguine” uit de MGM-musical “Broadway Melody of 1940” van Norman Taurog, tevens de vierde en laatste film uit de “Broadway Melody”-reeks
“Ik hoop ook ooit een boek over mijn moeder te kunnen schrijven. Maar ja, indien de mensen tegenwoordig niet meer weten wie James Cagney was, wie zal zich dan Eleanor Powell nog herinneren? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er ergens een uitgever rondloopt die belangstelling heeft om een boek over haar op de markt te brengen. Maar in mijn binnenste wil ik haar verhaal héél graag vertellen. Het werd nog nooit verteld en het is werkelijk ongelooflijk. Het is een verhaal à la Frank Capra.”
Eleanor Powell (1912-1982) was zeker een opmerkelijke actrice. Afkomstig uit de staat Massachussetts werd ze eind jaren twintig wereldkampioene tapdansen; ze begon haar carrière eerst op Broadway en werkte er met o.m. Ethel Waters en Bill ‘Bojangles’ Robinson. In 1935 arriveerde ze in Hollywood waar ze hoofdrollen speelde in musicals als “Broadway Melody of 1936” (1936), “Born to Dance” (1936, met James Stewart en Virginia Bruce), “Rosalie” (1937), “Broadway Melody of 1940” (1940), “Lady Be Good” (1941) en “Ship Ahoy” (1942). Na “Sensations of 1945” (1944) van de onafhankelijke filmmaker Andrew L. Stone was haar loopbaan zo goed als afgelopen en ging ze zich wijden aan haar gezin.

“Voor mijn moeder was mijn opvoeding een absolute topprioriteit,” zegt Peter Ford. “Ze was een grandioze moeder, even toegewijd zoals ze als tapdanseres iedereen kon overtreffen. Toen ze met Fred Astaire optrad in “Broadway Melody of 1940” kon ze tijdens de repetities blijven oefenen tot bloedens toe, om haar danspassen zo perfect mogelijk te krijgen. Astaire zei me ooit dat ze beter tapdanste dan hij, en zo ken ik haar ook als moeder. Ze was de beste moeder die men zich kon voorstellen. Mijn vader bekijk ik eerder als een groot acteur, want hij was nooit de vader die ik me had gewenst. Maar ik kan er begrip voor opbrengen: je kan onmogelijk alles zijn voor iedereen. Ik heb natuurlijk ook enorme voordelen gekend. Ik heb presidenten ontmoet, zoals Nixon, Ford en Reagan, ik heb de wereld kunnen zien op een manier zoals de meesten dat nooit kunnen doen.”
“Maar ik ben evenwel nooit met hem gaan kamperen of zo. Daarvoor zag ik hem te weinig. Mijn moeder voelde zich altijd schuldig omdat ik geen normale jeugd heb gehad. Maar ik vind dat ik wél een normale opvoeding heb gekend. Mijn vader kon erg streng zijn, mijn moeder was een stuk milder. Als je hier rondkijkt en ziet wat er is gebeurd met veel kinderen van bekende acteurs, dan prijs ik me heel gelukkig. Velen zijn op jonge leeftijd gestorven of zijn aan drugs. Ze hebben vaak een heel destructieve levensstijl. Veel van wat ik heb verwezenlijkt, heb ik te danken aan mijn moeder. Ik heb een goeie opleiding gehad, een succesvolle carrière in de bouwsector, en ben al sinds 1970 gelukkig getrouwd met Lynda, mijn beste vriendin. We hebben drie prachtige kinderen.”
Om nog terug te komen op de specifieke voor- en nadelen van zijn jeugdjaren, besluit hij met deze bedenking: “Ik heb vaak het gevoel gehad dat ik werd gecast als de movie stars’ son. Als kind van bekende ouders heb je niet echt je eigen identiteit en dat kan enorm verwarrend zijn. Daarom ben ik werkzaam geweest in een compleet andere branche. Vroeger zat ik op school met de zoon van Charles Boyer, we brachten samen veel tijd door tot op een dag toen ik hoorde vertellen dat hij dood was. Hij had zelfmoord gepleegd. Voor sommigen is het een harde strijd om jezelf waar te maken. Hoe bekender je ouders zijn, hoe zwaarder het op je kan wegen. Elk weekeinde werd van mij verwacht dat ik mee poseerde voor fotografen. Ik heb hier in mijn eigen archief honderden filmbladen, en dat zijn ze lang niet allemaal, waarin mijn jeugd uitgebreid in woord en beeld terug te vinden is. Ik zag die fotografen elk weekeinde, ik beschouwde ze bijna als mijn familie. Wanneer we ergens naartoe gingen, waren ze er steeds bij. Zo werd gans mijn jeugd vastgelegd op foto’s en, geloof me, ik heb daar nooit om gevraagd. Het was nooit ‘vader en zoon,’ want als ik dan ergens met mijn vader was, werden er steeds foto’s genomen, altijd poseren. Je wist dus nooit of je vader er voor jou was, of voor de publiciteitsfoto’s. Als zoon ga je er altijd van uit dat je vader je buddy is, maar zo heb ik dat nooit ervaren.”

“Mijn vader kon ook een stevige borrel verzetten,” zegt hij tot slot, “elke woensdagavond werd hier een pokeravond georganiseerd met acteurs als Broderick Crawford, Van Heflin en Robert Walker, en die mannen konden drínken. Het ging er soms hevig aan toe, maar wat kan ik je zeggen! Mijn vader is Welsh, hij is van de Richard Burton-school-van-het-harde-leven! En een beetje van het goede teveel leidde tot de echtscheiding van mijn ouders [1959, hij was toen veertien]. Het is interessant om zien dat hij tot zijn dood naast zijn bed twee foto’s had staan, aan de ene kant Rita Hayworth [ze maakten samen vijf films], en aan de andere kant Judy Garland. Die twee waren zijn vriendinnen, hoewel niet de enigen. Enkele maanden geleden moest ik naar de winkel, en ik vroeg hem of hij iets nodig had. Hij antwoordde droogweg, ‘Breng een vrouw mee!’ Dat was mijn vader, hij was negentig jaar oud, maar zijn libido werkte nog steeds overtime! Ik zei hem toen, ‘Weet je, kijk naar je foto’s, hier is Rita en daar heb je Judy, en daar zullen we het mee moeten stellen.’ Hij was nogal een kerel, maar hij was bovenal a really good guy.”
