Elliot Goldenthal: “Een filmscore is een andere manier om jezelf uit te drukken”

Vorige maand was de Amerikaanse filmcomponist en Oscarwinnaar Elliot Goldenthal (geb. 1954) in België voor de opnamen van een nieuwe CD getiteld “Elliot Goldenthal: Music for Film and Television,” met gloednieuwe opnames van filmmuziek die hij maakte in de loop der jaren. Binnenkort is hij terug in het land wanneer hij tijdens de 51e editie van Film Fest Gent van 9 tot 20 oktober a.s. de World Soundtrack Award Lifetime Achievement Award zal ontvangen voor zijn bijdrage aan de wereld van de filmmuziek.

Muziek is al zijn hele leven lang een onvoorwaardelijke passie. Beïnvloed door muziek uit alle culturen en genres, studeerde hij in de jaren zeventig van vorige eeuw aan de Manhattan School of Music. Zijn hoofd- en privédocent in de afdeling Muziekcompositie waar hij zijn bachelor- en masterdiploma’s behaalde, was John Corigliano (1972-1979). Nadien volgden op informele basis bijlessen bij Aaron Copland van ongeveer 1980-1985, evenwel niet onder de auspiciën van een officiële instelling of universiteit. Gans die leerschool was voor hem bepalend om zijn unieke aanpak van componeren vorm te geven, die vaak klassieke elementen combineert met hedendaagse, experimentele technieken.

Hij kreeg voor het eerst erkenning in Hollywood eind jaren tachig en begin jaren negentig met spraakmakende scores die meteen zijn kenmerkende stijl introduceerden. “Alien³” (1992) van David Fincher betekende zijn doorbraak. Zijn score was een meesterlijke mix van dissonantie, orkestrale kracht en innovatief gebruik van elektronische elementen die de donkere en verontrustende sfeer van de film weerspiegelden. De score bezorgde hem zijn eerste van vier Oscarnominaties en maakte van hem één van de toonaangevende filmcomponisten van zijn generatie.

“Alien³” (1992, trailer)

Een ander iconisch werk van hem is de score voor Neil Jordan’s “Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles” (1994). De weelderige, gotische orchestratie registreert de broeierige sfeer van de film, alsook de spookachtige schoonheid van de protagonisten. Met Neil Jordan maakte hij nadien nog vier films, waaronder het biografische werk “Michael Collins” (1996) met Liam Neeson in één van zijn beste rollen, en “The Butcher Boy” (1997), een film die magisch realisme combineert met alledaagse realiteit en zich afspeelt in de vroege jaren zestig in een klein stadje in het westen van Ierland.

Nog een opmerkelijke score en hoogtepunt in de carrière van Elliot Goldenthal is “Frida” (2002) waarvoor hij een Oscar won in de categorie Best Original Score. De film werd geregisseerd door Julie Taymor; tot nu toe heeft hij de muziek van zeven van haar films gecomponeerd. Met “Frida” biedt hij met zijn eigen orkestrale stijl een levendige en suggestieve mix van traditionele Mexicaanse muziek die het leven en werk van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo extra in de verf zette—een rol die gespeeld werd door Salma Hayek.

“Frida” (2002, trailer)

Naast film heeft Elliot Goldenthal ook belangrijke bijdragen geleverd aan opera- en concertmuziek. Zijn opera “Grendel” was gebaseerd op de roman van John Gardner uit 1971. Hij ging in 2006 in première en kreeg lovende reacties van pers en publiek. De partituur van “Grendel” is een complex en veelzijdig werk dat orkestrale muziek, elektronische elementen en vocale experimenten combineert, wat andermaal bewijst in welke mate hij keer op keer de grenzen van muzikale expressie kan opzoeken en verleggen.

