Audrey Totter: “Mijn privéleven, ver weg van de camera, was een heel gelukkig en normaal leven”

Film- en televisieactrice Audrey Totter (1917-2013) kende een vrij korte filmcarrière, maar bezorgde het filmpubliek van 1944 tot begin jaren vijftig wel tal van memorabele filmmomenten, voornamelijk toen ze werkte bij MGM. De voormalige radio-actrice speelde eerst kleine rollen in films als “Main Street After Dark” (1945, haar debuutfilm), “The Sailor Takes a Wife” (1945) en “The Postman Always Rings Twice” (1946), totdat ze doorbrak met haar hoofdrol in de whodunit “Lady in the Lake” (1947), gebaseerd op de detectiveroman van Raymond Chandler, waarin Robert Montgomery de rol van Philip Marlowe speelde. Hij regisseerde ook de film.

“Lady in the Lake” valt op vanwege zijn experimentele filmstijl door het verhaal in de eerste persoon te vertellen; het publiek ziet de film voor het grootste deel door de ogen van privédetective Philip Marlowe. Het personage van Audrey Totter kijkt dan ook altijd recht in de camera wanneer ze hem aanspreekt, alsof ze aan het sparren is met Marlowe en het publiek. In de film komt Robert Montgomery slechts af en toe in beeld, als refectie in een spiegel, zodat de camera grotendeels gericht is op Totter die Marlowe inhuurt maar zelf ook haar eigen geheimen heeft.

Toch is “The Set-Up” (1949), geregisseerd door Robert Wise, misschien wel de meest opvallende film uit haar carrière. Het is een filmklassieker in het noir genre die zich in real time afspeelt, met Robert Ryan als een washed-up bokser die weigert op te geven; Audrey Totter speelt in een genuanceerde vertolking zijn steun en toeverlaat, maar ook zijn wanhopige vrouw.

“The Set-Up,” lobby card | Marvin Paige Motion Picture and Television Archive

Met hetzelfde gemak kroop ze ook in de huid van hardboiled dames, zoals in o.m. “Tension” (1949), geregisseerd door John Berry, die later op de zwarte lijst kwam te staan. In deze spannende noir-thriller bedriegt ze haar man, gespeeld door Richard Basehart, en krijgt hij de schuld van de moord op haar vriend, gespeeld door Lloyd Gough. ‘Als je niet genoeg hersens hebt om het met mij eens te zijn, houd dan gewoon je mond dicht!’ zegt haar personage. “Tension” is één van die ruwe diamanten die je vindt wanneer je die niet ziet aankomen, maar doorleefde en innemende vertolkingen van Audrey Totter waren haar handelsmerk en de rode draad doorheen gans haar filmcarrière.

Eind jaren dertig begon ze in Chicago haar acteercarrière op de radio, en een paar jaar later verhuisde ze naar Los Angeles om films te maken. Ze was te zien in uiteenlopende filmgenres, maar bij het grote publiek sprong ze in het oog vanwege haar rollen in film noir en door het spelen van stoere en complexe vrouwen en femme fatale personages. Ze groeide uit tot een opmerkelijke actrice van haar generatie.

Audrey Totter na ons gesprek en lunch in het Motion Picture and Television Home | Film Talk

Ik ontmoette Audrey Totter in april 2004 toen ze 86 was en in het Motion Picture and Television Home woonde, ook wel genoemd het Motion Picture and Television Country House and Hospital, gelegen in Woodland Hills, Californië. Het is een zorginstelling en bejaardentehuis op minder dan een uur rijden van Los Angeles, waar de film- en televisie-industrie al tientallen jaren voor haar eigen talent zorgt. Casting director en gemeenschappelijke vriend Marvin Paige (1927-2013) reed me van zijn huis in West Toluca Lake aan Landale Street naar Woodland Hills, waar we het volgende gesprek hadden met de actrice.

Nadien hadden we lunch met ons drieën in het restaurant van het Motion Picture and Television Home, waar Totter aangaf wie waar zat; zo zat voormalige actrice Virginia Grey, die toen nog zelden haar kamer verliet, slechts twee tafels verder. Zij maakte haar filmdebuut in 1927 op tienjarige leeftijd. Hoeveel dichter kon je nog bij de vroege jaren uit de filmgeschiedenis komen?

