Vicky Krieps is een 39-jarige actrice, geboren in Luxemburg, en heeft het afgelopen decennium in verschillende Europese films gespeeld—vooral Luxemburgse, Franse en Duitse producties of coproducties—en ze was ook te zien in enkele Amerikaanse films. Haar internationale doorbraak kende ze met “Phantom Thread” (2017) van Paul Thomas Anderson, waarin ze één van de vrouwelijke hoofdrollen speelde aan de zijde van Daniel Day-Lewis. Nadien trad ze op in films als “Bergman Island” (2021) en “Corsage” (2022) waarvoor ze werd bekroond met een European Film Award als Beste Actrice.
Haar meest recente films zijn “Les trois mousquetaires: D’Artagnan,” naar de befaamde roman van Alexandre Dumas uit 1844, en “The Dead Don’t Hurt” van en met Vigo Mortensen; deze film werd eerder deze maand voorgesteld tijdens het Toronto International Film Festival. Haar derde film van het jaar tot dusver is “The Wall” van de Brusselse regisseur Philippe Van Leeuw. Daarin speelt ze Jessica Comly, een hardvochtige Amerikaanse U.S. border patrol agent met als uitvalsbasis Tuscon, Arizona. Ze heeft een hekel aan migranten die de grens tussen de V.S. en Mexico oversteken. Haar gedrag wordt steeds grimmiger totdat ze op een dag de trekker overhaalt en een onschuldige migrant neerschiet in het bijzijn van drie getuigen: haar collega, die probeert de misdaad op een ongeluk te doen lijken, een Indiaanse man, gespeeld door Mike Wilson, en zijn kleinzoon. Nadien moet ze de confrontatie met hen aangaan.
“The Wall” (2023, trailer)
Tijdens de 6e editie van het Brussels International Film Festival afgelopen juli kwamen zowel Vicky Krieps als Mike Wilson “The Wall” voorstellen en lichtten ze de film toe tijdens het volgende groepsgesprek.
De film loopt vanaf vandaag in de Belgische bioscopen. Verdeler: O’Brother Film Distribution.
Kun je iets vertellen over het fysieke aspect van je vertolking? Eén wenkbrauw is altijd hoger dan de andere. Is dat een manier om de woede te uiten die je van binnen voelt? Zijn die fysieke elementen belangrijk in je vertolking?
[VICKY KRIEPS] Eerst en vooral probeerde ik Philippe Van Leeuw ervan te overtuigen iemand anders te casten; er zijn veel acteurs in de wereld en ik hoef niet de rol van Jessica Comley te spelen. Veel acteurs komen zelfs uit die streek. Maar hij overtuigde me door uit te leggen dat hij het eerlijk wilde tonen, zoals in een sprookje, waarin ook personages voorkomen die niet noodzakelijk uit die wereld moeten komen. Daarom geloven we Jessica, we volgen haar en we willen dat ze goed is, maar dat is ze niet. Zo overtuigde hij mij, en zo kreeg ik de rol. Ik wist toen wat ik eraan kon toevoegen, en ik wilde nog verder gaan. Jessica kon vol tatoeages staan; ze kon de hele tijd boos zijn, en ze kon vaak aan het sporten zijn en tegen de muur bonken. Maar dat probeerde ik te vermijden, omdat het een excuus kon zijn in de zin van, ‘We voelen ons op ons gemak als we het zwart-wit zien—dit is een goede persoon, dat is een slechte persoon.’ Dus maakte ik haar een beetje saai en alsof ze niet echt boos is. Het lijkt erop dat ze niet boos is. Maar ja, ze is boos, ze is heel boos, maar dat wordt met deze kleine dingen duidelijk. Ik wilde dat zo klein mogelijk houden zodat het erop lijkt dat ze één van ons kon zijn, dat ze is zoals wij, wij allemaal.
Kan een Europese kijk op een delicaat Amerikaans onderwerp als de grens er een ander licht op werpen?
[VICKY KRIEPS, tegen Mike Wilson] Ik zal eerst antwoorden omdat jouw antwoord langer is [lacht]. Dit is duidelijk de enige manier waarop deze film verschilt van de andere, en het is ook interessant omdat Philippe dit standpunt vanuit een Europees perspectief durft te tonen; hij durft ervoor te gaan en te falen. De kans op mislukking is immers zeer groot. Je kan zeggen, ‘Waarom wil je die film maken?’ Dus als Philippe naar ginder gaat en het op zijn minst probeert, dat is al heel nobel en onbaatzuchtig omdat hij tenminste een poging doet. De film belicht het probleem en misschien is het interessant dat dit licht vanuit een neutrale hoek komt.