Maar om terug te keren naar het begin, zijn album “Elliot Goldenthal: Music for Film and Television” werd dus enkele dagen geleden opgenomen in Studio 4 van Flagey in Brussel, met het Brussels Philharmonic Orchestra onder leiding van Dirk Brossé, muzikaal directeur van Film Fest Gent. Dat gebeurde in aanwezigheid van de maestro zelf. Het album bevat een selectie uit zijn score voor “Alien³,” “Interview With the Vampire: The Vampire Chronicles” en “Michael Collins”; ook thema’s uit Michael Mann’s “Heat” (1995) en “Public Enemies” (2009) zijn erin opgenomen, en concertsuites die nog nooit eerder zijn opgenomen. Het WSA-album verschijnt in oktober, maar kan nu al besteld worden op de webshop van Film Fest Gent.

Dirk Brossé met Elliot Goldenthal tijdens de opnamen van zijn CD getiteld “Elliot Goldenthal: Music for Film and Television” | Anne Vandepitte/Film Fest Gent

Het volgende interview met Elliot Goldenthal werd opgetekend nadat hij de opnames in Flagey had afgerond en hij de tijd nam om terug te blikken op zijn werk en métier als filmcomponist.

Wanneer je je muziek opneemt zoals je deze namiddag deed, wat moet je dan voelen om zeker te zijn dat de score precies is zoals je wil?

Ik moet helderheid voelen. Ik wil zeker zijn dat de muziek en de noten van de muzikanten correct zijn, omdat de emoties die ik ontdekte en voelde bij de film dateren van zes maanden geleden, vijf jaar geleden of misschien wel dertig jaar geleden, en hoe ik er toen op heb gereageerd. Al die reacties moeten worden gereproduceerd; wanneer dat gebeurt, moet het duidelijk en foutloos zijn. Verder gaat het om het overbrengen van de intenties. Soms zijn de intenties niet emotioneel; soms zijn ze objectief of is het gewoon in kwestie van hard of zacht. En soms—heel af en toe—heeft het te maken met tastbare menselijke emoties, zoals verdriet en romantiek. Maar niet altijd; er zijn daar veel gradaties tussen. Er zijn zoveel uiteenlopende waarnemingen, zoals de objectieve observatie. Een prachtige zonsondergang, een boom, een bloem of de oceaan maken me verdrietig noch blij; je observeert ze gewoon. Een zekere kwaliteit van licht of van schaduw, inclusief de oorspronkelijke bedoeling van de interactie tussen muziek en beeld, moet je terugvinden in de weergave van de dirigent die misschien de film nooit heeft gezien of misschien geen idee heeft van wat mijn emotie is. Maar op papier moet het juist en heel duidelijk zijn.

De cover van de CD | Film Fest Gent

Je bent een zeer veelzijdige componist en werkte aan verschillende films en filmgenres, van Shakespeare-bewerkingen tot “Alien” en “Batman”-films. Hoe benader je al die verschillende onderwerpen?

Film is een collaboratieve kunstvorm, dus ik probeer te zien wat de regisseur en de vertolkingen van de acteurs en actrices brengen. Soms triggeren de intenties van de regisseur een muzikale gedachte; soms zie je het in een vertolkingen of het decor wanneer het verhaal zich afspeelt in een bepaalde periode. Soms ligt het aan de snelheid van de montage. Al die factoren spelen een rol in hoe ik reageer. Ik denk dat het heel menselijk is om een ​​diepe religieuze ervaring te kunnen hebben in een kerk en dan naar een kermis te gaan, te lachen met een komedie of de horror van het nieuws op televisie te zien. Het gebeurt allemaal voor onze neus, het is allemaal menselijk, en vooral Shakespeare had al die kwaliteiten. Daarom is hij zo’n geweldige, tijdloze en hedendaagse auteur van alle tijden—hij is altijd hedendaags omdat hij de menselijke waarheid en menselijke emoties in zich opneemt die alledaags en complex zijn, en hij drukt die uit met zijn woorden. Hij is een geschenk voor ons allemaal.

Dus als ik je goed begrijp, werk je vooral met de regisseur? Is het dan correct om te zeggen dat hij, samen met het scenario en de personages, je score definiëren?