Met haar zachte stem sprak Audrey Totter—toen op 86-jarige leeftijd nog steeds stralend als altijd—over haar dagen bij MGM en haar leven nadat ze begin jaren vijftig haar acteercarrière fors terugschroefde.

Audrey Mary Totter werd geboren op 20 december 1917 in Joliet, Illinois. Ruim negen jaar nadat we elkaar in 2004 ontmoetten, stierf ze op 12 december 2013 in Woodland Hills op 95-jarige leeftijd, een paar dagen vóór haar 96ste verjaardag. De oorzaak waren complicaties na hartfalen, zei haar dochter Mea Lane. De dood van de veelzijdige en stijlvolle actrice betekende meteen ook het einde van een tijdperk in Hollywood, aangezien ze één van de laatste toonaangevende actrices was uit the golden age van film noir—en van the golden age van film in het algemeen.

Hoe ben je in 1944 bij Metro-Goldwyn-Mayer terechtgekomen?

Metro en 20th Century Fox wilden me tegelijkertijd nadat ze me op de radio hadden gehoord, maar iedereen zei me om voor MGM te kiezen, dus dat deed ik. En ze hadden gelijk. Ik deed verschillende screentests voor het wardrobe department voordat ik als contract player mijn eerste film maakte [“Main Street After Dark,” 1945], dus tegen die tijd was ik gewend aan de camera. Je had ook een coach die je hielp wanneer je dat nodig had. Bij MGM hebben we allemaal veel vrienden gemaakt; het was als een fraternity. We waren allemaal jong, enthousiast en blij dat we de kans kregen om daar te kunnen werken.

In “The Set-Up” is er een prachtige scène met het personage van Robert Ryan in zijn laatste boksmatch. Jouw personage bevindt zich in een hotelkamer, maar ze kan het niet langer uithouden en besluit een wandeling te maken. Ze passeert een krantenkiosk waar de radio aan staat en ze kan volgen wat er gebeurt. Zowel jouw vertolking als de film hebben de tand des tijds moeiteloos doorstaan, niet?

Ja. Ik denk wel dat ik andere films heb gemaakt die minstens even belangrijk en interessant waren, maar ik heb nooit een film gemaakt waar ik meer van heb genoten dan “The Set-Up.” Robert Wise was zo’n geweldige regisseur, en dat was één van zijn eerste films. Ik stond toen onder contract bij Metro, en RKO wilde mij lenen. Dus ik vroeg toen, ‘Wie is de regisseur?’ ‘Robert Wise.’ ‘Wie is dat?’ [Lacht.] Toen ik het scenario las, merkte ik pas hoe geweldig het was, en van zodra ik Robert Wise ontmoette, was ik meteen overtuigd. Dus besloot ik de film te doen. Ik was heel blij dat ik dat gedaan heb. En Robert Ryan was geweldig; hij had een Oscar moeten winnen, of hij verdiende op zijn minst een nominatie. Vind je niet? Maar, weet je, ze maakten toen ook “Champion” [met Kirk Douglas als bokser], en om welke reden dan ook dacht Howard Hughes—de baas van RKO—dat “Champion” belangrijker zou zijn. Dus toen “The Set-Up” uitkwam, werd er geen publiciteitscampagne gevoerd. Maar de film deed het wel erg goed. Robert Wise was zo getalenteerd en we wisten allebei dat het zou werken.

Is Robert Ryan nu nog steeds bekend bij het publiek? In Europa lijkt het wel alsof hij compleet vergeten is.

Zijn films worden nog op televisie getoond, maar ik denk niet dat nu nog naar waarde wordt geschat.

Ik veronderstel dat je bekendste film nog altijd “The Postman Always Rings Twice” [1946] is. Je was in slechts één scène te zien, met John Garfield, maar het was een interessant personage om te spelen, neem ik aan?

Ja, en dat was carrièregewijs een heel belangrijke film voor mij, met twee grote sterren als Lana Turner en John Garfield; nadien werkte ik nog met zijn dochter Julie [“The Nativity,” 1978]. Die autoscène met John Garfield heeft mij op de kaart gezet. In die scène heeft mijn auto pech en stap ik uit wanneer hij voorstelt om onder de motorkap te kijken. En dan zeg ik, I’m going to wait standing up. It’s a hot day, that’s a leather seat, and I’ve got on a thin skirt [lacht].

Je werkte lange tijd voor MGM, en ook een jaar voor Columbia. Was er een groot verschil tussen beide studio’s?