Beverly Hills, Californië
3 maart 2006
1 DE FILMS VAN GLENN FORD
HEAVEN WITH A BARBED WIRE FENCE (1939) DIR Ricardo Cortez PROD Sol M. Wurtzel SCR Dalton Trumbo, Leonard Hoffman, Ben Grauman Kohn CAST Jean Rogers, Raymond Walburn, Marjorie Rambeau, Glenn Ford (Joe), Ward Bond, Irving Bacon
MY SON IS GUILTY (1939) DIR Charles Barton PROD Jack Fier SCR Harold Shumate, Joseph Carole (verhaal van Karl Brown) CAST Bruce Cabot, Julie Bishop, Glenn Ford (Barney), Bruce Bennett, Edgar Buchanan
CONVICTED WOMAN (1940) DIR Nick Grinde PROD Ralph Cohn SCR Joseph Carole (verhaal van Alex Gottlieb, Martin Mooney) CAST Rochelle Hudson, Frieda Inescort, June Lang, Lola Lane, Glenn Ford (Jim Brent), Iris Meredith, Lorna Gray
MEN WITHOUT SOULS (1940) DIR Nick Grinde PROD Wallace MacDonald SCR Robert D. Andrews, Joseph Carole (verhaal van Harvey Gates) CAST Barton MacLane, John Litel, Rochelle Hudson, Glenn Ford (Johnny Adams), Don Beddoe, Cy Kendall
BLONDIE PLAYS CUPID (1940) DIR Frank R. Strayer PROD Robert Sparks SCR Karen De Wolf, Richard Flournoy (verhaal van Karen De Wolf, Charles M. Brown; comic strip personages van Chic Young) CAST Penny Singleton, Arthur Lake, Larry Simms, Jonathan Hale, Danny Mummert, Irving Bacon, Glenn Ford (Charlie)
BABIES FOR SALE (1940) DIR Charles Barton PROD Ralph Cohn SCR Robert D. Andrews (verhaal van Joseph Carole, Robert Chapin) CAST Rochelle Hudson, Glenn Ford (Steve Burton, a.k.a. Oscar Hanson), Miles Mander, Joe De Stefani, Isabel Jewell, Georgia Cane, Eva Hyde, Selmer Jackson
THE LADY IN QUESTION (1940) DIR Charles Vidor PROD B. B. Kahane SCR Lewis Meltzer (scenario GRIBOUILLE [1937] van Marcel Achard) CAST Brian Aherne, Rita Hayworth, Glenn Ford (Pierre Morestan), Irene Rich, George Coulouris, Evelyn Keyes, Curt Bois.
SO ENDS OUR NIGHT (1941) DIR John Cromwell PROD Albert Lewin, David L. Loew SCR Talbot Jennings (boek ‘Flotsam’ van Erich Maria Remarque) CAST Fredric March, Margaret Sullavan, Frances Dee, Glenn Ford (Ludwig Kern), Anna Sten, Erich von Stroheim, Allan Brett.
TEXAS (1941) DIR George Marshall PROD Samuel Bischoff SCR Lewis Meltzer, Michael Blankfort, Horace McCoy (verhaal van Lewis Meltzer, Michael Blankfort) CAST William Holden, Glenn Ford (Tod Ramsey), Claire Trevor, George Bancroft, Edgar Buchanan, Don Beddoe
GO WEST, YOUNG LADY (1941) DIR Frank R. Strayer PROD Robert Sparks SCR Karen De Wolf, Richard Flourney (verhaal van Karen De Wolf) CAST Penny Singleton, Glenn Ford (Sheriff Tex Miller), Ann Miller, Charles Ruggles, Allen Jenkins, Jed Prouty
THE ADVENTURES OF MARTIN EDEN (1942) DIR Sidney Salkow PROD B. P. Schulberg SCR W. L. River (boek ‘Martin Eden’ van Jack London) CAST Glenn Ford (Martin Eden), Claire Trevor, Evelyn Keyes, Stuart Erwin, Dickie Moore, Ian MacDonald
FLIGHT LIEUTENANT (1942) DIR Sidney Salkow PROD B. P. Schulberg SCR Michael Blankfort (verhaal van Richard Carroll, Betty Hopkins) CAST Pat O’Brien, Glenn Ford (Danny Doyle), Evelyn Keyes, Jonathan Hale, Minor Watson, Larry Parks, Lloyd Bridges
THE DESPERADOES (1943) DIR Charles Vidor PROD Harry Joe Brown SCR Robert Carson (verhaal van by Max Brand) CAST Randolph Scott, Claire Trevor, Glenn Ford (Cheyenne Rogers), Evelyn Keyes, Edgar Buchanan, Guinn ‘Big Boy’ Williams
DESTROYER (1943) DIR William A. Seiter PROD Louis F. Edelman SCR Frank Wead, Lewis Meltzer, Borden Chase (verhaal van Frank Wead) CAST Edward G. Robinson, Glenn Ford (Mickey Donohue), Marguerite Chapman, Edgar Buchanan, Leo Gorcey, Regis Toomey
GILDA (1946) DIR Charles Vidor PROD Virginia Van Upp SCR Marion Parsonnet (adaptatie, Jo Eisinger; verhaal van E. A. Ellington) CAST Rita Hayworth, Glenn Ford (Johnny Farrell), George Macready, Joseph Calleia, Steven Geray
A STOLEN LIFE (1946) Dir Curtis Bernhardt PROD Bette Davis SCR Catherine Turney (adaptatie, Margaret Buell Wilder; boek ‘Uloupeny Zivot’ by Karel J. Benes) CAST Bette Davis, Glenn Ford (Bill Emerson), Dane Clark, Walter Brennan, Charles Ruggles, Bruce Bennett
GALLANT JOURNEY (1946) DIR – PROD William A. Wellman SCR William A. Wellman, Byron Morgan CAST Glenn Ford (John J. Montgomery), Janet Blair, Charles Ruggles, Henry Travers, Jimmy Lloyd, William Wellman, Jr.
