Ronald Neame: “Ik ben opgegroeid in een periode toen ‘there is no camera’ nog het motto was”

Indien het waar is wat ze zeggen dat je zo goed bent als je laatste film, vooral in functie van de omzet, dan stond regisseur Ronald Neame zeker op het toppunt van zijn mogelijkheden toen zijn rampenfilm “The Poseideon Adventure” (1972) met een all-star cast de box office domineerde. Maar was dat ook werkelijk zo?

Het leek ons twijfelachtig, om de eenvoudige reden dat deze filmveteraan vooral ook een uiterst veelzijdig cameraman, scenarioschrijver, producer én in laatste instantie pas regisseur is geweest die gedurende bijna gans de 20ste eeuw op een bescheiden manier zijn voetafdruk heeft achtergelaten in de door hem beheerste kunstvorm. Hij zei hierover: “Ik heb de evolutie meegemaakt van de opkomst van de geluidsfilm met al zijn kinderziekten en kwalen, de microfoon moest net boven de acteur hangen of je hoorde hem niet eens, er was altijd de schaduw van de microfoon op de muur, iedereen kloeg steen en been, maar kijk eens waar we nu staan!”

Ronald Neame’s autobiografie “Straight from the Horse’s Mouth” (2003), met een voorwoord van Michael Caine

Ronald Neame, die ik voor het eerst in het voorjaar van 2003 bij hem thuis in Beverly Hills ontmoette—de man was toen 91 en springlevend—was iemand van weinig woorden en gaf toen geen interviews meer. Het was de prominente Hollywood casting agent Marvin Paige die me bij hem introduceerde en ervoor zorgde dat ik nadien de filmveteraan in zijn woonst kon opzoeken. Neame’s autobiografie, getiteld “Straight from the Horse’s Mouth” (titel afkomstig van één van zijn topfilms “The Horse’s Mouth” [1958] met Alec Guinness) was net gepubliceerd en een signeersessie in de American Cinematheque in Hollywood zou enkele weken later volgen.

Maar waar begin je bij zo’n man? Vraag je eerst naar zijn herinneringen toen hij op z’n zestiende fungeerde als assistant cameraman op de set van “Blackmail” (1929), de laatste stomme film van Alfred Hitchcock? Of is het de Britse cinema van de jaren dertig die de voorkeur geniet, toen hij werkzaam was als een veelgevraagde cameraman, vaak aan de zijde van Claude Friese-Greene, de zoon van pionier William Friese-Greene [1855-1921]? Frankrijk had de gebroeders Lumière, Amerika viel terug op Edison, en de Engelsen claimden Friese-Greene als de uitvinder van de film. Of is zijn jarenlange samenwerking met David Lean, Noël Coward en Alec Guinness in de jaren veertig zonder meer doorslaggevend? Of wat is er allemaal misgelopen met Judy Garland tijdens haar laatste film “I Could Go On Singing” (1963), en hoe blikt hij terug op de laatste decennia, zijn Amerikaanse periode dus, met enkele opvallende blockbusters op z’n actief?

Maar we kunnen ook beginnen bij het begin, dat is zeker een optie die overigens onmiddellijk werd bijgetreden want hij trok meteen alle registers open toen hij begon te praten over zijn moeder, Ivy Close (1890-1968), een veelgevraagde Britse actrice uit de stomme film. Neame: “Mijn vader, Elwin Neame [1887-1923], was een fotograaf en regisseur, en hij regisseerde mijn moeder voor het eerst in 1908. Hij was naar alle waarschijnlijkheid toen ook de beste fotograaf in Londen en hij had een hoogstaande reputatie bij het fotograferen van mooie vrouwen. In de metrostations van Londen zag je zijn foto’s steeds sterk uitvergroot met onderaan de vermelding If it’s a Neame, it’s you at your best. In 1908 organiseerde de Daily Mirror de eerste World Beauty contest en mijn vader moest foto’s nemen van de vijfentwintig finalisten. Mijn moeder was één van hen. Zij won de contest en nadien zijn ze getrouwd. Ze werd een grote filmster en toen ik amper zes weken was, nam ze me reeds mee op een filmset. Ik ben dus opgegroeid met film.”

“Zij werkte niet enkel in Engeland, maar ook in Frankrijk en ze trok naar Florida om er te acteren in de Kalem comedies, dit was allemaal lang voordat er sprake was van Hollywood. Nadien werd ze opgemerkt door de Franse regisseur Abel Gance [1889-1981] en hij gaf haar de hoofdrol in “La Roue” [1923], een film die hij enkele jaren maakte vóór “Napoleon” [1927]. Ik was toen tien jaar oud en bracht veel tijd door op de set. Kort nadat mijn moeder was overleden, werd de film hier vertoond in het New Art Theater en ik dacht toen, ‘Ja, ik zou wel eens graag willen hoe zij als actrice was.’ Toen ik aan de zaal arriveerde, stond er een ongelooflijke massa in lange rijen aan te schuiven, en dat voor een stomme film van Abel Gance. Iedereen wilde de film zien, want kort voordien hadden ze “Napoleon” vertoond. Ik ging dus naar binnen en zei tegen de zaaluitbater, ‘Ik heb een heel speciale reden om deze film te zien, maar ik zou graag die lange rij aan de kassa willen vermijden. Ik zal mijn ticket wel kopen, ik wil er graag voor betalen.’ De man vroeg me, ‘Mag ik weten wat die speciale reden is?’ ‘Wel, de hoofdactrice is mijn moeder,’ zei ik. En het was ongelooflijk, ik mocht meteen binnen, hij gaf me de beste plaats, hij stelde me voor aan het publiek en voor de eerste keer in mijn leven zag ik mijn moeder op het witte doek toen ze nog een jonge vrouw was.”

