In april 2014 kwam de Nederlandse regisseur Ate de Jong tijdens het BIFFF (Brussels International Fantastic Film Festival) zijn film “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” voorstellen, mede in aanwezigheid van producer Elliot Grove en hoofdrolspeler Matt Barber. De film was een bloedstollende psychologische thriller waarmee hij andermaal aantoonde dat hij niet zonder reden meerdere decennia een toonaangevend boegbeeld is van zijn generatie Nederlandse topregisseurs. Als sterkhouder van de Nederlandse film tilt hij vanwege zijn visie en capaciteiten als getalenteerd filmmaker zijn films telkens en probleemloos naar een hoog niveau.
Geboren in 1953 in Aardenburg, Zeeuws-Vlaanderen, net over de Belgisch-Nederlandse grens en op een boogscheut van het Oost-Vlaamse Maldegem, is hij de man achter Nederlandse filmklassiekers als “Dag dokter” (1978), “Een vlucht regenwulpen” (1981), “Brandende liefde” (1983) en “In de schaduw van de overwinning” (1986). De hits volgden elkaar toen in snel tempo op en hij had probleemloos op Nederlandse bodem kunnen blijven verderwerken tot hij pensioengerechtigd was, ware het niet dat hij stilaan op een dood punt was beland: een film maken was geen uitdaging meer. Hij leverde dan wel keer op keer vakwerk af, maar in zijn ogen werd het iets té routineus. Hij legde voor zichzelf de lat hoger en ging op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Vandaar dat hij opteerde voor een nieuwe start. Met slechts twee koffers, de ene met kleren en de andere met video’s van zijn films, trok hij naar Hollywood om een geslaagde internationale carrière te beginnen met films als “Highway to Hell” en “Drop Dead Fred” (beide uit 1991). Na bijna een decennium in Los Angeles keerde hij terug naar Europa en werkt hij nog steeds quasi non-stop. Als regisseur en scenarioschrijver heeft hij een actieve beroepscarrière, en wanneer hij niet achter de camera staat of aan de schrijftafel zit, is hij via zijn productiemaatschappij Mulholland Pictures aan de slag als producer van Nederlandse en/of internationale films, vaak met sterren als Isabella Rossellini en Luke Perry, of Oscarwinnaars waaronder Maximilian Schell en Kate Winslet.
Om eerst even terug te keren naar “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” (2014), Mark Rogers was de scenarist en hij had het script destijds opgestuurd naar de Britse producer Elliot Grove, stichter van de onafhankelijke productiemaatschappij Raindance Raw Talent, gebaseerd in Londen. Uiteindelijk kwam het project terecht op de werktafel van Ate de Jong; hij maakte er een film van die men in het Engels zou kunnen omschrijven als the budget was limited but the heart was enormous. En vooral dat laatste is een onmiskenbaar ingrediënt dat als een rode draad in het werk van Ate de Jong is terug te vinden.
Een gesprek met de gepassioneerde Nederlandse cineast in BOZAR te Brussel, tijdens het BIFFF in 2014.
Hoe is “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” bij jou terechtgekomen?
Ik had in Nederland net “Het bombardement” [2012] afgewerkt, en was nadien in Londen waar ik iets ging drinken met Elliott Grove. Hij begon over het scenario te praten en stelde me voor om het eens te lezen. De volgende morgen belde ik hem en zei, ‘Je zou hiervoor David Lynch of David Cronenberg kunnen warmmaken, want het is zeer goed.’ Maar dan duurt het wel vijf of tien jaar, en de film zal een fortuin kosten. ‘Waarom doen we het dan niet in de Raindance-stijl, met een beperkt budget?’ vroeg hij. En dat is precies wat we hebben gedaan. Dat gesprek was in januari 2013, in mei begonnen de opnamen en de film was eind 2013 afgewerkt. Het is dus snel gegaan. De financiële middelen waren zó beperkt dat je enkel kon doen wat je vond dat je moest doen, en dan maar hopen dat het ook werkte. Anderzijds heb ik nooit zoveel vrijheid gehad. Het huis dat we als locatie gebruikten, hadden we afgehuurd voor een maand—dat was de minimumtermijn. Dat was gemakkelijk en handig, want zo hadden we geen logistieke problemen zoals transport, parkeren, sets opbouwen en afbreken, enz. Binnen die maand hadden we dan vijftien draaidagen voorzien. Drie weken, dus. Dat gaf ons een extra week om te oefenen, en dat deden we in dat huis, om te zoeken hoe we het anders konden brengen zoals, ‘Probeer het nu eens te spelen als een komedie, speel het nu alsof je echt van haar houdt…’ Door zulke oefeningen raakten de acteurs beter vertrouwd met hun personages.
“Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” (2014, trailer)
Hoe is op zo’n moment je band met de acteurs?
Van zodra je met hen aan de slag gaat, ga je ervan uit dat ze hebben nagedacht over hun personage, over mogelijke raakvlakken van hun personage met henzelf, dat ze genoeg kennis hebben van hetgeen er in het verhaal gebeurt, en dat ze open staan om nieuwe wegen te zoeken. In dat laatste ga ik hen helpen. Veronderstel dat je een heel gewone scène hebt waarbij twee mensen aan een tafel zitten, wat praten en koffie drinken, dan kan je dat heel zakelijk spelen—gewoon koffie drinken. Maar je kan ook zeggen, ‘Hoeveel koffie? Hoeveel suiker?’ Je bent de andere misschien aan het verleiden. De dialoog over de koffie en de suiker wordt dan een subtext over die verleidingstechniek. En je kan diezelfde dialoog ook gebruiken omdat je misschien een ontzettende hekel hebt aan die persoon, maar je wil het niet rechtstreeks zeggen. Via de koffie en de suiker kan je het dan wel duidelijk maken. Ik geef de acteurs verschillende opdrachten die niet noodzakelijk scènes zijn, maar waardoor ze wel nauwer bij hun personage betrokken raken. Soms laat ik hen met de rug naar mekaar staan en doe à la Magritte een doek rond hun hoofd, zodat ze niets kunnen zien. Ze zitten gevangen in een cocon en dan laat ik hen die scène spelen met dezelfde dialoog. Ze kunnen mekaar enkel voelen omdat ze met de rug tegen mekaar staan. Die scène wordt heel anders dan wanneer ze naar mekaar kunnen kijken. Dus je gaat experimenteren met je acteurs om dingen te vinden die hen kunnen helpen om hun personages beter te begrijpen.
Kun je iets vertellen over de casting en hoe je dat bekijkt?
Wel, filmcasting is ook een beetje typecasting. Ophelia kan op de planken worden gespeeld door een vrouw van vijfendertig, en je accepteert dat, maar niet in een film, want daar moet ze zestien zijn. De typecasting waar mensen minder over spreken, is eerder iets van, ‘In hoeverre komt het personage overeen met de acteur zelf.’ Het hoeft niet hetzelfde te zijn, maar ze moeten het wel herkennen. Als een acteur iets moet spelen dat hij helemaal niet begrijpt, dan heb je iemand die een rol speelt en niet die rol is. Nadenken is hier het sleutelwoord; de acteur moet denken wat zijn personage denkt. Dat is het moeilijkste van al, maar als dat lukt, is het resultaat gewoon perfect. Dat is wat Meryl Streep altijd zo ongelooflijk goed doet; zij is haar personage en zij handelt zoals haar personage. En door zulke oefeningen te doen, hoop ik dat resultaat te bereiken. Op de set hoef je dan echt niet meer dan één of twee takes op te nemen.

Je gaat met je acteurs dus heel diplomatisch tewerk. Hoe doe je dat bijvoorbeeld bij de naaktscène in “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.”?
