Stefan Gota en Liyo Gong: “De beelden van ‘Here’ zijn krachtig genoeg om de film te absorberen”

In de nieuwste film van Bas Devos, “Here,” worden de hoofdrollen gespeeld door Stefan Gota, vooral bekend van het theater, en Liyo Gong, die al meerdere jaren als editor aan de slag is.

De in Roemenië geboren Stefan Gota heeft een masteropleiding sportkiné gevolgd aan de KU Leuven, maar koos nadien voor het theater. In Brussel ging hij aan de slag bij Transfo Collect, een project van GC De Kriekelaar, en het RITCS waarbij Brusselse jongeren vanuit verschillende culturen hun artistiek verhaal kwijt kunnen. Zo kwam hij overigens terecht in het RITCS, niet om echt te studeren, maar waar hij nadien wel een regieopleiding begon te volgen.

Liyo Gong studeerde aan de Humboldt universiteit in Berlijn (2008-2009), aan de VUB waar ze een Master haalde in politieke wetenschappen (2007-2011), en aan de Fudan universiteit in Shanghai (2011-2012), alvorens in Brussel aan het Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS, van 2012-2015) af te studeren met een diploma van filmmontage. Sinds 2016 werkt ze als freelance monteur. Ze maakt ook deel uit van het collectief Heartbroken, opgericht met Stephanie Kevers, om als dj en met een maandelijks programma voor de online radiozender NTS muziek en musici te promoten.

Stefan Gota, Liyo Gong en Bas Devos op de rode loper tijdens het Film Fest Gent | Martin Corlazolli/Film Fest Gent

Beide hoofdroldpelers van “Here” kwamen in oktober tijdens het Film Fest Gent hun film met regisseur Bavo Devos voorstellen, en daar werd onderstaand gesprek met hen opgetekend.

“Here” loopt vanaf 17 januari in de Belgische bioscopen en wordt verdeeld door Imagine Film Distribution.

Jullie hebben in “Here” weinig dialogen. Daardoor worden de lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen des te belangrijker?

[LIYO GONG] Voor mij is het bijna logisch om dit verhaal zonder al teveel dialogen te vertellen, zodat je het kan ervaren zonder dat alles wordt uitgelegd. De beelden zijn krachtig genoeg om de film te absorberen.
[STEFAN GOTA] Het verhaal en de context zijn zo vanzelfsprekend dat je er niet veel bij moet vertellen.

Betekent dat ook dat je misschien meer moet repeteren voordat de opnamen beginnen?

[LIYO GONG] We hebben wel gerepeteerd, en nadien werden de dialogen soms aangepast. Maar ik ben geen professionele actrice, dus ik weet niet hoe het er gewoonlijk aan toe gaat.

Stefan Gota en Liyo Gong tijdens de voorstelling van “Here” in Kinepolis Gent | Martin Corlazolli/Film Fest Gent

Hoe zijn jullie bij dit project betrokken geraakt?

[STEFAN GOTA] We waren allebei overweldigd door Bas, denk ik. Ik had eerder al met hem gewerkt, maar in het begin, tijdens de voorbereidingen, wist ik niet precies welke rol ik zou spelen—in de veronderstelling dat ik een rol zou krijgen. Maar toen hij het scenario schreef, vroeg ik hem, ‘Ga ik in de film spelen?’ ‘Ja.’ ‘En speel ik deze rol?’ ‘Ja.’ Toen werd het duidelijk. Maar erover nadenken met hem, erover praten, ideeën uitwisselen, dat was op zich heel boeiend. Zo raakte ik uiteindelijk bij de film betrokken.

Liyo, jij bent een editor. Was het misschien eerst de bedoeling dat je de film zou monteren?

