Jurgen Delnaet en Greet Verstraete over “J’aime la vie”: “We haalden inspiratie uit onze focus”

Vanaf 13 december loopt “J’aime la vie” in de Belgische bioscopen. Het is de eerste film van Mathias Sercu als scenarioschrijver en regisseur, en hij vertelt het verhaal van Mira, een alleenstaande moeder en thuisverpleegster, gespeeld door Janne Desmet, die op een dag heel slecht nieuws te horen krijgt. Tijdens het verwerkingsproces en een trip naar de Ardennen doet ze een poging om haar familie te herenigen.

De film is een schot in de roos, zoveel is meteen duidelijk; hij is ontroerend en geestig. De acteurs brengen zeer solide en feilloze vertolkingen die een herkenbaar verhaal in al zijn facetten de juiste toon meegeven. Naast Janne Desmet zijn andere hoofdrollen voor o.m. Jurgen Delnaet als Mira’s oudste broer Rocco, en Greet Verstraete als zijn partner Emmy.

Jurgen Delnaet (geb. 1972) is een rasacteur en al jaren theatermaker, en werd bij het grote publiek bekend als Johnny, de truckchauffeur, in “Aanrijding in Moscou” (2008). Nadien volgden tal van glansrollen, zoals in de TV-reeksen “Marsman” (2014) en “Amigo’s” (2017). Greet Verstraete (geb. 1983) heeft eveneens een rijk theaterverleden, en schitterde ook in TV-reeksen als “De Twaalf” (2019) en “Beau Séjour 2” (2021). Naast “J’aime la vie” loopt in de bioscoop met “Holly” van Fien Troch momenteel nog een film met haar in één van de hoofdrollen.

“J’aime la vie” (2023, trailer)

Onderstaand gesprek met beide acteurs werd opgetekend in Antwerpen, tijdens de persdag van “J’aime la vie.” Zoals reeds vermeld, de film loopt in de Belgische bioscopen vanaf 13 december. Verdeler: Lumière.

Hoe zijn jullie in dit project terechtgekomen en hoe zouden jullie de personages van Rocco en Emmy omschrijven?

[JURGEN DELNAET] Bij mij kwam het echt door het personage. Het was bijna per ongeluk en door een samenloop van omstandigheden. Ik had Mathias heel lang geleden leren kennen toen we voor het eerst samenwerkten. Meteen daarna is hij begonnen aan het scenario van deze film, en, zoals dat gaat, je kent mekaar en, ‘Wil je het eens lezen?’ Ik zat in een groepje aan wie hij het scenario liet lezen, en je praat er dan over. Ik zei hem nog, al lachend, ‘Als je ooit een speler zoekt voor Rocco, I’m your man.’ En dus, long story short, is het ervan gekomen. En om de film te omschrijven… dat is moeilijk. Hij is zo’n genuanceerd tranche de vie dat het moeilijk is om hem in één zin te definiëren. Door de ziekte van het hoofdpersonage is de film een uitsnede van het leven; haar kanker gooit een aantal levens totaal overhoop. Mensen gaan toenadering zoeken, ze zoeken naar een houvast en voor bepaalde mensen zal dat heel herkenbaar zijn, net omwille van die specifieke thematiek. Maar de film is ook universeel genoeg waar veel mensen, die niet met kanker worden geconfronteerd, veel verluchting, zelfs humor, of wat dan ook in kunnen terugvinden.
[GREET VERSTRAETE] En los van het verhaal over een vrouw die ziek wordt, heb je ook een familieverhaal. Mocht de film niet gaan over iemand die ziek wordt, dan zie je een familie met broers en zussen die niet allemaal goed bij elkaar passen. Dat zie je bij veel families. Er hoeft zelfs geen ziekteverhaal aan te pas te komen, en daardoor wordt het vooral een film over een disfunctionele familie die toch probeert te functioneren. In de film wil de familie daarin lukken en met horten en stoten proberen ze er iets van te maken. Zo overstijgt de film het verhaal van een vrouw met kanker.

Hoe verliep jullie samenwerking op de set? Zijn de aanwijzingen van Mathias belangrijk, volgen jullie misschien jullie intuïtie, is de eerste take van groot belang…?

