‘Ik zie zelden een film die zo origineel is dat ik mensen aanraad om eerst de film te zien zonder vooraf recensies te lezen, inclusief de mijne. David Lowery’s “A Ghost Story” is één van die films. Daarom spoor ik jullie in de eerste paragraaf van deze recensie aan om hem eerst te zien en dan pas deze recensie te lezen.’ Zo begon Matt Zoller Seitz, hoofdredacteur van RogerEbert.com, zijn recensie van “A Ghost Story” in juli 2017. Er is geen betere manier om David Lowery’s vierde speelfilm te omschrijven, een drama en tezelfdertijd een prachtig en triest verhaal over liefde en verlies dat Casey Affleck en Rooney Mara herenigde, de twee acteurs uit zijn tweede film, dat andere veelgeprezen en kleine meesterwerk, getiteld “Ain’t Them Bodies Saints” (2013). Voor beide films liet Lowery zich omringen door enkele vrienden; dat volstond voor hem om de films te maken.
David Lowery (geb. 1980) is een Amerikaanse filmregisseur, scenarioschrijver en editor, ook bekend van de live-action fantasy-avonturenfilm “Pete’s Dragon” (2016, een remake van de Disney-musical uit 1977); het misdaaddrama “The Old Man & the Gun” (2018) met in de hoofdrol Robert Redford, een film die herinneringen oproept aan de Hollywoodfilms van eind jaren zestig en begin jaren zeventig; en het verbazingwekkende middeleeuwse fantasy-epos “The Green Knight” (2021), een bewerking van “Sir Gawain and the Green Knight,” een gedicht uit de 14de eeuw, en één van de bekendste King Arthur-verhalen.

Lowery switcht moeiteloos van kleine, onafhankelijke films naar grootschalige Hollywoodfilms en terug, maar dat verandert niets aan zijn manier van werken als filmregisseur. Ongeacht de omvang van de productie blijft het creatieve proces hetzelfde. Het enige wat hij nodig heeft, zijn acteurs, een tafel, een paar stoelen, een camera en een cameraman.
De grote verscheidenheid aan onderwerpen die in zijn films aan bod komen, heeft ervoor gezorgd dat hij inmiddels is uitgegroeid tot één van de meest getalenteerde filmregisseurs van zijn generatie. Hij schrijft zijn scenario’s meestal zelf en elke keer—ongeacht het onderwerp van de film—weet hij als geen ander de essentie te vatten van hetgeen hij wil vertellen aan zijn publiek. Als een geboren verteller van boeiende verhalen maakt hij keer op keer zeer lonende en verrijkende films.
Nadat hij in oktober 2014 al eens te gast was op het Film Fest Gent, keerde hij afgelopen oktober voor de tweede keer terug naar Gent, waar volgend gesprek met hem werd opgetekend.
Toen we elkaar in 2014 voor het eerst ontmoetten, zei je tijdens ons interview, ‘Wat ik van mijn werk verwacht, is dat het een zekere mate van integriteit heeft.’ We zijn nu negen jaar en vier films later en je houdt je schijnbaar moeiteloos aan je normen. Is het gemakkelijk om de lat zo hoog te leggen?
Ik zou mezelf geen regisseur kunnen noemen of zelfs ’s nachts niet eens kunnen slapen als ik dat niet zou nastreven. Ik prijs me gelukkig dat ik heel weinig compromissen heb moeten sluiten bij de films die ik heb gemaakt. Ik heb er zelfs helemaal geen gesloten. Ik blijf altijd bij mijn standpunt en probeer de best mogelijke versie van de film te maken, en die ook op het scherm te krijgen. Als ik er ooit mee zou stoppen of zelfs maar gas zou terugnemen, dan zou ik mezelf gewoon teleurstellen. We brengen een crew samen, we brengen acteurs bij elkaar, we nemen de film op en we proberen er met z’n allen iets van te maken. Het is mijn taak om te werken met hetgeen iedereen me aanreikt en daar het beste uit te halen. Ik weet dat perfectie niet bestaat, maar je moet die perfectie wel zo dicht mogelijk benaderen. Dat is mijn streefdoel en ik doe er alles aan om dat te bereiken.