[LIYO GONG] Nee, helemaal niet. Dieter [Diependaele] deed de montage, en hij is een zeer goede monteur. Stefan was eerst gecast; nadien zocht Bas iemand om de rol van Shuxiu te spelen, en begon hij met de casting van een Aziatische vrouw. Bas en ik hadden gemeenschappelijke vrienden, want ik had eerder al montages gedaan voor vrienden van hem. In het begin was het voor hem belangrijk om feedback te krijgen over het Aziatische personage en hij vroeg wat ik ervan vond. Toen ik hem ontmoette, had ik opmerkingen om enkele nuances te verduidelijken. Nadien vroeg hij of ik geïnteresseerd was om de rol te spelen, wat ik helemaal niet zag aankomen.

In de film speel je enkele lange scènes die in één take zijn opgenomen. Is dat gemakkelijk voor je als acteur?

[STEFAN GOTA] Ik vind dat heel boeiend. Bas brengt je ook naar dat punt en hoe je daar moet geraken. Er lag helemaal geen druk op de schouders, en ik vind niet dat het moeilijker is dan korte scènes draaien. Het is vooral een kwestie van timing. Zit die goed, dan ben je er klaar voor en heb je er zelfs niet veel takes voor nodig. De aanpak van Bas is heel motiverend en stimulerend, en daardoor creëer je ook een vertrouwensband.
[LIYO GONG] Bas vertrouwt zijn acteurs, maar nadat een scène was opgenomen, vroeg ik hem wel enkele keren, ‘Ben je zeker dat het goed is?’ Hij weet heel goed hoe een scène in beeld moet worden gebracht, waar en wanneer de camera moet beginnen draaien en stoppen. Hij lukt er dikwijls in om dat in één take klaar te spelen.

Als acteur moet je de wereld en de visie van je regisseur mee ondersteunen. Vraagt dat vooraf veel verkennende gesprekken met Bas, of gesprekken tussen jullie beiden?

[LIYO GONG] Bas heeft zijn personages duidelijk uitgewerkt en daarom is het niet echt nodig om de diepgang van je personage nog verder uit te pluizen. Daar heeft hij al voor gezorgd. Wanneer je dus voor de camera staat, ligt de focus op de emoties die je op dat moment in het verhaal moet uiten, en niet zozeer van, ‘Je moet nu dit tonen, want dit of dat is zonet met je personage gebeurd.’
[STEFAN GOTA] Soms had ik de indruk dat ik teveel deed. Bas gaf me dan aan wat de reden was van de scène die we gingen draaien en in welke context dat gebeurde. Als acteur speel je je scène en doe je suggesties die misschien iets kunnen bijdragen, maar ik baseerde me op de visie van Bas. Voor een acteur is het gemakkelijk als je weet dat je altijd kan terugvallen op je regisseur. Je kan vragen stellen en je moet zelf geen beslissingen nemen.

Liyo, is dit voor jou het begin van een carrière als actrice?

[LIYO GONG] Nee, dat denk ik niet [lacht].
[STEFAN GOTA] You are very good.
[LIYO GONG] Ik ben een editor, dat is wat ik doe. En ik kan niet goed naar mezelf kijken op een scherm; ik vind het ongemakkelijk om mezelf te zien en m’n stem te horen. Ik vond het een fantastische ervaring om in “Here” te kunnen spelen en ik houd heel erg van de film, maar ik denk niet dat het voor herhaling vatbaar is.

Liyo Gong en Stefan Gota in “Here” | Imagine Film Distribution

En voor jou is het ook een heel sterke hoofdrol?

[STEFAN GOTA] Ja, dit is mijn eerste hoofdrol. Voordat we begonnen te draaien, was ik er niet gerust in. Ik heb veel als regisseur in het theater gewerkt, en tussendoor acteer ik ook. Hoe meer ik nu acteer, des te meer ik m’n personage zie en niet zozeer mezelf. En na deze film wil ik dat graag verderdoen. Nieuwe rollen spelen, werken aan je personages, dat zie ik wel zitten.

Is er een acteur of een film waar jullie veel bewondering voor hebben?

