Johan Leysen: “Acteren gaat over ‘zijn’ en over een beslissing nemen waarom je er bent”

Het is dan toch gelukt. Ofschoon Johan Leysen slechts voor twee draaidagen in Tirol moest zijn voor een bijrol in Terrence Malicks “A Hidden Life” (inmiddels drie jaar geleden opgenomen, met o.m. Matthias Schoenaerts en de onlangs overleden Bruno Ganz), is zijn rol niet beland op de spreekwoordelijke cutting room floor. De film, genomineerd voor een Gouden Palm tijdens het voorbije Festival van Cannes, vertelt het waargebeurde verhaal van de Oostenrijkse landbouwer en gewetensbezwaarde Franz Jägerstätter (1907-1943) die weigerde Hitler te dienen in de Tweede Wereldoorlog.

Een bijrol in “A Hidden Life,” zou je misschien denken, so what? Maar zulk een ongelukkige misvatting wordt meteen de wereld uitgeholpen als men weet dat de uit Hasselt afkomstige Johan Leysen (geb. 1950) in Malicks film in de huid kruipt van een man die filosofeert over kunst en religie. Meer heeft Leysen doorgaans niet nodig om een personage in te kleden, tot leven te brengen, op zijn publiek los te laten, en te imponeren. Dit is Johan Leysen ten voeten uit, het is zijn handelsmerk.

Ofschoon hij in de Europese theaterwereld een onuitwisbare indruk heeft nagelaten—in zijn carrière heeft hij in meerdere talen aan pakweg een honderdtal theatervoorstellingen meegewerkt—ook als filmacteur laat hij zich keer op keer gelden. Het mag dan wel vaak in de schaduw zijn van de grote vedetten, maar met zijn prominente aanwezigheid blijft hij keer op keer een opvallende en indringende verschijning. Ooit zat hij in de buurt van Wenen op een bus toen hij werd aangesproken door een man die hem vroeg, ‘Bent u Johan Leysen?’ ‘Ja,’ zei hij. ‘Uw voorstelling van Wittgenstein heeft mijn hele leven veranderd,’ waarna de man uitstapte. Het stuk met een twee uur durende monoloog had hij toen al ruim vijfentwintig jaar niet meer gespeeld. Zoals reeds gezegd, het is dus zijn handelsmerk.

Na eerder in de prijzen te zijn gevallen—hij was beste acteur op het Filmfestival van Montreal met “Trahir” (1993), won in Nederland het Gouden Kalf voor zijn hoofdrol in “Felice… Felice…” (1998), en werd twee jaar geleden tijdens het Film Fest Gent gelauwerd met de Joseph Plateauprijs—werd hij in december 2018 in Filmhuis Klappei te Antwerpen bekroond met de Gulden Mira, de carrièreprijs die jaarlijks door de Vereniging van de Vlaamse Filmpers wordt uitgereikt aan een Belgische of Nederlandse filmpersoonlijkheid.

VVF-voorzitter Lukas De Vos sprak tijdens de uitreiking zijn bewondering uit voor de acteur, zijn talent, zijn veelzijdigheid en zijn toewijding voor zijn vak. Leysen is dan ook een vakman die niet zonder reden meer in het buitenland werkt dan hier in Vlaanderen.

Volgend gesprek met de laureaat sluit aan bij een ander interview dat ruim een jaar eerder tijdens Film Fest Gent werd afgenomen, en wordt hier gepubliceerd n.a.v. de release van “La dernière folie de Claire Darling” eerder deze maand, met Johan Leysen aan de zijde van Catherine Deneuve en Chiara Mastroianni.

Johan, je hebt een mimiek en een stem die haast niet te evenaren zijn. Heb je ondanks je aangeboren talent in het buitenland toch ooit moeten werken aan je stem?

Dat is ooit gebeurd toen ik in Engeland “True Blue” [1996] maakte over de roeiwedstrijd tussen Oxford en Cambridge. Ik speelde de coach van het Oxfordteam, een personage van Poolse origine, dus ik mocht best een accentje hebben. Maar het mocht niet te heftig zijn, en ik had nogal veel tekst, dus was er iemand die me door de tekst hielp en aanwijzingen gaf over sommige woorden. ‘Lengtes’ bijvoorbeeld is in het Engels lengths wat een moeilijk woord is, en hij zei, ‘Maak er gewoon lenks van, en dan kom je er ook mee weg.’ Het lastige is vaak dat de manier hoe je het moet zeggen je acteren in de weg staat. Als toneelspeler heb ik een monoloog in het Frans gedaan, en tijdens het spelen, wist ik op een bepaald moment, ‘Oei, nu komt er een lastige zin aan de horizon.’ En dan je met andere dingen bezig dan met acteren, want je probeert je tekst goed te zeggen. Dus als iemand je daarbij kan helpen, is dat natuurlijk welkom.

Wanneer je in het buitenland werkt, denk je dan ook in een andere taal?

Nee, dat is anders, en daarom was ik blij met “Resurrection”—hoewel ik daar niet zoveel tekst in heb—en met “Façades” [beide uit 2017] waarbij ik me niet moest concentreren op de taal. Een Roemeense dichter zei eens, ‘Je woont niet in een land, je woont in een taal.’ En dat merk je als je in een vreemde taal moet spelen, dan verlies je kracht, want een deel van je concentratie gaat naar het correct spreken in die andere taal. In je eigen taal denk je daar niet over na, dat gaat vanzelf, zodat je het dan ook intenser kan spelen. Anderzijds—en daar ben ik me niet zo van bewust, maar de mensen die het zien, komen het me bij toneel vertellen—als het niet mijn eigen taal is, concentreer ik me misschien meer dan anderen voor wie het wel hun taal is. Zo heeft het ook iets interessants in het spel.

Johan Leysen in zijn natuurlijke habitat in “Resurrection” van Kristof Hoornaert. Foto: Fobic Films

Naast je stem en je dialogen is er ook de kracht van je mimiek. Je hebt vaak geen woorden nodig om een hele waaier aan emoties en expressies weer te geven.

Ik weet niet of dat zo bij mij is, maar spelen of acteren gaat niet zozeer over tekst. Acteren gaat over zijn en over een beslissing nemen waarom je er bent. Als de camera op een bepaald moment op mij komt, dan weet ik dat daar volgens het scenario een reden voor is. ‘Waarom komt die op mij, wat denk ik nu?’ Als ik dan iemand aankijk, waarom doe ik dat? Als ik dat goed dénk, als ik die beslissing neem en hem aankijk, dan is dat een andere blik dan gewoon een bepaalde richting uitkijken. Dus spelen is niet je tekst zeggen, het is aanwezig zijn. Tekst is vaak een uitvlucht, een voorwendsel, het is niet de waarheid. Heel zelden in film of toneel is tekst de drager van wat je werkelijk voelt. In de meeste gevallen is het een uitvlucht. Dora van der Groen zei ooit, ‘Als je een hond ziet blaffen, dan zie je agressie, maar dat is niet zijn gevoel. Zijn gevoel is angst, hij is bang, en daarom blaft hij.’ Wat interessant is, is dat je ziet dat hij bang is. Dat heb ik ook met tekst: ik zeg die wel, maar het is niet wat ik echt voel. Hij verbergt of maskeert wat ik echt voel, en je moet dus op zoek naar die echte gevoelens. Dat maakt spelen interessant.

Hoe bekijk je jouw personage en het verhaal zoals ze in een scenario zijn uitgeschreven?

