Het was een grote verrassing toen in juni jl. werd bekendgemaakt dat de Amerikaanse actrice Theresa Russell (geb. 1957) deze maand naar Film Fest Gent zou komen. Uitgerekend Theresa Russell nog wel. Ze was een zeer creatieve actrice die vooral in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw uitdagende en controversiële rollen speelde, zoals in haar zes films met de Britse filmregisseur Nicolas Roeg. Zijn films gaan meestal over bizarre relaties die gedoemd zijn om te falen; ze werd zijn muze, echtgenote en moeder van hun twee zonen.
In tegenstelling tot tal van haar generatiegenoten, waaronder Meg Tilly, Mary Elizabeth Mastrantonio, Bridget Fonda, Kathleen Turner, Debra Winger of Sean Young, was Theresa Russell niet de typische Hollywoodactrice of Hollywoodster die ze ongetwijfeld had kunnen worden. Zij was anders; kijk je naar haar films en de rollen die ze speelde, ze had dezelfde looks, charisma, présence en talent als haar collega’s, maar de rauwe emotionele intensiteit van haar vertolkingen, zoals in Roeg’s “Bad Timing” (1980), gaf aan dat de personages die ze speelde vaak out of the box waren, van gekwelde vrouwen onder zijn regie tot de moordenares in “Black Widow” (1987), één van de weinige commerciële films die ze maakte. “Black Widow” werd ook haar grootste kassucces. Jarenlang heb ik haar carrière op de voet gevolgd. Maar later, toen ze geleidelijk aan minder in de schijnwerpers stond, verdween ze ook een beetje van mijn radar. Ik weet niet precies waarom. Ik zag haar nieuwe films nauwelijks, of misschien lette ik niet goed op.
Tien jaar geleden hoorde ik dat ze op het punt stond haar huis in de Hollywood Hills te verkopen. Ze had toen al enkele jaren niet meer geacteerd, en spoelen we door naar 2025, het is nog steeds windstil rond Theresa Russell. Dat is jammer, maar het goede nieuws is dat ze niet helemaal uit het gezichtsveld is verdwenen. Toen ze eerder deze maand haar intrede maakte op Film Fest Gent, zag ze er nog steeds prachtig uit, en toen ik met haar sprak, was ze heel ontspannen, open, opgewekt en goedlachs. Ze had een goed gevoel voor humor en kon alles goed relativeren. Uiteindelijk, na al die jaren, is het leven ver weg van de camera haar goed bevallen.
Haar indrukwekkende lijst met filmcredits leest echter niet als een Who’s Who in Hollywood aangezien ze behoorlijk wat onafhankelijke films heeft gemaakt. Maar in elk van die films speelde ze de pannen van het dak; ze kon zich moeiteloos uitleven als een femme fatale, een callgirl, een neo-Nazi of haar eigen inspirerende versie van Marilyn Monroe. Ze debuteerde in Elia Kazan’s “The Last Tycoon” (1976) met Robert de Niro, Jeanne Moreau en Robert Mitchum—een sterrencast—maar de meeste andere hoogtepunten in haar carrière zijn onder meer de erotisch geladen “Bad Timing” (1980), haar favoriete film en de eerste van zes—veelal controversiële—films die ze samen met Roeg maakte; Steven Soderbergh’s “Kafka” (1991), dat zich afspeelt in Praag in 1919; “Whore” (1991), geregisseerd door Ken Russell (geen familie); en James McNaughtons neo-noir “Wild Things” (1998).

Toen ze opgroeide in Burbank, Californië, en tal van oude zwart-witfilms op televisie zag, raakte ze al op haar twaalfde verslingerd aan acteren. Vier jaar later begon ze aan haar opleiding als Method actrice bij The Lee Strasberg Theatre. Maar laten we het eerst over Nicolas Roeg hebben.
Wat was voor jou de sleutel van je geslaagde professionele samenwerking met Nicolas Roeg?
[Lacht.] Dat is een goede vraag. Gosh, dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat ik zijn visie begreep. Ik vond die heel interessant, en het was boeiend om te zien hoe hij de grenzen verlegde. Zo werd acteren een uitdaging, want ik was een actrice die ook graag mijn grenzen verlegde. Dus ik denk dat dat de belangrijkste overeenkomst is: de twee artiesten in onszelf wilden graag hetzelfde bereiken. Ging ik als jonge actrice onderuit, dan steunde hij me altijd. Ik had het gevoel dat ik die kansen dus kon grijpen, en viel ik op mijn gezicht, dan was er niks aan de hand. Hij was er voor me. Dus het draait allemaal om vertrouwen, weet je.
Je hebt het over het verleggen van je grenzen. Is dat ook de reden waarom je arthouse en onafhankelijke films verkoos boven mainstream films?
Ja. De Hollywoodfilms van die tijd waren meer het type films met een mannelijke macho in de hoofdrol; de actrice moest laten zien dat hij een hart van goud had, en zij moest seks met hem hebben. Dat waren de rollen, en daar was ik niet in geïnteresseerd. Ik wilde altijd een gedurfde en serieuze actrice zijn, en rollen spelen met meer vlees aan het bot. Niet de rollen die veel geld opbrengen en altijd worden geassocieerd met Hollywood. Dus op die manier was het interessant om met Nic te werken.
Je speelde altijd uitdagende rollen in plaats te kiezen voor de alledaagse personages…
…en films maken uit liefde voor het vak en niet voor het geld heeft me niet erg rijk gemaakt [lacht].
