Oliver Stone (geb. 1946) is een legendarische Amerikaanse filmregisseur, producer, scenarioschrijver en auteur. Hij staat bekend en wordt alom geprezen om zijn dramas about individuals in personal struggles, zoals hij zijn films op zijn website omschrijft, en hij beschouwt zichzelf als a dramatist rather than a political filmmaker.
De afgelopen vijftig jaar—ruwweg, we kijken niet op enkele jaren meer of minder—heeft de uitgesproken en drievoudige Oscarwinnaar in zijn films verschillende onderwerpen behandeld. Hij regisseerde een trilogie over de oorlog in Vietnam (“Platoon,” 1986; “Born on the Fourth of July,” 1989; “Heaven & Earth,” 1993) en drie films over Amerikaanse presidenten (“JFK,” 1991; “Nixon,” 1995; “W.,” 2008—over George W. Bush toen hij nog president was). Daarnaast maakte hij misdaaddrama’s en de afgelopen jaren steeds meer solide en voor sommigen controversiële documentaires. Voor de eerste, over Fidel Castro, getiteld “Comandante” (2003), trok hij naar Cuba.
“Platoon” (1986, trailer)
Zijn laatste documentaires zijn onder meer “The Putin Interviews” (2017), een vierdelige en vier uur durende televisieserie met interviews met Putin afgenomen tussen 2015-2017, “JFK Revisited: Through the Looking Glass” (2021) met nieuwe vrijgegeven informatie over de moord op John F. Kennedy, en zijn laatste documentaire tot dusver, “Nuclear Now” (2022), waarin hij stelt dat kernenergie de beste oplossing is om de klimaatverandering te bestrijden.
Stone, een veteraan uit de Vietnamoorlog die na afloop twee Purple Hearts en een Bronze Star mocht opspelden, brak voor het eerst door in Hollywood als scenarist met zijn script—bekroond met een Oscar—voor het gevangenisdrama “Midnight Express” (1978) van Alan Parker, gebaseerd op de memoires van Billy Hayes, en gepubliceerd in 1977. De film maakte van hem een dynamische stylist en een vastberaden schrijver die geen uitdaging uit de weg ging. Een paar jaar later toonde hij diezelfde intensiteit in zijn scenario voor Brian De Palma’s remake van “Scarface” (1983) en in zijn debuutfilms als regisseur, “Salvador” en “Platoon” (beide 1986), die zijn carrière een gans nieuwe wending gaven. Voor “Platoon” ontving hij een Oscar als Beste Regisseur. Hoewel hij meestal als onafhankelijke filmmaker werkte, werd “Wall Street” (1987), waarvoor Michael Douglas een Oscar als Beste Acteur won, zijn eerste en één van zijn weinige films met een groot budget.
Gedurende zijn hele carrière bleef Oliver Stone één van de meest talentvolle verhalenvertellers en politiek geladen regisseurs van zijn generatie. Hij maakte verschillende uitzonderlijke en meeslepende films die keer op keer zijn plaats als één van de meest veelzijdige filmregisseurs van Hollywood bevestigden.
Hij schreef ook een semi-autobiografische roman “A Child Night’s Dream” (1997), zijn boeiende memoires “Chasing the Light: Writing, Directing, and Surviving ‘Platoon,’ ‘Midnight Express,’ ‘Scarface,’ ‘Salvador’ and the Movie Game” (2020), en “JFK Revisited: Through the Looking Glass” (2022, gebaseerd op de documentaire; geschreven door James DiEugenio, met een inleiding door Stone).
Het volgende one-on-one gesprek met Oliver Stone vond plaats in Brussel. Als eregenodigde tijdens het Millenium Documentary Film Festival Brussels—dat loopt van 15 maart tot 22 maart—om er zijn documentaires “JFK Revisited: Through the Looking Glass” (2021), “Nuclear Now” (2022) voor te stellen en in Flagey een masterclass te houden, ontmoetten we elkaar in een hotel in Brussel. Met zijn goedkeuring hadden we het in dit gesprek niet zozeer over zijn twee documentaires, maar ging het eerder over zijn werk in het algemeen en zijn vak als filmregisseur.
Na je laatste speelfilm, ‘Snowden’ [2016], veranderde je je modus operandi en werd je documentairemaker. Vanwaar die ommekeer?
Documentaires zijn anders. Wanneer je documentaires maakt, nemen ze niet je hele leven in beslag. Je moet geen decors bouwen, je moet geen acteurs zoeken of muren schilderen. Er zijn honderd verschillende dingen waar je niet aan moet denken. Dat betekent ook dat je niet langer een artificiële wereld creëert. Een documentaire is iets echt, je hebt getuigen, mensen die het hebben meegemaakt of die erbij waren toen het gebeurde. De voorbereiding van een documentaire verloopt dus heel anders; het is een leefwereld parallel aan die van jou en jij sluit je daarbij aan. Mijn documentaires gaan vooral over politieke ideeën en over mijn land, dus het is iets totaal verschillend. Een documentaire maken betekent veel minder werk, veel minder geld en veel minder stress. Het is eenvoudiger om documentairemaker te zijn.

