De in België geboren filmactrice Cécile de France (48) is al jaren één van de meest succesvolle topsterren van de Franse cinema, en schittert in zowel mainstream als arthouse films. Ze kende haar eerste successen met films als “L’Art (délicat) de la séduction” (2001) en “Irène” (2002), gevolgd door haar internationale doorbraak “High Tension” (2003). Sindsdien is ze onafgebroken op hoog niveau blijven schitteren.
De laureate van twee Césars speelde in de loop der jaren tal van memorabele en empathische personages, en ze was de eerste actrice met naam en faam die samenwerkte met de gebroeders Dardenne—Jean-Pierre en Luc Dardenne—toen ze “Le gamin au vélo” (2011) maakten, nog zo’n onvergetelijke film.
Ook al werkt ze hoofdzakelijk in Frankrijk waar ze gemiddeld twee tot drie films per jaar maakt en er ook al vele jaren woont, zegt ze, je me sens profondément belge. En dat is waar ze in oktober 2023 was toen ze het Festival International du Film Francophone de Namur bijwoonde om er haar nieuwste film, “Bonnard, Pierre et Marthe,” geregisseerd door Martin Provost, voor te stellen.
De film volgt het leven en werk van de Franse schilder Pierre Bonnard en zijn vrouw Marthe, gespeeld door Vincent Macaigne en Cécile de France. Het resultaat is een waardevolle en solide brok entertainment met sterke vertolkingen die deze film d’époque naar een hoger niveau tillen, en hij leunt sterk aan bij wat men in het Engels wel eens omschrijft als life can imitate art, and art imitates the human heart.

Onderstaand gesprek met Cécile de France vond plaats op het Festival International du Film Francophone de Namur. “Bonnard, Pierre et Marthe” loopt vanaf 10 januari in de Belgische bioscopen. Verdeler: Imagine Film Distribution.
Wat heeft je geïnspireerd om de rol van Marthe te spelen?
Ik wilde graag een film maken met Martin [Provost] omdat ik “Séraphine” [2008] altijd heb bewonderd. Dat was een opmerkelijke film, dus ik wilde samenwerken met deze grand portraitiste de femmes die altijd op een zeer interessante en gevoelige manier mysterieuze vrouwelijke personages tot leven brengt, en Marthe is een zeer mysterieuze vrouw. Toen ik het scenario las, merkte je meteen dat het verhaal, en de weg die ze aflegt, met heel veel passie wordt verteld. Op een dag ontmoet ze Pierre en dat is het begin van haar transformatie. Ze bedenkt een andere naam voor zichzelf en doet zich voor als iemand uit de bourgeoisie, terwijl ze een eenvoudig boerenmeisje was. Ze wist wat ze wel en niet wilde, en door haar naam te veranderen, wilde ze haar verleden wissen. Ze deed alsof ze een Italiaanse vrouw was, in een poging om de man van wie ze hield niet te verliezen. Het maakte haar leven veel ingewikkelder dan het al was; ze begon te lijden aan astma, alsof het een spook uit haar verleden was. Dat was heel krachtig en het beïnvloedde het werk van Pierre Bonnard. Hij schilderde haar gezicht alsof ze opgesloten zat in een eenzame en geheime wereld. En wanneer hij haar gezicht niet schilderde, zag je haar driekwart, vaag of verborgen. Het leek interessant om zulk een enigmatisch personage te spelen dat haar geheim zo lang verborgen hield en haar gevoelens in haar schilderijen weerspiegelde eenmaal ze zelf begon te schilderen. Dus net als Séraphine was dit voor mij een unieke kans. Marthe was geestesziek, psychotisch en fobisch, en het is voor elke actrice een grote uitdaging om haar hele traject tot aan haar dood in beeld te kunnen brengen. Dergelijke rollen krijg je niet zo vaak, dus ik kon deze unieke kans niet laten liggen.
De manier waarop Marthe schildert, met alle bewegingen en gebaren die ze met haar handen maakt, hoe heb je dat gedaan?
Édith Bodron maakte de schilderijen voor de film en ze leerde ons—Vincent Macaigne en ik—de techniek van Pierre en Marthe. Het was interessant omdat het me dichter bij mijn personage bracht; haar schilderijen waren totaal anders dan die van Pierre. Hij was heel precies en nauwgezet terwijl zij met pastelkrijt werkte; daarvoor heb je je vingers nodig, waardoor haar werk naïever en kinderachtiger lijkt. Haar schilderijen zijn krachtig, maar de techniek is niet ingewikkeld, waardoor het voor mij ook heel toegankelijk werd. Bovendien heeft ze nooit lessen gevolgd; ze is nooit naar de Academie geweest. Ze gebruikte gewoon alles wat ze in huis had.