Like night and day. Metro behandelde iedereen echt geweldig; acteurs hadden allemaal hun eigen kleedkamer. Louis B. Mayer was als een vader voor ons allemaal. Columbia was heel anders, maar ik was daar maar één jaar. Het grootste deel van mijn carrière heb ik bij MGM doorgebracht.

Clark Gable en Audrey Totter in een publicity still voor “Any Number Can Play” | Marvin Paige Motion Picture and Television Archive

Eén van je MGM-films was “Any Number Can Play” [1949] met Clark Gable. Kende je hem toen al?

Ik had hem al ontmoet voordat we de film draaiden. Ik ken nog een leuk verhaal; we waren een keer gaan eten en hij zat naast me. Lana Turner was er ook; ze zag er altijd prachtig uit met al haar juwelen. Clark Gable vroeg me, ‘Bewonder je haar juwelen?’ Ik zei, ‘Ja, ze zijn heel mooi.’ Toen zei hij, ‘Weet je, jij hebt iets veel belangrijkers: you have jewels inside’ [lacht]. Hij was een aardige man—een gentleman—en hij had het altijd over Carole Lombard [Gable’s derde vrouw die in 1942 omkwam bij een vliegtuigongeluk]. Hij was nog steeds verliefd op haar, en ik denk niet dat hij ooit haar dood heeft verwerkt. De meeste vrouwen waarmee hij sinds haar dood op date ging, leken volgens mij enigszins op haar—inclusief ik.

Besefte je toen dat je deel uitmaakte van een bijzondere periode in de filmgeschiedenis?

Neen. We hadden daar geen flauw idee van; we dachten toen dat we enkel B-films maakten, maar sommige daarvan zijn nu nog erg populair. “Lady in the Lake” was bijvoorbeeld zo’n B-film, en hij lijkt beter te werken als je hem op televisie ziet. Ik weet niet hoe het komt, maar hij ziet er beter uit op een kleiner scherm. Robert Montgomery had vooraf veel actrices getest, maar ze keken allemaal naar hem en niet naar de camera. Maar dat deed ik wel. En hij vroeg me nadien, ‘Waarom keek je naar de camera en niet naar mij?’ Toen ik voor de radio werkte, was ik gewend de hele tijd naar de microfoon te kijken. In films zeggen ze altijd dat je de camera moet negeren, en voor “Lady in the Lake” was het alsof de camera een acteur was. Omdat ik al een aantal jaren gewend was om met een microfoon te werken, was het voor mij bijna vanzelfsprekend om met de camera te werken. Dus die achtergrond heeft mij geholpen. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds heel fier en trots op die film.

Robert Montgomery, Lloyd Nolan en Audrey Totter in een publicity still voor “Lady in the Lake” | Marvin Paige Motion Picture and Television Archive

Was je leven er één met veel glitter and glamour?

Helemaal niet. Het was een heel leuk leven en aan mijn carrière als actrice heb ik enkel maar goede herinneringen, maar in 1952 werd het voor mij minder belangrijk nadat ik Leo Fred, een dokter, had ontmoet. Ik werd verliefd op hem en we trouwden in 1953. We waren tweeënveertig jaar heel gelukkig getrouwd tot hij in 1995 overleed, en we hebben een fantastische dochter die ook in Woodland Hills woont. My career was fun—dat is misschien de beste manier om die te omschrijven, denk ik—maar ik besloot ermee op te houden toen ik trouwde. Vanaf toen nam ik geen lange opdrachten meer aan en deed ik voornamelijk televisie waar ik geregeld gastrollen speelde en soms ook enkele vaste rollen in TV-reeksen [waaronder als verpleegster Wilcox in de soap opera “Medical Center” van 1972-1976, opgenomen in de MGM-studio]. Dus een leven vol glitter and glamour? Nee. Mijn privéleven, ver weg van de camera, was een heel gelukkig en normaal leven.

