“Intimate Audrey,” een tentoonstelling over het leven van Audrey Hepburn ter gelegenheid van haar 90ste verjaardag, opende enkele maanden geleden voor het eerst zijn deuren in Brussel, waar ze op 4 mei 1929 is geboren (haar geboorteplaats was Elsene, om precies te zijn). En nu is de tentoonstelling, een ontroerend eerbetoon samengesteld door haar oudste zoon Sean Hepburn Ferrer, neergestreken in Amsterdam waar hij in de Beurs van Berlage van 1 november 2019 tot 31 januari 2020 ongetwijfeld heel wat bezoekers zal mogen verwelkomen.
Sean Hepburn Ferrer (geb. 1960) is Audrey Hepburns oudste zoon uit haar huwelijk met acteur-regisseur-producer Mel Ferrer (1917-2008). Ze waren getrouwd van 1954 tot 1968.
Tickets voor de tentoonstelling kan men hier bestellen. De opbrengst van “Intimate Audrey” gaat naar EURORDIS-Rare Diseases Europe. Met ongeveer 40.000 bezoekers was de tentoonstelling een groot succes in Brussel. Als je rekening houdt met het feit dat Brussel elk jaar ongeveer 1.600.000 toeristen kan begroeten, terwijl Amsterdam er jaarlijks 17.000.000 verwerkt, dan is het duidelijk dat deze wereldstad van een heel andere orde is dan Brussel.

Nadat Audrey Hepburn in januari 1993 op 63-jarige leeftijd stierf, organiseerde Ferrer door de jaren heen en wereldwijd al enkele tentoonstellingen rondom haar, maar met “Intimate Audrey” volgt hij een gans ander parcours dan voorheen: hier toont hij een veel persoonlijker en intiemer beeld van haar, hij brengt de bezoeker dichter bij de vrouw àchter de Hollywoodlegende of het onsterfelijke mode-icoon, en hij zorgt ervoor dat je beter begrijpt wie ze echt was. Honderden originele foto’s en reprints, memorabilia, jurken, accessoires, modetekeningen, video’s, UNICEF-speeches die ze zelf schreef, en voorwerpen uit haar films, waaronder de befaamde Vespa uit “Roman Holiday” [1953], tonen dat één van de meest legendarische filmsterren aller tijden een eenvoudig en bescheiden bestaan leidde. Een interessant item op de tentoonstelling is een reproductie van een kersenbloesemboom, een herinnering aan de woning die zijn ouders in 1963 in het Zwitserse Tolochenaz hadden gekocht en waar ze tot haar dood dertig jaar later is blijven wonen.
Tijdens de laatste voorbereidingen van de tentoonstelling in Amsterdam, die daags nadien zou openen, sprak ik met Sean Hepburn Ferrer, drie jaar nadat we elkaar in Firenze hadden ontmoet voor een gesprek waarbij hij uitvoerig over zijn moeder sprak zoals ze we haar kennen: de actrice, het stijlicoon en de goodwill ambassador van UNICEF. Nu lag de focus op “Intimate Audrey.”
Zoals de titels aangeven, het boek dat je schreef, “Audrey Hepburn: An Elegant Spirit” [2003], was een spirituele biografie, terwijl de tentoonstelling “Intimate Audrey” een intieme blik werpt op haar privéleven. Is dat een juiste interpretatie?
Ja, ze zijn nauw met elkaar verbonden, maar “Intimate Audrey” is meer dan een tentoonstelling, het is een levende biografie. Tien jaar geleden kreeg ik telefoon van Rodrigue Laurent, een persagent die zowel in Parijs als in Brussel werkt, en hij zei, ‘Laat ons eens een prachtige tentoonstelling organiseren naar aanleiding van de 80ste verjaardag van je moeder,’ en tien jaar later, in mei van dit jaar, is hij er gekomen om haar 90ste verjaardag te vieren. Het is natuurlijk een droom voor ons om hier nu in de Beurs van Berlage in Amsterdam te kunnen zijn. Mijn moeder werd geboren in Brussel en daar woonde ze ongeveer negen jaar, daarna ging ze op kostschool in Londen om haar Engels te perfectioneren, en toen kwam ze terug naar Nederland in de hoop om aan de Tweede Wereldoorlog te kunnen ontsnappen, maar helaas is dat niet gelukt.
Hoe is “Intimate Audrey” tot stand gekomen?
In het verleden hebben we al enkele tentoonstellingen gehad, waaronder “Timeless Audrey” dat wereldwijd werd vertoond. Eén van de laatste plekken toen was Berlijn, en ik herinner me nog dat ik er in de Hauptbahnhof was, ik zat in een van die bioscoopstoelen die we overal mee naartoe namen, ik keek mijn emails na en zag er een elegant koppel—mooi gekleed en met de jassen over hun armen wandelden ze rond, ze leunden voorover om de bijschriften van de foto’s te kunnen lezen, en toen dacht ik, ‘Maar dat is het, dat is waar Audrey Hepburn thuishoort.’ Ze is nu immers overal, je vindt haar terug in allerlei concepten, geschriften, foto’s, toespraken… Toen kwamen de ideeën om “Intimate Audrey” te creëren en haar 90ste verjaardag leek uiteindelijk een geschikt moment om haar te herdenken. En het is voor ons allen heel boeiend nu we merken dat we haar biografische parcours kunnen volgen, te beginnen in Brussel en nu in Amsterdam.
Je geeft met “Intimate Audrey” heel duidelijk aan dat het verhaal van je moeder veel meer omvat dan enkel de glamour en glitter waar we in de loop van de jaren allemaal aan gewend zijn geraakt.