Aangezien Ronald Neame opgroeide in het milieu, is het niet verwonderlijk dat hij er ook beroepshalve aan de slag wilde: eerst als loopjongen in de Elstree studio’s in Londen, dan als fotograaf en tot slot als assistant cameraman met Hitchcocks “Blackmail” als zijn eerste film. “Nu is het moeilijk om terug te blikken op die tijd met Hitchcock, omdat ik nog zo jong was,” vertelde hij, “nadien kwam Hitchcock naar Hollywood terwijl ik nog jaren in Engeland bleef voortwerken. Maar telkens ik naar hier kwam, hebben we mekaar ontmoet. Hij wist altijd perfect waar hij de camera wilde hebben, hoe de montage moest verlopen en de acteurs moesten precies doen wat hij hen opdroeg, zonder enige vorm van tegenspraak. Hitch zei ooit that actors should be treated as cattle, iets dat natuurlijk geen steek houdt. Carol Reed was het tegenovergestelde: hij behandelde zijn acteurs als renpaarden, met waardigheid en met respect. David Lean was evenmin opgezet met veel acteurs, maar hij wist hoe belangrijk ze waren voor zijn films, dus deed hij zijn best om ervoor te zorgen dat ze collectief sterk presteerden.”

In de jaren dertig was Ronald Neame in Engeland een veelgevraagde cameraman, maar het duurde tot de jaren veertig, toen hij David Lean (1908-1991) voor het eerst ontmoette, dat zijn carrière een gans andere wending zou aannemen: “We konden het van bij het begin met mekaar vinden en werkten voor het eerst samen met “In Which We Serve” [1942], meteen ook de eerste keer dat we met Noël Coward [1899-1973] werkten.” Het trio Neame-Lean-Coward werkte nadien opnieuw samen met “This Happy Breed” (1944) and “Blithe Spirit” (1945, voor beide films was Neame cameraman en co-scenarioschrijver met David Lean, en beide films waren gebasererd op toneelstukken van Noël Coward). Ronald Neame: “Toen ik deze films had afgewerkt, stuurde [Lord J.] Arthur Rank [1888-1972] me naar Amerika om er na te gaan wat wij in Engeland nodig hadden om onze eigen filmindustrie na de oorlog terug op het juiste spoor te krijgen. Gedurende mijn verblijf hier, het was in totaal voor een periode van zes weken, werd ik gans de tijd als een koning behandeld, niet omdat ik iemand was, maar wel omdat ik Arthur Rank met zijn achthonderd bioscoopzalen vertegenwoordigde. Het eerste dat ze me hier in de studio’s vroegen, was, ‘Heb je een kantoor nodig?’ ‘Dat zou handig zijn,’ zei ik hen. ‘Heb je ook een secretaresse nodig?’ ‘Dat zou mooi zijn, want ik moet een verslag opmaken dat ik naar Rank moet opsturen.’ En toen vroegen ze, ‘Geef je de voorkeur aan blondines of aan brunettes?’ En bij wijze van grap antwoordde ik, ‘I really like redheads.’ En ja hoor, de volgende morgen werd ik in m’n kantoor opgewacht door een adembenemende redhead secretary.” [Lacht.]

De trailer van “Brief Encounter”

Eén van de eerste films die Neame na zijn terugkeer vanuit Amerika maakte, was “Brief Encounter” (1945), een uiterst intieme en sfeervolle film met Celia Johnson in de rol van een huisvrouw die een haast onmogelijke relatie aanknoopt met een dokter (Trevor Howard). Zei Ronald Neame hierover: “Die film was het schoolvoorbeeld van onze gouden jaren. Noël, David en ik konden echt de films maken die we wilden maken, we konden onze eigen gang gaan. Arthur Rank zei gewoon, ‘Ok, als jullie een ander stuk van Noël willen verfilmen, ga jullie gang.’ In mijn ogen is “Brief Encounter” de perfecte film en je moet dan weten dat Celia Johnson de meest un-actressy actrice was die er rondliep. We hadden toen zes draaidagen per week, en op zaterdag lieten we haar ‘s middags om twaalf uur altijd vertrekken, dan had ze nog net haar trein naar huis. Zij moest altijd een lange trip maken want ze woonde op het platteland. Op een bepaalde zaterdag merkten we dat het moeilijk zou worden om rond de middag te stoppen, ze maakte zich stilaan klaar om te vertrekken, maar David vroeg haar, ‘Celia, kun je nog een tiental minuten blijven zodat we de volgende scène al kunnen voorbereiden, dan weten we meteen hoe we er maandagmorgen aan kunnen beginnen.’ Ze deed vlug haar jas terug uit, ze speelde de scène, en het was zó prachtig, de gànse filmploeg, tot de technici en elektriciens toe, ze stonden allemaal met hun mond wagenwijd open van verbazing. En toen ze klaar was, keek ze meteen op haar horloge en vroeg, ‘Kan ik nu gaan?’ Ze acteerde graag, maar het was voor haar geen prioriteit. En toch was ze één van de topactrices uit haar tijd.”

Celia Johnson’s biografie uit 1981, geschreven door haar dochter Kate Fleming. Publisher: Weidenfeld and Nicolson, London.