Je maakte heel wat films gebaseerd op waargebeurde feiten, en “JFK” [1991] en “Snowden” leunen qua filmstijl dicht aan bij een documentaire. Waren dit misschien ook je moeilijkste films om te maken?
Ze waren moeilijk in die zin dat je alles moet controleren en authentificeren. Het is duidelijk dat fantasie je veel meer vrijheid geeft: neem bijvoorbeeld films als “Natural Born Killers” [1994], “U Turn” [1997] of “Savages” [2012], die zijn fictief. Ze geven je meer vrijheid and you can f*ck around. Maak je “JFK” [1991], dan moet je goed opletten. Er is zoveel materiaal terug te vinden en de film is heel moeilijk te authentificeren; het is geen boek. De dialogen zijn delicaat omdat het echte mensen zijn en je niet precies weet wat ze in het echt hebben gezegd. Je maakt dus gebruik van bepaalde dramatische vrijheden.
Toen je “Snowden” maakte, heb je Edward Snowden ontmoet in ongewone omstandigheden. Welke indruk had hij op jou gemaakt?
Hij was heel gewoon; hij deed me denken aan een very bright boy scout. Hij drinkt niet, rookt niet en gebruikt geen drugs. Hij is stil, verlegen, beleefd en vriendelijk. Hij had op dat moment één vrouw in zijn leven gehad. Hij is een serieuze man; ik was erg onder de indruk van hem en hij is geen celebrity type attention seeker. Helemaal niet. Sommige mensen zeiden dat ik hem in de film als een witte ridder had afgeschilderd, maar ze weten niet wie hij werkelijk is. Mochten ze hem kennen, dan zouden ze beseffen dat hij heel oprecht en welbespraakt is, en dat hij trouw wilde blijven aan zijn eed aan de grondwet—wat ook het geval is—en niet aan de NSA of de CIA. Hij was klokkenluider op zijn negenentwintigste, en ik wilde weten en uitzoeken hoe en waarom hij dat op zo’n jonge leeftijd had gedaan.
“Snowden” (2016, trailer)
Welke film of filmmaker heeft jou de passie gegeven om filmmaker te worden?
Ik ging naar de New York Film School en het was vooral Martin Scorsese; hij gaf er les. Ik had een korte film van veertien minuten gemaakt, “Last Year in Viet Nam” [1971] en hij vond die goed. Hij prees hem en toonde hem in de klas. Dat gebeurde niet zo vaak; korte films kregen vooral kritiek. Zo ging dat toen; het was net als in een Chinese commune waar je je werk aan de klas liet zien en iedereen zei dan bla bla bla. Maar deze keer toonde hij hem aan de klas en hij zei, ‘Dit is een filmmaker.’ En hij zei ook, ‘Houd het persoonlijk.’ Dat is wat je moet doen, keep it personal. Dat was heel interessant. Ik voelde me daardoor erg geïnspireerd en ben in die richting verder doorgegaan.

Toen begon je persoonlijke films te maken, en met bijvoorbeeld “Midnight Express” [1978] en “Salvador” [1986]—en dan hebben we het nog niet over je Vietnamtrilogie—zette je jezelf meteen op de kaart met betekenisvolle message films. Dat doet me denken aan de films die bijvoorbeeld Stanley Kramer of Fred Zinnemann maakten. Is dat een terechte vergelijking?
Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden, of ze nu persoonlijk zijn of niet. Je weet niet hoe Stanley Kramer zich echt voelde. Hij was een emotionele man met een uitgesproken innerlijk besef, en je weet dat hij gepassioneerd was door nucleaire oorlog; met die passie maakte hij “On the Beach” [1959]. En je weet dat hij grappig wilde zijn, dus maakte hij een komedie [“It’s a Mad, Mad, Mad, Mad World,” 1963] met veel car crashes. Hij was niet grappig, maar hij maakte wel een punt. “Judgement at Nuremberg” [1961] ging over gerechtigheid, de Nazi’s ter verantwoording roepen en Amerika voerde de processen van Nuremberg uit—het enige goede dat ze deden. En zelfs toen werd er gecompromitteerd, maar toch maakte hij het punt van de Holocaust heel duidelijk. Dus ik denk dat we hem iets verschuldigd zijn vanwege de vele films die hij heeft gemaakt. Ze waren gedreven door zijn passie. Ze waren niet het gevolg van politiek, dat denk ik niet. Bij hem zat het in zijn hart. Natuurlijk kan mijn interpretatie over hem anders zijn dan die van critici die zeggen, ‘Hij was maar een producer.’ Maar ik zag onlangs een film die hij voordien met Frank Sinatra had gemaakt, “Not as a Stranger” [1955], en dat was een heel bijzondere en interessante film. Sinatra was geweldig; hij speelde de tweede dokter en Robert Mitchum was de eerste dokter die een relatie begint met een verpleegster die hem geld geeft om zijn studies af te maken. Hij gebruikt haar en nadien laat hij haar vallen. Maar ze komt terug en speelt een hele sterke scène… Maar je stelde een moeilijke vraag. Zinnemann, daar heb ik niet dezelfde band mee als jij. Ik kende hem, ik heb hem ontmoet, maar ik bekijk hem op een andere manier. Kramer was bijzonder, al maakte hij ook enkele stinkers [lacht]. “The Secret of Santa Vittoria” [1969] met Anna Magnani was een prachtige film. Prachtig geschreven, prachtig gemaakt. Anthony Quinn speelde de burgemeester van dat Italiaanse stadje en niemand vertrouwde hem. Hij was een nietsnut en Anna Magnani was zijn boze vrouw. Dat was een geweldige film, en Stanley Kramer had er veel meer erkenning voor moeten krijgen, vind je niet?