Wat kenmerkend is aan je films, is je poëtische filmische gevoeligheid. Die is heel herkenbaar. Ben je het daarmee eens, of is die beschrijving misschien te beperkt?
Ik denk niet dat die te beperkt is, want ik vind dat poëzie en film gelijkgestemde mediums zijn, in die zin dat ze een taal gebruiken om gevoelens op te roepen die niet gebonden is aan hun letterlijke betekenis. Literatuur, als roman, kan op die manier werken; een roman kan poëzie bevatten, maar het medium is niet zo vloeiend als poëzie. Film kan didactisch zijn, het kan letterlijk zijn, maar het heeft ook de mogelijkheid om zóveel meer te zijn. En ik hou ervan om films te maken die in die richting gaan, naar het transcendente, naar poëzie en metaforen, en die een betekenis kunnen geven die verder reikt dan de alledaagse details waarvan ze deel uitmaken.
“Ain’t Them Bodies Saints” (2013, trailer)
Toen ik “Ain’t Them Bodies Saints” voor het eerst zag, vroeg ik me af wat je als filmmaker zou kunnen doen om nog hoger te mikken. Maar je hebt er weinig moeite mee om je grenzen te verleggen.
Ik weet dat ik mezelf intrinsiek ga herhalen omdat ik ben wie ik ben, en mijn films zullen een gevoel voor stijl en thematische samenhang hebben die intrinsiek van mij zijn. Maar los daarvan wil ik me nooit vervelen en wil ik mezelf blijven uitdagen. Dus bij elke film die ik maak—en ook omdat ik m’n scenario’s zelf schrijf—wanneer ik een idee heb, denk ik, ‘Wel, dat heb ik nog nooit eerder gedaan?’ Of wanneer ik een boek lees, ‘Het zou een uitdaging zijn om dit te verfilmen.’ Ik kijk er ook vaak naar uit om te toetsen in welke mate je iets kan vertellen en hoe het in een film zal overkomen. Maar soms is het ook gewoon een idee dat ineens opkomt; wanneer ik een scenario heb geschreven en de film maak, dan zit ik er helemaal middenin. Ik daag mezelf dan uit, amuseer me ook, en probeer nieuwe manieren te vinden om mezelf als bioscoopbezoeker te prikkelen. Ik denk dan, ‘Wat zou ik willen zien? Zou ik als toeschouwer een kaartje voor deze film willen kopen, zou ik enthousiast genoeg zijn om hem te willen zien? Zou ik enthousiast zijn over wat deze film vertelt op de manier waarop hij alles vertelt?’ De films die ik maak en de manier waarop ze tot stand komen, beginnen vanuit die invalshoek, waarbij ik mezelf beschouw als het publiek. Als ik denk aan de regisseurs die me inspireren, hun stijl is altijd herkenbaar in hun films. Maar ze gaan ook telkens een stap verder en proberen zichzelf niet te herhalen; ze zoeken nieuwe uitdagingen en proberen ook het medium iets extra’s mee te geven. Zoiets prikkelt en inspireert me, en dat wil ik ook nastreven.
En ondertussen zijn je films erg succesvol. Tot nu toe bedraagt hun totale wereldwijde omzet ruim dan 180 miljoen dollar. Zorgt dat ervoor dat je je acteurs gemakkelijk zelf kan kiezen?
Ik denk dat het niet zozeer het succes is, want geen van hen is ooit een kaskraker geweest. Ik heb nog nooit een film gemaakt die zoveel geld opbracht als een “Spiderman,” weet je. Maar in verhouding tot hun budget hebben ze het wel goed gedaan en ze werden goed ontvangen. Ik denk dat acteurs mijn films zien en de kansen zien die ik andere acteurs geef, in die zin dat je een personage of een verhaal hebt waarin ze misschien hun tijd en energie willen investeren, of op zijn minst een ietwat onverwachte kans zien om iets te proberen die ze elders niet zo gemakkelijk krijgen. Dat is volgens mij het gevoel. En ik probeer ook een omgeving te creëren waar acteurs hun beste werk kunnen leveren en er plezier aan beleven. Dat beschouw ik als een belangrijk deel van het werk: een omgeving en een sfeer creëren waar iedereen de mogelijkheid heeft om alles te kunnen geven—in de eerste plaats de acteurs dan, want zij zijn degenen die de film op het scherm brengen. Hen de gelegenheid geven om die kans ook te benutten omdat ze die misschien niet alle dagen krijgen.
