Barbara Sarafian: “Ga als acteur mee in de muzikaliteit van de anderen en maak er een jamsessie van”

“All of Us” is de nieuwste film met Barbara Sarafian (geb. 1968) andermaal in een opmerkelijke hoofdrol. Tien jaar geleden werd ze met recht en rede de hemel ingeprezen voor haar vertolking van Matty in “Aanrijding in Moscou” (2009), zelfs tot in de wandelgangen van de American Cinematheque in Hollywood—en dit is geen gerucht dat toen via-via werd opgevangen, want ik stond er zelf middenin. Ze heeft intussen een hele weg afgelegd, en met “All of Us” toont ze opnieuw dat solide en imponerende vertolkingen deel uitmaken van haar DNA.

Naast haar eerdere personages van Matty, of Eva in Michaël R. Roskams “Rundskop” (2011), of de echtgenote van Filip Peeters in de dramatische komedie “Brasserie Romantiek” (2012), of één van de Goethals-zussen uit de sublieme TV-serie “Clan” (2012, méér dan een trendsetter in het Vlaamse televisielandschap)—en dit rijtje kan nog stevig worden aangevuld—schittert ze nu dus in “All of Us” van scenarist en regisseur Willem Wallyn.

Barbara Sarafian speelt in dit ingetogen, aangrijpend en tevens aandoenlijk drama de rol van Els, die als onervaren therapeute in volle midlifecrisis instaat voor een zelfhulpgroep van terminale kankerpatiënten. Personages die deel uitmaken van deze groep worden gespeeld door o.m. Maaike Neuville, Joke Devynck en Bruno Vanden Broecke. De film is stevige kost, maar de indrukwekkende ensemble cast aangevuld met o.m. Wim Opbrouck, Gilles De Schryver, Ella Leyers en een opmerkelijke Ellis De Beule, bezorgt de kijker een twee uur durende film die stevig blijft nagalmen en waar je daags nadien nog mee opstaat.

In Gent werd onlangs volgend gesprek met Barbara Sarafian opgetekend waarin ze de film toelicht en een blik werpt op haar aanpak en haar werk als actrice. Of zeg maar topactrice, want ze slaagt er telkens in haar publiek te bekoren en te verbazen, ongeacht of het nu humor of drama is. Ze streeft de perfectie na en brengt die ook altijd op verbluffende wijze. Klasse van internationaal niveau, zeg maar, maar dat sterk signaal konden we tien jaar geleden al first-hand opvangen. Gekleed in een zwarte sweater, type Actor hoodie uit haar eigen webshop, staat ze me met een brede glimlach te woord.

“All of Us” loopt in de Belgische zalen vanaf 8 januari; het goede nieuws is dus dat 2020 meteen begint met een zeer opmerkelijke Vlaamse film in de bioscoop. Niet te missen. Verdeler: Lumière.

Als actrice moet je je inleven in je personage, maar in “All of Us” komt er nog iets bij: je speelt een therapeute die zich op haar beurt ook nog eens moet inleven in de mensen uit de zelfhulpgroep. Is dat een extra uitdaging voor je als actrice?

Er is altijd de arena, aangeboden door de regisseur en door de scenarist, in beide gevallen is dat hier Willem [Wallyn]. En dan ga je de grenzen bekijken, waar gaat het over, où est-ce que tu débordes, waar ga je in je onderzoek óver de grenzen heen, wat houd je liever binnen, enzovoort. Ik houd erg veel van lagen, je hebt de macrocosmos en de microcosmos, en die verhouding gebruik ik graag in mijn spel, in mijn onderzoek naar wat een mensenleven kan zijn. Als ik dan in het scenario lees wie mijn personage is, Els die door een scheiding gaat, die ook zieke mensen moet begeleiden die de dood in de ogen kijken, dat is véél. En het personage dat ik speel, weet niet waaraan ze begint, en dat is een hele uitdaging. Willem zei, ‘Ik wil dat je een kluns bent, ik wil dat je kletsen krijgt en dat je niet weet hoe je je moet draaien.’ Toen dacht ik, ‘Okee, daar ga ik mee aan de slag.’ En waar ga je dan op letten? Het verhaal is veel belangrijker dan de kleine lijn die je moet bewandelen, en dat doe je heel secuur, want alles gebeurt in functie van het grote verhaal.

Heb je voor “All of Us” veel research moeten doen? Want kanker is wel een heel beladen onderwerp.