Is dat jou ook overkomen dat je meer erkenning had verwacht voor een film die je maakte?
Ja. “Snowden” [2016]. In de V.S. kon ik die niet financieren. We verhuisden de productie naar Duitsland omdat we dachten dat we ons in de Verenigde Staten niet op ons gemak zouden voelen. We hadden geen idee wat de NSA zou of kon doen. Dus hebben we de film in het buitenland gefinancierd, en dat is heel verontrustend: je maakt een film over een Amerikaan en het is niet mogelijk om hem in Amerika te financieren.
Over geld gesproken, is het gemakkelijk voor je om als onafhankelijke filmmaker te werken en de meeste van je films te draaien zonder financiële steun van de grote studio’s?
Ik kon niet op de studio’s rekenen, dus ik ben altijd onafhankelijk geweest. Ik werk met verschillende independents. Veel van mijn films zijn eigendom van failliete bedrijven en verkochte activa. Ik werk vaak met mensen die failliet gaan [lacht]. Ik heb aan beide kanten gestaan en heb dus ook voor de studio’s gewerkt, en wanneer ik met hen werk, kan de ervaring best goed meevallen. “Wall Street” [1987] was goed, maar de tweede “Wall Street” [“Wall Street: Money Never Sleeps,” 2010] was heel wat minder omdat die werd gemaakt door [executive] Tom Rothman. Hij gedroeg zich als een baas die je vertelde wat je moest doen. Dat is een heel andere aanpak. We geven de studio’s veel macht, we geven hen veel rechten. Elke filmmaker heeft op de één of andere manier een relatie met de studio’s, dus hij denkt altijd aan hen omdat hij zijn film moet kunnen afwerken en zij het geld hebben. Soms ben je een slaaf van dat geld, en soms… f*ck ‘em [lacht]. Sommige filmmakers vechten altijd tegen de studio’s; dat is een vervelende situatie, want het is een slave relationship. Tenzij je liever onafhankelijk bent. Maar dan moet je natuurlijk wel bij hen terecht voor de distributie.
Alan Parker vertelde me ooit dat hij bij het sluiten van een productiedeal ook altijd een distributiedeal wilde, om te vermijden dat hij moest gaan shoppen met zijn film. Heb je dat ooit voorgehad?
Natuurlijk. Vaak. Met “Nuclear Now” werden we uitgenodigd in Cannes, waar je veel publiciteit kan krijgen, maar ze wilden de film voor Amerika houden waar hij in oktober zou uitkomen, en toen werd hij niet eens opgemerkt. Maar voor mij is het goed zo; zo werkt de business en ik word sowieso moe van al die promotie. Trouwens, documentaires hebben dat niet nodig. You just throw them out there and f*ck ’em. Je begrijpt wel wat ik bedoel; je moet een showman zijn en je moet erom geven. Een showman is bezig met de resultaten. Je moet die nog eens doornemen, de box office nakijken, de rekening maken,… al dat gedoe is behoorlijk vermoeiend.
Kon je altijd de acteurs casten die je wilde?
Nee, maar ik had wel veel vrijheid. Ik bedoel, het is altijd een soort van deal en dat brengt een zekere druk met zich mee. Ze noemen een paar namen en dan moet er iets gebeuren. Er zijn gewoon teveel koks in de keuken, op de één of andere manier moet jij de chef-kok zijn [lacht].
En moest je dan nog compromissen sluiten?
Altijd. Maar je hoeft niet meteen ja te zeggen. Ik zeg nooit van de ene dag op de andere ja tegen een acteur. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik heb fouten gemaakt, maar ik heb nooit meteen ja gezegd tegen een acteur.
Wanneer je een scenario schrijft, heb je dan bepaalde acteurs in gedachten?
Ja, maar dat heb je niet in de hand, want zodra je begint te casten, zie je verschillende acteurs met elk hun eigen interpretatie en je vindt er misschien die beter zijn dan hetgeen je in gedachten had. Ik heb veel acteurs voor me laten lezen—dat helpt—of ik laat ze op tape lezen met een casting director en dan zie ik die tape achteraf. Je moet er niet altijd bijzijn. Soms ben jij de gorilla als je in dezelfde kamer bent, weet je.