“Brief Encounter,” geproduceerd door Neame die ook aan het scenario schreef en er een Oscarnominatie in de categorie ‘Best Writing, Screenplay’ voor kreeg, werd opgevolgd door “Great Expectations” (1946), ook met Neame als co-scenarist—eveneens goed voor een Oscarnominatie—en “Oliver Twist” (1948), geproduceerd door Neame. Hij vertelde daarover: “David en ik waren op ons best toen we films als “Brief Encounter” en “Great Expectations” maakten. We dachten toen echt dat het zou blijven duren voor de rest van ons leven. Maar kort nadien waren de gouden jaren voorbij en rond 1950 stonden we zo goed als op straat. Volgens de Rank Organization spendeerden we teveel geld, hoewel we er steeds zuinig mee omsprongen. Het probleem was ook dat de Amerikanen onze films niet erg apprecieerden en dat legde beperkingen op, de markt was te klein geworden. Er volgde een reorganisatie en één van de eerste films die ik dan regisseerde, was “The Card” [1952], een betrekkelijk kleine film met Alec Guinness.”

“Alec was niet altijd gemakkelijk om mee te werken, maar je wist altijd dat je op hem kon terugvallen. Na “Great Expectations” zei hij dat hij de rol van Phagan in “Oliver Twist” wilde spelen. David en ik zeiden, ‘Alec, denk eens na, je bent 34, hoe kan je nu in Godsnaam die rol nog spelen? Hij stelde toen zelfs voor om een screentest te doen, hij kon werkelijk alle rollen aan. Ik had hem jaren later overtuigd om de rol van Marley’s Ghost in “Scrooge” [1970] te spelen en hij had het ook geaccepteerd, maar hij heeft het zich steeds beklaagd. Hij vond dat ik hem die rol had opgedrongen.”

Kort voordat Ronald Neame op een min of meer vaste basis in Amerika ging werken, regisseerde hij de Amerikaanse steractrice Judy Garland (1922-1969) in haar laatste film, “I Could Go On Singing” (1963), opgenomen in Engeland. Neame: “Judy Garland was nog steeds een vedette toen we die film opnamen, maar we hadden enorm veel problemen. Zij en ik hadden een liefde-haat verhouding. Ze had de reputatie van haar regisseurs om de haverklap te laten ontslaan, met uitzondering van Vincente Minnelli. Wanneer ze het naar haar zin had, was ik haar pussycat, maar wanneer er iets op haar lever lag, zei ze altijd, ‘Get that Goddamn British Henry Hathaway off the set!’ Henry Hathaway had een slechte reputatie bij de acteurs, en telkens ze me niet moest hebben, was ik haar Britse Henry Hathaway.”

Judy Garland in de jaren 1940 toen ze bij MGM onder contract stond en in de V.S. één van de grootste moneymakers was. Foto: Film Talk Archive

“Gans de opnametijd door probeerde ze me als regisseur te laten vervangen, op een dag liep ze gewoon van de set en zei ze dat de film haar kon gestolen worden. De producer vroeg me toen, ‘Ronnie, wat ga je nu doen? Ze wil dat jij opstapt.’ Ik antwoordde, ‘Ik ben bereid om meteen een stap opzij te zetten, maar ik vrees dat het probleem dan niet opgelost is. Hoe moeilijk we het ook hebben, als jij mij steunt, wil ik doorgaan tot het bittere einde.’ Die dag, dat was een dinsdag, stuurden we een telegram naar haar agent en zeiden we dat we de opnamen opschortten tot de daaropvolgende maandag waar ze in het London Palladium haar laatste song moest doen. Indien ze niet kwam opdagen, dan betekende het meteen ook het einde voor de film en zou ze voor het gerecht worden gedaagd. Het was een enorme gok. Die maandag waren we in het Palladium met duizend figuranten in de zaal en tegen tien uur ‘s morgens, was er nog steeds geen Judy. Maar we begonnen toch met de opnamen, enkel met de camera’s gericht op het publiek. Ik speelde Judy, deed al de bewegingen en zo, om de gepaste reacties van het publiek te krijgen. Rond half twaalf konden we dat afronden. Een half uur later kwam Judy binnen, geïrriteerd zoals zo vaak, maar uiteindelijk toch handelbaar en vlot om mee te werken en tegen zes uur ‘s avonds was het nummer volledig opgenomen.”

“De laatste scène die we opnamen, was er één van pakweg zes minuten wanneer Dirk Bogarde haar uit het hospitaal komt halen. Het was een zeer intieme scène, en naarmate we vorderden, werd het duidelijk dat er iets magisch gebeurde. Ze speelde haar personage niet meer, ze was gewoon zichzelf, zo doorleefd, en ze paste haar dialoog spontaan aan. Dat was haar kracht, ze heeft me echt door de hel gejaagd en mijn vrouw zegt nog altijd, ‘Hoe kan je haar nu nog bewonderen na alles wat ze je heeft aangedaan?’ Maar ze was gewoon een buitengewone actrice. De laatste dag van de opnamen moesten we in de Shepperton studio’s nog enkel een paar close-ups van haar maken en moest ze nog enkele zinnen zeggen, meer niet. Ze speelde het meteen klaar en na afloop zei ik, That’s it, Judy darling, that’s really it. Ze keek me aan, keek eens rond naar de crew en dan terug naar mij, en ze zei, You’ll miss me when I’m gone. En ze draaide zich om en was weg. En ze had gelijk, we hebben haar heel erg gemist. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk neer te schrijven in m’n boek, maar ik geloof nooit dat men zo’n intense ervaring met al die hoogtes en laagtes gemakkelijk kan verwoorden.”