[GREET VERSTRAETE] Het is altijd een combinatie van factoren. Je vertrekt met hetgeen op papier staat, en je zoekt hoe je dat kan vormgeven zodat het geloofwaardig overkomt. Natuurlijk zijn er aanwijzingen, en soms zijn dat ook louter technische dingen waardoor iets werkt of niet. Maar het was heel interessant dat we in de Ardennen met dezelfde groep spelers in een soort van cocon zaten, dat we daar konden vertoeven en zoeken.
[JURGEN DELNAET] Ja, dat hielp. We moesten niet elke dag de snelweg op of lang op de trein zitten. En in de Ardennen speelt zich het belangrijkste deel van de film af. ’s Avonds ga je wel naar je hotel, maar je blijft in die focus. En voor mij is het ook die ‘combinatie van.’ Voordat we begonnen te draaien, hadden we alles al samen gelezen, er was al heel wat doorgesproken, en je hebt het hele styling department ontmoet—wat voor mij heel belangrijk is—met kostuums en make-up. De impact van een kledingstuk of een rekwisiet kan al heel belangrijk zijn. Voor mijn personage was het bijvoorbeeld die auto; je kan daar niet in zitten als een afgetrainde carbonfietser. Je zit in die oldtimer; die straalde een bepaalde sfeer uit, die had een bepaalde geur, en dat helpt allemaal. Je kan dat samenvatten als intuïtie, maar dat is de opbouw, dat is voorbereiding, dat is studeren. En dan heb je natuurlijk ook je regisseur. We werden ook heel erg geholpen door de keuze van de cameravoering. Voor de sleutelscènes—de echte speelscènes—is er telkens gekozen om van begin tot einde door te spelen. Dus niet alles te gaan opknippen, maar elke keer van begin tot einde, bijna zoals bij een theatervoorstelling, en zo behoud je je focus. De cameraman deed ook mee, in de zin van, ‘Speel maar. Jullie spelen en ik ga er wel mee in.’ Met de cameraman ben je samen aan één geheel aan het werken, en dat stimuleert je spelersconcentratie.
[GREET VERSTRAETE] Het is bijna alsof je een documentaire maakt.

Annelore Crollet die in “WIL” de rol van Yvette speelde, zei dat ze voor haar personage er een heel verhaal achter had bedacht dat niet in de film voorkomt. Herkennen jullie dat?

[GREET VERSTRAETE] Ik begrijp dat heel goed. Het hoeft zelfs niet groot te zijn. Wat ik altijd leuk vind, is te kijken naar, ‘Wat is de frustratie van dat personage?’ Als je weet wat iemand zijn frustraties zijn—dat kan om het even wat zijn, misschien omdat je vindt dat je voeten te groot zijn, whatever—weet je welke kwetsbaarheden je personage probeert te verstoppen. Ken je die frustraties, dan kun je daar veel mee doen. Van Emmy wilde ik een openhartig personage maken, bijna alsof het slecht gespeeld is. Ik wilde haar spelen zoals een figurante die op de dag zelf te horen krijgt dat ze een grote rol heeft en niet weet hoe ze die moet spelen. Met die onbeholpenheid dat personage spelen. Zo kom je in de buurt van échte onbeholpenheid, slechte timing hebben, je West-Vlaams niet kunnen wegsteken, je daar om schamen, en niet zeker zijn of je het wel goed doet. Dus alles waar een acteur schrik van heeft—om niet goed te zijn—dat net wél doen. Zoiets creëert een enorme vrijheid. Vooral geen goeie acteur willen zijn en proberen niet te laten zien dat je maar een figurante bent. Dat was mijn uitgangspunt en ik heb me daar heel erg mee geamuseerd.
[JURGEN DELNAET] Zalig. Een voorgeschiedenis kan ook een object zijn, hé. Daarvoor is overleg met een ander departement soms heel interessant. Het kan een rekwisiet zijn, een kledingstuk, zulke dingen. Maar backstory, ik begrijp dat volledig. Ik ben daar zelf niet zo strikt in; dat ligt wel ergens en niemand hoeft dat te weten. Als je mij een vraag stelt over het verleden van mijn personage, over iets dat in de film niet aan bod komt, dan ga ik daar wel op kunnen antwoorden. Maar er zijn keuzes die dat kunnen weggeven, zoals kostuums, handelingen,… Dan kun je als kijker de indruk krijgen, ‘Ah, da’s zó iemand,’ terwijl het er in die scène misschien niet eens over gaat.

