Als je met filmactrice Déborah François praat, is ze altijd opbeurend, toegankelijk, opgewekt en goedlachs. Gans het pakket van een komische actrice, dus—in die mate zelfs dat je zou denken dat ze alleen in komedies te zien is en daarin uitblinkt. Maar die specifieke gave—haar natuurtalent in komedies—is slechts het topje van de ijsberg. Vooral omdat we allemaal weten dat deze zeer getalenteerde actrice veel meer te bieden heeft, zoals ze in de loop der jaren al heeft laten merken met de grote verscheidenheid aan personages die ze in verschillende genres heeft gespeeld.
Déborah François werd geboren op 24 mei 1987 in Luik, en groeide in haar late tienerjaren uit tot een internationaal geprezen actrice, bekend om haar meeslepende en veelzijdige acteerprestaties en haar innemende présence op het scherm. Al op jonge leeftijd kwam ze in contact met het theater, en van bij haar beginperiode als actrice toonde ze haar talent en passie voor het lichtere en ook het serieuze acteerwerk door het spelen van zowel lichtvoetige als complexe personages.
Ze groeide op in België, waar ze werd blootgesteld aan een rijke culturele omgeving—de perfecte voedingsbodem voor haar artistieke aanleg. Haar interesse in acteren was reeds op jonge leeftijd duidelijk, wat haar ertoe bracht rollen te spelen in toneelstukken op school en in plaatselijke gezelschappen.
Haar grote doorbraak kwam in 2005 toen ze een hoofdrol kreeg in haar debuutfilm, de door critici geprezen film “L’Enfant,” geregisseerd door Jean-Pierre en Luc Dardenne. De gebroeders Dardenne, bekend om hun humanistische benadering, creëerden een aangrijpend verhaal dat thema’s als armoede, verantwoordelijkheid en verlossing verkent. De film vertelt het verhaal van een jong koppel dat worstelt met ouderschap en armoede. In haar debuutfilm toonde Déborah François al vanaf de allereerste scène haar uitzonderlijke acteertalent.
De hoofdpersonages in de film zijn Bruno en Sonia, woonachtig in de Belgische industriestad Seraing. Hun pasgeboren zoontje Jimmy staat centraal in het verhaal. Bruno, gespeeld door Jérémie Renier, is een kruimeldief die overleeft aan de rand van de maatschappij, en zich bezighoudt met kleine criminele activiteiten. Déborah François speelt Sonia, die ondanks haar jeugd en kwetsbaarheid een diep verantwoordelijkheidsbesef toont en liefde voor hun kind koestert. Haar vertolking van Sonia, de jonge moeder die haar pasgeboren kind verkoopt, was bijzonder krachtig en leverde François veel lof en erkenning op.
“L’Enfant” won de prestigieuze Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes in 2005 en katapulteerde haar naar de internationale schijnwerpers; ze vestigde zich meteen als een rijzende jonge ster in de Europese cinema. Haar rol in de film werd geprezen door critici en publiek, wat het begin betekende van een langdurige en succesvolle filmcarrière.
Na het succes van “L’Enfant” speelde ze uiteenlopende filmrollen, die haar veelzijdigheid als actrice duidelijk in de verf zetten. Zo was ze te zien in “La tourneuse de pages” (2006), als de jonge vrouw die wraak neemt op een beroemde pianiste. Deze rol wordt gekenmerkt door intense, ingehouden emoties die gedurende de hele film op een subtiele en genuanceerde manier worden opgebouwd. Een ander hoogtepunt in haar carrière is “Les femmes de l’ombre” (2008), een krachtig drama met François als lid van het Franse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, naast o.m. Sophie Marceau en Julie Depardieu.
In 2009 won ze in Frankrijk een César, de Franse tegenhanger van de Oscars, als Meest Veelbelovende Actrice voor haar rol—en wederom een glansprestatie—als een rebelse tiener die worstelt met tal van uitdagingen in “Le premier jour du reste de ta vie,” een ontroerend familiedrama geregisseerd door Rémi Bezançon. Haar César was een volmondige erkenning en bevestiging van haar status; tot op de dag van vandaag blijft ze een belangrijke en invloedrijke driving force in de Franstalige film. Naast haar César werd ze in de loop der jaren ook genomineerd voor andere filmprijzen.