[MIKE WILSON] Ik aarzelde om aan deze film mee te werken. Ik vertelde het Philippe drie jaar geleden al. Ik aarzelde omdat je die andere ‘slechterik’ uit Europa had. Niet enkel komt hij uit Europa, hij komt ook uit Noord-Europa, en mijn perceptie was, ‘Oké, hoe noordelijker je herkomst, des te racistischer je bent.’ Dus waarom accepteer ik dat Noord-Europeanen naar mijn land komen en proberen om mijn verhaal te vertellen? Het is paternalistisch, maar het bevat de kiemen van racisme. Dus ik zei, ‘Philippe, overtuig me alsjeblieft om deze rol te spelen. Er zijn immers al zoveel films over immigratie. Wat ga jij anders doen, wat ga je anders zeggen, wat gaat het publiek anders zien dat niet al tien keer is verteld? Dus overtuig mij alstublieft, Mister Northern European white guy, en hoe authentiek wil je mij voorstellen? Je weet niets van waar ik vandaan kom of over mijn volk. Je hebt een Hollywoodperceptie van wat je verwachtingen zijn.’ Toen ik het screnario voor het eerst las, dacht ik, ‘Hell, no,’ en zei, ‘Weet je, zo praat ik helemaal niet. Jij weet wel beter, zo praat ik niet. Ik verwacht respect, en daarvoor moet het authentiek zijn. Ik wil met je samenwerken, maar als je dat niet doet, wil ik er geen deel van uitmaken.’
Heb je dan aanpassingen gedaan aan het scenario?
[MIKE WILSON] Ja, veel. Gelukkig begreep Philippe dat en gaf hij mij de vrijheid om die veranderingen door te voeren. In de eerste versie van het scenario was ik een mensensmokkelaar. Ik zei, ‘Philippe, ik ben een mensenrechtenactivist. Ik heb water naar mijn reservaat gebracht voor de migranten, zodat ze niet zouden sterven. Ik wil dus niet afgeschilderd worden als mensensmokkelaar.’ Ik heb in Arizona een reputatie als mensenrechtenactivist, en zal daarom Mike Wilson niet verraden. Dus hij zei, ‘Oké.’ Daarom zie je in de film dat ik voedsel geef aan de migranten die op de grond zitten. Ik geef hen eten en water. Dat is wat ik twaalf jaar lang heb gedaan.
Doe je dat nog steeds?
[MIKE WILSON] Nee, nu niet meer. Er is te veel controle door de drugskartels. Aan de Mexicaanse kant van het reservaat heb je de drugskartels, aan de andere kant de grenspatrouille. Dat is dus mijn geschiedenis als mensenrechtenactivist. Laat me iets zeggen; je hebt de film gezien, ja? Je kent de verhaallijn. Het personage van Jessica is een corrupte border patrol agent. Ze schiet een migrant neer, hij is gewond maar hij leeft nog. Dus stapt ze naar hem toe en boom. Ik en mijn kleinzoon, we zien het. Dat is de verhaallijn. Dit jaar, op 18 mei—dat is zes weken geleden—schoten drie grenspolitieagenten een tribal member dood. Twaalf van hen kwamen opdagen met wapens, en drie van hen doodden hem. Hij werd tien keer geraakt. Dus wat je ziet is dit gefictionaliseerde corrupte systeem. Mijn punt is dat haar personage, agent Comley, de trekker overhaalde. Wie gaf haar het pistool om de trekker over te halen? Wie gaf haar de kogel om in het pistool te steken? Haat gaf haar het pistool, racisme gaf haar de kogels. Het was dus aan haar om de trekker over te halen; daar is een heel racistisch haatsysteem bij betrokken. En dat is geen fictie meer. Dat is de realiteit. Het is dus een verhaal dat verteld moet worden. Philippe gaf me de vrijheid voor een aantal aanpassingen, maar het is een verhaal uit het echte leven, zoals we achttien maanden later zouden ondervinden.

In de film zijn er veel close-ups van jou, en in de eerste helft van de film heb je heel weinig dialoog. Heeft dat een invloed op je manier van acteren en de manier hoe je je personage in beeld brengt?