Woodland Hills, California
13 april 2004

FILMS

MAIN STREET AFTER DARK (1945) DIR Edward L. Cahn PROD Jerry Besler SCR John C. Higgins, Karl Kamb (verhaal van John C. Higgins) CAM Jackson Rose ED Harry Komer MUS George Bassman CAST Edward Arnold, Hume Cronyn, Selena Boyle, Dan Duryea, Audrey Totter (Jessie Belle Dibson), Tom Trout, Dorothy Ruth Morris, Tom Drake

DANGEROUS PARTNERS (1945) DIR Edward L. Cahn PROD Arthur L. Field SCR Marion Parsonnet (boek “Paper Chase” [1942] van Eleanor Perry; adaptatie van Edmund L. Hartmann) CAM Karl Freund ED Ferris Webster MUS David Snell CAST James Craig, Signe Hasso, Edmund Gwenn, Audrey Totter (Lili Roegan), Mabel Paige, John Warburton, Henry O’Neill, Grant Withers

BEWITCHED (1945) DIR Arch Oboler PROD Jerry Besler SCR (verhaal “Alter Ego” van Arch Oboler; adaptatie van Arch Oboler) CAM Charles Salerno Jr. ED Harry Komer MUS Bronislau Kaper CAST Phyllis Thaxter, Edmund Gwenn, Henry H. Daniels Jr., Horace McNally, Minor Watson, Audrey Totter (Karen [enkel stem])

ZIEGFELD FOLLIES (1945) DIR Vincente Minnelli, George Sidney, Charles Walters, Roy Del Ruth, Lemuel Ayres, Merrill Pye, Robert Lewis PROD Arthur Freed SCR Peter Barry, David Freedman, Harry Tugend, George White, Robert Alton, Al Lewis, Irving Brecher CAM George Folsey, Charles Rosher ED Albert Akst MUS Lennie Hayton CAST William Powell, Fred Astaire, Lucille Ball, Fanny Brice, Judy Garland, Kathryn Grayson, Lena Horne, Gene Kelly, Victor Mature, Red Skelton, Esther Williams, Cyd Charisse, Hume Cronyn, Keenan Wynn, Peter Lawford, Kay Thompson, Audrey Totter (Phone Operator “Number Please”)

THE HIDDEN EYE (1945) DIR Richard Whorf PROD Robert Sisk SCR George Harmon Coxe, Harry Ruskin (verhaal van George Harmon Coxe; personages bedacht door Baynard Kendrick) CAM Lester White ED George Hively MUS David Snell CAST Edward Arnold, Frances Rafferty, Ray Collins, Paul Langton, William ‘Bill’ Phillips, Thomas E. Jackson, Morris Ankrum, Cameron Mitchell, Audrey Totter (Perfume Saleslady [geen screen credit])

HER HIGHNESS AND THE BELLBOY (1945) DIR Richard Thorpe PROD Joe Pasternak SCR Richard Connell, Gladys Lehman CAM Harry Stadling Sr. ED George Boemler MUS George Stoll CAST Hedy Lamarr, Robert Walker, June Allyson, Carl Esmond, Agnes Moorehead, Rags Ragland, Ludwig Stössel, Audrey Totter (Mildred [geen screen credit])

ADVENTURE (1945) DIR Victor Fleming PROD Sam Zimbalist SCR Vincent Lawrence, Frederick Hazlitt Brennan (boek “Adventure” van Clyde Brion Davis; adaptatie van William H. Wright, Anthony Veiller) CAM Joseph Ruttenberg ED Frank Sullivan MUS Herbert Stothart CAST Clark Gable, Greer Garson, Joan Blondell, Thomas Mitchell, Tom Tully, John Qualen, Richard Haydn, Lina Romay, Harry Davenport, Audrey Totter (Ethel [geen screen credit])

THE SAILOR TAKES A WIFE (1945) DIR Richard Whorf PROD Edwin H. Knopf SCR Anne Morrison Chapin, Whitfield Cook (toneelstuk van Chester Erskine) CAM Sidney Wagner ED Cotton Warburton MUS Johnny Green CAST Robert Walker, June Allyson, Hume Cronyn, Audrey Totter (Lisa Borescu), Eddie ‘Rochester’ Anderson, Reginald Owen, Gerald Oliver Smith, Anna Q. Nilsson

THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE (1946) DIR Tay Garnett PROD Carey Wilson SCR Niven Busch, Harry Ruskin (boek “The Postman Always Rings Twice” [1934] van James M. Cain) CAM Sidney Wagner ED George White MUS George Bassman CAST Lana Turner, John Garfield, Cecil Kellaway, Hume Cronyn, Leon Ames, Audrey Totter (Madge Gorland), Alan Reed, Jeff York