Een héél serieus onderwerp. Ik ben iemand die tien keer per dag iets googelt, een woord, een begrip, een associatie van twee verschillende begrippen waarvan ik denk, ‘Tiens, zou daar nu iets over bestaan?’ En dan blijf ik doorzoeken totdat ik echt een degelijk stuk literatuur vind. Wat kanker betreft, ik heb zelf mijn mama verloren aan kanker, zij was vijf jaar voordien terminaal verklaard en heeft uiteindelijk zes maanden doorgebracht op palliatieve zorg. Dan weet je wat het uitspookt met zowel de patiënt als degenen die er rond staan. Mijn lichaam weet wat het is om te rouwen; de associaties van pijn, angst en verdriet, je moet er dan niet ver naar graven, want je wordt snel getrokken naar die herinneringen. Dat rouwproces gaat trouwens nooit stoppen. Maar in de film ben ik Els die daar niet onder lijdt: de katten die zij moet geselen is haar man loslaten, haar huwelijk loslaten, en haar eerste stappen als gescheiden vrouw durven zetten. Ze moet zich dan ook nog eens engageren met mensen die terminaal zijn en zeer bang zijn voor hetgeen hen te wachten staat.

Joke Devynck, Maaike Neuville, Bruno Vanden Broecke, Jan Hammenecker en hun therapeute Barbara Sarafian in “All of Us.” Foto: Lumière.

Dat is geen gemakkelijke rol, je gaat dan duidelijk niet over één nacht ijs.

Natuurlijk niet. Maar voor alle rollen—en zeker voor zulke rollen—moet je voor jezelf veeleisend zijn. Daar waar het kan, moet het zuiverder, helderder, je moet gaan naar het summum van alles, en weten wat er kan. Jezelf vooruitduwen, en dat hoeft geen pijn te doen. Ik kan niet wachten tot ik iets heb onderzocht en denk van, ‘Okee, dit heb je nu, da’s een voorlopige schets. Kijk nu hoe je verderkunt om het bloedzuiver weer te geven.’ Ik heb ook iets met subtext: ik heb graag dat je iets in mijn ogen ziet dat de woorden kunnen aanvullen. Het is ook interessant om door woorden een uitdrukking te vinden die raakt, of die de mensen meteen gaan begrijpen. Of dat ze denken, ‘Oh, woman, wat jij daar nu zegt!’ Het moet binnenkomen, ik wil mensen in hun universum mee helpen en begeleiden, da’s mijn taak. Als ik slordig en nonchalant zou zijn, dan ga je niet blij naar huis, hé. Daarom moet een acteur altijd veeleisend zijn voor zichzelf. Zo ga je dan als acteur ook echt openbloeien, omdat je iets kan geven. Ik zie dat ook graag bij andere acteurs: die generositeit, daar is het om te doen. Daar gaat ons vak over.

Met je personage van Els bevestig je eens te meer waar je altijd voor staat: naast je feilloze humoristische vertolkingen kent iedereen je ook van je ijzersterke acteerprestaties in dramatische rollen. Drama is een belangrijk onderdeel van je niche, neem ik aan?

Ik houd enorm van realisme, hyperrealisme, ook van conceptuele films en producties, maar het samenspel en de muzikaliteit van het leven in een verhaal steken, vind ik enorm belangrijk. Hoort iemand dit? Ziet iemand dat? Je kan dan wel heel mooi praten en zo je vertolking brengen [spreekt even heel nadrukkelijk op de letter], maar welke meerwaarde heeft dat? Ga als acteur mee in de muzikaliteit van de anderen en maak er als het ware een jamsessie van door ieders muzikaliteit erbij te betrekken. Ik ben ook iemand die stiekem mee monteert: de camera bepaalt alles, want zonder camera wordt er niets gecapteerd, en ik wil vermijden dat de regisseur gaat denken, ‘Ze doet als actrice haar best om met haar beste profiel in beeld te komen.’ Je moet uiteindelijk mee het verhaal vertellen en mee in de beeldvoeling gaan, de lamp die achter mij staat is soms veel belangrijker dan mijn figuur waar het publiek intussen al een kwartier mee vertrouwd is. Ik werk met de cameraman door met mijn lichaam signalen te geven, even naar rechts buigen of zo, en hij zal het zien. Ik herinner me nog heel goed toen we “Aanrijding in Moscou” draaiden, plots even verdwijnen uit het beeld, of een mand neerzetten en terug rechtstaan, dat is dynamiek, dat is taal. Cameraman Ruben Impens had er toen veel plezier in, Niet-verbaal communiceren en de beeldtaal gebruiken. Ik werk heel graag met Ruben—iedereen trouwens, want hij is een cameraman die aandacht heeft voor de ritmiek en de partituur van een acteur binnen het verhaal.