Dat was het uitgangspunt: ik wilde tonen wie zij werkelijk was, zonder de manier waarop de film- en modewereld haar altijd hebben voorgesteld. De bedoeling is dat je bij het verlaten van de tentoonstelling tegen jezelf zegt, ‘Weet je, deze vrouw die zo’n grote ster was en baanbrekend werk leverde als ambassadrice voor UNICEF, had een heel gewone en bescheiden levensstijl.’ En misschien schuilt daarin net het geheim waarom ze vandaag nog zo geliefd is. Want we beschouwen haar als één van ons, in plaats van een van hen. Als je naar Elizabeth Taylor kijkt, zij is een van hen: zij is de godin van Hollywood, ze zit in het parthenon van Hollywood. Maar mijn moeder geleek altijd meer op the girl next door dat de wijde wereld introk en waarvan je hoopte dat ze het zou maken, want ze komt van ons. Ze kwam werkelijk uit het niets, ze verloor alles tijdens de oorlog—en iedereen kent dat verhaal—ze wist heel goed waar ze vandaan kwam. Dat vind je ook terug in gans haar levensverhaal: de manier waarop ze mensen op de set behandelde, ze was altijd heel professioneel en was steeds op tijd, waarom ze ervoor koos om in Zwitserland te wonen in plaats van een mansion in Hollywood, en waarom ze tegen het einde van haar leven voor UNICEF begon te werken. Voeg dat allemaal samen, en zo krijg je deze ‘levende biografie.’

Als je kijkt naar wat er gebeurt op sociale media, de vele accounts over haar leven en haar werk, de talloze foto’s die alle dagen worden gedeeld, ze was haast een influencer avant-la-lettre.
Natuurlijk. Zowel zij als mijn vader beseften heel goed hoe belangrijk communicatie was, maar het komt ook doordat haar persona niet enkel geschikt was voor Hollywood: ze was ook ideaal voor de modewereld en voor de schoonheidsindustrie. Het was geen toeval dat ze voortdurend werd gevraagd voor lay-outs voor Vogue of Harper’s, en poseerde voor beroemde fotografen. Het samenstellen van “Intimate Audrey,” met meer dan achthonderd foto’s, was een moeilijk proces omdat er letterlijk tienduizenden foto’s zijn om uit te kiezen. Haar werk als model was oneindig veel groter dan de zeventien films die we allemaal min of meer leuk vinden—de meesten waren goed. Ik beheer nu ongeveer vijfentwintig jaar haar nalatenschap met non-profit werk, met o.m. al de clips verknippen en bewerken, diavoorstellingen maken en die kleine soundtrack die je hoort aan het begin van de tentoonstelling, in de tunnel. En toch vind ik soms nog foto’s van haar die ik nooit eerder heb gezien, en dan denk ik, hoe kan dat toch? Ik bedoel, ik moet zo ongeveer alles hebben gezien, maar ook vandaag nog ben ik verrast als ik ergens een foto van haar zie die ik nog nooit eerder heb gezien. En ik bedoel geen foto van een gekende shoot waarvan ik die ene foto misschien niet ken, maar een compleet nieuwe setup met kledij die ik nog nooit eerder heb gezien. Het is gewoon ongelooflijk. Maar dit is geen toeval, dit was gepland van bij het begin. Mijn grootmoeder was een zeer strategische vrouw. Zij was de eerste manager van Audrey Hepburn die na de oorlog en als alleenstaande moeder dit jonge meisje naar Londen bracht, zonder geld, geen macht, geen connecties—niets. En toen mijn moeder mijn vader leerde kennen, stond ze al op haar eigen benen, maar hij nam het dan over en werd de producer van haar carrière, terwijl ze zich liet omringen door geweldige agents en regisseurs. En ze hadden een goede kijk op wat ze deden, ze konden het naar waarde schatten, en wisten hoe belangrijk het was om haar te laten fotograferen door bijvoorbeeld Richard Avedon [1923-2004]. Zo is ze stilaan uitgegroeid tot één van de meest gefotografeerde vrouwen van de twintigste eeuw.
Zijn er demografische gegevens over “Intimate Audrey” in Brussel?
Demografisch gezien is het over de hele lijn, van jongeren tot hun grootouders, een groot succes geweest en de respons was bijzonder goed. Ik heb ook het gevoel dat men hier in Amsterdam erg trots is op haar. Ze beschouwen haar als één van hen, en als je door de tentoonstelling wandelt, bestaat er geen twijfel dat ze een Nederlandse is. Bekijk haar foto’s als zestienjarig meisje maar eens, ze is in alle opzichten een Nederlandse. Maar ik ben al heel blij dat ik nu, na de expositie in Brussel, weet dat de tentoonstelling werkt. Mensen kwamen er soms met tranen in de ogen buiten, ze waren emotioneel en vertelden ons wat ze hadden meegemaakt. Er was zelfs een man—ik was daar die dag—hij wandelde de tunnel in en toen kwam hij terug nadat hij de audio van haar stem had gehoord. Ik zei, ‘Nee nee, je moet verder naar het einde wandelen en dan zie je wat er àchter de schermen van haar Hollywoodcarrière is gebeurd.’ Maar hij zei, ‘Nee, je begrijpt het niet. Ik dacht dat dit hier een tentoonstelling was, maar dit gaat veel verder, ik moet even gaan zitten.’
Toen Audrey Hepburn in 1959 naar Brussel kwam om er haar nieuwste film “The Nun’s Story” van Fred Zinnemann voor te stellen, werd ze door Pros Verbruggen in het Nederlands geïnterviewd voor het TV-programma “Première”
Dus “Intimate Audrey” is eerder een emotionele ervaring?
