Claude Lelouch: “Toen ik mijn eerste filmcamera kreeg, wist ik dat ik de liefde van mijn leven had gevonden”

De Franse regisseur Claude Lelouch (geb. 1937) werd in 1966 meteen een gevestigde waarde toen zijn film “Un homme et une femme” de filmwereld veroverde, en werd bekroond met tal van prestigieuze filmprijzen, waaronder de Palme d’Or op het Filmfestival van Cannes, en een Oscar voor zijn scenario. Lelouch werd eveneens genomineerd voor een Oscar in de categorie ‘Beste Regisseur,’ en ofschoon hij daarvoor het onderspit moest delven (Fred Zinnemann won met “A Man For All Seasons”), toch lukte het hem om met een Franse film de Amerikaanse markt te veroveren—wat toen erg uitzonderlijk was.

“Un homme et une femme” werd een filmklassieker en Francis Lai’s score (thema) resulteerde in één van de bekendste soundtracks ooit, zelfs voor degenen die de film nooit hebben gezien of er zelfs nog nooit van hebben gehoord. Sindsdien is Lelouch—die overigens nooit banden heeft gehad met de Franse Nouvelle Vague, in tegenstelling tot veel van zijn leeftijdsgenoten—altijd een zeer productieve filmmaker gebleven en heeft hij onlangs zijn nieuwste film voltooid, “Les plus belles années d’une vie,” de tweede sequel van “Un homme et une femme” nadat hij in 1986 al “Un homme et une femme, 20 ans déjà” had gemaakt.

[De reacties van het publiek na de vertoning van “Les plus belles années d’une vie” tijdens het voorbije Filmfestival van Cannes]

Toonaangevende acteurs Jean-Louis Trintignant (nu 88) en Anouk Aimée (87) hernemen in dit derde en laatste hoofdstuk van de trilogie hun rollen als de voormalige racepiloot en de script girl. De film werd bijzonder enthousiast onthaald op het voorbije Filmfestival van Cannes.

En na Cannes volgde Brussel: Claude Lelouch was enkele weken geleden eregast op de slotavond van het Brussels International Film Festival waar “Les plus belles années d’une vie” werd vertoond. Als een van de meest prominente Franse filmregisseurs en de motor achter Les Atelies du Cinéma, is hij tot op heden nog steeds bijzonder ambitieus en deinst hij er niet voor terug om zijn artistieke grenzen te verleggen: zo werd zijn eerstvolgende film “La vertu des impondérables” opgenomen met een smartphone.

Maar eerst dus “Les plus belles années d’une vie” die in België in de zalen komt op 24 juli. Tijdens het BRIFF werd daarover volgend gesprek met de man opgetekend.

Hoe is het verhaal van “Les plus belles années d’une vie” tot stand gekomen?

Na “Un homme et une femme” had ik me nooit kunnen voorstellen dat zulk een wonder me nog een keer zou overkomen. Die film heeft immers mijn leven veranderd, ook het leven van alle betrokkenen zoals Jean-Louis Trintignant of Francis Lai, en zelfs dat van het wereldwijde publiek dat wordt geschat op ongeveer een miljard mensen dat in de loop der jaren de film in de bioscoop en op televisie heeft gezien. Ik dacht altijd, ‘Als de film zo succesvol is, heeft hij waarschijnlijk iets belangrijks te vertellen.’ Dus leek het een goed idee om met een tweede en laatste sequel het verhaal af te sluiten. Ik hou van het leven, en ondanks al zijn tekortkomingen intrigeerde het me om met ‘Les plus belles années d’une vie’ een film te maken over een man en een vrouw wiens leven stilaan achter de rug is. Ze kunnen ronduit praten over hun leven, wat ze hebben meegemaakt en hoe goed ze een aantal zaken begrijpen die hen zijn overkomen. Ze begrijpen niet alles, maar wat ze wel begrijpen, zijn de dingen die voor hen erg belangrijk waren. Dus ik wilde weten hoe het vandaag is gesteld met de personages, hoe hun leven er nu uitziet en hoe ze zich voelen. Ik wilde laten zien dat deze mensen, ook al zijn ze in de tachtig, nog heel intens en gepassioneerd kunnen zijn. Er zijn geen beperkingen qua leeftijd als men het heeft over ‘houden van iemand’—leeftijd speelt hierin geen rol, want verliefd zijn is geen voorrecht voor jonge mensen. Vandaar dat dit koppel ook de meest waardevolle momenten uit hun leven meemaakt. Door trouw te zijn aan wat er in het echte leven gebeurt, wilde ik dat het een zeer positieve en optimistische film was. Want zo ervaar ik het allemaal: ik ben zelf in de tachtig en dit lijken nu wel de mooiste jaren van mijn leven. Als ik terugkijk op mijn jeugd… nù ben ik pas echt op kruissnelheid. En ik heb geen ego: als mensen mijn films niet leuk vinden, is dat prima, terwijl het me jaren geleden zorgen baarde. Je moet alles in een juist perspectief plaatsen, dat is tenminste wat ik doe. Ik heb nu meer plezier dan ooit tevoren, ik heb een film gemaakt met een smartphone, dus er is niets dat me kan tegenhouden. We weten allemaal dat het leven een ongelooflijke reis is die eindigt met een groot mysterie—mensen noemen het de dood, maar ik bekijk het als een groot mysterie. Dus zolang we hier zijn, moeten we er het beste van maken. Bovendien, wie weet, staat ons allemaal misschien nog een grote verrassing te wachten.