Naakt in een film is meestal een groter probleem voor de regisseur dan voor de acteurs. Als de regisseur het als normaal beschouwt en er niet teveel problemen rond maakt, dan begrijpen acteurs doorgaans dat het functioneel is. Als het bij mij in films voorkomt, dan praat ik er eerst met de acteurs over, en vraag hen, ‘Wat vind je er zelf van, wat wil je doen en wat wil je niet doen?’ Ik maak ook storyboards; daarop wordt precies getoond wat er op het scherm komt en hoe het in beeld wordt gebracht. Als de acteurs ermee akkoord gaan, kunnen ze na afloop eerst de scène nog zien en zolang ik me heb gehouden aan de storyboards, heb ik hun akkoord. Maar indien het toch anders wordt getoond en ze kunnen zich er niet in terugvinden, dan gaan we die scène in de montagekamer aanpassen. Vertrouwen is een heel belangrijk gegeven.
Mogelijk wordt “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” de eerste film uit een reeks, klopt dat?
We zouden er graag zeven willen maken, want er zijn zeven deadly sins en dus ook zeven heavenly virtues—die zijn niet zo heavenly, maar ook deadly. Vandaar dus deadly virtues. Voor de financiering van een tweede film wachten we voorlopig nog op een antwoord. Of ik die ook zal regisseren, dat kan ik niet zeggen. Regisseren heeft tegenwoordig ook veel te maken met het niveau waar je je in de filmindustrie bevindt. Ben je een jonge regisseur die één of twee films heeft gemaakt, dan heb je gemakkelijker toegang tot de grote festivals. Ik heb zeker de ambitie om er nog enkele te maken, maar anderzijds ben ik ook realistisch genoeg om te beseffen dat ik ze evenzeer kan produceren en in dat geval de regie zou overlaten aan een jonge cineast, want op een bepaald moment staat een nieuwe generatie klaar om films te maken. Mensen van mijn generatie ondervinden dat nu. Je moet dus overleven en zoeken naar een nieuwe aanpak met digitaal filmen en distributie. Er is nog een groot terrein dat we moeten veroveren, vooral in de distributie, en er is nog heel veel whisful thinking. Maar ik houd me nog steeds aan traditionele dingen zoals de gewone bioscoop waar je met een grote groep mensen dezelfde ervaring deelt.
“Het bombardement” (2012, trailer)
Je hebt al gewerkt met grote budgetten, ook met kleinere budgetten voor onafhankelijke films. Hoe sta je daar tegenover?
“Het bombardement” [deels opgenomen in Antwerpen, Oostende, Damme en rond Brussel] was een dure film. De kostprijs was vijf miljoen euro; dat is veel geld voor een klein land. In Nederland waren er slechts tweehonderdduizend bezoekers in de bioscopen, en ik had gehoopt op méér. Dat was een opdoffer. Een regisseur is emotioneel kwetsbaar. Het is immers een eenzaam beroep. En je moet keuzes maken; een film maken is een aaneenschakeling van keuzes, dat begint al bij de takes die je opneemt. “Deadly Virtues: Love. Honour. Obey.” is véél goedkoper dan “Het bombardement,” maar anderzijds had ik veel meer vrijheid en dat is dan ook weer een uitdaging. Ik vergelijk het met de films van Roger Corman, daar zit je in dezelfde richting. Maar ik ben altijd vrij zelfzeker geweest, de eindverantwoordelijkheid van een film dragen is voor mij dan ook geen probleem. Ik denk zo van, ‘Ik weet wat goed is, wat we wel en niet kunnen gebruiken, en we gaan door.’ Dat ligt in mijn karakter. Het ouder worden maakt de druk niet groter voor mij. Je krijgt een soort van natuurlijke autoriteit.
Hoe ben je vroeger in dit vak terechtgekomen?
Ik ben op m’n zeventiende naar de filmacademie gegaan, ik was de jongste die er ooit werd toegelaten. Ik wist toen niéts van film, maar ik had een enorme drang en behoefte om me te uiten en alles wat emotioneel in mij speelde, wilde ik naar buiten brengen. Als bij toeval is dat film geworden, maar het had ook theater of literatuur kunnen zijn. Voor mij is regisseren onderdanig aan de uitingsdrang, die is het sterkste. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met een heel gebalanceerd en harmonisch leven, die in eenheid met de omgeving leeft, dat niet naar buiten moet brengen.
