Je zou het haar niet aangeven, maar de carrière van actrice Stefanie Powers begon circa zestig jaar geleden toen ze als zestienjarige voor het eerst werd benaderd door Columbia Pictures. Na enkele kleine rollen in TV-series en een gemiste kans om als Jet Girl te schitteren in “West Side Story” (1961, ze was te jong), kreeg haar carrière in korte tijd een boost en werd ze een vertrouwd gezicht in films en op TV. Onder haar tegenspelers door de jaren heen vinden we immers acteurs uit de hoogdagen van de studio’s, zoals Glenn Ford, Lana Turner en Tallulah Bankhead, debutanten van haar generatie waaronder Ann-Margret, tieneridolen Sandra Dee en Bobby Darin, maar evenzeer Lee Remick, Roger Moore, Elliott Gould of Anthony Hopkins. Ook al ziet ze er nog steeds erg jong uit, en is ze fris, fit en dynamisch, de veelzijdige actrice die uiteindelijk vooral bekendheid verwierf op televisie, heeft meer in haar mars dan men op het eerste zicht zou denken.
Ze behoort tot de generatie van jonge, opkomende actrices uit het begin van de jaren zestig, met generatiegenoten als Elke Sommer, Jacqueline Bisset of Raquel Welch. Geboren en getogen in Hollywood in 1942, heeft ze net als haar collega’s een hele weg afgelegd, niet enkel voor de camera’s, maar ze heeft zich ook al jaren laten opmerken in een aantal nobele projecten met voorop het William Holden Wildlife Foundation dat zich inzet voor het behoud van het wildlife in Kenya, in de jaren vijftig al opgestart door wijlen acteur William Holden.

Toen ik haar bij haar thuis in Beverly Hills ontmoette in april 2004, was ze daags voordien net teruggekeerd vanuit Afrika—haar zoveelste werkbezoek aan haar tweede thuisland dat ze voor het eerst in 1973 met William Holden had bezocht (ze was toen eveneens deels woonachtig in Londen). “Hij was sinds de jaren vijftig al een milieu-activist, bekommerd om wildlife in het algemeen en het beschermen van bedreigde diersoorten in het bijzonder. Toen was dat gedachtegoed nog niet zo algemeen verspreid, de mensen waren er toen niet echt zo mee bezig,” zegt ze. En ook al was—en is—de William Holden Wildlife Foundation voor haar een tijdrovende bezigheid, het legde geenszins een hypotheek op haar carrière als actrice, ofschoon ze er wel een punt van maakte om het werk van haar voormalige compaan, filmveteraan en -acteur William Holden (1918-1981) verder te zetten. Toen ik haar sprak, stonden er elk jaar een drietal trips naar Kenya op haar agenda en er was ook The William Holden Wildlife Education Center, een hele kluif op zich, dat elk jaar door pakweg tienduizend studenten werd bezocht en waar ze les kregen over hoe ze in harmonie met de natuur konden leven. “Gemakkelijk is het zeker niet om heel deze molen draaiende te houden, gewoon omdat een dag van vierentwintig uur altijd te kort is en omdat er nooit genoeg geld is om te doen wat we willen doen. Je moet het voortdurend onder de aandacht houden van alle betrokkenen en geïnteresseerden, en de strijd die je moet leveren wordt nog veel groter indien je met dit onderwerp het brede publiek wil bereiken,” vertelde ze. En zoals reeds gezegd, het was een bijzonder tijdrovende bezigheid, haast onbegrijpelijk dat ze de voorbije decennia nog de tijd vond om te acteren.
Maar toch. Jaren geleden al oogstte ze naam en faam in tv-series als “The Girl from U.N.C.L.E.” (1966-67) en, in onze kontreien, vooral met “Hart to Hart” (111 afleveringen van 1979-84). In de laatstgenoemde serie die nu veertig jaar oud is (de eerste aflevering werd in Amerika uitgezonden op 25 augustus 1979), speelden zij en Robert Wagner de rollen van Jonathan en Jennifer Hart—een knipoog naar de personages van Nick en Nora Charles, vertolkt door William Powell en Myrna Loy in “The Thin Man” (1934) en de vijf daaropvolgende sequels. De serie was destijds enorm succesvol en werd in de jaren negentig gevolgd door acht TV-films die ze grotendeels vanuit haar eigen productiemaatschappij produceerde. Tussendoor ook nog miniseries, films en theater (o.m. met Robert Wagner in “Love Letters” in de Londense West End, en vorig jaar nog een theatertoernee doorheen Engeland met “84 Charing Cross Road”), of destijds haar videoprojecten als “Stefanie Powers Broadway Workout,” “Power Pilates” en “Power Pilates 2,” en je krijgt een min of meer compleet plaatje van haar werk en haar activiteiten.