In je films heb je altijd een geweldige cast met sterke acteurs in de bijrollen, zoals Sylvia Miles, Millie Perkins, Haing S. Ngor, Paul Sovino, E.G. Marshall, Eli Wallach, Madeline Kahn… Mel Brooks zei onlangs nog, Madeline Kahn was maybe the single best comedian that ever lived.
Het casten van je bijrollen is altijd heel bijzonder. Het grootste deel van wat je doet is het kiezen van de acteurs voor de bijrollen. Het casten van de hoofdacteurs is vaak gekoppeld aan money deals met hun agents en advocaten. Terwijl het een heel ander verhaal is voor de acteurs in de bijrollen; dan begint het castingproces pas écht.
Hoe nauw werk je samen met je casting directors?
Heel nauw want hij of zij doet allerlei suggesties en weet wie er aan het werk is en wie niet. Je weet niet alles en je kunt niet alles onthouden. Soms heb je een idee van, ‘Ik wil een Cary Grant-type voor die rol.’
Je hebt een lange en rijkgevulde carrière als filmmaker met een opeenvolging van topfilms. Is er een geheim, of blijft het altijd een uitdaging?
Well, it’s been okay. Is het een uitdaging? Ik zou zeggen ja. Het is een uitdaging om relevant te blijven, het is een uitdaging om geïnteresseerd te zijn in de maatschappij, maar dat gebeurt bij mij vanzelf. Mijn ideeën zijn op dit moment misschien niet populair, maar ze zijn wel fris—tenminste, voor mij toch. Ik praat niet zoals de meeste regisseurs, en ik kan de onverantwoordelijkheid van de meeste regisseurs over politiek niet uitstaan. De meeste regisseurs willen met iedereen bevriend zijn en alle controversen vermijden. Maar dat is niet de manier waarop je moet spreken of handelen. Je moet je mening uiten. Maar dan riskeer je te worden uitgesloten.
Heb je ooit problemen gehad met je acteurs?
Ja natuurlijk. Sommigen liepen dronken rond op de set, sommigen waren helemaal niet communicatief en koppig, sommigen stopten ermee. Bill Paxton bijvoorbeeld viel met “U Turn” [1997] uit de boot en werd vervangen door Sean Penn omdat hij zijn personage niet begreep.
Hoe belangrijk zijn je drie Oscars voor je?
Ze staan daar mooi weg in een hoek. Herinneringen. Ik denk dat ik het niveau van verdienste heb overschreden. Ik zie mezelf als een betere filmmaker, ook al zijn anderen het daar misschien niet mee eens. Maar de Oscars, het is een spel, weet je. De jacht op een Oscar is als het politieke spel in een high school, wanneer ze voorzitter van hun klas willen worden. Ik vind daar niks aan.
Je hebt met grote acteurs en topsterren gewerkt. Was je ooit onder de indruk van hen?
Ja. Toen ik veertig was, won ik een Oscar voor “Platoon” [1986, categorie Beste Regisseur]. Liz Taylor overhandigde mij die Oscar op het podium en ze kuste me. In de jaren vijftig en zestig was zij my sweetheart, my dream girl, dus dat was een speciaal moment voor mij.
Millenium Documentary Film Festival Brussels,
15 maart 2024
Oliver Stone neemt zijn Oscar voor “Platoon” in ontvangst
FILMS
SUGAR COOKIES (1973) DIR Theodore Gershuny PROD Ami Artzi ASSOC PROD Oliver Stone, Jeffrey Kapelman, Garrard Glenn SCR Theodore Gershuny, Lloyd Kaufman CAM Hasse Wallin ED Dov Hoenig MUS Gershon Kingsley CAST George Shannon, Mary Woronov, Lynn Lowry, Monique Van Vooren, Maureen Byrnes, Daniel Sadur, Ondine, Jennifer Welles, Anthony Pompei, Alexandra Stewart
SEIZURE (1974) DIR Oliver Stone PROD Jeffrey Kapelman, Garrard L. Glenn SCR Oliver Stone, Edward Mann CAM Roger Racine ED Oliver Stone, Nobuko Oganesoff MUS Lee Gagnon CAST Jonathan Frid, Martine Beswick, Joe Sirola, Christina Pickles, Hervé Villechaize, Anne Meacham, Roger De Koven, Troy Donahue, Oliver Stone (voice only [uncredited])