Je schreef eveneens het scenario van “Les plus belles années d’une vie.” Je acteurs zijn erg spontaan, kregen ze ook de kans om het script te lezen of mochten ze ook improviseren?

Ik wilde een spontane film maken, en geen film waarin mijn acteurs hun personages speelden. Als ze dat hadden gedaan, zag de film eruit als een geprefabriceerd product en dat wilde ik ten allen tijde vermijden.

En hoe zit het met de dialogen die je schreef?

Die stond allemaal wel op papier, maar ze kregen niet de kans om hun tekst echt te leren. Ik vertelde hen de dialogen voordat we met de opnamen begonnen, en zo ontdekten ze het belang van hun tekst pas toen we aan het draaien waren. Dat creëerde een soort van spontaniteit, meteen ook één van de charmes van de film. De scène wanneer ze elkaar voor het eerst weer ontmoeten, hebben we in veertig minuten opgenomen, inclusief twee repetities en de opnamen werden geen enkele keer onderbroken. Op hun leeftijd denk ik dat een lang opnameschema teveel energie zou hebben gekost, de acteurs zouden moe worden en op het einde zou ik misschien niet eens het resultaat hebben waar ik naar op zoek was. Daarom verkoos ik om snel te werken—we hebben de film in amper tien dagen opgenomen. Dat maakt hem ook zo krachtig, en ik zou het moeten weten, omdat ik nu al meer dan vijftig jaar films maak, en ik had deze film niet kunnen maken toen ik nog jong was. Je hebt echt heel wat levenservaring nodig om hem te maken op de manier zoals wij het deden. Maar je bent natuurlijk nooit zeker, ik bedoel, ik wist niet of het zou lukken. We draaiden de openingsscène op de eerste dag en we werkten echt van dag tot dag—Jean-Louis zei altijd, ‘Wie weet, misschien ben ik morgenochtend dood.’

Was het gemakkelijk om Jean-Louis Trintignant en Anouk Aimée te overtuigen hun rol te herhalen?

Ja, het was gemakkelijk omdat we dezelfde voorgeschiedenis hebben, we zijn als oldtimers in deze branche en we zijn vertrouwd met onze manier van werken. We hadden afgesproken dat de film niet zou worden uitgebracht als we dachten dat hij niet voldeed aan de verwachtingen. Ook al leek het een onmogelijke film om te maken, dat wil niet zeggen dat het onmogelijk was om het te proberen, vooral omdat we overtuigd waren dat het kon lukken. Maar iedereen was ongerust: de financiers waren zeer terughoudend en de verzekeringsmaatschappijen wilde ons niet steunen. De film hield dus wel degelijk risico’s in.

Was deze film moeilijker om te maken dan de vorige sequel “Un homme et une femme: 20 ans déjà”?

We hebben een fout gemaakt met die film. Die kwam veel te snel, het was toen veel te vroeg om hun verhaal af te ronden. Wat er toen is verkeerd gelopen, hebben we nu rechtgezet, vooral omdat het een film is over een periode die achter de rug is. Maar goed, zulke dingen gebeuren. We maken allemaal fouten. Het leven is een ervaring van vreugdevolle en dramatische gebeurtenissen, hoogte- en dieptepunten, en daar moet je mee leven. Ik stel mezelf die vraag niet te veel—journalisten stellen me die vaak. Mijn carrière en mijn leven gaan verder, en ik hou ervan dingen te doen en films te maken die mij aanspreken, en dat is wat ik wil meegeven. Mijn films zijn als een kroniek van de jaren die ik hier kan doorbrengen. Ik heb me altijd gericht op verhalen over mannen en vrouwen die me heel erg interesseerden. Er zijn geen echte helden of schurken in mijn films, maar de personages kunnen op een dag misschien wel helden of schurken worden. En die paradox in de menselijke natuur interesseert me, omdat ik van mensen hou—met al hun talenten en hun gebreken.

Zijn er acteurs waarvan je spijt hebt dat je er nooit mee hebt gewerkt?

J’ai ratté Jean Gabin. Ik had heel graag met hem gewerkt, hij is een acteur die ik altijd bewonderde. Er zijn er nog anderen, maar er is geen specifieke reden waarom het niet is gelukt: het gebeurde gewoon niet. Het is vaak een kwestie van toeval of een film al dan niet wordt gemaakt.

Je bijdrage aan Les Ateliers du Cinéma is heel interessant. Is het belangrijk om je ervaring als filmmaker door te geven aan de volgende generatie?

Ja, want ik vind het amusant en interessant. Ik denk niet dat je kunt leren hoe je een film moet maken, je moet het gewoon doen. Dus ik heb een aantal jonge mensen rond mij verzameld die erg gepassioneerd zijn door cinema en ik betrek hen bij het maken van mijn films. Ze hebben geen diploma en geen geld, maar we werken samen aan het scenario en tijdens de opnamen. Cinema is als liefde: je leert het niet. Er is geen school die je vertelt hoe je van iemand kan houden zoals Marilyn Monroe of Brigitte Bardot dat deden. Het is hetzelfde met films. Ieder van ons moet zelf zoeken wat de beste manier is, je kan geen filmregisseur uitvinden. Dus wanneer ze op de set aankomen, hebben ze de controle over de camera. Het is niet zoals een filmschool, maar het leven op een filmset komt mee in hun handen en ik geef hen de mogelijkheid om een ​​film te maken. Dit is een heel dankbare ervaring, het is als de meest waardevolle Oscar die je kan winnen.