Heb je ook research gedaan naar haar leven en wie ze echt was, of heb je haar gespeeld zoals ze had kunnen zijn?
Ik heb haar niet gespeeld zoals ik dacht dat ze was, maar wel zoals Martin haar zag. Hij gaf me ook verschillende boeken die over haar waren geschreven. Voor veel auteurs was ze fascinerend; het was duidelijk dat ze niet de vrouw was die ze beweerde te zijn. Het was dus fascinerend om te duiken in al deze beschikbare informatie en een eerste indruk te krijgen van wie ze was. En dan moet je alles vergeten en goed letten op de visie van Martin, hoe hij Marthe aanvoelt. De manier zoals hij wilde dat ik haar zou vertolken, is ongeveer hoe ze echt was.
Hoe was het om Marthe te spelen in de verschillende fases van haar leven?
Dat was fantastisch, want Kaatje Van Damme deed de make-up. Ik denk dat zij de beste maquilleuse is in de Belgische en Franse cinema, en zelfs ver daarbuiten. Ze deed alles op een zeer artistieke manier en er waren amper speciale effecten om haar werk te versterken. Hoe zij het verouderingsproces van Marthe toont, dat heeft mij enorm geholpen. Toen ik in make-up zat om Marthe te spelen als jonge vrouw, of toen ze ziek, moe of oud was, het hielp me om de emoties van elke periode in haar leven te kunnen uiten. Het was een geweldige samenwerking om Marthe tot leven te brengen toen ze jong, ziek en oud was.
Bij elke nieuwe rol verbaas je het publiek omdat je als kijker nooit weet wat je kan verwachten. Jouw vertolkingen zijn altijd verbazend en verrijkend.
Dat is wat ik probeer bij elke rol die ik speel. Ik hoop altijd personages te spelen die iets nieuws brengen, iets anders, omdat je jezelf niet wil herhalen. Ik kies altijd nieuwe personages die heel anders zijn dan de personages die ik voordien heb gespeeld. Het is heel grappig, want als je van kostuum verandert of je hebt een ander kapsel, dat is al een heel mooi cadeau om een personage te spelen. Maar het vraagt ook veel werk. Een groot deel van mijn werk doe ik thuis—en daar ben ik onverbiddelijk in—om er zeker van te zijn dat ik op één lijn zit met de regisseur die weet hoe hij het verhaal wil vertellen, en dan stel ik me ten dienste van de regisseur, zoals Marthe dat deed bij Pierre. Dus in zekere zin doe ik hetzelfde wanneer ik samenwerk met een enthousiaste regisseur die een persoonlijke kijk heeft op het onderwerp en inhoudelijk ook iets te vertellen heeft. Het helpt mij om voorbij dat punt te geraken waar ik niet zou komen mocht ik het alleen doen.
Is dat de reden waarom je personages een universele taal spreken? Want ook al speel je hoofdzakelijk in Franstalige films, je personages en de manier waarop je ze speelt, hebben een universele uitstraling.
Ik hou van het idee dat iedereen zich kan identificeren met een personage dat ik speel—mannen en vrouwen. Het is menselijk dat film en zijn universele taal ervoor zorgen dat mensen over alle grenzen heen met elkaar verbonden geraken. Taal mag geen beperking zijn; leeftijd mag geen beperking zijn. Ze verenigen ons zodat we de tegenstrijdigheden in anderen beter kunnen begrijpen. En er zijn zoveel verhalen te vertellen; het is zeer boeiend om al die verschillende facetten in een mens te kunnen ontdekken.
“Bonnard, Pierre et Marthe” (2023, trailer)
Heb je daarom ook films gemaakt als “Around the World in Eighty Days” [2004] of “Hereafter” [2010] met Clint Eastwood als regisseur?