[VICKY KRIEPS] Ik probeer er niet aan te denken hoe ze mij in beeld brengen. Mijn personage heeft zeker heel weinig dialoog, omdat ik het grootste deel van de dialoog heb geschrapt. Er valt immers niets te zeggen; het is er allemaal, het zit intern en ik wilde dat het bijna saai was om te volgen wat ze doet. Het zou veel erger zijn mocht ik dit personage gebruiken om er iets sensationeels van te maken, of je zou laten zien hoe goed ik ben als actrice, alsof ik je mijn pirouette wilde tonen. Daarom heb ik geprobeerd het zo beperkt mogelijk te houden, alsof het er bijna niet is. De gevaarlijkste mensen die denken dat ze het juiste doen, kunnen je buurman zijn; ze kunnen jezelf zijn—we kunnen allemaal slecht zijn. We bouwen muren, maar er is geen muur tussen de slechte versie van mezelf en de goede versie van mezelf. Mijn moeder komt uit het Nazi-verhaal en de vader van mijn vader zat in de concentratiekampen, dus ik ben beide. In mijn bloed heb ik de twee kanten; ik zou de één kunnen zijn, en ik zou de ander kunnen zijn. En omdat ik op een correcte manier ben grootgebracht, wil dat niet zeggen dat ik veilig ben. Alleen als we accepteren dat we zowel de goede als de slechte kunnen zijn, kunnen we ons hart openstellen om echte en liefdevolle mensen te zijn. We hebben allemaal vooroordelen, en jij kunt ja zeggen tegen de film met al je voor de hand liggende vooroordelen en twijfels, en ik zeg ja met al mijn vooroordelen en al mijn twijfels. Philippe heeft het ganse proces doorlopen door tegen iedereen te zeggen, ‘Ik wil deze film maken. Wil je mij alsjeblieft geld geven om hem te kunnen maken?’ Dat doe je niet omdat je je op je gemak wil voelen of omdat je weet dat mensen je aardig zullen vinden. Uiteindelijk weet ik niet wat voor soort film we hebben gemaakt, maar ik weet wel dat hij oprecht is. Iedereen had zijn twijfels en we doen dit om mensen te helpen een deel van de samenleving te zien. Er staat een muur tussen samenlevingen, tussen sociale klassen, ze bouwen muren om te bepalen waar je wel of niet kan wonen, of na negen uur ’s avonds mag je niet meer met de metro. Dat is een muur, dat is een grens. En de film stelt je een vraag zonder je te zeggen wat je moet denken. Dus waarom praat je? Omdat je een vraag hebt. Als je vraag beantwoord is, kan je gaan slapen. Blijft je vraag onbeantwoord, dan denk je, ‘Oh, heb je die film gezien? Kunnen we erover praten? Het was echt raar en ik voelde me zo ongemakkelijk. En die ene man, heb jij ook gezien wat ik heb gezien?’ Dat is wat een film kan doen: vragen stellen.
[MIKE WILSON] Toen ik het scenario voor het eerst las, hoopte ik, als romanticus, op verdriet; ik hoopte dat Jessica’s leven zou veranderen. Maar dat gebeurde niet. Ze komt niet tot inkeer.
[VICKY KRIEPS] Mijn personage verandert niet van gedachten. Ze wordt nooit een goed mens.
[MIKE WILSON] Ze komt niet tot inkeer, en er is ook geen gerechtigheid. We mogen niet vergeten dat er een mens vermoord is. Er is geen gerechtigheid voor hem of zijn familie, maar er moet toch op één of andere manier gerechtigheid geschieden. Dus als de film eindigt, is er voor niemand gerechtigheid en zij is niet veranderd. Wie wint er dan? Wint het kwade? Of wint het goede? We weten het niet. Ik denk niet dat de film je een antwoord geeft; hij stelt je een vraag, dus jij moet zelf het antwoord zoeken en besluiten hoe je gaat veranderen. Ik stel je de vraag, en dat is alles wat we kunnen doen.

Heb je een favoriete scène in de film?
[VICKY KRIEPS] Voor mij is de enige echte menselijke scène over de goede kant van de mens de relatie tussen het kind en het paard. Dat is waar we een grote fout hebben begaan en beter hadden gezegd, ‘Ik ben een mens, en jij bent een paard.’ Het paard is krachtiger dan de mens. Dus, wat is de relatie tussen het paard en de mens? De mens kan zeggen, ‘Ik accepteer je kracht; ik ben zwakker, maar laat me je helpen. Als ik bovenop je zit, kan ik verder kijken en je vertellen waar je moet vertragen of stoppen. Ik kan je water geven, en ik kan voor je zorgen.’ De relatie tussen paarden en mensen symboliseert dus wat mensen op deze planeet voor elkaar kunnen doen.
Heb je research kunnen of moeten doen voor je rol?
[VICKY KRIEPS] Ik kom uit een bevoorrechte, goed opgeleide blanke Europese achtergrond en heb vanuit mijn opvoeding een hekel aan wapens. Ik ben een pacifist; ik hou niet van wapens. Maar nu speel ik iemand die graag met een pistool schiet, en het was schokkend om te zien hoe snel het gaat. Het is als een kleine schakelaar in je hersenen, en dan lijkt het gemakkelijk. Het is iets heel primitiefs in het menselijk brein. ‘Ik kan krachtig zijn, I can dominate physics with a little trigger.’
[MIKE WILSON] Zij heeft een pacifistische achtergrond; ik heb een militante achtergrond. Ik heb tweeëntwintig jaar in het Amerikaanse leger gezeten. Mijn achtergrond was Speciale Operaties. Ik was militair adviseur in El Salvador tijdens de burgeroorlog. Toen ik met pensioen ging, werd ik spiritueel gedemilitariseerd omdat mijn spirituele ommekeer in El Salvador mij naar het licht heeft gebracht.