Laat me je eens iets vertellen. Er waren mensen die me vroegen, ‘Waarom staan er onder de foto’s niet de namen van de mensen op de foto’s, of de datum wanneer de foto is genomen?’ Als ik je uitnodig voor een drankje bij mij thuis en je kijkt naar de foto’s in mijn woonkamer, dan zie je evenmin een naam of een datum. Maar je ziet wel hun foto’s: je kan in hun ogen kijken en zo leer je hen beter kennen. Dus daarom zou ik zeggen, met de tentoonstelling, kom gewoon met me mee, zet de stap, vertrouw me, ga er doorheen en op het einde hoor ik mensen vaak zeggen, ‘Oh, je had gelijk. Het is een heel andere ervaring.’ Het glas tussen haar en haar publiek verdwijnt, het is alsof je bij haar thuis bent, alsof je haar een persoonlijk bezoek brengt, en dan wordt het ook een persoonlijke ervaring. Als we dat gevoel hier in Amsterdam opnieuw kunnen creëren en als het publiek het ook zo aanvoelt, dat zou geweldig zijn.
Als zoon van beroemde ouders, is het voor jou altijd gemakkelijk geweest om ze met de rest van de wereld te delen?
Wel, ik heb veel geluk gehad, want ik groeide niet op in een Hollywoodgezin of in Hollywood. Mijn moeder stopte met werken toen ik naar school moest, dus ik ben niet opgegroeid met een beroemde moeder. Ze gaf haar carrière op om full-time moeder te worden. Ze maakte me ’s morgens altijd wakker, ze maakte mijn ontbijt en bracht me naar school. Voor haar was het heel gewoon, en voor mij dus ook. She never made a big deal about it, and I never thought I was a big deal. Anders gezegd, ik ben opgegroeid in een normaal gezin. Dus ik deel haar met de buitenwereld omdat het bij haar veel verder ging dan enkel haar aantrekkingskracht of elegantie. Ze was een symbool van ‘elegantie van de geest,’ en ik vind het leuk om dat te kunnen delen, vooral in deze tijd waarin we omringd zijn door mensen die onze regering leiden die net het tegenovergestelde zijn, en dat we mensen hoop kunnen geven dat het mogelijk is om iets te bereiken zonder anderen te kwetsen of zonder over iemand heen te walsen. Dat is voor mij reden genoeg. Maar we delen haar ook omdat er veel vraag naar is: mensen blijven geïnteresseerd in haar, ze zoeken online alles op over haar, mijn moeder is gewoon overal. Loop door eender welke stad, ze is overal, op een of andere manier. Ik speelde vroeger vaak een three-minute game met mijn kinderen. Indien we ergens naartoe gingen, hadden we drie minuten om ergens een foto van haar te vinden in een kapsalon, een restaurant, een hotel… Toen we in Brussel waren voor “Intimate Audrey,” huurden we er vier echt mooi ingerichte Airbnb-appartementen, vlak achter de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen. We hadden een appartement voor mijn vrouw en ik, en drie voor het personeel. En wat bleek? In elk appartement hingen drie enorme zwart-witfoto’s van mijn moeder—en ook nog een in de lobby. Ze wordt decor. De samenwerking met Ikea die ongeveer vijftien jaar geleden begon, ik denk dat ze honderdduizenden foto’s van haar hebben verkocht. Dus wordt ze een deel van onze cultuur. Net zoals kinderen dol zijn op dinosaurussen omdat ze ergens in ons geheugen zijn opgeslagen—ergens, weet je—misschien zit Audrey Hepburn daar ook ergens, ik weet niet precies waar, maar op de een of andere manier betekent ze iets.
Impressie van “Intimate Audrey”
Je hebt het al gehad over je vader en hij is natuurlijk een sleutelfiguur in “Intimate Audrey.” Maar vind je niet dat hij vaak over het hoofd wordt gezien?
Ja. Ik bedoel, mijn vader was een moeilijke man, maar omdat mijn ouders gescheiden waren, besefte ik niet hoezeer hij haar publiek had aangesproken, dat drong pas tot me door nadat ze was overleden. Ik realiseerde me niet welke rol mijn vader speelde. Mijn moeder zei wel altijd, ‘Je vader was de producer van mijn carrière.’ En als je kijkt naar haar carrière en hoe hij alles organiseerde, haar korte carrière van zeventien films duurde van 1953 tot 1966—dat is ongeveer de periode dat ze getrouwd waren. En kijk waar we nu staan, we hebben het nog steeds over haar. Mijn vader had een visie en had zeer goede smaak, ook vanuit literair oogpunt. Hij was opgeleid, ging naar Princeton University, hij begreep literatuur, hij begreep de waarde van goed materiaal en hij wist hoe te produceren: je hebt en de beste schrijver en de beste regisseur en de beste makeup-man en de beste cameraman nodig, en dit en dat om iets te creëren dat perfect is. De ketting is immers maar zo sterk als de zwakste schakel. Afgezien van het feit dat hij mijn vader is en ik dit prachtige familieverhaal niet kon vertellen zonder hem op die prachtige foto’s, is hij ook in de tentoonstelling heel prominent aanwezig omdat hij zo’n belangrijke rol speelde.
Werd hij niet onderschat als acteur en als filmmaker?
Nee, als acteur zeker niet, want hij was erg gespannen en houterig. Hij wist dat zelf ook, hoewel hij een geweldig costume actor was. Hij kon schermen, hij kon paardrijden, hij kon het allemaal. Tot op de dag van vandaag vind je in “Scaramouche” [1952] nog altijd de langste schermscène in de filmgeschiedenis. In die tijd was hij in zekere mate een elegante en zeer verdienstelijke action hero. Maar hij was houterig. Ik denk dat de beste vertolking van zijn leven in die video in de vriendencapsule is terug te vinden, achter de boom [in de tentoonstelling “Intimate Audrey”], wanneer hij over mijn moeder praat en hij emotioneel wordt. Voor het eerst laat hij zijn emoties de vrije loop. Ik denk dat je alles stilaan kan loslaten wanneer je op een bepaalde leeftijd bent gekomen. Hij had ook een moeilijke jeugd, hij was vaak op zichzelf aangewezen. Maar hij was een geweldig producer, ook een goede regisseur en een goede schrijver, maar vooral een fantastisch producer, denk ik.