[Achter de schermen bij Les Ateliers du Cinéma]

Over Oscars gesproken, hoe belangrijk was het voor jou om een ​​Oscar te winnen?

Het was een eer om een ​​Oscar—en ook de Palme d’Or—te winnen. Hetzelfde met andere onderscheidingen zoals de Légion d’Honneur [de hoogste Franse onderscheiding voor militaire of civiele verdiensten], is het geruststellend voor anderen om te weten dat ze in je werk kunnen geloven. Maar ik heb nooit begrepen waarom het zo lang duurde om dat te beseffen.

In je lange carrière heb je ook een paar films gemaakt die het niet zo goed deden. Wat heb je daarvan geleerd?

Alles. Zonder die films zou ik nooit succes hebben gehad en zou ik niet staan waar ik nu sta. Zoiets overkomt ons allemaal, het zijn fouten waaruit je veel leert en ook al is het moeilijk, zowel fysisch als psychisch, ik denk ook dat het onvermijdelijk is. Het is heel moeilijk om dat uit te leggen aan een jonge generatie. Ik heb tot nu toe zo’n vijftig films gemaakt en elke film was een ervaring die me veel heeft bijgebracht. Je leert elke dag bij. Ook met “La vertu des impondérables,” een film opnemen met een smartphone, je hebt geen idee wat ik allemaal heb bijgeleerd. Je hele leven is een leerproces, terwijl een filmschool je zal vertellen hoe anderen het hebben gedaan. Maar je hoeft een kunststudent niet te leren schilderen zoals Van Gogh of Picasso—niemand niemand kan het beter dan zij. Er zijn immers andere manieren om je talent als schilder te uiten, en daarover kun je veel leren in het gewone, dagelijkse leven. Mijn vader was een zeer intelligente man omdat hij zich vrij vroeg realiseerde dat ik op school een vreselijke student was, dus hij gaf me een camera, en er ging meteen een nieuwe wereld voor mij open. Toen ik mijn eerste filmcamera kreeg, wist ik dat ik de liefde van mijn leven had gevonden, en ik wilde alles filmen wat ik zag en al mijn observaties delen met anderen. Dat was mijn ambitie, maar ik wist ook dat het niet altijd zo werkte.

Claude Lelouch tijdens zijn bezoek aan het BRIFF. Foto: © Leo/Film Talk

Muziek is erg belangrijk in je films. Hoe heb je samengewerkt met Calogero voor de score van “Les plus belles années d’une vie”?

Hij werd me voorgesteld door Francis Lai die veel bewondering had voor Calogero. Hij had me eerder al benaderd voor een project dat uiteindelijk niet is doorgegaan, maar we leerden elkaar kennen en ik waardeerde zijn muziek. Toen Francis aan het thema van de film werkte, zocht hij iemand om zijn muziek te orkestreren, en toen belden we Calogero. Zijn bijdrage aan de film is enorm. Muziek gaat altijd recht naar het hart, dus het is enorm belangrijk om in een film een ​​gepaste score te hebben. In “La vertu des impondérables” is er overigens ook veel muziek.

Heb je al enig idee hoe je die film gaat verdelen?

Ik hoop dat hij in de zalen wordt uitgebracht, al was het maar om aan te tonen wat de mogelijkheden van zo’n klein apparaat zijn. De film is nu in postproductie. Ik heb wat beeldmateriaal getoond aan mensen uit de industrie die dachten dat de opnamen met een 35mm camera waren gebeurd. Voor de distributeurs maakt het geen verschil wat voor camera werd gebruikt, maar het was moeilijker om de crew te overtuigen aan deze film mee te werken.

Zou je ook Netflix overwegen om je film te vertonen? Is dat een optie?

Ik denk niet dat het een goed idee is om la grande aventure du cinéma zomaar overboord te gooien. Je moet een film op een groot scherm kunnen zien. Op televisie verlies je enorm veel filmmagie. Dus omwille van de bioscoopervaring en het belang dat ik daaraan hecht, zal ik zo lang mogelijk bioscoopfilms blijven maken. Maar begrijp me niet verkeerd, televisie is geweldig voor series, en het is nog altijd een heel goed alternatief voor mensen die het niet erg vinden om een ​​film op een klein scherm te zien.

Brussels International Film Festival, Brussel
28 juni 2019

[De trailer van “Les plus belles années d’une vie”]

FILMS

LE PROPRE DE L’HOMME (1961) DIR – SCR – CAMERA OPERATOR Claude Lelouch PROD Pierre Braunberger CAST Amidou, Janine Magnan

LA FEMME SPECTACLE (1964) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Pierre Braunberger CAM Patrice Pouget ED Jacqueline Lecomte, Claude Barrois CAST Lucia Amram, Jean-Pierre Kalfon, Jean d’Estrée, Jean Yanne, Victoria Nankin, Richard Saint-Bris

L’AMOUR AVEC DES SI (1964) DIR – SCR Claude Lelouch PROD M. Braunberger CAM Claude Lelouch [zonder screencredit], Jean Collomb ED Claude Lelouch [zonder screencredit] MUS Danyel Gérard CAST Guy Mairesse, Janine Magnan, Jean Franval, Richard Saint-Bris, France-Noëlle, Jacques Martin, Jean Daurand