Brussels International Film Festival
3 juli 2023
FILMS
HOUSE OF BOYS (2009) DIR Jean-Claude Schlim PROD Bob Bellion, Jimmy de Brabant SCR Jean-Claude Schlim, Chistian Thiry (verhaal en origineel idee, Jean-Claude Schlim) CAM Carlo Thiel ED Katharina Schmidt MUS Gast Waltzing CAST Udo Kier, Stephen Fry, Oliver Hoare, Benn Northover, Layke Anderson, Emma Griffiths Malin, Vicky Krieps (Flower Shop Girl)
WER WENN NICHT WIR (2011) DIR Andres Veiel PROD Thomas Kufus SCR Andres Veiel (verhaal van Gerd Koenen) CAM Judith Kaufmann ED Hansjörg Weißbrich MUS Annette Focks, Nikko Weidemann CAST August Diehl, Lena Lauzemis, Alexander Fehling, Thomas Thieme, Imogen Kogge, Michael Wittenborn, Susanne Lothar, Vicky Krieps (Dörte)
HANNA (2011) DIR Joe Wright PROD Scott Nemes, Leslie Holleran, Marty Abelstein SCR Seth Lochhead, David Farr (verhaal van Seth Lochhead) CAM Alwin H. Küchler ED Paul Tothill MUS The Chemical Brothers [Tom Rowlands, Ed Simons] CAST Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett, Vicky Krieps (Johanna Zadek), Paris Arrowsmith, John Macmillan, Tim Beckmann, Paul Birchard
ELLE NE PLEURE PAS, ELLE CHANTE (2011) DIR – SCR Philippe de Pierpont PROD Isabelle Truc CAM Alain Marcoen CAST Erika Sainte, Laurent Capelluto, Marijke Pinoy, Jean-François Wolff, Jules Werner, Vicky Krieps (Verpleegster), Martin De Myttenaere, Galatéa Bellugi, Hervé Piron, Nilton Martins
ANONYMOUS (2011) DIR Roland Emmerich PROD Roland Emmerich, Larry Franco, Robert Leger SCR John Orloff CAM Anna Foerster ED Peter R. Adam MUS Harald Kloser, Thomas Wanker CAST Rhys Ifans, Vanessa Redgrave, Sebastian Armesto, Rafe Spall, David Thewlis, Edward Hogg, Xavier Samuel, Sam Reid, Vicky Krieps (Bessie Vavasour)
FORMENTERA (2011) DIR Ann-Kristin Reyels PROD Titus Kreyenberg SCR Ann-Kristin Reyels, Katrin Milhahn, Antonia Rothe CAM Henner Besuch ED Halina Daugird MUS Henry Reyels, Marco Baumgartner CAST Sabine Timoteo, Thure Lindhardt, Ilse Ritter, Tatja Seibt, Christian Brückner, Jeff Layton, Vicky Krieps (Mara), Franc Bruneau
D’BELLE EPOQUE (2012) DIR – SCR Andy Bausch PROD David Grumbach, Paul Thiltges CAM Carlo Thiel ED Misch Bervard MUS Serge Tonnar, Georges Urwald CAST Gintaré Parulyté, Vicky Krieps (Belle), Marco Lorenzini, Henri Losch, Massimo Brancatelli, Adolf El Assal, Sébastien Fernandes Tasch, Ender Frings
SCHATZRITTER (2012) DIR Laura Schroeder PROD Bernard Michaux SCR Eileen Byrne, Oliver Kahl, Martin Dolejs, Stefan Schaller (naar een idee van Bernard Michaux) CAM Peter von Haller ED Uta Schmidt MUS Natalia Dittrich CAST Alexandra Neldel, Clemens Schick, Luc Feit, Anton Glas, Thierry Koob, Tun Schon, Lana Welter, Vicky Krieps (Marie Kutter)
ZWEI LEBEN (2012) DIR Georg Maas, Judith Kaufmann PROD Axel Helgeland, Rudi Teichmann, Dieter Zeppenfeld SCR Georg Maas, Judith Kaufmann, Christoph Tölle, Ståle Stein Berg (boek van Hannelore Hippe) CAM Judith Kaufmann ED Hansjörg Weißbrich MUS Julian Maas, Christoph Kaiser CAST Juliane Köhler, Ken Duken, Liv Ullmann, Sven Nordin, Julia Bache-Wiig, Rainer Bock, Vicky Krieps (Kathrin Lehnhaber)
DIE VERMESSUNG DER WELT (2012) DIR Detlev Buck PROD Detlev Buck, Claus Boje SCR Detlev Buck (boek “Die Vermessung der Welt” [2005] van Daniel Kehlmann) CAM Slawomir Idziak ED Dirk Grau MUS Enis Rotthoff CAST Florian David Fitz, Albrecht Abraham Schuch, Sebastian Grandes, Baldanpurev Sambuu, Agi Ariunsaichan Dawaachu, Karl Markovics, Vicky Krieps (Johanna Gauss)