Toch was je al die jaren een vaste hoofdrolspeelster. Gaf dat je ook een zekere vorm van macht?
Neen, niet echt. Dat had gekund, maar nogmaals, je bereikt een soort piek, en als je dat momentum van kassucces benut en omzet in macht—zoals de meeste verstandige mensen doen [lacht]—verdien je veel geld en word je een moneymaker. Doe je dat niet, dan is het bye-bye [lacht]. Maar ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze. Ik ben heel trots op wat ik heb gedaan, en ik denk eerlijk gezegd niet dat het andere voor mij had gewerkt. Ik bedoel, toen ik met onafhankelijke films begon, wist ik dat het mijn roeping was. En daar ben ik als niet-Hollywoodactrice in geslaagd.
Ik stond net op het punt te zeggen dat je één van de weinige toonaangevende Hollywoodactrices van je generatie was die geen Hollywoodster werd. Maar dat is misschien een verkeerde inschatting?
Wel, gelet op de films die ik heb gemaakt, was ik geen traditionele, typische Hollywoodactrice.
Je hebt Method acting gestudeerd. Vond je dat noodzakelijk?
Ja, dat was voor mij de ideale basis, want je bouwt je personage van binnenuit op, niet van buitenaf. Heel wat acteurs nu geven het gevoel van hun personage weer, terwijl ze zich in het gevoel van hun personage moeten bevinden. Het gaat ook vaak om hun ego of hoe ze eruit zien, en dat is ook een bepaalde vorm van acteren, maar daar was ik nooit naar op zoek. Dus Method acting was voor mij een prioriteit, heel zeker. En toen ik met Elia Kazan werkte, was dat een heel boeiende ervaring.
Orson Welles praat over Elia Kazan in Parijs, 1982
Telkens ik een film van Elia Kazan zie, moet ik denken aan Orson Welles, die in 1982 in de Cinémathèque française in Parijs vragen van studenten over Kazan beantwoordde. Hij verhief zijn stem en zei, ‘Elia Kazan is a traitor!’
Ja, dat klopt.
Hij legde hen uit waarom hij dat zei, en dat Kazan zijn collega’s aan Joseph McCarthy had verraden tijdens de Hollywood blacklist en de heksenjacht. Maar hij zei ook, ‘I have to add that he is a very good director.’
Precies. Ik bedoel, kijk je naar “A Streetcar Named Desire” [1951], en zoveel van zijn andere films… In zekere zin waren Nic en Kazan dezelfde types; wat ze gemeen hadden, is dat ze je een veilig gevoel gaven. Zo kon je als actrice gemakkelijker keuzes maken. Dat maakte het voor mij interessant: niet de meest logische rollen kiezen. Ik wilde liever in de schoenen staan van minder voor de hand liggende personages en dan uitzoeken hoe je je grenzen kan verleggen. En Kazan moedigde dat ook aan.
Heb je als Method-actrice veel tijd nodig om je in je personage in te leven? Want, als ik het goed heb, toen je “The Believer” [2001] maakte, kreeg je maar twee uur om het scenario te lezen en te zeggen of je de rol ging spelen, om dan uiterlijk drie dagen later in New York te zijn en daar te beginnen met de opnamen. Klopt dat?
Ik weet het niet meer precies, maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind het altijd heel boeiend om research te doen, me erin te verdiepen, naar muziek te luisteren—dat is een proces dat minstens een maand duurt. Dan kun je jezelf afschudden, wat niet makkelijk is. Ik herinner me nog toen ik Milena speelde [“Bad Timing,” 1980], ik droomde haar dromen, ik droomde als Milena. Ik dacht toen, ‘Oh boy, dat gaat echt diep,’ weet je. Ik denk dat het ook slecht voor je is. Misschien moet je na een film wel eens naar een psychiater gaan [lacht].
Toen je het personage Marilyn Monroe speelde in “Insignificance” [1985], imiteerde je haar niet. Je hebt je vertolking vanuit het niets opgebouwd, en dat hield de film bij elkaar, niet?
Ik denk het wel; dat was een moeilijke film. Ik verzette me daar eerst tegen. Ik weet nog dat ik dacht, ‘Ga ik dit echt wel doen?’ Ze benaderden mij voordat ze het aan Nic voorstelden, en ik had het afgewezen. Ik weet niet of je het je herinnert, maar rond die tijd waren er drie of vier verschillende Marilyns—zelfs Madonna verkleedde zich als Marilyn, en Judy Davis had de rol in het toneelstuk [in Londen] gespeeld. Ik dacht, ‘Holy shit, dit ga ik niet doen.’ Het leek me een valstrik. Maar na veel wikken en wegen dacht ik, ‘Laat ons eens kijken hoe we dit kunnen aanpakken.’ En ik vond een manier. Ik wilde geen imitatie van een imitatie van een imitatie zijn. Al die actrices—sorry—dat was wat ze deden. Dus ik besefte dat mijn personage deze persona moest creëren, en dat kon niet Marilyn zijn—zelfs niet met het blonde haar en de lippenstift en zo—dat was zij niet. Eens ik dat doorhad, dacht ik, ‘Achter gesloten deuren kan ik een interpretatie hebben van wie ze werkelijk was.’ Gewoon een interpretatie, dat wil dus niet zeggen dat ze zo was. Maar ik denk wel dat men iets kon terugvinden dat op haar leek. Dus dat was dat, wanneer ze zich gedroeg als Marilyn. En wanneer ze dat niet deed, moest haar stem niet zo hoog meer klinken en kon ze een ander persoon zijn.