UNE FILLE ET DES FUSILS (1965) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Pierre Braunberger, Felix C. Ziffer SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven CAM Jean Collomb ED Claude Lelouch, Claude Barrois MUS Pierre Vassiliu CAST Janine Magnan, Jean-Pierre Kalfon, Jacques Portet, Amidou, Pierre Barouh, Betty Beckers

LES GRANDS MOMENTS (1965) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Pierre Braunberger CAM Jean Collomb CAST Amidou, Pierre Barouh, Jean-Pierre Kalfon, Janine Magnan, Jacques Portet

UN HOMME ET UNE FEMME (1966) DIR – PROD – CAM Claude Lelouch PROD SCR Claude Lelouch, Pierre Uitterhoeven ED Claude Lelouch [zonder screencredit], Claude Barrois MUS Francis Lai CAST Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Pierre Barouh, Valérie Lagrange, Antoine Sire, Souad Amidou, Henri Chemin

VIVRE POUR VIVRE (1967) DIR Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Claude Lelouch, Pierre Uitterhoeven CAM Patrice Pouget ED Claude Lelouch, Claude Barrois MUS Francis Lai CAST Yves Montand, Candice Bergen, Annie Girardot, Irène Tunc, Anouk Ferjac, Uta Taeger, Jean Collomb, Amidou, Anouk Aimée, Pierre Barouh

MAMAIA (1967) DIR José Varela PROD Claude Lelouch [zonder screencredit], Jacques Bar, J. L. Braley SCR José Varela, Serge Ganze CAM Patrice Pouget ED Brigitte Dornès MUS Henri Boutin CAST Adriana Bogdan, Chris Avram, Jean-Pierre Kalfon, Claude Ayramdjian, Christian Bertocchi

LA VIE, L’AMOUR, LA MORT (1969) DIR Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven CAM Jean Collomb ED Claude Barrois MUS Francis Lai CAST Amidou, Caroline Cellier, Janine Magnan, Marcel Bozzuffi, Pierre Zimmer, Catherine Samie, Lisette Bersy, Albert Naud, Robert Hossein, Annie Girardot

UN HOMME QUI ME PLAÎT (1969) DIR Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Pierre Uytterhoeven, Claude Pinoteau CAM Jean Collomb ED Jack Harris, Claude Barrois MUS Francis Lai CAST Jean-Paul Belmondo, Annie Girardot, Maria Pia Conte, Marcel Bozzuffi, Farrah Fawcett, Peter Bergman, Kaz Garas, Bill Quinn, Richard Basehart

LES GAULOISES BLUEUES (1969) DIR – SCR Michel Cournot PROD Claude Lelouch, Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine CAM Agnès Guillemot ED Edmond Freess, Guy Littaye MUS Krzysztof Penderecki CAST Annie Girardot, Jean-Pierre Kalfon, Nella Bielski, Bruno Cremer, Georges Demestre, Anne Wiazemsky, José Varela

LE VOYOUX (1970) DIR – CAM Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Claude Pinoteau (verhaal, Claude Lelouch) ED Marie-Christine Lacambre MUS Francis Lai CAST Jean-Louis Trintignant, Danièle Delorme, Charles Gérard, Christine Lelouch, Yves Robert, Judith Magre, Aldo Maccione, Amidou, Charles Denner, Sacha Distel

CAMRADES (1970) DIR Marin Karmitz PROD Claude Lelouch, Martin Karmitz, Danièle Delorme, Jacques Perrin, Yves Robert SCR Marin Karmitz, Jean-Paul Giquel, Lia Wajntal CAM Jean Gonnet, Pierre-William Glenn ED Pascale Laverrière MUS Jacky Moreau, Sylvain Gaudelette CAST Jean-Paul Giquel, Juliet Berto, Dominique Labourier, Jean-Pierre Melec, André Julien, Gilette Barbier, Christian Bouilette

LE CLAIR DE TERRE (1970) DIR – SCR Guy Gilles PROD Claude Lelouch CAM Guy Gilles, Philippe Rousselot ED Jean-Pierre Desfosse MUS Jean-Pierre Stora CAST Edwige Feuillère, Annie Girardot, Patrick Jouané, Elina Labourdette, Jacques Zanetti, Carole Lange, Roger Hanin

LE MAÎTRE DU TEMPS (1970) DIR Jean-Daniel Pollet PROD Luiz Carlos Barreto, Leon Zuratas ASSOC PROD Claude Lelouch SCR Jean-Daniel Pollet, Pierre Kast (verhaal, Pierre Kast) CAM Jean Collomb, Alfonso Beato CAST Duda Cavalcanti, Renato Coutinho, Uracy D’Oliveira, Montgomery da Silva, Martinho da Vila, Ângelo de Aquino, Jean-Pierre Kalfon

SMIC SMAC SMOC (1971) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven CAM Jean Collomb MUS Francis Lai CAST Catherine Allégret, Amidou, Jean Duguay, Charles Gérard, Jean Collomb, Arlette Gordon, Francis Lai, Pierre Uytterhoeven

L’AVENTURE, C’EST L’AVENTURE (1972) DIR Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven (verhaal, Pierre Uytterhoeven) CAM Jean Collomb ED Janine Boublil MUS Francis Lai, José Padilla CAST Lino Ventura, Jacques Brel, Charles Denner, Johnny Hallyday, Charles Gérard, Aldo Maccione, Nicole Courcel, Yves Robert, Catherine Allégret, Jean Collomb, Alexandre Mnouchkine

