Janet Leigh: “Norma Shearer was dé ultieme ster. Ze was een ster als geen andere.’

In februari 1946 stormde Norma Shearer de lobby binnen van de Sugar Bowl Ski Lodge in Soda Springs, Californië. Ze zag een foto van een fris tienermeisje met een onmiskenbare charme op de balie van de receptionist. ‘Wat een knap gezichtje,’ zei ze, ‘ze zou in films moeten meespelen. Mag ik een kopie van die foto meenemen?’

Dat knappe gezichtje behoorde toe aan Janet Leigh, die later een iconische actrice werd en vooral bekendheid verwierf met haar rol in Alfred Hitchcock’s “Psycho” (1960). Janet Leigh uitte meer dan eens diepe bewondering voor de klassieke Hollywoodster Norma Shearer (1902-1983). Hoewel ze uit verschillende tijdperken kwamen—Shearer’s bekendheid bereikte een hoogtepunt in de jaren 30, en Leigh werd beroemd aan het eind van de jaren 40—kruisten hun carrières elkaar door hun gedeelde studio MGM en een wederzijds respect voor elkaar. Leigh’s debuutfilm was “The Romance of Rosy Ridge” (1947); op de foto bovenaan, Norma Shearer, links, op de set van de film met hoofdrolspelers Janet Leigh en Van Johnson.

Norma Shearer, vaak omschreven als “The First Lady of MGM,” was een echte filmpionier. Ze maakte met succes de overstap van de stomme film naar de geluidsfilm, en bleef meer dan tien jaar lang een absolute publiekstrekker. Bekend om haar elegantie, intelligentie en overtuigende présence op het scherm, deinsde ze er niet voor terug om geëmancipeerde of complexe vrouwen te portretteren, vooral in het pre-Code-tijdperk. Rollen in films zoals “The Divorcee” (1930), waarvoor ze een Oscar won als Beste Actrice, en “A Free Soul” (1931), droegen bij aan haar positie en maakten van haar een symbool in het portretteren van progressieve en vrijgevochten vrouwen op het witte doek.

Janet Leigh in Beverly Hills in 2000 | Film Talk

Janet Leigh noemde Shearer vaak een belangrijke inspiratiebron, met name vanwege haar talent om kracht en kwetsbaarheid in perfecte harmonie met elkaar te combineren. Leigh zei ooit dat Norma Shearer ‘nooit genoegen nam met enkel maar mooi te zijn,’ en dat haar vertolkingen ‘integriteit en gelaagdheid’ uitstraalden.

Wat Leigh vooral fascinerende, was hoe Shearer rollen creëerde die de verwachtingen van vrouwen in Hollywood destijds tartten. Ze bewonderde ook Shearers elegantie, zowel op als naast het scherm. In een tijdperk waarin imago àlles was, straalde Shearer gratie uit zonder afstandelijk over te komen. Janet Leigh, bekend om haar nuchtere persoonlijkheid, waardeerde deze kwaliteit en imiteerde die gedurende haar hele carrière—een carrière die dus begon toen filmlegende Norma Shearer haar foto zag in de Sugar Bowl Ski Lodge. Ze stuurde die foto naar [destijds Hollywood-agent] Lew Wasserman, en binnen de kortste keren stond Janet Leigh op de set van MGM. ‘Ik ben daar heel dankbaar voor, want Norma Shearer was degene met wie het allemaal begon, hoewel ze niets meer te maken had met de films die ik nadien maakte. Het was gewoon een kwestie van perfecte timing,’ vertelde Janet Leigh me toen ik haar in augustus 2000 ontmoette voor een interview in haar huis aan Summitridge Drive in Beverly Hills.

Het was geen toeval dat Norma Shearer de jonge Leigh introduceerde bij Metro-Goldwyn-Mayer. Shearer had er gans haar carrière gewerkt; ze tekende zelfs al in 1923 een contract bij Louis B. Mayer Pictures, een jaar voordat het samensmolt met Metro Pictures en de Samuel Goldwyn Company tot Metro-Goldwyn-Mayer, en ze werkte exclusief voor MGM totdat ze in 1942 een punt zette achter haar carrière. Ze was toen 40.

