Déborah François: “Je bent eerlijk tegenover je publiek als men ziet dat je er hard voor moet werken”

Samen met andere prominente actrices zoals Cécile de France (geb. 1975) en Émilie Dequenne (geb. 1981) is Déborah François (geb. 1987) één van de meest veelzijdige en gerenommeerde Belgische actrices die in de Franstalige cinema een sterrenstatus heeft verworven. Op 18-jarige leeftijd maakte de in Luik geboren actrice haar filmdebuut in “L’enfant” (2005), geregisseerd door Jean-Pierre en Luc Dardenne, waarin ze Sonia speelt, een jonge moeder die worstelt met armoede en de uitdagingen van het moederschap op jonge leeftijd. Haar sterke vertolking, gekenmerkt door zijn rauwe authenticiteit en emotionele diepgang, katapulteerde haar naar internationale erkenning en leverde haar een eerste nominatie op voor een César als ‘Meilleur espoir féminin.’ “L’enfant” won ook de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes.

“L’enfant” (2005, trailer)

Sindsdien heeft ze als leading lady—vooral in Frankrijk—een zeer succesvolle filmcarrière opgebouwd. Ze speelde tot op heden een grote verscheidenheid aan filmrollen in verschillende genres, van drama’s tot zeer succesvolle romantische komedies. De afgelopen jaren was ze ook te zien in TV-reeksen.

Haar indrukwekkende lijst met film credits en iconische rollen omvat onder meer de psychologische thriller “La tourneuse de pages” (2006) van Denis Dercourt, waarin ze opnieuw een aangrijpende vertolking geeft als een wraakzuchtige pianiste op zoek naar vergelding. Er is ook “Le premier jour du reste de ta vie” (2008), een schitterend komisch drama van Rémi Bezançon—een bescheiden meesterwerk, zeg maar—dat een Frans gezin volgt gedurende vijf cruciale dagen, met de klemtoon op de dynamiek van liefde, verlies en verzoening. De rol van Déborah François als de rebelse en introspectieve Fleur—de jongste van drie en een heethoofd die zich gemakkelijk in nesten werkt—leverde haar een César op als ‘Meilleur espoir féminin.’

Als één van de meest getalenteerde actrices van haar generatie projecteerde ze haar speelse charme en jeugdige onschuld dan ook feilloos op het personage van Rose Pamphyle in “Populaire” (2012), een zeer geslaagde en amusante rom-com die zich eind jaren vijftig afspeelt, met Rose, een secretaresse, die vanwege haar uitzonderlijke snelheid als typiste meedoet aan een nationale snelheidstypewedstrijd en uiteindelijk ook doorstoot tot een wereldtoernooi in New York.

“Populaire” (2012, trailer)

De Iers-Luxemburgse co-productie “Never Grow Old” (2019) was—naast de vele andere highlights in haar carrière—een internationale western geregisseerd door de Ierse filmmaker Ivan Kavanagh. De film vertelt het verhaal van de Ierse begrafenisondernemer Patrick Tate (gespeeld door Emile Hirsch) en zijn familie, die wordt bedreigd wanneer de stad wordt ingenomen door Dutch Albert (rol voor John Cusack) en zijn outlaws. De film werd gedraaid in Luxemburg en Ierland, met Déborah François in de rol van Audrey, de vrouw van Emile Hirsch’s personage Patrick Tate.

Vorige maand was ze eregaste op de 39e editie van het Love International Film Festival Mons in België om haar nieuwste film voor te stellen, “Pauline grandeur nature,” een Belgisch-Zwitserse coproductie geregisseerd door Nadège de Benoit-Luthy. In die film speelt ze het titelpersonage Pauline, een drukbezette tuinarchitecte en jonge moeder die zich moet bevestigen om haar plek te veroveren in haar werkomgeving, in hoofdzaak een mannenwereld. Wanneer haar moeder haar vertelt dat ze van plan is in het buitenland te gaan wonen en niet langer mee voor de kinderen kan zorgen, krijgt Pauline net de kans om een belangrijk bouwproject te leiden. Op alle fronten staat haar leven op zijn kop. De vraag is nu of ze zichzelf kan doen gelden en haar plek kan opeisen.