“Insignificance” (1985, trailer)
Heb je toen ook haar films bekeken of herbekeken?
Zeker, ik heb alles gezien en naar haar stem geluisterd. Ik heb zanglessen gevolgd omdat mijn stem van nature vrij laag was en ik die hoger moest krijgen. Ik heb ook het boek van Norman Mailer gelezen [“Marilyn,” gepubliceerd in 1973]; hij was destijds nogal geobsedeerd door haar. Ik las alles wat ik maar kon vinden over haar verleden, over haar moeder—zoals ik altijd met elk personage doe. Dus ja, zo is het gegaan, zo heb ik haar personage opgebouwd. Het laatste deel—de borsten, het haar, en zo—dat was dan de kers op de taart [lacht].
Jij en Gene Hackman speelden de hoofdrollen in “Eureka” [1983]. Iedereen is altijd vol lof over hem omdat hij zo getalenteerd was. Hoe was het om met hem te werken?
Ik kon heel goed met hem opschieten, maar hij was een lastige man. Hij was gemeen; hij was een onaangenaam persoon. Hij is gestorven, dus nu kan ik dat zeggen. Hij maakte Nic gek telkens hij over zijn dialogen begon. Ik weet niet waarom, maar sommige mensen maken iedereen gewoon bang en gek. Dus dat was heel lastig. Het was moeilijk voor Nic, want hij had hem nodig voor dat personage. Gene Hackman had die negatieve energie nodig om te creëren, wat het echt heel moeilijk maakt. Ik bedoel, het is al lastig genoeg om een film te maken; je hebt pakweg driehonderd mensen die allemaal hun best doen, en iedereen moet zijn steentje bijdragen. Als je dan iemand hebt die het de anderen zo moeilijk maakt… Robert Redford zei ook dat het niet simpel was om met Gene Hackman te werken [in 1969 maakten ze samen “Downhill Racer”].
Heeft de houding van Gene Hackman op de set van de film je vertolking beïnvloed?
Niet echt. Ik ben daar best goed in. Debra Winger [“Black Widow,” 1987] was een geweldige actrice, maar zij was ook zo. Telkens we begonnen te draaien, wist ik heel precies wat mijn doelen waren. Ik heb een heel duidelijk beeld van wie mijn personage is en wat mijn visie is voor mijn rol. Dus ik laat me niet zo gemakkelijk manipuleren. Sommigen hebben het geprobeerd [lacht], maar niemand is erin geslaagd!
Dat klopt, want lang vóór #MeToo maakte je duidelijk dat je een sterke, solide en onafhankelijke vrouw was met veel integriteit, en dat niemand zich zomaar kon opdringen.
Ja, dat is waar… Ja, ik weet het. En geloof me, die #MeToo is mij ook overkomen. Ik herinner me dat ik op een dag tegen mijn agent zei, toen ik misschien drieëntwintig was, misschien zelfs jonger, iets van twintig, over een producer of een acteur—ik ga geen namen noemen—‘Luister, hij wil dat ik bij hem langskom, maar hij probeert me te versieren. Ik voel me er niet goed bij, dus waarom kan ik hem niet ergens anders ontmoeten? Waarom moet ik dit doen?’ [Spreekt dan heel zachtjes] ‘Listen darling, ik zou niet willen dat je iets doet waar je je niet prettig bij voelt…’ Maar hij zei bijna, ‘Ja, f*ck him, dan heb jij je rol en ik het geld.’ Ik was toen bekender, maar het was vooral bij de jonge actrices die pas begonnen, zij waren er voor de hoofdacteurs, en voordat ze de rol kregen, had je de producers die de actrices uitkozen. Het was echt walgelijk, een heel walgelijke situatie. And I didn’t have a stage mom; there was only me. Ik bedoel, [producer] Sam Spiegel… hij was een creep; gewoon walgelijk.
Je bent een survivor, niet?
I am a survivor! Dat klopt.
Je hebt al meer dan tien jaar niet meer geacteerd, dus ik neem aan dat je gestopt bent met acteren? Is er een moment in je carrière geweest dat je dacht, ‘Ik heb het nu wel stilaan gehad,’ of…
…nee. Nadat Nic en ik gescheiden waren, werd ik verliefd op Mike Melvoin, een bekende jazzpianist. Hij werkte voor The Wrecking Crew [een collectief van Amerikaanse sessiemuzikanten uit Los Angeles dat in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw op talloze studio-opnamen speelde, waaronder honderden top 40 hits in de VS]. We waren negen jaar samen, en de laatste drie jaar had hij kanker. Dus ik werkte toen niet, omdat ik bij hem wilde zijn; ik wilde hem helpen niet dood te gaan. Nadat hij in 2012 overleed, ging ik terug werken. Ik deed een film die niet goed was, “Liz & Dick” [tv-film], waarin ik de moeder speelde van Lindsay Lohan’s personage [Elizabeth Taylor], en ik dacht, ‘Wat doe ik hier?’ Het maakte me niet gelukkig. En dan was er nog die hele heisa met de social media; voor mij draaide acteren daar helemaal niet om—ik zit nog steeds niet op social media. Ik wist niet hoe ik daarin zou passen, en dat was nog maar het begin in vergelijking met wat het nu is. Ik weet nog steeds niet hoe je erin past. Bovendien is het niet goed om de hele tijd aan jezelf te denken als je ouder wordt. Je wordt gedwongen om op een bepaalde manier te denken vanwege de concurrentie, je leeftijd, enz. Daar wil ik dus niet aan denken. Dan besteed ik liever m’n tijd aan mijn eigen leven, aan spiritualiteit, en andere dingen. En ik vind het heerlijk om grootmoeder te zijn; dat is het allerbeste. Dus ik heb er zeker geen spijt van dat ik niet meer acteer. Dit is nu de eerste keer in tien jaar dat ik uit de kast kom over mijn werk—niet die kast! [Lacht.] Vanmorgen werden er voor het eerst in tien jaar foto’s van me genomen, en ik was bang. Anyway, that’s my story, and I’m sticking to it! [Lacht.]