Hoe belangrijk was de camera voor een regisseur en voormalig cameraman? Ronald Neame: “Ik ben waarschijnlijk wat ouderwets, ik ben opgegroeid in een periode toen there is no camera nog het motto was. We waren zeer beweeglijk, we zoomden in en uit en tegelijkertijd verdoezelden we de camerabewegingen zoveel mogelijk. En wanneer je in een scène naar een hoogtepunt werkte, eindigde je met een close shot. Dat was de stelregel. Tegenwoordig wordt een andere filosofie gehanteerd, het is niet meer van there is no camera, nu luidt het I am the camera. Er wordt eindeloos overgeschakeld van een long shot naar close-up en medium shot zodat al de spanning verloren geraakt. De camera gaat bijna een hoofdrol spelen, en dat is verkeerd. De camera moet op de achtergrond blijven en mag zich niet opdringen. Ook de regisseur moet zich gedeisd houden—een film van David Lean ga je altijd herkennen, maar niet omdat hij zichzelf in de kijker wilde plaatsen, of door allerlei tricks en stuntwerk met de camera uit te voeren. Wanneer je een film met levensechte personages maakt, dan zijn het de acteurs die het moeten waarmaken.”

“Een groot voordeel dat me door de jaren heen veel heeft geholpen, is dat ik een soort van Jack of all trades ben: ik was een editor, cameraman, producer, scenarioschrijver en regisseur. Het producer-director team dat David en ik jarenlang hebben gevormd, had pas kans op slagen omdat we allebei voldoende achtergrond hadden op al die verschillende domeinen. Bij de films die we baseerden op stukken van Noël Coward, lieten we hem vaak meteen zien hoe we het hadden verwoord in het scenario. Hij zei dan vaak, Which of my two little darlings wrote this brilliant Coward dialogue? We konden zijn stijl imiteren, omdat we hem zo goed kenden. Het gaf ons een zekere flexibiliteit.”

Een greep uit zijn films als regisseur, waaronder de komedie “The Million Pound Note” (1953, met Gregory Peck), “The Seventh Sin” (1957, met Eleanor Parker, zijn remake van W. Somerset Maughams “The Painted Veil,” in 1934 verfilmd met Greta Garbo), “Tunes of Glory” (1959, met Alec Guinness, samen maakten ze zes films), “The Chalk Garden” (1964, met zijn goede vriend John Mills en diens dochter Hayley Mills), “Gambit” (1966, misdaadkomedie met Shirley MacLaine en Michael Caine), “The Prime of Miss Jean Brodie” (1969, met Maggie Smith als een geïnspireerde lerares, goed voor een Oscar) en “Meteor” (1979, met Sean Connery en Natalie Wood), tonen dat hij meer was dan enkel de man achter “The Poseidon Adventure” (1972). Ronald Neame: “Het enige dat ik kan zeggen is dat “The Poseidon Adventure” niet mijn favoriete film is, ik dacht zelfs dat hij het maar enkele maanden zou uithouden. Maar anderzijds is hij voor mij wel heel belangrijk geweest omdat hij meer geld heeft opgebracht dan al mijn andere films samen.”

“Nadien kreeg ik bijna niets anders dan scenario’s voor rampenfilms aangeboden, het was alsof ik werd uitgeroepen tot de koning van het genre [lacht]. Ik maakte nog “The Odessa File” [1974], “Meteor” [1979] en enkele films met Walter Matthau, “Hopscotch” [1980] en “First Monday in October” [1981], waarvan ik genoten heb, maar dat waren geen grote successen. Ik denk dat er niet zoveel ruimte meer was voor mijn soort van films, ik geef nog altijd de voorkeur aan een meer intimistische film.”

“Ik heb ook “Scrooge” [1970] met Albert Finney gedraaid, ofschoon niemand zich nog die film herinnert, maar goed, mijn films zijn er en het verbaast me heel erg dat ze hier eind volgende maand zes van mijn films vertonen in het Egyptian Theater in Hollywood. Alleen de gedachte al dat zes van mijn films, die dertig, veertig jaar geleden werden gemaakt, hier in het hart van Hollywood worden vertoond, in dezelfde bioscoop waar in 1972 de wereldpremière van “The Poseidon Adventure” plaatsvond?! Ik ben dus wel een beetje trots dat die films de tand des tijds hebben doorstaan.”

Voor degenen die meer willen weten over zijn rijkgevulde carrière, is dit gesprek, ook na al die jaren, niet meer dan een klein voorsmaakje: zijn autobiografie, “Straight from the Horse’s Mouth” (2003, Scarecrow Press) met voorwoorden van Michael Caine en Alan Parker, ligt in de virtuele bookstore nog altijd voor het grijpen en blijft tot op heden een warme aanrader.

Los Angeles,
6 maart 2003

+ Ronald Neame overleed op 16 juni 2010 in Los Angeles, Californië, als gevolg van een val bij hem thuis. Hij werd 99.