FRAMED (1947) DIR Richard Wallace PROD Jules Schermer SCR Ben Maddow (verhaal van John Patrick) CAST Glenn Ford (Mike Lambert), Janis Carter, Barry Sullivan, Edgar Buchanan, Karen Morley, Jim Bannon
THE MATING OF MILLIE (1948) DIR Henry Levin PROD Casey Robinson SCR Louella MacFarlane, St. Clair McKelway (verhaal van Adele Comandini) CAST Glenn Ford (Doug Andrews), Evelyn Keyes, Ron Randall, Willard Parker, Virginia Hunter, Jimmy Hunt, Mabel Paige
THE MAN FROM COLORADO (1948) DIR Henry Levin PROD Jules Schermer SCR Robert D. Andrews, Ben Maddow (verhaal van Borden Chase) CAST Glenn Ford (Owen Devereaux), William Holden, Ellen Drew, Ray Collins, Edgar Buchanan
THE LOVES OF CARMEN (1948) DIR – PROD Charles Vidor SCR Helen Deutsch (boek ‘Carmen’ van Prosper Mérimée) CAST Rita Hayworth, Glenn Ford (Don José Lizarabengoa), Ron Randall, Victor Jory, Luther Adler, Arnold Moss.
THE RETURN OF OCTOBER (1948) DIR Joseph H. Lewis PROD Rudolph Maté SCR Melvin Frank, Norman Panama (verhaal van Karen De Wolf, Connie Lee) CAST Glenn Ford (Professor Bentley Bassett, Jr.), Terry Moore, Albert Sharpe, James Gleason, Dame May Whitty
LUST FOR GOLD (1949) DIR – PROD S. Sylvan Simon SCR Ted Sherdeman, Richard English (boek ‘Thunder God’s Gold’ van Barry Storm) CAST Ida Lupino, Glenn Ford (Jacob ‘Dutch’ Walz), Gig Young, William Prinze, Edgar Buchanan, Will Geer
THE UNDERCOVER MAN (1949) DIR Joseph H. Lewis PROD Robert Rossen SCR Sydney Boehm (artikel ‘Undercover Man: He Trapped Capone’ van Frank J. Wilson) CAST Glenn Ford (Frank Warren), Nina Foch, James Whitmore, Barry Kelley, David Wolfe
SOFT TOUCH (1949) Dir Gordon Douglas, Henry Levin PROD Milton Holmes SCR Orin Jannings (verhaal van Milton Holmes) CAST Glenn Ford (Joe Miracle), Evelyn Keyes, John Ireland, Beulah Bondi, Percy Kilbride, Ted de Corsia
THE DOCTOR AND THE GIRL (1949) DIR Curtis Bernhardt PROD Pandro S. Berman SCR Theodore Reeves (verhaal ‘Bodies and Souls’ van Maxence Van der Meersch) CAST Glenn Ford (Michael Corday), Charles Coburn, Gloria DeHaven, Janet Leigh, Bruce Bennett, Warner Anderson
CONVICTED (1950) DIR Henry Levin PROD Jerry Bresler SCR Fred Niblo Jr., William Bowers, Seton I. Miller (toneelstuk ‘Criminal Code’ van Martin Flavin) CAST Glenn Ford (Joe Hufford), Broderick Crawford, Millard Mitchell, Dorothy Malone, Carl Benton Reid, Will Geer
THE WHITE TOWER (1950) DIR Ted Tetzlaff PROD Sid Rogell SCR Paul Jarrico (boek van James Ramsey Ullman) CAST Glenn Ford (Martin Ordway), Alida Valli, Claude Rains, Oscar Homolka, Cedric Hardwicke, Lloyd Bridges
THE FLYING MISSILE (1950) DIR Henry Levin PROD Jerry Bresler SCR Richard English, James Gunn (verhaal van Harvey S. Haislip, N. Richard Nash) CAST Glenn Ford (William A. Talbot), Viveca Lindfors, Henry O’Neill, Carl Benton Reid, Joe Sawyer, John Qualen
FOLLOW THE SUN (1951) DIR Sidney Lanfield PROD Samuel G. Engel SCR Frederick Hazlitt Brennan (ook artikel) CAST Glenn Ford (Ben Hogan), Anne Baxter, Dennis O’Keefe, June Havoc, Larry Keating, Roland Winters
THE REDHEAD AND THE COWBOY (1951) DIR Leslie Fenton PROD Irving Asher SCR Liam O’Brien, Jonathan Latimer (verhaal van Charles Marquis Warren) CAST Glenn Ford (Gil Kyle), Edmond O’Brien, Rhonda Fleming, Alan Reed, Morris Ankrum, Edith Evanson
THE SECRET OF CONVICT LAKE (1951) DIR Michael Gordon PROD Frank P. Rosenberg SCR Oscar Saul (adaptatie, Victor Trivas; verhaal van Anna Hunger, Jack Pollexfen) CAST Glenn Ford (Jim Canfield), Gene Tierney, Ethel Barrymore, Zachary Scott, Ann Dvorak, Barbara Bates
YOUNG MAN WITH IDEAS (1952) DIR Mitchell Leisen PROD Gottfried Reinhardt, William H. Wright. Scr Ben Barzman, Arthur Sheekman CAST Glenn Ford (Maxwell Webster), Ruth Roman, Denise Darcel, Nina Foch, Donna Corcoran