UNE HISTOIRE D’AMOUR (2013) DIR Hélène Fillières PROD Matthieu Tharot, Jani Thiltges SCR Hélène Fillières (boek “Sévère” [2010] van Régis Jauffret) CAM Christophe Beaucarne ED Philippe Bourgueil MUS Étienne Daho CAST Benoît Poelvoorde, Laetitia Casta, Richard Bohringer, Reda Kateb, Hervé Sogne, Jean-François Stévenin, Vicky Krieps (De engel)
MÖBIUS (2013) DIR – SCR Éric Rochant PROD Mathias Rubin, Christophe Cervoni, Eric Juhérian CAM Pierre Novion ED Pascale Fenouillet MUS Jonathan Morali CAST Jean Dujardin, Tim Roth, Cécile De France, Émilie Dequenne, John Lynch, Maxim Vitorgan, Brad Leland, Branka Katic, Dean Constantin, Vicky Krieps (Olga)
AVANT L’HIVER (2013) DIR – SCR Philippe Claudel PROD Romain Rojtman, Yves Marmion CAM Denis Lenoir ED Elisa Aboulker MUS André Dziezuk CAST Daniel Authieul, Kristin Scott Thomas, Leïla Bekhti, Richard Berry, Vicky Krieps (Caroline), Jérôme Varanfrian, Anne Metzler, Laure Killing, Laurent Claret
LA CONFRÉRIE DES LARMES (2013) DIR Jean-Baptiste Andrea PROD Laurent Baudens, Didar Domehri, Gaël Nouaille SCR Jean-Baptiste Andrea, Gael Malry CAM Jean-Pierre Sauvaire ED Antoine Vareille MUS Laurent Perez Del Mar CAST Jérémie Renier, Audrey Fleurot, Mélusine Mayance, Bouli Lanners, Antoine Basler, Fabrice Michel, Bruno Ricci, Luc Feit, Vicky Krieps (Roodharige vrouw)
A MOST WANTED MAN (2014) DIR Anton Corbijn PROD Andrea Calderwood, Simon Cornwell, Stephen Cornwell, Gail Egan, Malte Grunert SCR Andrew Bovell (boek “A Most Wanted Man” [2008] van John le Carré) CAM Benoît Delhomme ED Claire Simpson MUS Herbert Grönemeyer CAST Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Willem Dafoe, Robin Wright, Grigoriy Dobrygin, Homayoun Ershadi, Daniel Brühl, Nina Hoss, Vicky Krieps (Niki)
DAS ZIMMERMÄDCHEN LYNN (2014) DIR Ingo Haeb PROD Ingmar Trost, Olaf Hirschberg SCR Ingo Haeb (boek “Das Zimmermädchen” [2008] van Markus Orths) CAM Sophie Maintigneux ED Nicole Kortlüke MUS Jakob Ilja CAST Vicky Krieps (Lynn), Lena Lauzemis, Steffen Münster, Christian Aumer, Christine Schorn, Sonja Baum, Lisa Guth, Cornella Dörr
OUTSIDE THE BOX (2015) DIR Philip Koch SCR Philip Koch, Anna Katrin Schneider CAM Markus Eckert ED Max Fey MUS Sophie Trudeau, Jessica Moss CAST Volker Bruch, Stefan Konarske, Vicky Krieps (Yvonne von Geseke), Sascha Alexander Gersak, Lavinia Wilson, Samuel Finzi, Hanns Zischler, Kida Khodr Ramadan
COLONIA (2015) DIR Florian Gallenberger PROD Nicolas Steil, Benjamin Herrmann SCR Florian Gallenberger, Torsten Wenzel CAM Kolja Brandt ED Hansjörg Weißbrich MUS André Dziezuk, Fernando Velázquez CAST Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps (Ursel), Jeanne Werner, Julian Ovenden, August Zirner, Martin Wuttke
FERIEN (2016) DIR Bernadette Knoller PROD Tilman Kolb, Jochen Cremer SCR Bernadette Knoller, Paula Cvjetkovic CAM Anja Läufer ED Jana Dugnus MUS Ryan Robinson, Paul Eisenach CAST Britta Hammelstein, Inga Busch, Detlev Buck, Jerome Hirthammer, Ferdinand von Schirach, Golo Euler, Victoria Trauttmansdorff, Vicky Krieps
WAS HAT UNS BLOß SO RUINIERT (2016) DIR – SCR Marie Kreutzer PROD Alexander Glehr, Franz Novotny CAM Leena Koppe ED Ulrike Kofler MUS Florian Blauensteiner CAST Vicky Krieps (Stella), Marcel Mohab, Pia Hierzegger, Manuel Rubey, Pheline Roggan, Andreas Kiendl, Livia Teppan, Amelie Engstler, Marie Strohmaier, Benninger Tao