Door welke bril kijk je naar de Vlaamse film?
De Vlaamse film heeft een eigenwijsheid en de mensen waarderen dat. Het zijn vaak kleine verhalen, met een enorme geloofwaardigheid binnen de eigen wereld die ze creëren. Ze proberen niet te pleasen naar een publiek toe, maar net omdat ze zo eigenwijs zijn, vinden ze hun publiek. En jullie films worden in Cannes vertoond, met Delvaux, Chantal Ackerman, Dardenne…
“Drop Dead Fred” (1991, trailer)
Toen je in Amerika woonde, maakte je er films als “Highway to Hell” [1991] met o.m. Ben Stiller en Richard Farnsworth, en de cultkomedie “Drop Dead Fred” [1991] met Marsha Mason, Carrie Fisher, en Bridget Fonda in een kleine rol. Kun je iets vertellen over die periode?
Ik vond Amerika heel leuk. Ik heb er acht jaar gewoond en spreek nog steeds met mensen die ik er ken. Ik heb er veel vrienden gemaakt waar ik nog veel contact mee heb, en dat heeft misschien ook met die mentaliteit te maken. Intussen woon ik al twintig jaar terug in Europa, en na zo’n lange afwezigheid besta je bijna niet meer in Amerika. Nu richt ik me meer op Engeland, maar sterker dan in Europa is er in Amerika een grey listing: als je niet jonger bent dan vijfendertig, dan is het moeilijk, tenzij je heel geëstablished bent. Maar daarvoor ben ik er al te lang weg. Ik vind de mentaliteit daar heel aangenaam en het succes wordt je daar echt gegund. Toen ik voor het eerst naar Los Angeles ging en op Schiphol langs de douane passeerde, vroegen ze, ‘Mijnheer, wat is uw beroep?’ Ik antwoordde, ‘Ik ben filmmaker’—iets wat ik voordien nooit durfde te zeggen. Maar toen zei die man, ‘Nee nee, niet uw hobby, uw beroep!’ En tien uur later kwam ik aan in Los Angeles, en daar vroeg de douane net hetzelfde, ’Wat is uw beroep?’ Ik zei opnieuw, ‘Filmmaker.’ En hij antwoordde, ‘Oh, wat leuk! Heb je misschien onlangs nog een film gemaakt? Speelde er iemand in mee die ik ken?’ Ik dacht dat ik in de hemel was geland [lacht].
Brussels International Fantastic Film Festival,
14 april 2014
FILMS
NAAKT OVER DE SCHUTTING (1973) DIR Frans Weisz ASSISTANT DIR Ate de Jong PROD Rob du Mee SCR Rinus Ferdinandusse, Rob de Mee (boek van Rinus Ferdinandusse) CAM Ferenc Kálmán-Gáll, Theo van de Sande ED Ton Ruys MUS Ruud Bos CAST Rijk de Gooyer, John Bluming, Jennifer Willems, Sylvia Kristel, Adèle Bloemendael, Ko van Dijk, Ton Lensink
FLANAGAN (1975) DIR Adriaan Ditvoorst PROD Matthijs van Heijningen PROD LEADER Ate de Jong SCR Adriaan Ditvoorst, Antón Quintana (boek “Flanagan of het einde van een beest” [1970] van Tim Krabbé) CAM Eddy van der Enden ED Gust Verschueren, Leo De Boer MUS Jurriaan Andriessen CAST Guido De Moor, Eric Schneider, Josée Ruiter, Anne-Wil Blankers, Petra Laseur, Josephine Van Gasteren, Coen Flink, Julien Schoenaerts, Hans Croiset