“Le premier jour du reste de ta vie” (2009, trailer)
Déborah François is een actieve en veelgevraagde actrice die gans haar carrière lang rustig voort blijft timmeren aan haar gestage opbouw. In Dorothée Van den Berghe’s “My Queen Karo” (2009) speelde ze een jonge vrouw die opgroeit in een commune (tegenover Matthias Schoenaerts), terwijl ze in “Les tribulations d’une caissière” (2011) een luchtige rol speelde als kassierster van een supermarkt die onverwacht in de belangstelling komt te staan. Het verhaal draait om haar personage Solweig Antoniazi, die een leven leidt dat is verre van glamoureus is. De dagelijkse sleur en het omgaan met lastige klanten, haar eentonige taken en de voortdurende chaos in de winkel zijn de rode draad in haar leven, totdat alles een interessante wending neemt wanneer ze een blog start en ze anoniem haar ervaringen van haar werk deelt. Via haar blog groeit ze uit tot een internetsensatie, met lezers die haar geestige en herkenbare berichten over het leven achter de kassa gretig meevolgen en delen.
“Les tribulations d’une cassière” (2011, trailer)
En in “Populaire” (2012), een heerlijke romantische komedie, toonde ze dan weer haar komische timing en charme. De film speelt zich af in 1958 en combineert frivole humor met een heerlijke vintage esthetiek om het verhaal te vertellen van Rose Pamphyle—gespeeld door François—een meisje dat verder wil kijken dan de beperkingen van het dorp van haar vader en de beklemmende vooruitzichten van een gearrangeerd huwelijk. Ze reist daarom naar Lisieux om te solliciteren voor een job als secretaresse bij het verzekeringskantoor van Louis Échard (Romain Duris). Hij merkt echter haar buitengewone snelheid aan de typemachine op en besluit haar aan te werven, op voorwaarde dat ze meedoet aan sneltypwedstrijden—de zogenaamde typewriting speed contests van weleer—en die ook wil winnen. De film vertelt over haar reis om ’s werelds snelste typiste te worden.
Déborah François zette een levendige en boeiende prestatie neer en bracht een mix van onschuld, vastberadenheid en charme in haar hartverwarmend personage. Haar chemie met het personage van Romain Duris, die de strenge maar ondersteunende Louis speelt, gaf diepgang aan hun relatie. Bérénice Bejo, bekend van haar hoofdrol in de met Oscars bekroonde stomme film “The Artist” (2011), speelde Marie Taylor, Louis’ voormalige vriendin en een sleutelfiguur in Rose’s transformatie.
Regisseur Régis Roinsard legde de essentie van de late jaren 50 vast met minutieuze aandacht voor detail. Het levendige kleurenpalet, de authentieke kostuums en de retro-setting van de film voerden kijkers mee naar vervlogen tijden.
Al het bovenstaande geeft aan hoe getalenteerd François werkelijk is; het is dan ook geen verrassing dat haar vertolkingen altijd worden geprezen om hun diepgang en precisie. En ook later, met rollen in films als “Maestro” (2014), “Cézanne et moi” (2016) met Guillaume Canet, en “Never Grow Old” (2019)—een western met John Cusack in de hoofdrol, waarin François de vrouw van Emile Hirsch speelt—haalt ze moeiteloos hetzelfde niveau.

Op 37-jarige leeftijd—ze is uiteindelijk nog maar 37—groeide ze uit van een jonge, ambitieuze Belgische actrice tot een internationaal erkend talent en één van de meest opvallende filmactrices in de Franstalige cinema, dankzij haar passie, toewijding en opmerkelijke acteerprestaties. Ondanks haar succes schermt ze haar privéleven af voor de buitenwereld en concentreert ze zich op haar werk.
