De Franse actrice Roxane Mesquida (geb. 1981) is een ster in internationale films en een bekroonde actrice, o.m. vanwege haar rol in “Méduse” (2022), die haar onderscheidingen opleverde op het New York International Women Festival, de Hollywood Gold Awards en de Los Angeles Film Awards. Het is overigens geen verrassing dat Amerikanen haar als actrice omarmen aangezien ze vele jaren in Los Angeles heeft gewoond.
Ze speelde in films aan de zijde van o.m. Isabelle Huppert, Vincent Cassel en Asia Argento. In Frankrijk werkte ze samen met regisseurs als Manuel Pradal en bestseller schrijfster en filmmaker Catherine Breillat, en in de V.S. werkte ze samen met de veelgeprezen regisseur Gregg Araki en Xan (Alexandra) Cassavetes, de dochter van John Cassavetes en Gena Rowlands. Roxane Mesquida was ook te zien in drie afleveringen van de zeer succesvolle tv-serie “Gossip Girl” (2007-2012).
Tijdens het Brussels International Fantastic Film Festival van vorig jaar zetelde Roxane Mesquida in de Internationale Jury. Op een heldere en zonnige namiddag in Brussel werd het volgende interview afgenomen. We spraken niet zozeer over haar onafhankelijke, artistieke en/of experimentele films—mainstream films zul je in haar oeuvre niet vinden—maar we concentreerden ons eerder op haar leven aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, waardoor ze onder de Franse leading ladies een heel bijzondere plaats inneemt.
Heel wat van je films werden in het verleden op internationale festivals vertoond, klopt dat?
Een aantal van mijn films zijn vertoond op festivals en ik werd ook uitgenodigd voor een genre filmfestival in Frankrijk, wat je kan beschouwen als de tegenhanger van het BIFFF. Het is heel interessant om met mensen te praten die van dergelijke films houden. Toen besefte ik dat ik er veel heb gemaakt [lacht]. Maar ik moet wel zeggen dat het in mijn geval eerder vreemde films zijn; het zijn niet echt horrorfilms.
“Méduse” (2022, trailer)
Je bent één van de weinige Franse filmactrices die ook in de V.S. woont. In de jaren twintig en dertig was er in Hollywood een zogenaamde Duitstalige kolonie van acteurs en regisseurs. Is er misschien ook een Franstalige gemeenschap in Los Angeles?
Niet echt. Ik kom uit zeer indie Franse films. Ik heb veel met Catherine Breillat samengewerkt en ze is over de hele wereld geliefd, meer dan in haar eigen land. Dus toen ik met haar begon te werken, zei ze, ‘Je kan maar beter aan je Engels werken, want je gaat in de Verenigde Staten werken. Het zal moeilijk worden om in Frankrijk te blijven.’ En ze had gelijk. Na drie films met haar besefte ik dat. Ik had veel geluk toen ik werd uitgenodigd om naar Los Angeles te gaan voor een fotoshoot; één van de films die ik met Catherine had gemaakt, liep in competitie op het Filmfestival van Cannes in 2007 [“Une vieille maitresse”]. Toen ik in Los Angeles was, ontmoette ik Gregg Araki, de geweldige Amerikaanse regisseur, en hij vroeg of ik geïnteresseerd was om aan zijn volgende film te werken. Ik was een grote fan, dus ik was heel enthousiast en kon het amper geloven. Toen begon ik Amerikaanse indie films te maken. Ik ging niet naar Hollywood om in grote Hollywood-films te spelen. En dat heb ik niet gedaan. Het waren zeer indie Amerikaanse films. Ik heb daar de films gemaakt die ik in Frankrijk zou hebben gemaakt. In plaats van in grote commerciële films te spelen, bleef ik trouw aan mezelf, aan de films die ik goed vind en de regisseurs die ik bewonder. Ik denk dat het in mijn voordeel werkte, en daarom heb ik daar zoveel dingen gedaan. “Gossip Girl” [drie afleveringen van 2011-2012] is waarschijnlijk het grootste wat ik heb gedaan, en de favoriete film van de maker van “Gossip Girl” is “À ma soeur!” [2001], de eerste Catherine Breillat-film die ik maakte. Het is grappig; je zou je niet realiseren of denken dat je in zoiets groots betrokken kunt geraken nadat de maker je in deze indie film had gezien. Dus voor mij is het allemaal logisch [lacht].
Woon je nu nog steeds in Los Angeles?