In 1927 trouwde ze met Mayer’s rechterhand, de vice-president en productiechef van de studio, Irving G. Thalberg, tot zijn vroegtijdige dood in september 1936 op 37-jarige leeftijd. Wanneer je het dus over Norma Shearer hebt, moet je je ook op Thalberg richten; ze gaan hand in hand. Je kunt de ene niet loskoppelen van de andere, want tijdens hun hoogtijdagen schreven ze hun unieke hoofdstuk in de geschiedenis van Hollywood met elkaar, voor en door elkaar, en dankzij elkaar. Hij superviseerde niet enkel al haar films, maar ook ‘meer films dan eender welke producer in de geschiedenis,’ zonder ooit zijn naam op het scherm te willen. ‘Ik wil mijn naam niet op het scherm, want eer is iets dat je aan anderen moet geven. Als je in de positie bent om jezelf eer te geven, heb je die niet nodig,’ zei hij. De New York Times beschreef hem in een editorial na zijn dood als the most important force in Hollywood history.

Joan Fontaine, Norma Shearer, Rosalind Russell, Spring Byington, en Paulette Goddard in “The Women” (1939) | Marvin Paige Motion Picture and Television Archive

De Thalbergs, samen met Douglas Fairbanks en Mary Pickford, worden beschouwd als één van Hollywood’s power couples en gaven de filmindustrie in zijn vroege jaren een ware boost door een mix van creativiteit, zakelijk inzicht en een sterrenstatus die de jaren 20 en 30 van vorige eeuw definieerden. De Hollywoodgeschiedenis herinnert hen niet alleen om hun individuele prestaties, maar ook om de manier waarop ze samen zowel kunst als de zakenwereld naar een hoger niveau tilden. Na zijn dood bleef Norma Shearer overigens een invloedrijke figuur binnen de studio, zelfs tijdens haar pensioen, toen ze zich buiten de schijnwerpers hield. Ze bezat ook een groot deel van de aandelen van de studio.

Kort na mijn interview met Janet Leigh stuurde ik haar een fax en vroeg of ik haar kort mocht bellen voor wat meer achtergrondinformatie over Norma Shearer en wat de voormalige legende voor haar betekende. De volgende dag hingen we aan de telefoon en zei ze, ‘Norma Shearer was de ultieme ster, ze was een ster als geen andere, en ze was mijn fairy godmother. Ze had een enorme flair en uitstraling.’

Norma Shearer in “Marie Antoinette” (1936)

Wat was haar favoriete film van Norma Shearer? ‘Dat is “Marie Antoinette” [1936], daar bestaat geen twijfel over. Ze is pràchtig in de kostuumscènes, en herinner je je de scène waarin ze opgesloten zat in haar cel, wanhopig bezorgd om haar kinderen? Dat is één van de meest memorabele scènes uit de filmgeschiedenis.’

‘Ik had het geluk dat ze me onder haar hoede nam. Ze bood me een unieke kans en ze opende een compleet nieuwe wereld voor me,’ zei Janet Leigh. ‘Ze nam me op in haar vriendenkring. Ik ging naar feestjes op haar landgoed, ik ging met haar skiën in Sun Valley en in de loop der jaren werden we goede vrienden.’

Andere getuigenissen over Norma Shearer en Irving Thalberg, afkomstig van gesprekken met MGM-regisseur George Sidney, actrice en tweevoudige Oscarwinnares Luise Rainer, Carla Laemmle, TV-acteur Richard Anderson (schoonzoon van de Thalbergs van 1961 tot 1973), en actrice Marsha Hunt, zijn hier terug te vinden in dit Engelstalige eerbetoon aan de Thalbergs.

Tot slot had ik ook nog gemaild met Deborah Thalberg (geb. 1966), dochter van Irving G. Thalberg Jr., en kleindochter van Norma Shearer en Irving G. Thalberg, met de vraag of ze beschikbaar was voor een gesprek via de telefoon. Zij stuurde een vriendelijke mail terug waarin ze schreef, Dear Mr. Verswijver, How very kind of you to contact me. I agree, my grandparents were a seminal couple during the creation of the film industry. But I have nothing to add to their legacy, no particular insights. I only met Norma once, and Irving had long since died before I was born. My father never spoke to me of the impact that the industry had on his life. There are far better historians than myself who have studied their careers. My friend Mark Vieira has written books on Norma and Irving. Darin Barnes is a collector of Hollywood memorabilia and knowledge. They would both be far more helpful than myself. If you want contact for either of them, please let me know. Best to you, Deborah.