Ik let vooral op de inhoud van het verhaal. Je kan wel een geestige of een interessante scène hebben, maar als die niet gevat zit in een geheel dat interessant is, dan loont het de moeite niet. Met je rol draag je bij aan het geheel, en dan hangt het ook af hoe groot je rol is. Heb je een grotere rol, zoals in “Resurrection,” dan gaat het niet enkel over mijn rol of de teksten die ik zeg. Dan gaat het over de verhouding met die jongen, verhouding met de natuur, je voelt wat de regisseur wil zeggen met die film en dat er heel wat andere dingen spelen dan wat het personage zegt of niet zegt. Misschien heeft het te maken met mijn toneelachtergrond, maar ik ben vooral geïnteresseerd in een project en niet zozeer in mijn rol. En eenmaal ik ‘ja’ zeg tegen een project, dan ben ik natuurlijk gesjareld en dan moet ik die rol zo goed mogelijk spelen. Maar het draait in eerste instantie niet om die rol.

Als je beslist om mee in een project te stappen, kun je dat intuïtief aanvoelen, of spelen er andere factoren mee?

Bij mij is het een combinatie van de lezing van het scenario, zo objectief mogelijk, en de regisseur. Zo krijg je enig inzicht—en daar kan je je dan nog in vergissen, want soms doen mensen zich interessanter voor dan ze zijn, of zijn mensen veel interessanter dan ze zich in een eerste gesprek tonen—maar het geeft wel een soort indicatie. Goed lezen en een goed gesprek, en dan is het ja of nee.

Van zodra je je engageert in een film of een toneelstuk, dan sta je er wel helemaal. Je mag dan tegenspelers hebben als George Clooney of Isabelle Huppert, het maakt indruk op ons als kijkers, maar blijkbaar niet op jou?

Twee dingen. Er zijn collega’s van mij—en dat is zeker een soort invloed uit Amerika—die vinden dat spelen als iets competitiefs wordt begrepen. De beste zijn, en de andere eruit spelen. Ik heb dat nooit gehad, dat interesseert me niet, en ik begrijp zulk een verwerpelijke houding helemaal niet. Als je samen een scène speelt, dan doe je dat ook echt samen—that’s it. En ten tweede, mensen, hoe beroemd ze ook zijn, staan ’s ochtends ook gewoon te plassen hé, dat zijn ook mensen zoals jij en ik, zij doen hun werk zoals jij en ik. En van zodra zij op de set staan, weg van alle pers en alles wat erom heen hangt, dan sta je gewoon tegenover een man of een vrouw die ook maar gewoon een scène speelt, waarvan je hoopt dat hij zijn tekst kent en dat hij weet wat hij moet doen. Ik bedoel, dan tellen die oneigenlijke criteria niet mee, die vallen weg en je staat gewoon tegenover een mens van vlees en bloed. Dat kan een heel prettige verrassing opleveren dat je meteen denkt, ‘Het is niet zómaar dat dit een groot acteur of een grote actrice is,’ en soms kan het ook erg tegenvallen dat je denkt, ‘Zo bijzonder is die persoon nu ook weer niet!’ Ik heb ook gestaan tegenover Jean-Louis Trintignant of Philippe Noiret, dat zijn toch bijzondere mensen, maar eens op de set, dan is er geen verschil. Als ik me door hen zou laten intimideren, dan bevestig ik iets dat niets met hen te maken heeft, maar met hun reputatie.

Johan Leysen en Isabelle Huppert in “Souvenir” van Bavo Defurne.

Bij het spelen van diepgravende rollen, zoals in “Resurrection,” heb je dan op een bepaald moment geen behoefte aan een soort van decompressie? Afleiding tussendoor, eens goed lachen?

Op het moment dat de camera loopt, is er een grote concentratie vereist, zoals ook bij het werk dat er net aan voorafgaat, en ik probeer die concentratie ook te behouden tussen de verschillende takes door—ik zeg dan tegen mezelf, ‘Blijf erbij, blijf erbij’ [lacht]—maar eenmaal alles erop staat, je hebt het gevoel dat het gelukt is en de regisseur is tevreden, dan gaan we zeveren en lachen, dat geeft een bevrijding. Het middenrif hé, je moet ademen! Ik ben niet zo’n Stanislavski acteur [lacht]. Je hebt een opdracht en die moet je uitvoeren. Ik haal daarvoor nogal veel inspiratie uit muziek. De grootste muzikanten uit de grootste orkesten zitten of staan daar gewoon tijdens de repetitie, en wanneer het aan hen is, spelen ze op sublieme wijze een paar noten op hun viool. Ik val om van ontroering, en nadien lezen ze verder in hun Paris Match. Zij doen hun werk, en dat is de noten goed spelen, daarna is het ook afgelopen. Bij acteurs heb je die cultuur van ‘je bent er helemaal in,’ maar ik geloof daar niet zoveel van. Dat is niet mijn ding [lacht].

Kan je dan de krant nog lezen tien minuten voor je op de set moet?

Dat ligt aan de scène, aan het moment, maar ik denk dat ik dat wel zou kunnen, ja. Ik vind dat je dat moét kunnen, maar het werkt niet altijd. Soms is het wel anders, zeker als het echt heel heftig is, of lastig of emotioneel, dan zonder ik me wel eens af, maar ik val er niemand mee lastig. Dan zit ik in mijn ‘keukentje.’

En als je een scène draait, zit je dan ingekapseld in je cocon als acteur, of heb je ook oog voor de camera, de set, zulke dingen?

Nee, want als ik opnieuw zou kunnen beginnen, zou ik het zeker ambiëren om cameraman te worden. Het camerastandpunt vind ik altijd fantastisch, ook als ik naar films kijk. Het fascineert me waar de camera geplaatst is, en ook dat de regisseur weet waar die moet staan, dat is heel interessant. Waar de camera staat, het bepaalt mee het drama. Het bepaalt niet hoe je moet spelen, maar voor het begrip van de scène is het wel belangrijk.

Brengen oude films, de oude klassiekers, bij jou veel jeugdherinneringen op?

Ja, natuurlijk. Ik weet niet eens meer hoe oud ik was, maar “55 Days at Peking” met Ava Gardner—fantastische film! Heel wat films die ik als kind of als adolescent zag, “Ladri di biciclette” [1948] of “Le ballon rouge” [1956], waren meesterlijke films. Mijn vader [Bert Leysen, de eerste programmadirecteur van de NIR, nu VRT] was ook een cinefiel, en toen ik als kind al in bed lag, mocht ik terug naar beneden als er op televisie een goede film werd vertoond. Dat heeft mij zeker gevormd, het heeft ook mijn smaak mee bepaald waarom film zo bijzonder kan zijn. Sommige van die films zijn dan productioneel wel heel klein, maar toch kunnen ze zo indrukwekkend zijn—een film moet niet altijd over enorme middelen beschikken of zesduizend figuranten hebben. Dat màg natuurlijk, dat is ook fantastisch, maar anderzijds, ik heb al heel vroeg meegekregen hoe bijzonder en hoe intens de simpele en kleine film kan zijn.

Heb je in je lange carrière ooit risico’s genomen, of rollen geaccepteerd die mogelijk tot een vorm van typecasting hadden kunnen leiden?

[Denkt na] Ik weet het eigenlijk niet, ik denk het niet. Ik heb mijn carrière nooit beschouwd als een ‘naar de top gaan’ of zo. Ik heb ook veel geluk gehad, ik werd op tijd gevraagd, maar ik heb nooit ingecalculeerd wat het al dan niet had kunnen betekenen. Ik ben daar nooit echt mee bezig geweest, misschien te weinig, ja [lacht].

Is het beroepshalve een voordeel dat je al pakweg twintig jaar in Parijs woont?

Neen, dat niet, want als mensen je nodig hebben, dan vinden ze je wel. Ik heb daar wel een agent, dat is in mijn voordeel, maar ik zou die evengoed hebben als ik terug in Brussel zou wonen, of in Amsterdam. Dus ik denk niet dat het veel verschil uitmaakt.