Is het niet moeilijk voor je op emotioneel vlak om altijd in de schijnwerpers te staan en het levenswerk van je moeder verder uit te stippelen? Ik bedoel, voor ons allemaal is ze Audrey Hepburn, maar voor jou is ze wel je moeder.
Je leert om bepaalde zaken van mekaar te scheiden. Mijn moeder stierf op 20 januari 1993 om acht uur ’s avonds. Ze was 63. We hadden een geweldige relatie, niet enkel als moeder en zoon, maar we hadden ook een geweldige vriendschap. Ik mis haar, maar dit is de realiteit waar we allemaal doorheen moeten. Gelukkig liet ze beroepshalve een prachtige erfenis na met de rollen die ze creëerde, de kostuums die ze maakte met [modeontwerper] Hubert de Givenchy [1927-2018]… Ze kon tekenen, en ze wist wat ze wilde: zij creëerde zelf de look. Als ambassadrice voor UNICEF schreef ze al haar toespraken zelf, we hebben daarvan letterlijk duizenden pagina’s. Ik heb er een twaalftal in de tentoonstelling opgenomen, maar er zijn er duizenden. In de laatste jaren van haar leven hield ze toespraken voor UNICEF en telkens ze op het podium stapte, stond ze te trillen op haar benen. Ze was altijd right there.

“Intimate Audrey” is prachtig opgebouwd, met hoofdstukken zoals in een boek, en het verhaal van je moeder wordt in chronologische volgorde verteld. Het voelt ook bijna alsof je naar een film kijkt. Was dat het concept dat je oorspronkelijk in gedachten had?
Ik heb niet zoveel ervaring met het ontwerpen van tentoonstellingen, maar ik hoopte wel om mensen te kunnen beroeren met het verhaal van mijn moeder. Ik ben een filmmaker, dus ik vertel verhalen, en uiteindelijk is de voorbereiding van een dergelijke tentoonstelling net als een film, heel de productie is net als een film, en je vertelt je verhaal als in een film. Daarom is het hier misschien niet zoals een grafische tentoonstelling. Ik heb hem niet met m’n verstand opgebouwd, maar heb eerder m’n hart laten spreken.
Over het hart gesproken, wat is volgens jou de erfenis die je moeder jou en je familie heeft nagelaten?
Omdat het een familiecultuur is geworden die verder groeit als een boom, zou ik graag willen denken dat het haar geweldige vrijgevigheid, appreciatie en nederigheid is die ons heeft samengebracht. Als iemand hulp nodig heeft, steek je je arm zover mogelijk uit. Dit begon bij mijn grootmoeder, en daarna ging het verder met mijn moeder die het doorgaf aan mijn broer en ik, en nu aan mijn kinderen. Mijn dochter werkt al met UNICEF en de UNHCR. Dat is onze familiecultuur. Ik hou niet van het woord liefdadigheid, omdat we nu dat stadium voorbij zijn. Het komt er nu op aan om te denken aan de mensen hun rechten. We gingen naar verschillende landen, de mensen hadden daar hun eigen cultuur, maar wij probeerden onze cultuur op te dringen. Nu moeten we hen helpen hun identiteit terug te vinden en hen daarvoor de juiste instrumenten aanreiken. Want niemand heeft liefdadigheid nodig. Ze willen de middelen—of het nu een schop is om op het land te werken, of een computer voor een jong kind in Afrika—iedereen wil op zijn eigen benen kunnen staan. Liefdadigheid was lange tijd een eenrichtingstraat waardoor deze mensen op de knieën bleven zitten, en nu zien we een heel nieuw soort organisaties: vandaag brengen ze het non-profit werk naar hun dagelijks leven—niet enkel tijdens Thanksgiving of met Kerstmis wanneer je je schuldig voelt dat je geld naar die kinderen in Afrika stuurt. Nu maakt de jonge generatie er elke dag deel van uit, of het nu gaat om het proper maken van een rivier of zorg dragen voor het milieu. Er zijn zoveel dingen die gedaan moeten worden, en ze zijn allemaal net zo belangrijk als zorgen dat je dagelijks afval wordt gerecycleerd. En we zijn allemaal onderling verbonden met elkaar omdat we mekaar allen beïnvloeden. Net zoals je een kind hoort huilen in het appartement naast je, is het hetzelfde met onze omgeving en met de wereld: we zijn allemaal verbonden, en dus maken we er allen samen deel van uit. En daar draait het volgens mij allemaal om.
Beurs van Berlage, Amsterdam
31 oktober 2019
Op 29 maart 1993, dag op dag twee maanden na de dood van Audrey Hepburn, nam haar zoon Sean Hepburn Ferrer tijdens de Oscaruitreiking in haar naam de Jean Hersholt Humanitarian Award in ontvangst.