THE GREEN GLOVE (1952) DIR Rudolph Maté PROD Georges Maurer SCR Charles Bennett (ook verhaal) CAST Glenn Ford (Michael ‘Mike’ Blake), Geraldine Brooks, Cedric Hardwicke, George Macready, Gaby André, Jany Holt, Juliette Gréco
AFFAIR IN TRINIDAD (1952) DIR – PROD Vincent Sherman SCR Oscar Saul, James Gunn (verhaal van Virginia Van Upp, Berne Giler) CAST Rita Hayworth, Glenn Ford (Steve Emery), Alexander Scourby, Valerie Bettis, Torin Thatcher, Howard Wendell
TIME BOMB (1953) DIR Ted Tettzlaff PROD Richard Goldstone SCR Kem Bennett (ook boek ‘Death at Attention’) CAST Glenn Ford (Major Peter Lyncort), Anne Vernon, Maurice Denham, Harcourt Wiliams, Victor Maddern, Harold Warrender
THE BIG HEAT (1953) DIR Fritz Lang PROD Robert Arthur SCR Sydney Boehm (Saturday Evening Post serial van William P. McGivern) CAST Glenn Ford (Det. Sgt. Dave Bannion), Gloria Grahame, Jocelyn Brando, Alexander Scourby, Lee Marvin, Jeanette Nolan
PLUNDER OF THE SUN (1953) DIR John Farrow PROD John Wayne, Robert Fellows SCR Jonathan Latimer (boek van David Dodge) CAST Glenn Ford (Al Colby), Diana Lynn, Patricia Medina, Francis L. Sullivan, Sean McClory, Eduardo Noriega
THE MAN FROM THE ALAMO (1953) DIR Budd Boetticher PROD Aaron Rosenberg SCR D. D. Beauchamp, Steve Fisher (verhaal van Niven Busch, Oliver Crawford) CAST Glenn Ford (John Stroud), Julie Adams, Chill Wills, Victor Jory, Hugh O’Brien, Guy Williams, Dennis Weaver
APPOINTMENT IN HONDURAS (1953) DIR Jacques Tourneur PROD Benedict Bogeaus. SCR Karen De Wolf (verhaal van Jack Cornall, Mario Silvera) CAST Glenn Ford (Steve Corbett), Ann Sheridan, Zachary Scott, Rodolfo Acosta, Jack Elam, Ric Roman
HUMAN DESIRE (1954) DIR Fritz Lang PROD Lewis J. Rachmil SCR Alfred Hayes (boek ‘La Bête Humaine’ van Émile Zola) CAST Glenn Ford (Jeff Warren), Gloria Grahame, Broderick Crawford, Edgar Buchanan, Kathleen Case, Peggy Maley
CITY STORY (1954) DIR William Beaudine PROD Paul F. Heard SCR Margaret Fitts (verhaal van John Duff Stradley) CAST Ann Doran, Warner Anderson, Charles F. Keane, Don Shelton, Lela Bliss, Glenn Ford (Narrator)
THE AMERICANO (1954) DIR William Castle PROD Robert Stillman SCR Guy Trosper (verhaal van Leslie T. White) CAST Glenn Ford (Sam Dent), Frank Lovejoy, Cesar Romero, Ursula Thiess, Abbe Lane, Rodolfo Hoyos, Jr.
THE VIOLENT MEN (1955) DIR Rudolph Maté PROD Lewis J. Rachmil SCR Harry Kleiner (boek van Donald Hamilton) CAST Glenn Ford (John Parrish), Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Dianne Foster, Brian Keith, May Wynn
THE BLACKBOARD JUNGLE (1955) DIR Richard Brooks PROD Pandro S. Berman SCR Richard Brooks (boek van Evan Hunter) CAST Glenn Ford (Richard Dadier), Anne Francis, Louis Calhern, Margaret Hayes, John Hoyt, Sidney Poitier, Vic Morrow, Paul Mazursky, Jamie Farr
INTERRUPTED MELODY (1955) DIR Curtis Bernhardt PROD Jack Cummings SCR Marjorie Lawrence, Sonya Levien, William Ludwig CAST Glenn Ford (Thomas ‘Tom’ King), Eleanor Parker, Roger Moore, Cecil Kellaway, Peter Leeds, Evelyn Ellis
TRIAL (1955) DIR Mark Robson PROD Charles Schnee SCR Don M. Mankiewicz (ook boek) CAST Glenn Ford (David Blake), Dorothy McGuire, Arthur Kennedy, John Hodiak, Katy Jurado, Rafael Campos, Robert Middleton, Elisha Cook, Jr.
RANSOM! (1956) DIR Alex Segal PROD Nicholas Nayfack SCR Cyril Hume, Richard Maibaum CAST Glenn Ford (David G. Stannard), Donna Reed, Leslie Nielsen, Juano Hernandez, Robert Keith, Richard Gaines, Mabel Albertson
JUBAL (1956) DIR Delmer Daves PROD William Fadiman SCR Delmer Daves, Russell S. Hughes (boek van Paul I. Wellman) CAST Glenn Ford (Jubal Troop), Ernest Borgnine, Rod Steiger, Valerie French, Felicia Farr, Charles Bronson, Jack Elam
THE FASTEST GUN ALIVE (1956) DIR Russell Rouse PROD Clarence Greene SCR Russell Rouse, Frank D. Gilroy (verhaal van Frank D. Gilroy) CAST Glenn Ford (George Temple / George Kelby, Jr.), Jeanne Crain, Broderick Crawford, Russ Tamblyn, Leif Erickson, Noah Beery, Jr.