Johan Leysen en zijn Gulden Mira in het Filmhuis Klappei te Antwerpen. Foto: © Leo/Film Talk

Hoe belangrijk is hij in je carrière geweest?

Matig. In het begin werd ik erg gepusht om in Franse series te spelen omdat ik daardoor bekender zou worden, maar die waren vaak zo knullig dat ik dacht, ‘Nee, dat ga ik echt niet doen.’ Ik doe dan liever interessant toneelwerk. Dat heeft dan tot enkele conflicten geleid, en toen zijn we rond de tafel gaan zitten en heb ik duidelijk gezegd, ‘Dit is mijn leven, en ik maak mijn carrière. Jullie komen met voorstellen en als die interessant zijn, dan doe ik die, maar jullie moeten mijn leven niet sturen. Dat doe ik liever zelf.’ Misschien was dat een vergissing van mij, maar ik ben blij dat ik die autonomie heb behouden en zelf mijn keuzes maak. Want een toneelvoorstelling betekent dan vaak dat je voor hen pakweg een half jaar niet beschikbaar bent. Dat hebben ze niet altijd zo graag, maar ik heb ook mijn eigen interesses. Maar dat gaat nu heel goed, en het levert af en toe wel eens iets op.

In hoeverre is een carrière als toneelspeler belastend door avond na avond een voorstelling te moeten doen?

Dat ligt eraan. Ik heb veel geluk gehad, ik heb met interessante mensen gewerkt. Ik zit nu “La Reprise” van Milo Rau en de voorstelling reist doorheen heel Europa. We waren net in München, daarvoor in Rome. Ik heb het al zeker vijftig of zestig keer gespeeld, maar omdat die voorstelling goed is, zie je elke avond na de voorstelling dat de mensen onder de indruk zijn. Hoewel het soms lastig kan zijn om het weer te herhalen, is het fantastisch om te zien wat de voorstelling aanricht. Dan denk ik, ‘Het heeft toch wel zin, het zit hier goed.’

Word je beter in je rol naarmate het aantal voorstellingen toeneemt?

Jaja, maar dat heeft veel te maken met de ploeg. Je moet mensen hebben die ook zoeken en die ook willen dat de voorstelling minstens even goed blijft, en zo mogelijk nog aan intensiteit wint. Als die sfeer er is, dan is dat fantastisch. Maar je hebt dat niet altijd. Soms zit je in een verband van een vast gezelschap, een beetje vastgeroest, dan is het moeilijker om het vaak te spelen [lacht].

Filmhuis Klappei, Antwerpen
16 december 2018

FILMS

IN ALLE STILTE (1978) DIR Ralf Boumans PROD Renaat Rombouts SCR Ralf Boumans, Ria Aerts CAM Ralf Boumans, Jean Devits ED Miel Feyaerts, Henri Erismann MUS Pieter Verlinden CAST Ise Arnould, Marc Bober, Sjarel Blanckaerts, Peggy De Landtsheer, Sien Eggers, Johan Leysen (Peter)

HET MEISJE MET HET RODE HAAR (1981) DIR Ben Verbong PROD Chris Brouwer, Haig Balian SCR Ben Verbong, Pieter de Vos (boek, Theun de Vries) CAM Theo van de Sande ED Ton de Graaff MUS Nicola Piovani CAST Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Loes Luca, Johan Leysen (Frans), Robert Delhez, Ada Bouman, Chris Lomme, Huub Stapel

COME-BACK (1981) DIR Jonne Severijn SCR Jonne Severijn, Alma Popeyus, Chiem van Houweninge CAM Egbert Alterna ED Wouter Snip CAST Derek de Lint, Bert André, Johan Leysen (Co-Assistent), Ab Abspoel, Barbara Barendrecht

LE LIT (1982) DIR Marion Hänsel PROD Jean-Marc Menchoz SCR Marion Hänsel (boek, Dominique Rolin) CAM Walther van den Ende ED Susana Rossberg MUS Serge Kochyne CAST Heinz Bennent, Natasha Parry, Johan Leysen (Dokter Bruno Nanteuil), Francine Blistin, Patrick Massieu, Marion Hänsel

DE STILLE OCEAAN (1984) DIR Digna Sinke SCR Annemarie Van de Putter CAM Albert van der Wildt CAST Josée Ruiter, Andrea Domburg, Josse De Pauw, Julien Schoenaerts, Johan Leysen (Jan Verstraete)

DE GRENS (1984) DIR – SCR Leon de Winter ED Henk Van Eeghen CAST Johan Leysen (Hans Deitz), Linda van Dyck, Angela Winkler, André Dussollier, Héctor Alterio, Mariana Rey Monteiro

GEBROKEN SPIEGELS (1984) DIR – SCR Marleen Gorris PROD Matthijs van Heijningen CAM Frans Bromet ED Hans van Dongen MUS Lodewijk de Boer CAST Lineke Rijxman, Henriette Tol, Edda Barends, Coby Stunnenberg, Marijke Veugelers, Carla Hardy, Johan Leysen (De Baas)

PARFAIT AMOUR (1985) DIR – SCR Jean van de Velde PROD René Scholten CAM Jules van den Steenhoven ED Edgar Burcksen MUS Johanna d’Armagnac CAST Onno Molenkamp, Piet Kamerman, Guusje van Tilborgh, Peter Tuinman, Joop van Leeuwen, Jaap Hoogstra, Leen Jongewaard, Johan Leysen (Daniel Brezinski)

‘JE VOUS SALIE, MARIE’ (1985) DIR – SCR Jean-Luc Godard CAM Jean-Bernard Menoud, Jacques Firmann ED Anne-Marie Miéville CAST Myriem Roussel, Thierry Rode, Plihippe Lacoste, Manon Andersen, Malachi Jara Kohan, Juliette Binoche, Johan Leysen (De Professor [zonder screencredit])

DE PROOI (1985) DIR Vivian Pieters PROD Frans Rasker SCR Vivian Pieters, Ton Ruys (boek, Catherine Aird) CAM Peter Brugman ED Ton Ruys MUS Henry Vrienten CAST Maayke Bouten, Erik de Vries, Johan Leysen (Mellema), Marlous Fluitsma, Wim Barry, Rijk de Gooyer, Yoka Barretty, Joop Doderer

DE DEUR VAN HET HUIS (1985) DIR – SCR Henny Honigmann, Angiola Janigro PROD Rolf Orthel, Dick van den Heuvel CAM Mat van Hensbergen ED Jan Wouter van Reijen CAST Johan Leysen (Karel), Titus Muizelaar, Catherine ten Bruggencate, Anke van ‘t Hof, Rob Poncin, Lucia Meeusen

DESIDERANDO GIULIA (1986) DIR Andrea Barzini PROD Monica Venturini SCR Andrea Barzini, Gianfranco Clerici, Domenico Matteucci (story by Andrea Barzini, Gianfranco Clerici) CAM Mario Vulpiani ED Sergio Montarani MUS Antonio Sechi CAST Serena Grandi, Johan Leysen (Emilio), Valeria D’Obici, Sergio Rubini, Carlo Maestro, Carlo Colombo, Alessandra Izzo

REQUIEM (1986) DIR – SCR Sjef Lagro PROD René Scholten CAM Jules van den Steenhoven ED Ot Louw MUS György Ligeti CAST Johan Leysen (Stephan), Tom Jansen, Peter De Wijn, Stefan de Koning

MACBETH (1987) DIR Claude d’Anna PROD Henry Lange SCR (adaptatie, Claude d’Anna; libretto van Francesco Maria Piave; toneelstuk ‘Macbeth’ van William Shakespeare) CAM Pierre Dupouey ED Reine Wekstein CAST Leo Nucci, Shirley Verrett, Samuel Ramey, Johan Leysen (Banco), Veriano Luchetti, Philippe Volter, Antonio Barasorda, Anna Caterina Antonacci