1. FILMS VAN AUDREY HEPBURN
NEDERLANDS IN ZEVEN LESSEN (1948) DIR Charles Huguenot van der Linden, Heinz Josephson PROD Charles Huguenot van der Linden, Heinz Josephson, Harold Goodwin, George Julsing, Jack Dudok van Heel SCR Charles Huguenot van der Linden, Heinz Josephson CAM Peter Staugaard, Piet Schrikker ED Rita Roland CAST Sanny Day, Pia Beck, Wam Heskes, Greet Vogels, Koes Koen, Audrey Hepburn (KLM Stewardess), A. Viruly
ONE WILD OAT (1951) DIR Charles Saunders PROD John Croydon SCR Vernon Sylvaine, Lawrence Huntingdon (toneelstuk, Vernon Sylvaine) CAM Robert Navarro ED Margery Saunders MUS Stanley Black CAST Robert Hare, Stanley Holloway, Vera Pearce, Andrew Crawford, Irene Handl, June Sylvaine, Constance Lorne, Audrey Hepburn (Hotel Receptionist), Roger Moore
LAUGHTER IN PARADISE (1951) DIR – PROD Mario Zampi SCR Jack Davies, Michael Pertwee (verhaal, Jack Davies, Michael Pertwee) CAM William McLeod ED Guilio Zampi MUS Stanley Black CAST Fay Compton, George Cole, Alastair Sim, John Laurie, Joyce Grenfell, Beatrice Campbell, Guy Middleton, Hugh Griffith, Audrey Hepburn (Cigarette Girl), Sebastian Cabot
THE LAVENDER HILL MOB (1951) DIR Charles Crichton PROD Michael Balcon SCR T.E.B. Clarke CAM Douglas Slocombe ED Seth Holt MUS Georges Auric CAST Alec Guinness, Stanley Holloway, Sidney James, Alfie Bass, Marjorie Fielding, Edie Martin, Audrey Hepburn (Chiquita), Robert Shaw
YOUNG WIVES’ TALE (1951) DIR Henry Cass PROD Victor Skutezky SCR Anne Burnaby (toneelstuk, Ronald Jeans) CAM Erwin Hillier ED Edward B. Jarvis MUS Philip Green CAST Joan Greenwood, Nigel Patrick, Derek Farr, Guy Middleton, Athene Seyler, Helen Cherry, Audrey Hepburn (Eve Lester), Irene Handl
SECRET PEOPLE (1952) DIR Thorold Dickinson PROD Sidney Cole SCR Thorold Dickinson, Wolfgang Wilhelm (verhaal, Thorold Dickinson) CAM Gordon Dines ED Peter Tanner MUS Roberto Gerhard CAST Valentina Cortese, Serge Reggiani, Charles Goldner, Audrey Hepburn (Nora), Angela Fouldes, Megs Jenkins, Irene Worth, Bob Monkhouse
MONTE CARLO BABY (1952) DIR Jean Boyer, Jean Jerrold PROD Ray Ventura SCR Jean Boyer, Alex Joffé, Jean Jerrold, Serge Véber CAM Charles Suin ED Fanchette Mazin MUS Paul Misraki CAST Ray Ventura, Henri Génès, Georges Lannes, Philippe Lemaire, Danielle Godet, John Van Dreelen, Audrey Hepburn (Linda Farrell / Melissa Farrell), Marcel Dalio, Suzanne Guémard, André Dalibert
ROMAN HOLIDAY (1953) DIR – PROD William Wyler SCR Dalton Trumbo, John Dighton, Ian McLellan Hunter CAM Frank F. Planer, Henri Alekan ED Robert Swink MUS Georges Auric CAST Gregory Peck, Audrey Hepburn (Princess Ann), Eddie Albert, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio Carminati
SABRINA (1954) DIR – PROD Billy Wilder SCR Billy Wilder, Samuel A. Taylor, Ernest Lehman (toneelstuk, Samuel A. Taylor) CAM Charles Lang Jr. ED Arthur P. Schmidt MUS Frederick Hollander CAST Humphrey Bogart, Audrey Hepburn (Sabrina Fairchild), William Holden, Walter Hampden, John Williams, Martha Hyer, Joan Vohs, Marcel Dalio, Frances X. Bushman, Marion Ross
WAR AND PEACE (1956) DIR King Vidor PROD Dino De Laurentiis SCR Mario Soldati, Gian Gaspare Napolitano (adaptatie, King Vidor, Mario Camerini, Bridget Boland, Ivo Perilli, Robert Westerby, Ennio De Concini; boek, Leo Tolstoy) CAM Jack Cardiff ED Leo Cattozzo MUS Nino Rota CAST Audrey Hepburn (Natasha Rostova), Henry Fonda, Mel Ferrer, Vittorio Gassman, Herbert Lom, Oskar Homolka, Anita Ekberg, Helmut Dantine, John Mills
FUNNY FACE (1957) DIR Stanley Donen PROD Roger Edens SCR Leonard Gershe CAM Ray June ED Frank Bracht MUS George Gershwin, Ira Gershwin, Leonard Gershe, Roger Edens CAST Audrey Hepburn (Jo Stockton), Fred Astaire, Kay Thompson, Michel Auclair, Robert Flemyng, Dovima, Suzy Parker, Sunny Harnett
LOVE IN THE AFTERNOON (1957) DIR – PROD Billy Wilder SCR Billy Wilder, I.A.L. Diamond (boek ‘Ariane,’ Claude Anet) CAM William C. Mellor ED Leonid Azar MUS Franz Waxman CAST Gary Cooper, Audrey Hepburn (Ariane Chavasse), Maurice Chevalier, John McGiver, Van Doude, Lise Bourdin, Olga Valéry, Franz Waxman, Louis Jourdan (narration)
GREEN MANSIONS (1959) DIR Mel Ferrer PROD Edmund Grainger SCR Dorothy Kingsley (boek, William Henry Hudson) CAM Joseph Ruttenberg ED Ferris Webster MUS Bronislau Kaper CAST Audrey Hepburn (Rima), Anthony Perkins, Lee J. Cobb, Sessue Hayakawa, Henry Silva, Nehemiah Persoff