VISIONS OF EIGHT (1973) DIR Claude Lelouch [segment THE LOSERS]; andere segmenten geregisseerd door Milos Forman, Kon Ichikawa, Yuriy Ozerov, Arthur Penn, Michael Pfleghar, John Schlesinger, Mai Zetterling PROD David L. Wolper, Stan Margulies, Isao Zeniya, Pierre Perdon SCR David Hughes, Deliara Ozerowa, Shuntarô Tanikawa CAM Daniel Bocly, Michael J. Davies, Rune Ericson, Alan Hume, Walter Lassally, Jörgen Persson, Igor Slabnevich, Ernst Wild, Arthur Wooster, Masuo Yamaguchi ED Dede Allen, Catherine Bernard, Jim Clark, Lars Hagström, Edward Roberts, Margot von Sclieffen MUS Henri Mancini CAST (includes) Ron Hill, Avery Brundage, Frank Shorter

LA BONNE ANNÉE (1973) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven (adaptatie, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM Claude Lelouch [zonder screencredit] ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Lino Ventura, Françoise Fabian, Charles Gérard, André Falcon, Mireille Mathieu, Lilo, Claude Mann, Frédéric de Pasquale

LE FAR-WEST (1973) DIR Jacques Brel SCR Jacques Brel, Paul Andréota CAM Alain Levent ED Jacqueline Thiédot MUS Jacques Brel, François Rauber CAST Jacques Brel, Daniele Evenou, Gabriel Jabbour, Véronique Mucret Rouveyrollis, France Arnel, Juliette Gréco, Michel Piccoli, Lino Ventura, Claude Lelouch (Psychiater)

TOUTE UNE VIE (1974) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven CAM Jean Collomb ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Marthe Keller, André Dussollier, Charles Denner, Carla Gravina, Charles Gérard, Gilbert Bécaud, Sam Letrone, Jacques Villeret

MARIAGE (1974) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch (dialogen, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM Jean Collomb, Jacques Lefrançois ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Bulle Ogier, Rufus, Marie Déa, Caroline Cellier, Bernard Le Coq, Charles Gérard, Harry Walter, Léon Zitrone

LE CHAT ET LA SOURIS (1975) DIR – SCR Claude Lelouch CAM Jean Collomb ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Michèle Morgan, Serge Reggiani, Philippe Léotard, Jean-Pierre Aumont, Valérie Lagrange, Michel Peyrelon

LE BON ET LES MÉCHANTS (1976) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch (dialogen, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM Jacques Lefrançois ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Marlène Jobert, Jacques Dutronc, Brigitte Fossey, Bruno Cremer, Serge Reggiani, Jacques Villeret, Jean-Pierre Kalfon, Valérie Lagrange, Philippe Léotard, Francis Lai

SI C’ÉTAIT À REFAIRE (1976) DIR – PROD – SCR Claude Lelouch CAM Jacques Lefrançois ED Georges Klotz MUS Francis Lai CAST Catherine Deneuve, Anouk Aimée, Charles Denner, Francis Huster, Colette Baudot, Jean-Jacques Briot, Jean-Pierre Kalfon, Valérie Lagrange, Jacques Villeret, Niels Arestrup, Françoise Hardy

UN AUTRE HOMME, UNE AUTRE CHANCE (1977) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Georges Dancigers, Alexandre Mnouchkine CAM Stanley Cortez, Jacques Lefrançois ED Georges Klotz, Fabien D. Tjordjmann MUS Francis Lai CAST James Caan, Geneviève Bujold, Francis Huster, Susan Tyrrell, Jennifer Warren, Rossie Harris, Jacques Villeret, Diana Douglas, Richard Farnsworth, Robert Tessier, Christopher Lloyd

ROBERT ET ROBERT (1978) DIR – PROD – SCR Claude Lelouch CAM Jacques Lefrançois ED Hugues Darmois, Sophie Bhaud MUS Francis Lai CAST Charles Denner, Jacques Villeret, Jean-Claude Brialy, Francis Perrin, Germaine Montero, Régine, Macha Méril, Michèle Morgan

MOLIÈRE (1979) DIR – SCR Ariane Mnouchkine PROD Claude Lelouch CAM Bernard Zitzermann ED Françoise Javet, Georges Klotz MUS René Clemencic CAST Philippe Caubère, Marie-Françoise Audollent, Frédéric Ladonne, Odile Cointepas, Jonathan Sutton, Joséphine Derenne

CONFIDENCES POU CONFIDENCES (1979) DIR Pascal Thomas PROD Albina du Boisrouvray SCR Pascal Thomas, Jacques Lourcelles CAM Renan Pollès ED Nathalie Lafaurie MUS Vladimir Cosma CAST Daniel Ceccaldi, Henri Crémieux, Jacques François, Michel Galabru, Laurence Lignières, Jacques Villeret, Anne Caudry, Jean Becker, Claude Lelouch (Film Director)

À NOUS DEUX (1979) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Denis Héroux CAM Bernard Zitzermann ED Sophie Bhaud MUS Francis Lai CAST Catherine Deneuve, Jacques Dutronc, Jacques Villeret, Paul Préboist, Bernard Le Coq, Gilberte Géniat, Jacques Godin, Daniel Auteuil, Chiara Mastroianni

ALORS HEUREUX? (1980) DIR Claude Barrois PROD Jacques-Eric Strauss EXEC PROD Claude Lelouch SCR Pierre Jolivet, Marc Jolivet CAM Jean-Louis Povéda ED Nicole Saunier MUS Daniel Balavoine CAST Pierre Jolivet, Marc Jolivet, Pilar Balsega, France Dougnac, Ricahrd Bohringer, Rosine Cadoret, Léo Campion, Thierry Lhermitte