FILMS VAN NORMA SHEARER

THE FLAPPER (1920) DIR Alan Crosland SCR Frances Marion (also story) CAM John W. Brown ED H.J. McCord CAST Olive Thomas, Theodore Westman Jr., William P. Carleton, Warren Cook, Katherine Johnston, Arthur Housman, Louise Lindroth, Norma Shearer (Schoolgirl [uncredited])

WAY DOWN EAST (1920) DIR – PROD D.W. Griffith SCR Anthony Paul Kelly (play “Way Down East” [1897] by Lottie Blair Parker) CAM G.W. Bitzer, Paul H. Allen, Charles Downs, Hendrik Sartov ED Rose Smith, James Smith CAST Lillian Gish, Richard Bartelmess, Mrs. David Landau, David Sherman, Burr McIntosh, Josephine Bernard, Mrs. Morgan Belmont, Norma Shearer (Barn Dancer [uncredited])

THE RESTLESS SEX (1920) DIR Robert Z. Leonard, Leon D’Usseau SCR Frances Marion (novel “The Restless Sex” [1918] by Robert W. Chambers) CAM Allen G. Siegler CAST Marion Davies, Ralph Kellard, Carlyle Blackwell, Charles Lane, Robert Vivian, Etna Ross, Stephen Carr, Jane Darwell, Norma Shearer (Reveler at Artists ball [uncredited])

THE STEALERS (1920) DIR Christy Cabanne SCR Christy Cabanne (also story) CAM Georges Benoît CAST William H. Tooker, Robert Kenyon, Myrtle Morse, Norma Shearer (Julie Martin), Ruth Dwyer, Eugene Borden, Jack Crosby, Matthew Betz, John B. O’Brien, Downing Clarke, Walter Miller

THE LEATHER PUSHERS (1922) DIR Edward Laemmle PROD Carl Laemmle SCR H.C. Witwer CAM George Coudert CAST Reginald Denny, Billy Sullivan, Hayden Stevenson, Sam J. Ryan, Charles Ascot, Sam McVey, Helen Toombs, Brian Darley, Edgar Kennedy, Norma Shearer (Rose Del Mar)

THE MAN WHO PAID (1922) DIR Oscar Apfel SCR Marion Brooks (also story) CAST Wilfred Lytell, Norma Shearer (Jeanne Thornton), Florence Rogan, Fred C. Jones, Bernard Siegel, David Hennessey, Charles Byer, Erminie Gagnon, Frank Montgomery, Oscar Apfel

THE BOOTLEGGERS (1922) DIR Roy Sheldon SCR Thomas F. Fallon (also story) CAM Anthony G. Trigili CAST Walter Miller, Paul Panzer, Jules Cowles, Hazel Flint, Norma Shearer (Helen Barnes), Jane Allen, Lucia Backus Seger

CHANNING OF THE NORTHWEST (1922) DIR Ralph Ince SCR Edward J. Montagne (story by John Willard) CAM John W. Brown CAST Eugene O’Brien, Gladden James, Norma Shearer (Jess Driscoll), James Seeley, Pat Hartigan, Nita Naldi, Harry Lee, Jack W. Johnston, Ralph Ince

A CLOUDED NAME (1923) DIR Austin O. Huhn SCR Austin O. Huhn (story by Tom Bret) CAM Jean Logan ED Tom Bret CAST Norma Shearer (Marjorie Dare), Gladden James, Yvonne Logan, Richard Neill, Charles Miller, Frederick Eckhart, Martha Langford, Marion Bradley

MAN AND WIFE (1923) DIR John L. McCutcheon SCR Leota Morgan (also story) CAST Maurice Costello, Gladys Leslie, Norma Shearer (Dora Perkins), Edna May Spooner, Robert Elliott, Ernest Hilliard, Charles Ascot

THE DEVIL’S PARTNER (1923) DIR Caryl S. Fleming CAST Norma Shearer (Jeanne), Henry Sedley, Charles Delaney, Edward Roseman, Stanley Walpole

PLEASURE MAD (1923) DIR Reginald Barker SCR Andrew Percival Younger (novel “The Valley of Content” by Blanche Upright) CAM Norbert Brodine, Alvin Wyckoff CAST Huntley Gordon, Mary Alden, Norma Shearer (Elinor Benton), William Collier Jr., Winifred Bryson, Ward Crane, Frederick Truesdell, Joan Standling

THE WANTERS (1923) DIR John M. Stahl PROD Louis B. Mayer SCR Paul Bern, J.G. Hawks (story by Leila Burton Wells) CAM Ernest Palmer ED Margaret Booth CAST Marie Prevost, Robert Ellis, Norma Shearer (Marjorie), Gertrude Astor, Huntley Gordon, Lincoln Stedman, Lillian Langdon, Louise Fazenda

