Veerle Baetens: “Voor een cruciale scène had ik vijftien koffies gedronken om de stress niet te moeten forceren”

Het zijn drukke tijden voor Veerle Baetens (geb. 1978). Haar eerstvolgende film “Rookie” met Matteo Simono is momenteel in post-productie, en in Frankrijk speelt ze met Charlotte Le Bon de hoofdrol in “Cheyenne et Lola,” een achtdelige TV-reeks geregisseerd door Eshref Reybrouck, bekend van o.m. de tweede reeks van “Cordon” (2016) en “Undercover” (2019). Verder is ze druk bezig met de voorbereidingen van haar regiedebuut “Het Smelt” waarvoor ze eveneens het scenario schreef, en nu is er haar nieuwste film “Au nom de la terre” waarin ze schittert als Claire, de landbouwersvrouw van Pierre (gespeeld door Guillaume Canet). Ze spelen in dit intense drama een hardwerkend koppel dat er alles aan doet om hun familiebedrijf draaiende te houden.

Veerle Baetens speelt de rol van Claire in “Au nom de la terre.” Foto: O’Brother Film Distribution

En ja, schitteren, dat doet Veerle Baetens keer op keer. Laten we niet vergeten dat deze dame werd bekroond met een European Film Award als beste actrice voor haar vertolking in Felix van Groeningens “The Broken Circle Breakdown” (2012) waar ze toen andere genomeerden als Keira Knightley en Naomi Watts achter zich liet. Het twee vorige jaren waren Tilda Swinton en Emmanuelle Riva de laureates, de twee volgende jaren was het de beurt aan achtereenvolgens Marion Cotillard en Charlotte Rampling—dit om maar even duidelijk te maken op welk topniveau zij werkt en wier internationale erkenning bij deze haast grenzeloos is.

Is het daarom zo verbazend dat ze nu aan de zijde van de Franse topster Guillaume Canet te zien is in een ijzersterke acteursfilm als “Au nom de la terre”? Allicht niet, het is gewoon een bevestiging van haar talent dat door iedereen wordt onderschreven en dat haar in de toekomst ontegensprekelijk meer job offers in het buitenland zal blijven opleveren. Maar temidden van al deze lofbetuigingen blijft ze realistisch, sereen en bescheiden wanneer ze met een gedreven spontaniteit en een brede glimlach zegt: “En nu nog ‘Het Smelt,’ mijn eigen film. Hopelijk mag ik hem maken en wordt het een goede film.”

Eerst dus terug naar “Au nom de la terre” die eerder deze maand tijdens het Filmfestival Oostende in avant-première werd voorgesteld en waar tijdens een gesprek in het Thermae Palace Hotel het volgende werd opgetekend. De film speelt vanaf 9 oktober in de Belgische zalen.

Waarover gaat “Au nom de la terre” precies?

De film vertelt het verhaal van een landbouwer en zijn gezin, en door de industrialisering van het landbouwbedrijf wordt hij er zelf de dupe van. En dat boeit me wel, zeker vanuit ecologisch standpunt. Regisseur Edouard Bergeon, van oorsprong een documentairemaker, is daar heel erg mee bezig; hij heeft ook een reportage gemaakt over iemand die Monsanto heeft aangeklaagd en dat heeft gewonnen.

Hoe zijn ze met dit project tot bij jou gekomen?

Via “The Broken Circle Breakdown.” De casting agent van de film wilde mij voorstellen aan de producent [Christophe Rossignon] en de regisseur. Christophe was een heel grote fan van “The Broken Circle Breakdown.” Hij had er zelfs een masterclass over gegeven, en hij had zoiets van ‘Veerle moet ooit in één van mijn films meespelen.’ En voilà, vandaar dat ik hier nu zit (lacht).

Guillaume Canet, Yona Kervern, Veerle Baetens en Anthony Bajon als het gezin Jarjeau in “Au nom de la terre.” Foto: O’Brother Film Distribution

Je speelt een bijzonder sterke rol aan de zijde van Guillaume Canet.

Ja, en je zou kunnen zeggen, ‘Het is een moederrol,’ maar het is dan wel een heel sterke moederrol, een sterke vrouw die als een presidentsvrouw bijna volledig ten dienste staat van haar man, van zijn rol, van zijn personage, in de zin van ‘Je doet maar, ik zal je proberen bij te sturen, ik zal er zijn, ook al weet ik niet of alle beslissingen die je neemt wel de juiste zijn.’

Er zijn actrices die, eens ze een moederrol hebben gespeeld, vastzitten in dat patroon. Maar dat is bij jou helemaal niet het geval.