MIDNIGHT EXPRESS (1978) DIR Alan Parker PROD David Puttnam, Alan Marshall SCR Oliver Stone (boek “Midnight Express” [1977] van William Hayes, William Hoffer) CAM Michael Seresin MUS Giorgio Moroder CAST Brad Davis, Irene Miracle, Bo Hopkins, Randy Quaid, John Hurt, Mike Kellin, Paul Smith, Alan Parker
THE HAND (1981) DIR Oliver Stone PROD Edward R. Pressman SCR Oliver Stone (boek “The Lizard’s Tail” [1979] van Marc Brandel) CAM King Baggot ED Richard Marks MUS James Horner CAST Michael Caine, Andrea Marcovicci, Annie McEnroe, Bruce McGill, Viveca Lindfors, Rosemary Murphy, Mara Hobel, Oliver Stone (Schooier)
CONAN THE BARBARIAN (1982) DIR John Milius PROD Buzz Feitshans, Raffaella De Laurentiis SCR Oliver Stone, John Milius (verhaal van Edward Summer; personages van Robert E. Howard) CAM Duke Callaghan ED Carroll Timothy O’Meara MUS Basil Poledouris CAST Arnold Schwarzenegger, James Earl Jones, Sandahl Bergman, Ben Davidson, Cassandra Gaviola, Gerry Lopez, Mako, Valerie Quennessen, William Smith, Max von Sydow, John Milius
SCARFACE (1983) DIR Brian De Palma PROD Martin Bergman SCR Oliver Stone (scenario van SCARFACE [1932] van Howard Hawks, Ben Hecht; boek “Scarface” [1929] van Armitage Trail) CAM John A. Alonzo ED David Ray, Gerald B. Greenberg MUS Giorgio Moroder CAST Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Steven Bauer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Brian De Palma, Charles Durning (voice only)
YEAR OF THE DRAGON (1985) DIR Michael Cimino PROD Dino De Laurentiis SCR Oliver Stone, Michael Cimino (boek “Year of the Dragon” [1981] van Robert Daley) CAM Alex Thomson ED Noëlle Boisson, Françoise Bonnot MUS David Mansfield CAST Mickey Rourke, John Lone, Ariane, Leonard Termo, Raymond J. Barry, Caroline Kava, Eddie Jones, Joey Chin, Victor Wong
8 MILLION WAYS TO DIE (1986) DIR Hal Ashby PROD Stephen J. Roth SCR Oliver Stone, R. Lance Hill [David Lee Henry] (boek “Eight Million Ways to Die” [1983] van Lawrence Block) CAM Stephen H. Burum ED Robert Lawrence, Stuart H. Pappé MUS James Newton Howard CAST Jeff Bridges, Rosanna Arquette, Alexandra Paul, Randy Brooks, Andy Garcia, Lisa Sloan, Christa Denton, Vance Valencia
SALVADOR (1986) DIR Oliver Stone PROD Oliver Stone, Gerald Green SCR Oliver Stone, Richard Boyle CAM Robert Richardson ED Claire Simpson MUS Georges Delerue CAST James Woods, Jim Belushi, Michael Murphy, John Savage, Elpedia Carrillo, Cindy Gibb, Tony Plana, Colby Chester, Sean Stone
PLATOON (1986) DIR – SCR Oliver Stone PROD Arnold Kopelson CAM Robert Richardson ED Claire Simpson MUS Georges Delerue CAST Tom Berenger, Willem Dafoe, Charlie Sheen, Forest Whitaker, Johnny Depp, Francesco Quinn, Oliver Stone (Alpha Company Major in Bunker)
WALL STREET (1987) DIR Oliver Stone PROD Edward R. Pressman SCR Oliver Stone, Stanley Weiser CAM Robert Richardson ED Claire Simpson MUS Stewart Copeland CAST Michael Douglas, Charlie Sheen, Daryl Hannah, Hal Holbrook, Sean Young, James Spader, Sylvia Miles, Richard Dysart, Millie Perkins, James Karen, Terence Stamp, Martin Sheen, Josh Mostel, Monique Van Vooren, Oliver Stone (Trader)
TALK RADIO (1988) DIR Oliver Stone PROD Edward R. Pressman, A. Kitman Ho SCR Oliver Stone, Eric Bogosian (toneelstuk “Talk Radio” [1987] van Eric Bogosian, Tad Savinar; boek “Talked to Death: The Life and Murder of Alan Berg” [1987] van Stephen Singular) CAM Robert Richardson ED David Brenner, Joe Hutshing MUS Stewart Copeland CAST Eric Bogosian, Alec Baldwin, Ellen Greene, Leslie Hope, John C. McGinley, John Pankow, Michael Wincott, Linda Atkinson, Robert Trebor, Zach Grenier