THE COCKEYED MIRACLE (1946) DIR S. Sylvan Simon PROD Irving Starr SCR Karen DeWolf (toneelstuk “But Not Goodbye” [1944] van George Seaton) CAM Ray June ED Ben Lewis MUS David Snell CAST Frank Morgan, Keenan Wynn, Cecil Kellaway, Audrey Totter (Jennifer Griggs), Richard Quine, Gladys Cooper, Marshall Thompson, Leon Ames, Jane Green

LADY IN THE LAKE (1946) DIR Robert Montgomery PROD George Haight SCR Steve Fisher (boek “The Lady in the Lake” [1943] van Raymond Chandler) CAM Paul Vogel ED Gene Ruggiero MUS David Snell CAST Robert Montgomery, Audrey Totter (Adrienne Fromsett), Lloyd Nolan, Tom Tully, Leon Ames, Jayne Meadows, Dick Simmons

THE SECRET HEART (1946) DIR Robert Z. Leonard PROD Edwin H. Knopf SCR Anne Morrison Chapin, Whitfield Cook (verhaal en adaptatie van Rose Franken, William Brown Meloney) CAM George J. Folsey ED Adrienne Fazan MUS Bronislau Kaper CAST Claudette Colbert, Walter Pidgeon, June Allyson, Lionel Barrymore, Robert Sterling, Marshall Thompson, Elizabeth Patterson, Patricia Medina, Dwayne Hickman, Hume Cronyn, Anna Q. Nilsson, Audrey Totter (Dinner Party Guest, enkel stem [geen screen credit])

THE BEGINNING OR THE END (1947) DIR Norman Taurog PROD Samuel Marx SCR Frank Wead (verhaal van Bob Considine) CAM Ray June ED George Boemler MUS Daniele Amfitheatrof CAST Brian Donlevy, Robert Walker, Tom Drake, Beverly Tyler, Audrey Totter (Jean O’Leary), Hume Cronyn, Hurd Hatfield, Joseph Calleia, Godfrey Tearle, Richard Haydn, Norman Lloyd, Jimmy Hunt, Peter Lawford, Patricia Medina

THE UNSUSPECTED (1947) DIR Michael Curtiz PROD Michael Curtiz, Charles Hoffman SCR Ranald MacDougall (verhaal van Charlotte Armstrong; adaptatie van Bess Meredyth) CAM Elwood Bredell ED Frederick Richards MUS Franz Waxman CAST Joan Caulfield, Claude Rains, Audrey Totter (Althea Keane), Constance Bennett, Hurd Hatfield, Ted North, Fred Clark, Bess Flowers

HIGH WALL (1947) DIR Curtis Bernhardt PROD Robert Lord SCR Lester Cole, Sydney Boehm (verhaal van Alan R. Clark, Bradbury Foote; toneelstuk van Alan R. Clark, Bradbury Foote) CAM Paul Vogel ED Conrad A. Nervig MUS Bronislau Kaper CAST Robert Taylor, Audrey Totter (Dr. Ann Lorrison), Herbert Marshall, Dorothy Patrick, H.B. Warner, Warner Anderson, Moroni Olsen, John Ridgely

THE SAXON CHARM (1948) DIR Claude Binyon PROD Joseph Sistrom SCR Claude Binyon (boek “The Saxon Charm” [1947] van Frederic Wakeman Sr.) CAM Milton R. Krasner ED Paul Weatherwax MUS Walter Scharf CAST Robert Montgomery, Susan Hayward, John Payne, Audrey Totter (Alma Wragg), Harry Morgan, Harry von Zell, Cara Williams, Chill Wills, Heather Angel

ALIAS NICK BEAL (1949) DIR John Farrow PROD Endre Bohem SCR Jonathan Latimer (verhaal van Mindret Lord) CAM Lionel Lindon MUS Franz Waxman CAST Ray Milland, Audrey Totter (Donna Allen), Thomas Mitchell, George Macready, Fred Clark, Geraldine Wall, Henry O’Neill, Darryl Hickman, Nestor Paiva, Bess Flowers

THE SET-UP (1949) DIR Robert Wise PROD Richard Goldstone SCR Art Cohn (gedicht “The Set-Up” [1928] van Joseph Moncure March) CAM Milton R. Krasner ED Roland Gross CAST Robert Ryan, Audrey Totter (Julie Thompson), George Tobias, Alan Baxter, Wallace Ford, Percy Helton, Hal Baylor, Darryl Hickman, Kevin O’Morrison