Ik denk niet dat ze de score definiëren. Ze nodigen me uit om deel uit te maken van hun communicatie. Ik probeer het verhaal te vertellen dat zij allemaal willen vertellen, en daar maak ik ook deel van uit. Maar ik ben niet de enige.

Wanneer besefte je voor het eerst dat je filmmuziek wilde schrijven?

Het was gewoon een deel van mijn leven. Andere componisten in de negentiende eeuw hadden andere dingen, zoals het theater. [Felix] Mendelssohn bijvoorbeeld speelde in op het werk van Shakespeare en de theaterervaring. [Pjotr ​​Iljitsj] Tsjaikovski had meer een band met het danstheater. Film was er toen nog niet, maar een componist zoekt altijd naar iets waaraan hij een bijdrage kan leveren. Het is een manier om uit te drukken wat je op een natuurlijke wijze doet.

Een cameraman is altijd op de set, een decorontwerper is altijd op de set, maar filmcomponisten meestal niet, neem ik aan?

Soms krijg ik de kans om eerst het screnario te lezen en dan word ik uitgenodigd op de set, en soms ook niet. Soms kom ik twee componisten later indien het met hen niet lukte. Bij de films die ik met Neil Jordan, Julie Taymor en Joel Schumacher heb gemaakt, werd ik altijd uitgenodigd op de set en las ik vooraf het scenario. Toen David Fincher “Alien³” verfilmde, nodigde hij mij ook uit op de set. En in veel gevallen, zoals bij “Titus” [1999], moest ik dingen componeren vóórdat de film werd opgenomen, zodat de choreograaf van de film met de muziek de choreografie van de scènes kon uitvoeren. Zo werd de openingsscène van “Titus” gecomponeerd voordat de film werd opgenomen. Bij “Frida” werd de tangoscène gerepeteerd voordat de film werd opgenomen. Dus dat stuk van de score moest worden gecomponeerd voordat het werd gedraaid omdat het eerst moest worden gerepeteerd met de juiste choreografie.

Elliot Goldenthal in Studio 4 van Flagey te Brussel | Anne Vandepitte/Film Fest Gent

Filmcomponisten werken vaak ’s nachts in hun muziekstudio. Jij ook?

Ja. Soms. Het kan ook vanaf het begin hands-on zijn. Maar ik vind het idee om de hele nacht door te werken wel leuk. Dat is wat ik nu eenmaal doe. In mijn muziekstudio heb ik alles wat ik nodig heb: potloden, gommen, een computer, een piano…

Je noemde net “Frida”, waarvoor je een Oscar kreeg. Ontplofte nadien je telefoon omdat iedereen met je wilde werken?

Nee, absoluut niet. Nee. Ik was verrast. Ik weet niet waarom… Ik was niet boos of zo, maar wel verrast. Ik dacht—net als jij—dat er veel aanbiedingen zouden binnenkomen, maar dat gebeurde dus niet.

Vóór “Frida” schreef je in de jaren negentig heel wat filmscores, maar na “Frida” liep je film output aanzienlijk terug…

…waarschijnlijk omdat ik een Oscar had gewonnen [lacht]. Ik weet het niet. Ik had vier Oscarnominaties en met “Frida” had ik het geluk van te winnen. Na “Frida” componeerde ik “Grendel,” een opera, en voor mij nemen opera’s veel tijd in beslag. Het duurde bijna twee jaar om die te componeren, dus dat hield me erg bezig in 2003, 2004 en zelfs 2005.

Elliot Goldenthal wint een Oscar voor “Frida” tijdens de 75ste editie van de Oscars op 23 maart 2003

Wat is voor een componist het verschil tussen het schrijven van een filmscore, een opera en ballet?