KEETJE TIPPEL (1975) DIR Paul Verhoeven PROD Rob Houwer SCR Gerard Soeteman (boek “Keetje Tippel” van Neel Doff) CAM Jan de Bont ED Jane Seitz MUS Rogier van Otterloo CAST Monique van de Ven, Rutger Hauer, Andrea Domburg, Hanna de Leeuwe, Jan Blaaser, Eddie Brugman, Peter Faber, Fons Rademakers, Gerard Thoolen, Dora van der Groen, Ate de Jong (Man aan de hoedenwinkel)
ELCKERLYC (1975) DIR – PROD – SCR Jos Stelling CAM Ernest Bresser ED Ate de Jong MUS Ruud Bos CAST George Bruens, Henk Douze, Bob Kars, Johanna Leeuwenstein, Lucie Stingeling, Frans Stelling, Geert Thijssens, Guus Westerman, Nel de Vries
ALLE DAGEN FEEST (1976) DIR Ate de Jong, Otto Jongerius, Orlow Seunke, Paul de Lussanet PROD Matthijs van Heijningen SCR Ate de Jong, Otto Jongerius, Paul de Lussanet, Jan Kees Duvekot, Guus Luijtens (verhaal van Remco Campert) CAM Theo van de Sande ED Jan Dop CAST Peter Faber, Marlous Fluitsma, Hans Man in ’t Veld, Ansje Beentjes, Ward de Ravet, Ate de Jong (Dylan)
BLINDGANGERS (1977) DIR Ate de Jong PROD Olga Madsen, Frans Rasker SCR Ate de Jong, Wanda Reisel CAM Marc Felperlaan MUS Willem Breuker ED Vivian Pieters CAST Ansje Beentjes, Jim Berghout, Derek de Lint, Diana Dobbelman, Ben Hulsman, Michiel Kerbosch, Wim Kouwenhoven
DAG DOKTER (1978) DIR Ate de Jong PROD Fons Rademakers SCR Ate de Jong, Hugo Claus CAM Paul van den Bos MUS Willem Breuker ED Mario Steenbergen, Ate de Jong [uncredited] CAST Derek de Lint, Kitty Janssen, Dick Swidde, Monique van de Ven, André van den Heuvel, Huub van der Lubbe, Matthijs van Heijningen
BEKENDE GEZICHTEN, GEMENGDE GEVOELENS (1980) DIR Ate de Jong SCR Ate de Jong, Leonard Frank (toneelstuk van Botho Strauß) CAST Hans Dagelet, Carol van Herwijnen, Trudy de Jong, Han Römer, Els Ingeborg Smits, Jack Vecht, Astrid Wijn
EEN VLUCHT REGENWULPEN (1981) DIR Ate de Jong PROD Matthijs van Heijningen SCR Ate de Jong (boek “Een vlucht regenwulpen” [1978] van Maarten ’t Hart) CAM Paul van den Bos ED Edgar Burcksen MUS Laurens van Rooyen CAST Jeroen Krabbé, Rijk de Gooyer, Willeke van Ammelrooy, Marijke Merckens, Henriëtte Tol, Huib Rooymans, Claire Wauthion
BRANDENDE LIEFDE (1983) DIR Ate de Jong PROD Rob Houwer SCR Ate de Jong, Rob Houwer (boek “Brandende liefde” [1981] van Jan Wolkers) CAM Paul van den Bos ED Edgar Burcksen MUS Laurens van Rooyen CAST Monique van de Ven, Peter Jan Rens, Ellen Vogel, Huub van der Lubbe, Siem Vroom, Berend Boudewijn, Hetty Blok, Bernard Mesguich
IN DE SCHADUW VAN DE OVERWINNING (1986) DIR Ate de Jong PROD Matthijs van Heijningen SCR Ate de Jong, Edwin de Vries CAM Eduard van der Enden ED Ton Ruys MUS Henry Vrienten CAST Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol, Rijk de Gooyer, Ton Lutz, Tom Jansen