Het belang van een cameraman wordt vaak onderschat, vind je niet? Verplaats de camera een beetje, of als de belichting iets verandert, dan komt een personage heel anders over.

Totaal. En ik ben zeer gevoelig aan pigmentatie. Als in een bepaalde scène blauw licht wordt gebruikt, dan ga ik er niet van uit, ‘Oh, dit is een blauwe scène.’ Het kan zijn dat ik die scène anders aanvoel, misschien heb ik die anders gelezen of is het misschien niet nodig dat ik die zo interpreteer. Maar als het de basis is van die scène, dan vind ik dat heel leuk, als ze net dat licht nodig hebben om de scène te kleuren, dan kan het zijn dat ik het vanuit mijn lectuur een ander pigment had gegeven. Het is belangrijk welk licht men voor welk tableau gebruikt—maar dat zijn dingen die ik op de set niet ga vertellen, dat is mijn eigen toolbox. Ik ben erg zintuiglijk ingesteld en laat me graag verrassen.

Barbara Sarafian in “All of Us.” Wim Opbrouck speelt haar echtgenoot. Foto: Lumière.

Bepaalt dat ook voor een deel je eerste lezing van een scenario?

Ik ga er helemaal in op, en gans mijn lichaam wordt vervuld—of niet. Het begint te wringen wanneer er iets niet klopt. Als er een paar hiaten zijn, dan weet ik dat er aan mij wordt gevraagd om als acteur dingen naar binnen te smokkelen. Dan moet je weefsel maken, breien en bouwen.

Kun je het dan ook bijsturen naargelang je eigen voorkeur?

Ja, indien die voorkeuren niet noodzakelijk naar je eigen comfortzone leiden, in de zin van, ‘Kijk eens, zo ben ik het gewoon.’ Laat me dan liever iets onderzoeken dat ik nog niet heb gedaan, waar ik niet mee vertrouwd ben, maar dat hier misschien wel zou passen. Ik bied dan tijdens de repetities gewoon mijn keuzes aan, meer niet. En als een regisseur zegt, ‘Toch liever niet, ik heb graag dat je het zo doet.’ Fair enough. Maar als ik iets kan bereiken met hetgeen ik aanbied, en weet dat die scène een impact kan hebben op een andere scène tien minuten later in de film, je voélt dat. Het is als een zaadje planten voor iets dat later volgt. En ik doe dat helemaal niet voor mijn ego of voor mijn trots, bijlange niet, maar als acteur krijg je een lapje grond. Misschien kan je een bloempje planten dat je iets later ziet openbloeien. Dat is het dus. En knipt men het er dan uit, dan knipt men het eruit, hé. Maar het is mijn job en mijn engagement om iets aan te bieden.

Daarnet had je het over de montage. Kijk je tijdens het draaien ook wel eens op de monitor om je een beeld te vormen van het resultaat?

Nee, dat niet. Soms kan het de indruk wekken dat het me niet interesseert, maar het is net omgekeerd: het interesseert mij zódanig dat ik het voorlopig niet wíl zien, want ik was erbij. Dat is dan mijn voorbereiding voor de volgende dag. Ik maak een soort van pronostiek van wat er overeind is gebleven, en in de groepssessies van “All of Us” met meerdere acteurs creëer je een dynamiek en ga ik zelf uitzoeken wat ik goed vond, in de zin van, ‘Heb ik gedaan met wat door anderen werd aangegeven? Heb ik erop gereageerd? Heb ik er op geantwoord, of heb ik het gelaten? Waarom heb ik gelaten?’ Steeds vanuit mijn personage. Ik noteer dat en dat is mijn voorbereiding voor de volgende dag. Mijn voorbereiding is niet gelijk ne zot panisch doen over mijn tekst. Meestal kom ik ’s morgens op de set, en vraag ik, ‘Heb ik tekst?’ [Lacht.] Dat is mezelf uitdagen, want ik weet zelf ook wel of ik tekst heb. En dan zeg ik, ‘Twee.’ ‘Twee wat?’ ‘Twee minuten.’ Ik ga buiten een sigaret roken, en dan wordt het allemaal fris. Ik weet wat we gaan doen, het staat trouwens op de call sheet en ik heb het scenario vijf keer gelezen. Dus geen paniek, gewoon doén. Naar ’t schijnt doet Isabelle Huppert dat ook zo [lacht].