LUCRETIA LOMBARD (1923) DIR Jack Conway PROD Harry Rapf SCR Sada Cowan, Bertram Millhauser (novel “Lucretia Lombard” [1922] by Kathleen Norris) CAST Irene Rich, Monte Blue, Marc McDermott, Norma Sherer [Norma Shearer] (Mimi Winship), Alec B. Francis, John Roche, Lucy Beaumont, Otto Hoffman, Florence Lawrence

THE WOLF MAN (1923) DIR Edmund Mortimer SCR Fanny Hatton, Frederic Hatton (story by Reed Heustis) CAM Michael Farley, Don Short CAST John Gilbert, Norma Shearer (Elizabeth Gordon), Alma Francis, George Barraud, Eugene Pallette, Edgar Norton, Thomas R. Mills, Max Montesole

THE TRAIL OF THE LAW (1924) DIR – PROD Oscar Apfel SCR Marion Brooks (also story) CAM Alfred Gandolfi CAST Wilfred Lytell, Norma Shearer (Jerry Vardon), John P. Morse, George Stevens, Richard Neill, Charles Byer

BLUE WATER (1924) DIR David Hartford PROD Ernest Shipman SCR Faith Green (novel “Blue Water: A Tale of the Deep Sea Fishermen” [1907] by Frederick William Wallace) CAM Walter L. Griffin CAST Pierre Gendron, Jane Thomas, Norma Shearer (Lillian Denton), John Webb Dillion, Harlan Knight, Louis Darclay

BROADWAY AFTER DARK (1924) DIR Monta Bell PROD Harry Rapf SCR (play “Broadway After Dark” by Owen Davis; adaptation by Douglas Z. Doty) CAM Charles Van Enger CAST Adolphe Menjou, Norma Shearer (Rose Dulane), Anna Q. Nilsson, Edmund Burns, Carmel Myers, Vera Lewis, Willard Louis, Mervyn LeRoy, Edgar Norton

BROKEN BARRIERS (1924) DIR Reginald Barker SCR Sada Cowan, Howard Higgin (novel “Broken Barriers” [1924] by Meredith M. Nicholson) CAM Percy Hilburn CAST James Kirkwood, Norma Shearer (Grace Durland), Adolpe Menjou, Mae Busch, George Fawcett, Margaret McWade, Robert Agnew, Ruth Stonehouse, Robert Frazer

EMPTY HANDS (1924) DIR Victor Fleming SCR Carey Wilson (story by Arthur Stringer) CAM Charles Edgar Schoenbaum ED Howard Hawks CAST Jack Holt, Norma Shearer (Claire Endicott), Charles Clary, Hazel Keener, Gertrude Olmstead, Ramsay Wallace, Ward Crane, Charles Stevens

MARRIED FLIRTS (1924) DIR Robert G. Vignola SCR Julia Crawford Ivers (novel “Mrs. Paramor” [1923] by Louis Joseph Vance) CAM Oliver T. Marsh ED Frank E. Hull MUS  CAST Pauline Frederick, Conrad Nagel, Mae Busch, Huntley Gordon, Paul Nicholson, Patterson Dial, Alice Hollister: (as themselves [uncredited]) John Gilbert, Robert Z. Leonard, Louis B. Mayer, May McAvoy, Mae Murray, Aileen Pringle, Norma Shearer

HE WHO GETS SLAPPED (1924) DIR Victor Seastrom [Victor Sjöström] PROD Victor Seastrom [Victor Sjöström], Irving G. Thalberg [uncredited] SCR (play “He Who Gets Slapped” [1915] by Leonid Andreyev; adaptation by Victor Seastrom [Victor Sjöström], Carey Wilson) CAM Milton Moore ED Hugh Wynn MUS William Axt CAST Lon Chaney, Norma Shearer (Counsuelo), John Gilbert, Ruth King, Marc McDermott, Ford Sterling, Tully Marshall

THE SNOB (1924) DIR Monta Bell SCR Monta Bell (novel “The Snob: The Story of  a Marriage” [1924] by Helen Reimensnyder Martin) CAM André Barlatier ED Ralph Nelson CAST John Gilbert, Norma Shearer (Nancy Claxton), Conrad Nagel, Phyllis Haver, Hedda Hopper, Margaret Seddon, Aileen Manning, Hazel Kennedy, Gordon Sackville

EXCUSE ME (1925) DIR Alfred J. Goulding SCR Rupert Hughes (also play “Excuse Me” [1911]) CAM John W. Boyle, Paul Eagler, Max Fabian CAST Norma Shearer (Marjorie Newton), Conrad Nagel, Renée Adorée, Walter Hiers, John Boles, Bert Roach, William V. Mong, Edith Yorke, Gene Cameron