BORN ON THE FOURTH OF JULY (1989) DIR Oliver Stone PROD Oliver Stone, A. Kitman Ho SCR Oliver Stone Ron Kovic (boek “Born on the Fourth of July” [1976] van Ron Kovic) CAM Robert Richardson ED David Brenner, Joe Hutshing MUS John Williams CAST Tom Cruise, Kyra Sedgwick, Raymond J. Barry, Jerry Levine, Frank Whaley, Willem Dafoe, Tom Berenger, Ed Lauter, Stephen Baldwin, Tom Sizemore, Ron Kovic, Sean Stone, Oliver Stone (Nieuwsreporter)
BLUE STEEL (1989) DIR Kathryn Bigelow PROD Oliver Stone, Edward R. Pressman SCR Kathryn Bigelow, Eric Red CAM Amir Mokri MUS Brad Fiedel ED Lee Percy CAST Jamie Lee Curtis, Ron Silver, Louise Fletcher, Clancy Brown, Elizabeth Peña, Philip Bosco, Richard Jenkins, Markus Flanagan, Mary mara, Mike Starr
REVERSAL OF FORTUNE (1990) DIR Barbet Schroeder PROD Oliver Stone, Edward R. Pressman SCR Nicholas Kazan (boek “Reversal of Fortune: Inside the von Bülow Case” [1985] van Alan M. Dershowitz) CAM Luciano Tovoli ED Lee Percy MUS Mark Isham CAST Jeremy Irons, Glenn Close, Ron Silver, Annabella Sciorra, Uta Hagen, Fisher Stevens, Jack Gilpin, Christine Baranski
THE DOORS (1991) DIR Oliver Stone PROD A. Kitman Ho, Sasha Harari, Bill Graham SCR Oliver Stone, Randall Jahnson CAM Robert Richardson ED David Brenner, Joe Hutshing CAST Val Kilmer, Meg Ryan, Kyle MacLachlan, Frank Whaley, Kevin Dillon, Michael Wincott, Michael Madsen, Billy Idol, Kathleen Quinlan, Sean Stone, Christopher Lawford, Jennifer Tilly, Oliver Stone (UCLA Film Professor [zonder screen credit])
JFK (1991) DIR Oliver Stone PROD Oliver Stone, A. Kitman Ho SCR Oliver Stone, Zachary Sklar (boek “On the Trail of the Assassins” [1988] van Jim Garrison; boek “Crossfire: The Plot That Killed Kennedy” [1989] van Jim Marrs) CAM Robert Richardson ED Joe Hutshing, Pietro Scalia MUS John Williams CAST Kevin Costner, Kevin Bacon, Tommy Lee Jones, Laurie Metcalf, Gary Oldman, Michael Rooker, Sissy Spacek, Jack Lemmon, Joe Pesci, Walter Matthau, John Candy, Edward Asner, Lolita Davidovich, Sally Kirkland, John Laroquette, Sean Stone, Martin Sheen (voice only)
IRON MAZE (1991) DIR Hiroaki Yoshida PROD Ilona Herzberg, Hidenori Ueki EXEC PROD Oliver Stone, Edward R.. Pressman SCR Tim Metcalfe (screen story van Hiroaki Yoshida, Tim Mecalfe; kort verhaal “In a Grove” [1922] van Ryûnosuke Agutagawa) CAM Morio Saegusa ED Bonnie Koehler MUS Stanley Myers CAST Jeff Fahey, Bridget Fonda, J.T. Walsh, Hiroaki Murakami, Gabriel Damon, John Randolph, Peter Allas, Carmen Flipi
ZEBRAHEAD (1992) DIR – SCR Anthony Drazan PROD Charles Mitchell, Jeff Dowd, William F. Willett EXEC PROD Oliver Stone, Janet Yang CAM Maryse Alberti ED Elizabeth Kling MUS Taj Mahal CAST Michael Rapaport, Kevin Corrigan, Lois Bendler, Dan Ziskie, DeShonn Castle, N’Bushe Wright, Marsha Florence, Shula Van Buren, Ray Sharkey
SOUTH CENTRAL (1992) DIR Stephen Milburn Anderson [Steve Anderson] PROD Janet Yang, William B. Steakley EXEC PROD Oliver Stone SCR Stephen Milburn Anderson [Steve Anderson] (boek “The Original South Central L.A. Crips” [1987] van Donald Bakeer) CAM Charlie Lieberman ED Steven Nevius MUS Tim Truman CAST Glenn Plummer, Carl Lumbly, Byron Minns, Lexie Bigham, Vincent Craig Dupree, LaRita Shelby, Kevin Best, Big Daddy Wayne
THE JOY LUCK CLUB (1993) DIR Wayne Wang PROD Wayne Wang, Amy Tan, Ron Bass, Patrick Markey EXEC Oliver Stone, Janet Wang SCR Any Tan, Ron Bass (boek “The Joy Luck Club” [1989] van Amy Tan) CAM Amir Mokri ED Maysie Hoy MUS Rachel Portman CAST Kieu Chinh, Tsai Chin, France Nuyen, Lisa Lu, Ming-Na Wen, Tamlyn Tomita, Lauren Tom, Rosalind Chao, Chao Li Chi, Andrew McCarthy, Diane Baker, Amy Tan