THE NUN’S STORY (1959) DIR Fred Zinnemann PROD Henry Blanke, Fred Zinnemann SCR Robert Anderson (boek, Kathryn C. Hulme) CAM Franz F. Planer MUS Franz Waxman ED Walter Thompson CAST Audrey Hepburn (Gabrielle van der Mal [Sister Luke]), Peter Finch, Dame Edith Evans, Dame Peggy Ashcroft, Dean Jagger, Mildred Dunnock, Beatrice Straight, Colleen Dewhurst
THE UNFORGIVEN (1960) DIR John Huston PROD James Hill SCR Ben Maddow (boek, Alan LeMay) CAM Franz F. Planer ED Russell Lloyd MUS Dimitri Tiomkin CAST Burt Lancaster, Audrey Hepburn (Rachel Zachary), Audie Murphy, John Saxon, Charles Bickford, Lillian Gish, Albert Salmi
BREAKFAST AT TIFFANY’S (1961) DIR Blake Edwards PROD Martin Jurow, Richard Shepherd SCR George Axelrod (boek, Truman Capote) CAM Franz F. Planer ED Howard A. Smith MUS Henry Mancini CAST Audrey Hepburn (Holly Golightly), George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen, Martin Balsam, John McGiver, Mickey Rooney
THE CHILDREN’S HOUR (1961) DIR – PROD William Wyler SCR John Michael Hayes (toneelstuk, Lillian Hellman) CAM Franz F. Planer ED Robert Swink MUS Alex North CAST Audrey Hepburn (Karen Wright), Shirley MacLaine, James Garner, Miriam Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin, Veronica Cartwright
CHARADE (1963) DIR – PROD Stanley Donen SCR Peter Stone (verhaal, Peter Stone, Marc Behm) CAM Charles Lang Jr. ED James Clark MUS Henry Mancini CAST Cary Grant Audrey Hepburn (Regina Lampert), Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy, Dominique Minot, Ned Glass, Stanley Donen, Mel Ferrer, Peter Stone
PARIS WHEN IT SIZZLES (1964) DIR Richard Quine PROD George Axelrod SCR George Axelrod (verhaal ‘La fête à Henriette’ van Julien Duvivier, Henri Jeanson) CAM Charles Lang Jr., Claude Renoir ED Archie Marshek MUS Nelson Riddle CAST William Holden, Audrey Hepburn (Gabrielle Simpson / Gaby), Grégoire Aslan, Raymond Duvaleix, Michel Thomas, Noël Coward, Tony Curtis, Mel Ferrer, Marlene Dietrich
MY FAIR LADY (1964) DIR George Cukor PROD Jack L. Warner SCR Alan Jay Lerner (boek, Alan Jay Lerner; toneelstuk, George Bernard Shaw) CAM Harry Stardling Sr. ED William H. Ziegler MUS André Previn CAST Audrey Hepburn (Eliza Doolittle), Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White, Gladys Cooper, Jeremy Brett, Theodore Bikel, Mona Washbourne, Betty Blythe
HOW TO STEAL A MILLION (1966) DIR William Wyler PROD Fred Kohlmar SCR Harry Kurnitz (verhaal, George Bradshaw) CAM Charles Lang ED Robert Swink MUS Johnny Williams CAST Audrey Hepburn (Nicole), Peter O’Toole, Eli Wallach, Hugh Griffith, Charles Boyer, Fernand Gravey, Marcel Dalio, Jacques Marin
TWO FOR THE ROAD (1967) DIR – PROD Stanley Donen SCR Frederic Raphael CAM Christopher Challis ED Richard Marden, Madelèine Gug MUS Henry Mancini CAST Audrey Hepburn (Joanna Wallace), Albert Finney, William Daniels, Eleanor Bron, Claude Dauphin, Nadia Grey, George Descrieres, Gabrielle Middleton, Jacqueline Bisset, Judy Cornwell
WAIT UNTIL DARK (1967) DIR Terence Young PROD Mel Ferrer SCR Richard Carrington, Jane-Howard Carrington (toneelstuk, Frederick Knott) CAM Charles Lang ED Gene Milford MUS Henry Mancini CAST Audrey Hepburn (Susy Hendrix), Alan Arkin, Richard Crenna, Efrem Zimbalist Jr., Jack Weston, Robby Benson, Mel Ferrer
ROBIN AND MARIAN (1976) DIR Richard Lester PROD Denis O’Dell SCR James Goldman CAM David Watkin ED John Victor Smith MUS John Barry CAST Sean Connery, Audrey Hepburn (Maid Marian), Robert Shaw, Richard Harris, Nicol Williamson, Denholm Elliott, Ian Holm
BLOODLINE (1979) DIR Terence Young PROD Sidney Beckerman, David V. Picker SCR Laird Koenig (boek, Sidney Sheldon) CAM Freddie Young ED Bud Molin MUS Ennio Morricone CAST Audrey Hepburn (Elizabeth Roffe), Ben Gazzara, James Mason, Romy Schneider, Omar Sharif, Claudia Mori, Irene Papas, Michelle Philips, Maurice Ronet, Gert Fröbe, Gabrielle Ferzetti
THEY ALL LAUGHED (1981) DIR Peter Bogdanovich PROD Blaine Novak, George Morfogen SCR Peter Bogdanovich, Blaine Novak CAM Robby Müller ED Scott Vickrey, William C. Carruth CAST Audrey Hepburn (Angela Niotes), Ben Gazzara, John Ritter, Dorothy Stratten, Patti Hansen, Blaine Novak, Sean Hepburn Ferrer, Glenn Scarpelli, Antonia Bogdanovich, Alexandra Bogdanovich, Elizabeth Peña, Peter Bogdanovich