“J’aime la vie” heeft een heel ernstige ondertoon. Werd er op de set ook gelachen?

[GREET VERSTRAETE] Zeker.
[JURGEN DELNAET] Ja, heel veel, omdat het soms ook niet anders kan, hé. Zeker met het scenario. Je hebt dan natuurlijk ook het privéverhaal van Mathias; iedereen wist dat. Tore [zoon van Mathias Sercu] was ook op bezoek geweest op de set.
[GREET VERSTRAETE] Hij heeft ook meegespeeld.
[JURGEN DELNAET] Ja, ook meegespeeld. Het is erg, maar er was geen heiligheid en het was niet nodig om Mathias als porselein te gaan behandelen. Dus natuurlijk mocht er gelachen worden. Soms is lachen ook een heerlijke oplossing of troost—al dan niet tijdelijk. Er is ook veel geweend op de set. Het was er allemaal.

Jullie hebben niet dezelfde opleiding gevolgd; één aan het Conservatorium in Antwerpen, de andere in Amsterdam. Heeft dat nu, na al die jaren, nog een invloed op jullie werk of acteerstijl?

[GREET VERSTRAETE] Ik denk niet dat de opleiding bepaalt wie je als acteur wordt. Je leert er natuurlijk wel veel—bij mij is het intussen zestien jaar geleden. Maar de speler die je wordt, heeft meer te maken met wie je bent als mens en hetgeen je er uithaalt. Als ik kijk naar mijn medestudenten in Amsterdam, dat waren een twintigtal mensen die allen totaal verschillende dingen doen. Dus ik vermoed dat wie je bent en wat je doet, niet wordt bepaald door je opleiding.
[JURGEN DELNAET] Bij mij is het al zolang geleden, en er is intussen al zoveel gebeurd. Er zijn ook al zoveel ontmoetingen geweest die op zich ook leerprocessen waren. Dora van der Groen was natuurlijk een naam, en soms klinkt die nog, maar als ik er nu op terugblik, dat ging meer over die ontmoeting en wat zij vertelde over het leven. Het echte beroep heb ik pas geleerd nadat ik was afgestudeerd. Ik heb het geluk gehad om direct te kunnen spelen bij gezelschappen, direct op tournee te kunnen gaan, en daar leer je je métier. Tijdens je opleiding leer je mensen kennen en krijg je lessen, maar om dan te kunnen zeggen, ‘Ik ben nu dat soort speler,’ dat ontwikkelt zich door de jaren.

Kunnen jullie vlak voor de opnamen nog de krant lezen?

[GREET VERSTRAETE] Ik heb daar geen nood aan. Ik kan één ding tegelijkertijd; mijn focus gaat naar het spelen of naar iets anders. Er zijn spelers die net voor een scène nog grapjes maken of over totaal andere dingen praten—sommigen hebben dat zelfs nodig. Maar ik ben daarin het tegenovergestelde. Het ene is niet beter dan het andere, maar mij moeten ze gerust laten [lacht]. En gelukkig waren we nu met een groep spelers die allemaal van dezelfde soort focus hielden. Ik amuseer me enorm wanneer ik nors voor me uit zit te staren en kan denken, ‘Wat ga ik straks precies doen?’ Voeling maken met hetgeen we gaan doen. Spelers die zulke focus niet begrijpen, zullen over mij misschien denken, ‘Oei, wat scheelt daarmee?’ Dus dat was heel leuk; we begrepen allemaal dezelfde focus en haalden daar ook inspiratie uit.
[JURGEN DELNAET] Idem.

Zijn er bepaalde scènes die moeilijker zijn om te spelen dan andere? Of kun je na verloop van tijd terugvallen op je routine?

[JURGEN DELNAET] Alles errond wordt routine. Ik voel me steeds meer op mijn gemak op een filmset. Met “J’aime la vie” zaten we allemaal ook in dezelfde concentratie. Ik herinner me producties waarvan ik dacht, ‘Ik wil me liever concentreren,’ maar dacht ook dat ik mee sociaal en luid moest zijn aan de cateringtafel. Ik deed dat dan ook en toen ik thuiskwam, had ik iets van, I could have done better. Had ik me ergens apart gezet, dan was ik beter voorbereid voor die scène. Niet dat ik ooit iets gerateerd heb, hé, dat niet, maar ik heb wel graag die concentratie. Er zijn spelers die bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen huilen, die kunnen dat zó. Bij mij lukt dat niet meteen. Ik kan niet ineens een kraantje opendraaien. Het moet dan uit de tekst of van binnenuit komen. Er zijn ook hulpmiddelen; bij make-up hebben ze hulpmiddeltjes die voor fysieke tranen kunnen zorgen. Dan komt het tot bij je gevoel zodat het nog versterkt wordt.

