Ruth Becquart, actrice en scenariste, over “Julie zwijgt”: “Stilte is een taal als ze gehoord wordt”

De Vlaamse actrice Ruth Becquart (geb. 1976) heeft haar stempel gedrukt op “Julie zwijgt”: naast actrice in de film is ze ook de co-scenariste van een krachtig en pakkend verhaal over een hedendaagse heldin en jonge tennisbelofte Julie, gespeeld door Tessa Van den Broeck, wier coach wordt geschorst en een onderzoek wordt gestart. Alle spelers van de sportclub worden gevraagd om hun ervaringen te delen, maar Julie verkiest om te zwijgen. Een brandend actueel thema als grensoverschrijdend gedrag wordt haarfijn aangesneden.

Na zijn wereldpremière tijdens het Filmfestival van Cannes doet de film nu meerdere internationale filmfestivals aan. Afgelopen week werd hij voorgesteld tijdens het Film Fest Gent en vanaf 16 oktober loopt hij in de Belgische zalen.

Onderstaand gesprek met Ruth Becquart vond vorige maand plaats in Brussel tijdens de persdag van de film.

Je bent al langer aan het schrijven, maar dit is je eerste filmscenario, niet? Hoe is dat precies verlopen?

Heel organisch: ik had een dienende functie, en dat is de beste plek [lacht]. Leo [regisseur Leonardo van Dijl] wist al lang welke film hij wilde maken, en het klikte gewoon heel goed. Lang geleden had hij me al willen vragen als actrice voor een kortfilm; De Wereldvrede [productiehuis van Gilles De Schryver en Gilles Coulier] wist ook dat ik aan het schrijven was, en hij zocht gewoon een kompaan. Ik ben ervan overtuigd dat hij het scenario ook alleen had kunnen schrijven, maar hij wilde het delen met iemand, en dan liefst met een vrouw. Ik ben wat ouder dan Leo, en ik ben moeder van een dochter, dus dat was de perfecte combo. Toen we mekaar voor het eerst ontmoetten, vertelde hij er heel veel over, en ik dacht nog, ‘Maar je hebt mij helemaal niet nodig. Je hebt je film al.’ Die lééfde echt in hem, en ik denk dat ik dat heb aangevoeld. Ik had er oog voor, en ik had de zalige job om dat te beschermen. We hebben er heel veel over nagedacht en hebben vaak gesproken over de Griekse dramaturgie, en hoe je een goeie heldin kan creëren met topsport als arena, wat een uitvergroting is van het echte leven. En dat werkte heel goed; ik denk dat wij soortgelijke breinen hebben, en dat was plezierig. Ik heb me daar rot mee geamuseerd. Ik had ook de fantastische job om op papier—als schrijfster—Julie te beschermen en haar graag te zien, en met mijn lichaam, mijn ziel en mijn emoties als actrice op set. Dat was een heel mooie verderzetting in het parcours, want ik wist niet dat ik ook in de film zou spelen. Dat was niet de afspraak, maar het was wel een heel mooi cadeau. Ik was enkel als co-scenariste gevraagd, en twee maanden voor de opnamen begonnen, werd ik opgebeld, ‘Ga je ook Liesbeth spelen?’ ‘Ja, natuurlijk.’ Dat was heel tof.

Hoe hebben jullie dan samen aan het scenario gewerkt?

We hebben heel vaak samengezeten, bij Leo thuis, bij mij thuis, ook vaak aan de telefoon. En was ik intussen aan het filmen, dan schreef hij verder. Maar we vonden een manier om gemakkelijk met mekaar in contact te blijven. Ook luidop improviseren bijvoorbeeld, brainstormen, alles aftoetsen om te zien wat we van dit of dat idee vonden. We hebben deel uitgemaakt van mekaars leven; dat was een lange, intense samenwerking.

Was het voor jou als actrice een voordeel om dan een rol te spelen die je zelf mee gecreëerd hebt?

Op één of andere manier sta je er toch terug nieuw, maar ik kon het personage wel heel goed intuïtief aanvoelen. Het was vooral een verderzetting, en ik heb het zeker niet ervaren als een belemmering. Maar elke eerste draaidag is wel alsof je van nul begint, en dat was hier niet anders. Ik ben altijd zenuwachtig bij een eerste draaidag omdat je onbevangen van nul moet beginnen, anders kun je niet creëren. Dat maakt het altijd spannend.

Door de stilte van Julie krijg je als kijker de tijd om te kijken, te luisteren, te absorberen, en vraag je je af of je mensen kent die ook zo zouden reageren in zulke situaties.