Tijdens het Love International Film Festival Mons vorig jaar in België was ze één van de eregasten toen ze haar nieuwste speelfilm “Pauline le grandeur” kwam voorstellen, waar dit interview met haar uit 2024 plaatsvond. Dit jaar keerde ze terug naar Mons om de 40ste editie van het Festival bij te wonen als voorzitter van de Internationale Jury.
Reden genoeg om opnieuw met haar te praten over haar leven in Parijs en haar werk als actrice. In tussentijd heeft ze verschillende nieuwe projecten op de planning staan, waaronder “Les tourmentés,” geschreven en geregisseerd door Lucas Belvaux.
Net als Marion Cotillard en Juliette Binoche spreekt Déborah François vloeiend Engels. Daarom werd dit interview ook in het Engels afgenomen.
Je bent nu juryvoorzitter van het Love International Film Festival Mons. Kijk je hier nu anders naar films dan wanneer je zelf naar de bioscoop gaat of thuis een film op televisie ziet?
Vroeger keek ik er zeker met andere ogen naar toen ik op festivals was, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je deel uitmaakt van het publiek. Dus ik kijk ernaar en let op wat er in me opkomt, wat ik voel. Heb ik tijd om aan iets anders te denken? Want dat is geen goed teken [lacht]. Volg ik wat er op het scherm gebeurt? Voor mij is er niet echt een verschil of ik hier naar een film kijk of wanneer ik thuis een film zie.
Zie je veel films?
Ja. Ik zie ook veel documentaires. Ik ben dol op documentaires. Mijn favoriete regisseurs vinden dat niet altijd leuk wanneer ik hen dat vertel. Ze zeggen dan, ‘Ja, en fictie dan?’ Maar ik vind dat ook leuk; ik ga graag naar festivals en zie dan tien, vijftien of twintig films—dat is als een soort van injectie van cinema.
Wanneer je in Parijs in de bioscoop een film ziet, lukt dat zonder dat je wordt herkend?
Ja hoor. Mensen zijn heel vriendelijk in Parijs, en zelfs als ze je herkennen, zeggen ze zoiets van, ‘Oh, ze is actrice.’ Dat is cool.
Hoe verplaats je je in Parijs? Rijd je met de auto, neem je de metro of een taxi?
Ik wandel veel, en dat besef ik pas als mijn ouders op bezoek komen. Maar ik neem ook graag de metro; de bus neem ik niet. En alleen als het echt laat in de avond is, neem ik een taxi. Maar wandelen in Parijs is heel boeiend. Het is een geweldige stad om in te wandelen, waarschijnlijk één van de beste steden ter wereld. De charme van de stad vervaagt niet met de jaren.
Misschien ook omdat de meeste mensen uit de filmindustrie daar wonen en werken?
Nee, ik denk gewoon dat sommige steden je uitnodigen om er veel te wandelen, en andere niet.
Je kiest altijd rollen die totaal anders zijn dan wat je eerder speelde, zoals in “La tourneuse de pages” [2006], “Le premier jour du reste de ta vie” [2011], of “Populaire” [2012]. Je bent dus heel moeilijk te strikken voor een bepaald type personage en daardoor kan je niet in een hokje worden geplaatst. Is dat het geheim van je lange en lonende carrière?
Ik denk dat typecasting lastiger is aan het begin van je carrière, wanneer je pas begint en personages moet spelen die je niet in een typecast zullen plaatsen. Tegelijkertijd hangt het ook af van je eerste film; de eerste dingen die je in je carrière doet, zijn cruciaal, en welke rollen je in die beginjaren hebt gekregen…
…en je hebt duidelijk de juiste keuzes gemaakt, want je herhaalt jezelf nooit.
Dat klopt. En tegelijkertijd doe ik ook graag cinéma d’auteur, indie movies.
Staan er filmregisseurs op je verlanglijstje met wie je in de toekomst zou willen samenwerken?