Film Fest Gent
12 october 2025
“Bad Timing” (1980, trailer)
FILMS
THE LAST TYCOON (1976) DIR Elia Kazan PROD Sam Spiegel SCR Harold Pinter (novel “The Last Tycoon” [1941] by F. Scott Fitzgerald) CAM Victor J. Kemper ED Richard Marks MUS Maurice Jarre CAST Robert De Niro, Tony Curtis, Robert Mitchum, Jeanne Moreau, Jack Nicholson, Donald Pleasence, Ray Milland, Dana Andrews, Ingrid Boulting, Peter Strauss, Theresa Russell (Cecilia Brady), John Carradine, Jeff Corey, Seymor Cassell, Anjelica Huston, Rutanya Alda
STRAIGHT TIME (1978) DIR Ulu Grosbard PROD Tim Zinnemann, Stanley Beck SCR Edward Bunker, Alvin Sargent, Jeffrey Boam (novel “No Beast So Fierce” [1973] by Edward Bunker) CAM Owen Roizman ED Randy Roberts, Sam O’Steen MUS David Shire CAST Dustin Hoffman, Harry Dean Stanton, Gary Busey, Theresa Russell (Jenny Mercer), M. Emmet Walsh, Rita Taggert, Kathy Bates, Sandy Baron, Edward Bunker
BAD TIMING/A SENSUAL OBSESSION (1980) DIR Nicolas Roeg PROD Jeremy Thomas SCR Yale Udoff CAM Anthony B. Richmond ED Tony Lawson MUS Richard Hartley CAST Art Garfunkel, Theresa Russell (Milena Flaherty), Harvey Keitel, Denholm Elliott, Daniel Massey, Dana Gillespie, William Hootkins, Eugene Lipinski, George Roubicek
EUREKA (1983) DIR Nicolas Roeg PROD Jeremy Thomas SCR Paul Mayersberg (book “Who Killed Harry Oakes?” by Marshall Houts) CAM Alex Thomson ED Tony Lawson MUS Stanley Myers CAST Gene Hackman, Theresa Russell (Tracy), Rutger Hauer, Jane Lapotaire, Mickey Rourke, Ed Lauter, Joe Pesci, Corin Redgrave
THE RAZOR’S EDGE (1984) DIR John Byrum PROD Harry Benn, Robert P. Marcucci SCR John Byrum, Bill Murray (novel “The Razor’s Edge” [1944] by W. Somerset Maugham) CAM Peter Hannan ED Peter Boyle MUS Jack Nitzsche CAST Bill Murray, Theresa Russell (Sophie MacDonald), Catherine Hicks, Denholm Elliott, James Keach, Peter Vaughan, Brian Doyle-Murray, Stephen Davies, Saeed Jaffrey
INSIGNIFICANCE (1985) DIR Nicolas Roeg PROD Jeremy Thomas SCR Terry Johnson (also play “Insignificance” [1982]) CAM Peter Hannan ED Tony Lawson MUS Stanley Myers, Hans Zimmer CAST Gary Busey, Michael Emil, Theresa Russell (Actress), Tony Curtis, Will Sampson, Patrick Kilpatrick, Ian O’Connell, George Holmes, Richard M. Davidson
BLACK WIDOW (1987) DIR Bob Rafelson PROD Harold Schneider SCR Ron Bass CAM Conrad L. Hall ED John Bloom MUS Michael Small CAST Debra Winger, Theresa Russell (Catharine), Sami Frey, Dennis Hopper, Nicol Williamson, Terry O’Quinn, James Hong, Diane Ladd, D.W. Moffet, Lois Smith, Rutanya Alda
ARIA (segment “Un bal in maschera,” 1987) DIR – SCR Nicolas Roeg ASSOC PROD Luc Roeg, Richard Bell CAM Harvey Harrison ED Tony Lawson CAST Theresa Russell (King Zog), Sevilla Delofski, Ruth Halliday, Arthur Cox, Dennis Holmes, Paul Brightwell, Frank Baker, Christopher Hunter, Paul Collard, Maximilian Roeg
TRACK 29 (1988) DIR Nicolas Roeg PROD Rick McCallum SCR Dennis Potter CAM Alex Thomson ED Tony Lawson MUS Stanley Myers CAST Theresa Russell (Linda Henry), Gary Oldman, Colleen Camp, Sandra Bernhard, Seymour Cassell, Christopher Lloyd, Leon Rippy, Vance Colvig Jr., Kathryn Tomlinson
PHYSICAL EVIDENCE (1989) DIR Michael Crichton PROD Martin Ransohoff SCR Bill Phillips (story by Bill Phillips, Steve Ransohoff) CAM John A. Alonzo ED Glenn Farr MUS Henry Mancini CAST Burt Reynolds, Theresa Russell (Jenny Hudson), Ned Beatty, Kay Lenz, Ted McGinley, Tom O’Brien, Kenneth Walsh, Ray Baker, Ken James, Michael P. Moran
IMPULSE (1990) DIR Sondra Locke PROD Albert S. Ruddy, Andre Morgan SCR John DeMarco, Leigh Chapman (story by John DeMarco) CAM Dean Semler ED John W. Wheeler MUS Michael Colombier CAST Theresa Russell (Lottie Mason), Jeff Fahey, George Dzundza, Alan Rosenberg, Nicholas Mele, Eli Danker, Charles McCaughan, Lynne Thigpen, Christopher Lawford