EEN MAAND LATER (1987) DIR Nouchka van Brakel PROD Matthijs van Heijningen SCR Ate de Jong, Nouchka van Brakel, Jan Donkers (toneelstuk van Jan Donkers) CAM Peter De Bont ED Edgar Burcksen MUS Rob van Donselaar CAST Renée Soutendijk, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Sunny Bergman, Jeroen Oosterbrink, Bas Voets
DROP DEAD FRED (1991) DIR Ate de Jong PROD Paul Webster SCR Anthony Fingleton, Carlos Davis (verhaal van Elizabeth Livingston) CAM Peter Deming ED Marshall Harvey MUS Randy Edelman CAST Phoebe Cates, Rik Mayall, Marsha Mason, Tim Matheson, Carrie Fisher, Keith Charles, Ashley Peldon, Bridget Fonda
HIGHWAY TO HELL (1991) DIR Ate de Jong PROD John Byers, Mary Ann Page SCR Brian Helgeland CAM Robin Vidgeon ED Todd C. Ramsay, Randy D. Thornton MUS Hidden Faces [Frank Fitzpatrick, Larry Steelman, David Kitay] CAST Patrick Bergin, Adam Storke, Chad Lowe, Kristy Swanson, Pamela Gidley, Jarrett Lennon, C.J. Graham, Richard Farnsworth, Lita Ford, Amy Stiller, Ben Stiller, Jerry Stiller
ALL MEN ARE MORTAL (1995) DIR Ate de Jong PROD Matthijs van Heijningen, Jean Gontier, Rudolf Wichmann SCR Ate de Jong, Steven Gaydos, Olwen Wymark (boek “Tous les hommes sont mortels” [1946] van Simone de Beauvoir) CAM Bruno de Keyzer MUS Michael Gibbs, Simon Fisher-Turner ED Nicolas Gaster CAST Irène Jacob, Stephen Rea, Marianne Sägebrecht, Colin Salmon, Maggie O’Neill, John Nettles, Steve Nicolson, Derek de Lint
DE JONGEN DIE NIET MEER PRAATTE (1996) DIR Ben Sombogaart PROD Burny Bos SCR Lou Brouwers CAM Piotr Kukla ED Herman P. Koerts MUS Nizamettin Ariç CAST Erçan Orhan, Halsho Hussain, Brader Musiki, Husna Killi, Louis Ates, Rick van gastel, Heleen Hummelen, Roby Bellemans, Ate de Jong (Politieagent)
LEFT LUGGAGE (1998) DIR Jeroen Krabbé PROD Ate de Jong, Hans Pos, Dave Schram SCR Edwin de Vries (boek “Twee koffers vol” [1993] van Carl Friedman) CAM Walther van den Ende ED Edgar Burcksen MUS Henny Vrienten CAST Isabella Rossellini, Maximilian Schell, Marianne Sägebrecht, Chaim Topol, Laura Fraser, Jeroen Krabbé, David Bradley, Koen De Bouw, Marc Lauwrys, Michael Pas
ENIGMA (2001) DIR Michael Apted PROD Mick Jagger, Lorne Michaels ASSOCIATE PROD Ate de Jong, Jeanney Kim, Julian Plunkett-Dillon SCR Tom Stoppard (boek “Enigma” [1995] van Robert Harris) CAM Seamus McGarvey ED Rick Shaine MUS John Barry CAST Dougray Scott, Kate Winslet, Jeremy Northam, Saffron Burrows, Nikolaj Coster-Waldau, Tom Hollander, Donald Sompter, Colin Redgrave
THE DISCOVERY OF HEAVEN (2001) DIR Jeroen Krabbé PROD Ate de Jong SCR Edwin de Vries (boek “De ontdekking van de hemel” van Harry Mulisch) CAM Theo Bierkens ED Nigel Galt, Kant Pan MUS Henny Vrienten CAST Stephen Fry, Greg Wise, Flora Montgomery, Neil Newborn, Jeroen Krabbé, Monique van de Ven, Ellen Vogel