Ze zijn allemaal heel verschillend. Ze stellen ook andere eisen. Bij ballet moet je letten op het uithoudingsvermogen van de dansers; als je een duet of een solo schrijft, moet je er rekening mee houden dat je geen stuk van dertig minuten kan schrijven. Dus daar heb je al beperkingen. Bij opera is dat net hetzelfde; je moet voorzichtig zijn met het evenwicht tussen de zangers en de orkestratie, zodat het orkest de stem niet overlapt. ​​Je moet voorzichtig zijn met de balans tussen de stem en het orkest. In musicaltheater, als je melodieën schrijft, moeten het melodieën zijn die mensen kunnen volgen—of je nu [George] Gershwin of Kurt Weill bent, de melodieën moeten het publiek aanspreken. Bij een klassieke compositie kun je avontuurlijker zijn, je kunt zelfs avant-garde zijn. Dus elk type medium heeft een andere set problemen en een andere set obstakels die je moet begrijpen.

Zou je jezelf een film-, opera- of theatercomponist noemen?

Ik ben een componist. Ik herinner me componisten als [Dmitri] Sjostakovitsj, bijvoorbeeld, die ongeveer veertig filmscores schreef, en een andere filmcomponist, [Erich Wolfgang] Korngold, schreef een twaalftal opera’s, denk ik. Dus een filmscore is een andere manier om jezelf uit te drukken. Helaas worden er nu minder films gemaakt, en er zijn minder bioscopen sinds Covid. Mensen gaan niet meer zo vaak naar de bioscoop zoals vroeger, tenzij het een grote blockbuster is zoals Marvel Comics of zo. Er zijn minder ingewikkelde onderwerpen die beperkt blijven tot televisie, en dat is dan weer iets anders; dat is een andere kunst die ook gerespecteerd moet worden.

Vorig jaar bij de staking in Hollywood was artificiële intelligentie een issue bij het creëren van scenario’s of om de beeltenis van acteurs te repliceren. Leeft die bekommernis ook onder filmcomponisten?

Ik denk dat artificiële intelligentie werk van componisten zal wegnemen, maar ik denk niet dat het goed zal werken in melodieuze situaties, omdat een melodie iets heel moeilijk is, zelfs voor mensen. Misschien zou het kopiëren van de stijlen van componisten in actiefilms kunnen werken als een manier om geen componisten te moeten inhuren. Maar het publiek zou wel ontsteld kunnen zijn omdat de score geen persoonlijkheid heeft, weet je. Neem bijvoorbeeld de persoonlijkheid van Bernard Herrmann of Nina Rota. Je kan die niet in digitale getallen uitdrukken of terugbrengen tot cijfers. Een persoonlijkheid in de zin van het samenwerken met een regisseur of een schrijver, zulke dingen kan AI niet doen, denk ik, omdat het veel te complex en tezelfdertijd veel te simpel is.

Flagey, Brussel
27 augustus 2024

FILMS

COCAINE COWBOYS (1979) DIR Ulli Lommel PROD Franz-Christoph Giercke SCR Ulli Lommel, Spencer Compton, Tom Sullivan, Victor Bockris CAM Jochen Breitenstein ED Paul Evans MUS Elliot Goldenthal CAST Jack Palance, Andy Warhol, Tom Sullivan, Susannah Love, Esther Oldham-Farfan, Peter Huckabee,  Richard Young, Tony Munafo

BLACK GENERATION (1980) DIR Ulli Lommel PROD Roger Deutsch SCR Ulli Lommel, Peter Muller, Robert Madero, Richard Hell (verhaal van Ulli Lommel) CAM Atze Glanert ED Paul Evans MUS Elliot Goldenthal CAST Carole Bouquet, Richard Hell, Susannah Love, Howard Grant, Ulli Lommel, Andy Warhol, Ben Weiner, Robert Madero

PET SEMATARY (1989) DIR Mary Lambert PROD Richard P. Rubinstein SCR Stephen King (boek “Pet Sematary” [1983] van Stephen King) CAM Peter Stein ED Michael Hill, Daniel P Hanley MUS Elliot Goldenthal CAST Dale Midkiff, Fred Gwynne, Denise Crosby, Brad Greenquist, Michael Lombard, Miko Hughes, Blaze Berdahl, Susan Blommaert, Stephen King