“The Old Man & the Gun” (2018, trailer)
Hoe schrijf je je dialogen en regisseer je een acteur als Robert Redford?
[Lacht.] Met Robert Redford had ik de luxe om met hem eerst “Pete’s Dragon” te maken. Zijn rol in die film was niet voor hem geschreven, maar van zodra hij bij de film betrokken raakte, kon ik aan zijn dialogen werken en ze min of meer op hem afstemmen. Dus het was een enorme luxe om eerst die film te kunnen maken, want nadat ik “Pete’s Dragon” had gemaakt, kon ik “The Old Man & the Gun” herschrijven; toen wist ik hoe het was om Robert Redford te regisseren, hoe je inspeelt op die twinkel in zijn ogen, en de manier waarop hij voor de camera staat. Ik heb dus het scenario volledig en speciaal voor hem herschreven. Hij zou die rol sowieso gespeeld hebben—“The Old Man & the Gun” was zijn project en hij was ermee naar mij gekomen, maar toen ik de eerste versies had geschreven, kende ik hem nog niet als persoon of als acteur. Ik kende hem alleen als filmster. Ik wist dat hij de rol zou spelen, maar ik had het scenario niet geschreven met hem in het achterhoofd. Nadat ik met hem had gewerkt, wist ik precies hoe ik dat moest doen en heb ik het scenario dus helemaal herschreven. Daardoor hebben we met de film een heel prettige tijd gehad; ik heb het zó kunnen schrijven dat we met hem een geweldige tijd op de set zouden hebben.
Heeft hij enige regie of aanwijzingen nodig?
Een beetje, ja. Hij wil dat ook. Ik was heel nieuwsgierig omdat hij zelf zoveel geweldige films heeft gemaakt, en wanneer hij op de set komt, zou hij misschien als regisseur denken of mijn keuzes als regisseur beoordelen. Maar zelfs toen we “Pete’s Dragon” maakten, liet hij me heel snel weten dat hij er enkel was om te acteren. Hij wist heel goed wat hij moest doen, maar hij wilde ook geregisseerd worden. Met alle acteurs waarmee ik heb gewerkt, vooral de laatste jaren, als je een film goed cast, dan lukt het. Negentig procent van het werk is dan gedaan. De acteurs komen op de set, ze leveren geweldig werk omdat het topacteurs zijn, en dan moet ik enkel maar werken aan die extra tien procent. Soms komen ze op de set en spelen ze hun scènes meteen feilloos; dat is gewoon perfect. Maar meestal is er nog wat werk nodig, gewoon de energie aanpassen van hetgeen ze de film of mij willen geven. Dan komt de regisseur in beeld. Maar ik heb ook al gehad dat alles van bij het begin perfect verliep. Dan kan ik rustig achterover leunen, toeschouwer zijn en genieten van de hetgeen ik live op de set te zien krijg [lacht]. Meer wel dan niet hebben ze een duwtje nodig in de een of andere richting. Daar moet ik dan inspringen om hun vertolking iets bij te schaven.
Een ander sterk punt van je films is dat je bijwijlen niet al te veel dialoog nodig hebt. In “Pete’s Dragon” bijvoorbeeld hoor je de stilte van het bos, en in “The Green Knight” ruik je de lucht. Ben je je bewust van de impact die jouw films hebben?