Dat was de missie van de film. Voor Julie was die stilte heel belangrijk. Ze maakte de keuze om te zwijgen en haar omgeving heeft dat opgemerkt. Dat was het begin van een dialoog naar een veiligere omgeving voor alle Julies in de wereld. Iedereen heeft wel eens een moment dat je iets niet gezegd krijgt—hoe groot of hoe klein het drama ook is—iedereen is wel eens beschaamd of verdrietig of begrijpt iets niet. Als iedereen dat respecteert en wat zorgzamer is, en als iemand de tijd krijgt om even stil te zijn—mocht dat nodig zijn—dan kan je die persoon misschien helpen om terug grip op zijn of haar leven te krijgen. Stilte is een taal als ze gehoord wordt, en wordt die niet gehoord, dan is het heel eng. Maar we wilden wel een positief verhaal brengen, we wilden Julie echt de kans geven om vooruit te komen.

Dat merk je op het einde van de film met haar herwonnen kracht.

Ja. En haar ouders zijn er, haar vrienden zijn er. Dat was heel belangrijk. In een verhaal als dit is zowel praten als zwijgen moeilijk. Had ze een leven lang gezwegen, dan was ze ongelukkig. Maar als je iets heftig hebt meegemaakt, is te snel praten misschien ook moeilijk. Julie eist een beetje stilte op, en daarom wilden we een goeie omgeving die dat opmerkt en die haar de kans geeft zodat ze nadien terug kan genieten van het tennissen, naar de kinesist gaan, pizza gaan eten met haar ouders, wandelen met de hond… Niets wereldschokkends, maar iedere keer nieuwe overwinningen die ervoor kunnen zorgen dat ze terug plezier heeft in het leven. Ik ben heel dankbaar dat ik daarvan deel kon uitmaken.

Jij en Koen De Bouw spelen in de film de anciens, als ik het zo mag zeggen…

…ja ja, zeg het maar, de anciens [lacht]…

…temidden van al die jonge acteurs. Hoe ging dat?

Dat was een plezier. Wij hebben ons enorm geamuseerd met die jonge gasten. Dat waren allemaal vrienden. Die hebben ook de tijd van hun leven gehad. Kun je je dat inbeelden, die jonge gasten in Cannes! Dat was heel tof, ontroerend om te zien.

Hoe komt het volgens jou dat de film zo goed werkt?

We hebben veel uitgeprobeerd en er waren heel veel omwegen in ons hoofd, maar Leo heeft hyperconsequent naar Julie en naar haar stilte geluisterd, en dat is de kracht van de film. Hij heeft ook zéér straf gemonteerd—want dan wordt de film nog eens geschreven, bij wijze van spreken. Hij heeft als een monnik geluisterd naar hetgeen er uit de hemel naar binnen viel [lacht], en zo heeft hij de vertelling van de film enorm veel kracht gegeven, ook dank zij de acteurs als Tessa en Joke, ook een heel krachtige jonge vrouw met een enorme force in zich en kwetsbaar tegelijkertijd. Dat was ook het werk van Leo om die mensen samen te brengen. Hij heeft dat heel goed gezien.

Ben je van plan om in de toekomst nog scenario’s te schrijven?

Ik denk eraan, maar het vraagt veel tijd, hé. Het is altijd een werk van lange adem. Je moet steeds de juiste ingang vinden en alle ballast overboord gooien zodat je iets tijdloos overhoudt. Ik heb geen opleiding gehad als scenariste, ik heb enkel mijn acteerervaring, maar het leunt allemaal wel dicht bij mekaar aan. Je gebruikt alleen andere middelen. We zullen zien wat de toekomst brengt. Het is een avontuur. We blijven in beweging [lacht].

Wat kunnen we binnenkort nog van je verwachten?

Naast “BXL” met Geert Van Rampelberg, waarin ik maar een kleine rol speel, is er het tweede seizoen van “Knokke Off” [vanaf 6 december op VRT MAX], en ik heb onlangs nog gespeeld in “L’âge mur,” een Waalse film van Jean-Benoît Ugeux. Die wordt nu gemonteerd.

Brussel
23 september 2024

“Julie zwijgt” (2024, trailer)

FILMS

LINKEROEVER (2006) DIR Pieter Van Hees PROD Frank Van Passel, Kato Maes, Bert Hamelinck SCR Christophe Dirickx CAM Nicolas Karakatsanis ED Nico Leunen CAST Eline Kuppens, Matthias Schoenaerts, Tom Dewispelaere, Sien Eggers, Marilou Mermans, Frank Vercruyssen, Ruth Becquart (Hella), Manou Kersting

DIRTY MIND (2009) DIR – SCR Pieter Van Hees PROD Frank Van Passel, Kato Maes, Bert Hamelinck CAM Jan Vancaillie ED Nico Leunen CAST Wim Helsen, Robbie Cleiren, Kristine Van Pellicom, Peter Van den Begin, Maaike Neuville, Sien Eggers, Frank Vercruyssen, Frank Focketeyn, Tine Embrechts, Bruno Vanden Broecke, Manou Kersting, Jan Bijvoet, Marc Didden, Ruth Becquart (Cathy)