Natuurlijk, heel veel! Ik zou heel graag met Jane Campion willen werken, ik zou heel graag met Damien Chazelle willen werken, ik zou heel graag met die nieuwe generatie willen werken, met Julia Ducourneau bijvoorbeeld—er zijn er zo veel. En er laten ook veel jonge vrouwelijke regisseurs van zich horen.
Toen David Lynch nog leefde, zeiden veel acteurs dat ze graag met hem wilden werken.
Dat was zo typerend. Hij was een regisseur met een heel sterk universum, en het is altijd geweldig om met zulke mensen te werken. Maar ik denk dat ik me ook erg aangetrokken voel tot een jongere generatie die een andere kijk op de dingen heeft. Frisse en originele ideeën die me verrassen. Ik vind het heerlijk om verrast te worden.
Nadat je in “Never Grow Old” [2019] tegenover John Cusack en Emile Hirsch speelde, dacht ik dat dit het begin zou zijn van een internationale carrière. Was dat wat je voor ogen had?
Neen, helemaal niet. Het verraste me alleen toen ik de regisseur, Ivan Kavanaugh, ontmoette en ik vond het leuk om met hem te werken. Het was trouwens niet mijn eerste Engelstalige film; de eerste was “Unmade Beds,” gemaakt in 2009. Ik speel en acteer altijd graag in verschillende talen. Ik deed dat in het Frans, Engels, Spaans [“El practicante,” 2020] en ook een beetje Nederlands [“My Queen Karo,” 2009]. En ik verontschuldig me bij alle Vlamingen voor mijn accent, maar ik heb mijn best gedaan. Nadien zeiden ze dat het te verstaan was, dus ik denk dat het misschien wel oké was [lacht].
Love Internationaal Film Festival Mons
12 maart 2025
FILMS
L’ENFANT (2005) DIR – SCR Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne PROD Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Denis Freyd CAM Alain Marcoen ED Marie-Hélène Dozo CAST Jérémie Renier, Déborah François (Sonia), Jérémie Segard, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Anne Gerard, Bernard Marbaix
LA TOURNEUSE DE PAGES (2006) DIR Denis Dercourt PROD Michel Saint-Jean SCR Denis Dercourt, Jacques Sotty CAM Jérôme Peyrebrune ED François Gédigier MUS Jérôme Lemonnier CAST Catherine Frot, Déborah François (Mélanie), Pascal Greggory, Clotilde Mollet, Xavier de Guillebon, Christine Citti, Jacques Bonnaffé
LES FOURMIS ROUGES (2007) DIR Stéphan Carpiaux PROD Stéphan Carpiaux, Jean-Luc Van Damme SCR Stéphan Carpiaux, Laurent Denis CAM Philippe Guilbert ED France Duez MUS Frédéric Vercheval CAST Déborah François (Alex), Frédéric Pierrot, Arthur Jugnot, Julie Gayet, Claire Johnston, Franck Sasonoff
L’ÉTÉ INDIEN (2007) DIR – SCR Alain Raoust PROD Bertrand Gore ED Sophie Deseuzes CAST Johan Leysen, Déborah François (Suzanne), Philippe Duclos, Johanna ter Steege, Brigitte Sy, Frédérique Bonnal, Thierry de Peretti, Birgit Ludwig, Laurent Sofiatti, Jean Ségani
LES FEMMES DE L’OMBRE (2008) DIR Jean-Paul Salomé PROD Éric Névé SCR Jean-Paul Salomé, Laurent Vachaud CAM Pascal Ridao ED Marie-Pierre Renaud MUS Bruno Coulais CAST Sophie Marceau, Julie Depardieu, Marie Gillain, Déborah François (Gaëlle Lemenech), Maya Sansa, Julien Boisselier, Vincent Rottiers