ANY NUMBER CAN PLAY (1949) DIR Mervyn LeRoy PROD Arthur Freed SCR Richard Brooks (boek “Any Number Can Play” [1945] van Edward Harris Heth) CAM Harold Rosson ED Ralph E. Winters MUS Lennie Hayton CAST Clark Gable, Alexis Smith, Wendell Corey, Audrey Totter (Alice Elcott), Frank Morgan, Mary Astor, Lewis Stone, Barry Sullivan, Marjorie Rambeau, Edgar Buchanan, Leon Ames, Darryl Hickman

TENSION (1949) DIR John Berry PROD Robert Sisk SCR Allen Rivkin (verhaal van John D. Klover) CAM Harry Stradling Sr. ED Albert Akst MUS André Previn CAST Richard Basehart, Audrey Totter (Claire Quimby), Cyd Charisse, Barry Sullivan, Lloyd Gough, Tom D’Andrea, William Conrad, Tito Ronaldo, Virginia Brissac

UNDER THE GUN (1951) DIR Ted Tetzlaff PROD Ralph Dietrich SCR George Zuckerman (verhaal van Daniel B. Ullman) CAM Henry Freulich ED Virgil W. Vogel CAST Richard Conte, Audrey Totter (Ruth Williams), John McIntire, Sam Jaffe, Shepperd Strudwick, Gregg Martell, Phillip Pine, Donald Randolph, Royal Dano, Richard Taber

THE BLUE VEIL (1951) DIR Curtis Bernhardt PROD Norman Krasna, Jerry Wald SCR Norman Corwin (verhaal van François Campaux) CAM Franz Planer ED George Amy MUS Franz Waxman CAST Jane Wyman, Charles Laughton, Joan Blondell, Richard Carlson, Agnes Moorehead, Don Taylor, Audrey Totter (Helen Williams), Cyril Cusack, Everett Sloane, Natalie Wood, Everett Sloane, Dan O’Herlihy, Harry Morgan

F.B.I. GIRL (1951) DIR – PROD William Berke SCR Dwight V. Babcock, Richard H. Landau (verhaal van Rupert Hughes) CAM Jack Greenhalgh ED Philip Cahn MUS Darrell Calker CAST Cesar Romero, George Brent, Audrey Totter (Shirley Wayne), Tom Drake, Raymond Burr, Raymond Greenleaf, Margia Dean, Don Garner

THE SELLOUT (1952) DIR Gerald Mayer PROD Nicholas Nayfack SCR Charles Palmer (verhaal van Matthew Rapf) CAM Paul Vogel ED George White MUS David Buttolph CAST Walter Pidgeon, John Hodiak, Audrey Totter (Cleo Bethel), Paula Raymond, Thomas Gomez, Cameron Mitchell, Karl Malden, Everett Sloane, Jonathan Cott

ASSIGNMENT—PARIS (1952) DIR Robert Parrish PROD Samuel Marx, Jerry Besler SCR William Bowers (boek “Trial by Terror” [1952] van Pauline Gallico, Paul Gallico; adaptatie van Walter Goetz, Jack Palmer White) CAM Burnett Guffey, Ray Cory ED Charles Nelson MUS George Duning CAST Dana Andrews, Audrey Totter (Sandy Tate), Märta Torén, George Sanders, Sandro Giglio, Donald Randolph, Ben Astar, Willis Bouchey, Earl Lee

MY PAL GUS (1952) DIR Robert Parrish PROD Stanley Rubin SCR Fay Kanin, Michael Kanin CAM Leo Tover ED Robert Fritch MUS Leigh Harline CAST Richard Widmark, Joanne Dru, Audrey Totter (Joyce Jennings), George Winslow, Joan Banks, Regis Toomey, Ludwig Donath, Ann Morrison, Lisa Golm

WOMAN THEY ALMOST LYNCHED (1953) DIR – PROD Allan Dwan SCR Steve Fisher (naar een verhaal verschenen in de Saturday Evening Post) CAM Reggie Lanning ED Fred Allen MUS Stanley Wilson CAST John Lund, Brian Donlevy, Audrey Totter (Kate Quantrill), Joan Leslie, Ben Cooper, Nina Varela, Jim Davis, Reed Hadley, Ann Savage