LE JEUNE KARL MARX (2017) DIR Raoul Peck PROD Raoul Peck, Nicolas Blanc, Rémy Grellety, Robert Guédiguian SCR Raoul Peck, Pascal Bonitzer CAM Kolja Brandt ED Frédérique Broos MUS Alexei Aigui CAST August Diehl, Stefan Konarske, Vicky Krieps (Jenny von Westphalen-Marx), Olivier Gourmet, Hannah Steele, Alexander Scheer, Hans-Uwe Bauer, Michael Brandner
GUTLAND (2017) DIR – SCR Givonda Van Maele PROD Givonda Van Maele, Jean-Louis Schuller, Gilles Chanial CAM Narayan Van Maele ED Stefan Stadenow MUS Dominique Depret CAST Frederick Lau, Vicky Krieps (Lucy Loschetter), Marco Lorenzini, Pit Bukowski, Gerdy Zint, Leo Folschette, Martine Kohn, Davy Mertens, Jean Koch
PHANTOM THREAD (2017) DIR – SCR Paul Thomas Anderson PROD Paul Thomas Anderson, JoAnne Sellar, Daniel Lupi CAM Paul Thomas Anderson [zonder screen credit] ED Dylan Tichenor MUS Jonny Greenwood CAST Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Vicky Krieps (Alma), Julie Vollono, Sue Clark, Joan Brown, Harriet Leitch, Dinah Nicholson, Julie Duck, Maryanna Frost
3 TAGE IN QUIBERON (2018) DIR – SCR Emily Atef PROD Karsten Stöter CAM Thomas W. Kiennast ED Hansjörg Weißbrich MUS Julian Maas, Christoph Kaiser CAST Marie Bäumer, Birgit Minichmayr, Charly Hübner, Robert Gwisdek, Denis Lavant, Yann Grouhel, Christopher Buchholz, Vicky Krieps (Kamermeisje in hotel), Vincent Furic
THE GIRL IN THE SPIDER’S WEB (2018) DIR Fede Álvarez PROD Eli Busch, Elizabeth Cantillon, Berna Levin, Amy Pascal, Scott Rudin, Ole Søndberg, Søren Stærmose SCR Fede Álvarez, Steven Knight, Jay Basu (boek “The Girl in the Spider’s Web” [2015] van David Lagercrantz; personages afkomstig uit de drie “Millenium” boeken van Stieg Larsson) CAM Pedro Luque ED Tatiana S. Riegel MUS Roque Baños CAST Claire Foy, Beau Gadsdon, Sverrir Gudnason, LaKeith Stanfield, Sylvia Hoeks, Stephen Merchant, Vicky Krieps (Erika Berger), Cameron Britton, Synnøne Macody Lund
THE LAST VERMEER (2019) DIR Dan Friedkin PROD Dan Friedkin, Ryan Friedkin, Bradley Thomas, Sabine Brian SCR Mark Fergus, John Orloff, Hawk Ostby (boek “The Man Who Made Vermeers” [2008] van Jonathan Lopez) CAM Remi Adefarasin ED Victoria Boydell MUS Johan Söderqvist CAST Guy Pearce, Claes Bang, Vicky Krieps (Minna Holmberg), Roland Møller, August Diehl, Karl Johnson, Andrew Havill, Paul Bentall, Olivia Grant
DE NOS FRÈRES BLESSÉS (2020) DIR Hélier Cisterne PROD Justin Taurand SCR Hélier Cisterne, Katell Quillévéré (boek “De nos frères blessés” [2016] van Joseph Andras) CAM Hichame Alaouie ED Lila Desiles, Thomas Marchand, Marion Monnier MUS Emile Sornin CAST Vincent Lacoste, Vicky Krieps (Hélène Iveton), Jules Langlade, Marc Brunet, Thomas Ducasse, Jeanne Carré
NEBENAN (2021) DIR Daniel Brühl PROD Daniel Brühl, Malte Grunert SCR Daniel Kehlmann (naar een idee van Daniel Brühl) CAM Jens Harant ED Marty Schenk MUS Jakob Grunert, Moritz Friedrich CAST Peter Furth, Daniel Brühl, Rike Eckermann, Aenne Schwarz, Gode Benedix, Vicky Krieps (Nieuwe huurder), Justine Hirschfeld, Luisa-Céline Gaffron
BERGMAN ISLAND (2021) DIR – SCR Mia Hansen-Løve PROD Erik Hemmendorff, Charles Gillibert, Rodrigo Teixeira CAM Denis Lenoir ED Marion Monnier CAST Vicky Krieps (Chris Sanders), Tim Roth, Mia Wasikowska, Anders Danielsen Lie, Hampus Nordenson, Anki Larsson, Kerstin Brunnberg, Melinda Kinnaman, Wouter Hendrickx