FILMS

BLACKMAIL (1929) DIR Alfred Hitchcock PROD John Maxwell SCR Alfred Hitchcock, Benn W. Levy, Charles Bennett (toneelstuk ‘Blackmail’ [1929] van Charles Bennett; adaptatie Alfred Hitchcock) ASST CAM Ronald Neame CAST Anny Ondra, Sara Allgood, Charles Paton, John Longden, Donald Calthrop

HAPPY (1933) DIR – PROD Frederic Zelnick SCR Stanley Lupino, Arthur B. Woods, Frank Launder, Austin Melford (toneelstuk ‘Es War Einmal Ein Musikus’ van Alfred Hahm, Jacques Bachrach) CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene, Bryan Langley CAST Stanley Lupino, Laddie Cliff, Will Fyffe, Dorothy Hyson, Harry Tate

GIVE HER A RING (1934) DIR Arthur B. Woods PROD Arthur B. Woods, Walter C. Mycroft SCR Marjorie Deans, Clifford Grey, Wolfgang Wilhelm CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene CAST Wendy Barrie, Bertha Belmore, Olive Blakeney, Syd Crossley, Jimmy Godden

GIRLS WILL BE BOYS (1934) DIR Marcel Varnel PROD Walter C. Mycroft SCR Curt Siodmak, Roger Burford, Clifford Grey (verhaal van Robert Siodmak) CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene CAST Dolly Haas, Cyril Maude, Esmond Knight, Irene Vanburgh, Edward Chapman, Ronald Ward

JOY RIDE (1935) DIR Harry Hughes PROD Basil Humphrys SCR Vernon Harris CAM Ronald Neame CAST Gene Gerrard, Zelma O’Neal, Betty Ann Davies, Paul Blake, Gus McNaughton

WEEKEND MILLIONAIRE (1935) DIR Arthur B. Woods PROD Walter C. Mycroft SCR Jack Davies, Geoffrey Kerr, Max Kester CAM Ronald Neame, Ernest Steward CAST Charles ‘Buddy’ Rogers, Mary Brian, W. H. Berry, John Harwood, Norah Gale, Billy Milton, Terry-Thomas

HONOURS EASY (1935) DIR Herbert Brenon PROD Walter C. Mycroft SCR Roland Pertwee, Norman Watson (toneelstuk van Roland Pertwee) CAM Ronald Neame, Bryan Langley CAST W. H. Berry, Chili Bouchier, George Graves, Patric Knowles, Margaret Lockwood, Greta Nissen

MUSIC HATH CHARMS (1935) DIR Thomas Bentley PROD Walter C. Mycroft SCR Jack Davies, Courtney Terrett CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene, Jack E. Cox CAST Henry Hall, W. H. Berry, Carol Goodner, Arthur Margetson, Lorna Hubbard

INVITATION TO THE WALTZ (1935) DIR Paul Merzbach PROD Walter C. Mycroft SCR Paul Merzbach, Clifford Grey, Roger Burford (toneelstuk van Eric Maschwitz) CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene CAST Lillian Harvey, Wendy Toye, Carl Esmond, Harold Warrender, Richard Bird, Esme Percy

DRAKE OF ENGLAND (1935) DIR Arthur B. Woods PROD Walter C. Mycroft SCR Clifford Grey, Norman Watson, Marjorie Deans, Akos Tolnay (toneelstuk van Louis N. Parker) CAM Ronald Neame, Claude Friese-Greene CAST Matheson Lang, Athene Seyler, Jane Baxter, Henry Mollison, Ben Webster, Donald Wolfit

THE IMPROVER DUCHESS (1936) DIR Harry Hughes PROD Maurice Browne SCR Harry Hughes, Vernon Harris (toneelstuk van James B. Fagan) CAM Ronald Neame CAST Yvonne Arnaud, Hugh Wakefield, Wilfrid Caithness, Arthur Finn, Gerald Barry

A STAR FELL FROM HEAVEN (1936) DIR Paul Merzbach PROD Walter C. Mycroft SCR Val Guest, Dudley Leslie, Jack Davies, Marjorie Deans, Geoffrey Kerr CAM Ronald Neame CAST Joseph Schmidt, Florine McKinney, Billy Milton, W. H. Berry, George Graves, Steven Geray

THE CRIMES OF STEPHEN HAWKE (1936) DIR George King SCR Jack Celestin, Paul White, H. F. Maltby CAM Ronald Neame CAST Tod Slaughter, Marjorie Taylor, D. J. Williams, Eric Portman, Ben Soutton

KEEP FIT (1937) DIR Anthony Kimmins PROD Basil Dean, Jack Kitchin SCR Anthony Kimmins, Austin Melford CAM Ronald Neame CAST George Formby, Kay Walsh, Guy Middleton, Edmund Breon, Leo Franklyn, Evelyn Roberts

CAFÉ COLLETTE (1937) DIR Paul L. Stein SCR Val Valentine, Eric Maschwitz, Katherine Strueby (verhaal van Val Gielgud, Walford Hyden) CAM Ronald Neame CAST Paul Cavanagh, Greta Nissen, Sally Gray, Bruce Seton, Paul Blake

FEATHER YOUR NEST (1937) DIR William Beaudine PROD Basil Dean SCR Anthony Kimmins, Austin Melford, Robert Edmunds (story by Ivar Campbell, Sheila Campbell) CAM Ronald Neame CAST George Formby, Polly Ward, Val Rosing, Ethel Coleridge, Moore Marriott

AGAINST THE TIDE (1937) DIR Alex Bryce PROD – SCR Victor M. Greene CAM Ronald Neame CAST Herbert Cameron, Neil Carlton, Robert Cochran, Jimmy Mageean, Cathleen Nesbitt

BRIEF ECSTASY (1937) DIR Edmond T. Gréville PROD Hugh Perceval SCR Basil Mason CAM Ronald Neame CAST Paul Lukas, Hugh Williams, Linden Travers, Marie Ney, Renee Gadd, Fred Withers

THE WARE CASE (1938) DIR Robert Stevenson PROD S. C. Balcon, Michael Balcon SCR Robert Stevenson, Roland Pertwee (toneelstuk ‘The Ware Case’ [1915] van George Pleydell Bancroft) CAM Ronald Neame CAST Glen Alyn, Barry K. Barnes, Jane Baxter, Clive Brook, Peter Bull, Frank Cellier