LE MAÎTRE DE MUSIQUE (1988) DIR Gérard Corbiau PROD Alexandre Pletser SCR Gérard Corbiau (verhaal, Gérard Corbiau en Luc Jabon) CAM Walther van den Ende ED Denise Vindevogel CAST José van Dam, Anne Roussel, Philippe Volter, Sylvie Fennec, Patrick Bauchau, Johan Leysen (François Manssaux), Marc Schreiber

L’OEUVRE AU NOIR (1988) DIR André Delvaux PROD Jean-Claude Batz, Philippe Dussart SCR André Devaux (boek, Marguerite Yourcenar) CAM Charles Van Damme ED Albert Jurgenson, Nadine Muse, Jean-Pierre Resnard MUS Frédéric Devreese CAST Gian Maria Volontè, Sami Frey, Jacques Lippe, Anna Karina, Philippe Léotard, Marie-Christine Barrault, Marie-France Pisier, Mathie Carrière, Johan Leysen (Rombaut), Dora van der Groen, Senne Rouffaer, Herbert Flack

EI (1988) DIR – SCR Danniel Danniel PROD René Scholten CAM Erik van Empel ED Menno Boerema MUS Michel Mulders CAST Adri de Bruyn, Magdalena Jansen, Piet Kamerman, Jake Kruyer, Johan Leysen (Johan), Annaleun Schram, Peter Smits, Coby Timp

ROMEO (1990) DIR – SCR Rita Horst PROD Frans Rasker CAM Theo Bierkens ED Ot Louw MUS Boudewijn Tarenskeen CAST Monique van de Ven, Johan Leysen (Matthijs), Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset, Peter De Wijn, Bob van den Berg, Pim Lambeau

DILEMMA (1990) DIR – SCR Freddy Coopens PROD Willem Thijssen CAM Gilberto Azevedo, Michel Houssiau ED Henri Erismann MUS Loek Dikker CAST Alexandra Vandernoot, Johan Leysen (Jan Rijckaert), Ynte Gilis, Thom Hoffman, Renée Fokker, Jan Declair, Marc Janssen, Gene Bervoets, Dirk van Dijck

ALISSA IN CONCERT (1990) DIR – SCR Erik van Zuylen CAM Alejandro Agresti CAST Frances-Marie Uitti, Michael C. Matthews, Pim Lambeau, Guido Lauwaert, Johan Leysen, Hans Veerman, Trudy de Jong, Gonnie de Regt

SAILORS DON’T CRY (1990) DIR Marc Didden PROD Kees Kasander, Antonio Lombardo, Denis Wigman SCR Marc Didden, Annemarie Vandeputte CAM Walther van den Ende ED Ludo Troch MUS Els Helewaut, Raymond van het Groenewoud CAST Hilde Van Mieghem, Josse De Pauw, Johan Leysen (Paul), Hilde Wils, Din Meysmans, Mieke Verdin, Koen Theys, Rudy Vandendaele, Ludo Troch

ELINE VERE (1991) DIR Harry Kümel PROD Matthijs van Heijningen SCR Jan Blokker, Patrick Pesnot (boek, Louis Couperus) CAM Eduard van der Enden ED Ludo Troch MUS Laurens van Rooyen CAST Marianne Basler, Monique van de Ven, Thom Hoffman, Johan Leysen (Henk van Raat), Aurore Clément, Mary Dresselhuys, Michael York, Michael Pas, Koen De Bouw

OPENBARING VAN EEN SLAPELOZE (1991) DIR Pim de la Parra PROD Sierk Vojacek SCR Pim de la Parra, Paul Ruven, J.P. Vernu CAM Jan Wich ED Marc Nolens CAST Miguel Stitger, Marian Mudder, Liz Snoyink, Bart Oomen, Bodil de la Parra, Joanna Swaan, Johan Leysen (Bezoeker), Camilla Braaksma

DE JOHNSONS (1992) DIR Rudolph van den Berg PROD Chris Brouwer, Haig Balian SCR Leon de Winter (origineel scenario, Rocco Simonelli; verhaal, Roy Frumkes) CAM Theo Bierkens ED Wim Louwrier MUS Patrick Seymour CAST Monique van de Ven, Esmée de la Bretonière, Kenneth Herdigein, Rik van Uffelen, Otto Sherman, Olga Zuiderhoek, Johan Leysen (Jansma)

ROSA ROSA (1992) DIR – SCR Martin Uitvlugt PROD Cesar Messemaker CAM Piotr Kukla ED Arno Hagens CAST Guusje van Tilborgh, Johan Leysen (Heinz / Herman), Marieke van der Pol, Herbert Flack, Sanderien van Rooy, Raymond Campfens, Wilma Borgman

DAENS (1992) DIR Stijn Coninx PROD Dirk Impens, Dave Schram, Jean-Luc Ormières, Hans Pos, Maria Peters SCR Stijn Coninx, François Chevalier (boek, Louis Paul Boon) CAM Walther van den Ende ED Ludo Troch MUS Dirk Brossé CAST Jan Decleir, Gérard Desarthe, Antje de Boeck, Michael Pas, Karel Baetens, Julien Schoenaerts, Johan Leysen (Schmitt), Herbert Flack, Matthias Schoenaerts

BOVEN DE BERGEN (1992) DIR – SCR Digna Sinke PROD René Scholten CAM Goert Giltay CAST Rosmarie Blaauboer, Catherine ten Bruggencate, Eric Corton, Renée Fokker, Esgo Heil, Johan Leysen (Vincent), Sacco van der Made

SUR LA TERRE COMME AU CIEL (1992) DIR Marion Hänsel SCR Marion Hänsel, Paul Le (verhaal, Jaco Van Dormael en Laurette Vankeerberghen) CAM Josep M. Civit ED Susana Rossberg MUS Takashi Kako CAST Carmen Maura, Jean-Pierre Cassel, Didier Bezace, Samuel Mussen, André Delvaux, Philippe Allard, Johan Leysen (Hans)

ROOKSPOREN (1992) DIR Frans van de Staak SCR Frans van de Staak (toneelstuk, Lidy van Marissing) CAM Bernd Wouthuysen ED Frans van der Staak, Hanneke Stark MUS Bernard Hunnekink CAST Marlies Heuer, Peter Block, Joop Admiraal, Rein Bloem, Sacha Bulthuis, Thom Hoffman, Johan Leysen

SWING KIDS (1993) DIR Thomas Carter PROD Mark Gordon, John Bard Manulis SCR Jonathan Marc Feldman CAM Jerzy Zielinski ED Michael R. Miller MUS James Horner CAST Robert Sean Leonard, Christian Bale, Frank Whaley, Barbara Hershey, Tushka Bergen, David Tom, Johan Leysen (Mr. Schumler), Kenneth Branagh

L’ORDRE DU JOUR (1993) DIR Michel Khleifi SCR Michel Khleifi, Jean-Luc Outers CAM Jean-Claude Neckelbrouck ED Ludo Troch MUS Jean-Marie Sénia CAST Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin, Josse De Pauw, Armand Delcampe, Johan Leysen (Legin)

TRAHIR (1993) DIR Radu Mihaileanu PROD Radu Mihaileanu, Eliane Stutterheim, Sylvain Bursetejn SCR Radu Mihaileanu, Laurent Moussard CAM Laurent Dailland ED Catherine Quesemand MUS Temistocle Popa CAST Johan Leysen (George Vlaicu), Alexandru Repan, Mireille Perrier, Razvan Vasilescu, Maia Morgenstern

HOFFMAN’S HUNGER (1993) DIR Leon De Winter SCR Leon De Winter (ook boek ‘Hoffmans Honger’ [1990, a.k.a. ‘Hoffman’s Hunger’]) ED Michiel Reichwein MUS Jean-Marie Sénia CAST Elliott Gould, Jacqueline Bisset, Thom Hoffman, Huub Stapel, Johan Leysen (John Marks), Gerard Thoolen, Marie Trintignant, Jules Croiset, Marc Van Eeghem