Ja, pas op, want er zijn er die zeggen, ‘Weeral een moederrol.’ Maar ja, ik ben 41, ik zit in die leeftijdscategorie om moeders te spelen. In Frankrijk draai ik nu “Cheyenne et Lola,” en mijn personage heeft geen kinderen, dus ik zit er zeker niet in vast. Maar wat wil je, ik speel vrouwen, natuurlijk bestaat de kans dat ze een kind hebben.

En anderzijds is jouw personage in “Au nom de la terre” ook zeer cruciaal: denk haar weg uit de film, en je hebt geen film.

Ze is het bindmiddel van de film, en dat vond ik heel interessant, dat sprak me enorm aan. Ze is een sterke vrouw zonder hard te zijn. En dan is er ook het autobiografisch aspect natuurlijk. Ik had meteen een goed contact met Edouard Bergeon. Het was zijn eerste fictiefilm, en het is heel boeiend om te kunnen werken met iemand die zijn eerste film maakt.

Ik heb ooit met Jacqueline Bisset gesproken, en zij vertelde dat ze eind jaren zestig voor haar eerste films in Amerika altijd met een dialogue coach werkte. Jij bent dan wel perfect meertalig, maar word jij ook ondersteund als je in een andere taal werkt?

Ja, ik werk er wel aan en ik heb ook altijd een dialoogcoach. Sinds “Duelles“ [2018] heb ik een vaste dialoogcoach en zij is heel belangrijk. Met de Franse serie die ik nu doe—volle acht afleveringen—dan moet je echt wel repeteren. Ik ken dan ook al mijn dialogen van buiten voordat we beginnen te draaien. Dat is de enige manier om te vermijden dat je fouten gaat maken en kostbare tijd verspilt.

Maar louter als actrice maakt het voor jou misschien niet zoveel uit of je nu in het Nederlands of in het Frans werkt?

In Frankrijk heb je gewoon veel keuze omdat daar zoveel films worden gemaakt, je zit daar elk jaar aan twee- tot driehonderd films. De personages zijn er soms ook kleurrijker, meer out of the box. Hier heb je gemakkelijker de neiging om een bezorgde moeder te spelen, terwijl er heel veel lagen zijn terug te vinden in de rol van Claire. Maar als ik dan terugdenk aan de rol in “The Broken Circle Breakdown”… dat was een ongelooflijk cadeau: zingen, acteren, je kon gans je palet opentrekken om die vrouw kleur te geven.

Veerle Baetens en Guillaume Canet als het landbouwerskoppel in “Au nom de la terre.” Foto: O’Brother Film Distribution

Ik vind altijd dat je bij close-ups heel sterk uit de verf komt, zoals de scène in “Au nom de la terre” wanneer je met de kinderen bij de psychiater komt om je man te laten opnemen.

Weet je wat de bedoeling was? Ze wilden ons bijna niet in beeld brengen en zich vooral concentreren op de psychiater. Maar ik had me voorgenomen dat ze me toch in beeld zouden brengen—ik maak daar zo’n beetje een sport van [lacht]—want dat was voor mijn personage een heel belangrijk moment in de film. Voor we aan die cruciale scène begonnen, had ik vijftien koffies gedronken zodat ik de stress niet teveel moest forceren. Maar als ik die scène nu terugzie, ik ben er niet helemaal tevreden over. Ik bedoel daarmee, ik heb dat heel vaak, ook in “The Broken” met die scène wanneer we elkander verwijten maken. Ik heb het nog altijd moeilijk met die scène, ik weet niet waarom. Veel mensen vinden die heel goed, maar ik niet, de emoties zijn precies iets te geforceerd, alsof ik er te hard op druk—technisch dan. Het komt ook omdat ik naar mezelf kijk en dan moet ik altijd kritisch blijven.

Filmfestival Oostende
9 september 2019

[De trailer van “Au nom de la terre”]

FILMS

MISSTOESTANDEN (2000) DIR Renaat Coppens SCR Merho CAM Lucas Jodigne ED Joris Brouwers MUS Bo Spaenc CAST Luk Wyns, Ingrid De Vos, Veerle Baetens (Fanny Kiekeboe / Lien), Jonas Wyns, Annie Geeraerts, Karel Deruwe, Wim Opbrouck, Filip Peeters

ALIAS (2002) DIR Jan Verheyen PROD Jan Verheyen, Christophe Van Rompaey SCR Jan Verheyen, Paul Koeck, Christophe Dirickx CAM Philippe Van Volsem ED Philippe Ravoet MUS Bo Spaenc CAST Hilde De Baerdemaeker, Geert Hunaerts, Veerle Dobbelaere, Hilde Van Mieghem, Pol Goossen, Michael Pas, Ilse Van Hoecke, Matthias Coppens, Veerle Baetens (Vrouw in de Car Rental), Ron Cornet