WHAT GOES NEXT? (1938) DIR Maurice Elvey PROD Ivor McLaren SCR David Evans, Lawrence Green CAM Ronald Neame CAST Barry K. Barnes, Sophie Stewart, Jack Hawkins, Charles Eaton, Andrew Osborn

PENNY PARADISE (1938) DIR Carol Reed PROD Basil Dean, Jack Kitchin SCR W. L. Meade, Thomas Thompson, Thomas Browne (verhaal van Basil Dean) CAM Ronald Neame CAST Edmund Gwenn, Betty Driver, Jimmy O’Dea, Ethel Coleridge, Maire O’Neill

SECOND THOUGHTS (1938) DIR Albert Parker SCR David Evans CAM Ronald Neame CAST Frank Allenby, Evelyn Ankers, A. Bromley Davenport, Marjorie Fielding, Frank Fox

IT’S IN THE AIR (1938) DIR Anthony Kimmins PROD Basil Dean SCR Anthony Kimmins CAM Ronald Neame CAST George Formby, Polly Ward, Jack Hobbs, Julien Mitchell, Garry Marsh

I SEE ICE (1938) DIR Anthony Kimmins SCR Anthony Kimmins, Austin Melford CAM Ronald Neame, Gordon Dines CAST George Formby, Kay Walsh, Betty Stockfeld, Cyril Ritchard, Frank Leighton, Roddy McDowall

TROUBLE BREWING (1939) DIR Anthony Kimmins PROD Jack Kitchin SCR Anthony Kimmins, Michael Hogan, Angus MacPhail CAM Ronald Neame CAST George Formby, Googie Withers, Gus McNaughton, Garry Marsh, C. Denier Warren, Beatrix Fielden-Kaye

CHEER BOYS CHEER (1939) DIR Walter Forde PROD S. C. Balcon SCR Roger MacDougall, Allan MacKinnon (verhaal van Ian Dalrymple, Donald Bull) CAM Ronald Neame CAST Nova Pilbeam, Edmund Gwenn, Jimmy O’Dea, Moore Marriott, Graham Moffatt, C. V. France

COME ON, GEORGE (1939) DIR Anthony Kimmins PROD Jack Kitchin SCR Anthony Kimmins, Leslie Arliss, Val Valentine CAM Ronald Neame CAST George Formby, Patricia Kirkwood, Joss Ambler, Meriel Forbes, Cyril Raymond

THE FOUR JUST MEN (1939) DIR Walter Forde PROD S. C. Balcon SCR Angus MacPhail, Roland Pertwee, Sergei Nolbandov (boek van Edgar Wallace) CAM Ronald Neame CAST Edward Chapman, Arthur Hambling, Griffith Jones, Frank Lawton, Anna Lee, Eliot Makeham

LET’S BE FAMOUS (1939) DIR Walter Forde PROD Michael Balcon SCR Roger MacDougall, Allan MacKinnon CAM Ronald Neame, Gordon Dines CAST Patrick Barr, Franklyn Bellamy, Jimmy O’Dea, Milton Rosmer, Sonnie Hale

YOUNG MAN’S FANCY (1939) DIR Robert Stevenson PROD S. C. Balcon SCR Roland Pertwee (verhaal van Robert Stevenson) CAM Ronald Neame CAST Griffith Jones, Anna Lee, Seymour Hicks, Billy Bennett, Edward Rigby, Francis L. Sullivan

RETURN TO YESTERDAY (1940) DIR Robert Stevenson PROD S. C. Balcon SCR Robert Stevenson, Angus MacPhail, Roland Pertwee, Margaret Kennedy (toneelstuk ‘Goodness How Sad!’ [1937] van Robert Morley) CAM Ronald Neame CAST Clive Brook, Anna Lee, Dame May Whitty, Hartley Power, Milton Rosmer

SALOON BAR (1940) DIR Walter Forde PROD Culley Forde SCR John Dighton, Angus MacPhail (toneelstuk ‘Saloon Bar’ van Frank Harvey) CAM Ronald Neame CAST Elizabeth Allan, Felix Aylmer, Joyce Barbour, Judy Campbell, O. B. Clarence, Alec Clunes

LET GEORGE DO IT (1940) DIR Marcel Varnel PROD Michael Balcon SCR Basil Dearden, Austin Melford, John Dighton, Angus MacPhail CAM Ronald Neame CAST George Formby, Phyllis Calvert, Garry Marsh, Romney Brent, Bernard Lee, Coral Browne

MAJOR BARBARA (1941) DIR – PROD Gabriel Pascal SCR Anatole de Grunwald, George Bernard Shaw (toneelstuk ‘Major Barbara’ [1905] van George Bernard Shaw) CAM Ronald Neame CAST Wendy Hiller, Rex Harrison, Robert Morley, Robert Newton, Sybil Thorndike, Emlyn Williams, Marie Lohr

A YANK IN THE R.A.F. (1941) DIR Henry King PROD Darryl F. Zanuck, Louis F. Edelman SCR Karl Tunberg, Darrell Ware (verhaal van Darryl F. Zanuck) CAM OPERATOR Ronald Neame CAST Tyrone Power, Betty Grabe, John Sutton, Reginald Gardiner, Donald Stuart, Ralph Byrd