Na dertien jaar in Los Angeles ben ik net naar Parijs verhuisd omdat ik een Franse film heb gemaakt, “Méduse” [2022], die net in Frankrijk is uitgekomen. Vandaar dat ik dacht, ‘Oké, dat kan ik als excuus gebruiken om terug te keren naar Frankrijk en dan zie ik wel of het een goed idee is.’ En ik moet zeggen: ik geniet nu echt van Parijs [lacht]. Ik wil dus nog niet terug naar Los Angeles. Maar ik hou van Los Angeles; de stad doet me denken aan Marseille met de natuur, de bomen, de mensen en hun vriendelijkheid. Ze staan altijd klaar om je te helpen.
Voor veel acteurs of filmmakers is het een droom als ze in Hollywood kunnen vestigen en er werken. Hoe was het voor jou toen je daar voor het eerst arriveerde?
Het was voor mij niet echt een droom om naar Hollywood te gaan. Ik had er nooit aan gedacht. Als kind kwam het nooit in me op om in films te spelen. Ik ben opgegroeid in een heel klein stadje in Zuid-Frankrijk en stond er nooit bij stil dat ik actrice zou worden. Toen ik dertien was, liep ik op straat; een regisseur [Manuel Pradal] zag mij en vroeg, ‘Ik probeer locaties voor mijn film te vinden. Zou je geïnteresseerd zijn in een casting voor deze film?’ Hij nam zijn camera, begon me vragen te stellen en gaf me een rol [“Marie baie des anges,” 1998]. Mocht ik die regisseur op dat moment niet hebben ontmoet, denk ik niet dat ik nu actrice was. Het gebeurde gewoon. Nadien maakte ik een film met Benoît Jacquot [“L’école de la chair,” 1998]. Alles gebeurde op een heel natuurlijke manier. Daarna werkte ik met Catherine Breillat en Gregg Araki, en ik dacht, ‘Oké, ik ga naar Los Angeles, ik maak de film en we zien wat er gebeurt. Misschien blijf ik er wel een jaar.’ Ik had een visum en bleef er uiteindelijk dertien jaar. Ik ontmoette Quentin Dupieux en werkte met hem, daarna opnieuw met Gregg Araki aan een TV-programma, met Xan Cassavetes en al die andere regisseurs. Het gebeurde gewoon op een natuurlijke manier; ik heb niets geforceerd.
Zoveel jaren in Los Angeles wonen moet een hele ervaring zijn geweest. Heb je advies voor iemand die daar wil wonen en werken?
Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om iemand advies te geven. Ik zou deze baan niet eens aan mijn dochter aanbevelen. Het is heel moeilijk. Sommige vrienden van mij zijn geweldige acteurs, maar ze vinden gewoon geen werk. Niemand biedt hen een rol aan. Het is vaak geen kwestie om de beste acteur te zijn. Er zijn zoveel andere dingen, zoals sociale media; misschien nemen ze liever iemand die beroemd is op TikTok, in plaats van een getalenteerde acteur. Dus wat ik zou zeggen is, zorg ervoor dat je een andere passie in je leven hebt, want het kan erg frustrerend zijn. Niemand heeft een carrière wanneer alles elke dag op wieltjes loopt; je hebt ups en downs. Als het goed gaat, is dat geweldig. Maar gaat het minder vlot, dan wordt het moeilijk. En je weet nooit wanneer—en ook, of—het terug de goede richting zal uitgaan. Ik acteer nu negenentwintig jaar en ik heb het geluk gehad dat ik redelijk constant ben gebleven. Maar het is moeilijk; de onzekerheid van ons werk kan je parten spelen. En ik heb kinderen. Moet ik dan echt al die stress voor mijn werk erbij nemen? Nee. Mijn kinderen zijn belangrijker.
Je stelde net om naast acteren ook nog een andere passie te hebben. Jij bent ook een model, niet? Is dat een passie van je?
Neen, ik ben helemaal geen model [lacht]. Ik ben daar te klein voor. Mensen denken altijd dat ik een model ben. Ik bedoel, ik hou van foto’s en ik hou van fotografie als artistiek medium. Daarom heb ik met veel fotografen samengewerkt. Maar ik heb nog nooit op een catwalk gestaan. Dus ik weet niet waarom mensen denken dat ik een model ben.