Om die frisheid te bewaren, mik je dan op de eerste take?

Dat kan. Maar van zodra ik voel ik een valse noot uitspreek, dan stop ik zelf. ‘Sorry, sorry, sorry.’ De anderen weten ook wel wanneer ik ernaast zit, hé. ‘Dat is niet goed wat ik hier doe.’ Soms liggen we dan plat van het lachen. Maar je vraagt je af hoe het komt, de focus was misschien niet goed, of misschien heb ik niet goed genoeg geluisterd—luisteren is pràten, en luisteren is spélen, tenzij je een monoloog hebt, natuurlijk. Maar dan nog luister je naar de ontvankelijkheid van degenen die recht tegenover je zitten.

Als je zelf naar een film kijkt, is het dan ontspanning of bekijk je het als een soort van ‘werkmateriaal’?

Ik doe het op dezelfde manier als jij: ik hoop in de wereld van de personages betrokken te worden, in een wereld waarin ik alle tijdsbesef verlies, zodat ik in mijn bubble kan vertoeven. En als het verhaal zó goed gemaakt is, of zó goed gebracht is dat ik het geloof, dan ben ik helemaal mee.

Gent
2 december 2019

De trailer van “All of Us”

FILMS

8 ½ WOMEN (1999) DIR – SCR Peter Greenaway PROD Kees Kasander CAM Sacha Vierny, Reinier van Brummelen ED Elmer Leupen CAST John Standing, Matthew Delamere, Vivian Wu, Shizuka Inoh, Barbara Sarafian (Clothilde), Kirina Mano, Toni Colette, Amanda Plummer, Natcha Amal, Manna Fujiwara, Polly Walker, Peter Greenaway

FORTRESS 2 (2000) DIR Geoff Murphy PROD John Flock SCR Peter Doyle, John Flock (verhaal, Steven Feinberg, Troy Neighbors; personages, Steven Feinberg, Troy Neighbors) CAM Hiro Narita ED James R. Symons MUS Christopher Franke CAST Christophe Lambert, Pam Grier, Anthony C. Hall, Nick Brimble, Liz May Brice, John Flock, Barbara Sarafian (Hart)

CQ (2001) DIR – SCR Roman Coppola PROD Guy Marcus EXEC PROD Francis Ford Coppola, Georgia Kacandes, Willi Bär CAM Robert D. Yeoman ED Leslie Jones MUS Ed Goldfarb CAST Jeremy Davies, Angela Lindvall, Élodie Bouchez, Gérard Depardieu, Giancarlo Giannini, Jason Schwartzman, Billy Zane, John Philip Law, Dean Stockwell, Barbara Sarafian (Festivalcriticus), Sofia Coppola, Dean Tavoularis

THE POINT MEN (2001) DIR John Glen PROD Silvio Muraglia, Avi Nesher SCR Ripley Highsmith (boek, Steven Hartov) CAM Alec Mills ED Matthew Glen MUS Gast Waltzing CAST Christophe Lambert, Kerry Fox, Vincent Regan, Cal MacAninch, Nicolas de Pruyssenaere, Maryan d’Abo, Barbara Sarafian (Sigma reporter), Julian Nest

ELLEKTRA (2004) DIR – PROD Rudolph Mestdagh SCR Rudolf Mestdagh, Daniël Lambrechts CAM Danny Elsen ED Jan Hemeeuw MUS Brian Clifton CAST Axelle Red, Gert Portael, Matthias Schoenaerts, Serge-Henri Valcke, Sam Bogaerts, Manou Kersting, Herwig Ilegems, Catherine Kools, Julien Schoenaerts, Barbara Sarafian, Julien Schoenaerts, Lucas Van Ammel

AANRIJDING IN MOSCOU (2008) DIR Christophe Van Rompaey PROD Jean-Claude Van Rijckeghem SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Pat van Beirs CAM Ruben Impens ED Alain Dessauvage MUS Tuur Florizoone CAST Barbara Sarafian (Matty), Jurgen Delnaet, Johan Heldenbergh, Anemone Valcke, Sofia Ferri, Julian Borsani, Bob De Moor