Nee, niet echt, hoewel ik alleen aan het publiek denk omdat ik de film voor mezelf als toeschouwer maak. Als ik op de set ben, heb ik het gevoel dat ik probeer om alles draaiende te houden en ervoor te zorgen dat we iets maken dat op het einde van de rit mooi samenkomt. Er heerst een zeker gevoel van wanhoop als je op de set bent—bij mij toch—maar ik laat het aan niemand merken. Het lijkt er soms op alsof we alles nauwelijks aan elkaar houden en dat we net genoeg beeldmateriaal hebben om een film te hebben die hopelijk zal werken. Van zodra de postproductie begint en je kijkt naar de beelden, dan besef je dat je alles hebt wat je moet hebben. Er werd heel doelgericht gewerkt, en op de set is niets aan het toeval overgelaten, terwijl je dacht dat het wel misliep. Dat komt omdat je al zo lang met het project bezig bent; je hebt het scenario geschreven, alle voorbereiding meegemaakt, de preproductie en—als je het geluk hebt om te repeteren—de repetities. Je legt de puzzelstukjes netjes bij mekaar zodat je op de set vlot kan werken, ook al heb je daar dan misschien het gevoel dat het niet klopt. Maar wat er gebeurt, is dat alles verloopt zoals gepland. De paniek of de wanhoop die ik op de set voel, toont aan dat alles goed samenkomt. Het is gewoon een natuurlijke reactie die je hebt als je een film maakt; je beseft dat de zon ondergaat en je hebt nog maar een kwartier om een hele scène te draaien. Dan krijg je natuurlijk het gevoel dat je het niet voor mekaar krijgt zoals je het zou willen. Je wil dat je genoeg tijd had om tien takes te doen, en je vindt het erg dat je die tien takes niet hebt gedraaid, want je weet zeker dat, indien je ze alle tien had gedaan, de tiende de beste was geweest. Maar dan ben je in de montagekamer, je kijkt naar de eerste take en je ziet dat die al perfect is. Dus al die stress is voor niets geweest.
“A Ghost Story” (2017, trailer)
“A Ghost Story” is mijn favoriete film. Heb jij een voorkeur, of een film die je je meest persoonlijke film beschouwt?
“A Ghost Story”—en tot op zekere hoogte ook “Pete’s Dragon.” “Peter Pan and Wendy” was een heel persoonlijke film voor mij toen we hem aan het opnemen waren. Maar nu de film bijna klaar is, is het eindproduct niet meer zo persoonlijk als ik dacht toen we draaiden. Dat komt alleen omdat “Peter Pan” zo’n geliefd verhaal is; tijdens de opnamen voelde het aan alsof we iets vertelden dat nog nooit eerder was verteld. En ik was er zo persoonlijk bij betrokken dat het leek alsof ik al mijn emoties in de film kwijt kon. Tijdens de montage besefte ik dat dat wel klopte, maar ook dat “Peter Pan” een verhaal is dat iedereen kent. Het is geen nieuw verhaal en dat temperde de emoties die ik voelde tijdens de opnamen. Dus ik weet niet of “Peter Pan” de meest persoonlijke film wordt die ik ooit heb gemaakt, maar de ervaring op zich was dat wel. Ik voelde me nooit zo verbonden met een film als toen. Maar als je een film in zijn geheel neemt, van begin tot einde, dan denk ik dat “A Ghost Story” waarschijnlijk m’n meest persoonlijke film is.
Klopt het dat je die film zelf hebt gefinancierd?
Samen met een paar vrienden, zoals Toby Halbrooks, die al mijn films produceert. Ik was van plan om de financiering alleen te doen, maar hij zei, ‘Laten we enkele vrienden zoeken die er ook wat geld in investeren.’ Dus het waren Toby, ik en twee andere vrienden die alles betaalden, en we probeerden het aanvankelijk voor minder dan 100.000 dollar, maar het werd uiteindelijk toch iets meer. Maar het was nog haalbaar; “Pete’s Dragon” maakte het voor mij mogelijk om “A Ghost Story” te financieren. Ik werd voor het eerst in mijn leven betaald voor “Pete’s Dragon” en ik dacht, ‘Ik kan niets beters bedenken dan dit geld te gebruiken om een nieuwe film te maken.’
“A Ghost Story” bracht meer dan twee miljoen dollar op, wat ongeveer twintig keer de investering was. Dat is in deze tijd, waarin films zo duur zijn geworden, een goede investering geweest, neem ik aan?
Het is de enige film die we hebben gemaakt waar iedereen die erin heeft geïnvesteerd er ook iets aan overhoudt. De andere films zijn ook succesvol geweest, maar de boekhouding in Hollywood werkt zodanig dat we er waarschijnlijk geen geld van zullen zien. Maar met “A Ghost Story” was het verhoudingsgewijs zeker de meest succesvolle film die we hebben gemaakt [lacht].