DRUGSTORE COWBOY (1989) DIR Gus Van Sant PROD Karen Murphy, Nick Wechsler SCR Gus Van Sant, Daniel Yost (boek “Drugstore Cowboy” van James Fogle) CAM Robert D. Yeoman ED Mary Bauer, Curtiss Clayton MUS Elliot Goldenthal CAST Matt Dillon, Kelly Lynch, James Le Gros, Heather Graham, Eric Hull, Max Perlich, James Remar, John Kelly, Grace Zabriskie

GRAND ISLE (1991) DIR Mary Lambert PROD Carolyn Pfeiffer SCR Hesper Anderson (boek “The Awakening” [1899] van Kate Chopin) CAM Toyomichi Kurita ED Tom Finan MUS Elliot Goldenthal CAST Kelly McGillis, Adrian Pasdar, Julian Sands, Glenne Headly, Ellen Burstyn, Anthony DeSando, Michael Audley, Marion Zinser, Marianne Weathers

ALIEN³ (1992) DIR David Fincher PROD Walter Hill, David Giler, Gordon Carroll SCR Walter Hill, David Giler, Larry Ferguson (verhaal van Vincent Ward; personages van Dan O’Bannon, Ronald Shusett) CAM Alex Thompson ED Terry Rawlings MUS Elliot Goldenthal CAST Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Lance Henricksen, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown

DEMOLITION MAN (1993) DIR Marco Brambilla PROD Howard G. Kazanjian, Michael Levy SCR Peter M. Lenkov, Robert Reneau, Daniel Waters (verhaal van Peter M. Lenkov, Robert Reneau) CAM Alex Thomson ED Stuart Baird MUS Elliot Goldenthal CAST Sylvester Stallone, Wesley Snipes, Sandra Bullock, Nigel Hawthorne, Benjamin Bratt, Bob Gunton, Glenn Shadix, Denis Leary, Jack Black, Adrienne Barbeau

GOLDEN GATE (1993) DIR John Madden PROD Michael Brandman SCR David Henry Hwang CAM Bobby Bukowski ED Sean Barton MUS Elliot Goldenthal CAST Matt Dillon, Joan Chen, Bruno Kirby, Teri Polo, Jack Shearer, Keone Young, Tzi Ma, Paddy Morrissey, Cully Fredricksen, Leo Downey, Jay Jacobus

INTERVIEW WITH THE VAMPIRE: THE VAMPIRE CHRONICLES (1994) DIR Neil Jordan PROD Stephen Woolley, David Geffen SCR Anne Rice (ook boek “Interview With the Vampire” [1976]) CAM Philippe Rousselot ED Joke Van Wijk, Mick Audsley MUS Elliot Goldenthal CAST Brad Pitt, Tom Cruise, Christian Slater, Kirsten Dunst, Antonio Banderas, Stephen Rea, Bellina Logan, Thandle Newton, Lyla Hay Owen

COBB (1994) DIR Ron Shelton PROD David V. Lester SCR Ron Shelton (boek “Cobb: The Life and Times of the Meanest Man Who Ever Played Baseball” [1994] van Al Stump) CAM Russell Boyd ED Kimberly Ray, Paul Seydor MUS Elliot Goldenthal CAST Tommy Lee Jones, Robert Wuhl, Lolita Davidovich, Ned Bellamy, Scott Burkholder, Allan Malamud, Bill Caplan, Jeff Fellenzer, Stacy Keach Sr.

