Les Magritte du Cinéma: “Dalva” triomfeert, Arieh Worthalter en Lubna Azabal beste acteurs

Dalva” van Emmanuelle Nicot werd gisteren op de dertiende editie van Les Magritte du Cinémade Waalse filmprijzenzeven keer bekroond, waaronder de Magritte voor Beste Film. “Augure” van Baloji viel vijf keer in de prijzen.

Wat de vertolkingen betreft, was Arieh Worthalter (foto bovenaan) de eerste acteur die tweemaal tijdens dezelfde ceremonie wordt onderscheiden (voor een hoofd- en een bijrol), terwijl Lubna Azabal haar derde Magritte voor Beste Actrice won. Maar de avond stond vooral in het teken van “Dalva,” over een jonge meisje wier complex maar heldere pad naar wederopbouw de rode draad is van de eerste film geregisseerd door Emmanuelle Nicot. “Dalva,” dat vorig jaar tijdens het Filmfestival van Cannes tijdens de Critics’ Week in wereldpremière ging, won toen twee prijzen.

“Dalva” (2023, trailer)

Bij de Magritte du Cinéma verzilverde “Dalva” zeven van de negen nominaties, waaronder Beste Film en Beste Debuutfilm, en met een Magritte voor de Beste Regie en het Beste Scenario werd ook het persoonlijk aandeel van Emmanuelle Nicot in de verf gezet. De jonge actrice in de film, Zelda Samson, ontving de prijs voor Beste Vrouwelijke Belofte. De film won met Sandrine Blancke ook voor Beste Actrice in een Bijrol, evenals die van het Beste Geluid voor Fabrice Osinski, Valérie Le Docte, Aline Gavroy en Olivier Thys.

“Le syndrome des amours passées” van Ann Sirot en Raphaël Balboni sleepte twee prijzen in de wacht, die van Beste Montage voor Sophie Vercruysse en Raphaël Balboni, en Beste Mannelijke Belofte voor Lazare Gousseau, de held van deze romantische komedie. Een andere grote aanwezige op de lijst van laureaten is “Augure” van Baloji, wiens artistieke leiding in het bijzonder werd geprezen door de leden van de Académie André Delvaux; de film won vijf prijzen. Baloji ontving een Magritte voor zijn Beste Originele Muziek en voor Beste Kostuums die hij in samenwerking met Elke Hoste ontwierp. Production designer Eve Martin (vorig jaar al bekroond voor “Close” van Lukas Dhont) won de prijs voor Beste Production Design, en cameraman Joachim Philippe die voor Beste Cinematografie.

Tenslotte ontving Yves-Marina Gnahoua (ex aequo, samen met Sandrine Blancke) de prijs voor Beste Actrice in een Bijrol. Zoals reeds gemeld werd Arieh Worthalter de eerste acteur die op één Magritte-avond twee prijzen ontving. Na zijn triomf op de Césars (onlangs bekroond als Beste Acteur voor zijn rol in “Le procès Goldman”), deed hij het gisterenavond nog eens over toen hij in het Théâtre National Wallonie-Bruxelles werd uitgeroepen tot Beste Acteur, terwijl zijn rol in “Rien à perdre” van de Franse cineaste Delphine Deloget hem een Magritte voor Beste Mannelijke Bijrol opleverde. Het gaat dus om twee nieuwe Magritte Awards voor de acteur die deze onderscheiding eerder ook al twee keer won, voor Beste Mannelijke Bijrol in “Girl” (2019) van Lukas Dhont, en “Duelles” (2020) van Olivier Masset-Depasse. Zo wordt hij een viervoudig Magritte-winnaar.

Actrice Yolande Moreau, genomineerd voor haar rol in “La fiancée du poète” | Film Talk

Actrice Lubna Azabal heeft nu ook haar vierde Magritte gewonnen; na eerder met “Incendies” (2012, Beste Actrice), “La marche” (2014, Beste Vrouwelijke Bijrol) en “Tueurs” (2019, Beste Actrice), werd ze nu beloond voor haar hoofdrol in “Le bleu du caftan” van Maryam Touzani.

De Magritte voor Beste Vlaamse Film ging dit jaar naar Veerle Baetens met “Het smelt,” haar bewerking van de gelijknamige roman van Lize Spit. De ere-Magritte ging dit jaar naar de Franse actrice Aurore Clément.

Hieronder het volledige palmares van de dertiende editie van Les Magritte du Cinéma, met de genomineerden (de winnaars staan in het vet vermeld), evenals sfeerfoto’s van de rode loper toen de gasten arriveerden in het Théâtre National Wallonie-Bruxelles, en van enkele laureaten die in de persruimte werden opgewacht nadat ze hun Magritte hadden ontvangen.