Ik heb ooit in Hollywood, na een voorstelling van “Aanrijding in Moscou,” van meerdere actrices niets dan lovende reacties gehoord over de film. Is het niet jammer dat er toen niet werd ingespeeld op de internationale uitstraling van de film?

[JURGEN DELNAET] Er was geen marketing plan, hé. Daar was geen geld voor. Het is toen bijna allemaal per ongeluk gebeurd; de film was zelfs niet eens gepland als bioscoopfilm. Het was een onderdeel van een project voor VTM waar je een scenario kon insturen, en werd je uitgeloot, dan kon die film gemaakt worden. A Private View, Jean-Claude Van Rijckegem en Pat Van Beirs [scenaristen van de film] werden uitgeloot. Het is ondertussen al zo lang geleden, maar in mijn herinnering dachten we tijdens het draaien, ‘Die film zou in de cinema moeten uitgebracht worden.’ En dan mochten we naar Cannes en werd hij in Amerika vertoond. Dat ging allemaal heel snel, en vooral, het kwam heel onverwacht.

Jurgen, op veel foto’s van je die men op internet terugvindt, sta je vaak met een ernstige blik, of kijk je ietwat nors. Is dat bewust?

[JURGEN DELNAET] Als ik niet moet lachen, dan kan ik niet lachen. ‘Allez, lach nu eens voor de foto,’ dat lukt me niet. Dan kijk ik liever gewoon.
[GREET VERSTRAETE] Hij is nu echt Rocco! [Lacht.]
[JURGEN DELNAET] Maar het grootste deel van de tijd schater ik [lacht]. I’m dancing inside my head, zei Arno [lacht].

Antwerpen
9 november 2023

FILMS VAN JURGEN DELNAET

S. (1998) DIR – SCR Guido Hendrickx PROD Luc Reynaert CAM Jan Vancaillie MUS Patrick Riguelle ED Ewin Ruckaert MUS Patrick Riguelle CAST Natali Broods, Isnel de Silveira, Katelijne Dame, Josse De Pauw, Jan Decleir, Jurgen Delnaet, Inge Paulussen, Valentijn Dhaenens, Dora Van der Groen, Kristine Van Pellecom

AANRIJDING IN MOSCOU (2008) DIR Christophe Van Rompaey PROD Jean-Claude Van Rijckeghem SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Pat van Beirs CAM Ruben Impens ED Alain Dessauvage MUS Tuur Florizoone CAST Barbara Sarafian, Jurgen Delnaet (Johnny), Johan Heldenbergh, Anemone Valcke, Sofia Ferri, Julian Borsani, Bob De Moor

MEISJES (2009) DIR Geoffrey Enthoven PROD Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckegem, Chris Craps CAM Gerd Schelfhout ED Philippe Ravoet MUS Olaf Janssens, Tom Kestens CAST Lut Tomsin, Lea Couzin, Marilou Mermans, Lucas Van den  Eynde, Jan Van Looveren, Jurgen Delnaet (Dokter), Greg Timmermans, Barbara Sarafian, Robrecht Vanden Thoren, Veerle Baetens

COPACABANA (2010) DIR – SCR Marc Fitoussi PROD Caroline Bonmarchand CAM Hélène Louvart ED Martine Giordano MUS Seán O’Hagan, Tim Gane CAST Isabelle Huppert, Jurgen Delnaet (Bart), Veerle Dobbelaere, Aure Atika, Lolita Chammah, Chantal Banlier, Magali Woch, Nelly Antignac, Gauillaume Gouix

CODE 37: DE NACHTWACHT (2011) DIR Jakob Verbruggen PROD Dirk Impens CAM Ruben Impens MUS Piet De Ridder CAST Veerle Baetens, Michael Pas, Marc Lauwrys, Gilles De Schryver, Geert Van Rampelberg, Jurgen Delnaet (Vincent Manteau), Nathalie Meskens, Carry Goosens, Ben Segers, Manou Kersting