BATMAN FOREVER (1995) DIR Joel Schumacher PROD Tim Burton, Peter Macgregor-Scott SCR Janet Scott Batchler, Lee Batchler, Akiva Goldsman (verhaal van Janet Scott Batchler, Lee Batchler; personages van Bob Kane) CAM Stephen Goldblatt ED Mark Stevens, Dennis Virkler MUS Elliot Goldenthal CAST Val Kilmer, Tommy Lee Jones, Jim Carrey, Nicole Kidman, Chris O’Donnell, Michael Gough, Pat Hingle, Drew Barrymore, Debi Mazar, Elizabeth Sanders, Jon Favreau, Ed Begley Jr., Bob Kane

VOICES, a.k.a. VOICES FROM A LOCKED ROOM (1995) DIR Malcolm Clarke PROD Cary Brokaw, Dina De Luca SCR Nicholas Meyer, Peter Barnes (boek “Double Jeopardy” van Mark A. Stuart) CAM Lauro Escorel ED Jonathan Shaw MUS Elliot Goldenthal CAST Jeremy Northam, Tushka Bergen, Allan Corduner, Hilton McRae, Bronwen Mantel, Dilys Laye, Domini Blythe

HEAT (1995) DIR – SCR Michael Mann PROD Michael Mann, Art Linson CAM Dante Spinotti ED William Goldenberg, Tom Rolf, Pasquale Buba, Dov Hoenig MUS Elliot Goldenthal CAST Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Jon Voight, Tom Sizemore, Diane Venora, Amy Brenneman, Ashley Judd, Natalie Portman, Bud Cort

A TIME TO KILL (1996) DIR Joel Schumacher PROD John Grisham, Hunt Lowry, Arnon Milchan, Michael Nathanson SCR Akiva Goldsman (boek “A Time to Kill” [1989] van John Grisham) CAM Peter Menzies Jr. ED William Steinkamp MUS Elliot Goldenthal CAST Sandra Bullock, Samuel L. Jackson, Matthew McConaughey, Kevin Spacey, Oliver Platt, Charles S. Dutton, Brenda Fricker, Donald Sutherland, Kiefer Sutherland, Patrick McGoohan, Ashley Judd, Chris Cooper, Octavia Spencer, M. Emmet Walsh

MICHAEL COLLINS (1996) DIR – SCR Neil Jordan PROD Stephen Woolley CAM Chris Menges ED Tony Lawson, J. Patrick Duffner MUS Elliot Goldenthal CAST Liam Neeson, Aidan Quinn, Julia Roberts, Ian Hart, Alan Rickman, Stephen Rea, Brendan Gleeson, Gerard McSorley, Jean Kennedy Smith, Ronan McCairbre, Mike Dwyer

THE BUTCHER BOY (1997) DIR Neil Jordan PROD Stephen Woolley, Redmond Morris SCR Neil Jordan, Patrick McCabe (boek “The Butcher Boy” [1992] van Patrick McCabe) CAM Adrian Biddle ED Tony Lawson MUS Elliot Goldenthal CAST Stephen Rea, Fiona Shaw, Eamonn Owens, Alan Boyle, John Kavanaugh, Sean McGinley, Peter Gowen, Andrew Fullerton

BATMAN & ROBIN (1997) DIR Joel Schumacher PROD Peter Macgregor-Scott SCR Akiva Goldsman (personages van Bob Kane) CAM Stephen Goldblatt ED Mark Stevens, Dennis Virkler MUS Elliot Goldenthal CAST George Clooney, Chris O’Donnell, Arnold Schwarzenegger, Uma Thurman, Alicia Silverstone, Michael Gough, Pat Hingle, John Glover, Elle Macpherson

SPHERE (1998) DIR Barry Levinson PROD Barry Levinson, Michael Crichton, Andrew Wald SCR Stephen Hauser, Paul Attanasio (boek “Sphere” [1987] van Michael Crichton; adaptatie van Kurt Wimmer) CAM Adam Greenberg ED Stu Linder MUS Elliot Goldenthal CAST Dustin Hoffman, Sharon Stone, Samuel L. Jackson, Peter Coyote, Liev Schreiber, Queen Latifah, Marga Gómez, Huey Lewis

IN DREAMS (1999) DIR Neil Jordan PROD Stephen Woolley, Charles Burke SCR Neil Jordan, Bruce Robinson (boek “Doll’s Eyes” [1993] van Bari Wood) CAM Darius Khondji ED Tony Lawson MUS Elliot Goldenthal CAST Annette Bening, Robert Downey Jr., Katie Sagona, Aidan Quinn, Paul Guilfoyle, Kathleen Langlois, Jennifer Berry, Stephen Rea