LA REINE MARGOT (1994) DIR Patrice Chéreau PROD Claude Berri SCR Patrice Chéreau, Danièle Thompson (adaptatie, Patrice Chéreau en Danièle Thompson; boek, Alexandre Dumas) CAM Philippe Rousselot ED Hélène Viard, François Gédigier MUS Goran Bregovic CAST Isabelle Adjani, Daniel Auteuil, Jean-Hugues Anglade, Vincent Perez, Virna Lisi, Dominique Blanc, Jean-Claude Brialy, Johan Leysen (Maurevel), Barbet Schroeder

COLPO DI LUNA (1995) DIR – SCR Alberto Simone PROD Roberta Manfredi, Alessandro Olivieri CAM Roberto Benvenuti ED Enzo Meniconi MUS Vittorio Cosma CAST Tchéky Karyo, Nino Manfredi, Isabelle Pasco, Jim van der Woude, Johan Leysen (Titto), Mimmo Mancini, Paolo Sassanelli

UN SAMEDI SUR LA TERRE (1996) DIR Diane Bertrand PROD Georges Benayoun, Michel Propper SCR Diane Bertrand, Guillaume Laurent (naar een idee van Diane Bertrand) CAM Michel Amathieu ED Maryline Monthieux MUS Pascal Comelade CAST Elsa Zylberstein, Éric Caravaca, Johan Leysen (Franck), Kent, Dominique Pinon, Silvie Laguna, Agathe Dronne, Sandrine Cukierman, Julian Paget

TRUE BLUE (1996) DIR Ferdinand Fairfax PROD Clive Parsons, Davina Belling SCR Rupert Walters (boek, Daniel Topolski en Patrick Robinson) CAM Brian Tufano ED Les Healey MUS Stanislas Syrewicz CAST Johan Leysen (Daniel Topolski), Dominic West, Dylan Baker, Geraldine Somerville, Josh Lucas, Noah Huntley, Edward Atterton, Bill Nighy

TYKHO MOON (1996) DIR Enki Bilal PROD Maurice Bernart SCR Enki Bilal, Dan Franck CAM Eric Gautier ED Thierry Derocles MUS Goran Vejvoda CAST Julie Delpy, Johan Leysen (Anikst), Richard Bohringer, Michel Piccoli, Marie Laforêt, Jean-Louis Trintignant

DE LANGSTE REIS (1996) DIR Pieter Verhoeff PROD Hans de Wolf SCR Kees van Beijnum MUS Cees Bijlstra CAST Eric van der Donk, Han Kerckhoffs, Johan Leysen (Mertens), Mads Wittermans

THE GAMBLER (1997) DIR Károly Makk PROD Charles Cohen, Marc Vlessing SCR Katharine Ogden, Charles Cohen, Nick Dear CAM Jules van den Steenhoven ED Kevin Whelan MUS Brian Lock CAST Michael Gambon, Jodhi May, Polly Walker, Dominic West, John Wood, Johan Leysen (De Grieux), Luise Rainer

FELICE… FELICE… (1998) DIR – SCR Peter Delpeut PROD Pieter van Huystee, Suzanne van Voorst CAM Walther van den Ende CAST Johan Leysen (Felice Beato), Toshie Ogura, Rina Yasami, Noriko Sasaki, Yoshi Oida, Keiko Miyamoto, Yoshi Ota

THE COMMISSIONER (1998) DIR George Sluizer PROD Christina Kallas, Luciano Gloor SCR George Sluizer, Christina Kallas (boek, Stanley Johnson) CAM Bruno de Keyzer, Witold Stok ED Denise Vindevogel MUS Loek Dikker CAST John Hurt, Rosana Pastor, Alice Krige, Armin Mueller-Stahl, Johan Leysen (Horst Kramer), Simon Chandler, David Morrissey

L’INCONNU DE STRASBOURG (1998) DIR Valeria Sarmiento PROD Paolo Branco SCR Valeria Sarmiento, Gérard Mordillat, Raoul Ruiz, Evelyne Pieiller CAM Acácio de Almeida ED Rudolfo Wedeles MUS Jorge Arriagada CAST Ornella Muti, Charles Berling, Johan Leysen (Bastien), Christian Vadim, Laurence Masliah, Francis Freyburger

TRAIN DE VIE (1998) DIR – SCR Radu Mihaileanu PROD Radu Mihaileanu, Marc Baschet, Cédomir Kolar, Ludi Boeken, Eric Dussart, Frédérique Dumas-Zajdela CAM Giorgos Arvenitis, Laurent Dailland ED Monique Rysselinck MUS Goran Bregovic CAST Lionel Abelanski, Rufus, Clément Harari, Michel Muller, Agathe de la Fontaine, Johan Leysen (Schmedt), Bruno Abraham-Kremer, Marie-José Nat

MISSING LINK (1999) DIR Ger Poppelaars PROD Frank Bak, René Huybrechtse SCR Ger Poppelaars, Timo Veltkamp (verhaal, Timo Veltkamp) CAM Walther van den Ende ED Mario Steenbergen MUS Alain Van Zeveren CAST Nick van Buiten, Tamar van den Dop, Johan Leysen (Ed Oudeweetering), Thomas Acda, Viviane de Muynck, Lotte van der Laan, Han Kerckhoffs, Michael Pas, Filip Peeters

THE CROSSING (1999) DIR – SCR Nora Hoppe PROD Els Vandervorst, Wilfried Depeweg CAM Walther van den Ende ED Valessa Martschewski CAST Abdendi Azzaoui, Nand Buyl, Amid Chakir, Aline Cornelissen, Abdullah Etemadi, Zaher Houaida, Johan Leysen

NAG LA BOMBE (1999) DIR – SCR Jean-Louis Milesi PROD Nicolas Blanc CAM Jean-Marc Fabre ED Stéphanie Mahet MUS La Crus, Noir Désir, Jansug Kakhidze, Jean-Michel Huré CAST Ariane Ascaride, Vincent Elbaz, Rossy de Palma, Johan Leysen (Simon), Julie Gayet, Adriana Asti, Giulio Bosetti

LE PIQUE-NIQUE DE LULU KREUTZ (2000) DIR Didier Martiny PROD Jean-Philippe Reza SCR Yasmina Reza CAM François Catonné ED Joële Van Effenterre CAST Philippe Noiret, Carole Bouquet, Niels Arestrup, Stéphane Audran, Michel Aumont, Judith Magre, Johan Leysen (Primo Ghirardi), Carlotta Alessandri

FAITES COMME SI JE N’ÉTAIS PAS LÀ (2000) DIR Olivier Jahan PROD Jérôme Vidal SCR Olivier Jahan, Michel C. Pouzol CAM Gilles Porte ED Nathalie Langlade, Marie-France Cuénot MUS Cyril Moisson CAST Jérémie Renier, Aurore Clément, Johan Leysen (René), Sami Bouajila, Alexia Stresi, Nathalie Richard, Pierre Berriau

PRINCESSES (2000) DIR Sylvie Verheyde PROD Cédric Klapisch, Bruno Levy SCR Sylvie Verheyde, Alexis Galmot CAM Rémy Chevrin ED Laurent Rouan MUS Philippe Sarde CAST Emma de Caunes, Jean-Hugues Anglade, Karole Rocher, Jeannick Gravelines, Johan Leysen (De Vader), Alexandre Zecevic, Olivier Gourmet