MARINA (2013) DIR Stijn Coninx PROD Peter Bouckaert SCR Stijn Coninx, Rik D’Hiet CAM Lou Berghmans ED Philippe Ravoet MUS Michelino Bisceglia CAST Matteo Simoni, Evelien Bosmans, Luigi Lo Cascio, Donatella Finocchiaro, Warre Borgmans, Chris Van den Durpel, Christian Campagna, Jan Bijvoet, Jurgen Delnaet (Politie Inspecteur), Wim Willaert, Rocco Granata

BOOSTER (2014) DIR Daniel Lambo SCR Daniel Lambo (boek van Dirk Dobbeleers, Marc Hendrickx) CAM Alexander De Backer ED Thijs Hasselman MUS Peter Baert CAST Joke Devynck, Jurgen Delnaet, Maurits De Baets, Aaron Roggeman, Anna Franziska Jaeger, Kristof Coenen, Tatyana Beloy, Thijs J. Antonneau, Lisa Ahenkona

DODE HOEK (2017) DIR Nabil Ben Yadir PROD Nabil Ben Yadir, Peter Bouckaert, Benoit Roland SCR Nabil Ben Yadir, Michel Sabbe, Laurent Brandenbourger CAM Robrecht Heyvaert CAST Peter Van den Begin, Ruth Becquart, Jan Decleir, David Murgia, Mathijs Scheepers, Tibo Vandenborre, Jurgen Delnaet (Johan)

HET TWEEDE GELAAT (2017) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR Carl Joos (boek “Double Face” [1990] van Jef Geeraerts) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Joris Oonk, Chrisnanne Wiegel CAST Koen De Bouw, Werner De Smedt, Marcel Hensema, Sofie Hoflack, Greg Timmermans, Jurgen Delnaet (Roth), Hendrik Aerts, Ikram Aoulad, Chris van den Durpel, Marijke Pinoy, Kim Hertogs, Eric Gordon, Sven De Ridder, Frances Lefebure, Greet Verstraete

NIET SCHIETEN (2018) DIR Stijn Coninx PROD Peter Bouckaert SCR Stijn Coninx, Rik D’Hiet CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Alexander Reumes, Jorrit Kleijnen CAST Jan Decleir, Viviane de Muynck, Jonas Van Geel, Mo Bakker, Kes Bakker, Charlotte De Bruyne, Inge Paulussen, Louis Talpe, Elke Van Mello, Zita Wauters, Tom Van Dyck, Ann Tuts, Lucas Van den Eynde, Nico Sturm, Wouter Hendrickx, Jurgen Delnaet (Adjudant Lootens), Iwein Segers

DE COLLEGA’S 2.0 (2018) DIR Jan Verheyen PROD Mariano Vanhoof, Geoffrey Enthoven SCR Sam Fierens, Mathias Pagnaer, Mariano Vanhoof, Geoffrey Enthoven CAM Jan Goossen, Thomas Van der Vorst ED Philip van Volsem MUS Steve Willaert CAST Steve Geerts, Veerle Dobbelaere, Ben Segers, Jurgen Delnaet (Kristof Goedgezelschap), Eva van der Gucht, Matthijs Scheepers, Tatyana Beloy, Mathias Vergels, Steph Goossens, Ikram Aoulad, Luc Caals, Herbert Flack, Johny Voners, Jaak Van Assche, Tuur De Weert, René Verreth

DE LIEFHEBBERS (2019) DIR Anna van der Heide PROD Arnold Heslenfeld, Laurette Schillings, Frans van Gestel SCR Marnie Blok CAM Coen Stroeve ED Michiel Reichwein MUS Steve Willaert CAST Jeroen Krabbé, Beppie Melissen, Hadewych Minis, Guy Clemens, Theo Maassen, Sanne Samina Hanssen, Jelka Van Houten, Jurgen Delnaet (David), Guido De Broeder, Liora Kats, Bas Keizer, Majd Mardo, Huub Smit, Jurjen van Loon

LOGGER (2023) DIR – SCR – PROD Steffen Geypens CAM Jens Vanysacker ED Maarten Janssens MUS Lode Vlaeminck CAST Maya Sannen, Jurgen Delnaet (Forester), Pieter Piron, Mona Lahousse, Mil Sinaeye