LE PREMIER JOUR DU RESTE DE TA VIE (2008) DIR – SCR Rémi Bezançon PROD Eric Altmeyer, Nicolas Altmeyer CAM Antoine Monod ED Sophie Reine MUS Sinclair CAST James Gamblin, Zabou Bretman, Déborah François (Fleur Duval), Marc-André Grondin, Pio Marmaï, Roger Dumas, Cécile Cassel, Stanley Weber, Gilles Lelouche
UNMADE BEDS (2009) DIR Alexis Dos Santos PROD Soledad Gatti-Pascual, Bertrand Faivre, Peter Ettedgui SCR Alexis Dos Santos, Marianela Maldonado CAM Jakob Ihre ED Olivier Bugge Coutté CAST Déborah François (Vera), Fernando Tielve, Michel Huisman, Iddo Goldberg, Richard Lintern, Katia Winter, Alexis Dos Santos, Lucy Tillett
FAIS-MOI PLAISIR! (2009) DIR – SCR Emmanuel Mouret PROD Frédéric Niedermeyer CAM Laurent Desmet ED Martial Salomon MUS Jérôme Rebotier, David Hadjadj CAST Emmanuel Mouret, Judith Godrèche, Déborah François (Aneth), Frédérique Bel, Jacques Weber, Dany Brillant, Mikaël Gaudin, Fred Epaud, Frédéric Niedermeyer
MY QUEEN KARO (2009) DIR – SCR Dorothée Van Den Berghe PROD Frank Van Passel, Bert Hamelinck, Kato Maes, Arielle van Gestel CAM Jan Vancaillie ED Marie-Hélène Dozo CAST Anna Franziska Jaeger, Déborah François (Dalia), Matthias Schoenaerts, Maria Kraakman, Samuel du Chatinier, Cezanne Cuypers, Ward Weemhoff, Nico Sturm
LA MOINE (2011) DIR Dominik Moll PROD Michel Saint-Jean SCR Dominik Moll, Anne-Louise Trividic (boek “The Monk” [1796] van Matthew Lewis) CAM Patrick Blossier ED Sylvie Lager, François Gédigier MUS Alberto Iglesias CAST Vincent Cassel, Déborah François (Valerio), Joséphine Japy, Sergi López, Catherine Mouchet, Jordi Dauder, Geraldine Chaplin, Roxane Duran, Javivi, Pierre-Félix Gravière, Frédéric Noaille, Serge Faeuillard
MEMORIES CORNER (2011) DIR – SCR Audrey Fouché PROD Jérôme Vidal CAM Nicolas Gaurin ED Maxime-Claude L’Écuyer CAST Déborah François (Ada Servier), Hiroshi Abe, François Papineau, Hidetoshi Nishijima, Sansei Shiomi, Mitsuko Baishô, Seizô Fukumoto, Yura Arata, Minehiro Minamitani
LES TRIBULATIONS D’UNE CASSIÈRE (2011) DIR Pierre Rambaldi PROD Pierre Rambaldi, Serge de Poucques, Sylvain Goldberg SCR Michel Siksik (boek “Les tribulations d’une cassière” [2008] van Anna Sam) CAM Thomas Hardmeier ED Cyril Besnard MUS Emmanuel Rambaldi CAST Déborah François (Solweig Antoniazi), Elsa Zylberstein, Nicolas Giraud, Gilles Cohen, Firmine Richard, Marc Lavoine, Alice Belaïdi, Jean-Luc Couchard
ZARAFA (2012, animatie) DIR Rémi Bezançon, Jean-Christophe Lie PROD Christopher Jankovic, Valérie Schermann SCR Rémi Bezançon, Alexander Abela ED Sophie Reine MUS Laurent Perez Del Mar CAST (enkel stemmen) Déborah François (Zafara), Thierry Frémont, Simon Abkarian, Ronit Elkabetz, Mohamed Fellag, Roger Dumas, Vernon Dobtcheff, François-Xavier Demaison, Philippe Morier-Genoud