HEAVEN & EARTH (1993) DIR Oliver Stone PROD Oliver Stone, A. Kutman Ho, Robert Kline, Arnon Milchan SCR Oliver Stone (boeken “When Heaven and Earth Changed Places: A Vietnamese Woman’s Journey from War to Peace” [1989] en “Child of War, Woman of Peace” [1993] van Le Ly Hayslip) CAM Robert Richardson ED David Brenner, Sally Menke MUS Kitarô CAST Tommy Lee Jones, Joan Chen, Hiep Thi Le, Haing S. Ngor, Thuan K. Nguyen, Thuan Le, Dustin Nguyen, Debbie Reynolds, Conchata Ferrell, Sean Stone
NATURAL BORN KILLERS (1994) DIR Oliver Stone PROD Don Murphy, Jane Hamsher, Clayton Townsend SCR Oliver Stone, Richard Rutowski, David Veloz (verhaal van Quentin Tarantino) CAM Robert Richardson ED Brian Berdan, Hank Corwin MUS Brent Lewis CAST Woody Harrelson, Juliette Lewis, Robert Downey Jr., Tommy Lee Jones, Tom Sizemore, Rodney Dangerfield, Everett Quinton, Jared Harris, Pruitt Taylor Vince, Edie McClurg, Russell Means, Lanny Flaherty, Sean Stone
THE NEW AGE (1994) DIR – SCR Michael Tolkin PROD Keith Addis, Nick Wechsler EXEC PROD Oliver Stone, Arnon Milchan CAM John J. Campbell ED Suzanne Fenn MUS Mark Mothersbaugh CAST Peter Weller, Judy Davis, Patrick Bauchau, Rachel Rosenthal, Adam West, Paula Marshall, Bruce Ramsay, Tanya Pohlkotte, Susan Traylor, Patricia Heaton, Samuel L. Jackson
KILLER: A JOURNAL OF MURDER (1995) DIR Tim Metcalfe PROD Mark Levinson, Janet Yang EXEC PROD Oliver Stone, Melinda Jason SCR Tim Metcalfe (boek “Killer: A Journal of Murder” [1970] van James O. Long, Thomas E. Gaddis) CAM Ken Kelsch ED Richard Gentner MUS Graeme Revell CAST James Woods, Robert Sean Leonard, Ellen Greene, Cara Buono, Robert John Burke, Richard Riehle, Harold Gould, John Bedford Lloyd, Jeffrey DeMunn
NIXON (1995) DIR Oliver Stone PROD Oliver Stone, Clayton Townsend, Andrew G. Vajna SCR Oliver Stone, Stephen J. Rivele, Christopher Wilkinson CAM Robert Richardson ED Brian Berdan, Hank Corwin MUS John Williams CAST Anthony Hopkins, Joan Allen, Powers Boothe, Ed Harris, Bob Hoskins, David Paymer, David Hyde Pierce, Paul Sorvino, Mary Steenburgen, J.T. Walsh, James Woods, E.G. Marshall, Tony Goldwyn, Larry Hagman, Edward Herrmann, Madeline Kahn, Dan Hedaya, Tony Lo Bianco, Sean Stone
EVITA (1996) DIR Alan Parker PROD Alan Parker, Robert Stigwood, Andrew G. Vajna SCR Oliver Stone, Alan Parker (theatermusical “Evita” [1978] van Tim Rice, Andrew Lloyd Webber) CAM Darius Khondji MUS Andrew Lloyd Webber CAST Madonna, Antonio Banderas, Jonathan Pryce, Jimmy Nail, Victoria Sus, Julian Littman, Olga Merediz, Alan Parker
FREEWAY (1996) DIR – SCR Matthew Bright PROD Brad Wyman, Chris Hanley EXEC PROD Oliver Stone, Dan Halsted, Donald Kushner, Peter Locke, Richard Rutowski CAM John Thomas ED Maysie Hoy MUS Danny Elfman CAST Kiefer Sutherland, Reese Witherspoon, Brittany Murphy, Dan Hedaya, Amanda Plummer, Brooke Shields, Conchata Ferrell, Kathleen Marshall
THE PEOPLE VS. LARRY FLYNT (1996) DIR Milos Forman PROD Oliver Stone, Janet Yang, Michael Hausman SCR Scott Alexander, Larry Karaszewski CAM Philippe Rousselot ED Christopher Tellefson MUS Thomas Newman CAST Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton, Bret Harrelson, Donna Hanover, James Cromwell, Crispin Glover, Vincent Schiavelli, Larry Flynt
U TURN (1997) DIR Oliver Stone PROD Clayton Townsend SCR John Ridley (ook boek “Stray Dogs”) CAM Robert Richardson ED Hank Corwin, Thomas J. Nordberg MUS Ennio Morricone CAST Sean Penn, Jennifer Lopez, Nick Nolte, Billy Bob Thornton, Jon Voight, Powers Boothe, Bo Hopkins, Joaquin Phoenix, Claire Danes, Laurie Metcalf, Sean Stone