SM-RECHTER (2009) DIR Erik Lamens PROD Frank van Passel, Bert Hamelinck, Kato Maes  CAM Stijn Van der Veken ED Ewin Ryckaert MUS Ivan Georgiev CAST Gene Bervoets, Veerle Dobbelaere, Marie Vinck, Dirk van Dijck, Koen van Impe, Axel Daeseleire, Tom Waes, Bruno Vanden Broecke, Barbara Sarafian (Presentatrice), Michael Pas, Carry Goossens

MEISJES (2009) DIR Geoffrey Enthoven PROD Jean-Claude Van Rijckeghem, Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Chris Craps CAM Gerd Schelhout ED Philippe Ravoet MUS Olaf Janssens, Tom Kestens CAST Lut Tomsin, Lea Couzin, Marilou Mermans, Jan Van Looveren, Lucas Van den Eynde, Barbara Sarafian (Pascale), Jurgen Delnaet, François Beukelaers, Robrecht Vanden Thoren, Veerle Baetens

MARIEKE, MARIEKE (2010) DIR – SCR Sophie Schoukens PROD Sophie Schoukens, Jan Roekens, Karl Baumgartner, Thanassis Karathanos CAM Alain Marcoun ED Peter Woditsch MUS Jeff Mercelis CAST Hande Kodja, Jan Decleir, Barbara Sarafian (Jeanne / Moeder), Caroline Berliner, Philippe Van Kessel, Bernard Grazyk, Karim Barras, Michael Israël

ZOT VAN A. (2010) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR (adaptatie) Jan Verheyen, Peter Lories, Rik D’Hiet CAM Stijn Van der Veken ED Philippe Ravoet MUS Steve Willaert CAST Kevin Janssens, Lotte Heytenis, Kurt Rogiers, Barbara Sarafian (Lydia Leekens), Joke Devynck, Mathijs Scheepers, Matteo Simoni, Mathias Sercu, Jan Van Looveren, Veerle Baetens, Koen De Graeve, Michel van Dousselaere, Herwig Ilegems, Warre Borgmans, Axel Daeseleire, Chris Lomme, Jaak Van Assche, Carry Goossens, Kim Hertogs

SINT (2010) DIR – SCR – MUS Dick Maas PROD Dick Maas, Tom de Mol CAM Guido van Gennep ED Bert Rijkelijkhuizen CAST Huub Stapel, Egbert-Jan Weeber, Caro Lenssen, Bert Luppes, Escha Tanihatu, Joey van der Velden, Jim Deddes, Barbara Sarafian (Moeder Frank), Lien Van de Kelder

RUNDSKOP, a.k.a. BULLHEAD (2011) DIR – SCR Michaël R. Roskam PROD Bert Van Langendonck CAM Nicolas Karakatsanis ED Alain Dessauvage MUS Raf Keunen CAST Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval, Jeanne Dandoy, Barbara Sarafian (Eva Forrestier), Tibo Vandenborre, Frank Lammers, Sam Louwyck, Baudoin Wolwertz

ISABELLE (2011) DIR Ben Sombogaart PROD Frans van Gestel SCR Marieke van der Pol (boek, Tessa de Loo) CAM Piotr Kukla ED Herman P. Koerts MUS Jeannot Sanavia CAST Halina Reijn, Tineke Caels, Wim Opbrouck, Barbara Sarafian (Gislene / Moeder van Jean), Michel van Dousselaere, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Anna Drijver

HEMEL (2012) DIR Sacha Polak PROD Stienette Bosklopper SCR Helena van der Meulen CAM Daniël Boucquet ED Axel Skovdal Roelofs CAST Hannah Hoekstra, Hans Dagelet, Rifka Lodeizen, Mark Rietman, Barbara Sarafian (Brechtje), Eva Duijvestein, Ward Weemhoff

ALLEZ, EDDY! (2012) DIR – SCR Gert Embrechts PROD Jacqueline de Goeij CAM Bert Pot ED Els Voorspoels CAST Peter Van den Begin, Barbara Sarafian (Angel), Jelte Blommaert, Els Dottermans, Stefaan Degand, Jelle Cleymans, Mathias Vergels, Lotte Bode, Frieda Pittoors

BRASSERIE ROMANTIEK (2012) DIR Joël Vanhoebrouck PROD Jean-Claude Van Rijckeghem, Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Pat van Beirs CAM Ruben Impens ED Alain Dessauvage MUS Tuur Florizoone CAST Sara de Roo, Axel Daeseleire, Filip Peeters, Barbara Sarafian (Roos), Koen De Bouw, Wouter Hendrickx, Ruth Becquart, Mathijs Scheepers, Tine Embrechts, Anemone Valcke, Thomas Janssens, Zoë Thielemans