Ik vond die scenario’s enorm goed en was onder de indruk van die filmregisseurs. En Clint Eastwood, wel ja, hij is uniek. In Frankrijk en België is hij als God. Hij is altijd heel hartelijk en vriendelijk, en hij vertrouwt zijn hele cast en crew. Hij vertrouwde mij ook, wat heel geruststellend was. Ik voelde me thuis op zijn filmset. Hij doet meestal maar één take omdat hij houdt van het magische moment van die eerste opname. En als acteur wil je dat ook vastleggen, dus je bent best goed voorbereid [lacht]. Maar, zoals ik al zei, hij vertrouwt je, dus hij geeft je de vrijheid om je rol te spelen zoals jij dat wil, en dat dus in één take. Vraag je hem om nog een take te doen, dan zal hij dat ook doen. Maar omdat hij ook acteur is, weet hij hoe je je voelt en dat je weet wat je moet doen. Zo ontmoette ik al die geweldige mensen die tegelijkertijd heel professioneel en heel bescheiden waren. Ik heb veel van hen geleerd; het was enorm interessant om hen aan het werk te zien. Hoe ze werkten, hoe ze samenwerkten met anderen… Dat was een boeiende ervaring.
Ik dacht destijds dat “Hereafter” het begin zou zijn van je carrière in Amerika.
Ze stuurden me nadien nog scenario’s, maar die waren niet wat ik had me ervan had voorgesteld. Ik ben ook heel blij om in Frankrijk en België te kunnen werken, waar je een bepaalde vrijheid en spontaniteit terugvindt, en iedereen werkt samen. In de V.S. is het allemaal indrukwekkender en grootser, en dat legt ook beperkingen op. Het is er meer een industrie. Hier is het ook een industrie, maar acteurs hebben meer vrijheid om zich te uiten. Les acteurs peuvent vraiement participer à la création d’une oeuvre cinématographique, meer in Frankrijk dan eender waar, denk ik. Mensen luisteren naar ons over hoe we onze personages willen spelen, en dat is heel interessant. Daarom voel ik me er ook zo goed. Ik ben dus heel blij met mijn films, en heb niet de behoefte om in Amerika te werken om gelukkig te zijn.

Ik stel me altijd voor dat je thuis de scenario’s doorneemt die ze je sturen, en dat je ‘ja’ zegt tegen het ene scenario, ‘nee’ tegen het andere, en ‘misschien’ voor nog een derde categorie.
Dat is precies hoe het werkt, zo eenvoudig is het. Meestal is het ‘ja’ of ‘nee.’ Een ‘misschien’ is er niet. Het is net als het lezen van een boek: je vindt het leuk, of je vindt het niet leuk. Het kiezen van een scenario is hetzelfde. Als het mij bevalt, wil ik er graag meteen mee aan de slag. Is het een ‘nee,’ dan denk ik non, merci beaucoup, maar ik ben niet geïnteresseerd [lacht]. De reden waarom ik een scenario of een rol accepteer, is vanwege alle emoties die het in me losmaakt. Brengt het verhaal mij aan het lachen, zet het mij op mijn kop, interesseert het mij? Die dingen, dus het is heel basic. Ik let bijvoorbeeld niet op de structuur van het scenario. Bij mij is het geen intellectueel proces; het is wat ik voel wanneer ik het lees. Dat is voor mij de grootste motivatie.
Is er één film die je ooit hebt gezien en die je heeft geïnspireerd om actrice te worden?
Ja. Er zijn er meerdere, maar als ik er één moet kiezen, zou het “Orlando” [1992] met Tilda Swinton zijn. Ze is een ongelooflijke actrice die me omver blies met haar rol toen ze, als Orlando, een heel ongewoon leven leidde. Met de gave van de eeuwige jeugd leefde ze in vier eeuwen en zag ze de wereld door de ogen van beide geslachten. De transformatie en polymorfie in haar vertolking zijn verbluffend, en de film is een absoluut meesterwerk. Het is een film d’époque, en ik hou van die films. Ze kunnen je meenemen op een reis doorheen vele jaren.