COLD AROUND THE HEART (1997) DIR – SCR John Ridley PROD Dan Halsted, Adam Merims, Craig Baumgarten EXEC PROD Oliver Stone, Richard Rutowski CAM Malik Hassan Sayeed ED Eric L. Beason MUS Mason Daring CAST David Caruso, Kelly Lynch, Stacey Dash, Chris Noth, John Spencer, Pruitt Taylor Vince, Richard Kind, Kirk Baltz, Jennifer Jostyn
SAVIOR (1998) DIR Predrag Antonijevic PROD Oliver Stone, Janet Yang SCR Robert Orr CAM Ian Wilson ED Gabriella Cristiani, Ian Crafford MUS David Robbins CAST Dennis Quaid, Nastassja Kinski, Stellan Skarsgård, John Maclaren, Catlin Foster, Dusan Perkovic, Natasa Ninkovic, Miodrag Miki Krstovic, Ljiljana Blagojevic
ANY GIVEN SUNDAY (1999) DIR Oliver Stone PROD Clayton Townsend EXEC PROD Oliver Stone, Richard Donner SCR Oliver Stone, John Logan (ook verhaal) CAM Salvatore Totino ED Stuart Levy, Thomas J. Nordberg, Keith Salmon, Stuart Walks MUS Paul Kelly, Richard Horowitz CAST Al Pacino, Cameron Diaz, Dennis Quaid, James Woods, Jamie Foxx, LL Cool J, Matthew Modine, Jim Brown, Lawrence Taylor, Bill Bellamy, Andrew Bryniarski, Ann-Margret, Aaron Eckhart, Charlton Heston, Sean Stone, Oliver Stone (Tug Kowalski, TV Announcer #1)
ALEXANDER (2004) DIR Oliver Stone PROD Iain Smith, Thomas Schühly, Jon Kilik, Moritz Borman SCR Oliver Stone, Christopher Kyle, Laeta Kalogridis CAM Rodrigo Prieto ED Yann Hervé, Gladys Joujou, Alex Márquez, Thomas J. Nordberg MUS Vangelis CAST Colin Farrell, Angelina Jolie, Val Kilmer, Jared Leto, Rosario Dawson, Anthony Hopkins, Christopher Plummer, Gary Stretch
WORLD TRADE CENTER (2006) DIR Oliver Stone PROD Debra Hill, Michael Shamberg, Stacey Sher, Moritz Borman SCR Oliver Stone (naar het waargebeurde verhaal van John McLoughlin, Donna McLoughlin, William Jimeno, Allison Jimeno) CAM Seamus McGarvey ED Julie Monroe, David Brenner MUS Craig Armstrong CAST Nicolas Cage, Maria Bello, Michael Peña, Jay Hernandez, Maggie Gyllenhaal, Patti D’Arbanville, Connor Paolo, Anthony Piccininni
W. (2008) DIR Oliver Stone PROD Moritz Borman, Bill Block, Paul Hanson, Eric Kopeloff SCR Stanley Weiser CAM Phedon Papamichael ED Julie Monroe, Joe Hutshing, Alexis Chavez MUS Paul Cantelon CAST Josh Brolin, Elizabeth Banks, Colin Hanks, Scott Glenn, Richard Dreyfuss, Ellen Burstyn, Stacy Keach, Bruce McGill, Sean Stone
WALL STREET: MONEY NEVER SLEEPS (2010) DIR Oliver Stone PROD Edward R. Pressman, Eric Kopeloff, Oliver Stone [zonder screen credit] SCR Allan Loeb, Stephen Schiff (personages van Oliver Stone, Stanley Weiser) CAM Rodrigo Prieto ED David Brenner, Julie Monroe MUS Craig Armstrong CAST Michael Douglas, Shia LaBeouf, Carey Mulligan, Frank Langella, Josh Brolin, Susan Sarandon, Eli Wallach, Charlie Sheen, Sean Stone, Oliver Stone (Investor)
SAVAGES (2012) DIR Oliver Stone PROD Moritz Borman, Eric Kopeloff SCR Oliver Stone, Don Winslow, Shane Salerno (boek “Savages” [2010] van Don Winslow) CAM Dan Mindel ED Joe Hutshing, Stuart Levy, Alex Márquez MUS Adam Peters CAST John Travolta, Salma Hayek, Benicio Del Toro, Emile Hirsch, Taylor Kitsch, Blake Lively, Aaron Taylor-Johnson, Diego Cataño, Shea Whigham, Karishma Ahluwalia, Sean Stone
SNOWDEN (2015) DIR Oliver Stone PROD Fernando Sulichin, Philip Schulz-Deyle, Eric Kopeloff, Moritz Borman SCR Oliver Stone, Kieran Fitzgerald (boek “The Snowden Files” [2014] van Luke Harding; boek “Time of the Octopus” [2015] van Anatoly Kucherena) CAM Anthony Dod Mantle MUS Craig Armstrong ED Alex Marquez CAST Joseph Gordon-Levitt, Nicolas Cage, Joely Richardson, Scott Eastwood, Rhys Ifans, Tom Wilkinson, Melissa Leo, Ben Chaplin