MAN IN THE DARK (1953) DIR Lew Landers PROD Wallace MacDonald SCR Jack Leonard, George Bricker (verhaal van Tom Van Dycke, Henry Altimus; adaptatie van William Sackheim) CAM Floyd Crosby ED Viola Lawrence CAST Edmond O’Brien, Audrey Totter (Peg Benedict), Ted de Corsia, Horace McMahon, Nick Dennis, Dayton Lummis, Dan Riss

CRUISIN’ DOWN THE RIVER (1953) DIR Richard Quine PROD Jonie Taps SCR Richard Quine, Blake Edwards CAM Charles Lawton Jr. ED Jerome Thoms MUS George Duning CAST Dick Haymes, Audrey Totter (Sally Jane Jackson), Billy Daniels, Cecil Kellaway, Connie Russell, Douglas Fowley, Larry J. Blake, Bess Flowers

CHAMP FOR A DAY (1953) DIR William A. Seiter SCR Irving Shulman (verhaal “The Disappearance of Dolan” in de Saturday Evening Post van W.G. Fay) CAM John L. Russell ED Fred Allen MUS R. Dale Butts CAST Alex Nicol, Audrey Totter (Peggy Gormley), Charles Winninger, Hope Emerson, Joseph Wiseman, Barry Kelley, Harry Morgan, Jesse White, Grant Withers

MISSION OVER KOREA (1953) DIR Fred F. Sears PROD Robert Cohn SCR Jesse Lasky Jr., Martin Goldsmith, Eugene Ling (verhaal van Richard Tregaskis) CAM Sam Leavitt ED Henry Batista MUS Mischa Bakaleinikoff CAST John Hodiak, John Derek, Audrey Totter (Nurse Lieutenant Kate), Maureen O’Sullivan, Harvey Lembeck, Richard Erdman, Richard Bowers

MASSACRE CANYON (1954) DIR Fred F. Sears PROD Wallace MacDonald SCR David Lang (ook verhaal) CAM Lester White ED Aaron Stell CAST Phil Carey, Audrey Totter (Flaxy), Douglas Kennedy, Jeff Donnell, Guinn Williams, Ross Elliott, Ralph Dumke, Mel Welles, Chris Alcaide

WOMEN’S PRISON (1955) DIR Lewis Seiler PROD Bryan Foy SCR Jack Dewitt, Crane Wilbur (verhaal van Jack DeWitt) CAM Lester White ED Henry Batista CAST Ida Lupino, Jan Sterling, Cleo Moore, Audrey Totter (Joan Burton), Phyllis Thaxter, Howard Duff, Warren Stevens, Barry Kelley, Mae Clarke, Juanita Moore

A BULLET FOR JOEY (1955) DIR Lewis Allen PROD David Diamond, Samuel Bischoff SCR Geoffrey Homes [Daniel Mainwaring], A.I. Bezzerides (verhaal van James Benson Nablo) CAM Harry Neumann ED Leon Barsha MUS Harry Sukman CAST Edward G. Robinson, George Raft, Audrey Totter (Joyce Geary), George Dolenz, Peter Van Eyck, Toni Gerry, William Bryant

THE VANISHING AMERICAN (1955) DIR Joseph Kane PROD R. Dale Butts SCR Alan Le May (boek “The Vanishing American” [1925] van Zane Grey) CAM John L. Russell ED Richard L. Van Enger CAST Scott Brady, Audrey Totter (Marion Warner), Forrest Tucker, Gene Lockhart, Jim Davis, Gloria Castillo, Lee Van Cleef, George Keymas, James Millican

GHOST DRIVER (1957) DIR – SCR Richard Einfeld, Merrill G. White PROD Richard Einfeld CAM John M. Nickolaus Jr. ED Merrill G. White MUS Paul Sawtell, Bert Shefter CAST James Craig, Audrey Totter (Anne Stevens), Nico Minardos, Pira Louis, Lowell Brown, Rodolfo Hoyos Jr., Elena Da Vinci, Jorge Treviño

JET ATTACK (1958) DIR Edward L. Cahn PROD Alex Gordon SCR Orville H. Hampton (verhaal van Mark Hanna) CAM Frederick E. West ED Robert S. Eisen MUS Ronald Stein CAST John Agar, Audrey Totter (Tanya Nikova), Gregory Walcott, James Dobson, Leonard Strong, Nicky Blair, Victor Sen Yung, Joseph Hamilton, Guy Prescott, George Cisar, Stella Lynn