Tijdens het festival introduceerden zij en de crew de film in de Plaza Arthouse Cinéma; na afloop van de vertoning hielden ze een Q&A. Kort voor de filmvoorstelling van “Pauline grandeur nature” vond met haar in de Plaza Arthouse Cinéma onderstaand one-on-one gesprek plaats over haar vak en haar métier als actrice. Dit gesprek werd gevoerd in het Engels, een taal die ze moeiteloos en vloeiend spreekt en beheerst.

Toch nog even deze bedenking: typerend voor de Franstalige film blijven vreemd genoeg ook de films van Déborah François in Vlaanderen vaak onder de radar en buiten het gezichtsveld van het grote publiek. Zeer betreurenswaardig natuurlijk, aangezien zo een waardevolle schat aan boeiende films en uitzonderlijk talent tussen de mazen van het net glipt en onopgemerkt blijft.

Herinner je je nog je eerste ontmoeting met de gebroeders Dardenne?

Ja, dat was tijdens de casting voor “L’enfant” [2005] en het was voor mij een grote verrassing. Normaal gaan regisseurs niet naar de eerste ronde; we waren toen trouwens met heel veel kandidaten. Ik vroeg hen achteraf hoeveel meisjes ze hadden gezien en ze vertelden me dat we met meer dan honderdtwintig waren. Dus de eerste keer dat ik in die lange zaal was, zaten zij helemaal aan het einde en keken ze hoe ik naar hen toe liep. Ik was erg onder de indruk. De eerste keer zouden we een kwartier samen praten, maar het werden ruim twintig minuten. Dat was een goed teken, dacht ik toen.

Dat is intussen twintig jaar geleden. Zolang sta je al op het voorplan en je bent nog maar in de dertig.

Het is leuk dat je het opmerkt [lacht]. Het geeft mij misschien het vooruitzicht op een zeer lange filmcarrière—hopelijk. Oud worden in cinema is een voorrecht.

Heel wat acteurs komen en gaan, maar jij bent een blijver. Hoe lukt het je om zo’n standvastige carrière op te bouwen en zo lang een leading lady in de Franstalige cinema te blijven?

Als je houdt van wat je doet, dan kan je dat ook uitstralen, denk ik. En acteren is een heel hoopvol beroep; het is nooit saai omdat je altijd iets nieuws doet en nieuwe mensen ontmoet. Het is dus een enorm voordeel om acteur te zijn. Het is altijd helemaal anders. Mensen werken op een heel verschillende manier. En tegelijkertijd is het niet meer zoals twintig jaar geleden. Ik kan nu veel beter omgaan met stress. Dus dat is heel goed. Twintig jaar geleden was ik heel angstig.

Je bent al meermaals gelauwerd vanwege je sterke vertolkingen. Heb je misschien een specifieke rol die je graag speelt? Een bepaald personage in een bepaalde situatie?

Niet echt. Voor mij is het belangrijk dat ik verrast kan worden. Ik heb graag dat anderen mij verrassen; daarom doe je dit beroep. Je wil je niet vervelen, je wil jezelf niet herhalen. Voor een acteur is het elke keer en elke dag anders. Heb je een scène afgewerkt, dan is die voorbij. Je kan die niet ongedaan maken. Het publiek kan er nog wel op terugkomen door die opnieuw te beleven, maar een acteur niet. Dus dat is heel goed, dat vind ik interessant. Dat is ook het verschil tussen theater en cinema. Bij het draaien van een film wordt alles ingeblikt; dan zit het erop en is het ook klaar. Indien nodig kun je meer dan één take doen; je werkt dan een uur, twee uur, misschien een hele middag aan een scène, maar de dag nadien ga je verder met de volgende scène.

Déborah François introduceert haar nieuwste film “Pauline grandeur nature” tijdens het Love International Film Festival Mons | Film Talk

Je zei net dat je graag verrast wordt. Dat begint dan wanneer je het scenario voor het eerst leest?

Ja. Eerst leer je je personage kennen, wat ze doet, wie ze is, hoe ze is, en ik projecteer mezelf graag in dat personage. Dat is iets intiems. Ik moet kunnen connecteren met mijn personage—of net niét. Soms lees je een scenario en voel je totaal geen band met het personage of het verhaal. Wanneer je aan het draaien bent, word je dan vaak verrast door de werkwijze van de regisseur.

Heb jij ook een eigen manier van werken, wanneer je je verdiept in je personage of wanneer je klaar bent om een scène te spelen?