LE ROI DANSE (2000) DIR Gérard Corbiau PROD Dominique Janne SCR Gérard Corbiau, Andrée Corbiau, Ève de Castro (boek, Philippe Beaussant) CAM Gérard Simon ED Ludo Troch, Philippe Ravoet CAST Benoît Magimel, Boris Terral, Tchéky Karyo, Colette Emmanuelle, Cécile Bois, Claire Kein, Johan Leysen (Cambert), Idwig Stephane

LISA (2001) DIR Pierre Grimblat PROD Paul Giovanni SCR Pierre Grimblat, Didier Cohen, Gérard Mordillat CAM Walther van den Ende ED Marie-Sophie Dubus MUS Gabriel Yared CAST Benoît Magimel, Marion Cotillard, Sagamore Stévenin, Jeanne Moreau, Julia Vaidis-Bogard, Michel Jonasz, Johan Leysen (Professor Seyden), Marisa Berenson, Filip Peeters

LE PACTE DES LOUPS (2001) DIR Christophe Gans PROD Richard Grandpierre, Samuel Hadida SCR Stéphane Cabel (adaptatie, Christophe Gans en Stéphane Cabel) CAM Dan Laustsen ED David Wu, Xavier Loutreuil, Sébastien Prangàre MUS Joseph LoDuca CAST Samuel Le Bihan, Vincent Cassel, Émilie Dequenne, Monica Bellucci, Jérémie Renier, Mark Dacascos, Jean Yanne, Johan Leysen (Beauterne)

LES ÂMES FORTES (2001) DIR Raoul Ruiz PROD Alain Majani d’Inguimbert, Marc de Lassus Saint-Geniès, Dimitri de Clercq SCR Alexandre Astruc, Eric Neuhoff, Mitchell Hooper, Alain Majani d’Inguimbert (adaptatie, Alexandre Astruc, Eric Neuhoff, Mitchell Hooper, Alain Majani d’Inguimbert; boek, Jean Giono) CAM Eric Gautier ED Béatrice Clérico, Valeria Sarmiento MUS Jorge Arriagada CAST Laetitia Casta, Frédéric Diefenthal, Arielle Dombasle, John Malkovich, Charles Berling, Johan Leysen (Rampal), Edith Scob

TATTOO (2002) DIR – SCR Robert Schwentke PROD Jan Hinter CAM Jan Fehse ED Peter Przygodda MUS Martin Todsharow CAST August Diehl, Christian Redl, Nadeshda Brennicke, Johan Leysen (Frank Schoubya), Fatih Cevikkollu, Monica Bleibtreu, Ilknur Bahadir

LA SIRÈNE ROUGE (2002) DIR Olivier Metagon PROD Carole Scotta, Simon Arnal SCR Olivier Megaton, Alain Berliner, Robert Conrath, Norman Spinrad (boek, Maurice G. Dantec) CAM Denis Rouden ED Stéphanie Gaurier, Yann Hervé MUS Nicolas Bikialo CAST Asia Argento, Jean-Marc Barr, Frances Barber, Andrew Tiernan, Alexandra Negrão, Edouard Montoute, Johan Leysen (Travis)

MOONLIGHT (2002) DIR Paula van der Oest PROD Michael Cowan, Jason Piette, Emjay Rechsteiner SCR Carel Donck CAM Guido van Gennep ED Sander Vos MUS Fons Merkies CAST Hunter Bussemaker, Franck Sasonoff, Andrew Howard, David Bustard, Elvir Sabanovic, Laurien Van den Broeck, Johan Leysen (Father), Stephen Tate

SCHUSSANGST (2003) DIR Dito Tsintsadze PROD Selma Brenner SCR Dito Tsintsadze, Dirk Kurbjuweit (boek, Dirk Kurbjuweit) CAM Manuel Mack ED Vessela Martschewski MUS Dito Tsintsadze, Giorgi Tsintsadze CAST Fabian Hinrichs, Lavinia Wilson, Johan Leysen (Romberg), Ingeborg Westphal, Rudolpf W. Marnitz, Thorsten Merten, Axel Prahl, Christoph Waltz

GRIMM (2003) DIR – MUS Alex van Warmerdam PROD Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam, Ton Schippers SCR Alex van Warmerdam, Otakar Votocek CAM Tom Erisman ED Stefan Kamp CAST Teresa Berganza, Johan Leysen (Father), Halina Reijn, Jacob Derwig, Frank Lammers, Annet Malherbe, Jaap Spijkers, Laura Cepeda, Lola Peno

GLI OCCHI DELL’ALTRO (2005) DIR Gianpaolo Tescari PROD Manlio Capoano SCR Gianpaolo Tescari, Dodi Conti, Lara Fremder (story by Gianpaolo Tescari) CAM Fernando Ciangola ED Osvaldo Bargero MUS Nicola Tescari CAST Lucrezia Lante della Rovere, Johan Leysen (David Grünblatt), Hossein Taheri, Carlotta Ritossa, Anton Alexander, Elda Alvigini

MISS MONTIGNY (2005) DIR Miel Van Hoogenbemt PROD Sébastien Delloye SCR Gabrielle Borile CAM Nigel Willoughby ED Ludo Troch MUS Axelle Red, Harry Escott, Molly Nyman CAST Sophie Quinton, Ariane Ascaride, Johan Leysen (Antonio), Fanny Hanciaux, Agathe Cornez, Magalie Dahan

EEN ANDER ZIJN GELUK (2005) DIR – SCR Fien Troch PROD Antonio Lombardo CAM Frank van den Eeden ED Nico Leunen MUS Peter Van Laerhoven CAST Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen (Francis), Natali Broods, Elmo Mistiaen, Peter Van den Begin, Josse De Pauw, Viviane de Muynck, Geert Van Rampelberg, Bruno Vanden Broecke, Sara De Bosschere, Jan Decleir

LE LIÈVRE DE VATANEN (2006) DIR – PROD Marc Rivière SCR Marc Rivière (boek, Arto Paasilinna) CAM Stefan Ivanov ED Frédéric Fichefet MUS Goran Bregovic CAST Christopher Lambert, Julie Gayet, Rémy Girard, François Morel, Johan Leysen (Peter), Eric Godon, Jean-Marie Winling

L’ÉTÉ INDIEN (2007) DIR – SCR Alain Raoust PROD Bertrand Gore ED Sophie Deseuzes CAST Frédérique Bonnal, Thierry de Peretti, Philippe Duclos, Déborah François, Johan Leysen (René Kreuymerkers), Birgit Ludwig, Johanna ter Steege

WEST POINT (2007) DIR – PROD – SCR Laurence Rebouillon CAM Laurence Rebouillon, Michel Dunand ED Laurence Rebouillon, Agathe Dreyfus MUS Patrice de Benedetti CAST Isabelle Ronayette, Bernard Cerf, Agnès Pontier, Johan Leysen

ZOMERHITTE (2008) DIR Monique van de Ven PROD Ate de Jong SCR Edwin de Vries (boek, Jan Wolkers) CAM Lex Brand ED Job ter Burg MUS Christian Henson CAST Sophie Hilbrand, Waldemar Torenstra, Jeroen Willems, Johan Leysen (Mummie), Cees Geel, Jelka van Houten, Jochum ten Haaf

ÉLÈVE LIBRE (2008) DIR Joachim Lafosse PROD Jacques-Henri Bronckart SCR Joachim Lafosse, François Pirot CAM Hichame Alaouie ED Sophie Vercruysse CAST Jonas Bloquet, Jonathan Zaccaï, Claire Bodson, Yannick Renier, Pauline Etienne, Anne Coesens, Johan Leysen (Serge), Thomas Coumans

SOEUR SOURIRE (2009) DIR Stijn Coninx PROD Marc Sillam, Eric Heumann SCR Stijn Coninx, Ariane Fert, Chris Vander Stappen CAM Yves Vandermeeren ED Philippe Ravoet MUS Bruno Fontaine CAST Cécile de France, Sandrine Blancke, Chris Lomme, Marie Kremer, Jo Deseure, Jan Decleir, Filip Peeters, Johan Leysen (Jean)