VINCENT (2016) DIR Christophe Van Rompaey PROD Jean-Claude Van Rijkeghem, Dries Phlypo, Emmanuel Giraud SCR Jean-Claude Van Rijkeghem CAM David Williamson ED Alain Dessauvage MUS Nicolas Repac CAST Alexandre Lamy, Barbara Sarafian (Marianne), Geert Van Rampelberg, Spencer Bogaert, Emilie Piponnier, Catherine Aymerie

EVERYBODY HAPPY (2016) DIR – SCR Nic Balthazar PROD Peter Bouckaert CAM Robrecht Heyvaert ED Philippe Ravoet MUS Triggerfinger, Henny Vrienten CAST Peter Van den Begin, Barbara Sarafian (Laura Maris), Jeroen Leenders, Josse De Pauw, Rik Verheye, Kamal Kharmech

WIJ (2018) DIR Rene Eller PROD Rene Eller, Julius Ponten SCR Rene Eller (boek, Elvis Peeters) CAM Maxime Desmet ED Wouter van Luijn CAST Aimé Claeys, Tijmen Govaerts, Pauline Casteleyn, Maxime Jacobs, Friso van der Werf, Folkert Verdoorn, Barbara Sarafian (Vera / Moeder Simon), Michael Pas, Joke Devynck, Axel Daeseleire

BABA YEGA: THE MOVIE (2018) SCR Andrew James Van Ostade, Michael Van Ostade PROD Jasper Moeyaert, Emanuel Vanderjeugd CAM Emanuel Vanderjeugd ED Merlin Vandenbossche, Stefan van Diest MUS Rico Derks, Mark Pütz CAST Barbara Sarafian (Cordelia Zen), Stefaan Degand, Rik Verheye, Tom Audenaert, Sam Louwyck, Adja Fassa, Joke Devynck, Ludo Hoogmartens, Andrew James Van Ostade, Baba Yega

ALL OF US (2019) DIR – SCR Willem Wallyn PROD  CAM  ED  MUS  CAST Maaike Neuville, Barbara Sarafian (Els), Joke Devynck, Bruno Vanden Broecke, Jan Hammenecker, Tom Vermeir, Ella Leyers, Gilles De Schryver, Wim Opbrouck, Belfine Bafort, Dominique Van Malder

SUPERETTE ANNA (2020) DIR – PROD Piet Sonck SCR Geert Bouckaert, Devos Fran (verhaal, Piet Sonck) CAM Pieter Jan Neyrinck ED Michael Vermarcke MUS Pallieter Van Buggenhout CAST Barbara Sarafian (Moeder van Guy), Tom Audenaert, Line Pillet, Bert Haelvoet, Kim Hertogs, Abbas Shirafkan, Ina Geerts, Warre Borgmans, Loes van den Heuvel

TV-REEKSEN

SEDES & BELLI (2003) – 3 afleveringen
ASPE (2007) – 1 aflevering
VERMIST (2008) – 1 aflevering
KINOTIPP (2008) – 1 aflevering
WIJ VAN BELGIË (2009) – 1 aflevering
WITSE (2009) – 3 afleveringen
DUBBELLEVEN (2010) – 3 afleveringen
TEGEN DE STERREN OP (2010-15) – 48 afleveringen
DE RONDE (2011) – 1 aflevering
KIEKENS (2012) – alle 13 afleveringen
ASPE (2012) – 1 aflevering
CLAN (2012) – alle 10 afleveringen
WAT ALS? (2013) – 3 afleveringen
ZONE STAD (2013) – 7 afleveringen
ONTSPOORD (2013) – 1 aflevering
IN VLAAMSE VELDEN (2014) – alle 10 afleveringen
VOSSENSTREKEN (2015) – alle 10 afleveringen
WAT ALS? (2016) – 8 afleveringen
BEAU SÉJOUR (2016-2017) – alle 10 afleveringen
DE INFILTRANT (2018) – 2 afleveringen
DE DAG (2018) – alle 10 afleveringen
GEVOEL VOOR TUMOR (2018) – 5 afleveringen
PROFESSOR T. (2016-18) – alle 17 afleveringen
BAPTISTE (2019) – alle 6 afleveringen
THE KIDNAPPING OF PHIL FRISCO (2019) – alle 10 afleveringen
KEIZERSVROUWEN (2019-2020) – 5 afleveringen