Het is elke keer heel anders. Het hangt af van het personage, van de stemming van het personage, wie ze is, of ze dingen kan doen die jij niet kan… Soms kan het op een bepaald moment technischer zijn, of net emotioneler. Voor mij hangt het af van de focus van de scène. Anderzijds, als het een heel dramatische setting is, doet het goed om er even uit te zijn [lacht] en dan praat ik graag met de andere acteurs en lach ik. Maar tegelijkertijd moet je je bewust zijn van waar je bent, wie je bent en waar je energie is, dus moet ik kunnen terugkeren naar mezelf—naar de echte Déborah. En bij een zeer emotionele scène denk ik dat het beter is om zo lang mogelijk in die bubbel te blijven.

Je bent een getalenteerde actrice en je wekt altijd de indruk dat acteren heel gemakkelijk is. Maar is het ook echt gemakkelijk?

[Denkt na.] Ik stel me die vraag zelf niet op die manier, omdat het een lastige vraag is. Ik ben zeer gepassioneerd door acteren. We spelen met gevoelens, en sommige zijn niet zo gemakkelijk te vatten, dus acteren is niet altijd gemakkelijk. Je moet groeien en je moet ze vinden, wat best lastig kan zijn. Maar dat is je werk en dat wordt van je verwacht. Jij bent daar om dat te doén. Je hebt al geluk dat je die rol mag spelen, dus je gaat niet altijd het geluk hebben om alles meteen te vinden. Soms kost het je veel moeite. Je bent eerlijk tegenover je publiek als men ziet dat je er hard voor moet werken. Maar er is geen enkel ander beroep ter wereld waar je een ganse namiddag moet huilen en men op het einde zegt, ‘Geweldig! Bedankt!’ En ik heb die baan [lacht].

Drie opmerkelijke films met Déborah François: “Le premier jour du reste de ta vie” (2008), Dominick Moll’s “La moine” (2011), “Pauline grandeur nature” (2023)

Heb je tijdens het draaien graag meerdere takes? Of is het, wat jou betreft, bij de eerste meteen raak?

Dat kan, maar het is niet echt aan mij om dat te beslissen. De regisseur wil misschien een andere versie of een andere aanpak, en het is ook riskant om het bij één take te houden. Soms ben je in het begin op je best, maar het kan ook pas zijn bij de zesde of zevende take. Voor mij is de eerste opname wel degene waar ik heel de tijd op heb gewacht. Die zit al zó lang in mijn hoofd, en wanneer ik op de set kom, ben ik er echt klaar voor. Maar dan heb je dagen dat je ergens aan begint en bij de eerste take voel je meteen dat het niet werkt. De chemie is er niet en je weet niet waarom, maar je merkt het wel. Dan moet je op zoek naar het juiste gevoel. En dat weet je nooit wanneer je begint met draaien, maar het is een onderdeel van het spelplezier. Soms denk je dat het gemakkelijk wordt, je probeert dingen uit en het werkt niet. Je vraagt je af waarom, je moet veranderen wat je doet, of iets technisch bijsturen… Het zit vol verrassingen.

Brengt je werk ook een zekere verantwoordelijkheid met zich mee? Ligt er een last op je schouders?

Bedoel je een verantwoordelijkheid tegenover het publiek?

De verwachtingen zijn toch erg hoog, neem ik aan? Vanuit alle hoeken?

Ja, maar sommige mensen leggen zichzelf druk op, terwijl anderen dat niet doen. Zoals ik al zei, vroeger was ik altijd angstig, dus ik weet dat ik mezelf onder druk heb gezet, maar ik weet niet zeker of het door mijn werk kwam. Misschien zou ik op dezelfde manier gereageerd hebben mocht ik op een postkantoor hebben gewerkt, ik weet het niet. Dus sommige mensen doen dat wel en anderen niet. En in zekere zin leg ik mezelf nog steeds druk op.

Is er een actrice of film die je als kind hebt gezien en die je heeft aangespoord om actrice te worden?

Meer dan één. Theater vond ik altijd het leukste. Ik vond het boeiend om daar acteurs aan het werk te zien. Cinema staat verder van je verwijderd als toeschouwer, want dat kan je niet aanraken. Maar toen ik die acteurs op het podium zag, dacht ik, ‘Wauw, ik wil ook dat meisje zijn.’ Dat was mijn eerste impuls. Die twee mensen daar namen me mee naar het theater toen ik klein was [wijst naar een echtpaar dat vlak naast ons zit: haar ouders]. Them. Het is hun schuld [lacht].