Miss Powers over het succes van “Hart to Hart”: “De serie beschikte over een heel goeie ploeg. In het begin van elk seizoen werden alle schrijvers bij elkaar gebracht en werd er duidelijk gefocust op de essentie van de serie: de interacties tussen de personages. Een ideale uitgangspositie van een aflevering kon zijn: Jonathan en Jennifer [Hart] gaan ’s avonds op restaurant, allebei in avondkledij, en wanneer ze buitenkomen, staat Max hen op te wachten met de Rolls. Maar Jonathan zegt tegen Jennifer, ‘Schat, het is een mooie zomeravond, waarom maken we niet even een wandeling in het park? Max, wil jij ons opwachten aan de andere kant van het park?’ Right, boss! Ze komen aan in het park, het is een romantische wandeling, en bing, daar valt plots een lijk uit een boom. Jonathan leunt voorover om het lichaam te onderzoeken, meteen zie je daar al de zwaailichten van de politieauto’s en Jonathan wordt gearresteerd voor de moord op die man. Dat is het perfecte uitgangspunt waarbij de personages zich moeten aanpassen aan de omstandigheden en daarop gepast moeten reageren, terwijl ze zelf op eigen houtje nog enig speurwerk doen om de zaak op te helderen. Zonder dat kader hadden de personages geen reden van bestaan.” En daarin herkennen we ook de kracht en de rode draad van de serie.
“Experiment in Terror” (1962, trailer)
Maar voor Stefanie Powers begon het allemaal in de jaren zestig toen ze werd opgemerkt als bioscoopactrice met haar eerste belangrijke rol in “Experiment in Terror” (1962) van Blake Edwards, de film die haar en haar carrière lanceerde: zij stond daar als 20-jarige actrice tegenover gevestigde namen als Glenn Ford en Lee Remick, maar het bracht haar niet van haar stuk. Miss Powers: “Ik begon te werken toen het ‘star system’ er nagenoeg opzat, en toen Columbia me na die film onder contract plaatste en ik aan hun nieuwe lichting werd toegevoegd, werd de studio mijn tweede thuishaven en raakte ik vertrouwd met films, hoe ze werden gemaakt, wat er allemaal bij kwam kijken, enz. Op vele vlakken heeft het samenwerken met acteurs als Glenn Ford, Lee Remick, Lana Turner, Cliff Robertson, John Wayne, Maureen O’Hara, Van Heflin, Bing Crosby, Claudia Cardinale en David Niven me een beter beeld gegeven van hoe je je werk en je privéleven met elkaar kan combineren. Ik raakte bevriend met o.a. Bette Davis, Tallulah Bankhead en Helen Hayes en mijn respect voor hen nam enkel maar toe als je weet op welke opmerkelijke wijze ze de lat altijd hoog hebben gelegd en hoe richtinggevend ze geweest zijn voor de volgende generaties. Bovendien hadden ze allen één ding met mekaar gemeen: wanneer ’s avonds het werk erop zit en de make-up van je gezicht wordt geveegd, dan ga je naar huis en leef je je eigen leven dat je even interessant moet maken als het leven dat je in je kleedkamer in de studio hebt achtergelaten. Die levensles hebben zij me meegegeven.”
“Er is een groot verschil tussen de jonge, opkomende generatie van vandaag en mijn generatie van begin jaren zestig. Wij volgden in de voetsporen van de legendarische actrices van vroeger en toen ik begon, kreeg ik brieven van Joan Crawford met haar reacties op mijn werk, of ik ontmoette Katharine Hepburn die dan terloops haar mening gaf op hetgeen ik had gedaan. Onze generatie keek op naar hen, en het was onze ambitie om in hun voetsporen te kunnen treden. Vandaag daarentegen zijn er heel veel jonge acteurs die niet meer weten wie hun voorgangers zijn geweest.”
Van bij het begin was Stefanie Powers een gesofisticeerde actrice: ze viel in de smaak bij pers en publiek, de studio had grootse plannen met haar. Indien ze een tiental jaar eerder op het toneel was verschenen, was ze misschien Amerika’s antwoord op Audrey Hepburn. Maar, zoals de teerlingen uiteindelijk zijn geworpen, heeft ze haast op eigen houtje haar weg gebaand in de jungle van de showbusiness. Haar contract bij Columbia loodste haar doorheen films als “McLintock!” (1963) met John Wayne en “Stagecoach” (de remake uit 1966) met Bing Crosby. “Deze acteurs waren zeer behulpzaam en steunden nieuwkomers als ik,” vervolgt ze, “en op de set hing een zeer gemoedelijke sfeer. Ik mis dat nu, we leven duidelijk in een ander tijdperk. Degenen die nu de teugels in handen hebben, de moguls zeg maar, zijn bovendien niet de grootste filmkenners of hebben geen directe band met film, het zijn eerder zakenlui die films maken om den brode, zodat de hiërarchie niet echt kan worden geraadpleegd om de artistieke waarde van een project te bespreken.”