LES UNS ET LES AUTRES (1981) DIR – PROD – SCR Claude Lelouch CAM Jean Boffety ED Hugues Darmois, Sophie Bhaud MUS Francis Lai, Michel Legrand CAST Robert Hossein, Nicole Garcia, Geraldine Chaplin, Jacques Villeret, Fanny Ardant, Evelyne Bouix, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Kalfon, Francis Huster, Alexandra Stewart, James Caan, Sharon Stone, Simon Lelouch

ÉDITH ET MARCEL (1983) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Gilles Durieux CAM Jean Boffety ED Hugues Darmois, Sandrine Péry MUS Francis Lai CAST Evelyne Bouix, Marcel Cerdan Jr., Jacques Villeret, Francis Huster, Jean-Claude Brialy, Charles Gérard, Charlotte de Turckheim, Francis Lai, Charles Aznavour

VIVA LA VIE (1984) DIR Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Jérôme Tonnerre (verhaal, Claude Lelouch) CAM Bernard Lutic ED Hugues Darmois, Pauline Leroy MUS Didier Berbelivien CAST Michel Piccoli, Charlotte Rampling, Charles Aznavour, Jean-Louis Trintignant, Anouk Aimée, Evelyne Bouix, Laurent Mallet, Tanya Lopert, Raymond Pellegrin

PARTIR, REVENIR (1985) DIR Claude Lelouch SCR Jérôme Tonnerre CAM Bernard Lutic ED Hugues Darmois MUS Michel Legrand CAST Annie Girardot, Jean-Louis Trintignant, Evelyne Bouix, Michel Piccoli, Françoise Fabian, Richard Anconina, Charles Gérard, Marie-Sophie L., Michel Legrand

UN HOMME ET UNE FEMME, 20 ANS DÉJÀ (1986) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Monique Lange, Jérôme Tonnerre CAM Jean-Yves Le Mener ED Hugues Darmois MUS Francis Lai CAST Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry, Evelyne Bouix, Marie-Sophie L., Philippe Leroy, Charles Gérard, Robert Hossein, Nicole Garcia, Jean-Claude Brialy, Michèle Morgan, Gérard Oury

ATTENTION BANDITS! (1986) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch (adaptatie, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM Jean-Yves Le Mener ED Hugues Darmois MUS Francis Lai CAST Jean Yanne, Marie-Sophie L., Patrick Bruel, Charles Gérard, Corinne Marchand, Christine Lelouch

HAPPY NEW YEAR (1987) DIR John G. Avildson PROD Jerry Weintraub SCR Warren Lane (scenario LA BONNE ANNÉE [1973] van Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM James Crabe ED Jane Kurson MUS Bill Conti CAST Peter Falk, Charles Durning, Tom Courtenay, Claude Lelouch (Man in de Trein), Gary Maas, Jack Hrkach, Earleen Carey

ITINÉRAIRE D’UN ENFANT GÂTÉ (1988) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Jean-Paul Belmondo CAM Jean-Yves Le Mener ED Sophie Bhaud MUS Francis Lai CAST Jean-Paul Belmondo, Richard Anconina, Lio, Béatrice Agenin, Marie-Sophie L., Jean-Philippe Chatrier, Daniel Gélin

IL Y A DES JOURS… ET DES LUNES (1990) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Valérie Bonnier, Marc Rosenbaum CAM Jean-Yves Le Mener, Michel Quenneville ED Sophie Bhaud, Hélène de Luze MUS Francis Lai, Erik Berchot CAST Patrick Chesnais, Annie Girardot, Marie-Sophie L., Francis Huster, Vincent Lindon, Philippe Léotard, Gérard Darmon, Serge Reggiani, Amidou, Anouk Aimée

LA BELLE HISTOIRE (1992) DIR – SCR Claude Lelouch EXEC PROD Jean-Paul De Vidas CAM Jean-Yves Le Mener ED Hélène de Luze MUS Francis Lai, Philippe Servain CAST Gérard Lanvin, Béatrice Dalle, Vincent Lindon, Marie-Sophie L., Patrick Chesnais, Élie Chouraqui, Amidou

TOUT ÇA… POUR ÇA! (1993) DIR – PROD – SCR Claude Lelouch CAM Claude Lelouch, Philippe Pavans de Ceccatty ED Hélène de Luze MUS Francis Lai, Philippe Servain CAST Marie-Sophie L., Francis Huster, Fabrice Luchini, Alessandra Martines, Vincent Lindon, Gérard Darmon, Jacques Gamblin, Evelyne Bouix

LES MISÉRABLES (1995) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch (boek, Victor Hugo)  CAM Claude Lelouch, Philippe Pavans de Ceccatty ED Hélène de Luze MUS Francis Lai, Michel Legrand, Philippe Servain, Erik Berchot, Didier Barbelivien CAST Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Annie Girardot, Clémentine Céralié, Philippe Léotard, Rufus, Jean Marais, Micheline Presle, Robert Hossein

HOMMES, FEMMES, MODE D’EMPLOI (1996) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, René Bonnell CAM Philippe Pavans de Ceccatty ED Hélène de Luze MUS Francis Lai CAST Fabrice Luchini, Bernard Tapie, Alessandra Martines, Pierre Arditi, Ticky Holgado, Ophélie Winter, Salomé Lelouch, Caroline Cellier, Anouk Aimée