[STEFAN GOTA] Het is grappig, want in Roemenië groeide ik op met de films van Teodor Corban en hij speelde ook een rol in “Here.” En door Ricky Gervais ben ik naar de toneelschool gegaan.
[LIYO GONG] Dat wist ik niet [lacht].
[STEFAN GOTA] Zijn je m’en foutisme vond ik wel aanstekelijk—wanneer je een idee hebt en je gaat ervoor, dan zijn er misschien wel mogelijkheden. Daardoor heb ik me aan de toneelschool laten inschrijven.

Film Fest Gent
15 oktober 2023

“Here” (2023, trailer)

FILMS VAN STEFAN GOTA

DE PREMIER (2016) DIR Erik Van Looy PROD Hilde De Laere SCR Erik Van Looy, Carl Joos, Robin Pront CAM Danny Elsen ED Philippe Ravoet, Yoohan Leyssens MUS Merlijn Snitker CAST Koen De Bouw, Tine Reymer, Charlotte Vandermeersch, Dirk Roofthooft, Stijn Van Opstal, Saskia Reeves, Adam Godley, Wim Willaert, Katelijne Damen, Jeroen Van der Ven, Stefan Gota (Bodyguard)

GHOST TROPIC (2019) DIR Bas Devos PROD Bas Devos, Tomas Leyers, Marc Goyens, Benoit Roland CAM Grimm Vandekerckhove ED Bas Devos, Dieter Diependaele MUS Brecht Ameel CAST Saabia Bentaïeb, Laurent Kumba, Jovial Mbega, Sara Sampelayo, Mieke De Groote, Anemone Valcke, Stefan Gota, Edouardo Ripani, Maaike Neuville, Jeroen Van der Ven, Stefan Gota (Beveiligingsagant)

PARADISE DRIFTERS (2020) DIR – SCR Mees Peijnenburg PROD Iris Otten, Sander van Meurs, Pieter Kuijpers CAM Jasper Wolf ED Imre Reutelingsperger MUS Juho Nurmela, Ella van der Woude CAST Tamar van Waning, Jonas Smulders, Bilal Wahib, Joren Seldeslachts, Camilla Siegertsz, Steef Cuijpers, Stefan Gota (Man in benzinestation)

HERE (2023) DIR – SCR Bas Devos PROD Marc Goyens CAM Grimm Vandekerckhove ED Dieter Diependaele MUS Brecht Ameel CAST Stefan Gota (Stefan), Liyo Gong, Teodor Corban, Cedric Luvuezo, Saabia Bentaïeb, Alina Constantin, ShuHuang Wang

FILMS VAN LIYO GONG

FÉLICITÉ (2017) DIR Alain Gomis PROD Alain Gomis, Arnaud Dommerc, Oumar Sall SCR Alain Gomis, Olivier Loustau, Delphine Zingg CAM Céline Bozon ED Alain Gormis, Fabrice Rouaud SYNCHRONISATIE ED Liyo Gong CAST Véro Tshanda Beya Mputu, Gaetan Claudia, Papi Mpaka, Nadine Ndebo, Elbas Manuana, Diplome Amekindra, Célestin Mokono

BITTER FLOWERS (2017) DIR Olivier Meys PROD Valérie Bournonville, Joseph Rouschop, Gilles Padovani, Ge Song SCR Olivier Meys, Maarten Loix, Zhou Amei CAM Benoit Dervaux ED Ewin Ryckaert ASSISTANT ED Liyo Gong MUS Eric Bribosia, Jens Bouttery CAST Xi Qi, Wang Xi, Chloe Maayan, Le Geng, Gaowei Qu, Lizhe Fan, Xingxing Cheng, Lucie Teng, Xiaoyu Wang, Zunmei Cui

HERE (2023) DIR – SCR Bas Devos PROD Marc Goyens CAM Grimm Vandekerckhove ED Dieter Diependaele MUS Brecht Ameel CAST Stefan Gota, Liyo Gong (Shuxiu), Teodor Corban, Cedric Luvuezo, Saabia Bentaïeb, Alina Constantin, ShuHuang Wang