Festival du Film Francophone de Namur
3 oktober 2023
FILMS
REGARDE-MOI (EN FACE) (2000) DIR Marco Nicoletti PROD Leonardo De La Fuente SCR Marco Nicoletti, Santiago Amigorena, Jean-Luc Nivaggioni CAM Pierre Cottereau ED Antoine Vareille MUS Arland Wrigley, Jean-Claude Ghrenassia CAST Cécile de France (Dune), Dimitri Radochevitch, Riton Leibman, Nadir Legrand, Gérard Touratier, Simone Guertner, Dramandra Khassar, Xavier Denamur
L’ART (DÉLICAT) DE LA SÉDUCTION (2001) DIR Richard Berry SCR Richard Berry, Fabrice Roger-Lacan (boek “Kurtz” [1998] van Jean-Marc Aubert) CAM Dominique Bouilleret ED Anna Ruiz MUS Stéphane Brossollet, Sébastien Cortella, Éric Serra CAST Patrick Timsit, Richard Berry, Cécile de France (Laure), Alain Chabat, Jean-Pierre Darroussin, Ludmila Mikaël, Jessica Forde
TOUTES LES NUITS (2001) DIR Eugène Green PROD Alain Bellon SCR Eugène Green (geïnspireerd op het boek “La première éducation sentimentale” [1869] van Gustave Flaubert) CAM Raphaël O’Byrne ED Emmanuelle Baude, Charlotte Teillard D’Eyry MUS Samuel Sixto CAST Alexis Loret, Christelle Prot, Adrien Michaux, Cécile de France (Prostituée met de bril), Eugène Green, Anna Bielecka, Claude Merlin, Xavier Denamur
L’AUBERGE ESPAGNOLE (2002) DIR – SCR Cédric Klapisch PROD Bruno Levy CAM Dominique Colin ED Francine Sandberg CAST Romain Duris, Judith Godrèche, Audrey Tautou, Cécile de France (Isabelle), Kelly Reilly, Cristina Brondo, Federico D’Anna, Barnaby Metschurat, Christian Pagh, Cédric Klapisch
IRÈNE (2002) DIR Ivan Calbérac PROD Thierry de Navacelle SCR Ivan Calbérac, Eric Assous, Benoît Labourdette CAM Vincent Mathias ED Diane Logan MUS Laurent Aknin, Muse, Julien Schultheis, Paul Weller CAST Cécile de France (Irène), Bruno Putzulu, Olivier Sitruk, Estelle Larraviz, Agathe de la Boulaye, Patrick Chesnais, Michel Scotto di Carlo, Valérie Moreau, Evelyne Buyle
A+ POLLUX (2002) DIR Luc Pagès PROD Laurent Bénégui SCR Luc Pagès, Maïté Maillé (boek “Le chameau sauvage” [1997] van Philippe Jaenada) CAM Kika Ungaru ED Valérie Pasteau MUS Gérard Torikian CAST Gad Elmaleh, Cécile de France (Pollux Lesiak), Nathalie Boutefeu, Jean-Marie Galey, Marina Golovine, Marilú Marini
MOI CÉSAR, 10 ANS 1/2, 1M39 (2003) DIR Richard Berry PROD Michel Feller SCR Richard Berry, Eric Assous (naar een idee van Richard Berry) CAM Thomas Hardmeier ED Laurence Briaud, Lisa Pfeiffer MUS Reno Isaac CAST Jules Sitruk, Maria de Medeiros, Jean-Philippe Écoffey, Joséphine Berry, Mabô Kouyaté, Anna Karina, Katrine Boorman, Cécile de France (Samantha), Murray Head, Charley Boorman
KAENA: LA PROPHÉTIE (2003, animatie) DIR Chris Delaporte, Pascal Pinon CO-PROD Danis Friedman SCR Chris Delaporte, Kenneth Oppel, Tarik Hamdine (verhaal van Chris Delaporte, Patrick Daher) ED Bénédicte Brunet MUS Leo J. Russlan CAST (stemmen van Franstalige versie) Cécile de France (Kaena), Victoria Abril, Michael Lonsdale, Jean Piat, François Senier, Jean-Michel Farcy, Raymond Aquaviva
HAUTE TENSION (2003) DIR Alexandre Aja PROD Alexandre Arcady, Robert Benmussa SCR Alexandre Aja, Grégory Levasseur CAM Maxime Alexandre ED Sophie Vermersch, Al Rundle, Baxter MUS François-Eudes Chanfrault CAST Cécile de France (Marie), Maïwenn, Philippe Nahon, Franck Khalfoun, Andrei Finti, Oana Pellea, Marco Claudiu Pascu