Love Internationaal Film Festival Mons
11 maart 2024

“Pauline grandeur nature” (2023, trailer)

FILMS

L’ENFANT (2005) DIR – SCR Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne PROD Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Denis Freyd CAM Alain Marcoen ED Marie-Hélène Dozo CAST Jérémie Renier, Déborah François (Sonia), Jérémie Segard, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Anne Gerard, Bernard Marbaix

LA TOURNEUSE DE PAGES (2006) DIR Denis Dercourt PROD Michel Saint-Jean SCR Denis Dercourt, Jacques Sotty CAM Jérôme Peyrebrune ED François Gédigier MUS Jérôme Lemonnier CAST Catherine Frot, Déborah François (Mélanie), Pascal Greggory, Clotilde Mollet, Xavier de Guillebon, Christine Citti, Jacques Bonnaffé

LES FOURMIS ROUGES (2007) DIR Stéphan Carpiaux PROD Stéphan Carpiaux, Jean-Luc Van Damme SCR Stéphan Carpiaux, Laurent Denis CAM Philippe Guilbert ED France Duez MUS Frédéric Vercheval CAST Déborah François (Alex), Frédéric Pierrot, Arthur Jugnot, Julie Gayet, Claire Johnston, Franck Sasonoff

L’ÉTÉ INDIEN (2007) DIR – SCR Alain Raoust PROD Bertrand Gore ED Sophie Deseuzes CAST Johan Leysen, Déborah François (Suzanne), Philippe Duclos, Johanna ter Steege, Brigitte Sy, Frédérique Bonnal, Thierry de Peretti, Birgit Ludwig, Laurent Sofiatti, Jean Ségani

LES FEMMES DE L’OMBRE (2008) DIR Jean-Paul Salomé PROD Éric Névé SCR Jean-Paul Salomé, Laurent Vachaud CAM Pascal Ridao ED Marie-Pierre Renaud MUS Bruno Coulais CAST Sophie Marceau, Julie Depardieu, Marie Gillain, Déborah François (Gaëlle Lemenech), Maya Sansa, Julien Boisselier, Vincent Rottiers

LE PREMIER JOUR DU RESTE DE TA VIE (2008) DIR – SCR Rémi Bezançon PROD Eric Altmeyer, Nicolas Altmeyer CAM Antoine Monod ED Sophie Reine MUS Sinclair CAST James Gamblin, Zabou Bretman, Déborah François (Fleur Duval), Marc-André Grondin, Pio Marmaï, Roger Dumas, Cécile Cassel, Stanley Weber, Gilles Lelouche

UNMADE BEDS (2009) DIR Alexis Dos Santos PROD Soledad Gatti-Pascual, Bertrand Faivre, Peter Ettedgui SCR Alexis Dos Santos, Marianela Maldonado CAM Jakob Ihre ED Olivier Bugge Coutté CAST Déborah François (Vera), Fernando Tielve, Michel Huisman, Iddo Goldberg, Richard Lintern, Katia Winter, Alexis Dos Santos, Lucy Tillett

FAIS-MOI PLAISIR! (2009) DIR – SCR Emmanuel Mouret PROD Frédéric Niedermeyer CAM Laurent Desmet ED Martial Salomon MUS Jérôme Rebotier, David Hadjadj CAST Emmanuel Mouret, Judith Godrèche, Déborah François (Aneth), Frédérique Bel, Jacques Weber, Dany Brillant, Mikaël Gaudin, Fred Epaud, Frédéric Niedermeyer

MY QUEEN KARO (2009) DIR – SCR Dorothée Van Den Berghe PROD Frank Van Passel, Bert Hamelinck, Kato Maes, Arielle van Gestel CAM Jan Vancaillie ED Marie-Hélène Dozo CAST Anna Franziska Jaeger, Déborah François (Dalia), Matthias Schoenaerts, Maria Kraakman, Samuel du Chatinier, Cezanne Cuypers, Ward Weemhoff, Nico Sturm

LA MOINE (2011) DIR Dominik Moll PROD Michel Saint-Jean SCR Dominik Moll, Anne-Louise Trividic (boek “The Monk” [1796] van Matthew Lewis) CAM Patrick Blossier ED Sylvie Lager, François Gédigier MUS Alberto Iglesias CAST Vincent Cassel, Déborah François (Valerio), Joséphine Japy, Sergi López, Catherine Mouchet, Jordi Dauder, Geraldine Chaplin, Roxane Duran, Javivi, Pierre-Félix Gravière, Frédéric Noaille, Serge Faeuillard