THE AMERICAN (2010) DIR Anton Corbijn PROD George Clooney, Ann Wingate, Grant Heslov, Jill Green, Anne Carey SCR Rowan Joffe (boek, Martin Booth) CAM Martin Ruhe ED Andrew Hulme MUS Herbert Grönemeyer CAST George Clooney, Paolo Bonacelli, Violante Placido, Thekla Reuten, Johan Leysen (Pavel),

REQUIEM POUR UNE TUEUSE (2011) DIR – SCR Jérôme Le Gris PROD Alain Terzian CAM Antoine Monod ED Claire Fieschi MUS Jiri Heger, Régis Vogëlène, Anne-Sophie Versnaeyen CAST Mélanie Laurent, Clovis Cornillac, Tchéky Karyo, Xavier Gallais, Christopher Stills, Johan Leysen (Van Kummant)

JEUNE CAPTIVE (2011) DIR – SCR – CAM – ED Philippe Ramos PROD Michel Zana, Sophie Dulac CAST Clémence Poésy, Thierry Frémont, Liam Cunningham, Mathieu Amalric, Louis Do-de Lencquesaing, Johan Leysen (Politiechef)

PHOTO (2012) DIR – SCR Carlos Saboga PROD Paulo Branco CAM Mário Barrosso ED Paolo MilHomens CAST Anna Mouglalis, Simão Cayatte, Johan Leysen (Tom), Didier Sandre, Marisa Paredes

JEUNE & JOLIE (2013) DIR – SCR François Ozon PROD Eric Altmayer, Nicolas Altmayer CAM Pascal Marti ED Laure Gardette MUS Philippe Rombi CAST Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Frédéric Pierrot, Fantin Ravat, Johan Leysen (Georges Ferrière), Charlotte Rampling, Nathalie Richard

HET VONNIS (2013) DIR – SCR Jan Verheyen PROD Peter Bouckaert CAM Frank van den Eeden ED Philippe Ravoet MUS Steve Willaert CAST Koen De Bouw, Johan Leysen (Jan De Cock), Veerle Baetens, Jappe Claes, Viviane de Muynck, Wouter Hendrickx, Chris Lomme, Jo de Meyere, Joke Devynck, Sven De Ridder

CADENCES OBSTINÉES (2013) DIR – SCR Fanny Ardant PROD Paolo Branco CAM André Szankowski ED Julia Gregory MUS Jean-Michel Bernard CAST Asia Argento, Nuno Lopez, Gérard Depardieu, Franco Nero, Ricardo Pereira, Johan Leysen (Wladimir), Tudor Istodor, Mika, Laura Soveral

2/11 HET SPEL VAN DE WOLF (2014) DIR Thomas Korthals Altes PROD Gijs van de Westelaken SCR Gijs van de Westelaken, Theodor Holman CAM Thomas Kist ED Daan van de Westelaken MUS Chrisnanne Wiegel, Melcher Meirmans CAST Susan Visser, Johan Leysen (Sybrand van Hulst), Pierre Bokma, William Hope, Tijn Doctor, Mike Reus, Gerson Oratmangoen, Merijn de Jong

GLUCKAUF (2015) DIR Remy van Heugten PROD Piet-Harm Sterk SCR Gustaaf Peek (naar een origineel idee van Remy van Heugten) CAM Mark van Aller ED Moek de Groot MUS Alexander Reumers, Jorrit Kleijnen CAST Bart Slegers, Vincent van der Valk, Johan Leysen (Vester), Joy Verberk, Ali Ben Horsting, Tygo Bussemakers

LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT (2015) DIR Jaco Van Dormael PROD Jaco Van Dormael, Olivier Rausin, Daniel Marquet SCR Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig CAM Christophe Beaucarne ED Hervé de Luze MUS An Pierlé CAST Benoît Poelvoorde, Catherine Deneuve, François Damiens, Yolande Moreau, Pili Groyne, Johan Leysen (Martine’s Echtgenoot), Laura Verlinden, Pascal Duquenne, Jaco Van Dormael

LA VOLENTE (2015) DIR Christophe Ali, Nicolas Bonilauri PROD Tom Dercourt, Donato Rotunno SCR Christophe Ali, Nicolas Bonilauri, Philippe Blasband, Jacques Sotty CAM Nicolas Massart ED Ewin Ryckaert MUS Jérôme Lemonnier CAST Nathalie Baye, Malik Zidi, Jean-Stan Du Pac, Johan Leysen (Eric Lemans), Sabrina Seyvecou, Pierre-Alain Chapuis, Hervé Sogne

MALGRÉ LA NUIT (2015) DIR Philippe Grandrieux PROD Nicolas Comeau, Stéphanie Morisette, Alix Pennequin, Solveig Rawas SCR Philippe Grandrieux, John-Henry Butterworth, Bertrand Schefer, Rebecca Zlotowski CAM Jessica Lee Gagné ED Philippe Elkboubi MUS Ferdinand Grandrieux CAST Kristian Marr, Ariane Labed, Roxane Mesquida, Paul Hamy, Johan Leysen (Vitali), Sam Louwyck, Aurélien Recoing

LOUIS-FERDINAND CÉLINE (2016) DIR Emmanuel Bourdieu PROD Jacques Kirsner SCR Emmanuel Bourdieu, Marcia Romano (boek, Milton Hindus) CAM Marie Spencer ED Benoît Quinon MUS Grégoire Hetzel CAST Denis Lavant, Géraldine Pailhas, Philip Desmeules, Rick Hancke, Marijke Pinoy, Vanja Maria Godee, Johan Leysen (Thorvald Mikkelsen)

THE AFGHAN (2016) DIR Paula van der Oest PROD Jason Piette, Emjay Rechsteiner SCR Carel Donck CAM Guido van Gennep ED Jeremy Price MUS Fons Merkies CAST Laurien Van den Broeck, Hunter Bussemaker, Andrew Howard, Jemma Redgrave, Johan Leysen

SOUVENIR (2016) DIR Bavo Defurne PROD Yves Verbraeken SCR Bavo Defurne, Yves Verbraeken, Jacques Boon CAM Philippe Guilbert MUS Pink Martini CAST Isabelle Huppert, Kévin Azaïs, Johan Leysen (Tony Jones), Jan Hammenecker, Anne Broinne, Sophie Mousel, Benjamin Boutboul

WALDSTILLE (2016) DIR – SCR Martijn Maria Smits PROD Stienette Bosklopper CAM Frank van den Eeden ED Martijn Maria Smits, Ruben van der Hammen MUS Rutger Reinders CAST Thomas Ryckewaert, Jelka van Houten, Johan Leysen (Bens Vader), Marie-Louise Stheins, Oscar Van Rompaey, Clara Bovenberg

LE PASSÉ DEVANT NOUS (2016) DIR – SCR Nathalie Teirlinck PROD Xavier Rombaut, Bart Van Langendonck CAM Frank van den Eeden ED Morten Egholm, Frederick Strunk, Molly Marlene Stensgaard MUS John Parish CAST Evelyne Brochu, Zuru François, Adonis Danieletto, Eriq Ebouaney, Johan Leysen (George), Marie Rosselet Ruiz

FAÇADES (2017) DIR Kaat Beels, Nathalie Basteyns PROD Maurits Lemmens, Raf Uten SCR Jan Pepermans CAM Anton Mertens ED Bert Jacobs MUS Peter Baert CAST Natali Broods, Johan Leysen (Jean), Theo Maassen, Frieda Pittors, Benjamin Verdonck, Gene Bervoets