WHORE (1991) DIR Ken Russell PROD Ronaldo Vasconcellos, Dan Ireland SCR Ken Russell, Deborah Dalton (monologue play “Bondage” by David Hines) CAM Amir Mokri ED Brian Tagg MUS Michael Gibbs CAST Theresa Russell (Liz), Benjamin Mouton, Antonio Fargas, Elizabeth Morehead, Daniel Quinn, Sanjay Chandani, Jason Saucier, Michael Crabtree, Jared Barclay, Ken Russell
COLD HEAVEN (1991) DIR Nicolas Roeg PROD Allan Scott, Jonathan D. Krane SCR Allan Scott (novel “Cold Heaven” [1983] by Brian Moore) CAM Francis Kenny ED Tony Lawson MUS Stanley Myers CAST Theresa Russell (Marie Davenport), Mark Harmon, James Russo, Will Patton, Richard Bradford, Julie Carmen, Talia Shire, Diana Douglas, Seymour Cassell, Castulo Guerra
KAFKA (1991) DIR – ED Steven Soderbergh PROD Stuart Cornfeld, Harry Benn SCR Lem Dobbs CAM Walt Lloyd MUS Cliff Martinez CAST Jeremy Irons, Theresa Russell (Gabriela), Joel Grey, Ian Holm, Jeroen Krabbé, Armin Mueller-Stahl, Alec Guinness, Brian Glover, Keith Allen, Simon McBurney, Robert Flemyng, Hilde Van Mieghem
BEING HUMAN (1994) DIR – SCR Bill Forsyth PROD David Puttnam, Robert F. Colesberry CAM Michael Coulter ED Michael Ellis MUS Michael Gibbs CAST Robin Williams, John Torturro, Anna Galiena, Vincent D’Onofrio, Lindsay Crouse, Grace Mahlaba, Dave Jones, Jonathan Hyde, Lizzy McInnery, William H. Macy, Theresa Russell (narration only)
THE SPY WITHIN, a.k.a. THE FLIGHT OF THE DOVE (1995) DIR Steve Railsback PROD Mike Elliott SCR Lewis A. Green CAM Anghel Decca ED Roderick Davis MUS David Wurst, Eric Wurst CAST Scott Glenn, Theresa Russell (Mary Ann Curran), Lane Smith, Terence Knox, Katherine Helmond, Alex Rocco, Joe Pantoliano, Rudy Ramos, Gary Graham, Angelo Dimascio
A YOUNG CONNECTICUT YANKEE IN KING ARTHUR’S COURT (1995) DIR Ralph L. Thomas PROD Tom Kuhn, Nicolas Clermont SCR Ralph L. Thomas, Frank Encarnacoa (novel “A Young Connecticut Yankee in King Arthur’s Court” [1889] by Mark Twain) CAM John Berrie ED Yves Langlois MUS Alan Reeves CAST Michael York, Theresa Russell (Morgan Le Fay), Nick Mancuso, Philippe Ross, Polly Shannon, Jack Langedijk, Paul Hopkins, Ian Falconer, David Schaeffer
THE GROTESQUE, a.k.a. GRAVE INDISCRETION and GENTLEMEN DON’T EAT POETS (1995) DIR John-Paul Davidson PROD Trudie Styler SCR Patrick McGrath (also novel “The Grotesque” [1995]) CAM Andrew Dunn ED Tracey Wadmore-Smith MUS Anne Dudley CAST Alan Bates, Theresa Russell (Lady Harriet Coal), Sting, Lena Haedey, Jim Carter, Anna Massey, Trudie Styler, Maria Aitken, James Fleet, Steven Mackintosh, John Mills
PUBLIC ENEMIES (1996) DIR Mark L. Lester PROD Mark L. Lester, Dana Dubovsky SCR C. Courtney Joyner CAM Misha Suslov ED David Berlatsky MUS Christopher Franke CAST Theresa Russell (Kate ‘Ma’ Baker), Richard Eden, Alyssa Milano, Eric Roberts, James Marsden, Gavin Harrison, Brian Peck, Grant Cramer, Frank Stallone
THE PROPOSITION (1996) DIR Strathford Hamilton PROD Paul Matthews, Elizabeth Matthews SCR Paul Matthews CAM David Lewis ED Peter Davies MUS Ian Lawson, Ben Heneghan CAST Theresa Russell (Catherine Morgan), Patrick Bergen, Richard Lynch, Richard Harrington, Jennifer Vaughan, Owen Garmon, Alex Clatworthy, Anwen Williams, Sioned Jones Williams
WILD THINGS, a.k.a. SEX CRIMES (1998) DIR John McNaughton PROD Steven A. Jones, Rodney Liber SCR Stephen Peters CAM Jeffrey L. Kimball ED Elena Maganini MUS George S. Clinton CAST Kevin Bacon, Matt Dillon, Neve Campbell, Theresa Russell (Sandra Van Ryan), Denise Richards, Daphne Rubin-Vega, Robert Wagner, Bill Murray, Carrie Snodgress, Jeff Perry