TITUS (1999) DIR Julie Taymor PROD Julie Taymor, Jody Patton, Conchita Airoldi SCR Julie Taymor (toneelstuk “Titus Andronicus” [1588-1593] van William Shakespeare) CAM Luciano Tovoli ED Françoise Bonnot MUS Elliot Goldenthal CAST Anthony Hopkins, Jessica Lange, Alan Cumming, Colm Feore, James Frain, Laura Fraser, Harry Lennix, Angus Macfadyen, Matthew Rhys

FINAL FANTASY: THE SPIRITS WITHIN (2001, animation) DIR Hironobu Sakaguchi, Motonori Sakakibara PROD Chris Lee, Akio Sakai, Jun Aida SCR Jeff Vintar, Al Reinert (verhaal van Hironobu Sakaguchi) CAM Motonori Sakakibara ED Christopher S. Capp MUS Elliot Goldenthal CAST (voices only) Ming-Na Wen, Alec Baldwin, Ving Rhames, Steve Buscemi, Peri Gilpin, Donald Sutherland, James Woods, Keith David, Jean Simmons, Matt McKenzie

FRIDA (2002) DIR Julie Taymor PROD Salma Hayek, Roberto Sneider, Lizz Speed, Jay Polstein, Nancy Hardin, Sarah Green, Lindsay Flickinger SCR Anna Thomas, Diane Lake, Antonio Banderas, Clancy Sigal, Gregory Nava (boek “Frida: A Biography of Frida Kahlo” [1983] van Hayden Herrera) CAM Rodrido Prieto ED Françoise Bonnot MUS Elliot Goldenthal CAST Salma Hayek, Alfred Molina, Geoffrey Rush, Ashley Judd, Antonio Banderas, Edward Norton, Valeria Golino, Mia Maestro, Roger Rees

THE GOOD THIEF (2002) DIR Neil Jordan PROD Stephen Woolley, John Wells, Seaton McLean SCR Neil Jordan (scenario BOB LE FAMBEUR [1956] van Jean-Pierre Melville, Auguste Le Breton; verhaal van Jean-Pierre Melville) CAM Chris Menges ED Tony Lawson MUS Elliot Goldenthal CAST Nick Nolte, Ralph Fiennes, Nutsa Kukhianidze, Gérard Darmon, Saïd Taghmaoui, Patricia Kell, Julien Maurel

S.W.A.T. (2003) DIR Clark Johnson PROD Neal H. Moritz, Chris Lee, Dan Halsted SCR David Ayer, David McKenna (verhaal van Ron Mita, Jim McClain; personages van Robert Hamner) CAM Gabriel Beristain ED Michael Tronick MUS Elliot Goldenthal CAST Samuel L. Jackson, Colin Farrell, Michelle Rodriguez, LL Cool J, Josh Charles, Jeremy Renner, Brian Van Holt, Olivier Martinez

ACROSS THE UNIVERSE (2007) DIR Julie Taymor PROD Matthew Gross, Jennifer Todd, Suzanne Todd SCR Ian La Frenias, Dick Clement (verhaal van Julie Taymor, Ian La Frenias, Dick Clement) CAM Bruno Delbonnel ED Françoise Bonnot MUS Elliot Goldenthal CAST Evan Rachel Wood, Jim Sturgess, Joe Anderson, Dana Fuchs, Martin Luther McCoy, T.V. Carpio, Spencer Liff, Lisa Hogg, Nicholas Lumley, Danya Taymor, Salma Hayak