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS (2004) DIR Frank Coraci PROD Bill Badalato, Hal Lieberman SCR David Andrew Goldstein, David N. Titcher, David Benullo (boek “Around the World in 80 Days” [1872] van Jules Verne) CAM Phil Meheux ED Tom Lewis MUS Trevor Jones, David A. Stewart CAST Jackie Chan, Steve Coogan, Cécile de France (Monique La Roche), Robert Fyfe, Jim Broadbent, Arnold Schwarzenegger, Frank Coraci, Luke Wilson, John Cleese, Kathy Bates
LA CONFIANCE RÈGNE (2004) DIR Étienne Chatiliez PROD Charles Gassot SCR Laurent Chouchan (naar een idee van Étienne Chatiliez) CAM Philippe Welt ED Catherine Renault MUS Matthew Herbert CAST Vincent Lindon, Cécile de France (Chrystèle Burrel), Éric Berger, Anne Brochet, Martine Chevalier, Jacques Boudet, Pierre Vernier
LES POUPÉES RUSSES (2005) DIR – SCR Cédric Klapisch PROD Bruno Levy, Matthew Justice CAM Dominiqie Colin ED Francine Sandberg MUS Loïc Dury, Bruno Epron Mahmoudi, Laurent Levesque, Christophe Minck CAST Romain Duris, Kelly Reilly, Audrey Tautou, Cécile De France (Isabelle), Kevin Bishop, Evguenya Obraztsova, Irene Montalà, Lucy Gordon, Cédric Klapisch
FAUTEUILS D’ORCHESTRE (2006) DIR Danièle Thompson PROD Christine Gozlan SCR Danièle Thompson, Christopher Thompson CAST Cécile de France (Jessica), Valérie Lemercier, Claude Brasseur, Albert Dupontel, Christopher Thomspon, Laura Morante, Sydney Pollack, Suzanne Flon
QUAND J’ÉTAIS CHANTEUR (2006) DIR – SCR Xavier Giannoli PROD Edouard Weil, Pierre-Ange Le Pogam CAM Yorick Le Saux ED Martine Giardano MUS Alexandre Desplat CAST Gérard Depardieu, Cécile de France (Marion), Mathieu Amalric, Christine Citti, Patrick Pineau, Christophe, Jean-Pierre Gos, Monique Gailleurd, Alain Kruger
MON COLONEL (2006) DIR Laurent Herbiet PROD Costa Gavras, Michèle Ray-Gavras, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Salem Brahimi SCR Laurent Herbiet, Jean-Claude Grumberg (verhaal van Costa-Gravras; boek “Mon colonel” [1999] van Francis Zamponi) CAM Patrick Blossier ED Nicole Berckmans MUS Armand Amar CAST Olivier Gourmet, Robinson Stévenin, Cécile de France (Lt. Galois), Charles Aznavour, Guillaume Gallienne, Bruno Solo, Éric Caravaca, Georges Siatidis
MAUVAISE FOI (2006) DIR Roschy Dem PROD Philippe Godeau SCR Roschy Dem, Pascal Elbé CAM Jérôme Alméras ED Monica Coleman MUS Souad Massi CAST Cécile de France (Clara Breitmann), Roschy Dem, Pascal Elbé, Jean-Pierre Cassel, Martine Chevallier, Bérangère Bonvoisin, Leïla Bekhti, Naima Lamcharki
BLANCHE NEIGE—LA SUITE (2007, animatie) DIR Picha PROD Linda Van Tulden, Steve Walsh, Eric van Beuren SCR Picha, Tony Hendra ED Chantal Hymans MUS Willie Dowling CAST (stemmen) Cécile de France (Snow White/Sleeping Beauty/Cinderella), Marie Vincent, Jean-Claude Donda, Gérard Surugue, Benoît Allemane, Marc Alfos, François Barbin, Mona Walravens
J’AURAIS VOULU ÊTRE UN DANSEUR (2007) DIR – SCR Alain Berliner PROD Patrick Quinet CAM Tony Pierce-Roberts ED Laurent Ingels MUS Terry Davies CAST Vincent Elbaz, Cécile de France (Blanche), Jean-Pierre Cassel, Circé Lethem, Pierre Cassignard, Jeanne Balibar, Simone Buret, Franck Monier, Eric Gordon
UN SECRET (2007) DIR Claude Miller PROD Yves Marmion SCR Claude Miller, Natalie Carter (boek “Un secret” [2004] van Philippe Grimbert) CAM Gérard de Battista ED Véronique Lange MUS Zbigniew Preisner CAST Cécile de France (Tania Stirn/Grimbert), Patrick Bruel, Ludivine Sagnier, Julie Depardieu, Mathieu Amalric, Nathalie Boutefeu, Yves Verhoeven, Yves Jacques