FOGBOUND (2002) DIR Ate de Jong PROD Ate de Jong, Angela Roessel SCR Ate de Jong, Michael Lally CAM Erwin Roodhart ED Nigel Galt MUS Frank Fitzpatrick CAST Luke Perry, Ben Daniels, Orla Brady, Jeroen Krabbé, Ali Hames, Meg Kunota, Stella Tanner, Kevin Moore
ZOMERHITTE (2008) DIR Monique van de Ven PROD Ate de Jong SCR Edwin de Vries (novelle “Zomerhitte” [2005] van Jan Wolkers) CAM Lex Brand ED Job ter Burg MUS Christian Henson CAST Sophie Hilbrand, Waldemar Torenstra, Jeroen Willems, Johan Leysen, Cees Geel, Jelka van Houten, Jochum ten Haaf
SPANGAS OP SURVIVAL (2009) DIR Diede in ’t Veld PROD Johan Nijenhuis CO-PROD Ate de Jong, Gemma Derksen SCR Diede in ’t Veld, Anya Koek, Pieter Bart Korthuis CAM Maarten van Keller ED Yamal Stitou CAST Chems Eddine Amar, Gaby Blaaser, Felix Burleson, Judy Doorman, Fatma Genç, Cees Gerbes, Jasper Gottlieb
DE HEL VAN ‘63 (2009) DIR Steven de Jong PROD Steven de Jong, Klaas de Jong EXEC PROD Ate de Jong, Tapani Launonen, Danielle Raaphorst, Sjef Scholte SCR Steven de Jong, Jean Ummels, Maarten Lebens CAM François Perrier ED Sandor Soeteman MUS Ronald Schilperoort CAST Chava voor in ’t Hof, Lourens van den Akker, Cas Jansen, Chris Zegers, Peter Tuinman, Cees Geel, Chantal Janzen, Willeke van Ammelrooy, Pierre Bokma
ZWART WATER (2010) DIR Elbert van Strien PROD Elbert van Strien, Claudia Brandt EXEC PROD Ate de Jong, Els Vandervorst SCR Elbert van Strien, Paulo van Vliet CAM Guido van Gennep ED Elmer Leupen, Herman P. Koerts MUS Han Otten, Maurits Overdulve CAST Hadewych Minis, Barry Artsma, Isabelle Stokkel, Charlotte Arnoldy, Bart Slegers, Els Dottermans, Warre Borgmans, Marc Lauwrys, Viviane de Muynck, Bart Slegers, Lisa Smit, Tibo Vandenborre, Maryous Gabreilse, Bastiaan Rook
EK LIEF JOU (2011) DIR Ate de Jong PROD Anton Ernst, Willemien Storm SCR Pierre Smith (verhaal van Anton Ernst, Andre Frauenstein Sr.) CAM Jean du Plessis ED Quinn Lubbe MUS Andre Frauenstein CAST Kurt Darren, Ilse de Vis, Christina Storm, Andre Frauenstein, Jenny Louw, Jonathan Pienaar, Kevin Leo, Giliam Winckler, Ate de Jong (Casper Leerkis)
HET BOMBARDEMENT (2012) DIR Ate de Jong PROD Paul Ruven, René Huybrechtse, San Fu Maltha SCR Ate de Jong, Paul Ruven CAM Gábor Szabó ED Herman P. Koerts CAST Jan Smit, Roos van Erkel, Mike Weerts, Monic Hendrickx, Gerard Cox, Koos Postema, Michel Sluysmans, Steven Stavast, Teri Tordai
SCHONE HANDEN (2015) DIR Tjebbo Penning PROD Maaike Benschop, Petra Goedens CO-PROD Ate de Jong, Peter Bouckaert SCR Tjebbo Penning, Carl Joos (boek “Schone handen” [2007] van René Appel) CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet MUS Han Otten CAST Jeroen van Koningsbrugge, Thekla Reuten, Cees Geel, Angela Schijf, Teun Kuilboer, Frederik Brom, Bente Fokkens