THE TEAHOUSE OF THE AUGUST MOON (1956) DIR Daniel Mann PROD Jack Cummings. Scr John Patrick (ook toneelstuk; boek van Vern J. Sneiber) CAST Marlon Brando, Glenn Ford (Captain Fisby), Machiko Kyô, Eddie Albert, Paul Ford, Jun Negami
3:10 TO YUMA (1957) DIR Delmer Daves PROD David Heilweil SCR Halsted Welles (verhaal van Elmore Leonard) CAST Glenn Ford (Ben Wade), Van Heflin, Felicia Farr, Leora Dana, Henry Jones, Richard Jaeckel, Robert Emhardt
DON’T GO NEAR THE WATER (1957) DIR Charles Walters PROD Lawrence Weigarten Scr Dorothy Kingsley, George Wells (boek van William Brinkley) CAST Glenn Ford (J. G. Max Siegel), Gia Scala, Earl Holliman, Anne Francis, Keenan Wynn, Eva Gabor, Russ Tamblyn, Mickey Shaughnessy
COWBOY (1958) DIR Delmer Daves PROD Julian Blaustein SCR Edmund H. North (Dalton Trumbo oorspronkelijk zonder screen credit; boek ‘My Reminiscences as a Cowboy’ van Frank Harris) CAST Glenn Ford (Tom Reese), Jack Lemmon, Anna Kashfi, Brian Donlevy, Dick York, Victor Manuel Mendoza
THE SHEEPMAN (1958) DIR George Marshall PROD Edmund Grainger SCR William Bowers, James Edward Grant (adaptatie, William Roberts; verhaal van James Edward Grant) CAST Glenn Ford (Jason Sweet), Shirley MacLaine, Leslie Nielsen, Mickey Shaughnessy, Edgar Buchanan, Willis Bouchey, Pernell Roberts, Slim Pickens
IMITATION GENERAL (1958) DIR George Marshall PROD William B. Hawks SCR William Bowers (verhaal van William Chamberlain) CAST Glenn Ford (Murphy Savage), Red Buttons, Tiana Elg, Dean Jones, Kent Smith, Tige Andrews, John Wilder
TORPEDO RUN (1959) DIR Joseph Pevney PROD Edmund Grainger SCR William Wister Haines (verhalen van Richard Sale) CAST Glenn Ford (Lt. Cmdr. Barney Dole), Ernest Borgnine, Diane Brewster, Dean Jones, L. Q. Jones, Philip Ober
IT STARTED WITH A KISS (1959) DIR George Marshall PROD Aaron Rosenberg SCR Charles Lederer (verhaal van Valentine Davis) CAST Glenn Ford (Sgt. Joe Fitzpatrick), Debbie Reynolds, Eva Gabor, Gustavo Rojo, Fred Clark, Edgar Buchanan, Harry Morgan
THE GAZEBO (1960) DIR George Marshall PROD Lawrence Weingarten SCR George Wells (verhaal van Alec Coppel, Myra Coppel; toneelstuk van Alec Coppel) CAST Glenn Ford (Elliott Nash), Debbie Reynolds, Carl Reiner, John McGiver, Mabel Albertson, Martin Landau
CIMARRON (1961) DIR Anthony Mann PROD Edmund Grainger SCR Arnold Schulman (boek van Edna Ferber) CAST Glenn Ford (Yancey ‘Cimarron’ Cravat), Maria Schell, Anne Baxter, Arthur O’Connell, Russ Tamblyn, Mercedes McCambridge, Vic Morrow, Robert Keith, Edgar Buchanan
POCKETFUL OF MIRACLES (1961) DIR – PROD Frank Capra SCR Hal Canter, Harry Tugend (verhaal van Robert Riskin; verhaal ‘Madame la Gimp’ by Damon Runyon) CAST Glenn Ford (Dave Conway), Bette Davis, Hope Lange, Arthur O’Connell, Peter Falk, Edward Everett Horton, Mickey Shaughnessey, Ann-Margret, Barton MacLane
EXPERIMENT IN TERROR (1962) DIR – PROD Bake Edwards SCR Gordon Gordon, Mildred Gordon (boek ‘Operation Terror’ van Gordon Gordon, Mildred Gordon) CAST Glenn Ford (John ‘Rip’Ripley), Lee Remick, Stefanie Powers, Roy Poole, Ned Glass, Anita Loo
FOUR MEN OF THE APOCALYPSE (1962) DIR Vincente Minnelli PROD Julian Blaustein SCR Robert Ardrey, John Gay (boek van Vicente Blasco Ibáñez) CAST Glenn Ford (Julio Desnoyers), Ingrid Thulin, Charles Boyer, Lee J. Cobb, Paul Lukas, Yvette Mimieux, Karlheinz Böhm, Paul Henreid
THE COURTSHIP OF EDDIE’S FATHER (1963) DIR Vincente Minnelli PROD Joe Pasternak SCR John Gay (boek van Mark Toby) CAST Glenn Ford (Tom Corbett), Shirley Jones, Stella Stevens, Dina Merrill, Ron Howard, Jerry Van Dyke, Clint Howard, Andrew Stevens
LOVE IS A BALL (1963) DIR David Swift PROD Martin Poll SCR David Swift, Frank Waldman, Tom Waldman (boek ‘The Grand Duke and Mr. Pimm’ van Lindsay Hardy) CAST Glenn Ford (John Lathrop Davis), Hope Lange, Charles Boyer, Ricardo Montalban, Telly Savalas
DEAR HEART (1965) DIR Delbert Mann PROD Martin Manulis SCR Tad Mosel (ook verhaal) CAST Glenn Ford (Harry Mork), Angela Lansbury, Geraldine Page, Michael Anderson, Jr., Barbara Nichols, Patricia Barry, Charles Drake
FATE IS THE HUNTER (1964) DIR Ralph Nelson PROD Aaron Rosenberg SCR Harold Medford (boek van Ernest K. Gann) CAST Glenn Ford (Sam C. McBane), Nancy Kwan, Rod Taylor, Suzanne Pleshette, Jane Russell, Wally Cox, Nehemiah Persoff
ADVANCE TO THE REAR (1964) DIR George Marshall PROD Ted Richmond SCR William Bowers, Robert Carson, Samuel A. Peebles (boek ‘The Company of Cowards’ van William Chamberlain, Jack Schaefer) CAST Glenn Ford (Jared Heath), Stella Stevens, Melvyn Douglas, Jim Backus, Joan Blondell, Andrew Pine, Alan Hale, Jr.