OÙ EST LA MAIN DE L’HOMME SANS TÊTE (2007) DIR – SCR Guillaume Malandrin, Stéphane Malandrin CO-PROD Marc van Warmerdam CAM Nicolas Guicheteau ED Anne-Laure Guégan MUS Jeff Mercilis CAST Cécile de France (Eva Sanders), Ulrich Tukur, Bouli Lanners, Jacky Lambert, Jan Hammenecker, Géraldine Jacques, Edouard Piessevaux, Harry van Rijthoven
L’INSTINCT DE MORT (2008) DIR Jean-François Richet PROD Thomas Langmann SCR Abdel Raouf Dafri (autobiografie “L’instinct de mort” [1977] van Jacques Mesrine; adaptatie van Jean-François Richet, Abdel Raouf Dafri) CAM Robert Gantz ED Hervé Schneid, Stéphane Garnier MUS Marco Beltrami, Marcus Trumpp CAST Vincent Cassel, Cécile de France (Jeanne Schneider), Gérard Depardieu, Gilles Lellouche, Ludivine Sagnier, Roy Dupuis, Elena Anaya, Deano Clavet, Leïla Bekhti, Olivier Gourmet, Michel Duchaussoy
SOEUR SOURIRE (2009) DIR Stijn Coninx PROD Marc Sillam, Eric Heumann SCR Stijn Coninx, Ariane Fert, Chris Vander Stappen CAM Yves Vandermeeren ED Philippe Ravoet MUS Bruno Fontaine CAST Cécile de France (Jeannine Deckers), Sandrine Blancke, Chris Lomme, Marie Kremer, Jo Deseure, Jan Decleir, Filip Peeters, Johan Leysen
GARDIENS DE L’ORDRE (2010) DIR Nicolas Boukhrief PROD Sylvie Pialat SCR Nicolas Boukhrief, Dan Sasson CAM Dominique Colin ED Lydia Decobert MUS Nicolas Baby CAST Cécile de France (Julie), Fred Testot, Julien Boisselier, Nicolas Marié, Stéphan Wojtowicz, Nanou Garcia, Stéphane Jobert, Gilles Gaston-Dreyfus
HEREAFTER (2010) DIR – MUS Clint Eastwood PROD Clint Eastwood, Kathleen Kennedy, Robert Lorenz SCR Peter Morgan CAM Tom Stern ED Gary Roach, Joel Cox CAST Matt Damon, Cécile de France (Marie Lelay), Bryce Dallas Howard, Thierry Neuvic, Cyndi Mayo, Lisa Griffiths, Jessica Griffiths, Ferguson Reid, Marthe Keller, Derek Jacobi
LE GAMIN AU VÉLO (2011) DIR – SCR Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne PROD Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Denis Freyd CAM Alain Marcoen ED Marie-Hélène Dozo CAST Cécile De France (Samantha), Thomas Doret, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Egon Di Mateo, Olivier Gourmet, Baptiste Sornin, Samuel De Rijk, Carl Jadot
UN BAISER PAPILLON (2011) DIR Karine Silla [Karine Silla Pérez] PROD Christine Gozlan CAM Thomas Hardmeier ED Anny Danché MUS Angelo Badalamenti CAST Valéria Golino, Vincent Perez, Elsa Zylberstein, Jalil Lespert, Nicolas Giraud, Cécile de France (Alice), Roxane Depardieu, Iman Perez, Veronica Novak, Serge Hazanavicius, Gérard Depardieu
SUPERSTAR (2012) DIR Xavier Giannoli PROD Edouard Well SCR Xavier Giannoli (boek “L’idole” [2004] van Serge Joncour) CAM Christophe Beaucarne ED Célia Lafitedupont MUS Sinclair [Mathieu Blanc-Francard] CAST Kad Merad, Cécile de France (Fleur Arnaud), Louis-Do de Lencquesaing, Cédric Ben Abdallah, Alberto Sorbelli, Frédéric Boismoreau
MÖBIUS (2013) DIR – SCR Éric Rochant PROD Mathias Rubin, Christophe Cervoni, Eric Juhérian CAM Pierre Novion ED Pascale Fenouillet MUS Jonathan Morali CAST Jean Dujardin, Tim Roth, Cécile De France (Alice), Émilie Dequenne, John Lynch, Maxim Vitorgan, Brad Leland, Branka Katic, Dean Constantin