DE ZUSJES KRIEGEL (2004) DIR Dirk Beliën PROD Eric Caroen SCR Johan Verschueren (boek, Marc de Bel) CAM Philippe Van Volsem ED Manu Van Hove MUS Hans Helewaut CAST Katleen Apers, Evelien Apers, Dorien Janssens, Victor Löw, Liesbeth Kamerling, Veerle Baetens (Anne), Gilda De Bal

DE KUS (2004) DIR – SCR Hilde Van Mieghem PROD Hilde Van Mieghem, Michel Houdmont CAM Jan Vancaillie ED Eric DeVos MUS Bert Joris, Stef Kamil Carlens CAST Marie Vinck, Fedja van Huêt, Hilde Van Mieghem, Jan Decleir, Veerle Baetens (Rita), Josse De Pauw

VERLENGD WEEKEND (2005) DIR Hans Herbots PROD Jean-Claude Van Rijckeghem SCR Pieter De Clercq CAM Danny Elsen ED Nico Leunen MUS Fonny De Wulf CAST Koen De Bouw, Wouter Hendrickx, Veerle Baetens (Lisa), Jan Decleir, Klaas Nachtergaele, Peter Bastiaensen, Herman Boets

DENNIS VAN RITA (2006) DIR Hilde Van Mieghem PROD Frank Van Passel, Bert Hamelinck SCR Hugo Van Laere CAM Jan Vancaillie ED Philippe Ravoet MUS Bert Joris, Helmut Lotti CAST Els Dottermans, Matthias Schoenaerts, Veerle Baetens (Barbara), Damiaan De Schrijver, Tom Van Dyck, June Voeten, Reinhilde Decleir, Guido De Craene

WINDKRACHT 10: KOKSIJDE RESCUE (2006) DIR Hans Herbots PROD Hilde De Laere, Erwin Provoost SCR Peter De Clercq CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Matt Dunkley CAST Kevin Janssens, Veerle Baetens (Alex Breynaert), Axel Daeseleire, Koen De Bouw, Stan Van Samang, Ludu Busschots, Jelle Cleymans, Warre Borgmans, Vic De Wachter, Gert Winckelmans

LOFT (2008) DIR Erik Van Looy PROD Hilde De Laere SCR Bart De Pauw CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Wolfram de Marco CAST Koen De Bouw, Filip Peeters, Matthias Schoenaerts, Bruno Vanden Broucke, Koen De Graeve, Veerle Baetens (Ann Marai), Tine Reymer, An Miller, Charlotte Vandermeersch, Maaike Cafmeyer, Marie Vinck, Jan Decleir, Gene Bervoets, Ruth Beeckmans

MEISJES (2009) DIR Geoffrey Enthoven PROD Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckegem, Chris Craps CAM Gerd Schelfhout ED Philippe Ravoet MUS Olaf Janssens, Tom Kestens CAST Greg Timmermans, Barbara Sarafian, Marilou Mermans, Robrecht Vanden Thoren, Lucas Van den Eynde, Jan Van Looveren, Veerle Baetens (Verpleegster [geen screencredit])

ZOT VAN A. (2010) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR (adaptatie) Jan Verheyen, Peter Lories, Rik D’Hiet CAM Stijn Van der Veken ED Philippe Ravoet MUS Steve Willaert CAST Kevin Janssens, Lotte Heytenis, Kurt Rogiers, Barbara Sarafian, Joke Devynck, Mathijs Scheepers, Matteo Simoni, Mathias Sercu, Jan Van Looveren, Veerle Baetens (Anna Reynders), Koen De Graeve, Michel van Dousselaere, Herwig Ilegems, Warre Borgmans, Axel Daeseleire, Chris Lomme, Jaak Van Assche, Carry Goossens, Kim Hertogs

HASTA LA VISTA (2011) DIR Geoffrey Enthoven PROD Mariano Vanhoof SCR Pierre De Clercq (verhaal, Mariano Vanhoof; origineel idee, Asta Philpot) CAM Gerd Schelfhout ED Philippe Ravoet MUS Meuris Papermouth CAST Gilles De Schryver, Robrecht Vanden Thoren, Tom Audenaert, Isabelle de Hertogh, Karlijn Sileghem, Johan Heldenbergh, Marilou Mermans, Tuur De Weert, Veerle Baetens (Verpleegster)

CODE 37: DE NACHTWACHT (2011) DIR Jakob Verbruggen PROD Dirk Impens CAM Ruben Impens MUS Piet De Ridder CAST Veerle Baetens (Hannah Maes), Michael Pas, Marc Lauwrys, Gilles De Schryver, Geert Van Rampelberg, Jurgen Delnaet, Nathalie Meskens, Carry Goosens, Ben Segers, Manou Kersting

THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN (2012) DIR Felix van Groeningen PROD Dirk Impens SCR (adaptatie) Carl Joos, Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch (toneelstuk ‘The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama,’ Johan Heldenbergh, Mieke Dobbels) CAM Ruben Impens ED Nico Leunen MUS Bjorn Eriksson CAST Johan Heldenbergh, Veerle Baetens (Elisa / Alabama), Nell Cattrysse, Geert Van Rampelberg, Nils De Caster, Bert Huysentruyt, Jan Bijvoet, Ruth Beeckmans

HET VONNIS (2013) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR Frank Van den Eeden CAM ED Philippe Ravoet MUS Steve Willaert CAST Koen De Bouw, Johan Leysen, Veerle Baetens (Meester Teugels), Jappe Claes, Jo De Meyere, Chris Lomme, Hendrick Aerts, Viviane De Muynck, Wouter Hendrickx, Joke Devynck

HALFWEG (2014) DIR Geoffrey Enthoven PROD Mariano Vanhoof SCR Pierre De Clercq CAM Gerd Schelfhout ED Stijn Deconinck, Dieter Diependaele CAST Jurgen Delnaet, Koen De Graeve, Evelien Bosmans, Gilles De Schryver, Veerle Baetens (Natalie), Ella Leyers, Tiny Bertels, Tom Audenaert, Herwig Ilegems

UN DÉBUT PROMETTEUR (2015) DIR Emma Luchini PROD Albane de Jourdan, Maxime Delauney, Romain Rousseau SCR Emma Luchini, Nicolas Rey, Vanessa David (boek, Nicolas Rey) CAM Jérôme Alméras ED Benjamin Favreul CAST Manu Payet, Veerle Baetens (Mathilde), Zacharie Chasseriaud, Fabrice Luchini, Jean-Michel Balthazar, Romane Barron

D’ARDENNEN (2015) DIR Robin Pront PROD Bart Van Langendonck SCR Robin Pront, Jeroen Perceval CAM Robrecht Heyvaert ED Alain Dessauvage CAST Veerle Baetens (Sylvie), Eric Gordon, Jeroen Perceval, Jan Bijvoet, Sam Louwyck, Peter Van den Begin, Kevin Janssens, Viviane De Muynck

DES NOUVELLES DE LA PLANÈT MARS (2016) DIR Dominick Moll PROD Michel Saint-Jean SCR Dominick Moll, Gilles Marchand CAM Jean-François Hensgens ED Margot Meynier MUS Adrian Johnston CAST François Damiens, Vincent Macaigne, Veerle Baetens (Chloé), Jeanne Guittet, Tom Rivoire, Michel Aumont, Catherine Samie, Léa Drucker

RABBITT (2017) DIR – SCR Luke Shanahan PROD David Ngo CAM Anna Howard ED Stuart Morley MUS Michael Darren CAST Adelaide Clemens, Alex Russell, Veerle Baetens (Nerida), Jonny Pasvolsky, Lauren Koopowitz, Charles Mayer, Sarah Brokensha

A BLUEBIRD IN MY HEART (2018) DIR Jérémie Guez PROD Julien Leclerq, Julien Madon SCR Jérémie Guez (boek, Dannie M. Martin) CAM Dimitri Karakatsanis ED Dieter Diependaele MUS Séverin Favriau CAST Lubna Azabal, Veerle Baetens (Laurence), Lola Le Lann, Roland Møller

DUELLES (2018) DIR Olivier Masset-Depasse PROD Olivier Bronckart, Jacques-Henri Bronckart ED Damien Keyeux MUS Renaud Mayeur, Frédéric Vercheval CAST Veerle Baetens (Alice Brunelle), Anne Coesens, Mehdi Nebbou, Arieh Worthalter, Jules Lefebvres, Luan Adam

AU NOM DE LA TERRE (2019) DIR Edouard Bergeon PROD Christophe Rossignon, Philip Boëffard SCR Edouard Bergeon, Emmanuel Courcol, Bruno Ulmer CAM Eric Dumont MUS Thomas Dappelo CAST Guillaume Canet, Veerle Baetens (Claire Jarjeau), Anthony Bajon, Rufus, Samir Guesmi, Yona Kervern, Solal Forte, Raffin Melanie, Emmanuel Courcol

TV-REEKSEN

WITTEKERKE (2003-2004) – 56 afleveringen
COSTA! (2004) – 1 aflevering
RUPEL (2004) – 1 aflevering
FLIKKEN (2004) – 4 afleveringen
SARA (2007-2008) – alle 164 afleveringen
CODE 37 (2009-2012) – alle 39 afleveringen

TV MINIREEKSEN

THE WHITE QUEEN (2013) – alle 2 afleveringen
CORDON (2014) – alle 10 afleveringen
THE TEAM (2015) – alle 8 afleveringen
AU-DELÀ DES MURS (2016) – alle 3 afleveringen
TABULA RASA (2017, ook scenario met Malin-Sarah Gozin) – alle 9 afleveringen
CHEYENNE ET LOLA (2020) – alle 8 afleveringen