In de jaren zestig en zeventig, toen ze ook nog schitterde in succesfilms als “Warning Shot” (1967) met David Janssen, de Disneykomedie “Herbie Rides Again” (1975) en “Escape to Athena” (1979) met een zgn. all-star cast, was ze eerst nog een tijd lang getrouwd met acteur Gary Lockwood. Toen het huwelijk na zeven jaar op de klippen liep, moest ze haast terug van nul beginnen. Door een samenloop van omstandigheden bezat ze hoegenaamd niets en had ze geen dak boven haar hoofd, herinnert ze zich. Maar al snel kon ze het tij doen keren en het duurde niet lang vooraleer ze een gefortuneerde actrice werd, met eigendommen op drie continenten. Ze bleef intussen een veelgevraagde ster, hoofdzakelijk voor tv-films en mini-series zoals “Washington: Behind Closed Doors” (1977), “Mistral’s Daughter” (1984) en “Hollywood Wives” (1985).
“Escape to Athena” (1979, trailer) met o.m. Stefanie Powers, David Niven, Roger Moore, Telly Savalas, Claudia Cardinale, Elliott Gould, Richard Roundtree, Sonny Bono, en William Holden in een kleine gastrol met een plunje die verwijst naar zijn rol in Billy Wilders “Stalag 17” uit 1953 waarvoor hij een Oscar won
Intussen heeft het medium televisie een grondige gedaanteverandering ondergaan: het wordt nu meer er meer gedomineerd door reality TV-programma’s. Begin jaren 2000 was er in de VS een staking van de acteurs en de scenaristen, en toen besloten de networks om enkele TV-programma’s te maken waarvoor ze geen van beiden nodig hadden. Zo ontstonden shows als “Survivor” en “Who Wants To Be A Millionaire?” Met als gevolg dat er een hele reeks uiteenlopende reality-shows volgden en tot op de dag van vandaag zijn ze voor menig commerciële zenders een gegeerd product, een fenomeen dat wij hier ook ondergaan. Miss Powers: “Zulke programma’s zijn goedkoop om te maken, maar er is geen afterlife. En wat stellen ze voor? Bovendien is het is de vraag hoelang ze daarmee kunnen doorgaan, natuurlijk. Er zijn nog altijd producers die ernaar streven om een langlopende reeks te maken, maar het is nu toch wel erg moeilijk geworden. Wat wij als acteurs kunnen doen, is voor onszelf een hoge norm hanteren zodat we de anderen op de set op dezelfde lijn krijgen. Het leven duurt lang genoeg om er iets waardevols mee te doen.”
Wat erg opvalt, is dat Stefanie Powers in Hollywood een zeer respectabele en gerespecteerde actrice is. Als je er tegen eender welke acteur of regisseur zegt, ‘Ik heb met Stefanie Powers gesproken,’ dan kijken ze je allemaal vol bewondering aan. Ze is de verpersoonlijking van een flinke dosis Hollywoodsentiment en Hollywoodglamour die niet meer bestaan—en dat geeft wel een kick, vind ik, het is een beetje alsof je een topactrice uit de topdagen van de Hollywoodstudio’s ontmoet. Hollywood ten top, wat kan een mens nog meer verlangen.

Maar Stefanie Powers is er ook met grote onderscheiding in gelukt om als actrice met haar kenmerkende goedlachse spontaniteit een belangrijke bijdrage te leveren zodat ze al die jaren probleemloos op het voorplan kon blijven. Hier valt dat misschien minder op, maar—nogmaals—in Amerika zijn de violen anders gestemd dan bij ons. Daar is ze één van de weinige actrices die keer op keer nostalgische herinneringen oproept aan de sterren uit het gouden tijdperk van de filmindustrie, en in die hoedanigheid behoort ze tot een uitstervend ras, of, misschien vertegenwoordigt ze nog altijd het nieuwe Hollywood door haar toewijding, haar zelfstandigheid, haar capaciteiten als actrice, producente, zakenvrouw en milieu-activiste die alzo contact blijft behouden met de buitenwereld en zich inzet voor diverse liefdadigheidsdoelen tot over de grenzen heen.