ONE OF OUR AIRCRAFT IS MISSING (1942) DIR – SCR Michael Powell, Emeric Pressburger PROD Michael Powell, Emeric Pressburger, John Corfield CAM Ronald Neame CAST Godfrey Tearle, Eric Portman, Hugh Williams, Bernard Miles, Hugh Burden, Peter Ustinov

IN WHICH WE SERVE (1942) DIR David Lean, Noël Coward PROD – SCR Noël Coward CAM Ronald Neame CAST Noel Coward, John Mills, Bernard Miles, Celia Johnson, Ann Stephens, Daniel Massey, Kay Walsh, Michael Wilding

THIS HAPPY BREED (1944) DIR David Lean PROD Noel Coward SCR (toneelstuk ‘This Happy Breed’ [1939] van Noël Coward; adaptatie Ronald Neame, David Lean, Anthony Havelock-Allan) CAST Robert Newton, Celia Johnson, John Mills, Kay Walsh, Stanley Holloway, Amy Veness

BLITHE SPIRIT (1945) DIR David Lean PROD Noël Coward SCR Ronald Neame, David Lean, Noel Coward, Anthony Havelock-Allan (toneelstuk ‘Blithe Spirit’ [1941] van Noël Coward) CAST Rex Harrison, Constance Cummings, Kay Hammond, Margaret Rutherford, Hugh Wakefield

BRIEF ENCOUNTER (1945) DIR David Lean PROD Ronald Neame, Noël Coward, Anthony Havelock-Allan SCR Ronald Neame, David Lean, Anthony Havelock-Allan (zonder screen credit) (adaptatie Noël Coward, naar zijn toneelstuk ‘Still Life’ [1935-36]) CAST Celia Johnson, Trevor Howard, Stanley Holloway, Joyce Carey, Cyril Raymond

GREAT EXPECTATIONS (1946) DIR David Lean PROD Ronald Neame SCR (boek ‘Great Expectations’ [1861] van Charles Dickens; adaptatie Ronald Neame, David Lean, Anthony Havelock-Allan, Kay Walsh, Cecil McGivern) CAST John Mills, Anthony Wager, Valerie Hobson, Jean Simmons, Alec Guinness

TAKE MY LIFE (1947) DIR Ronald Neame PROD Anthony Havelock-Allan SCR Winston Graham, Valerie Taylor, Margaret Kennedy CAST Hugh Williams, Greta Gynt, Marius Goring, Francis L. Sullivan, Henry Edwards.

OLIVER TWIST (1948) DIR David Lean PROD Ronald Neame SCR David Lean, Stanley Haynes (boekl ‘Oliver Twist’ [1838] van Charles Dickens) CAST Robert Newton, Alec Guinness, Kay Walsh, Francis L. Sullivan, John Howard Davies, Anthony Newley, Diana Dors

THE PASSIONATE FRIENDS (1949) DIR David Lean PROD Ronald Neame SCR Eric Ambler (boek ‘The Passionate Friends: A Novel’ [1913] van H. G. Wells; adaptatie David Lean, Stanley Haynes) CAST Ann Todd, Claude Rains, Trevor Howard, Betty Ann Davies, Isabel Dean

THE MAGIC BOX (1951) DIR John Boulting PROD Ronald Neame SCR Eric Ambler (biografie ‘Friese-Greene, Close-Up of an Inventor’ [1948] van Ray Allister [Muriel Forth]) CAST Robert Donat, Margaret Johnston, Maria Schell, Renée Asherson, Richard Attenborough, Robert Beatty, Stanley Holloway, Bessie Love, Laurence Olivier, Michael Redgrave, Margaret Rutherford, Peter Ustinov, Kay Walsh

THE GOLDEN SALAMANDER (1951) DIR Ronald Neame PROD Alexander Galperson SCR Ronald Neame, Leslie Storm, Victor Canning (boek van Victor Canning) CAST Trevor Howard, Anouk Aimée, Herbert Lom, Walter Rilla, Miles Malleson, Wilfrid Hyde-White

THE CARD, US title: THE PROMOTOR (1952) DIR Ronald Neame PROD John Bryan SCR Eric Ambler (boek ‘The Card’ [1911] van Arnold Bennett) CAST Alec Guinness, Glynis Johns, Valerie Hobson, Petula Clark, Edward Chapman, Veronica Turleigh

MAN WITH A MILLION, UK title: THE MILLION POUND NOTE (1953) DIR Ronald Neame PROD John Bryan SCR Jill Craigie (verhaal van Mark Twain) CAST Gregory Peck, Jane Griffiths, Joyce Grenfell, A. E. Matthews, Reginald Beckwith

THE MAN WHO NEVER WAS (1956) DIR Ronald Neame PROD André Hakim SCR Nigel Balchin (boek ‘The Man Who Never Was’ [1953] van Ewen Montagu) CAST Cornel Wilde, Gloria Grahame, Robert Flemyng, Josephine Griffin, Stephen Boyd, Laurence Naismith

WISDOM’S WAY (1957) DIR Ronald Neame PROD John Bryan SCR Jill Craigie (boek van James Ramsey Ullman) CAST Peter Finch, Mary Ure, Natasha Parry, Robert Flemyng, Michael Hordern

THE SEVENTH SIN (1957) DIR Ronald Neame, Vincente Minnelli [uncredited] PROD David Lewis SCR Karl Tunberg (boek ‘The Painted Veil’ [1925] van William Somerset Maugham) CAST Eleanor Parker, Jean-Pierre Aumont, George Sanders, Bill Travers, Françoise Rosay, Ellen Corby