Was het toeval dat je Casey Affleck en Rooney Mara hebt gecast voor de hoofdrollen in “A Ghost Story,” nadat je eerder met hen had gewerkt bij “Ain’t Them Bodies Saints”?
Het was meer een gevoel van comfort en door hen gewoon kennen. Ik kende hen op dat moment als vrienden. Ik kon hen gewoon bellen en vragen of ze een paar weken een vreemde film wilden maken in Texas. Ik had niet verwacht dat ze zouden instemmen, maar ze gingen akkoord, en daar ben ik ongelooflijk dankbaar voor. Maar toen ik het scenario aan het schrijven was, wist ik alleen wat ik op emotioneel vlak wilde vertellen. Ik wist niet of het zou werken, ik wist niet of het een speelfilm zou worden of niet, ik wist niet eens zeker hoe het scenario er op het scherm zou uitzien. Wat ik wel wist, is dat ik zoveel mogelijk vrienden wilde hebben om me te helpen bij het maken van die film. Casey en Rooney kwamen allebei naar Texas, en de film was een labor of love in de breedst mogelijke zin van het woord. Niemand werd betaald, er was geen enkele vergoeding. “A Ghost Story” gaf ons de kans om een film te maken die heel bijzonder zou worden.
Film Fest Gent
22 oktober 2022
FILMS
HAPPY BIRTHDAY (2002) DIR – SCR Yen Tan PROD Mark Buchanan CAM Jack Burroughs ED Jay Wesson MUS Steve Whitehouse CAST Benjamin Patrick, Michelle E. Michael, John K. Frazier, Devashish Saxena, Ethel Lung, Denton Blane Everett, Xiao Fei Zhao, James M. Johnston, David Lowery (Videographer)
DEADROOM (2005) DIR – PROD – SCR David Lowery, James M. Johnston, Nick Prendergast, Yen Tan CAM Jim McMahon ED David Lowery MUS Daniel Huffman CAST Sue Birch, Rebecca Bustamante, Mark Forte, Harry Goaz, Jeff Griffin, Grant James, Renée Kelly
CIAO (2008) DIR Yen Tan PROD David Lowery, Jim McMahon SCR Yen Tan, Alessandro Calza CAM Michael Roy ED David Lowery MUS Stephen Altman CAST Chuck Blaum, Adam Neal Smith, Ethel Lung, John S. Boles, Margaret Lake, Tiffany Vollmer, Alessandro Calza, Clementina Plasencia
BLOOD ON THE HIGHWAY (2008) DIR Blair Rowan, Barak Epstein PROD Barak Epstein SCR Blair Rowan, Chris Gardner CAM Clay Liford ED Michael Fleetwood MUS Paul Nichols CAST Dave George, Robin Gierhart, Nate Rubin, Tony Medlin, Laura Stone, Chris Gardner, Nicholas Brendon, Tom Towles, David Lowery (Vampire), James M. Johnston
ST. NICK (2009) DIR – SCR – ED David Lowery PROD James M. Johnston CAM Clay Liford MUS Daniel Hart CAST Savanna Sears, Tucker Sears, Monique Byars, Riley Cole, Harry Goaz, Barlow Jacobs, Andrew Sensening
ALEXANDER THE LAST (2009) DIR – CAM – ED Joe Swanberg PROD Joe Swanberg, Noah Baumbach, Anish Savjani SCR David Lowery, Joe Swanberg, Amy Seimetz, Jess Weixler, Barlow Jacobs, Justin Rice MUS Justin Rice, Jo Schornikow CAST Jess Weixler, Justin Rice, Barlow Jacobs, Amy Seimetz, Jane Adams, Josh Hamilton, Jo Schornikow, Sean Price Williams, David Lowery (Stagehand)
IT WAS GREAT, BUT I WAS READY TO COME HOME (2009) DIR Kris Swanberg PROD Kris Swanberg, Joe Swanberg SCR David Lowery, Kris Swanberg, Jade Healy, Benjamin Kasulke CAM Benjamin Kasulke ED David Lowery MUS Orange Mighty Trio CAST Kris Swanberg, Jade Healy, Chris Trujillo, Nick Drashner, Caitlin Donohue
SHADOWBOXING (2010) DIR – SCR Jesse Klein PROD Jesse Klein, Tristan Borys, Marley Sniatowsky, Marc Cloutier, Durga Chew-Bose CAM Kunitaro Ohi ED David Lowery, Yusef Svacina MUS Christopher Cox CAST Bobby Lamont, Karl Werleman, Danny Coleman, Philip Xavier Matz, Susan Corbett, Dermai Zan Young, Ezra Gray