RUNNING WOMAN (1998) DIR – SCR Rachel Samuels PROD Roger Corman CAM Chris Manley ED Robert L. Goodman MUS Christopher Lennertz CAST Theresa Russell (Emily Russo), Andrew J. Robinson, Anthony Crivello, Eddie Velez, Richard Joseph Paul, Robert LaSardo, Gary Graham, David McCurley, Melinda Songer Soderling
LUCKYTOWN (2000) DIR – PROD Paul Nicholas SCR Brendan Beseth CAM Denis Maloney ED Roberto Silvi MUS Greg Edmonson CAST Kirsten Dunst, Vincent Kartheiser, Luis Guzmán, James Caan, Robert Miano, Jennifer Gareis, Federico Dordei, Theresa Russell (Stella), Nick Paulos, Joseph D. Kucan
THE BELIEVER (2001) DIR Henry Bean PROD Frank M. Calo, Peter Hoffman, Susan Hoffman, Christopher Roberts SCR Henry Bean (story by Henry Bean, Mark Jacobson) CAM Jim Denault ED Lee Percy, Mayin Lo MUS Joel Diamond CAST Ryan Gosling, Peter Meadows, Garret Dillahunt, Kris Eivers, Joel Marsh Garland, Billy Zane, Theresa Russell (Lina Moebius), Summer Phoenix, Jack Drummond, Sig Libowitz, James McCaffrey
THE HOUSE NEXT DOOR (2002) DIR Joey Travolta PROD Joey Travolta, James Russo SCR John Benjamin Martin CAM Pieter Stathis ED Pamela Benwick MUS John Sereda CAST James Russo, Theresa Russell (Helen Schmidt), Sean Young, A.J. Cook, Frederic Forrest, Matthew Harrison, John Benjamin Martin, Jennifer Carmichael, Christian Pepin, Harold Green
PASSIONADA (2002) DIR Dan Ireland PROD David Bakalar SCR Jim Jermanok, Steve Jermanok (story by David Bakalar) CAM Claudio Rocha ED Luis Colina MUS Harry Gregson-Williams CAST Jason Isaacs, Sofia Milos, Emmy Rossum, Theresa Russell (Lois Vargas), Lupe Ontiveros, Seymour Cassell, Chris Tardio, Benjamin Mouton, Robert Montano
NOW & FOREVER (2002) DIR Bob Clark PROD Leanne Arnott SCR Bill Boyle CAM Jan Kiesser ED Lenka Svab MUS Paul Zaza CAST Adam Beach, Mia Kirsher, Gordon Tootoosis, Theresa Russell (Dori Wilson), Gabriel Olds, Callum Keith Rennie, Simon Baker, Alexandra Purvis, Nicholas Treeshin, Benson McCulloch
SAVE IT FOR LATER (2003) DIR Clark Brigham PROD Clark Brigham, Richard B. Taylor III, Sara Gorr SCR Clark Brigham, Richard B. Taylor III CAM Barry Stone ED Megan B. Agosto MUS Mark Adler CAST Scott Cooper, Gabrielle Anwar, Tommy Hinkley, Theresa Russell (Jackie O’Connor), Craig Sheffer, Charles Esten, Jamison Jones, Adam McArthur, Veronica Karns, Todd Lejeune
THE BOX (2003) DIR Richard Pepin PROD Richard Pepin, James Russo, David Shoshan SCR James Russo CAM James M. LeGoy ED Stephen Adrianson MUS Chris Anderson CAST James Russo, Theresa Russell (Dora Baker), Brad Dourif, Steve Raislback, Jon Polito, Michael Rooker, John Snyder, Lee Weaver, Joe Palese, Lucille M. Oliver
SPIDER-MAN 3 (2007) DIR Sam Raimi PROD Laura Ziskin, Grant Curtis, Avi Arad SCR Sam Raimi, Ivan Raimi, Alvin Sargent (screen story by Sam Raimi, Ivan Raimi; Marvel comic book by Stan Lee, Steve Ditko) CAM Bill Pope ED Bob Murawski MUS Christopher Young CAST Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco, Thomas Haden Church, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, Rosemary Harris, J.K. Simmons, James Cromwell, Theresa Russell (Emma Marko), Dylan Baker, Elizabeth Banks, Willem Dafoe, Cliff Robertson, Stan Lee
ON THE DOLL (2007) DIR – SCR Thomas Mignone PROD Jeff Most CAM Nicole Hirsch Whitaker ED Tim Silano, Michal Shemesh MUS Paul D’Amour CAST Brittany Snow, Josh Janowicz, Clayne Crawford, Shanna Collins, Theresa Russell (Diane), James Russo, Paul Ben-Victor, Marcus Giamatti, Eddie Jamison, Angela Sarafyan, Candice King