PUBLIC ENEMIES (2009) DIR Michael Mann PROD Michael Mann, Kevin Misher SCR Michael Mann, Ronan Bennett, Ann Biderman (boek “Public Enemies: America’s Greatest Crime Wave and the Birth of the FBI, 1933-34” [2004] van Bryan Burrough) CAM Dante Spinotti ED Jeffrey Ford, Paul Rubell MUS Elliot Goldenthal CAST Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard, Jason Clarke, Billy Crudup, Stephen Dorff, Stephen Lang, Michael Bentt, Stephen Graham, Carey Mulligan, Channing Tatum

THE TEMPEST (2010) DIR Julie Taymor PROD Julie Taymor, Julia Taylor-Stanley, Jason K. Lau, Lynn Handee, Robert Chartoff SCR Julie Taymor (toneelstuk “The Tempest” [1611] van William Shakespeare) CAM Stuart Dryburgh ED Françoise Bonnot MUS Elliot Goldenthal CAST Helen Mirren, Ben Winshaw, Djimon Hounsou, Felicity Jones, David Strathairn, Tom Conti, Reeve Carney, Chris Cooper, Alan Cumming, Alfred Molina

A MIDSUMMER NIGHT’S DREAM (2014) DIR Julie Taymor PROD Lynn Hendee, Ben Latham-Jones SCR (play “A Midsummer Night’s Dream” [around 1595] by William Shakespeare) CAM Rodrigo Prieto ED Barbara Tulliver MUS Elliot Goldenthal CAST Kathryn Hunter, David Harewood, Tina Benko, Lily Englert, Zach Appelman, Jake Horowitz, Mandi Masden, Roger Clark, Okwai Okpokwasili

OUR SOULS AT NIGHT (2017) DIR Ritesh Batra PROD Robert Redford, Finola Dwyer, Erin Simms SCR Scott Neustadter, Michael H. Weber (boek “Our Souls at Night” [2015] van Kent Haruf) CAM Stephen Goldblatt ED John F. Lyons MUS Elliot Goldenthal CAST Robert Redford, Jane Fonda, Matthias Schoenaerts, Judy Greer, Bruce Dern, Iain Armitage, Phyllis Somerville, John C. Ashton

THE GLORIAS (2020) DIR Julie Taymor PROD Julie Taymor, Gregg Temkin, Alex Saks, Lynn Hendee SCR Julie Taymor, Sarah Ruhl (boek “My Life on the Road” [2015] van Gloria Steinheim) CAM Rodrigo Prieto ED Sabine Hoffman MUS Elliot Goldenthal CAST Julianne Moore, Alicia Vikander, Janelle Monáe, Bette Midler, Ryan Kiera Armstrong, Lulu Wilson, Gloria Steinheim, Timothy Hutton

TV-FILMS

CRIMINAL JUSTICE (1990) DIR – SCR Andy Wolk PROD Michael Nozik CAM Steven Fierberg ED Katherine Wenning MUS Elliot Goldenthal CAST Forest Whitaker, Anthony LaPaglia, Rosie Perez, Jennifer Grey, Tony Todd, Saundra McClain, Joe Lisi, Stephen Pearlman

FOOL’S FIRE (1992) DIR Julie Taymor PROD Julie Taymor, Kerry Orent SCR Julie Taymor (verhaal “Hop-Frog” [1849] van Edgar Allan Poe) CAM Bobby Bukowski ED Alan Miller MUS Elliot Goldenthal CAST Michael J. Anderson, Mureille Mossé, Tom Hewitt, Paul Kandal, Reg E. Cathey, Kelly Walters, Thomas Derrah

ROSWELL (1994) DIR Jeremy Kagan PROD Jeremy Kagan, Ilene Kahn SCR Arthur Kopit (verhaal van Arthur Kopit, Jeremy Kagan, Paul Davids; boek “UFO Crash at Roswell” [1991] van Kevin D. Randle, Donald R. Schmitt) CAM Steven Poster ED David Holden, Bill Yahraus MUS Elliot Goldenthal CAST Kyle MacLachlan, Martin Sheen, Dwight Yoakam, Xander Berkeley, Bob Gunton, Kim Greist, peter MacNicol, Charles Martin Smith, Philip Baker Hall, Arthur Hiller