ALWAYS (1989) DIR Steven Spielberg PROD Steven Spielberg, Frank Marshall, Kathleen Kennedy SCR Dalton Trumbo, Jerry Belson, Frederick Hazlitt Brennan (story ‘A Guy Named Joe’ by Chandler Sprague, David Boehm) CAM Mikael Salomon ED Michael Kahn MUS John Williams CAST Richard Dreyfuss, Holly Hunter, John Goodman, Brad Johnson, Audrey Hepburn (Hap), Roberts Blossom, Keith David, Marg Helgenberger
TV FILMS
SAUCE TARTARE (1949) DIR Audrey Cameron PROD Walton Anderson SCR Matt Brooks MUS Allan Gray CAST Jessie Matthews, Claude Hulbert, Renee Houston, Muriel Smith, Jack Melford, Joan Heal, Audrey Hepburn, Jean Bayless
MAYERLING (1957) DIR Anatole Litvak PROD Fred Coe CAST Audrey Hepburn (Maria Vetsera), Mel Ferrer, Raymond Massey, Diana Wynyard
LOVE AMONG THIEVES (1987) DIR Roger Young PROD Robert A. Papzian SCR Stephen Black, Henry Stern CAM Gayne Rescher ED James Mitchell MUS Arthur B. Rubinstein CAST Audrey Hepburn (Baroness Caroline DuLac), Robert Wagner, Patrick Bauchau, Jerry Orbach, Brion James, Samantha Eggar, Christopher Neame
TV REEKSEN
BBC NIGHT THEATRE (1951) DIR William Templeton CAST (episode ‘The Silent Village’) Becket Bould, Peter Bull, Andrew Cruickshank, Audrey Hepburn (Celia), Anthony Ireland, Glyn Lawson, Joyce Redman, Jack Watling
CBS TELEVISION WORKSHOP: RAINY DAY IN PARADISE JUNCTION (1952) CAST Audrey Hepburn, Paul Langton, Carmen Matthew
DOCUMENTAIRES
A WORLD OF LOVE (1971, UNICEF documantary special) PROD Alexander Cohen HOSTS Bill Cosby, Audrey Hepburn, Shirley MacLaine, Richard Burton, Julie Andrews, Barbra Streisand, Harry Belafonte
GARDENS OF THE WORLD, PARTS I-VI (1993) DIR Bruce Fanchini PROD Janis Blacksleger HOST Audrey Hepburn; Michael York (verteller)
2. FILMS VAN SEAN HEPBURN FERRER
INCHON (1981) DIR Terence Young ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Sidney Beckerman, Mitsuhari Ishii PROD ASSIST Sean Hepburn Ferrer SCR Robin Moore, Laird Koenig (verhaal, Robin Moore, Paul Savage) CAM Bruce Surtees ED John W. Holmes, Peter Taylor, Dallas Sunday Puett, Michael J. Sheridan MUS Jerry Goldsmith CAST Laurence Olivier, Jacqueline Bisset, Ben Gazzara, Toshirô Mifune, Richard Roundtree, David Janssen, Kung-won Nam, Gabriele Ferzetti, Rex Reed, Omar Sharif
THEY ALL LAUGHED (1981) DIR Peter Bogdanovich ASSIST TO DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Blaine Novak, George Morfogen SCR Peter Bogdanovich, Blaine Novak CAM Robby Müller ED Scott Vickrey, William C. Carruth CAST Audrey Hepburn, Ben Gazzara, John Ritter, Dorothy Stratten, Patti Hansen, Blaine Novak, Sean Hepburn Ferrer (Jose), Glenn Scarpelli, Antonia Bogdanovich, Alexandra Bogdanovich, Elizabeth Peña, Peter Bogdanovich
STRANGERS KISS (1983) DIR Matthew Chapman ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Douglas Dilge ASSOC PROD Sean Hepburn Ferrer SCR Matthew Chapman, Blaine Novak (naar een idee van Blaine Novak) CAM Misha Suslov MUS Gato Barbieri CAST Peter Coyote, Victoria Tennant, Blaine Novak, Dan Shor, Richard Romanus, Linda Kerridge
GROWING PAINS, a.k.a. BAD MANNERS (1984) DIR Robert Houston ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Kim Jorgenson SCR Robert Houston, Joseph Kwong CAM Jan de Bont MUS Ron Mael, Russell Mael, Michael J. Lewis CAST Martin Mull, Karen Black, Anne De Salvo, Murphy Dunne, Pamela Adlon, Georg Olden, Michael Hentz, Edy Williams
GOOD TO GO (1986) DIR – SCR Blaine Novak PROD Sean Hepburn Ferrer, Douglas Dilge CAM Peter Sinclair ED Kimberly Logan, Gib Jaffe, D.C. Stringer MUS Billy Goldenberg CAST Art Garfunkel, Robert DoQui, Harris Yulin, Reginald Daughtry, Richard Brooks, Paula Davis, Anjelica Huston
TREASURE OF THE MOON GODDESS (1987) DIR José Luis García Agraz ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Eric Weston, Gerald Green SCR Eric Weston, Asher Brauner (verhaal, J.P. Dutilleux) CAM Tim Ross ED Anthony J. Ciccolini III, Gabrielle Gilbert Reeves MUS Victor O. Hall, Stephen Metz CAST Asher Brauner, Don Calfa, Linnea Quigley, Joann Ayers, Danny Addis, Eric Weston
IRONWEED (1987) DIR Hector Babenco PROD Marcia Nasatir, Keith Barish ASSOC PROD Sean Hepburn Ferrer SCR William Kennedy (ook boek) CAM Lauro Escorel ED Anne Goursaud MUS John Morris CAST Jack Nicholson, Meryl Streep, Caroll Baker, Michael O’Keefe, Diane Venora, Fred Gwynne, Tom Waits