CHINAMAN’S CHANCE: AMERICA’S OTHER SLAVES, a.k.a. ROAD TO HELL: A CHINAMAN’S CHANCE (2008) DIR Aki Aleong, Geqi Li PROD Dawna Lee Heising SCR Aki Aleong, Michael Moran CAM Tiago Mesquita, Ruben Russ ED Aki Aleong, Dustin Ferguson MUS Greg Kellogg, Longan So, Perris Alexander CAST Reggie Lee, Timothy Bottoms, Jason Connery, Coolio, Danny Trejo, Ernest Borgnine, Olivia Hussey, Lorenzo Lamas, Christopher Atkins, Geoffrey Lewis, Martin Kove, Edward Albert, Aki Aleong, Bo Svenson, Theresa Russell (Mrs. Williams), John Phillip Law, Tommy Chong, Maximillian Roeg
JOLENE (2008) DIR Dan Ireland PROD Riva Yares, Zachary Matz SCR Dennis Yares (story “Jolene: A Life” [2002] by E.L. Doctorow) CAM Claudio Rocha ED Luis Colina MUS Harry Gregson-Williams CAST Jessica Chastain, Frances Fisher, Rupert Friend, Dermot Mulroney, Zeberiah Newman, Chazz Palminteri, Denise Richards, Theresa Russell (Aunt Kay), Michael Vartan, Shannon Whirry
DARK WORLD (2008) DIR – SCR Zia Mojabi PROD Andrea Balen, Ben Neumann CAM Tom Hejda ED Dominique Buda MUS P. Daniel Newman CAST Michael Paré, Theresa Russell (Nicole), James Russo, Steven Bauer, Charles Arthur Berg, Julie St. Claire, Jen Graham, Trevor Stevens, LaVonne Rae Andrews, Jim Donald Ellis, Will Binghan, Aki Aleong
16 TO LIFE (2009) DIR – SCR Becky Smith PROD Becky Smith, Denise Mann CAM Quyen Tran ED Eleanor Infante MUS H. Scott Salinas CAST Hallee Hirsh, Mandy Musgrave, Shiloh Fernandez, Theresa Russell (Louise), Will Rothhaar, Jaime Gomez, Emily Foxler, Nicholas Downs, Carson Kressley
RID OF ME (2011) DIR – SCR – CAM James Westby PROD James Westby, Katie O’Grady MUS Jason Wells CAST Katie O’Grady, John Keyser, Storm Large, Orianna Herrman, Art Alexakis, Theresa Russell (Mrs. Lockwood), Morgan Herbert, Melik Malkasian, Betty Moyer, Melinda Chilton, Geno Romo
BORN TO RIDE (2011) DIR James Fargo PROD Michael C. Edwards, Martin Guigui, Dahlia Waingort Guigui SCR Robert Vozza, Mike Anthony Jones CAM Leo J. Napolitano ED Eric Potter MUS Ched Tolliver CAST Casper Van Dien, Patrick Muldoon, William Forsythe, Theresa Russell (Frances Callahan), Jack Maxwell, Branscombe Richmond, Jamison Jones, Kurt Andon, David Goryl, Kristin Herold, Daniel Rivera, Andre Caceres
1 OUT OF 7 (2011) DIR – SCR York Alec Shackleton PROD York Alec Shackleton, Dan Caldwell, Ari Palitz, William Phelps CAM Adam Silver ED York Alec Shackleton, D.W. Thomas MUS Frederick Wiedmann CAST Laura Ramsey, Toby Hemingway, Theresa Russell (Lexi’s Mother), Vivica A. Fox, Mika Boorem, Kelly Kruger, Matthew Carey, Bob Ball, Victoria Geil, Tyler Hollowell
THE LEGENDS OF NETHIAH (2012) DIR Tomax Aponte, Russ Emanuel PROD Jeremiah Sayys, Howard Nash SCR Emilio Iasiello (story by Jeremiah Sayys) CAM Benji Bakshi, Edward A. Gutentag ED Emile Haris MUS Neil Argo CAST Robert Picardo, John Heard, Theresa Russell (Nethiah’s Mother), Jilon Ghai, Jeremiah Sayys, Jared Young, Julie Michaels, Bryce Clyde Jenkins, April Littlejohn, Lavinia Dowdell
A WINTER ROSE (2014) DIR – CAM – ED – MUS Riz Story PROD Riz Story, Robert Miano SCR Riz Story, Wil Branca CAST Kimberly Whalen, Paul Sorvino, Theresa Russell (Rachel Love), Robert Miano, Billy Zane, Robert Miano, J.D. Parsons, Taryn Manning, Andy Dick, George Lazenby, Silvia Spross, Mackenzie Brooke Smith, Gary A. Kauffman, Miki Black
MOVING MOUNTAINS (2014) DIR Jeanie M. Clark PROD – ED Kevin Rhoades SCR Penny Loeb CAM Michelle Farrell CAST Theresa Russell (Trish Bragg), Tina Alexis Allen, Michael Alban, Rachel St. Gelais, T. Paige Dalporto, Austin Jetton, Michael Meredith, Greg Harpold, Rick Roberts, Taylor Horst, Terry McConnaughey
TV FILMS
THICKER THAN WATER (1993) DIR Marc Evans PROD Sheryl Crown TELEPLAY Trevor Preston (novel “Thicker Than Water” by Dylan Jones) ED Sye Wyatt MUS Julian Wastall, Daemion Barry CAST Theresa Russell (Debbie/Jo), Jonathan Pryce, Robert Pugh, Catherine Neilson, Richard Lynch, Alan David, Crispin Letts, Sion Probert