Op de koffie dus bij en met Stefanie Powers. Het leven kan mooi zijn. Haar levenservaringen heeft ze nadien in detail en met veel passie voor het vak—zonder natrappen en negatieve kritiek—neergeschreven in haar kleurrijke autobiografie met als toepasselijke titel “One from the Hart: A Memoir” (2010), en het komt allemaal ook recht uit het hart. Via haar website stefaniepowersonline.com en haar daaraan gekoppelde accounts op sociale media deelt ze met de buitenwereld wat haar dezer dagen bezighoudt.
Beverly Hills, Californië
14 april 2004
FILMS
TAMMY TELL ME TRUE (1961) DIR Harry Keller PROD Ross Hunter SCR Oscar Brodney (boek, Cid Ricketts Sumner CAM Clifford Stine ED Otto Ludwig MUS Percy Faith CAST Sandra Dee, Jihn Gavin, Charles Drake, Virgibnia Grey, Julia Meade, Beulah Bondi, Edgar Buchanan, Juanita Moore, Stefanie Powers [Taffy Paul] (Kay),
LIKE FATHER, LIKE SON (1961) DIR – PROD – SCR Tom Laughlin CAM Ed Martin, Sven Walnum ED Tom Laughlin [Donald Henderson] MUS Shelly Manne CAST Tom Laughlin, Stefanie Powers (Ginny Miller), William Wellman Jr., Robert Fuca, Linda March, James Stacy, Chris Robinson
EXPERIMENT IN TERROR (1962) DIR – PROD Blake Edwards SCR Gordon Gordon, Mildred Gordon (ook story) CAM Philip H. Lathrop ED Patrick McCormack MUS Henry Mancini CAST Glenn Ford, Lee Remick, Stefanie Powers (Toby Sherwood), Roy Poole, Ned Glass, Anita Loo, Patricia Huston, Clifton James
THE INTERNS (1962) DIR David Swift PROD Robert Cohn SCR David Swift, Walter Newman (boek, Richard Frede) CAM Russell Metty ED Al Clark, Jerome Thoms MUS Leith Stevens CAST Michael Callan, Cliff Robertson, James MacArthur, Nick Adams, Suzy Parker, Haya Hararest, Anne Helm, Stefanie Powers (Verpleegster Gloria Mead), Buddy Ebsen, Telly Savalas, Brian G. Hutton
IF A MAN ANSWERS (1962) DIR Henry Levin PROD Ross Hunter SCR Richard Morris (boek, Winifred Wolfe) CAM Russell Metty ED Milton Carruth MUS Hans J. Salter CAST Sandra Dee, Bobby Darin, Stefanie Powers (Tina), Cesar Romero, Micheline Presle, John Lund, Christopher Knight
PALM SPRINGS WEEKEND (1963) DIR Norman Taurog PROD Michael A. Hoey SCR Earl Hamner Jr. CAM Harold Lipstein ED Folmar Blangsted MUS Frank Perkins CAST Troy Donahue, Connie Stevens, Ty Hardin, Stefanie Powers (Bunny Dixon), Robert Conrad, Jack Weston, Jerry Van Dyke, Linda Gray
McLINTOCK! (1963) DIR Andrew V. McLaglen PROD Michael Wayne SCR James Edward Grant CAM William H. Clothier ED Otho Lovering, Bill Lewis MUS Frank De Vol CAST John Wayne, Maureen O’Hara, Patrick Wayne, Stefanie Powers (Rebecca ‘Becky’ McLintock), Chill Wills, Yvonne De Carlo, Jerry Van Dyke, Edgar Buchanan, Strother Martin
THE NEW INTERNS (1964) DIR John Rich PROD Robert Cohn SCR Wilton Schiller CAM Lucien Ballard ED Gene Milford, Eda Warren MUS Earle Hagen CAST Michael Callan, Dean Jones, Telly Savalas, Stefanie Powers (Gloria Worship), Barbara Eden, Kaye Stevens, Gregory Morton, George Furth, Sue Ane Langdon, Marianna Hill, Inger Stevens, George Segal
LOVE HAS MANY FACES (1965) DIR Alexander Singer PROD Jerry Bresler SCR Marguerite Roberts CAM Joseph Ruttenberg ED Alma Macrorie MUS David Raksin CAST Lana Turner, Cliff Robertson, Hugh O’Brien, Ruth Roman, Virginia Grey, Ron Hushmann, Stefanie Powers (Carol Lambert)