THE MONEY TRAP (1965) DIR Burt Kennedy PROD David Karr, Max E. Youngstein SCR Walter Bernstein (boek van Lionel White) CAST Glenn Ford (Joe Baron), Elke Sommer, Rita Hayworth, Joseph Cotten, Ricardo Montalban, Tom Reese, James Mitchum
THE ROUNDERS (1965) DIR Burt Kennedy PROD Richard E. Lyons SCR Burt Kennedy (boek van Max Evans) CAST Glenn Ford (Ben Jones), Henry Fonda, Sue Ane Langdon, Hope Holiday, Chill Wills, Edgar Buchanan, Kathleen Freeman, Denver Pyle, Barton MacLane
PARIS, BRÛLE-T-IL?, a.k.a. IS PARIS BURNING? (1966) DIR René Clément PROD Paul Graetz SCR Francis Ford Coppola, Gore Vidal (boek van Larry Collins, Dominique LaPierre) CAST Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel, George Chakiris, Claude Dauphin, Alain Delon, Kirk Douglas, Glenn Ford (Lt. Gen. Omar N. Bradley), Gert Fröbe, Yves Montand, Anthony Perkins, Michel Piccoli, Simone Signoret, Robert Stack, Jean-Louis Trintignant, Orson Welles
RAGE (1966) DIR – PROD Gilberto Gazcon SCR Gilberto Gazcon, Fernando Méndez, Teddi Sherman (verhaal van Gilberto Gazcon, Guillermano Hernández, Jesús Velásquez) CAST Glenn Ford (Doc Reuben), Stella Stevens, David Reynoso, Armando Silvestre, Ariadna Welter
A TIME FOR KILLING (1967) DIR Phil Karlson PROD Harry Joe Brown SCR Halsted Welles (boek ‘The Southern Blade’ van Nelson Wolford, Shirley Wolford) CAST Inger Stevens, Glenn Ford (Tom Wolcott), Paul Peterson, Timothy Carey, Kenneth Tobey, Harrison J. Ford, George Hamilton, Max Baer Jr., Harry Dean Stanton
THE LAST CHALLENGE (1967) DIR – PROD Richard Thorpe SCR John B. Sherry [Albert Maltz], Robert Emmett Gina (boek ‘Pistolero’s Progress’ van John B. Sherry [Albert Maltz]) CAST Glenn Ford (Dan Blaine), Angie Dickinson, Chat Everett, Gary Merrill, Jack Elam, Delphi Lawrence
DAY OF THE EVIL GUN (1969) DIR – PROD Jerry Thorpe SCR Charles Marquis Warren, Eric Bercovici (verhaal van Charles Marquis Warren) CAST Glenn Ford (Lorne Warfield), Arthur Kennedy, Dean Jagger, Don Anderson, Paul Fix, Harry Dean Stanton.
SMITH! (1969) DIR Michael O’Herlihy PROD Bill Anderson SCR Louis Pelletier (boek van Louis St Pierre) CAST Glenn Ford (Smith), Nancy Olson, Dean Jagger, Keenan Wynn, Warren Oates, Chief Dan George, Frank Ramírez
HEAVEN WITH A GUN (1969) DIR Lee H. Katzin PROD Frank King, Maurice King SCR Richard Carr CAST Glenn Ford (Jim Killian), Carolyn Jones, Barbara Hershey, John Anderson, David Carradine, J. D. Cannon, Noah Beery, Jr.
SANTEE (1973) DIR Gary Nelson PROD Caruth C. Byrd, Deno Paoli, Edward Platt SCR Brand Bell, Thomas W. Blackurn CAST Glenn Ford (Santee), Michael Burns, Dana Wynter, Jay Silverheels, Harry Townes
MIDWAY (1976) DIR Jack Smight PROD Walter Mirisch SCR Donald S. Sanford CAST Charlton Heston, Edward Albert, Henry Fonda, James Coburn, Glenn Ford (Raymond A. Spruance), Hal Holbrook, Tishoro Mifune, Robert Mitchum, Cliff Robertson, Robert Wagner, Robert Webber, Monte Markham, Christopher George, Pat Morita, Dabney Coleman
SUPERMAN (1978) DIR Richard Donner PROD Alexander Salkind, Pierre Spengler SCR Mario Puzo, David Newman, Leslie Newman (verhaal van Mario Puzo) CAST Marlon Brando, Gene Hackman, Christopher Reeve, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford (Jonathan Kent), Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O’Halloran, Valerie Perrine, Maria Schell, Terence Stamp, Phyllis Thaxter, Susannah York
THE VISITOR (1977) DIR Guilio Paradisi PROD Ovidio G. Assonitis SCR Lou Comici, Robert Mundi (verhaal van Guilio Paradisi, Ovidio G. Assonitis) CAST Mel Ferrer, Glenn Ford (Det. Jack Durham), Lance Henrickson, John Huston, Joanne Nail, Sam Peckinpah, Shelley Winters
DAY OF THE ASSASSIN (1979) DIR Brian Trenchard-Smith PROD Robin Lubin, Ika Panajotovic, Carlos Vasallo SCR Robert Avard Miller CAST Chuck Connors, Susana Dosamantes, Glenn Ford (Christakis), Bo Miller, Jorge Rivero, Richard Roundtree, Henry Silva
FUKKATSU NO HI, a.k.a. DAY OF RESURRECTION (1980) DIR Kinji Fukasaku SCR Kinji Fukasaku, Kôji Takada, Gregory Knapp (boek van Sakyo Komatsu) CAST Chuck Connors, Glenn Ford (President Richardson), Olivia Hussey, George Kennedy, Edward James Olmos, Henry Silva, Bo Svenson, Robert Vaughn
HAPPY BIRTHDAY TO ME (1981) DIR J. Lee Thompson PROD John Dunning, André Link SCR John Saxton, Peter Jobin, Timothy Bond (verhaal van John Saxton) CAST Melissa Sue Anderson, Glenn Ford (David Faraday), Lawrence Dane, Sharon Acker, Frances Hyland.