TRADE-OFF (1995) DIR – PROD Andrew Lane TELEPLAY Paul Koval, Ed Fitzgerald CAM Steven Bernstein ED Bernard Gribble MUS David McHugh CAST Theresa Russell (Jackie Daniels), Adam Baldwin, Barry Primus, Megan Gallagher, Pat Skipper, Rod McCary, Richard K. Olsen, Julie Upton, Sandra Thigpen
ONCE YOU MEET A STRANGER (1996) DIR Tommy Lee Wallace PROD Philip L. Parslow TELEPLAY Tommy Lee Wallace, Raymond Chandler, Czenzi Ormonde (novel ‘Strangers on a Train’ [1950] by Patricia Higsmith; screenplay STRANGERS ON A TRAIN [1951] by Raymond Chandler, Czenzi Ormonde; adaptation by Whitfield Cook) CAST Jacqueline Bisset, Nick Mancuso, Theresa Russell (Margo Anthony), Anne Gee Byrd, Andi Chapman, Richard Doyle
EARTH VS. THE SPIDER (2001) DIR Scott Ziehl PROD Lou Arkoff, Stan Winston TELEPLAY Cary Solomon, Chuck Konzelman, Annie DeYoung, Max Enscoe (story by Cary Solomon, Chuck Konzelman, Mark ‘Crash’ McCreery) CAM Thomas L. Callaway MUS David Reynolds CAST Dan Aykroyd, Devon Gummersall, Theresa Russell (Trixie Grillo), Amelia Heinle, Christopher Cousins, Mario Roccuzzo, John Cho
PROJECT VIPER (2002) DIR Jim Wynorski PROD Lisa M. Hansen, Paul Hertzberg TELEPLAY David Mason, Curtis Joseph CAM Mario D’Ayala ED Craig Kitson MUS Neal Acree CAST Theresa Russell (Dr. Nancy Burnham), Patrick Muldoon, Curtis Armstrong, Joe Avalon, John Beck, James Cromwell, Tamara Davies, Lydie Denier
LOVE COMES SOFTLY (2003) DIR Michael Landon Jr. PROD Kevin Bocarde TELEPLAY Michael Landon Jr., Cindy Kelley (novel “Love Comes Softly” [1979] by Janette Oke) CAM James W. Wrenn ED Colleen Halsey MUS Ken Thorne, William Ashford CAST Katherine Heigl, Dale Midkiff, Theresa Russell (Sarah Graham), Skye McCole Bartusiak, Corbin Bernsen, Oliver Macready, Rutanya Alda
CHASING ALICE (2003) DIR Ralph Hemecker TELEPLAY Scott Lobdell (inspired by the writings of Lewis Carroll) CAST Sophie Winkleman, Magdalena Alexander, Theresa Russell, Suresh John, Greg Serano, Zack Ward, Ivana Milicevic
BLIND INJUSTICE (2005) DIR Rex Piano PROD Stanton W. Kamens TELEPLAY Peter Sullivan (story by Jim Snider, C. Thomas Howell) CAM Robert Hayes ED John Blizek MUS Ken Williams CAST Jamie Luner, Theresa Russell (Joanna Bartlett), Josie Davis, Thomas Mitchell, James Thomas, Todd Sandomirsky, Steven Kramer, K.C. Collins
LIZ & DICK (2012) DIR Lloyd Kramer PROD Lina Wong, Robert G. Endara III SCR Christopher Monger CAM Paula Huidobro ED Scott Chestnut MUS Lee Holdridge CAST Lindsay Lohan, Grant Bowler, Theresa Russell (Sara Taylor), David Hunt, Bruce Nozick, Tanya Franks, Charles Shaughnessy, David Eigenberg
TV MINIREEKSEN
BLIND AMBITION (1979) DIR George Schaefer PROD George Schaefer, Renée Valentine TELEPLAY Stanley R. Greenberg (memoirs “Blind Ambition: The White House Years” by John Dean, Maureen Dean, Taylor Branch) CAM Edward R. Brown ED John Wright, Arthur Hilton, Peter Parashelves MUS Walter Scharf CAST Martin Sheen, Rip Torn, Theresa Russell (Maureen Dean), William Daniels, Graham Jarvis, John Randolph, Ed Flanders, Christopher Guest
EMPIRE FALLS (2005) DIR Fred Schepisi PROD William Teitler TELEPLAY (novel “Empire Falls” [2001] by Richard Russo) CAM Ian Baker ED Kate Williams MUS Paul Grabowsky CAST Ed Harris, Philip Seymour Hoffman, Helen Hunt, Paul Newman, Robin Wright Penn, Aidan Quinn, Joanne Woodward, Dennis Farina, Estelle Parsons, Theresa Russell (Charlene), Kate Burton
DELETE (2013) DIR Steve Barron PROD Dan Clarke, Mary Anne Waterhouse TELEPLAY Joseph Mallozzi, Paul Mullie, Tim Phillips CAM Joel Ransom ED Jamie Alain MUS Tim Phillips CAST Keir Gilchrist, Erin Karpluk, Ryan Robbins, Seth Green, Gil Bellows, Matt Frewer, Janet Kidder, Andrew Airlie, Blu Mankuma, Theresa Russell (Fiona)