MEMORIES CORNER (2011) DIR – SCR Audrey Fouché PROD Jérôme Vidal CAM Nicolas Gaurin ED Maxime-Claude L’Écuyer CAST Déborah François (Ada Servier), Hiroshi Abe, François Papineau, Hidetoshi Nishijima, Sansei Shiomi, Mitsuko Baishô, Seizô Fukumoto, Yura Arata, Minehiro Minamitani

LES TRIBULATIONS D’UNE CASSIÈRE (2011) DIR Pierre Rambaldi PROD Pierre Rambaldi, Serge de Poucques, Sylvain Goldberg SCR Michel Siksik (boek “Les tribulations d’une cassière” [2008] van Anna Sam) CAM Thomas Hardmeier ED Cyril Besnard MUS Emmanuel Rambaldi CAST Déborah François (Solweig Antoniazi), Elsa Zylberstein, Nicolas Giraud, Gilles Cohen, Firmine Richard, Marc Lavoine, Alice Belaïdi, Jean-Luc Couchard

ZARAFA (2012, animatie) DIR Rémi Bezançon, Jean-Christophe Lie PROD Christopher Jankovic, Valérie Schermann SCR Rémi Bezançon, Alexander Abela ED Sophie Reine MUS Laurent Perez Del Mar CAST (enkel stemmen) Déborah François (Zafara), Thierry Frémont, Simon Abkarian, Ronit Elkabetz, Mohamed Fellag, Roger Dumas, Vernon Dobtcheff, François-Xavier Demaison, Philippe Morier-Genoud

POPULAIRE (2012) DIR Régis Roinsard PROD Alain Attal SCR Régis Roinsard, Daniel Presley, Romain Compingt CAM Guillaume Schiffman ED Sophie Reine, Laure Gardette MUS Robin Coudert, Emmanuel D’Orlando CAST Romain Duris, Déborah François (Rose Pamphyle), Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell

UN BEAU DIMANCHE (2013) DIR Nicole Garcia PROD Philippe Martin SCR Nicole Garcia, Jacques Fieschi CAM Pierre Milon ED Simon Jacquet MUS Eric Neveux CAST Louise Bourgoin, Pierre Rochefort, Dominique Sanda, Déborah François (Emmanuelle Cambière), Eric Ruf, Benjamin Lavernhe, Mathias Brezot

MAESTRO (2014) DIR Léa Fazer PROD Eric Altmayer, Nicolas Altmayer, Isabelle Grellat SCR Léa Fazer, Jocelyn Quivrin CAM Lucas Leconte ED Jean-François Elie MUS Clément Ducol CAST Pio Marmaï, Michael Lonsdale, Déborah François (Gloria), Alice Belaïdi, Nicolas Bridet, Dominique Reymond, Micha Lescot, Scali Delpayrat

FLEUR DE TONNERRE (2016) DIR Stéphanie Pillonca PROD Jean-Pierre Guérin SCR Stéphanie Pillonca, Gustave Kervern (boek “Fleur de tonnerre” [2013] van Jean Teulé) CAM Hugues Poulain ED Kako Kelber MUS Matthieu Gonet, Sylvain Goldberg CAST Déborah François (Hélène Jégado, dite Fleur de Tonnerre), Benjamin Biolay, Jonathan Zaccaï, Catherine Mouchet, Blanche François, Féodor Atkine

CÉZANNE ET MOI (2016) DIR – SCR Danièle Thompson PROD Albert Koski CAM Jean-Marie Dreujou ED Sylvie Landra MUS Eric Neveux CAST Guillaune Canet, Guillaume Gallienne, Alice Pol, Déborah François (Hortense Cézanne), Sabine Azéma, Pierre Yvon, Gérard Meylan, Laurent Stocker, Isabelle Candelier, Freya Mavor

MA FAMILLE T’ADORE DÈJÀ! (2016) DIR Jérôme Commandeur, Alan Corno PROD Dany Boon, Yaël Boon, Eric Hubert, Laurent Storch SCR Jérôme Commandeur, Frédéric Jurie, Kevin Knepper ED Catherine Renault MUS Maxime Desprez, Michaël Tordjman CAST Thierry Lhermitte, Marie-Anne Chazel, Sabine Azéma, Déborah François (Eva), Arthur Dupont, Valérie Karsenti, Jérôme Commandeur, Éric Berger