CASABLANCA EXPRESS (1989) DIR Sergio Martino PROD Pietro Innocenzi SCR Sergio Martino, Ernesto Gastaldi, Roberto Leoni CAST Jason Connery, Francesco Quinn, Jinny Stefan, Manfred Lehmann, Jean Sorel, Donald Pleasance, Glenn Ford (Maj. Gen. Williams)
BORDER SHOOTOUT (1990) DIR – PROD C. T. McIntyre SCR C. T. McIntyre (boek van Elmore Leonard) CAST Charlene Tilton, Josef Ranier, Stanley Grover, Glenn Ford (Sheriff John Danaher)
RAW NERVE (1991) DIR David A. Prior PROD Ruta K. Aras SCR David A. Prior, Lawrence L. Simeone CAST Glenn Ford (Capt. Gavin), Sandahl Bergman, Randall ‘Tex’ Cobb, Ted Prior, Traci Lords, Jan-Michael Vincent
TV-FILMS
THE BROTHERHOOD OF THE BELL (1970) DIR Paul Wendkos CAST Glenn Ford (Andrew Patterson), Rosemary Forsyth, Dean Jagger, Maurice Evans, Will Geer
JARRETT (1973) DIR Barry Shear CAST Glenn Ford (Sam Jarrett), Anthony Quale, Forrest Tucker, Laraine Stephens, Richard Andreson, Yvonne Craig
THE DISAPPEARANCE OF FLIGHT 412 (1974) DIR Jud Taylor CAST Glenn Ford (Pete Moore), Bradford Dillman, David Soul, Robert F. Lyons, Dean Stockwell
THE GREATEST GIFT (1974) DIR Boris Sagal CAST Glenn Ford (Rev. Holvak), Julie Harris, Lance Kerwin, Harris Yulin, Charles Tyner, Dabbs Greer, Cari Ann Warder
PUNCH AND JODY (1974) Dir Barry Shear CAST Glenn Ford (Peter ‘Punch’ Travers), Pam Griffin, Ruth Roman, Kathleen Widdoes, Parley Baer
THE 3,000 MILE CHASE (1977) DIR Russ Mayberry CAST Cliff de Young, Glenn Ford (Paul Dvorak / Leoard Staveck), Blair Brown, David Spielberg, Priscilla Pointer
NO MARGIN FOR ERROR (1978) DIR Virgil W. Vogel CAST James Farentino, Ron Masak, Glenn Ford, Elinor Donahue, Harry Guardino
EVENING IN BYZANTIUM (1978) DIR Jerry London CAST Glenn Ford (Jesse Craig), Eddie Albert, Vince Edwards, Patrick Macnee, Gregory Sierra, Harry Guardino, Simon Oakland, Gloria DeHaven, James Booth
THE SACKETTS (1979) DIR Robert Totten CAST Sam Elliott, Tom Selleck, Jeff Osterhage, Glenn Ford (Tom Sunday), Ben Johnson, Gilbert Roland, John Vernon, Ruth Roman
BEGGARMAN, THIEF (1979) DIR Lawrence Donehy CAST Jean Simmons, Glenn Ford (David Donnelly), Lynn Redgrave, Tovah Feldshuh, Andrew Stevens, Bo Hopkins
THE GIFT (1979) DIR Don Taylor CAST Kevin Bacon, Glenn Ford (Billy Devlin), Julie Harris, M. Emmett Walsh
MY TOWN (1986) DIR Gwen Arner CAST Meredith Salenger, Glenn Ford (Lucas Wheeler), Kate Mulgrew, Mary Jackson, Parker Jacobs, Laraine Newman
LAW AT RANDADO (1989) DIR Chris McIntyre CAST Glenn Ford, Charlene Tilton, Jeff Kaake, Michael Horse, Russell Todd, Cody Glenn, Sergio Calderón
FINAL VERDICT (1991) DIR Jack Fisk CAST Treat Williams, Olivia Burnette, Glenn Ford (Rev. Rogers), Ashley Crow, Barton Heyman, Raphael Sbarge, Lance Kerwin
MINI-SERIES
ONCE AN EAGLE (1976) DIR Richard Michaels, E.W. Swackheimer CAST Sam Elliott, Cliff Potts, Darleen Carr, Amy Irving, Glenn Ford (George Caldwell), Ralph Bellamy, Dane Clark, Andrew Duggan, Linda Day George, Gary Grimes, Clu Gulager, Kim Hunter, Juliet Mills, John Saxon, Barry Sullivan, Andrew Stevens, Melanie Griffith, Stacy Keach, Sr.