TV

HETERDAAD (1998), 1 aflevering
FLIKKEN (2002), 1 aflevering
WITSE (2006-2011), 2 afleveringen
KINOTIPP (2008), 1 aflevering
VERMIST (2008-2010), 2 afleveringen
DUBBELLEVEN (2010-2011), 12 afleveringen
ZONE STAD (2012), 1 aflevering
CODE 37 (2012), 2 afleveringen
PARADISE’S END (2012), 2 afleveringen
ASPE (2012), 1 aflevering
IN VLAAMSE VELDEN (2014), 4 afleveringen
MARSMAN (2014), 8 afleveringen
DEADLINE 25/5 (2014), 7 afleveringen
SAFETY FIRST (2014), 1 aflevering
CORDON (2016), 9 afleveringen
AMIGO’S (2017), 10 afleveringen
STHLM REKVIEM (2018), 2 afleveringen
COLD COURAGE (2020), 2 afleveringen
EEN GOED JAAR (2020), 8 afleveringen

FILMS VAN GREET VERSTRAETE

BELGICA (2016) DIR Felix Van Groeningen PROD Dirk Impens SCR Felix Van Groeningen, Arne Sierens CAM Ruben Impens ED Nico Leunen MUS Soulwax CAST Stef Aerts, Tom Vermeir, Stefaan De Winter, Dominique Van Malder, Ben Benaouisse, Boris Van Severen, Charlotte Vandermeersch, Sam Louwyck, Johan Heldenbergh, Titus De Voogdt, Greet Verstraete (Carole)

HET TWEEDE GELAAT (2017) DIR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert SCR Carl Joos (boek “Double Face” [1990] van Jef Geeraerts) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Joris Oonk, Chrisnanne Wiegel CAST Koen De Bouw, Werner De Smedt, Marcel Hensema, Sofie Hoflack, Greg Timmermans, Jurgen Delnaet, Hendrik Aerts, Ikram Aoulad, Chris van den Durpel, Marijke Pinoy, Kim Hertogs, Eric Gordon, Sven De Ridder, Frances Lefebure, Greet Verstraete (Suzanne)

MUIDHOND (2019) DIR Patrice Toye PROD Antonio Lombardo SCR Tarice Toye, Peter Seynhaeve CAM Richard Van Oosterhout ED Ewin Ryckaert, David Verdurme MUS John Parish CAST Tijmen Govaerts, Julia Brown, Ina Geerts, Greet Verstraete (Elke), Line Pillet, Jackie Gilles, Dominique Van Malder, Rashif El Kaoui

KOM HIER DAT IK U KUS (2020) DIR Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden PROD Sabine Veenendaal, Jeroen Beker SCR Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden (boek “Kom hier dat ik u kus” [2014] van Griet Op de Beeck) CAM Niels van Koevoorden  ED Lot Rossmark CAST Tanya Zabarylo, Olivia Landuyt, Tom Vermeir, Wine Dierickx, Valentijn Dhaenens, Stefan Perceval, Mieke De Groote, Greet Verstraete (Agnes)

HOLLY (2023) DIR – SCR Fien Troch PROD Antonio Lombardo CAM Frank van den Eeden ED Nico Leunen MUS Johnny Jewel CAST Cathalina Geeraerts, Felix Heremans, Greet Verstraete, Robbie Cleiren, Sara De Bosschere, Els Deceukeleir, Serdi Faki Alici

TV

W817 (2002), 1 aflevering
F.C. DE KAMPIOENEN (2002-2004), 14 afleveringen
DUBBELLEVEN (2010), 1 aflevering
DE RONDE (2011), 2 afleveringen
HET GODDELIJKE MONSTER (2011)
DEADLINE 14/10 (2012), 8 afleveringen
DEADLINE 25/5 (2014), 8 afleveringen
DE RIDDER (2014), 1 aflevering
VOSSENSTREKEN (2015), 1 aflevering
CORDON (2014-2016), 20 afleveringen
AMIGO’S (2017), 1 aflevering
GENT WEST (2017-2019), 22 afleveringen
DE INFILTRANT (2018), 1 aflevering
DE BENDE VAN JAN DE LICHTE (2018-2020), 10 afleveringen
DE TWAALF (2019-2020), 8 afleveringen
LOCKDOWN (2021), 1 aflevering
BEAU SÉJOUR 2 (2021), 10 afleveringen
DE BUNKER (2022), 7 afleveringen
NONKELS (2022), 1 aflevering
FERRY: DE SERIE (2023), 1 aflevering