LADY OF THE NIGHT (1925) DIR Monta Bell SCR Alice D.G. Miller (story by Adela Rogers St. Johns) CAM André Barlatier ED Ralph Dawson MUS John Mirsalis CAST Norma Shearer (Molly Helmer/Florence Banning), Malcolm McGregor, George K. Arthur, Fred Esmelton, Dale Fuller, Lew Harvey, Betty Morrissey, Joan Crawford

WAKING UP THE TOWN (1925) DIR James Cruze SCR (story by James Cruze, Frank Condon) CAM Paul P. Perry, Arthur Edeson CAST Jack Pickford, Norma Shearer (Mary Ellen Hope), Claire McDowell, Alec B. Francis, Herbert Prior, Ann May, George Dromgold, Jack Edwards

THE END OF THE WORLD (1925) DIR Harvey G. Matherson PROD Thomas J. Geraghty, J.C. Lambden SCR (story by James Cruze, Frank Condon: adaptation by Thomas J. Geraghty) CAM Arthur Edeson, Richard Holahan ED Robert M. McPaul CAST Jack Pickford, Norma Shearer (Mary Ellen Hope), Claire McDowell, Alec B. Francis, Herbert Prior, Ann May, George Dromgold

PRETTY LADIES (1925) DIR Monta Bell SCR Alice D.G. Miller (also adaptation: story “Maggie Qunanne” by Adela Rogers St. Johns) CAM Ira H. Morgan ED Blanche Sewell CAST ZaSu Pitts, Tom Moore, Ann Pennington, Lilyan Tashman, Bernard Randall, Helena D’Algy, Conrad Nagel, Norma Shearer (Frances White), Joan Crawford, Carole Lombard, Myrna Loy

A SLAVE OF FASHION (1925) DIR Hobart Henley SCR Bess Meredyth, Jane Murfin (story by Samuel Shipman) CAM Ben F. Reynolds CAST Norma Shearer (Katherine Emerson), Mary Carr, James Corrigan, Vivia Ogden, Miss DuPont, Estelle Clark, Joan Crawford

THE TOWER OF LIES (1925) DIR Victor Seastrom [Victor Sjöström] PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Agnes Christine Johnston, Max Marcin (novel “Kejsarn av Portugallien en Värmlandsberättelse,” a.k.a. “The Emperor of Portugallia” [1914] by Selma Lagerlöf) CAM Percy Hilburn ED Joseph Hayden CAST Norma Shearer (Glory or Goldie), Lon Chaney, Ian Keith, Claire McDowell, William Haines, David Torrence, Lew Cody

HIS SECRETARY (1925) DIR Hobart Henley SCR Hope Loring, Louis D. Lighton (story by Carey Wilson, Frederica Sagor Maas) CAM Ben F. Reynolds ED Frank Davis CAST Norma Shearer (Ruth Lawrence), Lew Cody, Willard Louis, Karl Dane, Gwen Lee, Mabel Van Buren, Estelle Clark, Donald Reed

THE DEVIL’S CIRCUS (1926) DIR Benjamin Christianson SCR Benjamin Christianson (also story) CAM Ben F. Reynolds ED Ben Lewis CAST Norma Shearer (Mary), Charles Emmett Mack, Carmel Myers, John Miljan, Claire McDowell, Charles Emmett Mack, Joyce Coad, Karl Dane, Mack Swain

THE WANING SEX (1926) DIR Robert Z. Leonard PROD Harry Rapf SCR Frederica Sagor Maas (play “The Waning Sex” [1923] by Fanny Hatton, Frederic Hatton; adaptation by F. Hugh Herbert) CAM Ben F. Reynolds ED William LeVanway CAST Norma Shearer (Nina Duane), Conrad Nagel, George K. Arthur, Mary McAllister, Charles McHugh, Tiny Ward

UPSTAGE (1926) DIR Monta Bell SCR Lorna Moon (story by Walter DeLeon) CAM Tony Gaudio ED Frank Sullivan CAST Norma Shearer (Dolly Haven), Oscar Shaw, Tenen Holtz, Gwen Lee, Dorothy Phillips, J. Frank Glendon, Ward Crane, Charles Meakin, Margie Angus, Mary Angus

THE DEMI-BRIDE (1927) DIR – PROD Robert Z. Leonard SCR F. Hugh Herbert, Florence Ryerson CAM Percy Hilburn ED William LeVanway CAST Norma Shearer (Criquette), Lew Cody, Carmel Myers, Dorothy Sebastian, Lionel Belmore, Tenen Holtz, Nora Cecil