DEADLY VIRTUES. LOVE. HONOUR. OBEY. (2014) DIR Ate de Jong PROD Ate de Jong, Elliot Grove, Suzanne Ballantyne, Elisar Cabrera SCR Mark Rogers CAM Zoran Veljkovic ED Jason Rayment MUS Fons Merkies CAST Edward Akrout, Matt Barber, Megan Maczko, Helen Bradbury, Sadie Frost, Andy Davie
LITTEKENS (2014) DIR Martin Beek, Patrick Huiberts PROD – SCR – CAM Martin Beek CAM ED Martin Beek, Barry Johnson MUS Yuri Sazonoff, Morten Beck TECHNISCH ADVISEUR Ate de Jong CAST Chantal Demming, Tamara van Sprundel, Fred van Kaam, Jamie Kooij, Kimberley Dekker, Leroy Smeenk, André Dashorst
LOVE IS THICKER THAN WATER (2016) DIR Ate de Jong, Emily Harris PROD Ate de Jong, Matt Barber, Mike Dickman SCR Ate de Jong CAM Zoran Veljkovic ED Brent Backhus, Antonio Rui Ribeiro CAST Johnny Flynn, Lydia Wilson, Juliet Stevenson, Henry Goodman, Al Weaver, Alex Lanipekun, Jessica Gunning, Ellie Kendrick, Sharon Morgan, Robert Blythe, Matt Barber, Edward Akrout
MIJN BESTE VRIENDIN ANNE FRANK (2021) DIR Ben Sombogaart PROD Paul Ruven, Hans de Weers EXEC PROD Ate de Jong, Frank Klein, Elwin Looije SCR Paul Ruven, Marian Batavier (boek “Memories of Anne Frank: Reflections of a Childhood Friend“ [1999] van Alison Leslie Gold) CAM Jan Moeskops ED Herman P. Koerts MUS Merlijn Snitker CAST Josephine Arendsen, Aiko Mila Beemsterboer, Roeland Fernhout, Lottie Hellingman, Stefan de Walle, Adél Jordán, Tünde Szalontay, Hans Peterson, Bjorn Freiberg, Veerle Peters, Carmen Van Zantwijk, Stefan de Walle, Teun Stokkel
TV FILMS
TÖDLICHE LÜGE (1993) DIR Ate de Jong PROD Matthias Emcke SCR Peter Probst CAM Charly Steinberger ED Ingrid Steinberger MUS Dominic Roth CAST Barbara Auer, Hannes Jaenicke, Lisa Karlström, Leonard Lansink, Volker Prechtel, Monika Greving
WENN ICH NICHT MEHR LEBE (1996) DIR Ate de Jong SCR Nicholas Niciphor CAM Manuel Heyer ED Michèle Barbin MUS CAST Barbara Focke, Matthias Fuchs, Susanne Michel, Ivo Möller, Kaya Marie Möller, Katharina Schültz, Anke Sevenich, Helo von Stetten
WENN DER PRÄSIDENT 2X KLINGELT (1997) DIR Ate de Jong SCR Peter Pursche, Christian Pfannenschmidt CAM Klaus Merkel ED Tina Freitag MUS Enjott Schneider CAST Ulrich Gebauer, Karsten Speck, Jessica Kosmalla, Ilja Richter, Gruschenka Stevens, Franziska Stürmer, Christian Näthe
DOCUMENTAIRE
GEDICHTEN UIT ZEE (2005) DIR Ate de Jong, Kees Hin, Erik De Bruyn, Jos De Putter, Jan Wouter van Reijen, Clara van Gool, Anne Van de putte, David Lammers PROD Digna Sinke CAM Paul van den Bos, Peter Brugman, Bert Haitsma, Lennert Hillege, Bastiaan Houtkoper, Paul Sixta, Stef Tijdink, Martijn van Beenen, Jan Wouter van Reijen ED Marc Brechtold, Jan Dop, Albert Elings, Stefan Kamp, David Lammers, Bart van den Broeck, Jan Wouter van Reijen MUS Merlijn Angad Gaur, Wobbe Kuiper CAST Halina Reijn, Fifi Arp, Percy Bakker, Casper de Boer, Anthon de Bruyn, Ellen Goemans, Rutger Kroon, Roos Nobel, Peter van Vuren