Brussels International Fantastic Film Festival
21 april 2023
FILMS
MARIE BAIE DES ANGES (1997) DIR – SCR Manuel Pradal PROD Philippe Rousselet CAM Christophe Pollock ED Valérie Deseine MUS Carlo Crivelli CAST Frédéric Malgras, Vahina Giocante, Nicolas Welbers, Amira Casar, Swan Carpio, Jamie Harris, Andrew Clover, Roxane Mesquida (Mireille)
L’ÉCOLE DE LA CHAIR (1998) DIR Benoît Jacquot PROD Fabienne Vonier SCR Jacques Fieschi (boek “Nikutao no Gakkō” [1963] van Yukio Mishima) CAM Caroline Champetier ED Luc Barnier CAST Isabelle Huppert, Vincent Martinez, Vincent Lindon, Marthe Keller, François Berléand, Danièle Dubroux, Bernard Le Coq, Roxane Mesquida (Marine)
À MA SOEUR! (2001) DIR – SCR Catherine Breillat PROD Jean-François Lepetit CAM Giorgos Arvanitis ED Pascale Chavance CAST Anaïs Reboux, Roxane Mesquida (Elena Pingot), Libero de Rienzo, Arsinée Khanjian, Romain Coupil, Laura Betti, Albert Goldberg, Odette Barrière, Ann Matthijse
SEX IS COMEDY (2002) DIR – SCR Catherine Breillat PROD Jean-François Lepetit CAM Laurent Machuel ED Pascale Chavance CAST Anne Parillaud, Grégoire Colin, Roxane Mesquida (De Actrice), Ashley Wanninger, Dominique Colladant, Bart Binnema, Yves Osmu, Elisabete Piecho, Francis Selleck
SEXES TRÈS OPPOSÉS (2002) DIR – SCR Eric Assous PROD David Kodsi CAM Gilles Henry ED Anne Aravecchi MUS Jean-Claude Petit CAST Charlotte de Turckheim, Patrick Chesnais, Elisa Tovati, Antoine Duléry, Jean-Noël Brouté, Roxane Mesquida (Hélène), Véronique Boulanger, Stéphanie Lagarde
LE GRAND VOYAGE (2004) DIR – SCR Ismaël Ferroukhi PROD Humbert Balsan CAM Katell Djian ED Tina Baz MUS Fowzi Guerdjou CAST Nicolas Calazé, Mohamed Majd, Jacky Nercessian, Ghina Ognianova, Kamel Belghazi, Atik Mohamed, Malika Mesrar El Hadaoui, Roxane Mesquida (enkel stem)
SHEITAN (2006) DIR Kim Chapiron PROD Vincent Cassel, Kim Chapiron, Éric Névé SCR Kim Chapiron, Christian Chapiron CAM Alex Lamarque ED Benjamin Weill MUS Nguyen Lê CAST Vincent Cassel, Olivier Barthélémy, Roxanne Mesquida (Eve), Nico Le Phat Tan, Leïla Bekhti, Laj Ly, Julie-Marie Parmentier, Monica Bellucci
UNE VIEILLE MAÎTRESSE (2007) DIR Catherine Breillat PROD Jean-François Lepetit SCR (boek “Une vieille maîtresse” [1851] van Jules-Amédée Barbey d’Aurevilly; adaptation by Catherine Breillat) CAM Giorgos Arvanitis ED Pascale Chavance CAST Asia Argento, Fu’ad Aït Aattou, Roxane Mesquida (Harmangarde), Claude Sarraute, Yolande Moreau, Michel Lonsdale, Anne Parillaud, Jean-Philippe Tesse, Léa Seydoux
LA DÉRIVE (2009) DIR – PROD – SCR – ED Philippe Terrier-Hermann CAM Arnold Pasquier CAST Simon Buret, Andy Gillet, Dimitri Capitain, Charles Delpon, Roxane Mesquida (Antonin’s Zus), Brady Corbet, Christian Tual, Diane de Beauveau
KABOOM (2010) DIR – SCR – ED Gregg Araki PROD Gregg Araki, Pascal Caucheteux, Andrea Sperling CAM Sandra Valde-Hansen MUS Ulrich Schnauss, Robin Guthrie, Vivek Maddala, Mark Peters CAST Thomas Dekker, Haley Bennett, Chris Zylka, Roxane Mesquida (Lorelei), Juno Temple, Andy Fischer-Price, Nicole LaLiberte, Jason Olive, James Duval
RUBBER (2010) DIR – SCR – CAM – ED Quentin Dupieux PROD Julien Berlan MUS Mr. Oizo [Quentin Dupieux], Gaspard Augé CAST Stephen Spinela, Roxane Mesquida (Sheila), Jack Plotnick, Wings Hauser, Ethan Cohn, Charley Koontz, Daniel Quinn, Devin Brochu, Hayley Holmes, Haley Ramm, Cecilia Antoinette