BRASSERIE ROMANTIEK (2012) DIR Joël Vanhoebrouck PROD Jean-Claude Van Rijckeghem, Dries Phlypo SCR Jean-Claude Van Rijckeghem, Pat van Beirs CAM Ruben Impens ED Alain Dessauvage MUS Tuur Florizoone CAST Axel Daeseleire, Sara de Roo, Koen De Bouw, Wouter Hendrickx, Barbara Sarafian, Filip Peeters, Ruth Becquart (Mia), Mathijs Scheepers, Tine Embrechts, Anemone Valcke, Thomas Janssens, Brit Van Hoof, Zoë Thielemans, Thomas Janssens

SMOORVERLIEFD (2013) DIR Hilde Van Mieghem PROD Bert Hamelinck, Sjef Scholte, Danielle Raaphorst, Marie Van Innis SCR Hilde Van Mieghem, Bert Scholiers, Steven R. Thé CAM Jan Rubens ED Bert Jacobs MUS Melcher Meirmans, Merlijn Snitker, Chrisnanne Wiegel CAST Anna Drijver, Susan Visser, Anna Raadsveld, Beatrice Hillen, Rik Launspach, Pierre Bokma, Johnny de Mol, Filip Peeters, Ruth Becquart (Sabine)

KIDNEP (2015) DIR Diederik Ebbinge PROD Arnold Heslenfeld, Errol Nayci, Frans van Gestel, Laurette Schillings SCR Karen van Holst Pellekaan CAM Dennis Wielaert ED Sandor Soeteman MUS Steve Willaert CAST Martin van Waardenberg, Teun Stokkel, Ruth Becquart (Olga), Steven van Watermeulen, Katrien van Beurden, Marcel Musters

WAT MANNEN WILLEN (2015) DIR Filip Peeters PROD Yoshi Aesaert SCR Willem Wallyn CAM Danny Elsen ED Thijs Van Nuffel MUS Steve Willaert CAST Jonas Van Geel, Louis Talpe, Tom Audenaert, Ben Segers, Adriaan Van den Hoof, Gène Bervoets, Nathalie Meskens, Ruth Becquart (Laura), Evelien Bosmans, Ella-June Henrard, Jan Decleir, Sandrine Van Handenhoven, Jits Van Belle, Sien Eggers, Stefaan Degand, Kurt Rogiers

MY FIRST HIGHWAY (2016) DIR – SCR Kevin Meul PROD Geoffrey Enthoven, Mariano Vanhoof CAM Menno Mans ED Thomas Pooters CAST Aaron Roggeman, Mary Louise Lauwers, Natali Broods, Mathias Sercu, Charlie Vanhoof, Ruth Becquart (Annabel), Victor Solé

DODE HOEK (2017) DIR Nabil Ben Yadir PROD Nabil Ben Yabir, Peter Bouckaert, Benoit Roland SCR Nabil Ben Yadir, Laurent Brandenbourger, Michel Sabbe CAM Robrecht Heyvaert MUS Senjan Jansen CAST Peter Van den Begin, Soufiane Chilah, Jan Decleir, David Murgia, Ruth Becquart (Leen), Mathijs F. Scheepers, Bert Haelvoet, Gène Bervoets, Adil El Arbi

HOTEL POSEIDON (2021) DIR – SCR Stefan Lernous PROD Nick Hameeuw CAM Geert Verstraete ED Kim Vandenbergh MUS Pepijn Caudron Kreng CAST Tom Vermeir, Ruth Becquart (Erika), Anneke Sluiters, Tania Van der Sanden, Dominique Van Malder, Chiel Van Berkel, Tine Van den Wyngaert, Steve Geerts, Gène Bervoets

LE CHEMIN DU BONHEUR (2021) DIR – PROD Nicolas Steil SCR Henri Roanne-Rosenblatt, Michel Fessler CAM Pierre Milon ED Damien Keyeux MUS Kyan Bayani CAST Simon Abkarian, Pascale Arbillot, Django Schrevens, André Jung, Michel Vuillermoz, Éric Caravaca, Héléna Noguerra, Brigitte Fossey, Ruth Becquart (Rhoda)

NOWHERE (2022) DIR – SCR Peter Monsaert PROD Annemie Degryse, Jan De Clerq CAM David Williamson ED Alain Dessauvage MUS Demusmaker CAST Koen De Bouw, Noa Tambwe Kabati, Ruth Becquart (Sandra), Sofie Decleir, Sebastien Dewaele, Karlijn Sileghem