HASARDS OU COÏNCIDENCES (1998) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Faruk Aksoy, Gabriela Chavira-Gélin, Suzanne Dussault, Marie-Christine Lezzi, André Picard, Mrs. Sule Soysal CAM Pierre-William Glenn ED Hélène de Luz MUS Francis Lai, Claude Bolling CAST Alessandra Martines, Pierre Arditi, Marc Hollogne, Laurent Hilaire, Véronique Moreau, Patrick Labbé

UNE POUR TOUTES (1999) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Pierre Leroux CAM Philippe Vene, Eric Peckre ED Hélène de Luz, Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai CAST Jean-Pierre Marielle, Anne Parillaud, Alessandra Martines, Marianne Denicourt, Alice Avans, Olivia Bonamy, Anouk Aimée, Andréa Ferréol, Claude Lelouch

AND NOW… LADIES AND GENTLEMEN… (2002) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Pierre Leroux CAM Pierre-William Glenn ED Hélène de Luz MUS Michel Legrand CAST Jeremy Irons, Patricia Kaas, Thierry Lhermitte, Alessandra Martines, Claudia Cardinale, Yvan Attal, Amidou

11’09”01 – SEPTEMBER 11 (2002) DIR Claude Lelouch [segment FRANCE]; andere segmenten geregisseerd door Youssef Chahine, Amos Gitai, Shôhei Imamura, Alejandro G. Iñárritu, Ken Loach, Samira Makhmalbaf, Mira Nair, Idrissa Ouedraogo, Sean Penn, Danis Tanovic PROD Nicolas Cand, Lydia Dean Pilcher, Alejandro G. Iñárritu, Nobuyuki Kajikawa, Cédolir Kolar, Rebecca O’Brien, Gustavo Santaolalla, Laurent Truchot SCR Claude Lelouch [segment FRANCE]; andere segmenten geschreven door Alain Brigand, Youssef Chahine, Sabrina Dhawan, Alejandro G. Iñárritu, Paul Laverty, Ken Loach, Samira Makhmalbaf, Idrissa Ouedraogo, Sean Penn, Marie-Jose Sanselme, Danis Tanovic, Daisuke Tengan, Pierre Uytterhoeven, Vladimir Vega CAST Mayrem Karimi, Mohamad Dolati, Dzana Pinjo, Aleksander Seksan, Vladimir vega, Ernest Borgnine

LE GENRE HUMAINE – 1ÈRE PARTIE: LES PARISIENS (2004) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Jean-Paul De Vidas SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven CAM Gérard de Battista ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai CAST Mathilde Seigner, Maïwenn, Arielle Dombasle, Agnès Soral, Alessandra Martines, Michel Leeb, Massimo Ranieri, Salomé Lelouch, Shaya Lelouch, Roger Van Hool, Claude Lelouch

LE COURAGE D’AIMER (2005) DIR – SCR Claude Lelouch CAM Jean-Marie Lhomme ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai CAST Mathilde Seigner, Maïwann, Massimo Ranieri, Michel Leeb, Line Renaud, Yannick Soulier, Pierre Arditi, Sara Forestier, Sarah Lelouch, Alessandra Martines, Francis Lai, Agnès Soral, Claude Lelouch

ENTRE ADULTES (2006) DIR – SCR Stéphane Brizé PROD Claude Lelouch, Simon Lelouch CAM Hervé Portanguen ED Alban Teurlai MUS Fabrice Dumont, Frédéric Fortuny CAST Edith Mérieau, Vincent Dubois, Jeanne Ferron, Philippe Fauconnier, Celine Gorget, Vincent Rocher

NOS AMIS LES TERRIENS (2006) DIR – SCR Bernard Werber PROD Claude Lelouch CAM Stéphane Krausz, Jérôme Peyrebrune ED Stéphane Mazalaigue MUS Alexandre Jaffray, Loïc Etienne CAST Annelise Hesme, Audrey Dana, Boris Ventura-Diaz, Thomas Le Douarec, Sellig, Shirley Bousquet

ROMAN DE GARE (2007) DIR – PROD Claude Lelouch SCR Claude Lelouch (adaptatie, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven) CAM Gérard de Battista ED Stéphane Mazalaigue, Charlotte Lecoeur MUS Alexandra Jaffray CAST Dominique Pinon, Fanny Ardant, Audrey Dana, Michèle Bernier, Myriam Boyer, Zinedine Soualem, Boris Ventura-Diaz