POPULAIRE (2012) DIR Régis Roinsard PROD Alain Attal SCR Régis Roinsard, Daniel Presley, Romain Compingt CAM Guillaume Schiffman ED Sophie Reine, Laure Gardette MUS Robin Coudert, Emmanuel D’Orlando CAST Romain Duris, Déborah François (Rose Pamphyle), Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell
UN BEAU DIMANCHE (2013) DIR Nicole Garcia PROD Philippe Martin SCR Nicole Garcia, Jacques Fieschi CAM Pierre Milon ED Simon Jacquet MUS Eric Neveux CAST Louise Bourgoin, Pierre Rochefort, Dominique Sanda, Déborah François (Emmanuelle Cambière), Eric Ruf, Benjamin Lavernhe, Mathias Brezot
MAESTRO (2014) DIR Léa Fazer PROD Eric Altmayer, Nicolas Altmayer, Isabelle Grellat SCR Léa Fazer, Jocelyn Quivrin CAM Lucas Leconte ED Jean-François Elie MUS Clément Ducol CAST Pio Marmaï, Michael Lonsdale, Déborah François (Gloria), Alice Belaïdi, Nicolas Bridet, Dominique Reymond, Micha Lescot, Scali Delpayrat
FLEUR DE TONNERRE (2016) DIR Stéphanie Pillonca PROD Jean-Pierre Guérin SCR Stéphanie Pillonca, Gustave Kervern (boek “Fleur de tonnerre” [2013] van Jean Teulé) CAM Hugues Poulain ED Kako Kelber MUS Matthieu Gonet, Sylvain Goldberg CAST Déborah François (Hélène Jégado, dite Fleur de Tonnerre), Benjamin Biolay, Jonathan Zaccaï, Catherine Mouchet, Blanche François, Féodor Atkine
CÉZANNE ET MOI (2016) DIR – SCR Danièle Thompson PROD Albert Koski CAM Jean-Marie Dreujou ED Sylvie Landra MUS Eric Neveux CAST Guillaune Canet, Guillaume Gallienne, Alice Pol, Déborah François (Hortense Cézanne), Sabine Azéma, Pierre Yvon, Gérard Meylan, Laurent Stocker, Isabelle Candelier, Freya Mavor
MA FAMILLE T’ADORE DÈJÀ! (2016) DIR Jérôme Commandeur, Alan Corno PROD Dany Boon, Yaël Boon, Eric Hubert, Laurent Storch SCR Jérôme Commandeur, Frédéric Jurie, Kevin Knepper ED Catherine Renault MUS Maxime Desprez, Michaël Tordjman CAST Thierry Lhermitte, Marie-Anne Chazel, Sabine Azéma, Déborah François (Eva), Arthur Dupont, Valérie Karsenti, Jérôme Commandeur, Éric Berger
CHACUN SA VIE (2017) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Samuel Hadida, Victor Hadida SCR Claude Lelouch (adaptatie van Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Valérie Perrin, Grégoire Lacroix) CAM Robert Alazraki ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai, Laurent Couson, Dimitri Naiditch CAST Éric Dupond-Moretti, Johnny Hallyday, Nadia Farés, Jean Dujardin, Christophe Lambert, Antoine Duléry, Marianne Denicourt, Rufus, Stéphane De Groodt, Déborah François (Jessica), Mathilde Seigner, Philippe Lellouche, Laurent Couson
LOUE-MOI! (2017) DIR – SCR Coline Assous, Virginie Schwartz PROD Kev Adams, Laurent Hadida, Samuel Hadida, Victor Hadida, Elisa Soussan CAM Mathieu Czernichow ED Nathalie Hubert MUS Alexandre Lier, Sylvain Ohrel, Nicolas Weil CAST Déborah François (Léa Masson), Alison Wheeler, Marc Ruchman, Benjamin Bellecour, Charlotte de Turckheim, Barnard Menez, Lionel Abelanski, Jacques Boudet, Arlé Elmaleh