De genomineerden en laureaten van Les Magritte du Cinéma 2024

Beste film

“Augure” van Baloji
“Dalva” van Emmanuelle Nicot
“Le paradis” van Zeno Graton
“Le syndrome des amours passées” van Ann Sirot, Raphaël Balboni
“Temps mort” van Eve Duchemin

Beste debuutfilm

“Augure” van Baloji
“Dalva” van Emmanuelle Nicot
“Le paradis” van Zeno Graton
“Temps mort” van Eve Duchemin

Beste regie

Baloji (“Augure”)
Emmanuelle Nicot (“Dalva”)
Zeno Graton (“Le paradis”)
Ann Sirot, Raphaël Balboni (“Le syndrome des amours passées”)

Beste Vlaamse film

“Het smelt” van Veerle Baetens
“Holly” van Fien Troch
“LUKA” van Jessica Woodworth
“WIL” van Tim Mielants

Charlotte De Bruyne, hoofdrolspeelster in “Het smelt” | Film Talk
Scenariste en cineaste Jessica Woodworth | Film Talk

Beste buitenlandse film in co-productie

“Le bleu du caftan” van Maryam Touzani
“Interdit aux chiens et aux Italiens” van Ugo Ughetto
“Retour à Séoul” van Davy Chou
“Vincent doit mourir” van Stephan Castang

Beste acteur

Jérémie Renier (“Ailleurs si j’y suis”)
Marc Zinga (“Augure”)
Bouli Lanners (“Un coup de maître”)
Arieh Worthalter (“Le procès Goldman”)

Beste actrice

Yolande Moreau (“La fiancée du poète”)
Lubna Azabal (“Le bleu du caftan”)
Mara Taquin (“La petite”)
Lucie Debay (“Le syndrome des amours passées”)

Actrice Lubna Azabal | Film Talk
Actrice Mara Taquin | Film Talk

Beste mannelijke bijrol

Philippe Résimont (“L’employée du mois”)
Peter Van den Begin (“L’employée du mois”)
Jean-Benoît Ugeux (“Last Dance”)
Arieh Worthalter (“Rien à perdre”)

Peter Van den Begin | Film Talk

Beste vrouwelijke bijrol

Lucie Debay (“Augure”)
Yves-Marina Gnahoua (“Augure”)
Sandrine Blancke (“Dalva”)
Myriem Akheddiou (“16 ans”)

Beste mannelijke belofte

Amine Hamidou (“Le paradis”)
N’Landu Lubansu (“Le paradis”)
Lazare Gousseau (“Le syndrome des amours passées”)
Yoann Zimmer (“Retour à Séoul”)

Lazare Gousseau | Film Talk

Beste vrouwelijke belofte

Bérangère McNeese (“Ailleurs si j’y suis”)
Mara Taquin (“La bête dans la jungle”)
Zelda Samson (“Dalva”)
Laetitia Mampaka (“L’employée du mois”)

Zelda Samson | Film Talk

Beste origineel scenario of adaptatie

Baloji (“Augure”)
Emmanuelle Nicot (“Dalva”)
Zeno Graton, Clara Bourreau (“Le paradis”)
Ann Sirot, Raphaël Balboni (“Le syndrome des amours passées”)

Beste cinematografie

Joachim Philippe (“Augure”)
Florian Berutti (“L’autre Laurens”)
Caroline Guimbal (“Dalva”)

Beste geluid

Jan Decca, Erik Griekspoor, Danny van Spreuwel, Vincent Nouaille (“Augure”)
Fabrice Osinski, Valérie Le Docte, Aline Gavroy, Olivier Thys (“Dalva”)

Dirk Bombey, Emilie Mauguet, Xavier Thieulin, Bertrand Boudaud (“Vincent doit mourir”)

Beste production design

Eve Martin (“Augure”)
Catherine Cosme (“Dalva”)
Julien Dubourg (“Le syndrome des amours passées”)

Lucie Debay met production designer Eve Martin | Film Talk

Beste kostuums

Baloji, Elke Hoste (“Augure”)
Jessica Harkay (“The Belgian Wave”)
Claire Dubien (“L’étoile filante”)
Fréderick Denis (“Le syndrome des amours passées”)

Beste originele muziek

Baloji (“Augure”)
Thomas Turine (“L’autre Laurens”)
Stéphanie Blanchoud, Benjamin Biolay, Jean-François Assy (“La ligne”)

Beste montage

Bruno Tracq, Bertrand Conard (“Augure”)
Sophie Vercruysse, Raphaël Balboni (“Le syndrome des amours passées”)
Bertrand Conard (“Tengo suenos eléctricos”)

Beste short (fictie)

“Beyond the Sea” van Hippolyte Leibovici
“Un bon garçon” van Paul Vincent de Lestrade
“Se dit d’un cerf qui quitte son bois” van Salomé Buelens
“Les silencieux” van Basile Vuillemin

Beste short (animatie)

“Les marrons glacés” van Delphine Hermans, Michel Vandam
“Pina” van Giuseppe Accardo, Jérémy Depuydt
“Va-t’en, Alfred!” van Célia Tisserant, Arnaud Demuynck
“Voyage en amnésie” van Anouk Kilian-Debord

Beste documentaire (film)

“Adieu sauvage” van Sergio Guataquira
“Le balail libéré” van Coline Grando
“Une jeunesse italienne” van Mathieu Volpe
“Se crasher pour exister” van Julien Henry

Beste documentaire (short)

“En attendant les robots” van Natan Castay
“Journal d’une solitude sexuelle” van Nina Alexandraki
“Les heures creuses” van Judith Longuet-Marx
“On Mothers and Daughters in Times of Justice” van Talia Jawitz

Ere-Magritte

Aurore Clément

Aurore Clément | Film Talk