MAN OR GUN (1958) DIR Albert C. Gannaway PROD Vance Skarstedt SCR Vance Skarstedt, James J. Cassity CAM Jack A. Marta MUS Ramey Idriss, Gene Garf CAST Macdonald Carey, Audrey Totter (Fran Dare), James Craig, James Gleason, Warren Stevens, Harry Shannon, Jil Jarmyn, Robert Burton, Ken Lynch, Karl Davis

THE CARPETBAGGERS (1964) DIR Edward Dmytryk PROD Joseph E. Levine SCR John Michael Hayes (boek “The Carpetbaggers” [1961] van Harold Robbins) CAM Joseph MacDonald ED Frank Bracht MUS Elmer Bernstein CAST George Peppard, Alan Ladd, Bob Cummings, Martha Hyer, Elizabeth Ashley, Lew Ayres, Martin Balsam, Ralph Taeger, Archie Moore, Caroll Baker, Leif Erickson, Arthur Franz, Audrey Totter (Prostituee), Bess Flowers

HARLOW (1965) DIR Alex Segal PROD Lee Savin, William Sargent Jr. SCR Karl Tunberg CAM Jim Kilgore ED Bill Heath, Leo H. Shreve MUS Nelson Riddle, Al Ham CAST Carol Lynley, Efrem Zimbalist Jr., Barry Sullivan, Hurd Hatfield, Lloyd Bochner, Hermione Baddeley, Audrey Totter (Marilyn), John Williams, Michael Dante, Jack Kruschen, Ginger Rogers, Sonny Liston

CHUBASCO (1968) DIR – SCR Allen H. Miner PROD Jimmy Lydon CAM Louis Jennings, Paul Ivano ED John W. Holmes MUS William Lava CAST Richard Egan, Christopher Jones, Susan Strasberg, Ann Sothern, Simon Oakland, Audrey Totter (Theresa Marino), Preston Foster, Peter Whitney, Edward Binns

THE APPLE DUMPLING GANG RIDES AGAIN (1979) DIR Vincent McEveety PROD Ron Miller SCR Don Tait (personages bedacht door Jack M. Bickham) CAM Frank V. Phillips ED Gordon D. Brenner MUS Buddy Baker CAST Tim Conway, Don Knotts, Tim Matheson, Kenneth Mars, Jack Elam, Robert Pine, Harry Morgan, Ruth Buzzi, Audrey Totter (Martha Osten), Richard X. Slattery

TV MOVIES

THE OUTSIDER (1967) DIR Michael Ritchie PROD – SCR Roy Huggins CAM Bud Thackery ED David Rawlins, Carl Pingitore MUS Pete Rugolo CAST Darren McGavin, Sean Garrison, Shirley Knight, Nancy Malone, Edmond O’Brien, Ann Sothern, Joseph Wiseman, Ossie Davis, Audrey Totter (Mrs. Bishop)

THE NATIVITY (1978) DIR Ken Cameron, Bernard L. Kowalski PROD Michael Apted, William P. D’Angelo SCR Michael Apted, Millard Kaufman, Morton S. Fine CAM Gábor Pogány ED Robert Phillips, Jerry Dronsky MUS Lalo Schifrin CAST Madeline Stowe, John Shea, Jane Wyatt, Paul Stewart, Audrey Totter (Elizabeth), George Voskovec, Julie Garfield, Jamil Zakkai, John Rhys-Davies

THE GREAT CASH GIVEAWAY GETAWAY (1980) DIR Michael O’Herlihy PROD Robert A. Papazian SCR Philip H. Reisman Jr. CAM Gert Andersen ED Fred A. Chulak MUS John Carl Parker CAST David Kyle, Elissa Leeds, Albert Salmi, Richard Bull, James Keach, Audrey Totter (Judge), Dee Carroll, George Hamilton

THE CITY KILLER (1984) DIR Robert Michael Lewis PROD Stanley Shpetner SCR William Wood CAM Fred J. Koenekamp ED Mel Friedman, Les Green MUS John Rubinstein CAST Heather Locklear, Terence Knox, Gerald McRaney, Peter Mark Richman, John Harkins, Jeff Pomerantz, Jason Bernard, Todd Susman, Jeannetta Arnette, Audrey Totter (Receptioniste)