OLD GRINGO (1989) DIR Luis Puenzo SUPERVISION 2ND UNIT Sean Hepburn Ferrer PROD Lois Bonfiglio SCR Luis Puenzo, Aida Bortnik (boek, Carlos Fuentes) CAM Félix Monti ED Glenn Farr, William M. Anderson, Juan Carlos Macías MUS Lee Holdridge CAST Jane Fonda, Gregory Peck, Jimmy Smits, Patricio Contreras, Jenny Gago, Gabriela Roel, Sergio Calderón
EYE OF THE WINDOW (1991) DIR Andrew V. McLaglen ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Daniel Carillo EXEC PROD Sean Hepburn Ferrer SCR Joshua Sauli (boek, Gérard de Villiers) CAM Arthur Wooster ED Luce Grunenwaldt MUS Yvan Jullien, Hubert Rostaing CAST Mike Marshall, Benjamin Feitelson, Richard Young, Paul L. Smith, Elvira Neustaedl, Erwin Strahl, Nabila Khashoggi, Mel Ferrer, F. Murray Abraham, Patrick Macnee
PRETTY HATTIE’S BABY (1991) DIR Ivan Passer PROD Sean Hepburn Ferrer SCR Rod McCall (verhaal, Fauna Hodel) CAM Tony Imi ED Christopher Cibelli CAST Alfre Woodard, Charles S. Dutton, Jill Clayburgh, Bobby Hosea, Tess Harper, Alison Elliott
BLOOD IN, BLOOD OUT (1993) DIR Taylor Hackford ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Taylor Hackford, Jerry Gershwin SCR Floyd Mutrux, Jimmy Santiago Baca, Jeremy Iacone (story by Ross Thomas) CAM Gabriel Beristain ED Fredric Steinkamp, Karl F. Steinkamp MUS Bill Conti CAST Damian Chapa, Jesse Borrego, Banjamin Bratt, Enrique Castillo, Victor Rivers, Delroy Lindo, Tom Towles, Carlos Carrasco, Billy Bob Thornton, Rio Hackford
RACEHOSS (2001) DIR Sean Hepburn Ferrer SCR Albert Race Sample
TV FILM
ONE SHOE MAKES IT MURDER (1982) DIR William Hale ASSIST DIR Sean Hepburn Ferrer PROD Mel Ferrer TELEPLAY Felix Culver (boek, Eric Bercovici) CAM Terry K. Meade ED Jerry Young MUS Bruce Broughton CAST Robert Mitchum, Angie Dickinson, Mel Ferrer, José Térez, John Harkins, Howard Hesseman
TV MINI-SERIE
CLOUDSTREET (2011) DIR Matthew Saville PROD Greg Hadrick, Brenda Pam EXEC PROD Sean Hepburn Ferrer, Kim Vecera, Des Monaghan, Bob Campbell, Kirk M. Hallam SCR Tim Winton, Ellen Fontana CAM Mark Wareham ED Geoff Hitchins MUS Byrony Marks CAST Kerry Fox, Geoff Morrell, Stephen Curry, Essie Davis, Helen Doig, David Bowers, Kelton Pell
OVERIGE TV CREDITS
BIOGRAPHY (1987) SPECIAL THANKS Sean Hepburn Ferrer
AMERICAN MASTERS (1999) SPECIAL THANKS Sean Hepburn Ferrer
THE WORLD’S MOT PHOTOGRAPHED (2005) STILL PHOTOGRAPHS PROVIDED BY Sean Hepburn Ferrer
DARCY BUSSEL’S LOOKING FOR AUDREY (2014) SPECIAL THANKS Sean Hepburn Ferrer
ALS ZICHZELF
AUDREY HEPBURN REMEMBERED (1993) DIR – PROD – SCR Gene Feldman, Suzette Winter CAM Phil Gries ED Richard Harkness CAST (als zichzelf) Richard Attenborough, Sean Connery, Stanley Donen, Blake Edwards, Mel Ferrer, Sean Hepburn Ferrer, Hubert de Givenchy, Henry Mancini, Roger Moore, Gregory Peck, George Peppard, Elizabeth Taylor, Connie Wald, Billy Wilder, Robert Wolders
HOLLYWOOD LEGENDEN (2004) DIR Eckhart Schmidt CAST (als zichzelf) Peter Bogdanovich, Ray Bradbury, Jeff Bridges, Tony Curtis, Angie Dickinson, Sean Hepburn Ferrer, Richard Fleischer, Tippi Hedren, Rock Hudson, Danny Huston, Samuel L. Jackson, Jerry Lewis, Lora Luft, Juanita Moore, Don Murray, Kim Novak, Sidney Poitier, Mickey Rooney, Eva Marie Saint, Omar Sharif, Rod Steiger, Gloria Stuart, Esther Williams
AUDREY HEPBURN: EIN STAR AUF DER SUCHE NACH SICH SELBST (2004) DIR Gebo von Boehm CAST (als zichzelf) Mel Ferrer, Sean Hepburn Ferrer, Hubert de Givenchy, Gregory Peck, Robert Wolders
ONE DAY SINCE YESTERDAY: PETER BOGDANOVICH & THE LOST AMERICAN FILM (2014) DIR Bill Teck PROD Victor Barraso, Brett Ratner CAM Bill Teck ED Mario de Varona CAST (als zichzelf) Wes Anderson, Antonia Bogdanovich, Sashy Bogdanovich, Jeff Bridges, Colleen Camp, Sean Hepburn Ferrer, Ben Gazarra, Frank Marshall, Todd McCarthy, Cybill Shepherd, Louise Stratten, Quentin Tarantino
DOCUMENTAIRE
LIVING THE BLUES (2010) DIR Larry Banks, Tim Buffy EXEC PROD Sean Hepburn Ferrer
VIDEO
BREAKFAST AT TIFFANY’S: THE MAKING OF A CLASSIC (2006) PROD Selina Lin ED Derek Degenhardt CAST Emily Dougherty, Sean Hepburn Ferrer, Pamela Keogh, Cynthia Rowley, Richard Shepherd, Robert Wolders
SO IT’S AUDREY! A STYLE ICON (2006) PROD Selina Lin. ED Derek Degenhardt CAST Emily Dougherty, Sean Hepburn Ferrer, Pamela Keogh, Cynthia Rowley, Richard Shepherd, Robert Wolders