LOVERS OF HATE (2010) DIR – SCR – ED Bryan Poyser PROD Megan Gilbride CAM David Lowery MUS Kevin Bewersdorf CAST Chris Doubeck, Heather Kafka, Alex Karpovsky, Zach Green, Lana Dietrich, Garry Peters, Harper Cummings
AUDREY THE TRAINWRECK (2010) DIR – SCR – ED Frank V. Ross PROD Adam Donaghey CAM David Lowery MUS John Medeski CAST Nathan Adloff, Anthony J. Baker, Tim Baker, Denise Blank, Teressa Bondavalli, Brittany Brumfield, Zack Buell, Adam Donaghey
BAD FEVER (2011) DIR – PROD – SCR Dustin Guy Defa CAM Mike Gioulakis ED David Lowery, Dustin Guy Defa CAST Kentucker Audley, Allison Baar, Hayward Buchanan, Dustin Guy Defa, Eleonore Hendricks, Scott Parisi, Dane Stevens, Annette Wright
UNIVERSAL SQUADRONS (2011) DIR Mark Willhone PROD Lisa K. Jenkins SCR Mark Millhone, Daniel Raymond O’Brien (verhaal van Mark Willhone) CAM Clay Liford ED David Lowery MUS John David Kent CAST Riley Smith, Willa Ford, Barry Corbin, Christian Kane, Marshall R. Teague, David Bron, Adrian Green, Bryan Massey
UNCERTAIN, TX (2011) DIR – PROD Eric Steele SCR Eric Steele, Hunter Wood CAM Clay Liford ED David Lowery CAST Marjorie Hayes, Richard Rollin, Eric Steele, Caroline White, Hunter Wood, Clay Yocum
SUN DON’T SHINE (2012) DIR – SCR Amy Seimetz PROD Amy Seimetz, Kim Sherman CAM Jay Keitel ED David Lowery, Amy Seimetz MUS Ben Lovett CAST Kate Lyn Sheil, AJ Bowen, Kentucker Audley, Kit Gwin, Mark Reeb, Gregory Gordon Schmidt
NOR’EASTER (2012) DIR – SCR Andrew Brotzman PROD Veronica Nickel CAM Ian Bloom ED David Lowery MUS Danny Bensi, Saunder Jurriaans CAST David Call, Richard Bekins, Liam Aiken, Haviland Morris, Rachel Brosnahan, Danny Burstein, Geary Smith
UPSTREAM COLOR (2013) DIR – SCR – CAM – MUS Shane Carruth PROD Shane Carruth, Ben LeClair, Casey Gooden ED David Lowery, Shane Carruth CAST Amy Seimetz, Frank Mosley, Shane Carruth, Andrew Sensening, Thiago Martins, Kathy Carruth, Meredith Burke, Andreon Watson
AIN’T THEM BODIES SAINTS (2013) DIR – SCR David Lowery PROD Cassian Elwes, James M. Johnston, Amy Kaufman, Toby Halbrooks, Jay Van Hoy, Lars Knudsen CAM Bradford Young ED Craig McKay, Jane Rizzo MUS Daniel Hart CAST Casey Affleck, Rooney Mara, Ben Foster, Keith Carradine, Kennadie Smith, Jacklynn Smith, Nate Parker, Robert Longstreet, Charles Baker
PIT STOP (2013) DIR Yen Tan PROD James M. Johnston, Jonathan Duffy, Kelly Williams, Eric Steele SCR David Lowery, Yen Tan CAM Hutch ED Don Swaynos MUS Curtis Heath CAST Bailey Bass, Marcus DeAnda, Yesenia Garcia, Bill Heck, Heather Kafka, Richard C. Jones, Alfredo Maduro, Jonny Mars, Amy Seimetz
EMPIRE BUILDER (2014) DIR Kris Swanberg PROD Kate Johnston SCR Kris Swanberg, Kate Johnston CAM – ED David Lowery CAST Kristin Davis, Samantha Newman, Bill Ross IV, Kate Lyn Sheil, Caitlin Stainken, Joe Swanberg, Jude Swanberg
PETE’S DRAGON (2016) DIR David Lowery PROD Jim Whitaker SCR David Lowery, Toby Halbrooks (scenario PETE’S DRAGON [1977] van Malcolm Marmorstein; verhaal van Seton I. Miller, S.S. Field) CAM Bojan Bazelli ED Lisa Zeno Churgin MUS Daniel Hart CAST Bryce Dallas Howard, Robert Redford, Oakes Fegley, Oona Laurence, Wes Bentley, Karl Urban, Isiah Whitlock Jr.