FANATIC (1965) DIR Silvio Narizzano PROD Anthony Hinds SCR Anne Blaisdell (boek, Richard Matheson) CAM Arthur Hibbetson ED John Dunsford MUS Wilfred Josephs CAST Tallulah Bankhead, Stefanie Powers (Patricia Carroll), Peter Vaughan, Maurice Kaufmann, Yootha Joyce, Donald Sutherland, Gwendolyn Watts
STAGECOACH (1966) DIR Gordon Douglas PROD Martin Rackin SCR Joseph Landon (scenario STAGECOACH [1939] van Dudley Nichols; boek, Ernest Haycox) CAM William H. Clothier ED Hugh S. Fowler MUS Jerry Goldsmith CAST Ann-Margret, Red Buttons, Michael Connors, Alex Cord, Bing Crosby, Bob Cummings, Van Heflin, Slim Pickens, Stefanie Powers (Lucy Mallory), Keenan Wynn
WARNING SHOT (1967) DIR – PROD Buzz Kulik SCR Mann Rubin (boek ‘711—Officer Needs Help’ van Whit Masterson) CAM Joseph F. Biroc ED Archie Marshek MUS Jerry Goldsmith CAST David Janssen, Steve Allen, Ed Begley, Joan Collins, Lillian Gish, George Grizzard, Carroll O’Connor, Eleanor Parker, Walter Pidgeon, Stefanie Powers (Liz Thayer), George Sanders, Sam Wanamaker, Keenan Wynn
CRESCENDO (1970) DIR Alan Gibson PROD Michael Carreras SCR Jimmy Sangster, Alfred Shaughnessy CAM Paul Beeson ED Chris Barnes MUS Malcolm Williamson CAST Stefanie Powers (Susan Roberts), James Olson, Margaretta Scott, Jane Lapotaire, Joss Ackland, Kirsten Lindholm
THE BOATNICKS (1970) DIR Norman Tokar PROD Ron Miller SCR Arthur Julian (verhaal, Arthur Julian, Martin Roth) CAM William E. Snyder ED Cotton Warburton MUS Robert F. Brunner CAST Robert Morse, Stefanie Powers (Kate), Phil Silvers, Mickey Shaughnessy, Wally Cox, Don Ameche, Joey Forman
THE MAGNIFICENT SEVEN RIDE! (1972) DIR George McCowan PROD William A. Calihan Jr. SCR CAM Fred J. Koenekamp ED Walter Thompson MUS Elmer Bernstein CAST Lee Van Cleef, Stefanie Powers (Laurie Gunn), Michael Callan, Perdo Armendiraz Jr., Mariette Hartley, Ralph Waite, Ed Lauter, Gary Busey
HERBIE RIDES AGAIN (1974) DIR Robert Stevenson PROD Bill Walsh SCR Bill Walsh (verhaal, Gordon Buford) CAM Frank V. Phillips ED Cotton Warburton MUS George Burns CAST Helen Hayes, Ken Berry, Stefanie Powers (Nicole), John McIntire, Keenan Wynn, Huntz Hall, Dan Tobin, Vito Scotti
GONE WITH THE WEST (1974) DIR Bernard Girard PROD William Collins SCR Douglas Day Stewart, Monroe Manning, Marcus Demian CAM Gerald Perry Finnerman ED Andrew Herbert, Pat Somerset MUS Bob Ross CAST James Caan, Stefanie Powers (Little Moon), Aldo Ray, Barbara Werle, Robert Walker Jr., Sammy Davis Jr., Heather Angel
IT SEEMED LIKE A GOOD IDEA AT THE TIMES (1975) DIR John Trent PROD David Perimutter SCR John Trent, David Main CAM Harry Makin ED Tony Lower MUS William McCauley CAST Stefanie Powers (Georgina), Anthony Newley, Isaac Hayes, John Candy, Lloyd Bochner, Yvonne De Carlo, Henry Ramer, Lawrence Dane
THE ASTRAL FACTOR (1978) DIR Arthur C. Pierce, John Florea, Gene Fowler Jr. PROD Earle Lyon SCR Arthur C. Pierce (verhaal, Arthur C. Pierce, Earle Lyon) CAM Alan Steinsvold ED Bud S. Isaacs MUS Bill Marx CAST Robert Foxworth, Stefanie Powers (Candy Barrett), Sue Lyon, Mark Slade, Leslie Parrish, Marianna Hill, Elke Sommer, Percy Rodriguez
