De afgelopen weken heeft de Franse acteur en regisseur Guillaume Canet (geb. 1973) Frankrijk meermaals doorkruist om zijn laatste film “Nous finirons ensemble” in tal van steden persoonlijk voor te stellen. Zopas bracht hij ook een bezoek aan de UGC De Brouckère multiplex te Brussel om in het gezelschap van zijn actrices Marion Cotillard en Clémentine Baert de film te komen inleiden.

“Nous finirons ensemble” is Canets langverwachte opvolger van zijn alomgeprezen “Les petits mouchoirs” (2010), toen een immense kaskraker in Frankrijk, en eveneens de meest succesvolle Franse film van het jaar, met een wereldwijde omzet van $53 miljoen dollar. Ofschoon de film herinneringen opriep aan John Sayles’ low-budget “Return of the Secaucus Seven” (1980) of Lawrence Kasdans “The Big Chill” (1983), zorgden de spitsvondige dialogen en de inspirerende ensemble cast aangevoerd door François Cluzet en Marion Cotillard ervoor dat “Les petits mouchoirs” een favoriete film werd van miljoenen bioscoopgangers.

Toch heeft het erg lang geduurd voordat Guillaume Canet zichzelf kon overtuigen om het scenario van “Nous finorons ensemble” te schrijven. Pas nadat hij enkele jaren “Les petits mouchoirs” op televisie had gezien, leek het hem ook interessant om een eerste versie van de sequel uit te schrijven. Zegt hij: “We zijn nu zoveel jaren verder, de personages zijn veranderd, ze hebben nu een ander leven, en ze zijn meer volwassen geworden. Sommigen hebben kinderen, of hebben een ouder verloren, sommigen zijn gescheiden, hebben een andere partner of er zijn nieuwe prioriteiten. Daarom leek het me een goed idee om hen opnieuw ‘op te zoeken’ en te kijken hoe hun leven er nu uitziet. Sommige personages zijn minder idealistisch dan toen, en daarom is deze film iets cynischer. Maar hun onderlinge vriendschap is intact gebleven.”
Tijdens hun bezoek aan Brussel stelde Marion Cotillard in een rechtstreeks interview met het journaal van RTL TVI dat de voorbije weken erg boeiend waren. Nadat ze vanop de eerste rij haar levenspartner Guillaume Canet zijn scenario zag uitschrijven en ze getuige was hoe het verhaal gaandeweg tot stand kwam, vond ze het een verrijkende filmervaring om opnieuw in de huid van haar personage Marie te kunnen kruipen.

Terwijl hij het scenario van “Les petits mouchoirs” in nauwelijks zes weken had geschreven, had hij voor deze film echter meer tijd nodig. Het herwerken en aanpassen van de verhaallijn was een verplichting die hij zichzelf oplegde om zijn acteurs mee aan boord te krijgen. Maar de hereniging van de vriendengroep van weleer zoals we te zien krijgen in “Nous finirons ensemble” is erg lonend en prijzenswaardig. Zonder al te veel in detail te gaan, de wendingen in de plot verlopen vlekkeloos, de timing zit goed, de personages hebben meer diepgang, en de dialogen zijn levendig, ontroerend en grappig. De sequel wérkt—net zoals “The Godfather, Part II” (1974) beter was dan de eerste film (uit 1972), zo heeft ook “Nous finirons ensemble” werkelijk alle troeven in handen om een kaskraker te worden.
Niet te verwonderen dat het event in UGC waar Guillaume Canet, Marion Cotillard en Clémentine Baert de film in meerdere zalen voorstelden, een succes was en het is evenmin een verrassing dat ze met open armen werden verwelkomd, waarna het publiek nagenoeg twee uur kon doorbrengen in het gezelschap van een uitzonderlijke cast van oude en nieuwe vrienden.
“Nous finirons ensemble” is vanaf 1 mei te zien in de zalen. Distributie: Cinéart.
Brussel
23 april 2019
“Nous finirons ensemble” (2019, trailer)
NOUS FINIRONS ENSEMBLE (2019) DIR Guillaume Canet PROD Alain Attal SCR Guillaume Canet, Rodolphe Lauga CAM Christophe Offenstein ED Hervé de Luze CAST François Cluzet (Max), Marion Cotillard (Marie), Gilles Lellouche (Eric), Laurent Lafitte (Antoine), Benoît Magimel (Vincent), Pascale Arbillot (Isabelle), Clémentine Baert (Sabrine), José Garcia (Alain)