CHACUN SA VIE (2017) DIR Claude Lelouch PROD Claude Lelouch, Samuel Hadida, Victor Hadida SCR Claude Lelouch (adaptatie van Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven, Valérie Perrin, Grégoire Lacroix) CAM Robert Alazraki ED Stéphane Mazalaigue MUS Francis Lai, Laurent Couson, Dimitri Naiditch CAST Éric Dupond-Moretti, Johnny Hallyday, Nadia Farés, Jean Dujardin, Christophe Lambert, Antoine Duléry, Marianne Denicourt, Rufus, Stéphane De Groodt, Déborah François (Jessica), Mathilde Seigner, Philippe Lellouche, Laurent Couson

LOUE-MOI! (2017) DIR – SCR Coline Assous, Virginie Schwartz PROD Kev Adams, Laurent Hadida, Samuel Hadida, Victor Hadida, Elisa Soussan CAM Mathieu Czernichow ED Nathalie Hubert MUS Alexandre Lier, Sylvain Ohrel, Nicolas Weil CAST Déborah François (Léa Masson), Alison Wheeler, Marc Ruchman, Benjamin Bellecour, Charlotte de Turckheim, Barnard Menez, Lionel Abelanski, Jacques Boudet, Arlé Elmaleh

L’AUTRE CONTINENT (2018) DIR – SCR Romain Cogitore PROD Vincent Wang, Tom Dercourt CAM Thomas Ozoux ED Romain Cogitore, Florent Vassault MUS Mathieu Lamboley CAST Déborah François (Maria), Paul Hamy, Daniel Martin, Christiane Millet, Vincent Perez, Nanou Garcia, Aviis Zhong, Jürgen Zwingel, Adèle Choubard

NEVER GROW OLD (2019) DIR – SCR Ivan Kavanaugh PROD Jacqueline Kerrin, Nicolas Steil, Dominic Wright CAM Piers McGrail ED Bernard Beets, Dermot Diskin MUS Aza Hand, Gast Waltzing CAST Emile Hirsch, Déborah François (Audrey Tate), John Cusack, Molly McCann, Quinn Topper Marcus, Sam Louwyck, Camille Pistone, Danny Webb, Tim Ahern, Anne Coesens

L’ÈTAT SAUVAGE (2019) DIR – SCR David Perrault PROD Farès Ladjimi, Sylvain Corbeil CAM Christophe Duchange ED Maxime Pozzi-Garcia MUS Sébastien Perrault CAST Alice Isaaz, Kevin Janssens, Déborah François (Justine), Bruno Todeschini, Constance Dollé, Armelle Abibou, Maryne Bertieaux, Kate Moran

EL PRACTICANTE (2020) DIR Carles Torras PROD Carles Torras, Miguel Ruz SCR Hèctor Hernández Vicens, David Desola (naar een idee van Carles Torras) CAM Juan Sebastián Vasquez ED Elena Ruiz, Emanuele Tiziani MUS Santos Martínez CAST Mario Casas, Déborah François (Vane), Guillermo Pfening, Maria Rodríguez Soto, Celso Bugallo, Raúl Jiménez, Pol Monen

MI SOLEDAD TIENE ALAS (2023) DIR Mario Casas PROD Núria Valls, Adrián Guerra SCR Mario Casas, Déborah François CAM Edu Canet ED Verónica Callón MUS Zeltia Montes CAST Óscar Casas, Candela González, Farid Bechara, Francisco Boira, Adolfo Parra, Yerlin Ureña Gil, Ángeles Moreno, Nur Olabarria, Rebeca Aliena, Déborah François (Francesca)

PAULINE GRANDEUR NATURE (2023) DIR Nadège de Benoit-Luthy PROD Elena Tatti SCR Nadège de Benoit-Luthy, Géraldine Keiflin, Delphine Lehericey, Catherine Paillé, Nicolas Pleskof CAM Dino Berguglia ED Myriam Rachmuth MUS Félix Fivaz, Mallika Hermand CAST Déborah François (Pauline), Thibaut Evrard, Jo Deseure, Baptiste Gilliéron, Jean-Henri Compère, Sophie Breyer, Eva Monti