AFTER MIDNIGHT (1927) DIR Monta Bell PROD Harry Rapf SCR Lorna Moon (story by Monta Bell) CAM Percy Hilburn ED Blanche Sewell CAST Norma Shearer (Mary Miller), Lawrence Gray, Gwen Lee, Eddie Sturgis, Philip Sleeman, Johnny Mack Brown, Robert Dudley

THE STUDENT PRINCE IN OLD HEIDELBERG, a.k.a. THE STUDENT PRINCE and OLD HEIDELBERG (1927) DIR – PROD Ernst Lubitsch SCR (play “Old Heidelberg” [1901] by Wilhelm Meyer-Förster; musical play “The Student Prince” [1924] by Dorothy Donnelly) CAM John J. Mescall ED Andrew Marton CAST Ramon Navarro, Norma Shearer (Kathi), Jean Hersholt, Gustav von Seyffertitz, Philippe De Lacy, Edgar Norton

THE LASTEST THING FROM PARIS (1928) DIR Sam Wood SCR Andrew Percival Younger (also story) CAM William H. Daniels ED Basil Wrangell CAST Norma Shearer (Ann Dolan), George Sidney, Ralph Forbes, Tenen Holtz, William Bakewell, Margaret Landis, Bert Roach

THE ACTRESS (1928) DIR Sidney Franklin SCR Albert Lewin, Richard Schayer (play “Trelawney of the Wells” [1898] by Arthur Wing Pinero) CAM William H. Daniels ED Conrad A. Nervig CAST Norma Shearer (Rose Trelawney), Owen Moore, Gwen Lee, Lee Moran, Roy D’Arcy, Virginia Pearson, William Humphrey, Ralph Forbes

A LADY OF CHANCE (1928) DIR – PROD Robert Z. Leonard SCR Andrew Percival Younger (story “Little Angel” by Leroy Scott; adaptation by Edmund Goulding) CAM William H. Daniels, J. Peverell Marley ED Margaret Booth MUS Christopher Caliendo CAST Norma Shearer (Dolly Morgan a.k.a. Angel Face), Lowell Sherman, Gwen Lee, Johnny Mack Brown, Eugenie Besserer, Buddy Messinger, Polly Moran, Bert Roach

THE TRIAL OF MARY DUGAN (1929) DIR Bayard Veiller PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Bayard Veiller (also play “The Trial of Mary Dugan” [1927]) CAM William H. Daniels ED Blanche Sewell CAST Norma Shearer (Mary Elizabeth Dugan), Lewis Stone, H.B. Warner, Raymond Hackett, Lilyan Tashman, Olive Tell, Adrienne D’Ambricourt

A MAN’S MAN (1929) DIR – PROD James Cruze SCR (play “A Man’s Man” [1925] by Patrick Kearney; adaptation by Forrest Halsey) CAM Merritt B. Gerstad ED George Hively CAST William Haines, Josephine Dunn, Sam Hardy, Mae Busch, Gloria Davenport; (as themselves [uncredited]) Greta Garbo, John Gilbert, John Miljan, Fred Niblo, Mary Nolan, Norma Shearer

HOLLYWOOD REVUE OF 1929, a.k.a. HOLLYWOOD REVUE (1929) DIR Charles F. Riesner PROD Harry Rapf, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR (dialogue by Robert E. Hopkins, Al Boasberg) CAM Max Fabian, John Arnold, Irving G. Ries, John M. Nickolaus ED Cameron K. Wood, William S. Gray MUS Arthur Lange CAST Conrad Nagel, Jack Benny, John Gilbert, Norma Shearer (Norma Shearer/Juliet), Joan Crawford, Bessie Love, Cliff Edwards, Stan Laurel, Oliver Hardy, Anita Page, Nils Asther, Marion Davies, William Haines, Buster Keaton, Marie Dressler, Polly Moran, Karl Dane, Gwen Lee, Lionel Barrymore, Ann Dvorak, Carla Laemmle

THE LAST OF MRS. CHEYNEY (1929) DIR Sidney Franklin PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Claudine West, Hanns Kräly (play “The Last of Mrs. Cheyney” [1925] by Frederick Lonsdale) CAM William H. Daniels ED Conrad A. Nervig MUS William Axt CAST Norma Shearer (Fay Cheyney), Basil Rathbone, Herbert Bunston, George Barraud, Hedda Hopper, Moon Carroll, Madeline Seymour, Cyril Chadwick