CHACUN SON CINÉMA OU CE PETIT COUP AU COEUR QUAND LA LUMIÈRE S’ÉTEINT ET QUE LE FILM COMMENCE (2007) DIR Claude Lelouch (enkel segment CINÉMA DU BOULEVARD); andere segmenten geregisseerd door Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion, Youssef Chahine, Kaige Chen, Michael Cimino, Ethan Coen, Joel Coen, David Cronenberg, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliviera, Raymond Depardon, Atom Egoyan, Amos Gitai, Hsiao-Hsien Hou, Alejandro G. Iñárritu, Aki Kaurismäki, Abbas Kiarostami, Takeshi Kitano, Andrey Konchalovskiy, Claude Lelouch, Ken Loach, David Lynch, Nanni Moretti, Roman Polanski, Raoul Ruiz, Walter Salles, Elia Suleiman, Ming-liang Tsai, Gus Van Sant, Lars von Trier, Wim Wenders, Kar-Wai Wong, Yimou Zhang PROD Denis Carot, Robert Benmussa, Sandrine Brauer, Laura Briand, Rachel Curl, Gilles Ciment, Sergei Davidoff, Gilles Jacob, Aki Kaurismäki, Takeshi Kitano, Serge Lalou, Marie Masmonteil, Masayuki Mori, Rebecca O’Brien, Jacky Yee Wah Pang, Roman Polanski, Katrine Sahlstrøm, Alain Sarde, Vincent Wang, Corinne Golden Weber, Kar-Wai Wong, Takio Yoshida SCR Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliviera, Atom Egoyan, Olivier Assayas, William Chang, Amos Gitai, Alejandro G. Iñárritu, Aki Kaurismäki, Andrey Konchalovskiy, Nanni Moretti, War-Wai Wong, Yimou Zhang, Jingzhi Zou CAM Marc-André Batigne, Jacques Bouquin, Inti Briones, Dirk Brüel, Nick de Pencier, Eric Alan Edwards, Greig Fraser, Francis Grumman, Pung-Leung Kwan, Steven Lubensky, Emmanuel Lubezki, Alain Marcoen, Ramses Marzouk, Francisco Olivera, Alessandro Pesci, Mauro Pinheiro Jr., Andreas Sinanos, Masha Solovyova, Shinzi Suzuki, Alberto Venzago, Xiaoding Zhao, Xiaoshi Zhao ED Luc Barnier, William Chang, Long Cheng, Alexandre de Franceschi, Marie-Hélène Dozo, Olga Grinshpun, François Gédigier, Takeshi Kitano, Bodil Kjærhauge, Véronique Lange, Giuseppe Leonetti, Valérie Loiseleux, Stephen Mirrione, Gabriel Reed, Susan Shipton, Yannis Tsitopoulos MUS Mark Bradshaw, Howard Shore, Mychael Danna, Eleni Karaindrou CAST Isabelle Adjani, Anouk Aimée, Josh Brolin, David Cronenberg, Émilie Dequenne, Jean-Claude Dreyfus, Sara Forestier, Michael Lonsdale, Jeanne Moreau, Brooke Smith, Lars von Trier

CES AMOURS-LÀ (2010) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, François Kraus, Denis Pineau-Valencienne SCR Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven (verhaal, Claude Lelouch) CAM Gérard de Battista ED Stéphane Mazalaigue, Charlotte Lecoeur MUS Francis Lai, Laurent Couson CAST Audrey Dana, Dominique Pinon, Raphaël Haroche, Samuel Labarthe, Laurent Couson, Jacky Ido, Charles Denner, Anouk Aimée, Salomé Lelouch, Sabaya Lelouch, Boaz Lelouch, Sachka Lelouch, Valérie Perrin

HASTA MAÑANA (2013) DIR – SCR Sébastien Maggiani, Olivier Vidal PROD Olivier Vidal, Thierry Dechilly CAM Fabrice Richard ED Dominique Petrot MUS Sébastien Cortella, Benjamin Raffaelli CAST Amir Ben Abdelmoumen, Antoine Gautron, Mehdi Nebbou, Delphine Depardieu, Jean-Christophe Bouvet, Samuel Bousbib, Claude Lelouch [Himself]

SALAUD, ON T’AIME (2014) DIR – PROD – CAM Claude Lelouch SCR Claude Lelouch, Valérie Perrin ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai, Christian Gaubert CAST Johnny Hallyday, Sandrine Bonnaire, Eddy Mitchell, Irène Jacob, Pauline Lefèvre, Sarah Kazemy, Jenna Thiam, Agnès Soral, Valérie Kaprisky, Laurent Couson

UN + UNE (2015) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Marc Dujardin, Samuel Hadida, Victor Hadida SCR Claude Lelouch, Valérie Perrin CAM Robert Azalraki ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai CAST Jean Dujardin, Elsa Zylberstein, Christopher Lambert, Alice Pol, Rahul Vohra, Shriya Pilgaonkar, Olias Lelouch, Laurent Couson

CHACUN SA VIE (2017) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Samuel Hadida, Victor Hadida SCR Claude Lelouch (adaptatie, Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Valérie Perrin, Grégoire Lacroix) CAM Robert Alazraki ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai, Laurent Couson, Dimitri Naiditch CAST Éric Dupond-Moretti, Johnny Hallyday, Nadia Farés, Jean Dujardin, Christophe Lambert, Antoine Duléry, Marianne Denicourt, Rufus, Stéphane De Groodt, Déborah François, Mathilde Seigner, Philippe Lellouche, Laurent Couson

LES PLUS BELLES ANNÉES D’UNE VIE (2019) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Samuel Hadida, Victor Hadida SCR Claude Lelouch (adaptation by Claude Lelouch, Valérie Perrin; additional dialogue by Pierre Uytterhoeven) CAM Robert Alazraki ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai, Calogero CAST Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Souad Amidou, Antoine Sire, Marianne Denicourt, Monica Bellucci, Tess Lauvergne

LES VERTUES DES IMPONDÉRABLES (2020) DIR – SCR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Victor Hadida ED Giuseppe Lipoi CAST Elsa Zylberstein, Marianne Denicourt, Ary Abittan, Stéphane De Groodt

THE SEACRETS (2020) DIR – SCR Philippe Azoulay PROD Claude Lelouch, Philippe Azoulay CAST Mylène Mackay, Carlos Enrique Almirante, Sarah Roa, Brenda Estrada, Johanna Menuteau