ESCAPE TO ATHENA (1979) DIR George P. Cosmatos PROD David Niven Jr., Jack Wiener SCR Edward Anhalt, Richard S. Lochte (verhaal, George P. Cosmatos, Richard S. Lochte) CAM Gil Taylor ED Ralph Kemplen MUS Lalo Schifrin CAST David Niven, Roger Moore, Telly Savalas, Claudia Cardinale, Elliott Gould, Stefanie Powers (Dottie Del Mar), Richard Roundtree, Sonny Bono, Anthony Valentine, Siegfried Rauch, Michael Sheard, William Holden
SECRET OF BIGFOOT (1980) DIR Alan Crosland Jr. SCR Kenneth Johnson CAM Allen M. Davey CAST Richard Anderson, Lee Majors, Stefanie Powers (Shalon)
RABBIT FEVER (2006) DIR Ian Denyer PROD Matt Heiman SCR Stephen Raphael CAM Andy Muggleton ED Justin Krish, Paul Machliss MUS Nick Ryan CAST Lisa Barbuscia, Julian Rhind-Tutt, Tara Summers, Flora Montgomery, Stefanie Powers (Moeder van Georgia), Tom Conti, Emily Mortimer
JUMP! (2007) DIR – PROD Joshua Sinclair SCR Joshua Sinclair, Ryan James CAM Gianlorenzo Battaglia ED David Purviance MUS Kevin Kaska CAST Patrick Swayze, Martine McCutcheon, Ben Silverstone, Heinz Koenig, Anja Kruse, Heinz Trixner, Stefanie Powers (Katherine Wilkins), Sybil Danning
THE ARTIST’S WIFE (2019) DIR Tom Dolby PROD Tom Dolby, Abdi Nazemian, Susanne Filkins, Mike S. Ryan SCR Tom Dolby, Nicole Brending, Abdi Nazemian CAM Ryan Earl Parker ED Gena Bleier MUS Jeff Frace CAST Lena Olin, Bruce Dern, Juliet Rylance, Stefanie Powers (Ada Risi), Catherine Curtin, Tonya Pinkins
TV-FILMS
HOLLY GOLIGHTLY (1969) DIR – PROD James Frawley TELEPLAY James S. Henerson CAST Stefanie Powers (Holly Golightly), Jean-Pierre Aumont, George Furth, Jack Kruschen
FIVE DESPERATE WOMEN (1971) DIR Ted Post PROD Aaron Spelling TELEPLAY Marc Norman, Walter Black (verhaal, Larry Gordon) CAM Archie R. Dalzell ED Art Seid MUS Paul Glass CAST Robert Conrad, Bradford Dillman, Stefanie Powers (Gloria), Anjanette Comer, Joan Hackett, Denise Nicholas, Julie Sommars
SWEET, SWEET RACHEL (1971) DIR Sutton Roley PROD Stanley Shpetner TELEPLAY Anthony Lawrence CAM James Crabe ED Harry Coswick, James Potter, P.A. James MUS Laurence Rosenthal CAST Alex Dreier, Stefanie Powers (Rachel Stanton), Pat Hingle, Louise Latham, John Hillerman, Steve Ihnat
PAPER MAN (1971) DIR Walter Grauman PROD Anthony Wilson TELEPLAY James D. Buchanan, Ronald Austin (verhaal, Anthony Wilson) CAM Jack Woolf ED John McSweeney Jr. MUS Duane Tatro CAST Dean Stockwell, Stefanie Powers (Karen McMillan), James Stacy, Tina Chen, Elliott Street, James Olson
ELLERY QUEEN: DON’T LOOK BEHIND YOU (1971) DIR Barry Shear PROD Leonard Ackerman TELEPLAY Ted Leighton (boek, Frederic Dannay, Manfred Lee [beiden als Ellery Queen]) CAM William Margulies ED Sam E. Waxman MUS Jerry Fielding CAST Peter Lawford, Harry Morgan, E.G. Marshall, Skye Aubrey, Stefanie Powers (Celeste), Colleen Gray
HARDCASE (1972) DIR John Llewellyn Moxey PROD Matthew Rapf TELEPLAY Sam Rolfe, Harold Jack Bloom CAM Robert Solano, Rosalío Solano ED Stanley Frazen, John Loeffler, Michael Pozen MUS Patrick Williams CAST Clint Walker, Stefanie Powers (Rozaline), Pedro Armendáriz Jr., Alex Karras, E. Lopez Rojas, Luis Mirando
NO PLACE TO RUN (1972) DIR Delbert Mann PROD Aaron Spelling, Paul Junger Witt TELEPLAY James G. Hirsch CAM Ralph Woolsey ED Gene Milford MUS George Aliceson Tipton CAST Herschel Bernardi, Stefanie Powers (Bonnie Howard), Larry Hagman, Neville Brand, Tom Bosley, Scott Jacoby, Kay Medford