CASSE-TÊTE CHINOIS (2013) DIR – SCR Cédric Klapisch PROD Cédric Klapisch, Bruno Levy CAM Natasha Braier ED Anne-Sophie Bion MUS Christophe Minck CAST Romain Duris, Audrey Tautou, Cécile De France (Isabelle), Kelly Reilly, Sandrine Holt, Flore Bonaventura, Benoît Jacquot, Zinedine Soualem, Cédric Klapisch
EN ÉQUILIBRE (2015) DIR Denis Dercourt PROD Eric Altmayer, Nicolas Altmayer SCR Denis Dercourt (boek “Sur mes quatre jambes” [2015] van Bernard Sachsé, Véronique Pellerin) CAM Julien Hirsch ED Pauline Gaillard MUS Jérôme Lemonnier CAST Albert Dupontel, Cécile de France (Florence Kernel), Patrick Mille, Carole Franck, Antonin Gabrielli, Philippe Duclos, Bruno Monsaingeon
LA BELLE SAISON (2015) DIR Catherine Corsini PROD Elisabeth Perez SCR Catherine Corsini, Laurette Polmanss CAM Jeanne Lapoirie ED Frédéric Baillehaiche MUS Grégoire Hetzel CAST Cécile de France (Carole), Izïa Higelin, Noémi Lvovsky, Jean-Henri Compère, Loulou Hanssen, Kévin Azaïs, Benjamin Bellecour, Laetitia Dosch, Sarah Suco, Calypso Valois
LE VOYAGE DE FANNY (2016) DIR Lola Doillon PROD Saga Blanchard, Marie de Lussigny SCR Lola Doillon, Anne Peyrègne (autobiografie “Le journal de Fanny” van Fanny Ben-Ami) CAM Pierre Cottereau ED Valérie Deseine MUS Gisèle Gérard-Tolini, David Gubitsch, Sylvain Favre CAST Cécile de France (Madame Forman), Léonie Souchaud, Stéphane De Groodt, Igor van Dessel, Lou Lambrecht, Anaïs Meiringer, Ryan Brodie, Juliane Lepoureau, Fantine Harduin
TERM LIFE (2016) DIR Peter Billingsley PROD Vince Vaughn, Victoria Vaughn, Micah Mason, Michael J. Luisi SCR Andy Lieberman (boek van Andy Lieberman, Nick Thornborrow) CAM Robert Schaefer ED Kevin Stermer, Dan Lebental MUS Dave Porter CAST Vince Vaughn, Hailee Steinfeld, Bill Paxton, Jonathan Banks, Jordi Mollà, Terrence Howard, Jon Favreau, Cécile de France (Lucy [zonder screen credit])
DJANGO (2017) DIR Étienne Comar PROD Étienne Comar, Olivier Delbosc, Marc Missonnier SCR Étienne Comar, Alexis Salatko (boek “Folles de Django” [2013] van Alexis Salatko) CAM Christophe Beaucarne ED Monica Coleman MUS Warren Ellis CAST Reda Kateb, Cécile de France (Louise de Klerk), Ulrich Brandhoff, Beata Palya, Bimbam Merstein, Gabriel Mirété, Vincent Frade, Xavier Beauvois, Levis Reinhardt
ÔTEZ-MOI D’UN DOUTE (2017) DIR Carine Tardieu PROD Fabrice Goldstein, Antoine Rein SCR Carine Tardieu, Michel Leclerc, Raphaële Moussafir CAM Pierre Cottereau ED Christel Dewynter MUS Eric Slabiak CAST François Damiens, Cécile de France (Dokter, Dr. Anna-Erwin’s halfzus), Guy Marchand, André Wilms, Alice de Lencquesaing, Estéban, Lyès Salem
MADEMOISELLE DE JONCQUIÈRES (2018) DIR Emmanuel Mouret PROD Frédéric Niedermayer SCR Emmanuel Mouret (boek van Denis Diderot) CAM Laurent Desmet ED Martial Salomon CAST Cécile de France (Madame de la Pommeraye), Edouard Baer, Alice Isaaz, Natalia Dontcheva, Laure Calamy, Manon Kneusé, Arnaud Dupont
REBELLES (2019) DIR Allan Mauduit PROD Matthieu Tarot SCR Allan Mauduit, Jérémie Guez CAM Vincent Mathias ED Christophe Pinel MUS Ludovic Bource CAST Cécile de France (Sandra Dréant), Yolande Moreau, Audrey Lamy, Simon Abkarian, Samuel Jouy, Béatrice Agenin, Patrick Ridremont, Tom Lecocq, Valentin Papoudof, Eric Gordon