RESURRECTION (2017) DIR – SCR Kristof Hoornaert PROD Geoffrey Enthoven, Mariano Vanhoof CAM Rimvydas Leipus ED David Verdurme CAST Johan Leysen, Gilles De Schryver, Kris Cuppens, Thomas Ryckewaert

RADEGUND (2017) DIR – SCR Terence Malick PROD Marcus Loges, Elisabeth Bentley, Dario Bergesio, Grant Hill, Josh Jeter CAM Jörg Widmer ED Rehman Nizar Ali CAST Michael Nykvist, Bruno Ganz, Jürgen Prochnow, Matthias Schoenaerts, August Diehl, Alexander Fehling, Johan Leysen (Ohlendorf)

AROUND LUISA (2017) DIR – SCR Olga Baillif PROD David Epiney, Eugenia Mumenthaler CAM Gabriel Sandru ED Caterina Mona, Gion-Reto Killias MUS Bertrand Belin CAST Peta Brown, Bertrand Belin, Thibault Frisoni, Fabrice Adde, Melissa Acciardi, Johan Leysen (Maurice)

SEULE À MON MARIAGE (2018) DIR Marta Bergman PROD Jean-Yves Roubin, Cassandre Warnauts SCR Katell Quillévéré, Marta Bergman, Laurent Brandenbourger, Boris Lojkine CAM Jonathan Ricquebourg ED Frédéric Fichefet MUS Vlaicu Golcea CAST Alina Ioana Serban, Tom Vermeir, Jonas Bloquet, Johan Leysen (Bruno’s Vader), Karin Tanghe

LE DERNIÈRE FOLIE DE CLAIRE DARLING (2018) DIR Julie Bertuccelli PROD Yael Fogiel, Laetitia Gonzales SCR Julie Bertuccelli, Sophie Fillières (novel by Lynda Rutledge) CAST Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni, Alice Tagliono, Olivier Rabourdin, Samir Guesmi, Johan Leysen

TV MOVIES

MAYA (1982) DIR Emanuel Boeck SCR Emanuel Boeck, Paul Koeck CAST Cristel Braak, Trude de Jong, Erik de Vogel, Jules Hamel, Emile Jansen, Johan Leysen, Willeke van Ammelrooy

TITAANTJES (1983) DIR Jan Keja SCR Hugo Heinen (novel by Nescio) CAST Pierre Bokma, Arthur Boni, Maya Bouma, Wim Burkunk, Anne Buurma, Johan Leysen (Bavink)

ZONDAG WEET JE ALLES (1985) DIR Eric Oosthoek PROD Paul Müller SCR Gerard Kerkvliet CAM Dirk Teenstra ED Peter Rump CAST Paul Berenos, Peter Bos, Anne Buurma, Nelly Frijda, Johan Leysen (Koos)

JACHT OP HET VERLEDEN (1985) DIR Jelle van Doornik PROD Dieke van Waveren SCR Kees Holierhoek CAM  ED  MUS  CAST Bernard Droog, Guus Hoes, Eric van Ingen, Geert de Jong, Ton Lensink, Johan Leysen (Aad Prins)

MIJN IDEE: HET SCHILDERIJ (1986) DIR Karst van der Meulen SCR Boris van der Ham ED Hans Walther CAST Annelies Balhan, Hein Boele, Lex Gousmit, Johan Leysen, David Rijks

‘T BOLLEKEN (1988) DIR Marc Didden PROD Winnie Enghien SCR Johan Kerkhof (novel by Cyriel Buysse) CAM Willy Staessen ED – MUS Ludo Troch CAST Caroline Bardyn, Gene Bervoets, François Beukelaers, Antje de Boeck, Ingrid De Vis, Johan Leysen (Vital)

BRAINDRAIN (1989) DIR Mark Timmer PROD Kees Kasander, Karin Van Der Werff, Mariette De Vries SCR Alma Popeyus CAM Edwin Verstegen ED Jacques Verheul CAST Hans Degelet, Stina Ekblad, Cox Habbema, Johan Leysen (Investigator), Ger Thijs

NIEMAND MAG DIT WETEN (1991) CAST Carine Crutzen, Hans Dagelet, Katelijne Damen, Heleen Hummelen, Geert de Jong, Johan Leysen

LA RAGE AU COEUR (1994) DIR Robin Davis PROD David Kodsi, Patrice Poiré SCR Robin Davis, Laurence Condroyer, Jean-Marie Guillaume, David Kodsi CAM Manuel Teran ED Catherine Peix Eyrolle MUS Jean-Marie Sénia CAST Clémentine Célarié, Christine Boisson, Sarah-Laure Estragnat, Johan Leysen (Franck), Roberto Alpi, Thierry Liagre

ABUS DE CONFIANCE (1994) DIR Bernard Villiot SCR Frédérique Topin MUS Cyril Morin CAST Elizabeth Bourgine, Michel Duchaussoy, Pierre-Loup Rajot, François Caron, Christophe Odent, Catherine Alric, Johan Leysen (Hans Berger)

MATEN, a.k.a. MATES (1999) DIR Pieter Verhoeff PROD Hans de Weers, Hans de Wolf SCR Pieter Verhoeff, Kees van Beijnum CAM Paul van den Bos ED Mario Steenbergen, Marc Rietdijk MUS Cees Bijlstra CAST Kees Koot, Elsie de Brauw, Hans Breetveld, Erik de Bruyn, Khaldoun Elmecky, Thijs Feenstra, Johan Leysen (Officer Blaak), Willem Nijholt

PIÈGE EN HAUTE SPHÈRE (2000) DIR Aruna Villiers CAM Jean-Claude Aumont CAST Olivia Bonamy, Johan Leysen (Jacques Kruger), Karin Goegerich

DE ENCLAVE, a.k.a. THE ENCLAVE (2002) DIR Willem van de Sande Bakhuyzen PROD Rolf Koot SCR Alma Popeyus, Hein Schütz CAM Helle van Essen ED Wouter Jansen MUS Fons Merkies CAST Ransey Nasr, Johan Leysen (George Terhoef), Frank Lammers, Nienke Römer, Lidewij Benus, Pierre Bokma, Renée Soutendijk

RETOUR À LOCMARIA (2003) DIR Williams Crépin PROD Georges Campana, Alain Bordiec SCR Catherine Ramberg, Irène Frain CAM Bernard Cassan ED Bertrand Servant MUS Rena Isaac CAST Laëtitia Lacroix, Johan Leysen (Van Brak), Delphine Sérina, Raoul Billery, Christian Barbier, Jauris Casanova

DE SOIE ET DE CENDRE (2003) DIR Jacques Otmezguine PROD Nelly Kafsky SCR Jacqueline Cauët, Dan Franck (original idea by Jacqueline Cauët, Sarah Romano) CAM Yves Lafaye ED Jean Dubreuil, Patrick Zouzout MUS Bruno Alexiu CAST Chloë Lambert, Bruno Todeschini, Dani Levy, Johan Leysen (Samuel Zamelsky), Julia Vaidis-Bogard, François Marthouret

LA DÉRIVE DES CONTINENTS (2006) DIR Vincent Martorana PROD Vincent Martorana, Olivier Bréant, Jérôme Dopffer, Bénédicte Couvreur SCR Vincent Martorana, Nathalie Vaillioud CAM Nathalie Durant ED Susana Rossberg MUS Evgueni Galperine CAST Anne Brochet, Johan Leysen (Jacques Marey), Thomas Jouannet, Alice de Lencquesaing, Florian Cadiou, Daniela Bisconti

GOLDMAN (2011) DIR Christophe Blanc PROD Cécile Roger-Machart SCR Dan Franck, Michaël Prazan CAM Jean-François Hensgens CAST Samuel Benchetrit, Arié Elmaleh, Pierre-Félix Gravière, Johan Leysen (Alter Goldman), Olivier Claverie, Adèle Haenel, Yannick Choirat