TOPPER RETURNS (1973) DIR Hy Averback PROD Walter Bien TELEPLAY A.J. Carothers MUS Patrick Williams CAST Roddy McDowall, Stefanie Powers (Marian Kerby), John Fink, Reginald Owen, John Randolph, Jeanne Bates
SHOOTOUT IN A ONE DOG TOWN (1974) DIR Burt Kennedy PROD Richard E. Lyons TELEPLAY Dick Nelson (verhaal, Larry Cohen) CAM Robert B. Hauser ED Warner E. Leighton MUS Hoyt Curtin CAST Richard Crenna, Stefanie Powers (Letty Crandell), Jack Elam, Arthur O’Connell, Michael Ansara, Dub Taylor, Gene Evans, Michael Anderson Jr., Richard Egan
SKYWAY TO DEATH (1974) DIR Gordon Heissler PROD Lou Morheim TELEPLAY David Spector CAM J.J. Ones ED Bud Hoffman MUS Lee Holdridge CAST Ross Martin, Stefanie Powers (Nancy Sorenson), Bobby Sherman, Tige Andrews, Nancy Malone, David Sheiner, John Astin, Joseph Campanella, Billy Green Bush
MANHUNTER (1974) DIR Walter Grauman PROD Adrian Samish TELEPLAY Sam Rolfe CAM James R. Marquette ED Richard K. Brockway MUS Duane Tatro CAST Ken Howard, Stefanie Powers (Ann Louise Hovis), Tim O’Connor, L.Q. Jones, John Anderson, Ford Rainey, Marie Windsor
NIGHT GAMES (1974) DIR Don Taylor PROD Thomas L. Miller, Edward K. Milkis TELEPLAY E. Jack Neuman (personages, Sidney J. Furie, Harold Buchman) CAM Howard Schwartz ED Donald R. Rode MUS Lalo Schifrin CAST Barry Newman, Stefanie Powers (Pauline Hannigen), Susan Howard, Albert Salmi, Luke Askew, JoAnna Cameron, Anjanette Comer, Jon Cypher, Ralph Meeker
SKY HEIST (1975) DIR Lee H. Katzin PROD Rick Rosner TELEPLAY William F. Nolan, Rick Rosner, Stanley Ralph Ross CAM Michel Hugo ED Dick Wormell, William Neel MUS Leonard Rosenman CAST Don Meredith, Joseph Campanella, Stefanie Powers (Terry Hardings), Shelley Fabares, Ken Swofford, Larry Wilcox, Suzanne Somers
RETURN TO EARTH (1976) DIR – PROD Jud Taylor TELEPLAY George Malko (boek van Buzz Aldrin, Wayne Warga) CAM Frank Stanley ED Ronald J. Fagan MUS Billy Goldenberg CAST Cliff Robertson, Shirley Knight, Charles Cioffi, Ralph Bellamy, Stefanie Powers (Marianne), Kraig Metzinger, Alexandra Taylor, Lance Henricksen
NEVER CON A KILLER (1977) DIR – PROD Buzz Kulik TELEPLAY William Driskill CAM Philip H. Lathrop, David M. Walsh ED Les Green, Asa Boyd Clark MUS George Romaris CAST Stefanie Powers (Toni ‘Feather’ Danton), Harold Gould, William Bassett, John Forsythe, Frank Delfino, Bettye Ackerman, Jim Backus
THE MAN INSIDE (1977) DIR Gerald Mayer PROD Wilton Schiller TELEPLAY Tony Sheer CAM Kenneth W. Gregg ED Martin Pepler CAST James Franciscus, Stefanie Powers (Ann), James Godin, Len Birman, Donald Davis, Allan Royal, Alexandra Bastedo
NOWHERE TO RUN (1978) DIR Richard Lang PROD Jim Byrnes TELEPLAY Jim Byrnes (boek, Charles Einstein) CAM Chuck Arnold ED Gary Griffin, Edilberto Cruz MUS Jerrold Immel CAST David Janssen, Allen Garfield, Stefanie Powers (Marian Adams), Linda Evans, James Keach, John Randolph, Neva Patterson, Ahna Capri
A DEATH IN CANAAN (1978) DIR Tony Richardson PROD Rick Rosenberg, Robert W. Christiansen TELEPLAY Spencer Eastman, Thomas Thompson (boek, Joan Barthel) CAM James Crabe ED Bud S. Smith CAST Stefanie Powers (Joan Barthel), Paul Clemens, Tom Atkins, Jacqueline Brookes, Brian Dennehy, Conchata Ferrell, Charles Haid, Kenneth McMillan