SENNENTUNTSCHI (2010) DIR Michael Steiner PROD Bruno Seemann, Bernd Burgener SCR Michael Steiner, Stephanie Japp CAM Pascal Walder ED Benjamin Fueter, Ueli Christen MUS Adrian Frutiger CAST Roxane Mesquida (Sennentuntschi), Nicholas Ofczarek, Andrea Zogg, Carlos Leal, Joel Basman, Hanspeter Müller, Rebecca Indermaur, Ueli Jäggi
THE MOST FUN YOU CAN HAVE DYING (2012) DIR Kirstin Marcon PROD Alex Cole-Baker SCR Kirstin Marcon (boek “Seraphim Blues” van Steven Gannaway) CAM Crighton Bone ED Peter Roberts MUS Grayson Gilmour CAST Matt Whelan, Roxane Mesquida (Sylvie), Pana Hema-Taylor, Matthew J. Saville, Mandy McNeill, Sophie Henderson, Caren Pistorius, Steven Gannaway
KISS OF THE DAMNED (2012) DIR – SCR Xan Cassavetes PROD Jen Gatien, Alex Orlovsky CAM Tobias Datum ED John F. Lyons, Taylor Gianotas MUS Steven Hufsteter CAST Joséphine de la Baume, Roxane Mesquida (Mimi), Milo Ventimiglia, Caitlin Keats, Anna Mouglalis, Ashley Munns, Michael Rapaport, Ching Valdes-Aran
WRONG COPS (2013) DIR – SCR – MUS – CAM – ED Quentin Dupieux PROD Diane Jassem, Josef Lieck CAST Marx Burnham, Eric Judor, Steve Little, Marilyn Manson, Eric Warehem, Grace Zabriskie, Arden Myrin, Ray Wise, Steve Howey, Daniel Quinn, Eric Roberts, Roxane Mesquida (Special Guest)
RÉALITÉ (2014) DIR – SCR – CAM – ED – MUS Quentin Dupieux PROD Diane Jassem, Kevin Van Der Meiren CAST Jonathan Lambert, Élodie Bouchez, Eric Wareheim, John Glover, Jon Heder, Alain Chabat, Kyla Kenedy, Matt Battaglia, Susan Diol, Erik Passoja, Jonathan Spencer, Roxane Mesquida (Award Hostess)
MALGRÉ LA NUIT (2015) DIR Philippe Grandrieux SCR Philippe Grandrieux, Bertrand Schefer, Rebecca Ziotowski, John-Henry Butterworth CAM Jessica Lee Gagné MUS Ferdinand Grandrieux CAST Kristian Marr, Ariane Labeb, Roxane Mesquida (Lena/Vriendin van Louis), Paul Hamy, Johan Leysen, Sam Louwyck, Aurélien Recoing, Gabrielle Lazure
MERCURY IN RETROGRADE (2017) DIR – SCR Michael Glover Smith PROD Michael Glover Smith, Shane Simmons, Kevin W. Wright CAM Jason Chiu ED Frank V. Ross CAST Alana Arenas, Roxane Mesquida (Isabelle), Jack C. Newell, Shane Simmons, Najarra Townsend, Kevin Wehby, Clare Cooney, Amy Geist
BURNING SHADOW (2018) DIR Alexandre Nahon PROD Alexandre Nahon, Ehud Bleiberg, Nicholas Donnermeyer SCR Alexandre Nahon, Brian Swinehart (verhaal van Alexandre Nahon) CAM Kit Pennebaker ED Vincent Tabaillon MUS Sebastien Chenut CAST Matthew Denis Lewis, Roxane Mesquida (Summer), Russell Dennis Lewis, Richard Edson, Julie Delpy, Sal Landi, Charlie Wadhams, Christopher Callen, Stevie Guttman
PLAY OR DIE (2019) DIR Jacques Kluger PROD Jacques Kluger, Sebastien Auscher, Serge de Poucques, Sylvain Goldberg, David Elfersi, Amélie Pimont, Yohann Zveig SCR Jacques Kluger, Amiel Bartana (novel “Puzzle” [2013] by Franck Thilliez) CAM Danny Elsen ED Thomas Vanthuyne, Soline Guyonneau MUS Sylvain Goldberg, Yohann Zveig, Emilien Levistre, Xiaoxi Levistre CAST Charley Palmer Rothwell, Roxane Mesquida (Chloé), Marie Zabukovec, Thomas Mustin, Daphné Huynh, Hippolyte de Poucques, Caroline Donnelly
MÉDUSE (2022) DIR – SCR Sophie Lévy PROD Franck Annese CAM Nicolas Desaintquentin ED Sophie Lévy, Sanabel Cherqaoui MUS Olivier Marguerit CAST Roxane Mesquida (Romane), Arnaud Valois, Anamaria Vartolomei, Pierre Nisse, Léo Dussollier, Maxime Gleizes, Amanda Rubinstein, Mehdi Rahim-Silvioli