SERRE MOI FORT (2021) DIR Mathieu Amalric PROD Felix von Boehm, Laetitia Gonzales, Yaël Fogiel SCR Mathieu Amalric (toneelstuk “Je reviens de loin” [2003] van Claudine Galea) CAM Christophe Beaucarne ED François Gédigier CAST Vicky Krieps (Clarisse), Arieh Worthalter, Anne-Sophie Bowen-Chatet, Sacha Ardilly, Juliette Benveniste, Aurèle Grzesik, Aurélia Petit, Erwan Ribard
OLD (2021) DIR M. Night Shyamalan PROD M. Night Shyamalan, Marc Bienstock, Ashwin Rajan SCR M. Night Shyamalan (boek “Château de sable” van Pierre-Oscar Lévy, Frederick Peeters) CAM Mike Gioulakis ED Brett M. Reed MUS Trevor Gureckis CAST Gael Garcia Bernal, Vicky Krieps (Prisca), Rufus Sewell, Alex Wolff, Thomasin McKenzie, Abbey Lee, Nikki Amuka-Bird, Ken Leung, Eliza Scanien, M. Night Shyamalan
BECKETT (2021) DIR Ferdinando Cito Filomarino PROD Luca Guadagnino, Francesco Melzi D’Eril, Marco Morabito SCR Kevin A. Rice (verhaal van Ferdinando Cito Filomarino) CAM Sayombhu Mekdeeprom ED Walter Fasano MUS Ryuichi Sakamoto CAST John David Washington, Boyd Holbrook, Vicky Krieps (Lena), Alicia Vikander, Michael Stuhlarg, Yorgos Pirpassopoulos
THE SURVIVOR (2021) DIR Barry Levinson PROD Barry Levinson, Scott Pardo, Jason Sosnoff, Aaron L. Gilbert, Matti Leshem SCR Justine Juel Gillmer (autobiografie [2003] van Alan Scott Haft) CAM George Steel ED Douglas Crise MUS Hans Zimmer CAST Ben Foster, Vicky Krieps (Miriam Wofsoniker), Billy Magnussen, Peter Sarsgaard, John Leguizamo, Danny DeVito, Saro Emirze, Laurent Papot
CORSAGE (2022) DIR – SCR Marie Kreutzer PROD Alexander Glehr, Johanna Scherz CAM Judith Kaufmann ED Ulrike Kofler MUS Camille CAST Vicky Krieps (Keizerin Elisabeth van Oostenrijk), Florian Teichtmeister, Katharina Lorenz, Jeanne Werner, Alma Hasun, Manuel Rubey, Finnegan Oldfield, Aaron Friesz
PLUS QUE JAMAIS (2022) DIR Emily Atef PROD Xénia Maingot SCR Emily Atef, Lars Hubrich CAM Yves Cape ED Sandie Bompar, Hansjörg Weißbrich MUS Jon Balke CAST Vicky Krieps (Hélène Mouchet), Gaspard Ulliel, Bjørn Floberg, Sophie Langevin, Valérie Bodson, Jérémy Barbier d’Hiver, Marion Cadeau, Yacine Sif El Islam, Estelle Kerkor
INGEBORG BACHMANN – REISE IN DIE WÜSTE (2023) DIR Margarethe von Trotta PROD Bettina Brokemper, Alexander Dumreicher-Ivanceanu, Katrin Renz, Bady Minck CAM Martin Gschlacht ED Hansjörg Weißbrich MUS André Mergenthaler CAST Vicky Krieps (Ingeborg Bachmann), Ronald Zehrfeld, Tobias Resch, Basil Eidenbenz, Luna Wedler, Marc Limpach, Renato Carpentieri, Katharina Schmalenberg
LES TROIS MOUSQUETAIRES: D’ARTAGNAN (2023) DIR Martin Bourboulon PROD Dimitri Rassam SCR Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte (boek “Les trois mousquetaires” [1844] van Alexandre Dumas) CAM Nicolas Bolduc ED Célia Lafitedupont MUS Guillaume Roussel CAST François Civil, Vincent Cassel, Romain Duris, Pio Marmaï, Eva Green, Louis Garrel, Vicky Krieps (Anne van Oostenrijk), Lyna Khoudri, Jacob Fortune-Lloyd
THE WALL (2023) DIR – SCR Philippe Van Leeuw PROD Guillaume Malandrin CAM Joachim Philippe ED Gladys Joujou MUS Lio Vancauwenberge CAST Vicky Krieps (Jessica Comley), Mike Wilson, Haydn Winston, Simon Sears, Marla Robison, Ezekiel Velasco, Steve Anderson, Rogelio Camarillo, Santiago Craig, Harris Kendall, Brendan Guy Murphy
THE DEAD DON’T HURT (2023) DIR – SCR – MUS Viggo Mortensen PROD Viggo Mortensen, Regina Solórzano, Jeremy Thomas CAM Marcel Zyskind ED Peder Pedersen CAST Vicky Krieps (Vivienne Le Coudy), Viggo Mortensen, Solly McLeod, Garret Dillahunt, W. Earl Brown, Danny Huston, Shane Graham, Rafel Plana