LISTEN UP PHILIP (2016) DIR – SCR Alex Ross Perry PROD David Lowery, Joshua Blum, Katie Stern, Toby Halbrooks, James M. Johnston CAM Sean Price Williams ED Robert Greene MUS Keegan DeWitt CAST Jason Schwartzman, Elisabeth Moss, Krysten Ritter, Joséphine de la Baume, Jonathan Pryce, Jess Weixler
A GHOST STORY (2017) DIR – SCR – ED David Lowery PROD Adam Donaghey, James M. Johnston, Toby Halbrooks CAM Andrew Droz Palermo MUS Daniel Hart CAST Casey Affleck, Rooney Mara, McColm Cephas Jr., Kenneisha Thompson, Grover Coulson, Liz Franke, Barlow Jacobs, Richard Krause, David Lowery (Neighbor’s Ghost)
THE YELLOW BIRDS (2017) DIR Alexandre Moors PROD Mark Canton, Jeffrey Sharp, Courtney Solomon SCR David Lowery, R.F.I. Porto (boek van Kevin Powers) CAM Daniel Landin ED Joe Klotz MUS Adam Wiltzie CAST Alden Ehrenreich, Tye Sheridan, Jack Huston, Jennifer Aniston, Toni Collette, Jason Patric, Lee Tergesen, Rhoda Griffis, Carrie Wampler
THE OLD MAN & THE GUN (2018) DIR David Lowery PROD Robert Redford, James M. Johnston, James D. Stern, Jeremy Steckler, Dawn Ostroff, Anthony Mastromauro, Toby Halbrooks, Bill Holderman SCR David Lowery (artikel van David Grann) CAM Joe Anderson ED Lisa Zeno Churgin MUS Daniel Hart CAST Casey Affleck, Robert Redford, Sissy Spacek, Danny Glover, Elisabeth Moss, Tom Waits, Keith Carradine, John David Washington, Isiah Whitlock Jr.
THE GREEN KNIGHT (2021) DIR – SCR – ED David Lowery PROD Anjay Nagpal, James M. Johnston, Tim Headington, Toby Halbrooks CAM Andrew Droz Palermo MUS Daniel Hart CAST Dev Patel, Alicia Vikander, Joel Edgerton, Joe Anderson, Noelle Brown, Sarita Choudhury, Anaïs Rizzo, Nita Mishra, Tara Mae, Atheena Frizzell
PETER PAN & WENDY (2023) DIR David Lowery PROD Joe Roth, Jeff Kirschenbaum, Jim Whitaker SCR David Lowery, Toby Halbrooks (adaptatie van PETER PAN [1953, animatiefilm] van J.M. Barrie; story by Ted Sears, Erdman Penner, Bill Peet, Winston Hibler, Joe Rinaldi, Milt Banta, Ralph Wright, William Cottrell) CAM Bojan Bazelli ED Lisa Zeno Churgin MUS Daniel Hart CAST Alexander Molony, Ever Anderson, Jude Law, Yara Shahidi, Joshua Pickering, Jim Gaffigan, Noah Matthews Matofsky