L’AUTRE CONTINENT (2018) DIR – SCR Romain Cogitore PROD Vincent Wang, Tom Dercourt CAM Thomas Ozoux ED Romain Cogitore, Florent Vassault MUS Mathieu Lamboley CAST Déborah François (Maria), Paul Hamy, Daniel Martin, Christiane Millet, Vincent Perez, Nanou Garcia, Aviis Zhong, Jürgen Zwingel, Adèle Choubard
NEVER GROW OLD (2019) DIR – SCR Ivan Kavanaugh PROD Jacqueline Kerrin, Nicolas Steil, Dominic Wright CAM Piers McGrail ED Bernard Beets, Dermot Diskin MUS Aza Hand, Gast Waltzing CAST Emile Hirsch, Déborah François (Audrey Tate), John Cusack, Molly McCann, Quinn Topper Marcus, Sam Louwyck, Camille Pistone, Danny Webb, Tim Ahern, Anne Coesens
L’ÈTAT SAUVAGE (2019) DIR – SCR David Perrault PROD Farès Ladjimi, Sylvain Corbeil CAM Christophe Duchange ED Maxime Pozzi-Garcia MUS Sébastien Perrault CAST Alice Isaaz, Kevin Janssens, Déborah François (Justine), Bruno Todeschini, Constance Dollé, Armelle Abibou, Maryne Bertieaux, Kate Moran
EL PRACTICANTE (2020) DIR Carles Torras PROD Carles Torras, Miguel Ruz SCR Hèctor Hernández Vicens, David Desola (naar een idee van Carles Torras) CAM Juan Sebastián Vasquez ED Elena Ruiz, Emanuele Tiziani MUS Santos Martínez CAST Mario Casas, Déborah François (Vane), Guillermo Pfening, Maria Rodríguez Soto, Celso Bugallo, Raúl Jiménez, Pol Monen
MI SOLEDAD TIENE ALAS (2023) DIR Mario Casas PROD Núria Valls, Adrián Guerra SCR Mario Casas, Déborah François CAM Edu Canet ED Verónica Callón MUS Zeltia Montes CAST Óscar Casas, Candela González, Farid Bechara, Francisco Boira, Adolfo Parra, Yerlin Ureña Gil, Ángeles Moreno, Nur Olabarria, Rebeca Aliena, Déborah François (Francesca)
PAULINE GRANDEUR NATURE (2023) DIR Nadège de Benoit-Luthy PROD Elena Tatti SCR Nadège de Benoit-Luthy, Géraldine Keiflin, Delphine Lehericey, Catherine Paillé, Nicolas Pleskof CAM Dino Berguglia ED Myriam Rachmuth MUS Félix Fivaz, Mallika Hermand CAST Déborah François (Pauline), Thibaut Evrard, Jo Deseure, Baptiste Gilliéron, Jean-Henri Compère, Sophie Breyer, Eva Monti
RAQA (2024) DIR Gerardo Herrero PROD Ana Inés Bistiancic SCR Irene Zoe Alameda (novel “Vírgenes y verdugos” [2019] by Tomás Bárbulo) CAM Juan Carlos Gomez ED Clara Martínez Malagelada MUS Paula Olaz CAST Álvaro Morte, Mina El Hammani, Abdelatif Hwidar, Crostina Kovani, Déborah François (Josephine), Fariba Sheikhan, Jalila Talemsi, Majdouline Idrissi, Ben Temple
FANON (2024) DIR Jean-Claude Barny PROD Adrien Chef, Louise Genis-Cosserat, Yanick Létourneau, Sébastien Onomo, Paul Thiltges SCR Jean-Claude Barny, Philippe Bernard CAM Ariel Methot-Beliemare ED Maxime Lahaie MUS Ludovic Louis, Thibault Agyeman CAST Alexandre Bouyer, Déborah François (Josie Fanon), Stanislas Merhar, Mehdi Senoussi, Olivier Gourmet, Arthur Dupont, Salomé Partouche, Salem Kali, Sfaya M’barki, Nicolas Buchoux
LES TOURMENTÉS (2025) DIR Lucas Belvaux PROD Patrick Quinet SCR Lucas Belvaux (also novel “Les tourmentés” [2023]) CAM Guillaume Deffontaines CAST Niels Schneider, Déborah François (Manon), Ramzy Bedia, Linh-Dan Pham