THEIR OWN DESIRE (1929) DIR E. Mason Hopper SCR Frances Marion, James Forbes (novel by Sarita Fuller [Beulah Marie Dix]) CAM William H. Daniels ED Harry Reynolds MUS William Axt CAST Norma Shearer (Lally), Belle Bennett, Lewis Stone, Robert Montgomery, Helene Millard, Cecil Cunningham, Henry Hebert, Mary Doran, Bess Flowers

THE DIVORCEE (1930) DIR Robert Z. Leonard PROD Robert Z. Leonard, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Zelda Sears, Nick Grinde (novel “Ex-Wife” [1929] by Ursula Parrott) CAM Norbert Brodine ED Hugh Wynn MUS  CAST Norma Shearer (Jerry), Chester Morris, Conrad Nagel, Robert Montgomery, Florence Eldridge, Helene Millard, Robert Elliott, Mary Doran, Tyler Brooke, Zelda Sears

LET US BE GAY (1930) DIR Robert Z. Leonard PROD Robert Z. Leonard, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Frances Marion (play “Let Us Be Gay” [1929] by Rachel Crothers) CAM Norbert Brodine ED Basil Wrangell CAST Norma Shearer (Kitty Brown), Rod La Rocque, Marie Dressler, Gilbert Emery, Hedda Hopper, Raymond Hackett, Sally Eilers, Tyrell Davis, Dickie Moore

STRANGERS MAY KISS (1931) DIR – PROD George Fitzmaurice SCR John Meehan (book “Strangers May Kiss” [1930] by Ursula Parrott) CAM William H. Daniels ED Hugh Wynn CAST Norma Shearer (Lisbeth), Robert Montgomery, Neil Hamilton, Marjorie Rambeau, Irene Rich, Hale Hamilton, Conchita Montenegro, Jed Prouty, Bess Flowers, Ray Milland, Karen Morley

A FREE SOUL (1931) DIR – PROD Clarence Brown SCR Dorothy Farnum, Philip Dunning, John Lynch (book “A Free Soul” [1927] by Adela Rogers St. Johns; play “A Free Soul” [1928] by Willard Mack; adaptation by Becky Gardiner) CAM William H. Daniels ED Hugh Wynn MUS  CAST Norma Shearer (Jane Ashe), Leslie Howard, Lionel Barrymore, James Gleason, Clark Gable, Lucy Beaumont, Roscoe Ates, Bess Flowers

PRIVATE LIVES (1931) DIR Sidney Franklin PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Hanns Kräly, Richard Schayer (play “Private Lives” [1930] by Noël Coward) CAM Ray Binger ED Conrad A. Nervig MUS William Axt CAST Norma Shearer (Amanda), Robert Montgomery, Reginald Denny, Jean Hersholt, Una Merkel, George Davis

STRANGE INTERLUDE (1932) DIR Robert Z. Leonard PROD Robert Z. Leonard, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Bess Meredyth, C. Gardner Sullivan (play “Strange Interlude” [1928] by Eugene O’Neill) CAM Lee Garmes ED Margaret Booth CAST Norma Shearer (Nina Leeds), Clark Gable, Alexander Kirkland, Ralph Morgan, Robert Young, May Robson, Maureen O’Sullivan, Henry B. Walthall, Mary Alden

SMILIN’ THROUGH (1932) DIR Sidney Franklin PROD Albert Lewin, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Claudine West, Ernest Vajda (play “Smilin’ Through” [1919] by Allan Langdon Martin [Jane Murfin, Jane Cowl]) CAM Lee Garmes ED Margaret Booth CAST Norma Shearer (Kathleen/Moonyean Clare), Fredric March, Leslie Howard, O.P. Heggie, Ralph Forbes, Beryl Mercer, Margaret Seddon, Forrester Harvey, Cora Sue Collins

RIPTIDE (1934) DIR – SCR Edmund Goulding PROD Irving G. Thalberg [uncredited] CAM Ray June ED Margaret Booth MUS Herbert Stothart CAST Norma Shearer (Lady Mary Rexford), Herbert Marshall, Robert Montgomery, Mrs. Patrick Campbell, Richard ‘Skeets’ Gallagher, Ralph Forbes, Lilyan Tashman, Arthur Jarrett, Helen Jerome Eddy, Walter Brennan