HOT MILK (2024) DIR Rebecca Lenkiewicz PROD Kate Glover, Giorgos Karnavas, Christine Langan SCR (boek “Hot Milk” [2016] van Deborah Levy) CAM Christopher Blauvelt ED Mark Towns CAST Vicky Krieps (Ingrid), Emma Mackey, Fiona Shaw, Yann Gael
WENT UP THE HILL (2024) DIR Samuel Van Grinsven PROD Vicky Pope, Samantha Jennings, Kristina Ceyton SCR Samuel Van Grinsven, Jory Anast CAM Tyson Perkins ED Dany Cooper CAST Dacre Montgomery, Vicky Krieps (Jill), Sarah Peirse, Arlo Green
SEXUAL HEALING (2024) DIR Julien Temple SCR Matthew Broughton, Marvin Williams CAM Steve Organ MUS Vassal Benford CAST Jesse L. Martin, Vicky Krieps (Eugenie Vis), Elarica Johnson, Clarke Peters, S. Epatha Merkerson, Rowena King, Hana Sofia Lopes, Dwight Henry, Julian Nest
LES TROIS MOUSQUETAIRES: MILADY (2024) DIR Martin Bourboulon PROD Dimitri Rassam, Jérôme Seydoux SCR Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte (boek “Les trois mousquetaires” [1844] van Alexandre Dumas) CAM Nicolas Bolduc MUS Guillaume Roussel CAST François Civil, Vincent Cassel, Romain Duris, Pio Marmaï, Eva Green, Louis Garrel, Vicky Krieps (Anne van Oostenrijk), Lyna Khoudri, Jacob Fortune-Lloyd
TV-FILMS
ROMMEL (2012) DIR – SCR Nikolaus Stein von Kamienski [Niki Stein] PROD Nico Hoffmann, Ariane Krampe, Jürgen Schuster, Sascha Schwingel CAM Arthur W. Ahrweiler ED Corina Dietz MUS Ulrik Spies, Jacki Engelken CAST Ulrich Tukur, Rolf Kanies, Arthur Klemt, Tim Bergmann, Benjamin Sadler, Thomas Limpinsel, Vicky Krieps (Gravin La Rochefoucauld)
ELLY BEINHORN – ALLEINFLUG (2014) DIR Christine Hartmann PROD Ariane Krampe SCR Christine Hartmann, Rodica Döhnert CAM Emre Erkmen ED Sabine Brose MUS Fabian Römer CAST Vicky Krieps (Elly Beinhorn), Max Riemelt, Rory Acton Burnell, Christian Berkel, Colin Moss, Harald Krassnitzer, Lennart Betzgen
DAS ZEGENHAUS (2014) DIR Matti Geschonneck PROD Oliver Berben, Sarah Kirkegaard SCR Magnus Vattrodt (boek “Das Zeugenhaus – Nürnberg 1945: Als Täter und Opfer unter einem Dach zusammentrafen” [2005] van Christiane Kohl) CAM Judith Kaufmann ED Karola Mittelstädt MUS Annette Focks CAST Tobias Moretti, Iris Berben, Matthias Brandt, Samuel Finzi, Johanna Gastdorf, Britta Hammelstein, Vicky Krieps (Marie-Claude Vaillant-Couturier)
TAG DER WARHEIT (2015) DIR Anna Justice PROD Alexandra Kordes, Meike Kordes SCR Johannes W. Betz CAM Adrian Cranage ED Ulrike Leipold MUS Julian Maas, Christoph Kaiser CAST Florian Lukas, Vicky Krieps (Marie Hoffmann), Benjamin Sadler, Laurent Stocker, Christoph Moosbrugger, Nico Rogner, Jules Armana
MON CHER PETIT VILLAGE (2015) DIR Gabriel Le Bomin PROD Bruno Petit, Nelly Kafsky SCR Eric Eider, Ivan Piettre (verhaal van Sarah Romano, Iris Strauss, Bruno Saignez) CAM Jean-Marie Dreijou ED Bertrand Collard MUS Ivan Beck CAST Laurent Stockner, Katja Riemann, Eric Savin, Claude Gensac, Philippe Duquesne, Vicky Krieps (Elisabeth), Aurélia Petit
BERLIN 1 (2015) DIR Marvin Kren PROD Quirin Berg, Max Wiedemann SCR Benjamin Hessler, Arndt Stüwe (verhaal van Thorsten Wettcke, Chris Silber; naar een idee van Martin Kluger, Thomas Teubner) CAM Armin Franzen ED Lars Jordan, Philipp Stahl MUS Stefan Will, Marco Dreckköoter CAST Friedrich Mücke, Tobias Moretti, Antje Traue, Emilia Schüle, Frederick Lau, Vicky Krieps (Charlotta Barnekow)