2 DE FILMS VAN ELEANOR POWELL
QUEEN HIGH (1930) DIR Fred C. Newmeyer PROD Frank Mandel, Laurence Schwab SCR Frank Mandel (toneelstuk van Edward Peple; musical van Laurence Schwab, Buddy G. DeSylva, Lewis E. Gensler) CAST Charlie Ruggles, Frank Morgan, Ginger Rogers, Stanley Smith, Helen Carrington, Eleanor Powell (Party Guest [zonder screen credit])
GEORGE WHITE’S 1935 SCANDALS (1935) DIR – PROD George White SCR Jack Yellen, Patterson McNutt CAST Alice Faye, James Dunn, Ned Sparks, Lydia Roberti, Cliff Edwards, Arline Judge, Eleanor Powell (Marilyn), Emma Dunn, George White, Jane Wyman
BROADWAY MELODY OF 1936 (1935) DIR Roy Del Ruth PROD John W. Considine, Jr. SCR Sid Silvers, Jack McGowan (verhaal van Moss Hart) CAST Eleanor Powell (Irene Foster), Robert Taylor, Jack Benny, Una Merkel, Sid Silvers, Buddy Ebsen, June Knight, Frances Langford, Gertrude Astor
BORN TO DANCE (1936) DIR Roy Del Ruth PROD Jack Cummings SCR Sid Silvers, Jack McGowan (verhaal van Sid Silvers, Jack McGowan, Buddy G. DeSylva) CAST Eleanor Powell (Nora Paige), James Stewart, Virginia Bruce, Una Merkel, Sid Silvers, Frances Langford, Raymond Walburn, Buddy Ebsen, Reginald Gardiner
BROADWAY MELODY OF 1938 (1937) DIR Roy Del Ruth PROD Jack Cummings SCR Jack McGowan (verhaal van Jack McGowan, Sid Silvers) CAST Robert Taylor, Eleanor Powell (Sally Lee), George Murphy, Binnie Barnes, Buddy Ebsen, Sophie Tucker, Judy Garland, Robert Benchley, Charley Grapewin, Billy Gilbert, King Baggot, Carole Landis
ROSALIE (1937) DIR W.S. Van Dyke PROD William Anthony McGuire SCR William Anthony McGuire (toneelstuk van William Anthony McGuire, Guy Bolton) CAST Nelson Eddy, Eleanor Powell (Rosalie), Frank Morgan, Edna May Oliver, Ray Bolger, Ilona Massey, Billy Gilbert, Reginald Owen, Virginia Grey
HONOLULU (1939) DIR Edward Buzzell PROD Jack Cummings SCR Herbert Fields, Frank Partos (verhaal van Herbert Fields, Frank Partos) CAST Eleanor Powell (Dorothy March), Robert Young, George Burns, Gracie Allen, Rita Johnson, Clarence Kolb, Jo Ann Sayers, Eddie ‘Rochester’ Anderson, Sig Ruman, Ruth Hussey
BROADWAY MELODY OF 1940 (1940) DIR Norman Taurog PROD Jack Cummings SCR Leon Gordon, George Oppenheimer (verhaal van Jack McGowan, Dore Schary) CAST Fred Astaire, Eleanor Powell (Clare Bennett), George Murphy, Frank Morgan, Ian Hunter, Florence Rice, Lynne Carver, Irving Bacon, Mel Blanc
LADY BE GOOD (1941) DIR Norman Z. Leonard PROD Arthur Freed SCR Jack McGowan, John McClain, Kay Van Riper (verhaal van Jack McGowan) CAST Eleanor Powell (Marilyn Mash), Ann Sothern, Robert Young, Lionel Barrymore, John Carroll, Red Skelton, Virginia O’Brien, Tom Conway, Reginald Owen, Phil Silvers, Doris Day
SHIP AHOY (1942) DIR Edward Buzzell PROD Jack Cummings SCR Harry Clork (verhaal van Matt Brooks, Bert Kalmar, Bradford Ropes) CAST Eleanor Powell (Tallulah Winters), Red Skelton, Bert Lahr, Virginia O’Brien, William Post Jr., James Cross, Eddie Hartman, Tommy Dorsey, Frank Sinatra
I DOOD IT (1943) DIR Vincente Minnelli PROD Jack Cummings SCR Sig Herzig, Fred Saidy CAST Red Skelton, Eleanor Powell (Constance Shaw), Richard Ainley, Patricia Dane, Sam Levene, Thurston Hall, Lena Horne, Hazel Scott, Jimmy Dorsey, John Hodiak, Butterfly McQueen
THOUSANDS CHEER (1943) DIR George Sidney PROD Joe Pasternak SCR Paul Jarrico, Richard Collins (verhaal ‘Private Miss Jones’ van Paul Jarrico, Richard Collins) CAST Kathryn Grayson, Gene Kelly, Mary Astor, John Boles, Ben Blue, Mickey Rooney, Judy Garland, Red Skelton, Eleanor Powell (Herself), Ann Sothern, Lucille Ball, Virginia O’Brien, Frank Morgan, Lena Horne, Marsha Hunt, Marilyn Maxwell, Donna Reed, Margaret O’Brien, June Allyson, Gloria DeHaven, Cyd Charisse
SENSATIONS OF 1945 (1944) DIR Andrew L. Stone PROD Felix Jackson SCR Andrew L. Stone, Dorothy Bennett (verhaal van Frederick J. Jackson) CAST Eleanor Powell (Virginia ‘Ginny’ Walker), Dennis O’Keefe, W.C. Fields, Sophie Tucker, Eugene Pallette, C. Aubrey Smith, David Luchine, Mimi Forsythe, Cab Calloway
DUCHESS OF IDAHO (1950) DIR Robert Z. Leonard PROD Joe Pasternak SCR Dorothy Cooper, Jerry Davis CAST Esther Williams, Van Johnson, John Lund, Paula Raymond, Clinton Sundberg, Connie Haines, Mel Tormé, Amanda Blake, Lena Horne, Eleanor Powell (Herself), Mae Clarke, Red Skelton