THE BARRETTS OF WIMPOLE STREET (1934) DIR Sidney Franklin PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Claudine West, Ernest Vajda, Donald Ogden Stewart (play “The Barretts of Wimpole Street” [1930] by Rudolph Besier) CAM William H. Daniels ED Margaret Booth MUS Herbert Stothart CAST Norma Shearer (Elizabeth Barrett), Fredric March, Charles Laughton, Maureen O’Sullivan, Katharine Alexander, Ralph Forbes, Marion Clayton Anderson, Ian Wolfe, Leo G. Carroll

ROMEO AND JULIET (1936) DIR George Cukor PROD Irving G. Thalberg [uncredited] SCR (play “The Tragedy of Romeo and Juliet” a.k.a. “Romeo and Juliet” [ca. 1597] by William Shakespeare; adaptation by Talbot Jennings) CAM William H. Daniels ED Margaret Booth MUS Herbert Stothart CAST Leslie Howard, Norma Shearer (Juliet), John Barrymore, Edna May Oliver, Basil Rathbone, C. Aubrey Smith, Andy Devine, Katherine DeMille

MARIE ANTOINETTE (1936) DIR W.S. Van Dyke II PROD Hunt Stromberg, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Claudine West, Ernest Vajda, Donald Ogden Stewart (book “Marie Antoinette: Portrait of an Average Woman” [1932] by Stefan Zweig) CAM William H. Daniels, George J. Folsey, Leonard Smith ED Robert Kern MUS Herbert Stothart CAST Norma Shearer (Marie Antoinette), Tyrone Power, John Barrymore, Robert Morley, Anita Louise, Joseph Schildkraut, Gladys George, Henry Stephenson, Cora Witherspoon, Barry Fitzgerald, Ruth Hussey

IDIOT’S DELIGHT (1939) DIR Clarence Brown PROD Clarence Brown, Irving G. Thalberg [uncredited] SCR Robert E. Sherwood (also play “Idiot’s Delight” [1936]) CAM William H. Daniels ED Robert Kern MUS Herbert Stothart CAST Norma Shearer (Irene), Clark Gable, Edward Arnold, Charles Coburn, Joseph Schildkraut, Burgess Meredith, Laura Hope Crews, Richard ‘Skeets’ Gallagher, Virginia Grey, Hobart Cavanaugh, Claire McDowell, Joe Yule

THE WOMEN (1939) DIR George Cukor PROD Hunt Stromberg SCR Anita Loos, Jane Murfin (play “The Women” [1936] by Clare Boothe Luce) CAM Joseph Ruttenberg, Oliver T. Marsh ED Robert Kern MUS Edward Ward, David Snell CAST Norma Shearer (Mrs. Stephen Haines, a.k.a. Mary), Joan Crawford, Rosalind Russell, Mary Boland, Paulette Goddard, Phyllis Povah, Joan Fontaine, Virginia Weidler, Lucile Watson, Marjorie Main, Virginia Grey, Ruth Hussey, Hedda Hopper, Cora Witherspoon, Gertrude Astor, Butterfly McQueen

ESCAPE (1940) DIR Mervyn LeRoy PROD Mervyn LeRoy, Lawrence Weingarten SCR Marguerite Roberts, Arch Oboler (novel “Escape” [1939] by Grace Zaring Stone [Ethel Vance]) CAM Robert H. Planck ED George Boemler MUS Franz Waxman CAST Norma Shearer (Countess von Treck), Robert Taylor, Conrad Veidt, Alla Nazimova, Felix Bressart, Albert Basserman, Philip Dorn

WE WERE DANCING (1942) DIR Robert Z. Leonard PROD Robert Z. Leonard, Orville O. Dull SCR Claudine West, Hans Rameau, George Froeschel (play “Tonight at 8:30” [1936] by Noël Coward) CAM Robert H. Planck ED George Boemler MUS Bronislau Kaper CAST Norma Shearer (Vicki Wilomirska), Melvyn Douglas, Gail Patrick, Lee Bowman, Marjorie Main, Reginald Owen, Alan Mowbray, Florence Bates, Bess Flowers

HER CARDBOARD LOVER (1942) DIR George Cukor PROD J. Walter Ruben SCR Jacques Deval, John Collier, Anthony Veiller, William H. Wright (play “Dans sa candeur naïve” [1926] by Jacques Deval; English play adaptation by Valerie Wyngate, P.G. Wodehouse) CAM Robert H. Planck, Harry Stradling Sr. ED Robert Kern MUS Franz Waxman CAST Norma Shearer (Consuelo Croyden), Robert Taylor, George Sanders, Frank McHugh, Elizabeth Patterson, Chill Wills, Hobart Cavanaugh, Bess Flowers