THE HORSE’S MOUTH (1958) DIR Ronald Neame PROD Ronald Neame, John Bryan SCR Alec Guinness (boek ‘The Horse’s Mouth’ [1944] van Joyce Cary) CAST Alec Guinness, Kay Walsh, Renee Houston, Mike Morgan, Robert Coote

TUNES OF GLORY (1960) DIR Ronald Neame PROD Colin Lesslie SCR James Kennaway (ook boek ‘Tunes of Glory’ [1956]) CAST Alec Guinness, John Mills, Dennis Price, Kay Walsh, John Fraser, Susannah York

ESCAPE FROM ZAHREIN (1962) DIR – PROD Ronald Neame SCR Robert Estridge (verhaal van Michael Barrett) CAST Yul Brynner, Anthony Caruso, Sal Mineo, Jay Novallo, Jack Warden

I COULD GO ON SINGING (1963) DIR Ronald Neame PROD Lawrence Turman, Saul Chaplin SCR Mayo Simon (verhaal van Robert Dozier) CAST Judy Garland, Dirk Bogarde, Jack Klugman, Aline MacMohan, Gregory Phillips

THE CHALK GARDEN (1964) DIR Ronald Neame PROD Ross Hunter SCR John Michael Hayes (toneelstuk ‘The Chalk Garden’ [1955] van Enid Bagnold) CAST Deborah Kerr, John Mills, Hayley Mills, Edith Evans, Felix Aylmer

MISTER MOSES (1965) DIR Ronald Neame PROD Frank Ross SCR Charles Beaumont, Monja Danichewsky (boek ‘Mister Moses’ [1961] van Max Catto) CAST Robert Mitchum, Carroll Baker, Ian Bannen, Alexander Knox, Raymond St. Jacques

A MAN COULD GET KILLED (1966) DIR Ronald Neame PROD Robert Arthur SCR Richard L. Breen, T. E. B. Clarke (boek ‘Diamonds for Danger’ van David E. Walker) CAST James Garner, Melina Mercouri, Sandra Dee, Anthony Franciosa , Robert Coote, Jenny Agutter

GAMBIT (1966) DIR Ronald Neame PROD Leo L. Fuchs SCR Jack Davies, Alvin Sargent (verhaal van Sidney Carroll) CAST Shirley MacLaine, Michael Caine, Herbert Lom, Roger C. Carmel, Arnold Moss

PRUDENCE AND THE PILL (1968) DIR Ronald Neame, Fielder Cook PROD Kenneth Harper, Ronald Kahn SCR Hugh Mills (ook boek) CAST Deborah Kerr, David Niven, Robert Coote, Irina Demick, Joyce Redman, Judy Geeson

THE PRIME OF MISS JEAN BRODIE (1969) DIR Ronald Neame PROD James Cresson, Robert Fryer SCR Jay Presson Allen (boek ‘The Prime of Miss Jean Brodie’ [1961] van Muriel Spark) CAST Maggie Smith, Robert Stephens, Pamela Franklin, Gordon Jackson, Celia Johnson

SCROOGE (1970) DIR Ronald Neame PROD Robert H. Solo SCR Leslie Bricusse, Michael Medwin (boek van Charles Dickens) CAST Albert Finney, Alec Guinness, Edith Evans, Kenneth Moore, Paddy Stone

THE POSEIDON ADVENTURE (1972) DIR Ronald Neame PROD Irwin Allen SCR Wendell Mayes, Stirling Silliphant (boek ‘The Poseidon Adventure’ [1969] van Paul Gallico) CAST Gene Hackman, Ernest Borgnine, Red Buttons, Carol Lynley, Roddy McDowall, Stella Stevens, Shelley Winters

THE ODESSA FILE (1974) DIR Ronald Neame PROD John Woolf SCR Kenneth Ross, George Markstein (boek ‘The Odessa File’ [1972] van Frederick Forsyth) CAST John Voight, Maximilian Schell, Maria Schell, Mary Tamm, Derek Jacobi, Peter Jeffrey

METEOR (1979) DIR Ronald Neame PROD Arnold H. Orgolini, Theodore R. Parvin, Run Run Shaw SCR Edmund H. North, Stanley Mann (verhaal van Edmund H. North) CAST Sean Connery, Natalie Wood, Karl Malden, Brian Keith, Martin Landau, Trevor Howard, Richard A. Dysart, Henry Fonda, Ronald Neame (British Representative)

HOPSCOTCH (1980) DIR Ronald Neame PROD Otto Plaschkes SCR Bryan Forbes (boek ‘Hopscotch’ [1975] van Brian Garfield) CAST Walter Matthau, Glenda Jackson, Sam Waterston, Ned Beatty, Herbert Lom, David Matthau

FIRST MONDAY IN OCTOBER (1981) DIR Ronald Neame PROD Paul M. Heller, Martha Scott SCR Jerome Lawrence, Robert E. Lee (toneelstuk ‘First Monday in October’ van Jerome Lawrence, Robert E. Lee) CAST Walter Matthau, Jill Clayburgh, Barnard Hughes, Jan Sterling, James Stephens, Joshua Bryant

FOREIGN BODY (1986) DIR Ronald Neame PROD Colin M. Brewer SCR Céline La Frenière (boek ‘Foreign Body’ [1975] van Roderick Mann) CAST Victor Banerjee, Warren Mitchell, Geraldine McEwan, Dennis Quilley, Amanda Donohue, Trevor Howard

THE MAGIC BALLOON (1990) DIR Ronald Neame PROD Peter Beale SCR Ronald Neame, Peter Beale, Sarah Paris CAST Henry Gibson, Lynn Kim, Frank Langella, Mari Yoshino