FAMILY SECRETS (1984) DIR Jack Hofsiss PROD Stefanie Powers, Leonora Thuna TELEPLAY Leonora Thuna (verhaal, Stefanie Powers) CAM James Crabe ED Marjorie Fowler MUS Charles Fox CAST Maureen Stapleton, Stefanie Powers (Jessie Calloway), Melissa Gilbert, James Spader, Irene Tedrow, Gary Sinise
DECEPTIONS (1985) DIR Melville Shavelson, Robert Chenault PROD William Hill TELEPLAY Melville Shavelson (boek, Judith Michael) CAM Ernest Day, Jack Atcheler ED Alan Pattillo, Brian Smedley-Aston MUS Nigel Hess CAST Stefanie Powers (Sabrina Longworth / Stephanie Roberts), Barry Bostwick, Jeremy Brett, James Faulkner, Sam Waterston, Fabio Testi, Brenda Vaccaro, Gina Lollobrigida
MAGGIE (1986) DIR Waris Hussein PROD William Hill TELEPLAY Katherine Craddock MUS Charles Fox CAST Stefanie Powers (Maggie Herb), Ava Gardner, Betsy Blair, Herb Edelman, Paul Geoffrey, Ian Ogilvy
BERYL MARKHAM: SHADOW ON THE SUN (1988) DIR Tony Richardson PROD Stefanie Powers, Tamara Asseyev TELEPLAY Allan Scott (artikel, James Fox) CAM Steve Yaconelli ED Robert K. Lambert, David A. Simmons MUS John Addison CAST Stefanie Powers (Beryl Clutterbuck Markham), Claire Bloom, Frederic Forrest, Jack Thompson, Peter Bowles, Brian Cox, Niamh Cusack, Trevor Eve, James Fox
SHE WAS MARKED FOR MURDER (1988) DIR Charles Thomson, Chris Thomson PROD Elaine Rich TELEPLAY David Stenn CAM Gideon Porath ED Michael S. McLean MUS Nan Schwartz CAST Lloyd Bridges, Hunt Block, Stefanie Powers (Elena Forrester-Chandler), Eddie Jones, Randy Brooks
LOVE AND BETRAYAL (1989) DIR Richard Michaels TELEPLAY Laurian Leggett CAM Shelley Johnson ED Andrew Cohen MUS Charles Bernstein CAST Stefanie Powers (Caroline Landry), David Birney, Fran Drescher, Peter Marc Jacobson, Kendrick Hughes
TV MINISERIES
WASHINGTON: BEHIND CLOSED DOORS (1977) DIR Gary Nelson PROD Norman S. Powell TELEPLAY John Ehrlichman, Eric Bercovico CAM Jack Swain, Joseph F. Biroc ED Gerard Wilson, Harry Kaye, Arthur Hilton MUS Dominic Frontiere, Richard Markowitz CAST Cliff Robertson, Jason Robards, Stefanie Powers (Sally Whalen), Robert Vaughn, Lois Nettleton, Barry Nelson, Harold Gould, Andy Griffith, John Houseman
MISTRAL’S DAUGHTER (1984) DIR Kevin Connor, Douglas Hickox PROD Suzanne Wiesenfeld, Herbert Hirschman TELEPLAY Judith Krantz, Terence Feely, Rosemary Anne Sisson CAM Jean Tournier, Pierre Lhomme ED John Bloom, Barry Peters MUS Vladimir Cosma CAST Stefanie Powers (Maggy Lunel), Lee Remick, Stacy Keach, Ian Richardson, Philippine Leroy-Beaulieu, Robert Urich, Timothy Dalton, Stéphane Audran, Alexandra Stewart, Joanna Lumley
HOLLYWOOD WIVES (1985) DIR Robert Day PROD Robert McCullough, Howard W. Koch TELEPLAY Jackie Collins, Robert McCullough CAM William W. Spencer ED Ray Daniels, Fred A. Chulack MUS Lalo Schifron CAST Candice Bergen, Anthony Hopkins, Stefanie Powers (Montana Gray), Suzanne Somers, Joanna Cassidy, Rod Steiger, Mary Crosby, Angie Dickinson, Roddy McDowall, Robert Stack, Andrew Stevens
AT MOTHER’S REQUEST (1987) DIR Michael Tuchner PROD Christopher Morgan TELEPLAY Richard DeLong Adams, Jonathan Coleman CAM Larry Pizer ED Gary Griffin MUS Charles Gross CAST Stefanie Powers (Frances Schreuder), Frances Sternhagen, E.G. Marshall, Doug McKeon