UN MONDE PLUS GRAND (2019) DIR Fabienne Berthaud PROD Carole Scotta, Simon Arnal, Barbara Letellier SCR Fabienne Berthaud, Claire Barré (autobiografie “Mon initiation chez les chamanes” [2004] van Corine Sombrun) CAM Nathalie Durand MUS Valentin Hadjadj CAST Cécile de France (Corine), Narantsetseg Dash, Tserendarizav Dashnyam, Ludivine Sagnier, Arieh Worthalter, Catherine Salée, Thomas Coumans
DE SON VIVANT (2021) DIR Emmanuelle Bercot PROD François Kraus SCR Emmanuelle Bercot, Marcia Romano CAM Yves Cape MUS Eric Neveux CAST Catherine Deneuve, Benoît Magimel, Cécile de France (Eugénie), Gabriel A. Sara, Oscar Morgan, Lou Lampros, Melissa George, Clément Ducol, Olga Mouak
THE FRENCH DISPATCH (2021) DIR Wes Anderson PROD Wes Anderson, Steven Rales, Jeremy Dawson SCR Wes Anderson (story by Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman, Hugo Guinness) CAM Robert D. Yeoman ED Andrew Weisblum MUS Alexandre Desplat CAST Benicio Del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet, Bill Murray, Owen Wilson, Bob Balaban, Henry Winkler, Christophe Waltz, Cécile de France (Mrs. B.), Liev Schreiber, Willem Dafoe, Edward Norton, Saoirse Ronan, Anjelica Huston (enkel stem)
LES JEUNES AMANTS (2021) DIR Carine Tardieu PROD Fabrice Goldstein, Antoine Rein, Patrick Sobelman SCR Carine Tardieu, Sólveig Anspach, Agnès de Sacy (naar een idee van Sólveig Anspach) CAM Elin Kirschfink ED Christel Dewynter MUS Erik Slabiak CAST Fanny Ardant, Melvil Poupaud, Cécile de France (Jeanne Escande), Florence Loiret Caille, Sharif Andoura, Sarah Henochsberg, Martin Laurent, Olenka Ilunga, Manda Touré
ILLUSIONS PERDUES (2021) DIR Xavier Giannoli PROD Sidonie Dumas, Olivier Delbosc SCR Xavier Giannoli (boek “Illusions perdues” [1837] van Honoré de Balzac; adaptatie van Jacques Fieschi) CAM Christophe Beaucarne ED Riwanon Le Beller, Cyril Nakache CAST Benjamin Voisin, Cécile de France (Louise de Bargeton),Vincent Lacoste, Xavier Dolan, Salomé Dewaels, Jeanine Balibar, Gérard Depardieu, André Marcon, Louis-Do De Lencquesaing, Jean-François Stévenin
LA PASSAGÈRE (2022) DIR Héloïse Pelloquet PROD Grégoire Sorlat, Pascal Caucheteux, Mélissa Malinbaum SCR Héloïse Pelloquet, Rémi Brachet CAM Augustin Barbaroux ED Clémence Diard MUS Maxence Dussère CAST Cécile de France (Chiara), Félix Lefebvre, Grégoire Monsaingeon, Imane Laurence, Jean-Pierre Couton, Ghislaine Girard, Caroline Ferrus, Ghauvain Pontoizeau, Mathilde Vrignaud, Solveig Gautron, Zacharie Coché, Josée Lambert
BONNARD, PIERRE ET MARTHE (2023) DIR – SCR Martin Provost PROD Denis Pineau-Valencienne, François Kraus CAM Guillaume Schiffman ED Tina Baz MUS Michael Galasso CAST Cécile de France (Marthe Bonnard), Vincent Macaigne, Stacy Martin, Anouk Grinberg, André Marcon, Hélène Alexandridis, Grégoire Leprince-Ringuet, Peter Van den Begin, Yveline Hamon
SECOND TOUR (2023) DIR – SCR Albert Dupontel PROD Catherine Bozorgan CAM Julien Poupard ED Christophe Pinel MUS Christophe Julien CAST Cécile de France (Mademoiselle Pove), Nicolas Marie, Albert Dupontel, Guillaume Buffet, Bouli Lanners, Nicolas Marié, Christiane Millet, Gilles Gaston-Dreyfus
TV MOVIE
LA BALLE AU BOND (1998) DIR Williams Crépin PROD Stéphane Lhoest SCR Williams Crépin, Alexis Salatko, Emmanuelle Sardou CAM Michel Van Laer CAST Isabel Otero, Jacques Penot, Sophie de la Rochefoucauld, Antoine Cousin-Mazure, Arthur-Rémi Pestel, Nanou Garcia, Florence Crick, Cécile de France