LA MAISON (2022) DIR Anissa Bonnefont PROD Matthieu Warter, Clément Miserez SCR Anissa Bonnefont, Diastème (boek “La maison” (2019) van Emma Becker) CAM Yann Maritaud CAST Ana Girardot, Aure Atika, Rossy de Palma, Yannick Renier, Philippe Rebbot, Gina Jimenez, Nikita Bellucci, Lucas Englander, Ruth Becquart (Dame), Wim Willaert

THE CHAPEL (2023) DIR – SCR Dominique Deruddere PROD Bart Van Langendonck CAM Sander Vandenbroucke ED Louis Deruddere MUS George Van Dam CAST Taeke Nicolaï, Renée Vanderjeugd, Ruth Becquart (Sara Rogiers), Kevin Janssens, Anne Coesens, Abigail Abraham, Tine Reymer, Yumiko Funaya, Ina Geerts, George Van Dam, Josse De Pauw, Pierre Bokma

EEN SCHITTEREND GEBREK (2024) DIR Michiel van Erp PROD Maarten Swart SCR Ursula Rani Sarma, Arthur Japin CAM Myrthe Mosterman ED Rebecca Lloyd, Axel Skovdal Roelofs MUS Francesco Cerasi CAST Dar Zuzovsky, Johan Hauer-King, Sam Hazeldine, Ruth Becquart (Zelide), Gaia Bermani Amaral, Riccardo Gamba, Maarten Heijmans

JULIE ZWIJGT (2024) DIR Leonardo van Dijl PROD Gilles Coulier, Gilles De Schryver, Wouter Sap, Delphine Thomson SCR Leonardo van Dijl, Ruth Becquart CAM Nicolas Karakatsanis ED Bert Jacobs MUS Caroline Shaw CAST Tessa Van den Broeck, Grace Biot, Alyssa Lorette, Ruth Becquart (Liesbeth), Koen De Bouw, Pierre Gervais, Claire Bodson, Laurent Caron, Sofie Decleir, Tijmen Govaerts, Stefan Gota

BXL (2024) DIR – SCR Mounir Ait Hamou, Ish Ait Hamou PROD Peter De Maegd, Tom Hameeuw, Lize Lefaible CAM Maximiliaan Dierickx ED Nico Leunen MUS Jean-Luc Fafchamps CADT Aimé Claeys, Geert Van Rampelberg, Ruth Becquart (Elke), Lauren Versnick, Fouad Hajji, Naïma Rodric, Veerle Dobbelaere, Yassir Drief

L’ÂGE MUR (2025) DIR Jean-Benoît Ugeux PROD Guillaume Schuermans, Benoit Roland SCR Jean-Benoît Uguex CAM Quentin Devillers ED Corinne Dubien, Nicolas Rumpl MUS Grégory Duby CAST Ruth Becquart (Nathalie), Laurent Cepelluto, Catherine Salée, R. Kan Albay, Vincent Lecuyer, Jean-Benoît Ugeux, Louise Manteau, Mathilde Rault

TV-REEKSEN

DE KOTMADAM (1999), 1 aflevering
DENNIS
(2002), 1 aflevering
FLIKKEN
(2003), 1 aflevering
HET GESLACHT DE PAUW
(2004), 1 aflevering
DE WET VOLGENS MILO
(2005), 1 aflevering
WITSE
(2006), 1 aflevering
KINDEREN VAN DEWINDT
(2007), 1 aflevering
CODE 37
(2009), 1 aflevering
DE RODENBURGHS
(2010), 2 afleveringen
ASPE
(2010-2014), 3 afleveringen
DE RONDE
(2011)
CLAN (2012), 10 afleveringen
ALBERT II (2013), 5 afleveringen
ONTSPOORD (2013), 1 aflevering
ZUIDFLANK (2013), 12 afleveringen
IN VLAAMSE VELDEN (2014), 1 aflevering
VERMIST (2014), 1 aflevering
DEADLINE 25/5 (2014), 8 afleveringen
TOM & HARRY (2015), 2 afleveringen
CHAUSÉE D’AMOUR (2016), 10 afleveringen
AMIGO’S (2017), 8 afleveringen
DE DAG (2018), 9 afleveringen
TABULA RASA (2017), 1 aflevering
GENT WEST (2017-2019), 22 afleveringen
OVER WATER (2018-2020), 18 afleveringen
BLACK OUT (2020-2021), 9 afleveringen
RED LIGHT (2020-2021), 8 afleveringen
F*** YOU VERY, VERY MUCH (2021), 5 afleveringen
UNDERCOVER (2020-2022), 17 afleveringen
TWEE ZOMERS (2022), 6 afleveringen
KAPNINGEN (2023), 3 afleveringen
1985 (2023), 8 afleveringen
DÉJÀ VU—ALLES IS VOORBESTEMD (2023), 6 afleveringen
KNOKKE OFF (2023), 10 afleveringen
SPHINX (2024), 6 afleveringen